شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۲۷
تحصيل آكادميك، فرسنگ ها دور از خانواده
غربت خانگي
دانشجويان سال اول دانشگاهها، دقيقاً در زمان رشد فكري و پرورش شخصيت شان از جمع خانه و خانواده شان جدا مي شوند و به شهري دور مي روند. اينجاست كه همه معتقدند دانشگاه مركز دوم تربيت فرد است
000222.jpg
جلال بهرنگي
زماني كه سنگ بناي نخستين دانشگاه در ايران، پي ريزي شد و پذيرفته شدگان پشت صندلي هاي كلاس درس نشستند، كمتر كسي تصور مي كرد كه ورود به دانشگاه در آن زمان و تحصيل در دانشگاه ها سراسري به طور گسترده در اين زمان، مي تواند جداي از امتيازات مثبت شغلي، فرهنگي و... آسيب هاي اجتماعي هم در نهاد خود داشته باشد. اين تصور اكنون، رنگ به رخسار گرفته است و جامعه شناسان از گسترش پديده اي سخن مي گويند كه مي توان نام و عنوان «غربت در خانه» برآن نهاد.
تحصيل در محيطي دورتر از خانه و جمع خانواده اگرچه از ديرباز در اين سرزمين، سنتي مرسوم بوده و دانشجويان بسياري مجبور بودند فرسنگ ها دورتر از آشيانه و سراي خود، به تحصيل در مركز و دانشگاهي بپردازند، اما همين زندگي دور از جمع خانواده، امروزه زمينه رواج روحيه و نگرشي را فراهم كرده كه به تعبير كارشناسان امور آموزشي و روانشناسان «گريز از خانه و انديشه خانواده» معنا مي شود.
براساس آخرين يافته هاي يك طرح پژوهشي- ملي كه توسط سازمان ملي جوانان در سراسر كشور و به صورت نمونه تصادفي انجام شد، اين فرضيه بيشتر از گذشته اثبات شد كه هرچقدر به ميزان تحصيلات آكادميك افراد و سطح تحصيلات دانشجويان ارتقاء  يابد، فاصله انديشيدن آنان با خانواده شان بيشتر مي شود و به عبارت صريح تر دانش آموختگان، كمتر نقطه مشتركي در زمينه انديشه، تعقل، نگرش مثبت، رابطه فرهنگي و... با خانواده خود پيدا مي كنند.
بروز اين نگرش منفي فرهنگي نسبت به خانواده، آن هم از سوي دانشجويان و دانش آموختگان مي تواند نتيجه و تابع رفتارهايي باشد كه سرآغاز آن ورود به محيط علمي است. دور ماندن دانشجو از محيط خانه (به ويژه در مورد دانشجويان مشغول به تحصيل در شهري ديگر غير از محل سكونت خود)، برخوردهاي علمي و مواجهه دانشجويان با بحث هاي علمي و انديشه هاي آكادميك، آشنايي با انديشه هاي جديد توسط گروه هاي همگن و استادان، اصلاح انديشه هاي گذشته، شناخت دنيايي وسيع تر، تغيير نگرش به زندگي ... از جمله زمينه هايي است كه به گفته جامعه شناسان مي تواند ، عامل تحول در انديشه شخص و تلاش براي فهم بيشتر و ارتقاء فردي و جمعي و از سوي ديگر، علتي است براي ناهمخواني انديشه فرد تحصيلكرده با آنچه كه جمع خانواده اش تاكنون مي انديشيده است.
ناهمخواني انديشه ها
كمتر خانواده اي شايد متوجه اين نكته شود كه وقتي فرزندش به دليل تحصيل در دانشگاه از جمع خانوادگي و محل سكونت خود، گذر كرد و وارد مرحله اي جديد شد، تدريجا به شكل ديگري خواهد انديشيد. او همان عضو سابق نيست و انديشه هايش طبعاً دستخوش اصلاح شده است. آيا اين امر و نتيجه اي كه طرح پژوهش- ملي مذكور به آن دست يافته، مذموم است؟! و بايد نگران ناهمخواني انديشه دانشجويان با خانواده شان و نبود نگرش مثبت به آراء و انديشه هايشان بود؟ دكتر «متولي راد» جامعه شناس چنين مي گويد: «ورود دانشجو به شهري جديد كه مثل محل سكونت خود نبوده و نيست و پيوستن او به حلقه اي از آدم هايي با هدف مشترك علمي (استادان و دانشجويان) مثل اين است كه فردي را در استخري از آب سرد بيندازيد. طبعاً اين شخص واكنش هايي از خود نشان مي دهد. از سويي هنوز انديشه هاي جامعه قبل خود را باور دارد و حاضر نيست به راحتي اين انديشه ها را پالايش كند ولي به تدريج كه درگير مباحث علمي و گفت وگوهاي جديد مي شود، خود را باز مي يابد. به تعبيري ديگر، پوست قديم را از خود دور مي كند و نوعي تحول فكري بر او حادث مي شود. در بسياري از مواقع اين فرد نوعي رابطه و همبستگي فرهنگي ميان سنت هاي خود و دنياي جديد تعقل و انديشه برقرار مي كند كه اين شكل، بهترين رابطه است و در واقع هم، شخص بدون در نظر گرفتن آن سنت ها، پوسته جديد را بر تن مي كند كه به گفته انديشمندان اجتماع، مي تواند نمادهايي از گرايش صرف به يك رفتار يا الگو باشد. گذشته از مطلوب يا نامطلوب بودن اين تحول كه قطعاً ارزشي است، اين دانشجو ديگر همان فردي نيست كه در گذشته مي شناختيم. او در جامعه اي بزرگتر، رشد كرده و گفته هاي جديد فرا گرفته است. وقتي به شهر و ديار خود حتي براي چند روز سفر مي كند، احساس مي كند عادات فرهنگي و نوع انديشه جاري در آن ديار، دچار نقصان هاي فراوان است. فكر او باز شده و حالا پوسته جديد، ديگر گذشته را «و رفتارها را قبول ندارد.
چه بسيار ديده شده، دانشجويي كه با اين اوضاع و احوال فرهنگي وقتي به گفت وگو با جمع خانواده اش مي نشيند، آنچه آنها مي گويند را باور ندارد و هرآنچه خود معتقد است تأكيد مي كند. اين ناهمگرايي فرهنگي اولاً زمينه اي براي نماياندن توشه اي است كه از زندگي علمي و هم نشيني هاي خود با محيط دانشگاهي و اجتماعي، اندوخته، كه گاه شكل تشخص فرهنگي و علمي به خود مي گيرد و دوم موجب غربت در خانه مي شود كه ادامه آن بروز همان نگرش منفي به خانواده يا به عبارت دقيق تر قبول نداشتن به عقايد و نبود نقطه مشترك با خانواده است.
دكتر «متولي راد» در مورد اين كه چنين تحولي اساساً محترم است يا مذموم چنين مي گويد: «در اين ميان دو طرف معادله، نسبت به فرصت هايي كه طرف مقابل دارد، حسرت مي برد. به اين ترتيب كه خانواده معتقد است از اين موقعيت يعني دانشجو شدن مي توانسته به شكل بهتري استفاده كند. در همين حال رفتارهاي شان شكل غرض ورزي و مقابله با انديشه جديد پيدا مي كند. آنها در دل و گاه در گفته هايشان تصريح مي كنند كه «اي كاش، فرزندشان كه اينك چنين مي گويد و در مقام مخالفت با عقايد، باورها، انديشه و عرف برآمده، هرگز پا در نهادي خارج از چارچوب خانواده و شهر و ديار ديگري نمي گذاشت. شخص دانشجو هم از اين بابت حسرت مي خورد كه جمع خانواده چنين ساده انگارانه به محيط و اطراف زندگي خود مي نگرند. آنها كمتر از ديگراني كه بيشتر مي دانند و در مي يابند به فكر هستند و چون ذهنشان مشغول پيرامون مشكلات زندگي است هرجايي را براي انديشه فرانگر اختصاص نداده اند، پس نمي دانند و نگران عاقبت و سرانجام انديشه نيستند.»
فرصتي براي پرواز
«اگر قرار باشد ذهنم در دانشگاه هم تلنگر نخورد، بيدار نشوم و به پرواز از آنچه قبلاً مي انديشيدم، فكر كنم، ديگر چه دانشگاهي. از گذشته، جدا شدم تا توشه ام پر از حرف هاي تازه باشد. اما اين تازه شدن هميشه در تضاد با تفكر خانواده ام. پدرم مي گويد رفته اي كه حالا با ما مخالفت كني. آنها كمتر درك مي كنند كه چه مي گويم. از هر رفتارم كه مثل گذشته نيست، حرف و حديثي مي سازند. وقتي اين چنين مي بينم و تاب نمي آورم، مي گويم خوب مي شد اگر هرگز به دانشگاه نمي رفتم. الان احساس تنهايي مي كنم. مي دانيد غربت در خانه خيلي سخت است.»
ً بيشتر دانشجوياني كه سر نخ هاي جديدي براي زندگي يافته اند، چنين مي گويند
- «حرف هايم را درك نمي كنند.»
- «هر وقت به جمع خانه باز مي گردم، تحمل يك روز بيشتر ماندن را ندارم.»
- «مادرم مي گويد قبل از دانشگاه رفتن، بيشتر با خانواده ات گرم مي گرفتي، اما حالا كم حوصله  شده اي. مثل گذشته حرف هاي معمولي نمي زني.»
- «تو ديگر آن آدم سابق نيستي و...»
البته نه اين كه خانواده ها خواهان موفقيت فرزندانشان نباشند و از رشد فكري و عقلي آنها، آزرده خاطر شود. چنين نيست كه تصوري كنيم. آنها حتماً انتظارات بيشتري دارند.
دكتر «ناصر مكري» روانشناس و استاد دانشگاه در توضيح اين واكنش ها مي گويد: «جدا شدن از خانواده و در دامان جامعه اي بزرگتر زندگي كردن و رشد يافتن، آسيب هايي هم دارد. دانشجويان سال اول دانشگاهها، دقيقاً در زمان رشد فكري و پرورش شخصيت شان از جمع خانه و خانواده شان جدا مي شوند و به شهري دور مي روند. اينجاست كه همه معتقدند دانشگاه، مركز دوم تربيت فرد است. تربيت خانوادگي به دانشجوي سال اول كمك مي كند تا خود را در فهرست اعضاي جامعه اي جديد قرار دهد و به اصطلاح اجتماعي بودنش را نشان دهد. پس از اين مرحله، فرد در دامان نهاد تربيتي ديگري واگذار مي شود كه رشد آموزشي، روحيه علم گرايي، انديشيدن سيستمي و ...» از نتايج مثبت اين نوع تربيت و همجوشي علمي است. اما فراموش نكنيم كه خانواده در اين مرحله حق ندارد استقلال انديشه و فكر را از دانشجويش بگيرد. فرزند ديروز او، امروز، در فضاي آزاد اطلاعات و انديشه تربيت مي شود و هويت مستقل خود را دارد. بحث تضاد ميان انديشه و پذيرش يكديگر در رابطه دانشجويان با خانواده هايشان، دقيقاً از همين جا شروع مي شود. خانواده ها در جريان تمام مشكلات معيشتي، فرهنگي، آموزشي و... فرزندان خود قرار نمي گيرند و دانشجو، دليلي هم براي آگاهي دادن ندارد. او مي خواهد مشكلات شخصي خود را، به تنهايي تعريف و حل كند. ادامه اين روند و وضعيت باعث مي شود شخص در تنهايي خود و به شكلي درونگرا رشد كند. او در چالش با موضوعات و مشكلات خود صيقل مي خورد و در نتيجه بي حوصلگي و كم حرفي را به خانه سوغات مي برد.
دنياي اول، دنياي دوم
«غربت در خانه» چه معناي ديگري دارد، جز آنكه در اين غربت بايد از خويش گذشت. بايد سبك شد تا عبور كرد. از گذشته هاي دور خبري نداريم كه آيا ابوريحان بيروني هم وقتي از شهر و ديارش بيرون زد و كاشانه اش را تنها گذاشت، چنين مورد شماتت خانواده قرار گرفت يا خير. اگر قرار بود او هماني باشد كه خانواده انتظارش را داشت و هجرت نمي كرد و جهان جديدي را نمي ديد، ابوريحان مي شد؟ يا بسياري ديگر.
اين واقعيت پذيرفته شده كه دختران بيشتر از پسران در تعلق ورزي به جمع خانواده و همساني فرهنگي با آنان، انعطاف بيشتري دارند. كمتر اتفاق افتاده كه دانشجويان دختر در تضاد كامل با خانواده شان قرار گيرند و نگرش شان در ارتباط با خانواده، همانقدر كه سطح تحصيلاتشان افزايش مي يابد، منفي شود. آنان مطيع تر هستند و كمتر در چالش با عقايد، انديشه و رفتارهاي سنتي خانواده خود قرار مي گيرند. شايد چون خانواده، يگانه پناهگاهشان است و از آزادي عمل كمتري در انتخاب نوع، محل و شيوه زندگي برخوردارند. آنها احساس غربت خانگي را چشيده اند، اما نه بسيار مانند پسران.
«دختران دانشجو تلاش مي كنند، جهان جديدشان و افكار خود را از خانواده اي كه به آن علاقه دارند، پنهان بدارند. در حالي كه پسران چنين نيستند. صريح و بي پرده از دنياي قديم و علقه هاي  خانوادگي، دل مي كنند.»
دكتر «ميترا اعتمادزاده» پژوهشگر مسايل اجتماعي و كارشناس سابق دانشگاه علامه طباطبايي چنين گفت و ادامه داد: «فاصله هاي عميقي ميان تحصلكردگان با خانواده ها ايجاد شده است. عامل اين فاصله فرهنگي، زندگي در دنياي دوم است. تولد و رشد نسبي شخصيت نوجوان و جوان در خانواده، دنياي اول است و پس از آن كه شخص، عنوان دانشجو بر خود مي گيرد و وارد دنياي دوم مي شود. سطح و اعتبار هنجارهايش تغيير مي كند. كنار آمدن با سنت هاي قديم برايش تا حدودي غيرممكن مي شود. آدم هاي زندگي اش ديگر مادر و پدر، خواهر و برادر نيستند. او مي آموزد كه با تسامح عاطفي نمي توان در دنياي دوم، امتياز كسب كرد. بايد براي به دست آوردن موقعيت و وضعيتي چه آموزشي و چه اجتماعي- فرهنگي در رقابت با ديگران، چالش داشته باشد، دقيقاً خلاف وضعيت عاطفي خانه گذشته خود.»
عبور از دنياي اول و وارد شدن به جهان دوم كه خود خواسته ايم، شايد پر از اندوه باشد. آيا دنياي سومي هم در ميان هست؟

آموزش عالي؛ يادگيري يا آموزش
محمد  رضا سركار آراني عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي
فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي بر نحوه فعاليت و ايفاي نقش هاي مهم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تأثير بسيار زيادي دارد. فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي به دانشگاه ها كمك مي كند برنامه هاي درسي، محتوا، مديريت و ساختار خود را، همگام با تحولات زمان، گسترش دهند و مسئوليت هاي جديد خود را در زمينه توليد علم، مردمي ساختن و گسترش آن، آموزش مؤثر، انجام دادن پژوهش هاي بنيادي، كاربردي و توسعه اي، عملياتي كردن آموزش مداوم و تعميم آموزش عالي بپذيرند. بهره گيري از فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي، كيفيت آموزش عالي را ارتقا مي بخشد، بر نشاط و خودانگيزي و خودآموزي(Self-learning) دانشجويان مي افزايد و پژوهشگران را در انجام فعاليت خود تواناتر مي سازد، آموزش عالي را بهنگام، ارزان، متنوع، قابل دسترسي، اثربخش، انعطاف پذير، سريع، هدف مند و كاربردي مي كند. در اين شرايط، امكان آماده سازي محتواي آموزشي با استفاده از روش هاي گوناگون تدريس و مدل هاي متفاوت آموزشي فراهم مي گردد و حق انتخاب و فعاليت دانشجو تا حدود زيادي افزايش مي يابد. همه اين ها امكان و محيط غني براي ساخت فن آوري فكري جديدي در دانشگاه ها را سازمان دهي مي كند. به علاوه، فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي، فرآيند ياددهي- يادگيري را به سرعت با دنياي گسترده خارج از كلاس درس مرتبط مي سازد و كلاس درس را شوق انگيز مي كند و امكان تعامل با دنياي وسيع تري را براي دانشجويان فراهم مي آورد.
فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي در زمينه پژوهش هاي دانشگاهي، فرآيند سازمان دهي، توليد، توزيع و مصرف اطلاعات را دگرگون مي سازد و محيط دانشگاه را به سرعت به تحولات جدي نيازمند مي كند. در دنياي ارتباطات، دانشگاه مجازي فرصت هاي يادگيري بيشتري براي همگان و زمينه لازم به كارگيري آموخته ها را فراهم مي آورد. دانشجويان از طريق سايت هاي معيني با طرح و حل مسائل عيني آشنا مي شوند و ضمن ارتباط دادن آموخته هاي خود با دنياي واقعي، امكان تهيه طرحي تحقيقاتي را براي يافتن پاسخ مناسب به سؤالات گوناگون مي يابند. استفاده از اين امكانات بر اثربخشي زمان مي افزايد و خلاقيت بيشتري را براي دانشجويان و اعضاي هيأت علمي امكان پذير مي سازد و آنها را براي ايفاي نقش هاي مؤثرتر اجتماعي در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي آماده مي كند به علاوه، امكان پژوهش هاي پيمايشي در دنياي ديجيتالي و دانشگاه مجازي، بر سرعت كار محقق مي افزايد و گستره جغرافيايي تحقيقات را بيشتر مي سازد، هزينه ها را كاهش مي دهد، فرآيند انجام دادن كار را آسان مي كند و پردازش اطلاعات را بسيار سريع و كيفي مي سازد. در اين شرايط، پژوهش هاي دانشگاهي ارتباط نزديك تري با جامعه پيدا مي كنند. فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي، امكان دسترسي سريع و جامع پژوهشگران را به پيشينه هاي تحقيقاتي و استفاده از كتاب هاي الكترونيكي(E-Book)، كتابخانه هاي ديجيتالي(Digital Library) و مجلات الكترونيكي(E-Journal) به خوبي فراهم مي آورد.
آمار موجود نشان مي دهد كه در سال ۱۹۹۵، فقط ۱۰ درصد از دانشگاه ها براي ارائه دوره هاي آموزشي از منابع شبكه اي استفاده مي كردند. اين رقم در سال ۱۹۹۸ به ۳۲ درصد و در سال ۲۰۰۰ به ۴۲ درصد رسيد. درصد دانشگاه هايي كه براي ارائه دوره هاي آموزشي از پست الكترونيكي استفاده مي كردند، از ۱۸ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۰۰ رسيد. با توسعه فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي در مناطق بيشتري از جهان، اين ارقام در سال گذشته نيز افزايش چشمگيري داشته است.
انجمن بين المللي دانشگاه ها براي فراهم آوردن زمينه هاي لازم جهت بحث، تبادل نظر، انتقال تجربه ها و كمك به يافتن برنامه ها، سياست ها و راهكارهاي مناسب در زمينه اين موضوع، فعاليت مؤثر خود را در بخش ويژه اي با عنوان «دانشگاه و فن آوري هاي اطلاعات» از نوامبر ۱۹۹۵ آغاز كرده است. در نشست سال ۱۹۹۷، انجمن پس از بررسي و ارزشيابي فعاليت هاي انجام شده، تصميم گرفت فعاليت هاي خود را در زمينه تأثير فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي بر سه محور زير متمركز كند:
الف) ارائه و گسترش نمونه هاي معيني از به كارگيري فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در فرآيند ياددهي- يادگيري در آموزش دانشگاهي؛
ب) ارائه نمونه هاي عيني و كاربردي از به كارگيري فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي در كتابخانه هاي دانشگاهي؛
پ) اختصاص يك دوره معين از نشريات انجمن به موضوع «دانشگاه مجازي و به كارگيري اينترنت براي توليد دانش در شبكه».
انجمن در مورد محورهاي يك و دو، فعاليت هاي مشخصي انجام داده است كه مهم ترين آنها ارائه تجربه هاي معيني از دانشگاه هاي كشورهاي گوناگون جهان، از جمله انگلستان، آمريكا، استراليا و اروپا براي معرفي برنامه هاي درسي، دوره هاي متفاوت آموزشي و ساير تسهيلات ديجيتالي براي آموزش و پژوهش در دانشگاه است. دسترسي به اين نمونه هاي كاربردي و عيني از برنامه  هاي آموزشي و درسي on-line از طريق URL: http//www.unesco.org/iau امكان پذير است.
گروه كاري انجمن بين المللي دانشگاه ها با مطالعات و بررسي هاي انجام شده، به ويژه به دنبال مباحث مطرح شده در نشست سال ۲۰۰۰ ميلادي، تجربه هاي معيني را در زمينه استفاده از فن آوري جديد در فرآيند ياددهي- يادگيري، محيط دانشگاهي مجازي، تجربه هاي كشورهاي گوناگون جهان و برنامه هاي عملياتي، نرم افزارهاي مناسب يادگيري از طريق الكترونيك، كتابخانه هاي ديجيتالي در دانشگاه و... را گردآوري و با عنوان «از دانشگاه سنتي تا دانشگاه مجازي» در اختيار كشورهاي عضو قرار داده است. اين گزارش شامل مباحث نظري و بينشي (Vision) و برنامه هاي عملي(Mission) كشورهاي جهان، از جمله استراليا، كانادا، آلمان، مكزيك، هلند، آفريقاي جنوبي، اسپانيا، سوئيس، انگلستان و آمريكاست. به علاوه، انجمن بين المللي دانشگاه ها با همكاري يونسكو، همزمان با تأسيس «مركز اطلاعات آموزش عالي»*** تلاش مي كند آخرين اطلاعات، تجربه ها، مقالات، كتاب ها و مدارك مربوط به تأثير فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي بر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي را در اختيار دانشگاه هاي عضو قرار دهند. از طرف ديگر انجمن تلاش مي كند دوره هاي كارآموزي مشخصي را با هدف بهسازي نيروي انساني دانشگاه هاي عضو به صورت on-line و از طريق شبكه در اختيار همه دانشگاه هاي عضو قرار دهد.
انجمن بين المللي دانشگاه ها انتظار دارد مجموعه فعاليت هاي ذكر شده، با تسريع و كاهش هزينه و امكان ارتباط بيشتر اعضا، گام مؤثري در جهت بين المللي شدن دانشگاه ها باشد. به ويژه كه در آخرين نشست انجمن، در سال ۲۰۰۰ ميلادي و گزارش مربوط به سياست هاي سال ۲۰۰۰ ميلادي انجمن فعاليت هاي مربوط به گسترش همكاري هاي بين المللي از طريق بين المللي شدن دانشگاه ها با عنوان «به سوي قرن همكاري: بين المللي شدن آموزش عالي» مورد توجه جدي قرار گرفته است.
سازمان يونسكو نيز آمادگي خود را براي همكاري مؤثر در قالب برنامه هاي اعلام شده انجمن در اين زمينه اعلام داشته و از سال ۲۰۰۱ ميلادي عملاً در اجراي برنامه هاي انجمن در زمينه ضرورت بين المللي شدن دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي نقش مؤثري ايفا كرده است.

اخبار دانشگاهها
۴۰۰ متر سيني غذا
دانشجويان دانشگاه تربيت معلم (مجتمع حصارك) در روزهاي گذشته در اعتراض به كيفيت غذاي سلف سرويس اين دانشگاه سيني هاي غذاي خود را به طول ۴۰۰ متر در محوطه اين دانشگاه چيدند.
دانشجويان دانشگاه تربيت معلم(مجتمع حصارك) سيني هاي غذاي خود را از جلو در
سلف سرويس اين دانشگاه تا جلو در مخابرات دانشگاه تربيت معلم چيده بودند.
چند تن از اين دانشجويان يكي از علت هاي اين نوع اعتراض را جلب توجه مسئولان به كيفيت نامطلوب غذاي ارائه شده از طرف اين دانشگاه به دانشجويان عنوان كردند.
يكي از دانشجويان گفت: هر روز كه مي گذرد كيفيت غذا پايين تر مي آيد و اصلاً ما نمي دانيم موادي كه براي تهيه اين نوع غذا استفاده مي شود از كجا و با چه كيفيتي فراهم مي شود.
وي افزود: ما نمي دانيم گوشتي كه با اين كيفيت در غذاهاي اين دانشگاه استفاده مي شود از كجا تهيه مي شود.
در همين ارتباط دكتر محمودي معاون دانشجويي دانشگاه تربيت معلم در گفت وگو با ايسنا در مورد اين اعتراض گفت؛ از قبل قرار بود دانشجويان مشكلات صنفي خود را با شوراي صنفي در ميان بگذارند و شوراي صنفي با برنامه ريزي و مشورت با مسئولان دانشگاه و جمع آوري اطلاعات از نوع غذا و كيفيت آن در دانشگاههاي ديگر يك برنامه هفتگي منظم در مورد غذا به ما ارائه مي دهد. ولي متأسفانه با وجود اين كه شوراي صنفي به مدت يك هفته است كه رسميت يافته، هنوز دانشجويان مشكلات خود را با اين شورا در ميان نمي گذارند.
وي در پايان در خصوص عدم واگذاري مهر به شوراي صنفي گفت: مهر شوراي صنفي، دست شوراي صنفي قبلي است كه متأسفانه به خاطر اختلافاتي كه بين اين شورا با شوراي قبلي وجود دارد مهر را خيلي دير در اختيار شوراي صنفي فعلي قرار داده است.
رئيس انجمن رياضي فرانسه
عضو جديد خانه رياضيات نيشابور
000225.jpg

«پروفسور ميشل  والد اشميت » رئيس  انجمن  رياضي  فرانسه  به  عضويت  خانه رياضيات  نيشابور پذيرفته  شد.اين  عضويت  در پي  پيشنهاد فرماندار فقيد نيشابور و رئيس  هيأت  امناي  خانه  رياضيات  اين  شهر اعلام  شد.
پروفسور والد اشميت  با ارسال  نامه اي  براي اين  انجمن  علمي  تخصصي  اعلام كرد: عضويت  در خانه  رياضيات  نيشابور براي  من  يك  افتخار است .
وي  افزود: در ديداري  كه  تابستان  گذشته  از ايران  داشتم  از فعاليت  فوق العاده  خانه هاي  رياضيات  بسيار شگفت  زده  شدم .رئيس  انجمن  رياضي  فرانسه  در نامه  خود ادامه  داد: بسيار مايلم  از تمام توانم  براي  حمايت  از فعاليت  آن مركز علمي  استفاده  كنم  زيرا براين  باورم كه اين  خانه ها مي توانند جوانان  را به  تحصيل  در علوم  جذب  كنند.وي  افزود: بااين  وصف ايران  از گزند مشكل  كمبود استقبال  جوانان  از تحصيل  علوم  كه  گريبانگير كشورهاي  در حال  توسعه  است  به دور خواهد بود.
مجتبي  فرهمندنكو فرماندار و رئيس  هيأت  امناي  خانه  رياضي  نيشابور ۲۹بهمن  ماه  امسال  همراه  با جمعي  از مسئولان اين  شهرستان  در حادثه  انفجارواگنهاي  باري  جان به جان  آفرين  تسليم  كرد.
آزمون دكتراي دانشگاه علامه  طباطبايي ۱۵ اسفند برگزار شد
مرحله اول آزمون دوره دكتراي دانشگاه علامه طباطبايي روز جمعه ۱۵ اسفند ماه سال جاري در ۱۳ رشته برگزار مي شود. مرحله دوم آزمون دكتراي دانشگاه علامه طباطبايي نيز اواخر ارديبهشت يا اوايل خرداد ماه سال ۱۳۸۳ برگزار و نتايج آن تير ماه اعلام مي شود.
آزمون شفاهي دوره دكتراي دانشگاه علامه طباطبايي شهريور ماه سال آينده از پذيرفته شد گان به عمل مي آيد. نحوه برگزاري آزمون دكتري دانشگاه علامه طباطبايي در سال جاري متفاوت از سنوات گذشته است، بدين معنا كه در مرحله اول اين آزمون علاوه بر زبان عمومي(در سطح تافل)، آزمون زبان تخصصي و مباحث عمومي رشته مورد نظر متقاضي نيز برگزار خواهد شد. دانشجويي كه در مرحله اول ۵ درصد نمره قبولي را كسب مي كند، مي تواند در مرحله دوم آزمون كه شامل دروس تخصصي است شركت كند. سال گذشته حدود ۵۰ دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و ۱۸ دانشجو در مقطع دكترا در دانشگاه علامه طباطبايي پذيرفته شده است.
در حال حاضر دوره هاي تحصيلات تكميلي در ۵ دانشكده (حسابداري و مديريت، ادبيات و زبانهاي خارجي، روانشناسي و علوم تربيتي، علوم اجتماعي، حقوق و علوم سياسي) دانشگاه علامه طباطبايي فعال است.
پيشنهاد استاد دانشگاه صنعتي اميركبير
تعطيلات پايان ترم بايد در تقويم دانشگاهها ثبت شود
مدير گروه زبان دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: وجود تعطيلات براي دانشجويان قبل و بعد از پايان ترم و تعطيلات نوروزي، ضروري است و بايد در تقويم دانشگاهي ثبت شود.
دكتر ملك حسيني افزود: تعطيلات پايان ترم براي مطالعه دانشجو ضروري است. از اين رو در دانشگاه امير كبير اين نوع تعطيلات در تقويم دانشگاهي ثبت شده است. دكتر ملك حسيني با اشاره به اينكه اين نوع تعطيلات هيچ خللي در امر آموزش ايجاد نمي كند، ادامه داد كه اين تعطيلات بايد در تقويم دانشگاهي ثبت شوند.

ستون شما
امكانات ضعيف، جوابگوي تحقيقات نيست
من علاقه وافري به رشته علوم انساني دارم و به همين دليل تحقيقاتي را در زمينه ابداع و طراحي رشته جديد «جامعه شناسي عرفاني» شروع كردم. حتي مجبور شدم براي پيشبرد كار تحقيق دو ترم مرخصي تحصيلي بگيرم و روزي ۱۵ ساعت تحقيق كنم. ۳۰۰ صفحه مطلب نوشتم. اما در دانشگاه رازي امكانات خيلي محدود است و به هيچ وجه نيازهاي علمي كار تحقيقاتي را برآورده نمي كند. حتي اينجا كتاب خوب و به دردبخور نيست و من مجبورم براي تهيه كتاب به همدان سفر كنم و با هزينه شخصي كتاب بخرم و خلاصه منابع علوم انساني دانشگاه رازي ضعيف است.
چون با اين امكانات محدود، انجام كار تحقيقي امكان پذير نيست، تصميم دارم براي ادامه تحصيل به تهران بيايم.
مي خواستم اين تحقيق را در بخش جوان جشنواره خوارزمي شركت دهم اما با وجود طي مسافت ۱۲۰ كيلومتري از قصر شيرين تا كرمانشاه براي ورود به سايت اين جشنواره، نتوانستم اطلاعاتي به دست آورم. به سايت جشنواره خوارزمي مراجعه كردم، سايت شان چيزي ندارد و اصلاً خاليست. تلفن هم مي زنم يا نيستند يا جواب سربالا مي دهند. نحوه فراخوان را ننوشتند تا ما مطلع شويم. لطفاً اين مسايل را بنويسيد شايد به امر تحقيقات و محققان توجه بيشتري شود.
يك دانشجوي اقتصاد دانشگاه رازي
دوره كارشناسي ارشد اقتصاد و محيط زيست در دانشگاه تهران
معاون آموزشي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران اعلام كرد: دوره كارشناسي ارشد اقتصاد محيط زيست راه اندازي شد و از سال تحصيلي آينده دانشجو مي  پذيرد.
دكتر محمد رضا فرزين وش همچنين از انجام مقدمات راه اندازي گرايش جديد اقتصاد بهداشت در اين دانشكده خبر داد و خاطر نشان كرد: با توجه به طرح مباحث جديد در علم اقتصاد، دروس جديدي، ابتدا به عنوان واحد اختياري و پس از چند ترم به صورت اجباري در برخي رشته ها ارايه مي شود.
وي افزود: تغيير و روزآمد كردن محتواي دروس در برخي رشته ها از ديگر برنامه هاي دانشكده اقتصاد است. دكتر فرزين وش در پايان با اعلام آمادگي دانشكده براي برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه مديران و كاركنان سازمانها و مؤسسات اظهار كرد: در حال حاضر حدود پنج دوره آموزشي تخصصي در زمينه  هاي اقتصاد و بازار مالي در روزهاي آخر هفته در دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران داير شده كه امكان توسعه اين دوره ها در صورت تقاضاي مديران مؤسسات، شركت ها و صنايع مختلف وجود دارد. در پايان اين دوره هاي آموزشي، گواهي  نامه اي به شركت كنندگان اعطا مي شود.
انتقال فرزندان اعضاي هيأت هاي علمي به دانشگاه ها واگذار شد
سازمان سنجش آموزش كشور با ابلاغ دستور عمل اجرايي تازه اي، كار اعطاي تسهيلات انتقال فرزندان اعضاي هيأت علمي را به دانشگاه ها واگذار كرد.
دبير ستاد رفاه اعضاي هيأت علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با اعلام اين خبر گفت: انتقال فرزندان اعضاي هيأت علمي موجب كاهش ظرفيت پذيرش دانشگاه ها نخواهد شد چرا كه با انتقال اين دانشجويان سهميه اي اضافي در ظرفيت پذيرش كنكور با امكان جذب ذخيره ها ايجاد مي شود. ضمن آن كه اعضاي هيأت علمي نيز با انجام فعاليت بيشتر در دانشگاه ها، پاسخگوي ارائه اين امتياز به فرزندان خود مي باشند.
مطابق دستور عمل صادره، حدنصاب نمره علمي لازم براي انتقال فرزندان اعضاي هيأت علمي، ۹۰ درصد نمره كل آخرين نفر پذيرفته شده در سهميه مربوط براي رشته محل مورد تقاضاست.
براساس اين دستور عمل، پذيرفته شدگان آزمون سراسري مي توانند از دانشگاه مبدأ به يكي از دانشگاه هاي محل خدمت يكي از والدين خود و يا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزديك ترين شهر محل خدمت والدين خود، با تعيين سازمان در همان مقطع و گروه آزمايشي و دارا بودن حد نصاب انتقال يابند.

فراخوان
«همشهري دانشجو» وارد ترمي ديگر شد. اميد به اينكه با طي پله هاي ترقي،دوره هاي مختلف ليسانس،فوق ليسانس و دكترا را پشت سر بگذارد.
اين آرزو به تحقق نمي پيوندد مگر با كمك شما اساتيد و دانشجويان عزيز، تا در اين سخنگاه با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود همشهري دانشجو را ياري كنيد.
«همشهري دانشجو» شما را فرا مي خواند تا در رسيدن به اين هدف والا ياريگر ما باشيد.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org
Daneshjoo@Hamshahri.net

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |