يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۸
وقتي همه چيزبايد به ثبت برسد
سايه و روشن هزينه هاي دفترخانه و ثبت
خودرو خود را به قيمت يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان معامله كردم و ۴۳۰ هزار تومان خرج محضر و ماليات سالا نه و ساير موارد شد . از زماني كه تعرفه آمده و پولها بايد به حساب ريخته شود با اطمينان بيشتري معامله مي كنيم. اما پرداخت مبلغي نزديك به يك سوم ارزش اتومبيلي كه معامله شده به هيچ وجه اندك نيست
يك فروشنده اتومبيل 
مرجان نماينده
001953.jpg

آيا هزينه ثبت كردن موارد حقوقي بالا  است؟ آيا دفترخانه ها هزينه هاي قابل توجهي را در مقايسه با خدماتي كه ارائه مي دهند دريافت مي كنند؟
ديدگاه دوگانه اي در اين زمينه وجود دارد.
عده اي هزينه هاي مربوطه در اين زمينه را در مقايسه با ارزش خدمات ارائه شده بسيار اندك مي دانند و عده اي همين هزينه را غيرضروري مي خوانند.
رقمي كه براي كارهاي ثبتي خود مي پردازيد چقدر است؟ و آيا شناختي نسبت به هزينه هاي اين عرصه داريد؟
نكته اين است اكثر ما پيش از ورود به دفترخانه ها نسبت به خدمات مورد نياز و هزينه هايي كه بايد بپردازيم بيگانه هستيم. اين مقاله توصيف فشرده اي است از چگونگي و اندازه هزينه هايي كه مي پردازيم و بايد هم بپردازيم.
در زندگي همه لحظاتي پيش ميآيد كه براي انجام كارهاي رسمي و قانوني نيازمند ثبت اسناد و مداركي مي شوند. اين اسناد هم مي تواند مربوط به اموال منقول و غيرمنقولي مانند خانه، خودرو و زمين باشد و هم به مقوله ازدواج به عنوان كليدي ترين برهه زندگي باز گردد. هميشه و همه جا به سندي نياز داريد تا مسأله اي را حمايت كنيد. بنابراين همه، هميشه و همه جا، گذر ما به يكي از اين دفاتر اسناد رسمي مي افتد.
وجود دفتر خانه هاي پرشمار ثبت اسناد و املا ك و محضرهاي ازدواج و طلا ق ظاهراً كار
به دست آوردن اين اسناد را آسان كرده؛ اما هزينه هاي مربوط به آن چقدر است؟ كم است يا زياد؟
تأسيس دفتر خانه ها
تركيب دفترخانه ها يكسان و آشنا است. محضرها و دفترخانه هاي اسناد رسمي با افرادي تشكيل مي شوند كه يا تحصيلا ت حوزوي داشته و به درجه اجتهاد رسيده باشند و يا فارغ التحصيل رشته حقوق قضايي باشند. به اين طريق كه طبق قانون افرادي كه داراي چنين شرايطي هستند در آزمون كتبي و سردفتري و محضرداري كه يكبار در سال برگزار مي شود شركت مي كنند.
پس از آن، در امتحاني شفاهي نيز شركت كرده و گزينش مي شوند. در صورتي كه اين مراحل را با موفقيت بگذرانند موظف به طي كردن دوره كارآموزي هستند و بعد از طي كردن اين مراحل هر سردفتر سه ماه فرصت دارد تا براي يافتن مكاني مناسب براي كار اقدام و آن را به سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور معرفي كند. سرانجام با نصب تابلوي موردنظر مي تواند كار خود را شروع كند. در هر دفترخانه بايد يك سردفتر، يك دفتريار (كفيل يا اصيل) و پرسنلي ديگر مشغول به كار باشند. ساعات كاري دفترخانه ها مطابق با ساعت كار ادارات تابع سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور است.
دفترخانه هاي اسناد رسمي
وظيفه دفتر خانه ها، ثبت اسناد و معاملا ت مردم اعم از وكالت، بيع، صلح، اجاره و ... است كه اين اعمال بايد مطابق با قانون و مقررات انجام شود.
يكي از دفتر داران مي گويد: دفترخانه ها همان محضرهاي قديم هستند كه با اسناد مالكيت اموال منقول و غيرمنقول سروكار دارند.
او مي گويد: دفترداري كار پرمسئوليتي است و سخت ترين قسمت كار زماني است كه بايد صحت اسناد را تأييد كني و كوچك ترين كم دقتي، ممكن است مشكلي به وجود آورد. در عين حال به دليل جعل اسناد و كلاهبرداري هاي پرشمار، اين مراكز همواره با دشواري هاي بسياري روبه رو بوده اند.
يكي از دفترداران مي گويد: اصلي ترين مشكلي كه ممكن است براي دفترداران پيش بيايد، جعل اسناد است.
گاهي افراد با هويت و شناسنامه هاي جعلي به دفترخانه ها مراجعه مي كنند و اقداماتي را انجام مي دهند كه ما را با مشكل روبه رو مي كند. تصديق امضاء مراجعين نيز به عهده سردفتر  هر دفترخانه اي است كه خود نياز به دقت زيادي دارد.بر خلا ف آن چه به نظر مي رسد ما مسئوليت سنگيني داريم و پولي كه دريافت مي كنيم در مقايسه با اهميت خدمات ما اندك است.به گفته دفترداران، در صورت بروز تخلفاتي از جانب دفترداران، آنها در دادگاه انتظامي سردفتران كه در سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور واقع است، رسيدگي مي شود.
001947.jpg
001995.jpg
نرخ ثبت اسناد
تا همين چند سال پيش براي انجام خدمات دفترخانه ها تعرفه مشخص و روشني وجود نداشت. اين امر چه دفترداران و چه مراجعه كنندگان را با مشكلا ت فراواني روبه رو كرد.
حدود دو سال پيش دستورالعملي از سوي سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور به دفترخانه ها فرستادند كه طبق آن دريافت هرگونه وجه نقد توسط دفترداران و ديگر كاركنان ممنوع شد. اين دستورالعمل از تاريخ ۱۰/۹/۸۰ به اجرا درآمد و از اصحاب سند خواسته شد مبالغ موردنياز را به شماره حساب هاي مربوطه واريز و فيش مربوطه را به دفتر خانه تحويل دهند.
مبالغي كه فيش آن بايد به دفترخانه ها تحويل داده شود مربوط به حق ثبت (كه به حساب سازمان ثبت و خزانه دولت واريز مي شود) و حق التحرير (كه به حساب سردفتر واريز مي شود) است.
به گفته حسيني يكي از دفترداران تهران، ۱۵ درصد از مبلغي كه به حساب سردفتران واريز مي شود به دفتريار تعلق دارد. دفترداران همچنين ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد ساليانه خود را به عنوان ماليات بر مشاغل پرداخت مي كنند.
همزمان با دستورالعملي كه در سال ۸۰ به دفترخانه ها ابلا غ شد، تعرفه اي نيز فرستاده شد. براساس اين تعرفه كه هر سه سال يكبار تغيير خواهد كرد، مبلغ قابل واريز بايد بر مبناي ارزشي باشد كه يا دارايي اعلا م كرده يا در سند قيد شده است. در صورتي كه طرفين معامله بيش از ۴ نفر باشند به ازاء هر نفر، ۵۰۰ تومان به حق التحرير اضافه مي شود. باتوجه به اين تعرفه حق التحرير وكالت نامه براي انتقال انواع خودرو و ماشين آلا ت راه سازي برابر با حق التحرير اسناد قطعي است.
خانم نفيسي كه سال گذشته از انبوه سازان مسكن خانه اي خريده مي گويد: يك هفته پس از زماني كه مسكن را از انبوه سازان تحويل گرفتم براي تنظيم سند به دفتر شركت رفتم. در آنجا براساس متراژ زمين قيمت واقعي خانه مشخص شد. سپس سند را تكميل كرده و بنچاق را امضا كرديم. براي تكميل اين سند باتوجه به قيمت خانه مبلغي را كه حدود ۱۵۰ هزار تومان بود، پرداخت كردم.نكته اين است در اين گونه موارد فكر مي كنيد رقم اندكي پرداخته ايد، ولي اين رقم برخلا ف آن چه به نظر مي رسد اندك نيست.
صاحب يكي از دفترخانه ها نيز مي گويد: قيمت هايي كه مراجعان بايد به حساب ها واريز كنند، يا براساس قيمتي است كه طرفين توافق كرده اند و يا برمبناي ارزش منطقه اي است كه دارايي اعلا م كرده ، بنابراين مبلغ اضافه اي پرداخت نمي شود.
فردي كه فروشنده اتومبيل است، مي گويد: خودرو خود را به قيمت يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان معامله كردم و ۴۳۰ هزار تومان خرج محضر و ماليات سالا نه و ساير موارد شد . از زماني كه تعرفه آمده و پولها بايد به حساب ريخته شود با اطمينان بيشتري معامله مي كنيم. اما پرداخت مبلغي نزديك به يك سوم ارزش اتومبيلي كه معامله شده به هيچ وجه اندك نيست.
محضردار مي گويد: البته هزينه اي كه براي نقل و انتقال سند پرداخت مي شود حدود ۱۰۰ هزار تومان است و هرچه قيمت ماشين بيشتر شود مبلغ قابل پرداخت نيز بيشتر مي شود.
اين تعرفه هر ۳ سال يك بار تغيير مي كند. علوي، دفتريار يكي از دفترخانه ها مي گويد: تا ۲ سال پيش چنين تعرفه اي وجود نداشت و حتي كسي به فكر سامان دادن به وضعيت دفترخانه ها نبود؛ ولي از سال ۸۰ با دستورالعملي كه به دفترخانه ها ابلا غ شد كار اين گروه هم كمي سروسامان گرفت.
او ادامه مي دهد: وضعيت حق التحرير و حق ثبت مشخص شده. مثلا ً در تعرفه آمده قيمت حق التحرير و وكالت نامه هاي مفصل كه براي انجام معامله نباشد ۱۰۰ هزار ريال، وكالت نامه مفصل كه براي انجام معامله باشد ۲۰۰ هزار ريال است و به ازاي هر برگ اضافي ۲۰ هزار ريال دريافت مي شود.
يكي از پرسنل دفتر خانه ها مي گويد: باوجود اين تعرفه ها و قيمت هاي مشخص هنوز هم عده اي مبالغ غيرقانوني دريافت مي كنند كه اين امر طبعاً به ضرر ارباب رجوع است.
دفترخانه هاي ثبت ازدواج و طلا ق 
برخي دفترخانه ها ثبت موارد مربوط به ازدواج و طلا ق را انجام مي دهند. طريقه تأسيس آنها نيز مانند تأسيس دفترخانه هاي ثبت اسناد رسمي است. هزينه اي كه صاحبان اين دفتر خانه ها در مقابل كارشان دريافت مي كنند، باتوجه به مقدار مهريه حساب مي شود.
صادقي، صاحب يكي از دفترخانه ها ي ازدواج و طلا ق مي گويد: ۳ يا ۴ سال پيش ابلا غ كردند حداكثر دريافتي ۱۵  هزار تومان باشد. ولي اكنون براي هر عقد باتوجه به مهريه اي كه براي عروس تعيين شده مبلغي را دريافت مي كنند.
او مي گويد: به ازاي هر عقد درصدي را بايد به عنوان ماليات به دارايي پرداخت كنيم و براي خريد هر دفترچه عقدنامه ۲۵۰ تومان مي پردازيم.
زهرا .ع، نوعروسي كه براي عقد به محضر آمده است،  مي گويد: مهريه ام ۲۱۴ سكه است و براي مراسم عقد ۲۰ هزار تومان پرداختيم. البته مي خواستند ۵۰۰ تومان هم براي دفترچه عقد نامه بگيرند كه ما آن را نپرداختيم. اگر قرار باشد براي هر كاري چنين مبلغي را بپردازيم، مجموع آن ها رقم قابل توجهي مي شود.يكي ديگر از محضرداران مي گويد: مبلغي كه براي هر عقد مي گيريم باتوجه به مهريه عروس قيمت گذاري مي شود. ولي اگر قرار باشد به خانه برويم حدود ۵ تا ۶ هزار تومان بيشتر دريافت مي كنيم. او هزينه خواندن خطبه صيغه را
۴ تا ۵ هزار تومان عنوان كرد.
علي. س تازه ازدواج كرده و در مورد هزينه هاي عقد مي  گويد: هزينه هايي كه در قبال هر عقد مي گيرند به ميزان مهريه بستگي دارد؛ ولي مشكل اين است كه محضرداران براي هر نيم ساعت ديركرد مبلغي را اضافه تر مي گيرند كه فكر نمي كنم چنين بندي در تعرفه هايشان وجود داشته باشد.
يكي از دفترداران در اين مورد مي گويد: دليل دريافت مبلغ اضافي كه در ازاي هر ديركرد دريافت مي شود اين است كه براي هر عقد از قبل وقت مي گيرند و اگر شخصي دير كند و يا به هر ترتيب تأخيري در مراسمشان باشد وقت ديگران را ضايع كرده است بنابراين بايد جريمه اي هم بپردازد؛ البته فقط بعضي جاها اين مبالغ را دريافت مي كنند. خواندن خطبه طلا ق نيز از كارهايي است كه به عهده محضرداران است. ولي بسياري از دفترخانه ها اين عمل را انجام نمي دهند. براي اجراي حكم طلا ق ابتدا بايد از دادگاه نامه داشته باشند و براي خواندن هر حكم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان دريافت مي شود.يكي از محضرداران در اين مورد مي گويد: بسياري خواندن خطبه طلا ق را قبول نمي كنند؛ ولي بايد قبول كرد كه گاهي اجراي اين حكم به منزله آزاد كردن شخصي از بند اسارت است!به هر حال بعد از حدود بيست سال تعرفه مشخصي از سوي سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور براي دفترخانه ها ابلا غ شد كه آنها را موظف كرد تا از آن قوانين و دستورالعمل ها استفاده كنند. با اين وجود هنوز كساني هستند كه در مورد قيمت هاي دريافتي دفترخانه ها اعتراض دارند؛ ولي بايد توجه كرد مبالغ دريافتي باتوجه به متراژي است كه در سند و ديگر مدارك درج شده است.
001959.jpg


رويكردي نو به مقوله جهانگردي
اقتصادمان دگرگون مي شود، اگر بيايند
بسياري از كشورهاي عربي تمايل زيادي براي سفر به ايران دارند و ما بايد شرايط لا زم مانند ايجاد مهمانسراهاي ارزان، هتل هاي بين راهي و غيره را فراهم كنيم 
001989.jpg
جهانگردي به زودي به بزرگ ترين منبع كسب درآمد كشورهاي جهان تبديل خواهد شد، امري كه در طول ساليان گذشته از آن غفلت ورزيديم و اكنون زمان جبران فرا رسيده. دولتمردان كشور ما نيز با پي بردن به اهميت گردشگردي، ارزآوري آن و منفعتي كه جهانگردان در ازاي فرهنگ و تاريخ ايران زمين، از آن ما مي سازند و ترقي اقتصاد خانواده ها را در پي دارد، قصد تدوين برنامه هاي ويژه اي را دارند كه در صورت اجرا مي تواند اقتصاد تك تك ايرانيان را با دگرگوني عظيمي روبه رو سازد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه در بخش سرمايه گذاري به منظور توسعه توريسم غفلت كرده ايم، گفت: توجه به صنعت گردشگري و تدوين برنامه ها و اجرايي كردن آنها از اولويت هاي برنامه  چهارم توسعه است.
هاشمي رفسنجاني در دومين گردهمايي مديران سازمان ايرانگردي كه چندي پيش برگزار شد، گفت: سهم عمده درآمدهاي بسياري از كشورهاي دنيا از طريق توريست است و آنها اين صنعت را به دانش تبديل كرده اند.
وي افزود: مديران هر استان بايد ظرفيت ها و جاذبه هاي گردشگري موجود در استان هاي خود را شناسايي، احيا و معرفي كنند و به منظور سرمايه گذاري در ايجاد اشتغال بيشتر جوانان و سازندگي كشور به توسعه صنعت توريسم بپردازند.
وي با اشاره به اينكه سرمايه گذاري ملي ما در زمينه توريسم مورد غفلت واقع شده، اظهار داشت: همچنان كه رهبر معظم انقلا ب توصيه فرمودند ميراث فرهنگي و گردشگري مي تواند از درآمدهاي نفتي كشور جلو بزند و اين يك واقعيت است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايران را يكي از تمدن هاي بزرگ و قديم دنيا معرفي كرد و افزود: ايران كشوري است كه توانست ابعاد معنوي تمدن و بسياري از افتخارات تاريخي خود را حفظ كند.
وي صنعت گردشگري در ايران را حائز اهميت دانست و تصريح كرد: چنان چه تسهيلا ت لا زم براي توريست هاي خارجي فراهم شود، صنعت گردشگري در ايران تقويت خواهد شد.
وي افزود: صنعت گردشگري منحصر به سازمان ايرانگردي نيست و ساير دستگاهها از جمله وزارت هاي راه، كشاورزي، نيرو و ارشاد بايد در اين زمينه هماهنگ باشند و همكاري هاي لا زم را انجام دهند.
هاشمي رفسنجاني، كوير، مراتع و شكارگاه،ميراث فرهنگي و غيره را از جاذبه هاي توريستي ايران بر شمرد و گفت: بسياري از كشورهاي عربي تمايل زيادي براي سفر به ايران دارند و ما بايد شرايط لا زم مانند ايجاد مهمانسراهاي ارزان، هتل هاي بين راهي و غيره را فراهم كنيم و در صورت برنامه ريزي مسئولا ن و شناخت اولويت ها و راهكارهاي لا زم و سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي، مي توانيم سالا نه شاهد حضور ۸ ميليون توريست در ايران باشيم.
وي ادامه داد: بيش از ۹۰ درصد ايرانيان مقيم خارج علا قه زيادي براي سفر به ايران دارند و بايد مقررات اداري را براي سفر اين دسته افراد فراهم كنيم.
در صورت به مرحله اجرا درآوردن اين گفتارها و نقش گرفتن برنامه ها، مي توان اميدوار بود ايران كه در زمره ده كشور برتر دنيا از لحاظ غناي باستاني قرار دارد نيز در جريان اين تسري هنگفت مالي قرار گيرد.

رشد تعداد كاركنان؛ كاهش بهره وري و درآمد كارمندان بانك ها
استخدام هاي بي رويه يكي از مولفه هاي بخش دولتي است كه نظام بانكي دولتي نيز خود را از اين قاعده مستثني نكرده به طوري كه طي دهه ۷۰ تعداد شاغلين در بخش دولتي ۴۲ درصد رشد كرد.
يكي از مشكلا ت بخش دولتي در كشور ما افزايش بي رويه حجم كاركنان است چرا كه در چنين وضعيتي نه تنها راندمان سازمان افزايش نمي يابد بلكه هزينه هاي جاري نيز افزايش مي يابد.
البته دولت به منظور جلوگيري از گسترش حجم بدنه دولت و كاهش هزينه، نهادهاي دولتي را مكلف كرد كه در استخدام كاركنان، حد تعادل را رعايت كنند و حتي براي استخدام برخي موانع ايجاد كرد كه نهادهاي دولتي مكلف اند آنها را رعايت كنند.
البته بانك ها از تبصره ۶۰ بودجه كه بر محدود بودن استخدام نهادهاي دولتي دلا لت دارد مستثني هستند، به همين دليل بحث كاهش تعداد كاركنان چندان در شبكه بانكي دولتي مورد توجه قرار نگرفته است.
موضوع ديگري كه به نظر مي رسد توجه بانك هاي دولتي به آن مي تواند در كاهش تعداد كاركنان موثر واقع شود گسترش بانكداري الكترونيكي است كه اين موضوع هم چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بر اساس اعلا م سازمان تحليل و اخبار خصوصي سازي ايران تعداد كاركنان نظام بانكي در سال ۱۳۷۰ حدود ۱۱۷ هزار و ۶۷۲ نفر بوده كه اين رقم در پايان سال ۸۰ با ۴۲ درصد رشد به ۱۶۸ هزار و ۱۲۳ نفر رسيده يعني به طور متوسط سالا نه ۲/۴ درصد به تعداد كاركنان بانك ها اضافه شده است.
اين آمار همچنين نشان مي دهد با آغاز دهه ۸۰ نه تنها ضريب افزايش كاركنان بانك متوقف نشده بلكه تعداد كاركنان شبكه بانكي دولتي در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ با ۸ درصد افزايش به تعداد ۱۶۵ هزار و ۱۱۵ نفر رسيده است. اين تعداد شامل كاركنان ثابت شبكه بانكي است و بايد ۴ هزار و ۳۹۲ نفر شاغل موقت سيستم بانكي را به آن اضافه كرد.
از اين ميزان تنها ۱۸ هزار و ۶۲ نفر معادل ۹/۱۰ درصد افراد شاغل در بانك هاي دولتي كشور را خانم ها تشكيل مي دهند كه اين ميزان طي ۵ سال گذشته رشد چشمگيري داشته و روند روبه رشد  آن همچنان ادامه دارد.
در بحث تحصيلا ت بر اساس آمار موجود تعداد ۳۹ هزار و ۱۰۰ نفر (۸/۳۴درصد) از پرسنل سيستم بانكي تحصيلا ت كمتر از ديپلم دارند كه بر اساس آخرين آمار اين ميزان، ۸/ ۱۱درصد كاهش يافته است. آمار نشان مي دهد نوع رويكرد مديران بانك هاي دولتي به بحث تحصيلا ت كاركنان بانك ها نسبت به گذشته تغيير كرده چرا كه در سال ۸۰ ، ۲ درصد ديگر از كاركنان زير ديپلم از اين جمع كم شده و توانسته اند با آموزش ضمن خدمت خود را از اين مقطع بالا  بكشند. بر اساس آخرين آمار منتشره در حال حاضر تعداد شاغلين نظام بانكي كه تحصيلا ت كمتر از ديپلم دارند به ۳۴ هزار و ۶۹۸ نفر رسيده است.
اما آمار نشان مي دهد در سال ۸۱ تعداد ۹۷ هزار و ۹۲۶ نفر از شاغلين در نظام بانكي كشور داراي تحصيلا ت ديپلم اند كه اين ميزان شامل ۳/۵۹ درصد كل كاركنان نظام بانكي است.
در سال ۸۱ تعداد افراد شاغل در نظام بانكي كه تحصيلا ت دانشگاهي داشته اند ۳۲ هزار و ۴۹۱ نفر اعلا م شده كه نسبت به سال قبل ۷/۱ درصد رشد داشته است.
بحث ارتقاي سطح تحصيلا ت كاركنان بانك هاي دولتي زماني تحقق يافت كه ضرورت تغيير تركيب تحصيلي كاركنان به عنوان يك اصل به باور مديران شبكه بانكي رسيد.
در ارتباط با سن خدمتي كاركنان نيز آمار نشان مي دهد حدود ۶۸ درصد از كاركنان بانك ها سن خدمتي كمتر از ۵ سال دارند.
در بحث حقوق و مزاياي كاركنان بانك در سال ۷۹ آمار نشان مي دهد در ابتداي سال ۷۹ متوسط حقوق كاركنان شبكه بانكي يك ميليون و ۶۵۵ هزار و ۵۰۵ ريال بود كه نسبت به متوسط حقوق كاركنان ساير نهادهاي دولتي ۴۶ درصد بيشتر بوده است (در اين سال متوسط حقوق و مزاياي كاركنان دولت يك ميليون و ۱۳۲هزار و ۱۳۰ ريال اعلا م شد).
رقم حقوق كاركنان بانك هاي دولتي در سال ۸۲ به ۲ميليون و ۳۵۸ هزار و ۵۱۲ ريال رسيد كه در اين سال متوسط پرداختي به كاركنان ساير بخش هاي دولتي يك ميليون و ۷۶۴ هزار ريال بوده است.
در ارتباط با اين آمار خبرنگار ما با دكتر عباس سليماني كارشناس مسايل پولي و مالي گفت وگويي انجام داده است.
سليماني در اين باره معتقد است: طي چند سال اخير رويكرد مديران بانك ها به بحث تحصيلا ت كاركنان به شدت تغيير كرده است. تا اواخر دهه ۷۰ بانك ها در فراخوان استخدام كاركنان، ديپلمه ها را دعوت به همكاري مي كردند ولي از اين سال حداقل مدرك براي استخدام كاركنان به ويژه در بخش هاي اداري و شعب ليسانس اعلا م شد.
وي اين روند را مطلوب توصيف كرده و مي گويد: اگر اين روند همچنان ادامه داشته باشد تا چند سال آينده تركيب تحصيلا ت كاركنان بانك ها متحول خواهد شد و اين تحول در عملكرد بانك ها قابل لمس خواهد بود.
سليماني درباره بالا  بودن سطح حقوق و مزايايي كاركنان بانك ها نسبت به ساير نهادهاي دولتي مي گويد: با توجه اينكه اشتغال در بانك ها خصوصاً در شعب حساس و دقيق است و جابه جايي يك صفر مي تواند ميليون را ميليارد و يا ميليون را به هزار تبديل كند، لذا بالا  بودن نسبي حقوق چندان ايرادي ندارد. وي معتقد است به جاي اينكه بانك ها با خرج هزينه هاي گزاف مسايل نظارتي خود را افزايش دهند مي توانند با راضي نگه داشتن كاركنان ضريب ايمني عمليات بانكي كشور را ارتقا دهند.

آيينه تصوير
001983.jpg

يكي از نشريات پژوهشي در بريتانيا اعلا م كرد حدود ده درصد رانندگان جزيره از بينايي لا زم براي رانندگي برخوردار نيستند كه گروهي نزديك به سه و نيم ميليون نفر را در بر مي گيرد. اين آمار تكان دهنده نشانگر خطرات زياد مالي و جاني است كه شهروندان بريتانيايي را تهديد مي كند.

001980.jpg

نمايي از رستوران ژاپني. پخت غذاهاي لذيذ دريايي در رستوران هاي سرزمين آفتاب تابان سبب شده تا بسياري از ساكنان اين كشور و جهانگردان اوقات زيادي را در اين قبيل مكان ها در پي چشيدن طعم لذيذ ماهي سر كنند.

001986.jpg

كودكي سه ساله در نمايشگاهي در سيدني به تمساحي زيبا تكيه زده. احتمالا  تا چندي ديگر تنها اثر اين موجودات به همين نمايشگاه ها محدود خواهد شد.دولتمردان استراليايي اعلام كرده اند سالانه شكارچيان غير قانوني بيست و پنج تمساح را در اين قاره شكار مي كنند.

خبر روز
كمي توجه به بازنشستگان
بازنشستگان به خاطر شرايط جسماني و سن شان ديگر قادر به فعاليت هاي درآمدزاي چنداني نيستند و بر دولت است كه با توجه كافي به اوضاع مالي آنان، سال ها كوشش شان را سپاس گويد.رئيس كانون بازنشستگان ومستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفت: پرداخت وام مسكن و ازدواج به بيمه شدگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي از اوايل ارديبهشت ماه سال ۸۳ آغاز مي شود. علي اكبر خبازها افزود: براساس مصوبه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلا مي ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار از محل درآمد و ذخاير سازمان تامين اجتماعي براي اعطاي وام به بيمه شدگان و مستمري بگيران اين سازمان اختصاص يافت كه اين وام ها به صورت اولويت بندي و براساس نياز مالي افراد به بيمه شدگان و مستمري بگيران پرداخت مي شود
وي ادامه داد: در سال گذشته ميزان وام مسكن و ازدواج بيمه شدگان و مستمري بگيران ۴ ميليون تومان بود كه اين ميزان در سال آينده به طور حتم به ۵ ميليون تومان افزايش خواهد يافت.
رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي 
خاطر نشان كرد: مستمري بگيران و بيمه شدگان سازمان براي دريافت وام مسكن و ازدواج بايد تقاضاي خود را به شعب تامين اجتماعي نزديك محل سكونت اعلا م كنند و پس از آن تقاضاي بيمه شدگان در كميسيوني خاص بررسي مي شود و در صورتي كه شرايط دريافت وام را داشته باشند وام مربوطه در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
با بهره جستن از اين تدابيراست كه مي توان روزگار سالخوردگان را به سوي بهروزي كشاند و دغدغه تامين مايحتاج را در ميان اين خيل 
از بين برد.

صداي  مصرف كننده
معادله ۲ مجهولي 
در مورد واگذاري تلفن همراه عدالت رعايت نشده، وقتي در مورد تعداد واگذاري محدوديت وجود دارد بايد براي متقاضيان هم محدوديت قائل شد. چرا يك نفر بايد ۵۰۰ سيم كارت خريداري كند و محدوديتي نداشته باشد و يك نفر ديگر دست خالي باز گردد.شهروند

جاي فسيل در موزه است، نه خيابان 
از مسئولا ن خواهشمندم، ميني بوس هاي فسيل شده را از رده خارج كنند و در كنار اتوبوس هاي جديدي كه وارد مي شود به فكر وارد كردن ميني بوس هاي جديد هم باشند. اين ميني بوس ها در حال حاضر فقط باعث آلودگي هوا و هدر رفتن وقت مسافران اند، چون بين راه يا خراب مي شوند و همه مسافران بايد پياده شوند و منتظر ماشين بعدي باشند يا در سربالايي ها بايد ميني بوس را هل داد. مشكل ديگر اين كه اين قدر بي رمق هستند كه راه نيم ساعته را در يك ساعت و ربع طي مي كنند. مسافر مسير ونك -آرياشهر

جاي ما بوديد، چه مي كرديد؟
به معلم ها بگوئيد اين قدر آه و ناله نكنند. اگر جاي پرستارها بودند و مدام با بيماران سر و كار داشتند، شب كاري و استرس آن را تحمل مي كردند و آخر هم چندرقاز در ميآورند، چه مي كردند ؟ هيچ مي دانيد بيشتر پرستارهاي ما بعد از مدتي كوتاه، خود دچار ناراحتي هاي رواني مي شوند و جنبنده اي هم شنواي دردشان نيست؟توكلي 

در رابطه با بازارچه 
پوشك بچه مبارك را زده ايد ۳۵۵۰ تومان، از حول و حوش ميدان آزادي خريدم ۲۵۰۰ تومان يا نهايتاً ۲۷۰۰ تومان.اين نرخ ها با واقعيت بازار تطبيق نمي كند. روي قيمت ها حتما بيشتر دقت كنيد.يك شهروند

صداي بازارچه 
يك اتوبوس چند ميليوني را سوخت تلف مي كنند، خالي مي فرستند از مقصد تا ته خط راهآهن- ولي عصر.
يا سه اتوبوس پي در پي وارد ايستگاه مي شوند ودو تاي آنها را خالي بر مي گردانند و مسافران حيرت زده شاهد اين اعمال شركت واحد هستند كسي هم جوابگو نيست. يك بازرس بفرستيد بيايد عملكرد رانندگان اين خط را بازديد كند. ببينيد مردم از دست اينها چه مي كشند.ابراهيم زاده 

اصلا ح كنيد
در بازارچه ۲۰ بهمن، بخش صداي مصرف كننده، پيام اينجانب را درج كرده بوديد كه از مؤسسه قرض الحسنه گنجينه كوثر گله مند بودم، اما به جاي آن محراب كوثر خورده بود. لطفاً اصلا ح كنيد.خانم نادر زمان 

پياده رو ندارد
تقاطع خيابان ديدار تا چهارراه جهان كودك، پياده رو ندارد. اين امر به علت ترافيك سنگين منطقه از ساعت ۳۰/۷ صبح تا ۳۰/۸ شب، براي عابران خطر ايجاد مي كند. بارها مسأله را به شهرداري اطلا ع داده ايم. لطفاً ترتيب اثر دهيد.شهروند

بعضي ها گرفتند، بعضي ها نگرفتند
از فرهنگيان مأمور به تحصيل هستم. از شهرداري بن هايي به فرهنگيان تعلق مي گيرد كه شامل حال ما نمي شود. با اين وجود بعضي همرده هاي ما كه آشنا داشتند، بن دريافت كردند.نام محفوظ 

سفرنامه جديد ماركوپولو
قسمت هايي از سفرنامه ماركوپولو در اثر حوادث طبيعي مخدوش و ناپديد شده كه اينجانب از آن مطلع ام و مي خواهم ديگر شهروندان نيز از آن آگاهي يابند. روز ششم بهمن بود كه ماركوپولو وقتي مي خواست با اتومبيل از چهارراه كارگر- فاطمي به سمت كارگر عبور كند، چراغ زرد را نديد و جريمه شد. افسري با كد.......... هزار تومان جريمه را كتابت فرمود، گواهينامه ماركو را چون اعتبارش منقضي شده بود، ضبط كرد و گفت اين برگه رسيد موقت نامحسوس را بگير و برو از شهرك آزمايش گواهينامه ات را بگير. ده روز بعد ماركو رفت شهرك آزمايش، گفتند اينجا گواهينامه اي نرسيده، برو ميدان قزوين، منطقه ۹ راهنمايي و رانندگي. آنجا همه خنديدند و گفتند تقاطع فاطمي- كارگر چه ربطي به اينجا دارد؟ برو بلوار مرزداران، آنجا نيز به او خنديدند و گفتند سيستم از اينجا منتقل شده، برگرد شهرك آزمايش، آنجا گفتند حالا  برو جنب خيابان رودكي، اداره كل. در اداره كل گفتند راستش را بگو كه گواهينامه را گم كرده اي، آن وقت دوباره امتحان بده، چرا افسانه سرايي مي كني؟ برگرد بلوار مرزداران، در آنجا گفتند: آهان ، يادمان آمد، مورد به ناحيه يك مي خورد، برو جردن، ماركو رفت جردن و ديد اصلا  كد آن افسر در كامپيوتر موجود نيست. پس زنگ زد به شماره ۱۹۷ و گله كرد، خنديدند و گفتند برو جنب رودكي، اداره بازرسي از اين شخص شكايت كن. حالا  ماركو مانده و يك برگه رسيد پر از نشاني و قبض بانكي ۱۵ هزار توماني كه پرداخت شده.
علي اصغر رمضاني تهراني

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |