سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۰
لجبازي، حسادت و حق السكوت، انگيزه اصلي اين زنان است
همسران سارق
در ده روز گذشته چهار مورد سرقت اتفاق افتاده است كه در هر چهار مورد دستگير شدگان زناني هستند كه از همسرانشان سرقت كرده اند و البته هر كدام با انگيزه اي متفاوت 
يك روانپزشك :عدم سازش و تفاهم درك نكردن همسر توسط شوهر، عدم پرداخت نفقه و هزينه جاري به اندازه كافي، توقعات و عشق و نفرت بيجا و... باعث مي شوند كه زن بدون اجازه همسر خود پول برمي دارد
حميده عبدالهي
004176.jpg
يكي به خاطر لجبازي و ديگري به خاطر اينكه شوهرش براي او سرويس طلا نمي خريد و سومي هم به گفته شوهرش به خاطر پنهان كردن جنايتي كه مرتكب شده است و آخري هم چون شوهرش متوجه سه ازدواج قبلي او شده بود، دست به اين كار زده است. جالب اينجا است كه اين خانم ها چيزي در حدود ۲۰ ميليون تومان را بالا كشيده  اند.
به خاطر لجبازي
ژاله بعد از كتك خوردن مفصل از شوهرش با پليس ۱۱۰ تماس گرفت و گفت شوهرم قصد دارد مرا بكشد.
ماموران پس از حضور در محل، او و شوهر ۵۰ساله اش را به كلانتري بردند. علي شوهر ژاله به خاطر شكايت همسرش دربازداشت ماند. جالب اينجاست كه علي يك ساعت بعد از آزادي دوباره به كلانتري برگشت و از همسرش به جرم سرقت شكايت كرد.
او به ماموران گفت: اختلاف من و همسرم از چهار پنج ماه پيش شروع شد ابتدا فكر مي كردم يك اختلاف ساده است و زود حل مي شود. اما هر روز اختلافمان بيشتر مي شد هركجا كه مي رفتيم به خاطر جرو بحث كارمان يا به كتك كاري و يا به كلانتري مي رسيد.
بار آخر در منزل دعوايمان شد. دخترم صداي كامپيوتر را زياد كرده بود. از او خواستم كه مراعات كند و صدايش را به اندازه اي كه خودش بشنود زياد كند. زنم به دفاع از دخترمان آمد و داد زد و دعوايمان شروع شد. من هم عصباني شدم و دست رويش بلند كردم او هم شكايت كرد و ماموران مرا بازداشت كردند. وقتي در بازداشت بودم زنم چند چك امانتي ۱۵ميليون توماني كه براي برادرزاده ام بود، از خانه سرقت كرد و در حال حاضر متواري شده و آن طور كه فهميده ام به كيش رفته است.
براي گرفتن وام از بانك، اين چك ها را گرفته بودم تا پس از اتمام كار به صاحبش برگردانم.
سرويس طلا برايم نخريد
و اما ليلا، او به بهانه اينكه شوهرش براي او سرويس طلا نخريده بود از گاوصندوق وي ۱۰ميليون تومان پول نقد و چند تراول چك و تعدادي سند خودرو و زمين سرقت كرد و به منزل مادرش دريكي از شهرستان هاي شمالي رفت.
پس از شكايت شوهر ليلا، او دستگير شد و در دفاع از خودش گفت:«رضا» شوهرم قرار بود تا عروسي خواهرم سرويس طلابرايم بخرد. اما هر بار به بهانه هاي مختلف از خريدن سرويس طلا سرباز مي زد. من هم چون در عروسي خواهرم سرويس طلا نداشتم و مي دانستم شوهرم در گاوصندوقش مقدار زيادي پول نقد دارد تصميم گرفتم هنگامي كه خواب است كليد آنجا را بردارم و تمام پولهايش را سرقت كنم. وقتي او به سركار رفت گاو صندوقش را باز كردم و به جز پول نقد تعدادي تراول و سند نيز برداشتم و به شهرمان پيش مادرم رفتم. شوهرم با من تماس گرفت و گفت كه از من شكايت كرده است من هم آمدم تا اموال سرقتي را به او برگردانم و به زندان نروم.
جنايت رونشود
جالب اينجاست كه اين پرونده سرقت به خاطر شكايت مردي از زنش با عنوان ايجاد مزاحمت و عدم تامين جاني به جريان افتاد.
مريم به همراه برادرش در نبود شوهر خود به منزل رفته و كليه وسايل خانه و پروانه بهره برداري مرغداري در روستاي سيد شهاب، پروانه قالي بافي شوهرش و همچنين ۱۰فقره چك سفيد و چهار چك ۵۰هزار توماني۲۷۰، هزار توماني، ۵۰۰ هزار توماني و دو ميليون توماني را به سرقت برد.
مهدي در شكايت خود عليه زن و برادر زنش گفت: «من و همسرم اختلاف خانوادگي و زناشويي داريم. او قبلا مرا تهديد كرده بود. اختلاف ما از زماني شروع شد كه من به جنايتي از طرف همسرم پي بردم و به خاطر حفظ آبرو، مدارك مربوط به آن را تحويل برادرش دادم اما آنها به خاطر اينكه اين مساله رو نشود مي خواهند مرا بكشند. ۱۲روز پياپي چند شرخرناشناس تعقيبم مي كردند و برايم تله مي گذاشتند تا بتوانند به راحتي مرا بكشند.
زنم با برادرش ۷۰ درصد پول نقد و پول هايي را كه در بانك داشتم برده اند. من از ترس جانم در خانه مردم مي خوابم.
مهدي براي اثبات حرفهايش چند شاهد معرفي كرد كه همه آنها حرف هاي او را تاييد كردند و گفتند، زن و برادرزن او هرازگاهي به محل كار و منزل وي مي آيند و ايجاد مزاحمت، فحاشي و تهديد به مرگ مي كنند.
يكي از اين شاهدان كه از همسايه ها است مي گويد: «در منزلم استراحت مي كردم كه صداي جابه جايي چيزي از روي پله ها را شنيدم. رفتم ببينم چه خبر است كه متوجه شدم برادرزن مهدي اموال خانه او را بيرون مي برد. از وي پرسيدم كه وسايل را كجا مي برد او هم گفت خانه را خالي مي كنم چون مي خواهم نارنجك بياندازم و آنجا را منفجر كنم. آنها چون مهدي خانه نبود در محله به دنبال او مي گشتند و مدام تهديد مي كردند.»
سه ازدواج قبلي 
و اما پرونده آخر.... ماجراي اين سرقت از آنجا آغاز شد كه مردي متوجه سه ازدواج قبلي همسرش شد.
سينا وقتي موضوع فاش شدن راز زنش را به او گفت، معصومه با حرفهايش او را قانع كرد و از شوهرش خواست كه اين موضوع بين خودشان بماند تا حفظ آبرو شود. سينا هم به خاطر علاقه اي كه به همسرش داشت قبول كرد. اما هر روز اختلافشان بالا مي گرفت و در آخر، كارشان به دادگاه خانواده كشيده شد.
معصومه هم براي اينكه سرش كلاه نرود يك روز هنگامي كه شوهرش در خانه نبود، آژانس گرفت و مقداري از اموال باارزش و همچنين ۲۰ ميليون تومان پول نقد و تراول همسرش را سرقت كرد و از آنجا رفت.
دكتر قشوني زاده -روانپزشك- مي گويد: «عدم سازش و تفاهم بين زوجين، درك نكردن همسر توسط شوهر، عدم پرداخت نفقه و هزينه جاري به اندازه كافي، توقعات و عشق و نفرت بيجا، دنيادوستي، مال پرستي و مال اندوزي جزو انگيزه هايي است كه زن بدون اجازه همسر خود پول برمي دارد.»
البته بعضي از زنها مي گويند به علت ولخرجي شوهر، به صورت مخفيانه پول را پس انداز مي كنند و به اين سرقت نمي توان گفت: اگر زوجي در روابط فردي مشكل نداشته باشد اين مسايل اصلاً نبايد مطرح شود.
وي درمورد راهكارهاي اين مساله گفت: براي هر كاري پيشگيري بهتر از درمان است. بايد به زوجين در روابط فردي آموزش هاي بيشتري داده شود. اين آموزش ها مي تواند از طريق ساخت فيلم آموزشي (پيام هاي آموزش در غالب نمايش و هنر) باشد. كلاً در روابط اجتماعي و فردي از ديدگاه هنر خيلي بهتر مي توان مطلب را آموزش داد و جنبه تاثير آن مثبت تر است.
او گفت: مراجعه به اين شكل كم است. اما وقتي زيرساخت ها درست نباشد، درهر صورت منجر به طلاق مي شود. جامعه درحال تحول است و روابط زن و شوهر مثل سابق مطلق نيست. آگاهي و نيازهاي خانم ها بيشتر شده است و بايد اين نيازها تامين شود. اما گاهي اين نيازها و خواسته ها با درآمد خانواده هماهنگ نيست و بيش از حد توقع است مثل چشم و هم چشمي خانم ها در مد، لباس و آرايش كه جنبه بهداشتي- رواني دارد.
بعضي شوهران نيز توانايي مالي دارند اما با خواسته هاي همسرانشان مخالفت مي كنند و بعضي زن ها به اين واسطه دست به اين عمل مي زنند. گاهي هم ممكن است به علت فرهنگ اجتماعي پايين، بعضي از اين نيازها توسط مردها درك نشود.
خرمشاهي - حقوقدان - مي گويد: زن و شوهر در يك جا زندگي مي كنند. اموال هم نزد زن و هم شوهر است. اينجا سرقت به معنايي كه در حقوق جزا و قانون مجازات اسلامي تعريف شده، ربودن مال غير به نحو آشكار يا مخفي اينجا مصداق پيدا نمي كند. بنابراين با تعاريفي كه از سرقت داريم. اگر زن و شوهري كه در خانه اي با هم زندگي مي كنند مدعي سرقت شوند اين شكايت داراي شرايط مندرج در تعريف سرقت است. شكايت رد مي شود و مصداق سرقت پيدا نمي كند.
براي متلاشي نشدن خانواده در قانون مدني تمهيداتي است كه زن و شوهر را مكلف مي كند به حسن اخلاق و... مسايلي كه بين حقوق زوجين است.
اما اگر اموال در گاوصندوق شخصي يا سند مال شخص ديگر باشد آنجا قاضي مي تواند برخورد كند.

توفان و تصادف
توفان در اردبيل نه فقط باعث خرابي محصولات كشاورزي شده، بلكه باعث تصادف ده ها وسيله نقليه نيز شده است. بر اثر اين پديده در دو حادثه جداگانه در محور اردبيل به مغان بيش از پانزده وسيله نقليه با هم به شدت برخورد كردند.
علاوه بر اين تصادفات ۳۰، مورد تصادف ديگر هم در اين محور و بعضي از محورهاي استان اردبيل بر اثر شدت وزش باد به وقوع پيوسته است.اين تصادفات به غير از چند مورد مصدوميت جزيي، تلفات جاني در بر نداشته است. شدت توفان در اين محورها به حدي بوده كه دانه هاي شن برخاسته از زمين با ورود به سامانه سوخت و برق خودروها آنها را از حركت باز نگه مي داشته.از نخستين ساعات تشديد توفان در استان ، ماموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه با خودروهاي پليسي به ياري گرفتارشدگان در جاده هاي توفان زده استان و انتقال آنان به نقاط امن شتافته اند.

انفجار در هويزه
انفجار شيئي باقي مانده از دوران جنگ در هويزه خوزستان منجر به كشته شدن يكي از هموطنانمان شد. اين انفجار كه در خيابان اصلي شهر هويزه رخ داد منجر به كشته شدن «علي كوتي» يكي از كارگران گازرساني زير پوشش يكي از شركت هاي پيمانكاري طرف قرارداد با شركت گاز خوزستان شد.
ماجرا از اين قرار بوده كه «علي كوتي» مشغول حفاري با يك دستگاه برش آسفالت در خيابان اصلي شهر هويزه بوده كه ناگهان اين دستگاه با شيء منفجره كه از بقاياي ادوات جنگي دوران جنگ تحميلي و در زير خاك مدفون بود، برخورد و بر اثر آن انفجار مهيبي رخ داد. بر اثر اين انفجار كارگر مذكور از ناحيه سر و صورت به شدت مجروح شد و در اثر شدت جراحات درگذشت.طي دو ماه گذشته اين سومين انفجاري است كه از بقاياي ادوات جنگي در دشت آزادگان رخ مي دهد.

آهن قراضه
و اما بشنويد از قرقيزستان و دردسر آهن قراضه ها در اين كشور. ژنرال «بالات ناگايباوف» كه معاون وزير كشور اين سرزمين است، به دنبال افزايش سرقت كابل هاي برق و تلفن و نيز ديگر تجهيزات صنعتي در اين كشور خواستار تعطيلي مراكز خريد و فروش فلزات قراضه شد. آقاي ژنرال گفته است: «با لغو فعاليت مراكز خريد و فروش آهن قراضه مي توان از دزدي كابل تلفن، سيم هاي انتقال برق، دستگاه ها و تجهيزات صنعتي در اين كشور جلوگيري كرد.»
اوراق كردن تانك و نفربرهاي زرهي و انواع جرثقيل مستعمل و فروش آن، بازار خريد و فروش آهن و ديگر فلزات قراضه در قرقيزستان را رونق داده و سارقان با توجه به اين مساله به سرقت وسايل فلزي، انهدام و فروش آن در اين بازار روي آورده اند.تنها در يك سال گذشته از ناحيه دزدي كابل تلفن بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار به شركت سهامي «قرقيز تلكام» زيان وارد شد و صدها خانوار ساكن شهر و روستا به مدت طولاني از خدمات تلفن محروم شدند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |