ستون ما
واحد رسانه اي خودروسازان
شماري از روزنامه ها ، شنبه و يكشنبه در اقدامي هماهنگ اقدام به چاپ گزارشي كردند با اين مضمون كه «به دليل كاهش توليد، قيمت خودرو در بازار افزايش يافته است.» شباهت متن نشان مي داد كه تهيه كننده آن يك مرجع است، اما هيچكدام از روزنامه هاي درج كننده اين گزارش اشاره اي به منبع خود نكرده بودند. فحواي موضوع بيانگر چاپ هماهنگ يك رپرتاژآگهي در قالب خبر است.
امري كه اگرچه در عرف مطبوعات مذموم است، اما چندان هم بدون سابقه نيست. اگرچه شايد انتظار نداشته باشيم روزنامه هايي نيز كه با بودجه دولتي اداره مي شوند نيز تن به اين بازي بدهند. نكته مهم درباره گزارش فوق الذكر آن است كه هم گزاره و هم نهاد آن كاملاً دروغ بوده و براي جريان سازي به نفع خودروسازان داخلي تنظيم شده است.
همه مي دانند در فصل زمستان نه توليد خودرو كاهش يافت و نه قيمت آن بالا رفت. همه هم مي دانند كه چرا آنها كه انحصار بازار خودرو را دراختيار دارند، نيازمند آنند كه در آستانه نوروز فضاي رواني جامعه به گونه اي باشد كه به رونق اين بازار و افزايش قيمت كمك كند. روش رسانه اي خودروسازان براي افزايش رونق در بازار، البته چندان نامعمول نيست، نامعمول، آن است كه تاراج واقعيت تا به اين پايه آشكار و بي پروا در ملاء عام انجام شود.
نامعمول تر اما، همچنانكه ذكر شد تمكين رسانه هاي بعضاً مورد اعتماد شمار انبوهي از مخاطبان در برابر «اقدامات رسانه اي» آلايندگان هواي شهر و هدردهندگان منابع سوخت است. به راستي،براي چقدر پول؟
|