چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۱ - Mar 10, 2004
در جلسه ديروز مجلس
برداشت ۶‎/۵ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي تصويب شد
گروه اقتصادي: پس از چند هفته بحث و گفتگوي كارشناسي و اظهارات موافق و مخالف كارشناسان اقتصادي، مجلس شوراي اسلامي ديروز با تصويب لايحه دوفوريتي به دولت اجازه داد علاوه بر ۵/۴ ميليارد دلار، ۵/۱ ميليارد دلار ديگر نيز از حساب ذخيره ارزي برداشت كند و سقف ميزان برداشت دولت از اين حساب را در سال ۸۳ به بيش از ۶ ميليارد دلار رساند.
تصويب  لايحه  دو فوريتي  الحاق  سه تبصره  به  ماده  (۱) قانون  اصلاح  ماده  ۶۰ و جدول  شماره  ۲ قانون  برنامه  سوم توسعه  و قانون  بودجه  سال  ۸۲ كل  كشور اين  امكان  را براي  دولت  فراهم  كرد.
هنگام  بررسي  ماده  واحده  و تبصره هاي  لايحه  مزبور، پيشنهاد جايگزيني جمعي  از نمايندگان  راي  اكثر نمايندگان  را بدست  آورد.
براساس  تبصره  (۱) اين  مصوبه  به  دولت  اجازه  داده  شد در سال  ۸۳ تا مبلغ  ۲ ميليارد و ۹۲۳ ميليون  دلار براي  جلوگيري  از افزايش  بدهي  دولت  به بانك  مركزي  ناشي  از يكسان سازي  نرخ  ارز و بازپرداخت  بدهي هاي  سررسيد شده مربوط به  وام هاي  ارزي  دريافتي  دولت  در سال  ۷۸ تا ۸۱ از موجودي  حساب  ذخيره ارزي  استفاده  كند.
همچنين ، مجلس  در تبصره  ۲ دولت  را مجاز كرد در سال  ۸۲ تا مبلغ  يكصد ميليون  دلار از حساب  ذخيره  ارزي  براي  اجراي  طرح هاي  تملك  دارايي هاي سرمايه اي  صنعتي  و توليدي  بخش  دفاع  به  پيشنهاد وزارت  دفاع  و پشتيباني نيروهاي  مسلح  و تاييد سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  استفاده  كند.
مجلس  در تبصره  ۳ نيز براي  اتمام  عمليات  و بهره برداري  از طرحها و رديف هاي  تملك  دارايي هاي  سرمايه اي  (عمراني ) ملي  و استاني  كه  سال  خاتمه آنها ۸۲ و ۸۳ بوده  و پرداخت  تعهدات  طرحها و رديف هاي  تملك  دارايي هاي سرمايه اي  به  دولت  اجازه  داد معادل  ريالي  تا سقف  يك  ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار از حساب  ذخيره  ارزي  برداشت  كند.
در تبصره  ۴ نيز آمده  است  كه  به  دولت  اجازه  داده  شد در سال  ۸۳ علاوه بر مجوزهاي  قانوني  قبلي  معادل  يك  ميليارد و ۵۰۰ ميليون  دلار از مازاد درآمد ارزي  سال  ۸۳ يا از حساب  ذخيره  ارزي  براي  برخي  طرحها برداشت  و استفاده  كند.

نمايندگان مجلس در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار پرداخت پاداش بازنشستگان شدند
جمعي  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي روز سه شنبه  در نامه اي  خطاب  به رئيس  جمهوري  خواستار صدور دستور وي  براي  تحرك  دستگاههاي  مربوطه  در پرداخت  پاداش  بازنشستگان  شدند.
در بخشي  از اين  نامه  آمده است : به  رغم  تأكيدات  مكرر جنابعالي  و پيگيريهاي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، به  علت  عدم  تمايل  و تاخير شركتها (به  ويژه  شركتهاي  تحت  پوشش  وزارت  نفت ) تاكنون  بند(ر) تبصره  ۵قانون  بودجه  ۱۳۸۲ به  طور كامل  اجرا نشده است  و موجب  اعتراض  شديد بازنشستگان  و عوارض  نامطلوب  معيشتي  و اجتماعي  ايشان  شده است.
اين  نامه  مي افزايد: چنانچه  شركتها نسبت  به  الزام  قانوني  مبني  بر پرداخت  ۲ درصد هزينه  عمليات  جاري  تا پايان 
سال جاري  اقدام  نكنند امكان وصول  در سال  آينده  و پرداخت  مطالبات  بازنشستگان  ميسر نخواهد بود.
امضاءكنندگان  اين  نامه  از رئيس  جمهوري  خواسته اند با صدور دستوري باعث  تحرك  دستگاههاي  ذيربط به  منظور پرداخت  كل  بدهي هاي  خود يا بدهكار نمودن  شركتهاي  ذيربط به  ميزان  تعهد قانوني  و در نتيجه  پرداخت  طلب بازنشستگان  شود.

تعاوني هاي مصرف حق ندارند كارمندان دولت را مجبور به خريد كنند
وزير تعاون دستور پيگيري علل واگذاري برنج هاي نامرغوب آمل ۲ و ۳ را به تعاوني هاي مصرف فرهنگيان صادر كرد.
به گزارش ايسنا، علي صوفي در جلسه هفتگي خود با اتحاديه ها كه با وقفه چهار ماهه روبرو بود با ابراز تأسف از ظلم هاي روا شده به فرهنگيان گفت: «با اينكه دولت سياست رضايت عمومي را در دستور كار دارد ولي طبق گزارش هاي رسيده كالاهاي تاريخ گذشته يا بي كيفيت به تعاوني هاي مصرف فرهنگيان تحويل مي شود.»

دولت بايد هزينه اوراق مشاركت بانك مركزي را تأمين كند
سعيد شيركوند گفت: استدلال رئيس كل بانك مركزي مبني بر جبران هزينه اوراق مشاركت منتشر شده جهت كنترل نقدينگي توسط دولت استدلال درستي است.معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: اجراي سياستهاي پولي انقباضي توسط بانك مركزي در چارچوب سياستهاي دولت براي كنترل حجم نقدينگي است.وي افزود: با توجه به اين كه اوراق مشاركت منتشرشده جهت كنترل حجم نقدينگي است، تجمع و بلوكه شدن آن نزد بانك مركزي امري بديهي است.

وزير بازرگاني خواستار عرضه سهام شركت فرش در بورس شد
دولت ۲ ميليارد تومان براي كمك به بازاريابي و تبليغات فرش دستباف اختصاص داده است .
به گزارش ايرنا، محمد شريعتمداري وزير بازرگاني در مراسم افتتاح تالار فرش ايران در محل ساختمان شركت سهامي فرش ايران در خيابان فردوسي همچنين خواستار عرضه سهام اين شركت در بورس شد.

كنفرانس صادرات گاز ايران به هند و پاكستان در دهلي نو
كنفرانس صادرات گاز ايران به هند و پاكستان امروز و فردا در دهلي نو برگزار مي شود.
اين كنفرانس با همكاري شركت ملي صادرات گاز و سفارت ايران در هند براي بررسي مسيرهاي احتمالي و جنبه هاي ژئوپولتيك خط لوله گاز طبيعي ايران به هند برگزار مي شود.

سود بازرگاني واردات چاي ابتداي سال آينده تعيين مي شود
گروه اقتصادي: مجتبي خسروتاج معاون وزير بازرگاني اعلام كرد: سود بازرگاني وارادت چاي ابتداي سال آينده در كميسيون ماده يك تعيين مي شود.وي با اعلام آزاد شدن واردات چاي در سال آينده براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري فارس گفت: با مصوبه مجلس در بودجه سال ۸۳ و تعيين مابه التفاوت قيمت براي واردات چاي ديگر نيازي به مصوبه كميسيون ماده يك نيست و اين كميسيون تنها بايد سود بازرگاني واردات چاي را تعيين كند.

گفت وگوي امروز
افزايش وام مسكن به ۱۲ ميليون تومان
گروه اقتصادي: مديرعامل بانك مسكن در بهمن ماه سال جاري در بوشهر خبر از بررسي افزايش وام مسكن در شوراي پول و اعتبار داد كه پس از گذشت بيش از يك ماه هنوز تصميم مشخص و رسمي درباره آن گرفته نشده است. با اين حال وزير امور اقتصادي و دارائي ديروز افزايش ميزان وام مسكن را در سال آينده قطعي دانست. با ايرج نديمي نماينده مجلس و عضو شوراي پول و اعتبار در اين زمينه گفتگو كرديم.
***
* چه تصميماتي در شوراي پول و اعتبار براي افزايش وام مسكن اتخاذ شده و آيا پرداخت ۲۰۰ ميليون ريالي اين وام به تصويب رسيده است؟
- موضوع افزايش وام مسكن در هفته پيش در شوراي پول و اعتبار مطرح و در اين خصوص تصميم گيري هايي شده است. بر اين اساس حداقل تسهيلات مسكن ۳۵ ميليون ريال با ضريب برابري ۶ ماه يك برابر و حداكثر ضريب برابري ۷ دوره اي، حداقل مدت انتظار ۶ ماه و حداقل متوسط موجودي ۵ ميليون ريال تعيين شده و حداكثر ميزان اين تسهيلات نيز تا ۱۲۰ ميليون ريال، ضريب برابري ۶ ماه يك برابر، حداكثر ضريب برابري ۷ دوره اي، حداقل مدت انتظار ۱۲ ماه و حداقل موجودي ۱۷ ميليون ريال مشخص شده است در خصوص تغيير در افزايش سقف و نرخ انتظار وام مسكن و افزايش مبلغ اين وام به ۲۰۰ ميليون ريال نيز هم اكنون شوراي پول و اعتبار مشغول بررسي اين موضوع بوده كه نتايج آن بزودي اعلام خواهد شد.
* آيا افزايش ميزان وام مسكن برمبناي كار كارشناسي صورت گرفته است؟
- درخصوص موضوع افزايش وام خريد مسكن چند ديدگاه وجود دارد. يك ديدگاه معتقد است كه تورم و گراني در مسكن نيز اثر مي گذارد و با وام هاي كم، قدرت خريد مسكن كاهش پيدا مي كند. از اين جهت هر اندازه كه تورم زيادتر مي شود بايد به همان اندازه به ميزان وام خريد مسكن افزوده شود. گروهي ديگر نگران افزايش ميزان وام مسكن به دلايل ديگري بوده و معتقدند كه گرچه منكر ضرورت افزايش ميزان وام مسكن نيستند اما بايد بررسي شود كه اين افزايش تا چه حد بر افزايش خريد و فروش مسكن اثر مي گذارد؟ اين افراد معتقدند كه افزايش ميزان وام خريد مسكن در نهايت موجب نفع عده اي خاص و متضرر شدن اكثر مردم خواهد شد و با افزايش قدرت خريد، قيمت مسكن نيز افزايش مي يابد. اين دو ديدگاه وجود دارد اما آنچه مي تواند مشكل را حل كند مسايل مربوط به حوزه كثرت خريد و فروش از جهت اعتباراتي است كه بايد به اين حوزه اختصاص داده شود بايد قبول كنيم كه نيازمند ۳ ميليون مسكن جديد هستيم و تا زماني كه اين نياز مرتفع نشود به تناسب آن نمي توانيم به نياز مردم پاسخ دهيم و هميشه تفاوت وجود دارد.
* در افزايش اين وام چه تضميني براي خانه دار شدن مردم و گران نشدن قيمت مسكن وجود دارد؟
- در كشور هيچ تضميني براي انجام اين امور نداريم و تمهيد مقدماتي وجود ندارد تا از افزايش قيمت مسكن جلوگيري شود و قيمت مسكن تابعي از تقاضا است. بايد در قانون برنامه چهارم راهكارهايي در نظر بگيريم تا ساخت مسكن افزايش پيدا كند و سرمايه گذاري داخلي و خارجي، بانكي و غيربانكي در اين زمينه بيشتر شود .

يادداشت
برداشت ۵/۶ ميليارد دلاري
ارائه و تصويب لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي در مجلس با اهداف اوليه ايجاد حساب ذخيره ارزي و روح برنامه سوم مغاير است. برداشت از اين حساب از سوي دولت مطابق ماده ۶۰ تنها در صورتي امكان پذير است كه درآمدهاي نفتي قوانين بودجه سالانه تحقق نبايد و از اين بابت كشور با مشكلات اقتصادي عمده اي همچون كسري بودجه در حوزه هاي عمومي و عدم تكميل به موقع طرحهاي عمراني و زيرساختي مواجه شود.
لايحه برداشت دولت از اين حساب در شرايطي به تصويب مي رسد كه دولت با مشكل عدم تحقق درآمدهاي نفتي مواجه نيست ولي در عين حال به دليل نيمه تمام ماندن بسياري از طرحهاي عمراني و مشكلات ديگر كه به طور مستقيم و غيرمستقيم به مساله كسري بودجه بازمي گردد، گريزي از اين برداشت ندارد.جداي از مبلغ ۲۹۲۳ ميليون دلار كه براي جبران آ ثار منفي يكسان سازي نرخ ارز برداشت مي شود و مطابق اصول برنامه سوم است، برداشت ۳۶۰۰ ميليون دلاري تبصره هاي ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ مي تواند به رشد نقدينگي و افزايش تورم در كشور منجر شود هر چند بانك مركزي در تبصره ۳ اين لايحه مكلف است به تدريج معادل ريالي آن را (۵/۱ ميليارد دلار) را به خزانه واريز كند.
علاوه بر اين، مبلغ دلار برداشتي تبصره ۳، به تكميل طرحهاي عمراني اي تخصيص پيدا مي كند كه قرار است تا پايان سال ۸۲ و ۸۳ پايان يابد ولي به دليل كسري بودجه پايان نيافته و نمي يابد.
نكته قابل توجه ديگر در اين زمينه، تخصيص بخش منابع حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي براي اجراي طرحهاي صنعتي و اشتغال زايي است. از ابتداي گشايش حساب پايان دي ماه ۹۸۸ طرح به ارزش ۸/۷ ميليارد دلار به تصويب رسيده است كه از اين ميزان تنها سه ميليارد و صد ميليون دلار گشايش اعتبار شده كه باز از اين ميزان تنها يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار استفاده شده است
و مابقي همچنهن در كشاقوس بررسي و گشايش اعتبار است.علاوه بر اين اعطاي اين اعتبارات به بخش خصوصي به دليل طولاني شدن فرايند اعطا و ناچيز بودن، تحركي در اقتصاد كشور ايجاد نكرده است. جا داشت دولت و مجلس براي تسريع در اين فرآيند و كمك به تقويت نقش بخش خصوصي در اقتصاد ملي لايحه يا برنامه اي را تدوين و ارائه مي كرد.

جدول افزايش ميزان وام مسكن
ايرج نديمي،نماينده مجلس و عضو شوراي پول و اعتبار ميزان افزايش و نحوه پرداخت وام مسكن را به شرح زير اعلام كرد.
حداقل متوسط موجودي
حداقل مدت انتظار
حداكثر ضريب برابري
ضريب برابري
سقف تسهيلات
به ريال
به ماه
به ريال
۵ ميليون
۶
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۳۵ ميليون
۱
۷ ميليون
۶
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۵۰ ميليون
۲
۹ ميليون
۶
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۷۰ ميليون
۳
۱۰ ميليون
۱۲
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۸۰ ميليون
۴
۱۲ ميليون
۱۲
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۱۰۰ ميليون
۵
۱۷ ميليون
۱۲
۷ دوره اي
۶ ماه يك برابر
۱۲۰ ميليون
۶

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۵۰
۷,۳۵۰
۲۴۳,۳۷۲
حمل و نقل پتروشيمي
۹۸
۲,۰۵۹
۳۷۶,۲۴۹
معادن روي ايران
۱۲۱
۲,۵۴۴
۲۵,۵۰۰
معدني دماوند
۲۰۰
۴,۲۱۴
۱,۰۸۰,۴۰۰
سرمايه گذاري بازنشستگي
۹۷
۲,۰۵۳
۵۹,۹۹۹
كالسيمين
۱۶۷
۳,۵۳۵
۳,۱۶۸,۲۶۷
ماشين سازي اراك
۱۵۴
۳,۲۶۷
۳۱,۴۰۹
كاشي سعدي
۲۰۷
۴,۴۸۹
۴۴,۹۵۵
كارتن مشهد
۲۱۹
۴,۸۵۶
۵,۷۲۱
قند نقش جهان
۱۴۹
۳,۴۰۰
۱۶۹,۶۳۰
نيروترانس
۱۳۰
۳,۱۵۶
۲۸,۲۶۵
پمپ ايران
۳۴۱
۸,۳۱۱
۵,۹۲۴
معادن منگنز ايران
۷۶
۲,۰۶۳
۱۲,۰۱۰
راديوالكتريك
۱۵۱
۴,۶۸۰
۱۹۳,۸۴۹
ايران خودروديزل
۱۱۶
۴,۰۳۶
۱۰۹,۰۱۶
الكتريك خودرو
۶۷
۲,۳۷۹
۵۲۰,۴۷۹
سرمايه گذاري سپه
۱۰۰
۳,۵۷۳
۵,۰۱۰
مگسال
۱,۰۷۷
۴۰,۴۶۶
۱۰,۰۱۰
سيمان مازندران
۱,۰۳۶
۴۶,۰۲۵
۱۲,۶۳۴
نفت بهران
۲۷۷
۱۵,۳۶۰
۹۷۴,۶۹۹
زامياد
۲۸
۱,۵۸۳
۲۰,۰۱۰
رينگ سازي مشهد
۱۲۲
۸,۱۲۸
۲۸,۹۸۹
فولادكاويان
۱,۳۱۲
۸۸,۳۰۸
۲۶,۶۸۰
سيمان شمال
۷۳
۶,۲۱۵
۱۵۴,۸۲۷
مارگارين
۴۵
۴,۵۴۳
۴۴۱,۲۱۳
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۴۶
۵,۴۱۳
۱۷۵,۳۲۱
گروه بهمن (وانت )
۴۵
۵,۴۲۵
۲,۰۷۷
پارس سرام
۳۳
۴,۳۳۲
۲,۸۱۰
سرمايه گذاري توكا فولاد
۷
۱,۱۱۰
۲۸۷,۰۰۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۲۰
۳,۳۲۰
۱,۰۹۹
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۲
۲,۱۸۰
۴۱۵,۵۶۵
سرمايه گذاري ملت
۹۷
۲۰,۰۶۴
۱,۴۲۹,۰۳۱
صنعتي دريايي
۱۰
۲,۱۱۸
۱۳,۸۶۳
سرماآفرين
۸۸
۲۰,۵۹۹
۴۴,۹۱۷
پتروشيمي اصفهان
۶۷
۱۶,۶۲۷
۳,۱۴۰
دارو رازك
۲۴
۸,۸۰۵
۱۰۵,۶۹۲
لاستيك سهند
۱۳
۴,۹۴۵
۹,۱۸۶
ساسان
۱۳
۵,۴۶۵
۵۷,۱۲۴
سرمايه گذاري رنا
۱۱۸
۵۰,۸۸۲
۱۲,۳۱۰
سيمان اصفهان
۴
۲,۶۶۸
۶۰۲,۲۰۸
سرمايه گذاري بوعلي
۶۶
۶۵,۴۲۰
۱۰,۰۱۴
سيمان كرمان
۲۶
۳۲,۶۸۲
۳,۲۵۱
سيمان اردبيل
۳
۴,۹۲۶
۳,۰۱۰
سرمايه گذاري مسكن
۲۶
۴۸,۰۱۲
۱۶,۸۰۶
سيمان خزر
۴
۷,۶۴۱
۳,۰۷۶
ايران ترانسفو
۱
۱,۹۵۳
۴,۲۰۱
ساختمان اصفهان
۳
۶,۰۲۸
۵۷۴
دارو اسوه
۱
۲,۴۴۰
۱,۵۱۰
لاستيك كرمان
۱
۳,۰۰۰
۱۲,۶۴۰
پلي اكريل ايران
۱
۵,۵۳۵
۱,۶۰۰,۷۲۴
سرمايه گذاري غدير
۱۳-
۱۴,۸۷۴
۱,۶۳۱,۶۱۲
سايپا
۴۱-
۴۳,۵۲۱
۳۳۸,۹۷۷
سيمان تهران
۱۶-
۵,۱۲۱
۳۰۵,۴۰۵
كابلسازي ايران
۵۸-
۸,۳۰۵
۴۷۱,۷۰۵
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۶-
۶,۲۶۰
۳,۳۸۴,۶۴۰
ايران خودرو
۳۷-
۴,۸۱۱
۵۴۹,۶۴۳
سرمايه گذاري ملي
۲۳-
۲,۴۰۱
۴۳۶,۹۴۵
سرمايه گذاري توس گستر
۲۵۱-
۲۵,۲۲۴
۵۶۷,۴۷۷
سيمان هگمتان
۱۸-
۱,۳۶۸
۶۲۴,۳۲۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۴۶-
۳,۱۳۶
۲۱۶,۵۱۳
آذرآب
۱۰۶-
۶,۸۲۶
۱۹۱,۶۸۷
پتروشيمي اراك
۷۸-
۴,۱۴۰
۱۲۱,۱۳۰
پارس خودرو
۲۵۴-
۱۲,۵۲۵
۵۷۹,۵۵۸
تراكتورسازي
۱۷۹-
۶,۳۹۵
۲۰۴,۷۰۱
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲۳۶-
۸,۳۳۸
۳۲۷,۱۹۷
چادرملو
۲۳۰-
۶,۷۰۲
۱۲۱,۶۳۷
صنعتي بهشهر
۴۰۰-
۷,۶۰۴
۲۲۴,۱۵۸
صنايع شيميايي اير

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۴۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۴۲۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۲۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |