چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۱ - Mar 10, 2004
مصوبه شوراي شهر براي حفظ باغهاي تهران
شهروندان در صورت تبديل اراضي خود به باغ تراكم تشويقي مي گيرند
مهلت پرداخت عوارض ساليانه شهرداري ۴ ماه تمديد شد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران لايحه تجديدنظر در ضوابط اجرايي مربوط به چگونگي اجراي ماده يكم «قانون حفظ و گسترش فضاي سبز شهر تهران» (مصوب ۱۱/۳/۱۳۵۹ شوراي انقلاب) را با انجام برخي اصلاحات پيشنهادي تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي و فني و معماري شوراي شهر، قوانين و ضوابط موجود درباره باغات را باعث از بين رفتن فضاي سبز تهران دانست و گفت: تاكنون براساس قوانين موجود صاحبان باغ تنها مي توانستند در ۱۰ تا ۱۵ درصد سطح اشغال باغ و در حد ۲ طبقه ساخت و ساز انجام دهند در حالي كه به املاك مجاور آنها حتي ۱۰ طبقه و بيشتر هم مجوز ساخت و ساز داده مي شد.
وي گفت: براساس مصوبه اخير شورا و در صورت نهايي شدن آن از سوي مجلس سطح اشغال براي ساخت و ساز در باغ ۳۰ درصد و تراكم آن معادل تراكم مجاز املاك هر منطقه است . در جلسه ديروز شورا همچنين لايحه مجوز احداث پاركينگ طبقاتي «هما» (واقع در خيابان شهيد خدامي روبروي هتل هما) و پاركينگ طبقاتي واقع در تقاطع شريعتي - ظفر با مشاركت بخش خصوصي مطرح شد ولي به دليل اختلاف نظر كميسيون ها رسيدگي و تصويب نهايي آن به جلسه بعد موكول شد.در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه اصلاحيه تعرفه عوارض صدور گواهينامه رانندگي و مجوز جلوگيري از فعاليت هاي غيرضروري در تهران مورد بررسي قرار گرفت و مواردي از آن رد و يا اصلاح شد.
مهندس مسعود زري بافان عضو هيأت رئيسه شورا گفت: فرمانداري تهران شوراي شهر را يك شوراي بي خاصيت مي خواهد و اعتراضات فرمانداري به مصوبات شورا با شعار مردم سالاري در تعارض است.گفتني است فرمانداري تهران طي نامه اي به شوراي شهر مصوبه شورا درباره تعرفه عوارض صدور گواهينامه رانندگي در تهران را مغاير «قانون وصول بخشي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد خاص» دانسته است. از اين رو اعضاي شوراي شهر با تصويب نظر كميسيون برنامه و بودجه اعتراض فرمانداري را به استناد اينكه دريافت عوارض از گواهينامه جزو عوارض محلي است رد كردند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني نيز در اين باره گفت: اگر همه بر اين باورند كه مطابق اصل ۱۰۰ قانون اساسي، شورا حلقه اتصال ميان مردم و دولت است اين اعتراض غيرقابل قبول است.وي افزود: فرمانداري دارد اين حلقه را حذف مي كند.
بنا بر اين گزارش فرمانداري تهران در اعتراض خود در خصوص متن آئين نامه اجرايي مصوبه مجوز عوارض جلوگيري از فعاليت هاي غيرضروري در تهران آورده است كه براساس بند ۴ ماده چهارم اين آئين نامه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران به عنوان يكي از اعضاي كميسيون موردنظر پيش بيني شده است ولي تعيين تكليف براي مسئولين دولتي بدون هماهنگي لازم با فرمانداري خارج از حدود اختيارات شوراي شهر است.شورا ضمن بررسي اين موضوع تصويب كرد كه براساس بند ۴ ماده چهارم اين آئين نامه طي نامه اي به هيأت دولت در رابطه با تأييد نمايندگي رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران مكاتبه شود.
شورا همچنين تصويب كرد كه نهادها و سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي و شركت هاي مشمول اين مصوبه براي فعاليت هاي غيرضروري در محدوده قانوني تهران مجاز به ايجاد ساختمان جديد نمي باشند.
از سوي ديگر عضو شوراي شهر تهران گفت: براساس مطالعات انجام شده تهيه طرح برنامه ريزي جامع اطلاعات و ارتباطات شهري برعهده شوراي شهر است.

نگاه
تهران از نظر كيفيت زندگي با ۲پله صعود در جايگاه ۱۶۷ شهرهاي بزرگ جهان قرار گرفت
003447.jpg
داوود كاظمي

هشدار آتش نشاني درباره حوادث چهارشنبه سوري
بيشترين خسارات مالي و جاني در سال ناشي از حوادث چهار شنبه سوري است
003453.jpg
گروه شهري: رئيس  اداره  بررسي  علل  حريق  و حوادث  آتش نشاني  گفت : ايمني  چيزي  نيست  كه بتوان  آن را به  مردم  ديكته  كرد، بلكه  بايد تلاش  شود تا خود مردم  آن را ايجاد كنند.
حميد عرب زاده در مصاحبه اي  كه  روز سه شنبه  با خبرنگار ايرنا پيرامون  حوادث  و خسارات  مربوط به  آخرين  چهارشنبه  سال  (چهارشنبه سوري ) انجام  داد، افزود: سازمان  آتش  نشاني  و خدمات  ايمني  تنها مي تواند در زمينه  برقراري  ايمني  به  مردم  هشدارهاي  لازم  را بدهد.
عرب زاده  تصريح  كرد: برغم  هشدارهايي  كه  سازمان  آتش نشاني  هر ساله  با فرارسيدن  چهارشنبه  آخر سال  به  همشهريان  مي دهد، اما هنوز موفق  نشده ايم  تاآمار حريق  را در اين  روز از سال  به  نحو مطلوبي  كاهش  دهيم .
به  گفته  وي ، بيشترين  مجروحين  ناشي  از ساخت  و تركيب  مواد منفجره ، سني  بين  ۱۳ تا ۲۰ سال  دارند.وي  از كساني  كه  اين  مواد را در اختيار دارند خواست  تا مواد محترقه  را در دسترس  كودكان  و نوجوانان  قرار ندهند و به  اين  ترتيب  در جلوگيري  از بروز اين  حوادث  سهمي  داشته  باشند.
وي همچنين توصيه كرد كه شهروندان از پارك كردن وسايل نقليه خودداري كنند.
003450.jpg

عرب زاده ، خواستار برخورد با عوامل  توزيع  مواد محترقه  شد و از مردم  خواست  تا در چهارشنبه  آخر سال  ۸۲ اگر با حادثه  يا حريقي  مواجه  شدند، اصلا به  محل  حادثه  نزديك  نشوند.وي  توضيح  داد: ممكن  است  هنوز مواد محترقه  عمل  نكرده اي  كه  احتمال  انفجار مجدد آن وجود دارد، برجاي  مانده  باشد.
از همين  رو مردم  بجاي  اقدام  شخصي ، فورا با شماره  ۱۲۵ تماس  بگيرند.

معاون وزير نيرو:
سرانه مصرف آب در ايران ۵/۲ برابر استاندارد جهاني است
گروه شهري: در سال هاي ۷۰ تا ۷۲ مصرف سرانه خانگي هر فرد در شبانه روز ۲۲۰ ليتر بوده كه در حال حاضر اين ميزان به ۱۷۰ ليتر تقليل يافته است و وزارت نيرو با برنامه ريزي بر آن است تا سال ۱۴۰۰ اين ميزان را به ۱۴۰ ليتر كاهش دهد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس عباس شفيعي معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب، ضمن اعلام اين مطلب گفت: فرهنگ سازي و افزايش سطح آگاهي مردم از اركان اصلي و تأثيرگذار در مصرف بهينه آب است، از اين رو، صاحبنظران و استادان دانشگاه و ديگر مراكز علمي بايد با طرح ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود مسئولان اجرايي را در اين زمينه ياري دهند.
شفيعي كه در نخستين همايش مروجين فرهنگ مصرف بهينه آب سخن مي گفت، افزود: برابري ميزان آب توليدي در سال ۸۱ با سال هاي ۷۹ و ۸۰، تأثير مثبت بهينه سازي مصرف آب را نشان مي دهد.
معاون وزير نيرو در ادامه گفت: بنابر توصيه سازمان بهداشت جهاني، استاندارد جهاني مصرف آب براي هر فرد در شبانه روز ۷۰ ليتر است.
وي تصريح كرد: تبيين و تدوين الگوي مصرف بهينه آب و آموزش همگاني آن، از اهدافي است كه وزارت نيرو در بخش سازه اي و غيرسازه اي دنبال مي كند.
شفيعي در اين همايش از رشد ۵۰ درصدي اعتبارات طرح هاي صنعت آب و فاضلاب خبر داد و گفت:  گردش مالي صنعت آب و فاضلاب در سال گذشته هزار و صد ميليارد تومان بوده كه تا پايان امسال به هزار و سيصد ميليارد تومان خواهد رسيد. وي همچنين از راه اندازي تصفيه خانه پنجم آب در تهران، به ظرفيت ۷/۵ متر مكعب در ثانيه و با ۴۵۰ ميليارد ريال هزينه، طي دو ماه آينده خبر داد.مهندس شفيعي در پايان ضمن تقدير از رسانه هاي جمعي، مطبوعات آموزش و پرورش و صداوسيما، بر لزوم دستيابي به مديريت تقاضا، استفاده بهينه از آب بر پايه الگوي مصرف و دستيابي به فناوري پيشرفته در ساخت تجهيزات تأكيد كرد و گفت:  بحران ناشي از خشكسالي، نوسانات جوي، برداشت بيش از حد از منابع آب هاي سطحي و سفره هاي زيرزميني از مهمترين چالش هايي است كه بخش آب و فاضلاب كشور با آن مواجه است.

شهروندان تهراني مجري طرح هاي شهري مي شوند
گروه شهري: نخستين جشنواره طرح هاي مردمي با هدف گرد آوري و بهره مندي از طرح هاي شهروندان تهراني و تقويت مشاركت مردم در مديريت شهري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين جشنواره در بهار سال آينده در سطح تمام فرهنگسراها و خانه  هاي فرهنگ شهر تهران برگزار خواهد شد.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره زمينه هاي موضوعي نخستين جشنواره طرح هاي مردمي گفت: در حال حاضر ۶ حوزه فرهنگي هنري، زيباسازي، عمومي، خدمات شهري، شهرسازي و اجتماعي براي اين جشنواره در نظر گرفته شده، اما عموم شهروندان در انتخاب موضوعات مربوط به حوزه شهري آزاد هستند و پيشنهادات ارزنده شركت كنندگان به موضوعات جزئي جشنواره اضافه مي شود.
وي تسهيل رابطه شهروندان با خدمتگزاران مردم در شهرداري وافزايش آگاهي دست اندركاران امور شهر تهران از نيازها و خواسته هاي شهروندان را از ديگر اهداف اين جشنواره برشمرد و افزود: پس از جمع آوري طرح هاي مردمي از طريق مراكز سازمان نظام پيشنهادها در شهرداري هر منطقه ساماندهي مي شود تا به طور مستمر پيشنهادها،  انتقادها و طرح هاي شهروندان دريافت و به مسايل و مشكلات آنان رسيدگي شود.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اينكه فراخوان و موضوعات متنوع جشنواره به زودي از طريق رسانه ها به اطلاع عموم مي رسد گفت: تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند طرح هاي خود را از ۱۵ فروردين تا پايان خرداد ۸۳ به فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ شهر تهران تحويل و رسيد دريافت كنند.

تخريب فضاي سبز حاشيه بزرگراه چمران
فضاي  سبز حاشيه  بزرگراه  چمران  به  دليل  اجراي  عمليات  تعريض  اين  بزرگراه  در حال  تخريب  است .درختان  و درختچه هاي  سوزني  برگ  اطراف  بزرگراه  چمران  محدوده  پل  نصر توسط پيمانكاران  تخريب  شده  و ريه هاي  تنفسي  اين  نقطه  از شهر در حال  نابودي  است .

معاون امور مناطق شهرداري :
فرصت كمي براي نوسازي بافتهاي فرسوده باقي است
مهندس هاشمي معاون امور مناطق شهرداري تهران اعلام كرد: شهرداري تهران بنا دارد تا پايان سال ۸۳ كل املاك موجود در طرحهاي توسعه شهري تهران را آزاد كند.وي ضمن تأكيد بر اينكه اجراي اين طرح بزرگ به صرف انرژي عظيم و فوق العاده اي از سوي شهرداران مناطق تهران نياز دارد گفت: بحث احياي بافتهاي فرسوده مناطق شهري براي شهرداري تهران حائز اهميت ويژه اي است و ما بايد حداكثر خدمات و تسهيلات را در اين باره به مردم ارائه كنيم.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس هاشمي افزود: ما تلاش مي كنيم تا با حداقل هزينه، بافتهاي فرسوده و بناهاي كهنه را نوسازي كنيم و اميدواريم در آينده شاهد بهينه سازي بافتها در يك جلوه و منظر جديد در تهران باشيم.
وي كه در جلسه معارفه شهردار جديد منطقه ۱۹ سخن مي گفت همچنين با اشاره به كم بودن فرصت نوسازي بافتها به ويژه در مناطق جنوبي شهر تهران خواستار اختصاص تسهيلات خاص و خدمات مناسب نوسازي بافتها در مناطق جنوبي و از آن جمله منطقه ۱۹ شد.بنابراين گزارش مهندس حسين عليقلي زاده به عنوان شهردار جديد منطقه ۱۹ معرفي و از خدمات مهندس سليمي شهردار پيشين اين منطقه تقدير شد.

مهلت پرداخت عوارض سالانه تا ۴ ماه آينده تمديد شد
گروه شهري: به دنبال افزايش عوارض سال ۸۲ كه براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي و هيات محترم دولت انجام شده است دكتر علي سعيدلو معاون مالي و اداري شهرداري تهران تسهيلات جديد شهرداري را تشريح كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر سعيدلو اظهار داشت: به دنبال افزايش قانوني عوارض نوسازي سالانه و مشكلات ايجاد شده براي برخي از شهروندان مهلت پرداخت عوارض از ۲۹/۱۲/۸۲ به ۱/۴/۸۳ تمديد شد و شهروندان ضمن داشتن فرصت كافي براي پرداخت عوارض ياد شده مي توانند از تسهيلات ۱۰ درصدي امتياز خوش حسابي و همچنين عدم پرداخت ديركرد نيز بهره مند شوند.

انتصاب دو معاون و دو شهردار منطقه در شهرداري تهران
شهردار تهران طي دو حكم جداگانه معاون جديد هماهنگي و برنامه ريزي و معاون حقوقي - شورا و امور مجلس شهرداري را منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد در احكام جداگانه اي دكتر رحيم قرباني و دكتر مجيد ملكي تبار را به ترتيب به سمت هاي معاون هماهنگي و برنامه ريزي و معاون حقوقي - شورا و امور مجلس شهرداري تهران منصوب كرد.اين گزارش مي افزايد شهردار تهران همچنين با صدور احكامي حسينعلي قلي زاده را به عنوان سرپرست شهرداري منطقه ۱۹ و مهندس محمد اصغري را به سمت شهردار منطقه ۱۱ منصوب كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |