يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۵
عكس روز
تاكسي، تاكسي، تاكسي ...
002196.jpg
تا كسي به وسيله اي مي گويند كه در ازاي مبلغي مسافران را به مقصد دلخواه شان مي رساند، اما ظاهرا چندي است مفهوم اين واژه در دايره المعارف فارسي دستخوش تغييري چند شده.
به تازگي تاكسي را وسيله اي مي خوانند كه در ازاي رقم مورد نظر آقاي راننده، مسافران را در صورت يكي بودن مقصدشان با مسير حضرت والا ، به سر منزل مقصود مي رساند. ظاهراً كسي هم اهميت نمي دهد كه در اين ميان مسافران شوربخت چقدر بايد اضافه بپردازند يا چه ميزان در خيابان، روبه روي تاكسي هاي خالي كه دنبال «دربست» مي گردند ، اين پا و آن پا كنند.

بشور و بساب، به چه قيمت؟
مراقب پيامدهاي خانه تكاني نادرست باشيد!
گزارش
002199.jpg
روزهاي قبل از عيد يكي از مهمترين كارهاي خانمها، انجام خانه تكاني به نحو احسن است. اين سنت زيبا كه نظافت و پاكيزگي و آماده شدن براي ورود به سالي نو، در حالي كه همه چيز تميز و خواستني است، اساس آن را تشكيل مي دهد گاه در اثر عدم رعايت نكات ايمني و سلا متي تبديل به عاملي مي شود كه دردسرزا بوده و سلا مت خانمها را در معرض خطر قرار مي دهد. كتف درد، گردن درد، كمردرد، سوزش و خارش پوست دست و غيره از جمله رايج ترين عواقب و پيامدهاي خانه تكاني غير اصولي و نادرست است.
حتماً از دستكش استفاده كنيد
تا آنجا كه ممكن است از تماس مستقيم دستها با انواع مواد شوينده و پاك كننده پرهيز كنيد. اكثر مواد شوينده ازPH استاندارد برخوردار نيستند و به همين دليل مي توانند سبب تحريك پوست دست گردند. بهتر آن است كه ابتدا يك دستكش نخي و سپس روي آن يك دستكش پلا ستيكي بپوشيد. زيرا گاهي اوقات پوست حتي به جنس پلا ستيك دستكش هاي معمولي نيز حساسيت نشان مي دهد. عدم رعايت اين نكته زمينه بروز اگزماي پوستي - كه درمان آن غالبا بسيار هزينه بر بوده و هم چنين نياز به زمان طولا ني دارد - را فراهم مي آورد.
از وارد آوردن فشارهاي گوناگون به كمر خودداري نمائيد
جابه جا كردن و يا بلند كردن اجسام سنگين بدون رعايت اصول صحيح، مهمترين عامل ابتلا به كمر درد است كه گاه تا آخر عمر فرد مبتلا  را رنج مي دهد. در اين ايام خانمها فشار مضاعفي به جسم خود وارد مي آورند، در صورتي كه با يك برنامه ريزي صحيح مي توان قدم به قدم تمام امور مربوط به نظافت و تميز كردن منزل را بدون به خطر انداختن سلا مت و تندرستي جسم انجام داد. نكات ذيل توصيه هاي مفيدي است كه رعايت آنها از بروز كمردرد پيشگيري خواهد نمود:
- هنگام برداشتن اجسام از روي زمين و يا جابجا كردن آنها، پشت خود را صاف نگه داريد و قوز نكنيد.
- اگر جسم سنگيني را از زمين بلند كرده ايد، براي چرخش به جهت خاصي، هرگز بالاتنه خود را از محل كمر به آن سمت نچرخانيد، بلكه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانيد.
- اشياء سنگين را به سرعت و با يك حركت سريع و ناگهاني از روي زمين بلند نكنيد.
- در حالي كه جسم ديگري را توسط يكي از دستهايتان بلند كرده ايد، سعي نكنيد با دست ديگر جسم سنگين ديگري را بلند كنيد. ابتدا باري را كه در دست داريد زمين بگذاريد و سپس هر دو جسم را به طور همزمان و با هم بلند كنيد.
- هميشه به هنگام بلند كردن اجسام سنگين، اول پاها را به اندازه عرض شانه ها باز كنيد و بعد جسم مورد نظرتان را بلند كنيد. اين عمل باعث حفظ تعادل بدن مي شود.
- اگر در ناحيه كمر احساس ناراحتي داريد، از بلند كردن هر گونه وسيله اي خودداري نماييد.
- اگر قرار است مبل، بوفه، ميز و غيره را جابجا كنيد، خود به تنهايي اقدام به اين كار ننماييد.
- براي بلند كردن اجسام سنگين از روي زمين، خود را از قسمت كمر دولا  نكنيد. بلكه زانوها را خم كرده و براي تحمل وزن جسم به عضلا ت پاي خود تكيه كنيد.
- حركات سريع و ناگهاني عامل اصلي گرفتگي عضلا ت محسوب مي شوند. بنابراين از انجام آن بپرهيزيد.
خانه تكاني را به كمك ديگر اعضاي خانواده انجام دهيد
برخي از خانمها وسواس خاصي براي تميز كردن و نظافت منزل از خود نشان مي دهند و هنگامي كه فرزندان و يا همسرشان به آنها پيشنهاد كمك مي دهند، فوراً در جواب مي گويند: «من كار شماها رو قبول ندارم». آيا هرگز به اين نكته مهم فكر كرده ايد كه سلا مت جسم شما بيش از هر چيز ديگري ارزش دارد؟ در ضمن فراموش نكنيد كه هيچ چيزي را نمي توان براي مدت بيش از چند روز تميز نگه داشت. آيا شما قادريد براي سالهاي سال هر روز همه چيز را برق بيندازيد و جسم تان نيز همچنان در سلا مت كامل باشد؟ بي جهت نيست كه قشر عظيمي از خانمهاي ايراني از دست درد و پادرد و كمردرد و زانو درد رنج مي برند. شايد به جرات بتوان عامل آن را همين امر دانست. پس پيشنهاد كمك همسر و فرزندانتان را با كمال ميل بپذيريد و حتي خود، اين پيشنهاد را به آنها بدهيد. اين امر علا وه بر كاستن از فشارهاي مضاعف به جسم تان، موجب مشاركت و دلسوزي هر چه بيشتر ساير اعضاي خانواده، چه در امر تميزي و نظافت و چه سعي در حفظ آن خواهد شد.

صرفه جويي
راه هاي صرفه جويي انرژي در منازل
با توجه به نقش طبيعت سبز و پردرخت در كاهش استرس و ايجاد آرامش هر چه بيشتر از يك سو و زيباسازي محيط زندگي و هم چنين كاهش هزينه هاي مربوط به مصارف انرژي حرارتي و خنك كننده بهانه اي يافتيم تا اهميت آن را بيش از پيش يادآوري كنيم.
درختان كه با دقت انتخاب شده و در محل هاي مناسب كاشته مي شوند، قادرند تا ۲۵ درصد در انرژي گرمايش و سرمايش يك خانوار معمولي صرفه جويي كنند. براساس پيش بيني مدل هاي كامپيوتري، اگر تنها سه درخت در اطراف يك خانه كاشته شود، هزينه مصارف انرژي هاي نامبرده در سال به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
توصيه هايي در مورد محوطه سازي 
درختاني كه در پاييز برگ هاي خود را از دست مي دهند، در كاهش هزينه هاي مصرف انرژي حرارتي و خنك كننده بيشترين تاثير را دارند. زيرا در تابستان مانع ورود پرتوهاي خورشيد به داخل منزل شده و در زمستان نور خورشيد را به راحتي از لا به لا ي شاخه هاي بدون برگ خود عبور مي دهند و شرايط مناسب براي گرم شدن محيط منزل با نور طبيعي خورشيد را به وجود ميآورند. شاخص هاي قابل توجه در انتخاب و كاشت يك درخت، سايه، گستردگي شاخه ها و ميزان رشد و ارتفاع آن است.
با كاشتن درختان و درختچه هاي هميشه سبز در بخش هاي غربي و شمالي منازل، مي توانيد بادهاي زمستاني را منحرف سازيد. كاشت اين نوع درختان در قسمت هاي غربي و جنوبي ساختمان، بادهاي تابستاني را منحرف مي سازد.
درختان مو، سايه گستر بوده و سبب خنكي هوا مي شوند. اين درختان با رشد بر روي داربست ها مي توانند سايه خود را بر روي پنجره ها و يا كل يك طرف خانه بگسترانند.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور

كسب درآمد از طبيعت
اهميت صنعت گردشگري و تاثير مستقيم و به سزاي آن بر اقتصاد خانواده هاي كشور ميزبان بر كسي پوشيده نيست. در همين راستا مسئولا ن كشور دست به كار شده اند تا آرام آرام پاي فرنگيان را به اين سرزمين باز كنند.
از اين رو جشنواره كوير ۲ تا ۱۰ ارديبهشت ماه سال آينده در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
دبير جشنواره كوير با بيان اين مطلب افزود: اين جشنواره با مشاركت و حمايت استانداري تهران، خدمات جهادكشاورزي، تعاوني ها و مراكز ايرانگردي استان هاي هفت گانه سمنان، كرمان، يزد، سيستان و بلوچستان، خراسان، قم، استان فارس و هم چنين سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي شود.
رامين قربان پور ادامه داد: اهداف اين جشنواره معرفي توانمندي هاي استان ها و شهرهاي كشور در زمينه هاي مختلف كشاورزي، باغداري، صنايع غذايي، پوشاك محلي و در كل معرفي آداب و رسوم خاص و هنرهاي معماري است.
وي افزود: هم چنين ايجاد جاذبه هاي گردشگري توريستي، مسابقات شترسواري، اتومبيل راني روي شن هاي روان در مناطق كويري قم و ديگر نقاط مشابه از برنامه هاي ديگر اين جشنواره است.
وي از برگزاري تورهاي كوتاه مدت در اين ايام خبر داد و گفت: براي ديدن مناطق كويري و هم چنين جاذبه هاي توريستي استان ها و مناطق كويري، تورهاي كوتاه مدت برگزار مي شود كه به زودي شرايط آن اعلا م مي شود.
اقدامات ياد شده مي توانند گامي بلند در راستاي حضور فعال ايران در تجارتي بي دردسر باشند و سهمي از عايدات فراوان اين صنعت را هم نصيب خانواده هاي ايراني سازند.

آيينه تصوير
002202.jpg
امارات براي تبديل كردن دوبي به شهري بزرگ كه جاذبه هايش جهانگردان را از سراسر جهان جلب آن كند و درآمدي هنگفت را نصيب ساكنانش سازد، از هيچ كاري فروگذار نمي كند. «تايگر وودز»، گلف باز بزرگ پرآوازه انگليسي روانه دوبي شده تا بدين طريق باز هم بر شهرت اين شهر بيفزايد. او روي باند مخصوص فرود هليكوپتر هتلي هفت ستاره- كه از برج ايفل هم بلندتر است- مشغول بازي گلف است.
002205.jpg

شركتي ژاپني روبوتي شبه انسان ساخته كه گفته مي شود تا پايان سال جاري ميلا دي با قيمت دو هزار و پانصد پوند روانه بازار خواهد شد. اين روبوت پانزده اينچي كه روي دو پا حركت مي كند قادر به تشخيص فرمان هايي نظير دستور ايستادن است و مي توان آن را به وسيله تلفن همراه كنترل كرد. دوربين ديجيتالي نيز روي سر اين آدمك آهني تعبيه شده كه مي توان به وسيله آن تصاوير ضبط شده از پيرامون سازه را بازبيني كرد.
002208.jpg

شركتي بريتانيايي موفق به ساخت نقشه هاي ديجيتال شده كه نشان مي دهد كداميك از اموال ساكنان مناطق سيل خيز در معرض نابودي قرار دارند، احتمال بروز سيل چند وقت به چند وقت است و عمق آن تا چه ميزان است. اين وسيله جديد كمك بسيار بزرگي براي حدود پنج ميليون سكنه دربريتانيا است كه در مناطق سيل خيز زندگي يا كار مي كنند.
002211.jpg

نمايشگاه بزرگ اتومبيل در ژنو. در اين نمايشگاه نهصد مدل مختلف اتومبيل از شصت شركت بزرگ به نمايش در خواهد آمد. تصوير خودروي ولوويي را در ژنو به نمايش درآورده كه توسط تيمي از زنان ساخته شده.

خبر روز
نوسازي ناوگان تاكسيراني
مدير عامل سازمان تاكسيراني گفت: طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده و نوسازي ناوگان تاكسيراني همچنان با جديت ادامه دارد كه پيش بيني مي شود در صورت ادامه اين روند ناوگان تاكسيراني تا پايان سال ۸۳ نوسازي شود.
سيدجمال هاشمي عرب با بيان اين مطلب گفت: تاكنون ۲ هزار راننده براي تعويض تاكسي فرسوده خود با تاكسي هاي سمند جديد نام نويسي كرده اند كه تاكنون ۷۰۰ دستگاه سمند نو به رانندگان تاكسي تحويل داده شده و پيش بيني مي شود در صورت استقبال بيشتر رانندگان تاكسي، اين ناوگان فرسوده تا پايان سال آينده نوسازي و تجهيز شود.
وي با بيان اينكه براساس آئين نامه مصوب هيات دولت مبني بر ۱۵ سال كاركرد بيش از نيمي از ناوگان تاكسيراني فرسوده است، در حالي كه اگر ۱۰ سال را ملا ك عمر مفيد تاكسي در تهران بدانيم، شمار ناوگان تاكسي هاي فرسوده تهران به بيش از ۸۰ درصد مي رسد.هاشمي عرب با بيان اينكه تعويض تاكسي هاي فرسوده فعلا  براي رانندگان تاكسي اجباري نيست و آن ها براساس تمايل خود براي دريافت خودرو سمند ثبت نام مي كنند، تصريح كرد: از سال آينده اقدامات جدي تري براي سرعت بخشيدن به روند جايگزيني تاكسي هاي فرسوده انجام خواهد شد.
شايد با اين تدبير، كمي از مخارج راننده ها كاسته شود و اقتصاد آن ها سر و ساماني بگيرد ولي اميدواريم با وجود سمندهاي نو، خيلي بر بهاي حمل و نقل افزوده نشود.

صداي  مصرف كننده
نحوه امتياز بندي را اعلا م كنند
بانك ها در صورت امكان، نحوه محاسبه امتيازها را براي شركت  در قرعه كشي اعلا م كنند تا مردم بدانند به موجودي آنها چه امتيازي تعلق مي گيرد.
ارجمند
همراه با مخلفات 
در خيابان آفريقا، كوچه طاهري (۸۱) مدت سه ماه است كه فاضلا ب روبه روي درب ورودي يك ساختمان دولتي مسدود گشته و محموله آن به خيابان سرازير و در سطح خيابان پخش شده. پس از تماس با شهرداري و سازمان آب و فاضلا ب يك دستگاه كمپرسور پس از مدتها به محل ارسال كردند، آسفالت خيابان را خراش دادند و به صورت جوي كوچك در آوردند و فاضلاب مربوطه را همراه با مخلفات به جوي مثلثي كنار كوچه هدايت كردند كه آن جوي هم فاضلا ب را به جوي اصلي خيابان آفريقا هدايت كند.
آيا بهتر نيست از همان اول به ساختمانها مجوز مي دادند كه فاضلا ب منازل خود را به جوي هاي اصلي واريز كنند كه شهرداري و سازمان آب و فاضلا ب اين قدر دچار هزينه و مشكل نشوند و پاركينگها و منازل مردم توسط چرخ اتومبيلها و كفشها مملو از نجاست و كثافت نشود؟!!!حسيني پور
عابران، امنيت ندارند
اعصابم خراب شده از پارك سرخه حصار كه جاده اي كشيده اند، راه عابر پياده را بسته اند و نرده كشيده اند. به طوري كه هيچ راه عابري وجود ندارد. آنها كه صبح براي ورزش به پارك مي روند هنگام بازگشت، خطر تصادف با ماشين ها، تهديدشان مي كند. چندي پيش حين تصادفي كه روي داد، سه پير زن زخمي شدند كه يكي از آنها، بعداً فوت كرد.انوشه - ۷۵ ساله - مدرس دانشگاه 
جانبازان را فراموش نكنيد
جانباز نابينايي هستم با ۴۰ درصد معلوليت، سرطان خون و قندخون هم دارم. حقوقي كه دريافت مي كنم حتي هزينه هاي بالا ي درمان را نمي پوشاند، چه برسد به مايحتاج معمول زندگي. شما را به خدا جانبازان را فراموش نكنيد. ما از كسي طلبكار نيستيم. فقط فكر مي كنيم هنوز حق زندگي داريم.
اميد عليزاده - از چالوس 
اسوه مدارس دنيا
ساختمان مدرسه دخترانه اسوه در منطقه ۱۰، قديمي و فرسوده است و زير زمين آن، زماني آب انبار بوده. حتي پله هاي آن چندين بار ريزش كرده. اگر زلزله بيايد، به نظر شما بچه هاي ما در اين مدرسه زنده مي مانند؟نام محفوظ 
علت را جاي ديگر بجوئيد
اين درست كه اوضاع اقتصادي، بيكاري، دانشگاه و ديگر مسائل، باعث شده سن ازدواج بالا  برود، اما چرا از حرص و طمع بعضي خانواده ها كه مهريه دختران شان را بالا  مي گيرند غافل مانده ايد؟ اگر فرهنگ اصلا ح شود، همه چيز درست مي شود، اشكال از خود ما است.وحيد محمدي

پاسخ مسئولا ن
به پيمانكار پر سر و صدا تذكر داديم 
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري مورخ يكشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۲ با عنوان خشم شب در خصوص «ايجاد سر و صدا هنگام جمع آوري زباله در خيابان بريانك» به استحضار مي رساند: جمع آوري و حمل زباله از ساعت ۲۱ آغاز و در ساعت ۷ بامداد پايان مي يابد كه عمده زمان جمع آوري زباله تا ساعت ۳۰/۳ صبح ادامه دارد. بعد از اين نيز لجن حاصل از لا يروبي نهرها توسط خودروهاي زباله حمل و بارگيري مي شود. لذا در خصوص رعايت حال شهروندان و خودداري از مزاحمت صوتي نيز تذكر جدي به مسئول و نماينده پيمانكار داده شد تا كليه عوامل كارگري را توجيه نمايند.مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ده

پشت دخل بازارچه
چه شد كه آب مريخ خشك شد؟
فرهاد فرجاد
محققان ناسا به تازگي اعلا م كردند، در بخش هايي از كره مريخ، زماني آب - به ميزان لا زم برا ي حيات - وجود داشته است.
سفينه آپورچونيتي، متعلق به ناسا، ظاهراً در منطقه اي از مريخ فرود آمده كه زماني آب به صورت مايع در سطح آن جاري بوده است.
در همين راستا، گروه علمي - تحقيقاتي - ضربتي «بازارچه»، سفينه قسطي كوچكي به نام «بازار چونيتي» خريداري كرد و به مريخ فرستاد تا زواياي احتمالي خشك شدن آب در مريخ را بررسي و تشريح كند. گزارش ارسالي «بازار چونيتي» حاكي است:
۱) در نخستين پيش فرض، احتمال دسترسي شهروندان تهراني به آب مريخ قوي تر از ديگر فرضيه هاست. از آنجا كه در طول تاريخ، پولدار هميشه ثروتمند مانده و بي پول، همواره فقير، مگر در موارد استثنايي چون بيل گيتس و بزرگ خاندان درياني، لذا اين احتمال مي رود گروهي از سرمايه داران جداتافته تهران، به مريخ رفته اند و چون خاك سرخ مريخ را بر خودروهاي آخرين مدل شان ديدند، برآشفتند و دادند مريخي هاي استثمارشده، ماشين ها را بشويند. چند سال بعد، سازمان آب و فاضلا ب مريخ رسماً اعلا م كرد به علت خشك شدن منابع زيرزميني، ديگر آبي در مريخ، جاري نخواهد شد.
۲) اما فرضيه دوم كمي بودارتر است: يكي از صاحب نفوذهاي گردن كلفت مريخ، يكهو خودش را روي سرچشمه انداخت و گفت اين بخش از مملكت، مال من است. چون زور كسي به او نمي رسيد، آزادانه تشكيلا تي به هم زد، بطري هاي زيبايي ساخت، آب مريخ را در بطري ها كرد و فروخت.
به مرور در اثر برداشت اضافي از چشمه، آب خشك شد.
۳) در نهايت نوبت به فرضيه خطرناك سوم مي رسد: سران مريخ، با يك سري ادوات عجيب و غريب توانستند شكل و شمايل زميني ها را رصد كنند. آنها وقتي ديدند دور كمر بعضي از اين زميني ها چقدر حجيم و گوشتالو است، از قابليت شمرده شدن دنده هاي خود و آن چشمهاي از حدقه درآمده شرمسار شدند، پس تصميم گرفتند به خود برسند تا چاق شوند. اما چون سواد و عرضه استفاده اصولي و بهينه از منابع غني و سرشار مريخ را نداشتند، شروع به فروختن خاك سرخ مريخ به ديگر كرات كردند.
رفته رفته، كوه و تپه و دشت و دمن و آخر سر، آب را هم فروختند. در نتيجه مريخ خشك شد. مغز نخودي ها نمي دانستند اگر سرزمين  شان را بفروشند و چيزي باقي نماند، باز شكم هاي گنده و گردشان رو به كوچكي مي گذارد و نهايتاً به ورطه تباهي و مرگ افكنده مي شوند، كه شدند.

درحاشيه خبرها
قيمت لوازم صوتي و تصويري همچنان كاهش مي يابد
روند نزولي قيمت لوازم صوتي و تصويري در طول ماه هاي اخير به نفع مصرف كنندگان تمام شده است.
حضور نمايندگان شركت هاي خارجي و صاحب نام در بازار داخلي ايران، توليد كنندگان داخلي را بر آن داشته كه محصولا ت خود را با قيمت مناسب تر و كيفيت بالا تر روانه بازار سازند.
كارشناسان معتقدند: در فضاي رقابتي سخت و فشرده، بازار داخلي و خارجي از آن كسي خواهد بود كه بتواند بهترين كيفيت را با كمترين قيمت عرضه كند. در همين رابطه رحمت ا... سيدموسوي، يكي از فروشندگان لوازم صوتي و تصويري در خيابان جمهوري مي گويد: برخلا ف اين كه نزديك به عيد قيمت بيشتر اجناس بالا  مي رود، در لوازم صوتي و تصويري به دليل رقابت فشرده هيچ گونه افزايش قيمت مشاهده نمي شود. وي در ادامه مي گويد: فروش لوازم صوتي و تصويري به ويژه دوربين هاي فيلمبرداري در اسفندماه نسبت به ديگر فصول سال بيشتر است. سيدصالح واحدي، مديرعامل يك شركت صوتي و تصويري نيز در خصوص كاهش قيمت لوازم صوتي و تصويري مي گويد: روند نزولي قيمت محصولا ت صوتي و تصويري در آينده ادامه خواهد داشت و تا سطح قيمت هاي بين المللي و واقعي كاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به نياز بيش از دو ميليون دستگاه تلويزيون در كشور،  مي افزايد: شركت هاي سازنده تلويزيون در ايران به طور متوسط ظرفيت توليد يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلويزيون در سال را دارند و باتوجه به اين كه سرمايه گذاري هاي مشترك در لوازم صوتي و تصويري اخيراً زياد شده است پيش بيني مي شود قيمت لوازم صوتي و تصويري نيز همچنان كاهش يابد. وي در ادامه مي گويد: به خواست و سليقه مشتري بايد احترام گذاشت. در عين حال براي حفظ بازار داخلي و كسب بازارهاي جديد بهترين راه  فراروي توليد كنندگان سرمايه گذاري مشترك با شركت هاي بزرگ و بنام است. زهره اماني، دانشجوي رشته حسابداري نيز معتقد است: تا چند سال گذشته تنها چند نام معتبر ژاپني در بازار لوازم صوتي و تصويري ديده مي شد در حالي كه هم اكنون بازار پر از اجناس كره اي، چيني، ژاپني، آلماني و ... است.
وي مي گويد: بازار لوازم صوتي و تصويري هم اكنون به گونه ا ي است كه هر كس متناسب با سطح درآمد خود مي تواند لوازم به روز داشته باشد.
 لزوم توجه به قدرت اتحاديه ها در كنترل قيمت ها
افزايش قيمت انواع خواربار در اسفند ماه بعضا زمينه نارضايتي اقشار مختلف جامعه از جمله قشر كارمند و حقوق بگير را فراهم مي كند. عدم نظارت و بي توجهي به بحث قيمت گذاري از سوي نهادهاي ذيربط بعضا علت اصلي افزايش بي رويه قيمت هاست چرا كه توليدكنندگان خواربار معتقدند كه در يكسري موارد قيمت تمام شده، باعث افزايش قيمت مي شود و آ ن ها ناچارند قيمت ها را گران كنند. در اين ارتباط رضا مقيمي كارشناس مسايل بازار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اينكه قيمت تمامي اجناس در اواخر سال افزايش مي يابد افزايش قيمت خواربار در اسفند ماه طبيعي است.
وي گفت: وقتي قيمت تمام شده جنسي افزايش مي يابد طبيعي است كه قيمت فروش آن نيز گران شود.
مقيمي افزود: نمي توان از توليدكننده انتظار داشت در حالي كه قيمت تمام شده محصول توليدي او افزايش يافته محصول خود را را با قيمت قبلي بفروشد. اين كارشناس بازار ادامه داد البته اين موضوع نبايد بهانه اي براي ۲ يا ۳ برابر كردن قيمت ها شود. وي راهكار مناسب براي حل اين معضل را قيمت گذاري از سوي نهادهاي مرتبط و آشنا با مسايل بازار ذكر كرد و گفت: اگر قيمت گذاري اجناس با توجه به موقعيت بازار تغيير كند مطمئنا موجبات رضايتمندي خريدار و توليدكننده را فراهم مي كند. وي گفت: در حال حاضرقيمت گذاري سالي يك بار انجام مي شود در حالي كه در سال ۲ يا ۳ مرتبه قيمت ها افزايش مي يابد. علي اكبر نيكوكار رئيس اتحاديه خواربار فروشان نيز درباره لزوم توجه به قيمت گذاري در ماه هاي پاياني سال به ايسنا گفت: قيمت گذاري اجناس توسط كميته اي متشكل از نمايندگان بازرگاني، مجمع امورصنفي، اتحاديه و شركت هاي توليدكننده صورت مي گيرد.
وي افزود: وزارت بازرگاني به قدرت اتحاديه ها در كنترل بازار خصوصا در ماه هاي پاياني سال اعتقادي ندارد لذا اتحاديه ها اطلا عي از نحوه قيمت گذاري ندارند. وي درباره وضعيت نابسامان بازار گفت: با نامه نگاري هاي انجام شده اين وضعيت به اطلا ع مسئولين وزارت بازرگاني به عنوان متولي كنترل بازار رسيده و هنوز جوابي به دست ما نرسيده است. وي دليل عمده گران شدن قيمت ها را عدم قيمت گذاري متناسب با توليد دانست و گفت: چنان چه قيمت گذاري ما با توجه به مسايل بازار صورت بگيرد نابساماني هاي بازار به حداقل خواهد رسيد.

بر خلا ف وعده هاي داده شده توسط مسئولا ن
قيمت هتل ها براي نوروز از ۲۰ تا ۴۰۰ درصد افزايش يافتند!
002175.jpg
هزينه اقامت در كليه هتلهاي شهرستان ها نيز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يافته، آنچه كه بسياري از خانواده ها را بسوي چادر زدن در كنار خيابان ها سوق مي دهد؛ آنها مي گويند خريد چادر ۳۰ هزار توماني به مراتب اقتصادي تر از اقامت در اين هتل ها است. بنابر اين اكثر مسافران نوروزي حضور در هتل هاي به سياق فوق را فراموش مي كنند.
طعنه آميز بود، بسيار زياد.
چند روز پس از آن كه رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي شايعه تغيير نرخ هتل ها در ايام نوروز را رد كرد، قيمت هتل ها در شهرها و مراكز توريستي براي اين ايام چند برابر شدند!
رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي در اين زمينه گفته بود:« با تشكيل ستاد نظارت بر سفرهاي نوروزي در سازمان ايرانگردي و جهانگردي، بيش از يكصد بازرس آموزش ديده به سراسر كشور اعزام مي شو ند تا به صورت علني و غيرعلني نرخ كليه اماكن اقامتي را كنترل كنند و در صورت هرگونه تخلف از نرخ هاي مصوب به صورت قانوني با متخلفان برخورد كنند.
ايشان تاكيد كرده بودند هزينه كليه اماكن اقامتي در كميسيون نرخ گذاري مديريت واحدهاي اقامتي و پذيرايي تعيين مي شود و مردم نيز مي توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف ، موارد را به ستادهاي نوروزي و كليه مراكز ايرانگردي و جهانگردي كشوراطلا ع دهند.
اما چه شد؟
سياهه نام هتل ها و قيمت اقامت در آن ها همراه با جزئيات مربوطه در آرشيو «بازارچه همشهري» موجود بود، و با ارائه قيمت هاي نوروزي برخي از هتل ها آشكار شد، نه تنها قيمت ها دگرگوني يافته اند، بلكه برخي از آن ها اين افزايش را به ركورد حيرت انگيز چهار برابر رسانده اند.
مقوله عرضه و تقاضا قابل درك است و اين كه مراكز توريستي در اوقاتي از سال به دليل افزايش متقاضيان برخي از قيمت هاي خويش را افزايش دهند، اما افزايش سه تا چهار برابر قيمت ها در اين زمينه تا چه حد قابل قبول  است؟
آيا چون قشري كه به سفرهاي نوروزي از اين تيره، يعني سفر با تور يا حضور در هتل هايي با امكانات خوب، دست مي زنند از توانايي مالي قابل قبولي برخوردار هستند بايد تا اين حد فشار ناشي از جهش قيمت ها را تحمل كنند؟
خانم رضايي كه قرار بود با همسر و كودكش به جزيره كيش سفر كنند در اين زمينه گفت:« طي زمستان سفر خاطره انگيزي به كيش كرديم و براي اقامت در يك هتل حدود شبي ۴۰ هزار تومان پرداختيم. اما حالا  كه براي اقامت در همان هتل تماس گرفته ايم مي گويند بايد شبي ۱۴۰ هزار تومان بپردازيد. در حالي كه نه كيفيت خدماتشان تغيير كرده و نه كيفيت اتاق ها. واقعا از شنيدن افزايش صد هزار توماني حيرت كردم.»
 آقاي احمدي هم در نظر داشت همراه با همسر و دو فرزندش به كيش برود و از جهش قيمت هتل ها در كيش شگفت زده شده، در اين زمينه گفت:« براساس هماهنگي هاي اوليه با يك هتل گفته بودند دو اتاق براي چهار نفر شبي صد هزار تومان بپردازيد. اما هفته گذشته اعلا م كردند براي همان دو اتاق بايد شبي ۲۵۰ هزار تومان بپردازيد. فكرش را بكنيد قرار بود براي چهار شب چهار صد هزار تومان پرداخت شود و حالا  بايد يك ميليون براي همان مدت در همان هتل بپردازيم. البته روزهاي نوروزي مترادف با هجوم مسافران است، ولي تغيير قيمت ها در اين حد را نمي فهمم.»
يكي از مراجعه كنندگان به آژانس هاي مسافرتي با جمله هاي گلا يهآميزي در مورد تغيير قيمت هتل ها طي روزهاي نوروزي گفت:« وقتي جمله هاي رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي را در روزنامه ها مبني بر كنترل نرخ هتل ها در ايام نوروز خواندم بسيار خوش بين شدم كه سرانجام كنترلي در اين زمينه انجام مي شود و حقوق مسافران تا حدي مورد محافظت قرار مي گيرد. اما اگر به هر آژانس برويد علنا به شما مي گويند قيمت هتل ها تا چه حد افزايش يافته و اين افزايش نه تنها پنهان نيست بلكه كاملا  هم علني است. اميدوام مسئولان به اين مساله به صورت جدي بپردازند تا حداقل همه چيز در چهارچوب قانون و مقررات انجام پذيرد.
تغيير قيمت هتل ها در كيش 
هتل ش: پنج ستاره 
۱۰/۹/۸۲: اتاق دو نفره شبي ۵۲ هزار تومان 
۱/۱/۸۳: اتاق دو نفره شبي ۱۲۵ هزار تومان 
هتل الف: پنج ستاره 
۱۰/۹/۸۲: اتاق سه نفره شبي ۳۵ هزار تومان 
۱/۱/۸۳: اتاق سه نفره شبي ۱۷۰ هزار تومان 
هتل پ: سه ستاره 
۱۰/۹/۸۲ : اتاق سه نفره شبي ۴۲ هزار تومان 
۱/۱/۸۳: اتاق سه نفره شبي ۱۴۰ هزار تومان 
هتل ق: دو ستاره 
۱۰/۹/۸۲ : اتاق دو نفره شبي ۲۲ هزار تومان 
۱/۱/۸۳: اتاق دو نفره شبي ۸۵ هزار تومان 
نگاه گذرايي به تغيير فاحش قيمت ها در ظرف كمتر از سه ماه نشان مي دهد مسافران نوروزي به كيش بايد چگونه و تا چه حد بيشتر خرج كنند تا از همان امكانات بهره مند شوند. چرا كه به نظر مي رسد كيفيت خدمات ارائه شده در اين هتل ها تغيير يابد، خصوصا در ابعاد چنين جهشي در قيمت ها.
نكته قابل توجه افزايش قيمت ها به ميزان بيش از صد درصد است.
هتل «پ» كه اتاق سه نفره اي را در زمستان - كه فصل بسيار دلنشيني در جزيره كيش به شمار مي رود- شبي ۴۲ هزار تومان اجاره مي داد، اين مبلغ را در عيد به شبي ۱۴۰ هزارتومان افزايش داده، يعني بيش از ۳ برابر. بله اشتباه نمي كنيد بيش از سه برابر.
هتل «ش» اتاق هاي دو نفره شبي ۵۲ هزار تومان را به شبي ۱۲۵ هزار افزايش داده، يعني بيش از ۵/۲ برابر.
هتل «ق» با افزايش اتاق دو نفره شبي ۲۲ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان به ركورد ۴ برابر شدن قيمتش نزديك شده.
هتل «آ» با افزايش هزينه اقامت اتاق سه نفره از شبي ۳۵ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان در اين زمينه ركورددار است. يعني بيش از ۴ برابر.

افزايش قيمت تورها
002178.jpg
تورهاي مسافرتي بازار گرمي دارند و برخي از آن ها طي يك اقدام سريع بلا فاصله همساز با همتايان هتل دار خود تعطيلا ت نوروزي را بهانه افزايش قيمت هاي خويش قرار داده اند. به ارقام زير كه در تعداد روز و تعداد ستاره هاي هتل ها متغير است، دقت كنيد.
اصفهان
پرواز با ايران  اير و اقامت در هتل سه ستاره به مدت ۴ روز در ۲۵/۱۰/۸۲: نفري ۷۲ هزار تومان
پرواز با ايران اير و اقامت در هتل پنج ستاره به مدت ۳ روز در نوروز: نفري ۱۲۹ هزار تومان
نكات قابل توجه عبارتند از:
افزايش دو ستاره به هتل كه بايد در مورد آن تحقيق كرد، خدمات ارائه شده چه تغييري مي كنند ؟
كاهش يك روز سفر.
افزايش حدود ۶۰ هزار تومان.
شيراز
پرواز با ايران اير و اقامت در هتل سه ستاره به مدت ۳ روز در ۲۵/۱۰/۸۲: نفري ۸۶ هزار تومان 
پرواز با ايران اير و اقامت در هتل سه ستاره به مدت ۴ روز از نوروز: نفري ۱۸۷ هزار تومان 
نكات قابل توجه عبارتند از:
افزايش يك ستاره به هتل كه بايد در مورد كيفيت خدمات مربوطه بررسي انجام پذيرد.
افزايش يك روز سفر
افزايش صدهزار تومان 
يك خانواده سه يا چهارنفره در اصفهان يا شيراز
تغيير قيمت ها نشان مي دهد يك خانواده سه، چهارنفره براي حضور فقط ۳ روز در اصفهان طي تعطيلا ت نوروزي بايد نزديك به ۴۰۰ الي ۵۰۰ هزار تومان هزينه بپردازند و اين رقم براي شيراز به ۵۰۰ الي ۶۰۰ هزار تومان افزايش مي يابد. اما همين خانواده  مي توانست پيش از نوروز با نيمي از اين هزينه  به همان شهر سفر كند.
بنابراين رقابت بين خانوارهايي با شرايط مالي خوب هم چنان فشرده شده كه گاهي با افزايش قيمت ها به ميزان سه تا چهار برابر آخر صف قرار مي گيرد.

گوناگون
بازارچه خوراك
|  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |