يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۱
بالا خره يك روز هم به عنوان روز ملي حمايت از حقوق مصرف كننده اعلا م شد!
آيا سرانجام صداي مصرف كنندگان رامي شنوند؟
002355.jpg
ديدگاه مردم 
متاسفم، نمي توانم اين قول ها در باب حمايت از حقوق مصرف كننده را جدي بگيرم، چرا كه دولت به عنوان مجري آن بايد در برابر تشكيلا ت دولتي ديگر كه توليدكننده بسياري از محصولا ت و كالا ها هستند قرار بگيرد،و اين يعني تكرار جمله «چاقو دسته خودش را نمي برد.»
مساله اين نيست كه دولت نخواهد از حقوق مصرف كننده حمايت نكند، مساله اين است اگر بخواهد هم، نمي تواند! اجراي چنين قانوني، مسائل پيچيده ديگري در روند توليد و توزيع كالا ها و محصولا ت به بار ميآورد و در نهايت باز هم قيمت ها را افزايش مي دهد.
اگر نمونه اي داريد به من نشان دهيد.
مي توان اين مقوله را آغاز يك راه طولا ني در جهت احقاق حقوق مصرف كنندگان قلمداد كرد و همين هم كم اهميت نيست.


قرار است از امسال روز ۹ اسفند، « روز ملي حمايت از حقوق مصرف كننده» نام بگيرد. آنچه كه حداقل اشاره به آن نويد بخش است.
اما تا پايان سال و آن روز راه طولا ني در پيش است. مصرف كنندگان از همين فروردين سال نو مورد هجوم قرار گرفته اند.
با اين وصف اين نامگذاري و آن روز ملي را به فال نيك مي گيريم،چرا كه سرانجام نهادهاي دولتي به زبان آمدند و از حديث كهنه « حقوق بر باد رفته مصرف كنندگان ايراني» جملا تي بر زبان آوردند.
در آغاز سال هستيم و مي خواهيم باور كنيم مصرف كنندگان ما مي توانند حقوق طبيعي خويش را به دست آورند. اما پرسش هاي بي پاسخ به قوت خويش باقي مانده اند.
مصرف كنندگان عاجز
كالا  را مي خريد و فاكتوري دريافت نمي كنيد و اگر هم دريافت كنيد آن فاكتور فاقد مشخصات است. بدون اشاره به تاريخ مصرف، نشانه هاي استاندارد و ضمانت هاي متداول.
محصول را مي خريد و چاره اي نداريد، چون چيز ديگري در دسترس شما براي خريد محصول مشابه نيست. روبه روي شما جاده يك طرفه اي است كه چاره اي جز قدم برداشتن در آن نداريد و به درستي هم نمي دانيد به كجا مي رسيد.
نمونه آشكار عجز مصرف كنندگان همين اتومبيل هاي تازه تحويل گرفته از كمپاني است. شما چند گزينه خريد اتومبيل پيش روي خويش داريد؟ و قدرت خريدتان چقدر است؟ اتومبيل را تحويل مي گيريد و يكسره آن را براي سامان بخشيدن به وضعيت در و پنجره و موتورش زير دست تعميركارها قرار مي دهيد!
جمله رسول مژده شفق عضو هيات مديره سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اين خصوص قابل اشاره است. او مي گويد: تاكنون در كشور قانون مدون و متمركزي براي احقاق حقوق مصرف كننده وجود نداشته و تنها در قوانين تعزيرات، جزا و قانون نظام صنفي، آن هم به صورت محدود و ناقص به حمايت از حقوق مصرف كننده اشاره شده.
او در اشاره به نمونه هاي فرنگي در اين زمينه مي گويد: مطالعات و مقايسه ساير كشورهاي جهان نشان مي دهد در بيش از هشتاد كشور دنيا، دولت يا سازمان ها و نهادهاي غيردولتي در قالب قوانين مشخصي مسئول دفاع از حقوق مصرف كنندگان هستند.
آنچه او مي گويد: حقيقت محض است، ولي خود اين سازمان بايد بيش از ساير سازمان ها جوابگو باشد كه چرا طي اين سال ها حقوق مصرف كننده هميشه بر باد رفته، خصوصا اين كه عنوان اين تشكيلا ت «سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان» است.
يعني «مصرف كننده » در يك سو و «توليدكننده» در سوي ديگر آن قرار دارد. شايد پرسش اصلي تر اين باشد : آيا اساسا مي توان توليدكنندگان را مجاب به رعايت حقوق مصرف كنندگان كرد؟»
بنابراين خود را براي افزايش قيمت ها طي سال جاري آماده كنيد، در حالي كه تورم رسمي كشور توسط كارشناسان دولت حدود ۱۹-۱۶ درصد اعلا م مي شود و طبعا قيمت ها بايد در اين حيطه افزايش يابند، اما مثل سال هاي گذشته به افزايش خود ادامه مي دهند .
در همين حال قدرت خريد شما كاهش خواهد يافت و در اين امر ترديدي به خويش راه ندهيد.
قيمت ها در همه زمينه ها به ويژه در بخش كالا هاي مصرفي بالا  مي رود و همين كالا هاي مصرفي روند تورم و نتيجتاً كم شدن قدرت خريد شما را به ارمغان ميآورد.
حداقل به حقوق مصرف كننده اشاره اي شد
زمستان رو به پايان بود و روزهاي اسفند شماره مي شدند كه سرانجام محمد شريعتمداري وزير بازرگاني از يك سو در مورد تورم حرف زد و از سوي ديگر اهميت حقوق مصرف كنندگان را مورد تاكيد قرار داد. او گفت: مقابله و كاهش تورم به عنوان يكي از محورهاي اصلي حمايت عام از حقوق مصرف كننده و توليدكننده مورد توجه دولت قرار گرفته است. او اين جمله ها را در حاشيه سومين مراسم اعطاي گواهينامه رعايت حقوق مصرف كننده برزبان آورد و در مورد حقوق مصرف  كنندگان گفت: منفعت بلند مدت يا اثر خارجي رعايت حقوق مصرف كننده، به راستي توليدكننده است و يكي از فلسفه هاي اصلي مشتري مداري و مشتري سالار ي است كه در راستاي تحقق اين امر قيمت بسياري از كالا ها و خدمات دولتي كاهش يافته كه اين امر نقش قابل توجهي در كنترل و كاهش تورم طي سال گذشته خصوصا سه ماهه دوم سال داشت.
كليات طرح 
مواردي كه در اين مراسم مطرح شد و حقوق مصرف كنندگان را نشانه مي رفت به قرار زير بودند:
- ارائه كالا  با كيفيت در سطح استانداردهاي ملي و جهاني 
- اطمينان از عرضه مستمر كالا 
- حذف واسطه هاي غيرضروري 
- تشويق بنگاه ها به بهره برداري از ظرفيت ها
- ايجاد شبكه هاي توزيع قانون مند و مناسب 
- توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي 
در همين روند از لا يحه اي سخن به ميان آمد كه قرار است ابعاد مختلفي از حقوق مصرف كننده را مورد توجه قرار داده و ضمن تعيين حقوق مصرف كننده، عرضه كنندگان كالا  و خدمات را مكلف به ارائه ضمانت نامه، صورت حساب و ارائه خدمات پس از فروش كند.
ضمن آن كه قرار است در اين لا يحه به منظور ساماندهي مشاركت مردمي در اجراي سياست هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان، انجمني تحت همين نام تاسيس شود. اين انجمن بر مبناي تجارت ساير كشورها، سازمان ها و نهادهاي بين المللي حمايت از حقوق مصرف كننده و ارائه نظرات مشورتي در خصوص لوايح و طرح هاي مربوط به حمايت از حقوق مصرف كنندگان به فعاليت مي پردازد.
آنچه برايش پول مي پردازيد و آنچه تحويل مي گيريد
اشاره وزير بازرگاني بر «حقوق مصرف كنندگان» نكته اي است كه بايد بسيار پيش تر مورد توجه صريح و مستقيم دولتمردان قرار مي گرفت. مصرف كنندگان طي همه اين سال ها نه تنها كالا ها و محصولا ت را در روندي تورمي به دست آوردند، بلكه هرگز هم نمي دانستند- و هنوز هم نمي دانند- آنچه تحويل مي گيرند استاندارد هست يا خير؟
آيا كيفيتي كه بايد داشته باشد را دارا است يا نه؟
پيش از اين محسن بهرامي معاون وزير بازرگاني گفته بود: حتي يك قانون حمايت از مصرف كننده در ايران وجود ندارد و سپس افزوده بود: حداقل ۶۰ درصد كالا هاي توليد داخل فاقد مشخصات توليد هستند.
اين بدين معني است حداقل بيش از نيمي از محصولا ت و كالا هاي توليد داخلي كه در دسترس ما هستند كيفيت مناسبي ندارند. آن چه كه البته بدون اشاره به رقم آن توسط معاون وزير بازرگاني براي همه شهروندان ملموس و قابل درك است. كافي است به سياهه اتومبيل ها، يخچال ها و گازهاي توليد داخل نگاه كنيم تا همه چيز روشن تر شود.
بنزين و جايگاه مصرف كننده 
قيمت هر ليتر بنزين در همين ابتداي سال به ۸۰ تومان افزايش يافت. در اين زمينه دو پرسش كليدي مطرح است:
اول: آيا قيمت مصوب ۸۰ تومان براي هر ليتر بنزين بر كاهش مصرف بنزين تاثيري دارد؟ پاسخ به اين پرسش را نعمت الله عليرضايي نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس داده است. او مي گويد: با توجه به تجربيات كسب شده طي سال هاي گذشته، اين افزايش قيمت بر كاهش مصرف بنزين بي تاثير نيست، ولي تاثير قابل توجهي هم ندارد. حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي مجلس نيز در اين مورد مي گويد: قيمت ۸۰ تومان براي هر ليتر بنزين تاثيري بر كاهش مصرف بنزين ندارد، چرا كه راهكار اساسي نيست.
دوم: افزايش قيمت هر ليتر بنزين به سقف ۸۰ تومان چه تاثيري بر ساير اقلا م مي گذارد؟ پاسخ به اين پرسش را نماينده مردم شيروان در مجلس داده، كه مي گويد: قيمت ۸۰ تومان براي هر ليتر بنزين بر تورم تاثير مي گذارد.
همه مي دانند افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي و حامل هاي انرژي مترادف با افزايش تورم است و طي اين سال ها بخشي از افزايش نرخ تورم سالا نه به دليل افزايش قيمت انرژي بوده است. بنابراين هر چند خانوارها بايد قيمت اصلي بنزين را بپردازند، ولي عملا  به دليل افزايش قيمت سالا نه آن، هزينه هاي مترتب بر آن را به دليل افزايش ساير قيمت ها نيز مي پردازد.
«منطقي شدن قيمت ها» مقوله بسيار مهمي است، و قيمت كنوني بنزين- حتي همين ليتري ۸۰ تومان- تناسبي با قيمت بازارهاي جهاني و حتي ساير اقلا م در ايران ندارد( مردم براي خريد سبزي خوردن قيمتي معادل  ۴۰۰ - ۱۵۰ تومان براي هر كيلو مي پردازند و براي هر ليتر بنزين فقط ۸۰ تومان). اما نكته اين است اقشار محروم جامعه با افزايش قيمت بنزين در ساير زمينه ها نيز تحت فشار قرار مي گيرند. طي اين سال ها هميشه در مجلس هم اين نكته مطرح شده كه در روند منطقي شدن قيمت ها بايد ما به التفاوتي كه به دست ميآيد را به اقشار محروم جامعه پرداخت و حتي طرحي هم در اين زمينه تصويب شده، اما آن گونه كه بايد بدان عمل شود، عمل نشده است، چرا كه ابعاد مساله غولآساتر است  و خانوارها بلا فاصله با افزايش قيمت بنزين از هر سو تحت فشار بالا رفتن ساير قيمت ها قرار مي گيرند.
بنابراين افزايش قيمت بنزين در ماهي مسجل شد كه مقوله حقوق مصرف كننده هم در همان ماه مورد تاكيد قرار گرفت. طعنهآميز بود كه در قانون پيش بيني شده بود هيچ يك از قيمت ها نبايد بيش از ده درصد افزايش يابد. اما به نظر مي رسد با تغيير عوارض و مجموع عوارض و مالياتي كه براي بنزين در نظر گرفته شد، اين ماده حياتي و سرنوشت ساز در زندگي روزمره مردم،بيش از ۲۰ درصد افزايش قيمت يافت.

آيا خريد از تعاوني مصرف محله ارزان تر است
شايد شما نيز خريد از تعاوني هاي مصرف محله خودتان را تجربه كرده باشيد. اين تعاوني ها همانند فروشگاه هاي زنجيره اي با هدف عرضه كالا  و اجناس مورد نياز مردم با قيمت متناسب شكل گرفته اند.
به گزارش خبرنگار ما، وجود تعاوني هاي مصرف براي خدمات رساني مناسب به افراد جامعه از طريق ارائه كالا هاي موردنياز مردم موجب مي شود كه نوعي تعادل در عرضه كالا  در بازار پيش آيد و از افزايش بي رويه قيمت ها جلوگيري به عمل آيد.
در اين تعاوني ها مصرف كالا ها بدون واسطه و مستقيماً به دست خريداران مي رسد در واقع فروشندگان در اين تعاوني ها اجناس را بدون دخالت واسطه و دلالا ن خريداري و عرضه مي كنند، كه اين امر موجب رسيدن ارزان تر جنس به مردم مي شود.
فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف و ساير مراكز عرضه كننده كالا  با قيمت مناسب همگي سعي مي كنند كه با فروش اجناس با قيمت و كيفيت مناسب مشتريان خود را بيشتر كنند و در واقع اعتماد آنها را نسبت به خود جلب كنند.
د راين تعاوني ها اجناس با قيمت پايين تر از ساير مراكز فروش كالا  عرضه مي شود در برخي از موارد قيمت آنها از ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان تر است.
احمدي، مدير يك تعاوني مصرف در يكي از مناطق تهران در اين باره مي گويد: ما سعي مي كنيم كه كالا هاي خود را مستقيماً از توليد كننده مربوطه خريداري و به دست مصرف كنندگان برسانيم.
وي مي افزايد: تمامي اجناس ارائه شده در اين تعاوني حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر از ساير مراكز فروش هستند. بنابراين مردم تمايل بسيار زيادي براي خريد از تعاوني هاي مصرف محلي دارند.احمدي در ادامه تأكيد مي كند كه در اين تعاوني ها اجناس به صورت اقساط نيز به فروش مي رسند؛ البته سازوكار مخصوص خود را دارد.
يزداني، يكي ديگر از مديران تعاوني مصرف محلي در شهر تهران مي  گويد: از تمامي اقشار مشتري تعاوني ما هستند، كم درآمد و پردرآمد از ما خريد مي كنند.
وي مي گويد: بيشتر كالا هاي فروخته شده در اين تعاوني كالا هاي اساسي مانند قند و شكر، روغن، برنج و ساير موادغذايي است.
وي دليل استقبال مردم از خريد از اين تعاوني ها را قيمت مناسب و كيفيت مطلوب اجناس مي داند.
ساجدي، يكي از خريداران از اين تعاوني نيز در اين زمينه اظهار مي كند: اگر قيمت و كيفيت اين چنين تعاوني ها بالا تر از ساير مراكز عرضه كالا  و اجناس باشد هيچ وقت مشتري نخواهند داشت. بنابراين تعاوني ها همواره تلا ش مي كنند كه نظر مشتريان و خريداران خود را جلب كنند.
وي مي گويد: به دليل تنوع محصولا ت ارائه شده در اين گونه تعاوني ها، ارزاني و كيفيت مناسب كالا هاي عرضه شده، استقبال مردم نيز از اين تعاوني هر روز بيشتر مي شود.
واحدي، يك زن خانه دار نيز مي گويد: بيشتر زنان  خانه دار براي تأمين و خريد كالا هاي موردنياز و روزانه خود به اين تعاوني ها مراجعه مي كنند.
وي مي افزايد: كالا هايي مثل برنج، روغن و قند و شكر، حبوبات و در كل مواد غذايي از جمله كالا هايي هستند كه مردم در مراجعه به اين تعاوني ها به سراغ آنها مي روند.

در حاشيه خبرها
خريد از بازارهاي فروش هفتگي را تجربه كرده ايد؟
بازارهاي فروش كالا  و اجناس در طول هفته كه معمولا ً به جمعه بازار، پنج شنبه بازار يا چهارشنبه بازار معروف هستند نسبت به سال هاي گذشته جايگاه بهتري در بين خريداران پيدا كرده اند.
به گزارش خبرنگار «بازارچه»، به دليل افزايش تورم و گراني و نيز پديد آمدن مشكلات جديد براي خانواده ها، هر يك از آنها به دنبال راهكار جدي براي كاهش مخارج خانواده خود و صرفه جويي هستند، خريد از فروشگاه هاي زنجيره اي و تعاوني ها يكي از اين راهكارها بوده است. در كنار اين موضوع شايد از جمله بهترين گزينه هاي موجود براي كاستن بار مالي خانواده ها و نيز پس انداز كردن از طريق تهيه ارزان تر كالا  و اجناس، خريد مايحتاج مورد نياز از بازارهاي فروشي است كه در طول يك هفته در روزهاي مختلف و در مكان هاي گوناگون برپا مي شود.
در اين مراكز عرضه كالا  و اجناس به دليل اين كه برخي از فروشندگان، خود توليد كننده به شمار مي روند و محصولات توليدي را بدون واسطه به فروش مي رسانند، قيمت اجناس ارائه شده نيز ارزان تر از ساير مراكز فروش است. البته به اين نكته نيز بايد اشاره كرد كه فروشندگان در اين بازارها بيشتر به دنبال فروش بيشتر و سود كمتر هستند زيرا هدفي جز اين براي شركت در اين بازارها ندارند.
قيمت  كالا ها و اجناس مورد نياز مردم در اين مراكز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان تر از جاهاي ديگر است و اين خود بهترين دليل براي جذب مشتري است. البته برخي از خريداران معتقدند كه كيفيت ارائه  شده در اين بازارها نسبت به ساير مكان هاي فروش كالا  پايين تر است.
صلا بتي، يكي از خريداران از يكي از اين بازارها در جنوب تهران مي گويد: قيمت اكثر اجناس در اين بازارها در مقايسه با ساير مراكز مانند فروشگاه هاي زنجيره اي پايين تر است.
وي در ادامه مي گويد: بيشتر كساني كه از اين مراكز خريد مي كنند تمايل دارند ابتدا مايحتاج خود به موادغذايي، مركبات و كالا هاي اساسي را برطرف كنند و سپس به سراغ خريد ساير اقلا م مورد نيازشان بروند.
وي با اشاره به اين كه برخي از كالا هاي ارائه شده داراي كيفيت پايين هستند،  مي افزايد: پوشاك و كالا هاي لوكس و تزئيني در اين بازارها به نسبت ساير مراكز فروش كالا  داراي كيفيت متوسطي هستند.
صادقي، يكي ديگر از خريداران شنبه بازار در تهران مي گويد: به دليل رقابت زيادي كه بين فروشندگان وجود دارد هر يك از اين فروشندگان سعي مي كنند كالاي خود را ارزان تر از سايرين به فروش برسانند.
وي تأكيد مي كند كه بيشترين فروش در اين بازارها متعلق به فروشندگان ميوه و مركبات، كالا هاي اساسي مثل قند و شكر، برنج و روغن و صيفي و سبزيجات است.
حاجبي، يكي از فروشندگان، رقابت بالا  بين فروشندگان، كاهش تعداد واسطه گران و وفور كالا  را از جمله دلايل قيمت پايين اجناس ارائه شده و نيز استقبال مردم بيان مي كند.
وي مي گويد: اكثر كساني كه به اين بازارها مراجعه مي كنند به دنبال كالاي ارزان تر و البته با كيفيت مناسب هستند.
وي در ادامه تأكيد مي كند كه قيمت اجناس در اين بازارها حدود ۱۵ درصد ارزان تر از ساير مراكز عرضه كالاست.

عكس روز
سلا م آقاي رييس جمهور
002379.jpg
سلا م آقاي رييس جمهور، سال ۸۲ هم تمام شد، خسته نباشيد. آقاي رييس جمهور از اين كه دستور فرموديد به بازنشسته ها، به ازاء هر سال خدمت ده روز حقوق پاداش بدهند، سپاسگزاريم و هنوز هم منتظر پرداخت اين پاداش هستيم!!
سلا م آقاي رييس جمهور، دستور فرموديد به بازنشسته ها، به ازاء هر سال خدمت پنج روز حقوق پاداش بدهند، متشكريم. ما قدر شما را مي دانيم. مي دانيم كه شما هم مي دانيد اين پول چقدر براي ما چاره ساز است. ما با حق شناسي منتظر خرداد ۸۳ و موعد پرداخت اين پاداش هستيم!!
سلا م آقاي رييس جمهور، شما از مصيبت هاي كارمندان و كارگران بازنشسته با خبريد براي همين دستور فرموديد به اين گروه سالخورده، اواخر شهريور ۸۳ چند هزار توماني پاداش بدهند. ما قدر دانيم و سپاسگزار!!
آقاي رييس جمهور، من از بهشت براي تان مي نويسم. خواستم بگويم ديگر به آن پول نياز ندارم. اينجا وضع من خوب است، پول نمي خواهم!!

يك سوم جوانان كشور بيكارند
ايجاد اشتغال، دغدغه ملي
با توجه به اينكه حدود يك سوم جوانان ايران بيكارند ، نگراني مسئولا ن از بابت مشكلا ت اقتصادي آنها ستودني است
002382.jpg
گزارش
مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان گفت: ۳۱ درصد از جوانان گروه سني ۱۵ تا ۲۹ ساله در كشور بيكارند و يا شغل مناسبي ندارند.
دكتر رحيم عبادي چندي پيش در سمينار بين المللي اعتبارات خرد براي جوانان در شيراز افزود: نرخ رشد بيكاري در جمعيت جوان كشور حدود ۲/۱۳ درصد در سال است و اگر اين روند ادامه يابد تا سال ۱۳۸۵ بيش از ۵۲ درصد از جوانان بيكار خواهند بود.
وي يادآور شد: متاسفانه متناسب با سرعت رشد جمعيت در كشور نتوانسته ايم پاسخگوي نياز جوانان باشيم و از اين رو ايجاد اشتغال و رفع بيكاري، همچنان به عنوان يك دغدغه ملي در كشور مطرح است.
رئيس سازمان ملي جوانان با بيان اينكه هنوز فاصله معناداري بين نرخ رشد جمعيت جوانان و رشد اقتصادي كشور وجود دارد اظهار داشت: ايجاد اشتغال مي تواند نمودار ميزان اميد به زندگي و تحصيل و ازدواج جوانان را به سوي مثبت تغيير دهد، در حالي كه بيكاري با اين شاخص ها رابطه معكوس دارد و هرچه بيكاري افزايش يابد آسيب هاي اجتماعي در جامعه رشد مي كند.
رئيس سازمان ملي جوانان خاطر نشان كرد: در حالي كه نرخ رشد جمعيت در كشور اكنون به ۳/۱ درصد رسيده نرخ رشد در جمعيت جوان ۷/۳ درصد است و اين نرخ در سال هاي آينده به ۱/۴ درصد افزايش مي يابد كه اين وضعيت هم چنان جمعيت جوان كشور را افزايش مي دهد.
مشاور رئيس جمهوري گفت: سالا نه حدود ۳۲۰ هزار نفر نيروي تحصيل كرده جوان وارد جامعه مي شود و اين نگراني وجود دارد كه جوانان تحصيل كرده نتوانند شغل مناسب بيابند.
وي با ارايه گزارشي آماري از نتايج يك پژوهش انجام شده، افزود: نتايج تحقيقاتي كه در سازمان ملي جوانان صورت گرفته نشان مي دهد كه مسأله امنيت شغلي و مسايل اقتصادي در صدر مشكلا ت جوانان كشور قرار دارد.
دكتر عبادي يادآور شد: براساس تحقيق ديگري كه تازه انجام شده است افزايش مهارت و شايستگي ها و يافتن شغل مناسب بالا ترين خواسته جوانان است، در حالي كه نگراني يافتن شغل در جامعه وجود دارد، جوانان دنبال شغل مناسب و خواستار افزايش مهارت ها هستند كه اين خواسته در دختران بيشتر از پسران است.
وي تصريح كرد: ايجاد اشتغال مهم ترين دغدغه مسئولان است والبته اين تنها يك بحث داخلي و درون كشوري نيست و نبايد تصور شود كه بيكاري خاص جمهوري اسلامي است، اين معضل يك چالش بين المللي است و بسياري از كشورها با آن دست به گريبان هستند.
رئيس سازمان ملي جوانان ادامه داد: اكنون يك ميليارد نفر در جهان در سن ۱۵ تا ۲۹ سال هستند و در گروه جوانان قرار دارند كه ۸۵ درصد از آنان در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند.
وي افزود: ۴۰ درصد از اين جمعيت جوان اكنون بيكار هستند و بسياري از افراد هم ساعت هاي بيكاري را براي كسب حداقل درآمدها صرف مي كنند كه عموم اين مشاغل، شغل هاي پرخطر و غيررسمي است.شايان ذكر است، در اين همايش چهار روزه اعضاي تشكل هاي غيردولتي، سازمان هاي غيردولتي خارجي، مسئولان و كارشناسان امور بانكي و نمايندگان محلي، منطقه اي و بين المللي سازمان ملل متحد در امور جوانان شركت داشتند.
هدف از برگزاري اين سمينار معرفي و ارزيابي تجارب موجود داخلي و خارجي در مورد اعتبارات خرد، ايجاد حساسيت در گروه هاي ذينفع براي جلب مشاركت در جذب اعتبارات خرد، استخراج ويژگي هاي يك مدل بومي براي جذب اعتبارات خرد و ارايه راه كارهاي راهبردي براي مشاركت جوانان در توسعه پايدار اعلا م شده است.
با توجه به اينكه بسياري از اين جوانان، خود مسئول تامين نيازهاي مالي خانواده هستند و يا در آستانه ازدواج قرار دارند و به هر روي قصد بنيان نهادن آتيه اي نيك را براي خويش دارند، فقدان كار لا زم براي آنان، آينده اي مبهم و گنگ را فرا روي شان قرار داده. اما مشكل نسل جوان به اينجا ختم نمي شود.حتي قشر عظيمي از نسل جوان كه به فعاليت مشغولند نيز درآمدي مناسب كه كفاف زندگي شان را بدهد، به دست نميآورند.ولي به هر حال همين اظهار نگراني و دلواپسي مسؤولان است كه ذهن ها را تسكين مي بخشد. خدا عمرشان بدهد كه تا اين حد نگرانند.

آقايان بخوانند، حتماً!
دوران مردسالا ري گذشته
نامه 
امضاء محفوظ 

احتراماً در ارتباط با نامه «فمينيست نباشيد» كه پنج شنبه ۲۱/۱۲/۸۲ به چاپ رسيد، لا زم مي دانم نكات زير را يادآوري كنم:
۱. ظاهراً نويسنده محترم مسائل شخصي خود را بازگو كرده است و مشكلا ت خانوادگي اش را به عرصه مطبوعات كشانده است. شايد هم مي  خواسته گره از تمام آن عقده هاي ناگشوده نشسته برسينه اش بگشايد و خويشتن خويش را از بار آن خالي كند. اگر مردان ايراني مي خواستند طبق موازين ديني، حقوق زنان را رعايت كنند كه مي بايست براي بسياري از كارهاي زنان از جمله خانه داري وجهي پرداخت مي كردند، اما ما با عشق و گذشت و ايثار، بي هيچ چشم داشتي به كارهاي خانه مي پردازيم.
همچنين زناني هستند كه علا وه بر مسؤوليت منزل، در خارج از منزل نيز كاري را به عهده دارند و حقوقي مساوي با حقوق مردان دريافت مي كنند.
۲. در بخشي از نامه آمده است متأسفانه در جوامعي مانند كشور ما، زنان مسؤوليت اقتصادي ندارند ولي حقوق اقتصادي دارند بايد به اين نويسنده محترم گفت در برخي از كشورها علا وه بر اين كه مخارج ازدواج به عهده مردان است تهيه لوازم زندگي يا به قول خودمان جهيزيه را هم به عهده دارند. بنابراين پيشنهاد مي شود ايشان اگر مجرد هستند، اصلا ً ازدواج نكنند.
ايشان همچنين ناراحتند از اين كه جهيزيه دختر به عهده پدرش است. سؤال اين است كه اگر پدري براي دخترش جهيزيه تهيه نكند، پس چه كسي بايد اين كار را انجام دهد از ايشان مي خواهيم اگر شخص خاصي را در نظر دارند معرفي نمايند.
خانواده دختر ميليون ها تومان هزينه صرف خريد جهيزيه مي كنند تا دختر با پسري كه سربازي را تازه تمام كرده و هيچ سرمايه اي ندارد و تنها براي اين كه فيلش ياد هندوستان كرده است، ازدواج كند و دختران با هزار اميد و آرزو پا به خانه اجاره اي شما مي گذارند و سال به سال خانه به دوشي را تحمل مي كنند و فرقي ندارد كه اين خانه در طبقه دهم يك آپارتمان است يا يك زيرزمين دخمه...
آقاي امضاء محفوظ كه از پيشرفت تكنولوژي ناراضي هستيد و شخصيت زنان را با وسايل خانه و آشپزخانه مقايسه كرده ايد پيشنهاد مي كنم اگر مجرد بمانيد بهتر است (البته اگر با مادر خود مشكلي نداريد) زيرا عقايد جناب عالي بسيار متحجرانه است و كار كردن در خانه، لباس شستن، بچه داري و ... را وظيفه زنان مي پنداريد و شايد هنوز كتك خوردن را حق زنان مي پنداريد.
نويسنده نمي داند چرا زنان در مقايسه با مردان متقاضي حقوق كمتري هستند و قطعاً نمي داند برخي از زنان در جامعه، به دليل اين كه سختيهاي زندگي را به تنهايي به دوش مي كشند تا زندگي راحتي براي خانواده خود تأمين كنند در حالي كه شوهرانشان معتاد، بيمار، زنداني و يا فوت شده اند و مجبورند با كمترين حقوق بسوزند و بسازند و يا زناني كه دوش به دوش همسران خود كار مي كنند و آنها را در تمام مشكلا ت همراهي مي كنند تا مبادا در ميان راه باز بمانند. بدين خاطر مجبورند با حقوق كم  هم بسازند. بنابراين زنان بسيار مسؤوليت هاي اقتصادي با درآمدهاي كم را به عهده مي گيرند، براستي اگر پشتيباني زن نبود، آيا مردي مي توانست اين چنين در جنگ با مشكلا ت زندگي پيروز شود؟
ايشان بحث خدمت سربازي را مطرح كرده اند و آن را مانعي براي ادامه تحصيل و ... مي دانند و از مشكلا ت دو سال سربازي گفته اند. در سختيهاي اين دو سال بازهم زنان شانه به شانه قدم برمي دارند، و اگر ازدواج كرده و به سربازي رفته اند، همسرانشان علا وه بر تحمل دوري، بار خانه را نيز به دوش مي گيرند و اگر مجرد باشند اين مادر بيچاره است كه از غم دوري فرزند و از اين كه خبر ندارد شب كجا و چگونه مي خوابد، چه مي خورد، روزها را به شب مي رساند.
نويسنده محترم نامه، نسبت به استعداد دختران و حقوق آنها در دانشگاه ها نيز حساسيت نشان داده اند، آنها درس خواندن دختران را طوطي وار مي دانند. گويا تا به حال نام زنان فرهيخته ايران را نشنيده اند. توجه به نظريه آقاي نويسنده در مورد اولويت استخدام در ادارات گفتني است؛ استخدام در ادارات نبايد براساس حقوق و مزاياي كم  بلكه بايد باتوجه به قابليتهاي اشخاص باشد و اگر غير از اين است مقصر زنان نيستند.

آيينه تصوير
002385.jpg
يك سازنده خودروي ژاپني، ماشيني الكترونيكي را براي سالمندان طراحي كرده كه با هدايت خودكار و دقت افزون  از حد، براي آن ها بسيار سودمند است و به درد شرايط جسماني و لطافت هاي روحي آنان مي خورد.

002388.jpg
بازگشت به سرزمين مادري. كودكي افغان، با چشماني معصوم و زيبا، به بيرون، به آينده چشم دوخته. او و خانواده اش اردوگاهي در پاكستان را ترك مي كنند تا به افغانستان باز گردند و كشورشان را كه حالا سايه شوم طالبان را احساس نمي كند، از نو بسازند.

002391.jpg
صيد والها در جاي جاي دنيا، به ويژه ژاپن خشم طرفداران محيط زيست را برانگيخته. هم اكنون گروهي از پنجاه و پنج كشور دنيا تشكيل شده تا به حمايت از اين موجودات برخيزد. تصوير نمايي از قايقي در دومينيكن را نشان مي دهد كه توريست هاي علا قه مند به تماشاي والها را حمل مي كند. وزن والهاي بالغ بين بيست وپنج تا پنجاه تن و طول شان دوازده تا پانزده متر است.

002394.jpg
با موفقيت شگرف فيلم ارباب حلقه ها ، پيترجكسون، كارگردان فيلم وسوسه شده تا مجموعه اي درباره زندگي «هابيت هاي كوتوله» كه اساس داستاني ارباب حلقه ها را شكل مي دادند، بسازد؛ اما ظاهرا روياي او، باوجود درگيري هاي حقوقي پيشآمده ميان تهيه كننده فيلم و شركتي كه حق پخش آن را برعهده دارد، به اين زودي ها محقق نخواهد شد.

002397.jpg
ظاهراً ميكل آنژ در ساخت شاهكار بزرگش، «مجسمه داود» دچار يك اشتباه كوچك شده. مچ پاهاي مجسمه داود كه پنج متر و هفده سانتي متر طول و حدود پنج هزار و پانصد كيلو وزن دارد، بسيار نازك تر از آن هستند كه قادر به تحمل چنين وزني باشند. به هر روي مقامات موزه اي در فلورانس كه «داود» در آن نگهداري مي شود، مشغول مرمت اين شاهكار هنري هستند.

صداي  مصرف كننده
ساعت شروع كار را تغيير دهيد
ساعت شروع كار اداره گذرنامه را ۵/۷ صبح اعلا م كرده اند ولي عملا ً از ساعت ۲۰/۸ به بعد به امورات ارباب رجوع رسيدگي مي شود. چرا ساعت كاري را تغيير نمي دهند تا وقت خيل مراجعه كنندگان بيهوده تلف نشود.امامي 
عكس پيام منفي دارد!
با اين همه تبليغاتي كه براي تميز نگه داشتن اسكناس ها و ننوشتن روي آنها مي شود چرا عكس گزارش اول بازارچه سه شنبه ۱۹/۱۲/۸۲ را به يك اسكناس تاشده كه روي آن چيزهايي نوشته شده است، اختصاص داده ايد؟
حتي ديدن چنين عكسي مي تواند بر ذهن كودكان اثر بگذارد.شرافتي 
كمي مهربان تر
از مديران محترم دانشگاه آزاد واحد تهران مركزي تقاضا دارم كمي مهربان تر با كارمندان خود برخورد كنند و به رفع مشكلا ت كارمندان بيشتر بيانديشند.
كارمند سرخورده 
۷ ميليون به چه كار مي آيد
حال كه در يكي، دو سال گذشته، قيمت زمين و مسكن ساعتي بالا  رفت و به عرش رسيد، به نظر شما وام هاي ۷ ميليوني كه تازه، گرفتن همان هم مستلزم عبور از هفت خوان رستم است، به چه كار ميآيد؟شيخ الا سلا مي 
پيشرفت 
براي آپارتمان  ۴ طبقه اي كه هر سال، يكجا عوارض نوسازي مي پرداخت، امسال ۴ قبض جدا براي ۴ طبقه، هر كدام ۱۲ هزار تومان آمده. اين پيشرفت را تبريك مي  گوييم.بستانگر
ده فرمان
آموزش و پرورش، در مورد علت، نحوه و كيفيت رسيدگي به اعتراض معلم ها بيانيه صادر كند. ما براي ثبت نام بچه ها پول نداديم كه خودمان در خانه درس شان بدهيم.ده تماس تلفني 
دانشگاه پاساژي
دانشگاه آزاد شهريار، با ارائه تسهيلا ت و مزاياي زير، پذيراي دانشجويان خارجي و بين المللي است. علا قه مندان بيايند اين جا درس بخوانند:
روزي ۳ بار برق آن قطع مي شود و در نتيجه كلا س ها منحل مي شود. حياط ندارد، اكسيژن در فضا موجود نيست و كسي هم توانايي تنفس مصنوعي به دانشجويان خفه شده را ندارد. آخر مي دانيد، اين دانشگاه قبلا ً پاساژ بوده، حالا  مكان تحصيل علم و دانش شده.تني چند از دانشجويان 
اونم ميشه 
اكثر مسيرهاي شركت واحد، دو بليتي است و بعضي مسيرها هم بليت بيشتري مي گيرند. چرا، بليت ها را ۲۰ توماني چاپ نمي كنند تا از چنين اسراف عظيمي جلوگيري شود؟كمالي 
به ما عيدي نمي دهند
تمام كارگران و كارمندان، در پايان سال، مبلغي را به عنوان عيدي دريافت مي كنند. ولي ما رانندگاني كه در طول سال، به عنوان سرويس ادارات و شركت ها مشغول بوده ايم، از عيدي محروميم. كاش به فكر ما هم بودند.راننده شكسته دل 
آنها دير كردند، ما جريمه شديم 
شهرداري منطقه ۳ خيابان جلفا، قبض هاي عوارض  نوسازي سال گذشته را به جاي اواخر اسفند، در نيمه هاي فروردين تحويل داد بنابراين همه مشمول ۱۰ درصد جريمه شدند. خدا كند امسال اين بلا  سرمان نيايد.آقاي ستوان 
معابر خاموش 
معابر كوي وليعصر در ياغچيآباد، دو سالي است كه خاموش اند و مردم به ناچار از برق مصرفي خود براي روشنايي معابر مايه مي گذارند.چنگيزعرفانيان 
پياده رو يا آغل گوسفندان 
در دهه اول محرم پياده روهاي خيابان سبلا ن شمالي به محل نگهداري و فروش گوسفندان تبديل شده بود. بارها از شهرداري منطقه هشت درخواست كرده ايم با چنين معضلي كه سلا مت افراد را تهديد مي كند برخورد كنند ولي هنوز ترتيب اثري نداده اند.جنتي

يك خبر
۵۰ درصد جمعيت يك ششم مشاغل
بانك ها بايد براي زنان كارآفرين در دريافت وام و ساير تسهيلات شرايط ويژه قائل شوند.
دكتر شعباني عضو كانون عالي انجمن هاي كارفرمايي ايران در كنفرانس ملي ارتقاي اشتغال، توانمندي و برابري زنان با ارائه پژوهشي با عنوان توسعه كارآفريني زنان در ايران، با اشاره به دولتي بودن بخش عظيمي از اقتصاد كشور آ ورده است: علي رغم آنكه زنان ۵۰ درصد جمعيت ايران را تشكيل مي دهند اما كمتر از يك ششم جمعيت اقتصادي را تشكيل مي دهند و برنامه هاي اقتصاد دهه هاي اخير براي اشتغال زنان ثابت بوده و اين امر حاكي از آن است كه برنامه خاصي در جريان نبوده و نيست.
خانم شعباني در پژوهش خود آورده است بررسي بازار كار در چند سال اخير بدون در نظر گرفتن وضعيت اشتغال زنان و سهم اشتغال زن و مرد بوده است.
وي گفت: ايران در ميان كشورهاي آسيايي، دومين كشوري است كه نرخ مشاركت زنان در آن پايين است و اين امر كشور را در آينده بازار كار با چالش جدي مواجه مي كند.
شعباني در ادامه با اشاره به نرخ سواد زنان ۱۰ تا ۲۵ سال افزود: «ميزان سواد اين گروه از زنان در سال ۱۳۵۵ معادل ۴۹ درصد بوده است كه در سال ۱۳۸۰ به ۹۷ درصد رسيده است و اين در حالي است كه نرخ سواد مردان همين گروه سني در سال ۱۳۵۵ ۷۷ درصد بوده و در سال ۱۳۸۰ به ۹۸ درصد رسيده است.»

گوناگون
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |