يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۱ - Apr 4, 2004
جمع آوري اسكناس هاي دوهزار توماني تكذيب شد
چاپ و توزيع اسكناس دوهزار توماني ادامه دارد
004182.jpg
گروه اقتصادي: انتشار اسكناس هاي دوهزار توماني در اواخر سال گذشته و توزيع محدود آن موجب بروز شايعاتي در مورد جمع آوري آن شده بود ولي مقامهاي بانك مركزي اعلام كرده اند كه انتشار اين اسكناس ها ادامه دارد و توزيع مجدد آن به زودي آغاز مي شود.
در روزهاي آغاز سال ۸۳ و تعطيلات نوروزي كمبود اسكناس هاي جديد در بازار كه دليل اصلي آن توزيع محدود آن بود موجب بروز شايعاتي در مورد آن شد كه از جمله اين شايعات انتشار نمونه هاي جعلي اين اسكناس پيش از توزيع علت جمع آوري آن از بازار قلمداد مي شد.
از جمله ديگر موارد قوت گرفتن شايعه جمع آوري اين اسكناس ها، عدم شباهت كامل تصوير حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بود كه در محافل سياسي و برخي پايگاه هاي اطلاع رساني اينترنتي در اين باره گزارش هايي انتشار يافته كه حتي از احتمال ارائه طرحي در مجلس شوراي اسلامي براي جمع آوري اين اسكناس ها سخن به ميان آمده است.
عليرغم همه اين گزارش ها و شايعات، جلال جليليان مديركل نشر و چاپ اسكناس و خزانه بانك مركزي اعلام كرده است كه انتشار اسكناس هاي دوهزار توماني ادامه دارد.
وي با تكذيب هرگونه احتمال جمع آوري اين اسكناس از بازار در گفتگو با ايسنا افزوده است: بحث طراحي اسكناس، هنري و سليقه اي است و بسياري از افراد يك طرح را قبول و يا رد مي كنند.برخي از افراد اين طرح را مورد انتقاد و برخي نيز از آن استقبال مي كنند و نمي توان در اين زمينه سليقه كل جامعه را تأمين كرد.
وي با اشاره به اين كه در اروپا نيز در مورد انتشار اسكناس يورو نظرسنجي صورت نگرفته است افزود: اسكناس دوهزار توماني نخستين اسكناسي نيست كه بانك مركزي منتشر مي كند و نوآوري در اغلب موارد سخت است.
وي افزود: همه ضوابط و مقررات مربوط به چاپ و طراحي اسكناس رعايت شده و استانداردهاي جهاني لحاظ شده است. اكثر مردم هنوز اين اسكناس ها را نديده اند و تا زمان انتشار كامل و توزيع آن، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

اختلاف تركيه و ايران بر سر گاز ادامه دارد
گروه اقتصادي: با وجود اينكه نزديك به دو سال از صادرات گاز ايران به تركيه مي گذرد، مقامهاي تركيه همچنان از قيمت گاز وارداتي از ايران ابراز گلايه كرده و خواهان مذاكره و به عبارتي مصالحه براي تعيين قيمتهاي جديد گاز هستند.
وزير انرژي تركيه به تازگي و براي چندمين بار در ماههاي اخير در مصاحبه اي اعلام كرده است كه اين كشور خواستار مصالحه بر سر قيمت گاز وارداتي از ايران است. حلمي جولر، در عين حال گفته است كه آنكارا با انعقاد توافقنامه واردات گاز طبيعي روابطش با ايران را بهبود مي بخشد.
اين اظهارات با وجود ظاهري مثبت، نشان از تداوم اختلاف نظر ايران و تركيه بر سر گاز دارد و به نظر مي رسد موافقتنامه دو كشور در اواخر سال ۲۰۰۲ به دنبال قطع چند ماهه صدور گاز همچنان انتظارات مقامهاي ترك را برآورده نساخته است.
تجديد نظر اين كشورها نسبت به قيمتهاي توافقي با توجه بر تغيير و تحولات امري بديهي به نظر مي رسد و درخواست مقامهاي تركيه نيز در مورد گاز چندان غيرطبيعي نيست اما آنچه در اين زمينه قابل توجه است، تبديل شدن اين قضيه به يك رويه است. وزارت نفت و ساير نهادهاي مرتبط لازم است با اتخاذ تدابيري از جمله ارسال گاز طبق كيفيت تعيين شده در قرارداد اصلي صدور گاز و در نتيجه بهانه ندادن به طرف ترك و به طور كلي اقدام براساس اصول قرارداد منعقده مانع از ايجاد چنين رويه اي شوند. اين مساله در شرايطي كه ايران در آستانه انعقاد قرارداد اجرا و ارسال گاز به كشورهاي ارمنستان، آذربايجان، پاكستان و برخي كشورهاي جنوبي است از اهميت بالايي برخوردار است.

برنامه هاي وزارت بازرگاني در سال جاري اعلام شد
وزير بازرگاني از اعزام رايزني هاي بازرگاني به خارج از كشور و تاسيس ده دفتر تجاري در خارج از كشور خبر داد.
محمد شريعتمداري در گفت وگو با واحد مركزي خبر افزود: با آغاز فعاليت سازمان توسعه تجارت ايران از ابتداي امسال زمينه هاي ايجاد دفاتر بازرگاني در بازارهاي هدف فراهم مي شود و اعزام رايزني هاي بازرگاني و تجهيز دفاتر نمايندگي سياسي ايران به نيروهاي اقتصادي با همكاري وزارت امورخارجه در دستور كار وزارت بازرگاني قرار دارد.
وي با اشاره به تصويب قانون تجارت الكترونيك و قانون نظام صنفي گفت: اجراي اين دو قانون از مهمترين اقدامات وزارت بازرگاني در سال ۸۳ است و اميدواريم با كمك مجامع صنفي، بانك اصناف امسال تشكيل شود.
شريعتمداري از تقديم قانون ضدانحصار به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: با تصويب و اجراي اين قانون در سال ۸۳ زمينه هاي رقابت در حوزه فعاليت هاي اقتصادي بيشتر و انحصارات به طور كامل شكسته مي شود.
وزير بازرگاني با اشاره به اينكه طرح ملي ساماندهي گندم، آرد و نان در سال ۸۳ به طور جدي پيگيري مي شود تصريح كرد: بخشي از امور واردات، صادرات، حمل و نقل و توزيع گندم و آرد به بخش غيردولتي واگذار مي شود. وزير بازرگاني در ادامه يكي از مهمترين محدوديت ها در حوزه تجارت خارجي را برخوردارنبودن اقتصاد كشور از نظام تعرفه هاي ترجيحي دانست و گفت: در سال ۸۲ موافقتنامه نظام تعر فه هاي ترجيحي با پاكستان به امضا رسيد و وزارت بازرگاني تلاش مي كند كه اين موافقتنامه با ديگر كشورهاي همسايه و اعضاي اكو قبل از تصويب قانون تجارت آزاد ميان اعضاي اكو به امضا برسد.
وزير بازرگاني، تكميل و تنظيم قانون تجارت ايران، تنظيم و بهبود تراز تجاري كشور و كنترل نظام قيمت گذاري به ويژه در سطح بنگاه هاي دولتي را از مهمترين برنامه هاي وزارت بازرگاني در سال ۸۳ اعلام كرد.

ماليات بر ارزش افزوده امسال به صورت آزمايشي دريافت مي شود
گروه اقتصادي: با عملياتي شدن ماليات بر ارزش افزوده در كشور سهم درآمدهاي مالياتي در هزينه هاي عمومي كشور از ۲۵درصد فراتر خواهد رفت و افزايش چشمگيري خواهد داشت.
سعيد شيركوند معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اين خبر افزود: لايحه ماليات بر ارزش افزوده در مجلس شوراي اسلامي است و با تصويب آن اجراي آزمايشي آن در كشور آغاز مي شود.وي در گفتگو با خبر راديو سراسري ، برقراري عدالت مالياتي، گسترش پايه مالياتي و افزايش سهم ماليات در هزينه هاي جاري كشور را از جمله مزاياي اجراي ماليات بر ارزش افزوده اعلام كرد.
وي افزود: تصويب اين قانون نظام مالياتي كشور را عادلانه تر خواهد كرد و دولت نيز مي تواند با كسب درآمدهاي بيشتر هزينه هاي عمومي را از اين درآمدها پوشش دهد.
وي ماليات بر ارزش افزوده را مهمترين ركن طرح جامع نظام مالياتي اعلام كرد.

سود شركت بيمه اتكايي آسيايي افزايش يافت
گروه اقتصادي: شصت و سومين جلسه هيات مديره شركت بيمه اتكايي آسيايي به رياست عبدالناصر همتي رييس كل بيمه مركزي ايران در مقر اين شركت در بانكوك برگزار شد، در اين جلسه گزارش حسابرس مستقل در مورد صورت هاي مالي و ترازنامه  شركت براي سال ۲۰۰۳ مورد بررسي و تاييد قرار گرفت.
براساس اين گزارش حق بيمه ناخالص شركت در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۲۴ ميليون دلار بوده است كه ۲/۳ درصد رشد در مقايسه با سال ۲۰۰۲ نشان مي دهد. به دليل بهبود وضعيت بازارهاي مالي منطقه و نيز نتيجه خوب عمليات بيمه اتكايي شركت در سال ۲۰۰۳، سود عملياتي شركت در سال يادشده به يك ميليون و دويست هزار دلار رسيد كه در مقايسه با سود سال گذشته ۸۴ درصد رشد داشته است.
شركت بيمه اتكايي آسيايي با مشاركت ده كشور ايران، تايلند، هند، كره جنوبي، سريلانكا، بنگلادش، بوتان، فيليپين، چين و افغانستان با سرمايه ۱۵ ميليون دلار در چارچوب برنامه هاي اسكاپ (وابسته به سازمان ملل) در سال ۱۹۷۵ تاسيس شد.

استخراج مشترك نفت از بستر درياي خزر
وزير صنعت و انرژي روسيه ديروز در «آستانه» پايتخت قزاقستان از استخراج مشترك نفت بين دو كشور از چاه كورمان گاز در بستر درياي خزر خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، ويكتور خريستنكو گفت: روسيه و قزاقستان به طور مشترك از تابستان سال جاري استخراج نفت از چاه كورمان گاز در بستر درياي خزر را آغاز خواهند كرد.وي افزود: هم اكنون در اين زمينه فعاليت هاي دو كشور ادامه دارد و زمينه استخراج نفت در تابستان فراهم شده است.
وزير صنعت و انرژي روسيه گفت: اين طرح براساس توافقنامه دولتي ميان دو كشور قزاقستان و روسيه اجرا مي شود.
اين در حاليست كه وزراي خارجه پنج كشور ساحلي در ياي خزر قراراست از روز سه شنبه در مسكو در مورد ترتيبات حقوقي چگونگي استفاده از بستر دريا جلسه داشته باشند.

قيمت چهار فرآورده اصلي نفتي براي سال جاري اعلام شد
هيات  وزيران  در جلسه  ۲۷ اسفند سال  گذشته  بنابه  پيشنهاد وزارت  نفت  و به استناد قانون  بودجه  سال  جاري  كل  كشور قيمت  چهار فرآورده هاي  اصلي  نفتي  را تعيين  كرد.
بر اساس  اين  مصوبه  قيمت  هر ليتر بنزين  موتور عادي  با احتساب  ۲۰ درصد ماليات  براي  عرضه  به  مصرف كنندگان  در جايگاهها در سال  جاري  ۸۰۰ ريال تعيين  شد.
همچنين  هر ليتر بنزين  سوپر و نفت گاز در سال  جاري  با احتساب  ۱۰ درصد عوارض به  ترتيب  ۱۱۰۰ و ۱۵۰ ريال  به  مصرف كنندگان  عرضه  خواهد شد.
هر ليتر نفت  سفيد نيز با احتساب  ۱۰ درصد افزايش  قيمت  براي  سال  جاري  ۱۶۵ريال  و هر ليتر نفت  كوره  با احتساب  پنج  درصد عوارض  ۵/ ۹۴ ريال  تعيين  شده است .
متوسط قيمت  گاز طبيعي  در سال  جاري  نيز با افزايش  ۱۰ درصد نسبت  به  متوسط قيمت  سال  گذشته  تعيين  مي شود.
قيمت  سوخت  مصارف  نيروگاهي  نيز ۱۰ درصد نسبت  به  سال  ۸۲ افزايش  مي يابد.
اين مصوبه از بامداد ديروز به اجرا گذاشته شده است.

خصوصي سازي در وزارت نيرو كند بوده است
خصوصي سازي در وزارت نيرو به دليل درگير شدن با مشكلات بوروكراسي اداري در قيمت گذاري و حسابرسي شركت ها با حركت لاك پشتي پيش مي رود.
مديرعامل شركت ساتكاپ در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: با وجود اينكه وزارت نيرو نام ۶۱ شركت را به سازمان خصوصي سازي تا پايان سال گذشته معرفي كرده بود، اما مسائلي همچون قيمت گذاري و رسيدگي به حساب هاي شركت هاي معرفي شده به اين سازمان، موجب كندي حركت خصوصي سازي در وزارت نيرو شده است.
عبدالحميد امامي اضافه كرد: قرار بود اين شركتها تا پايان سال گذشته قيمت گذاري شوند اما سازمان خصوصي سازي معتقد است اين اقدام بايد بعد از برگزاري مجامع اين شركت ها و مشخص شدن سوددهي آنها انجام شود.
وي اضافه كرد: پيش بيني مي شود اين اقدام نيز تا تير ماه امسال طول بكشد كه اين حركت بسياركند ولاك پشتي است.
مديرعامل شركت ساتكاپ، ارزش اين شركت ها را ۱۰۰ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: تمام مدارك و اطلاعات از سوي اين شركت به سازمان خصوصي عرضه شده است.
وي افزود: شركت ساتكاپ ۲۹ شركت جديد را به ارزش ۸۰ ميليارد تومان براي خصوصي سازي درنظرگرفته است به طوري كه سهام شركت هاي بزرگي همچون سابير، مشانير و... نيز به بخش خصوصي عرضه مي شود.

هاليبرتون خواستار گسترش فعاليت در ايران شد
شركت نفتي هاليبرتون در نامه اي خطاب به كميته بورس و اوراق قرضه آمريكا خواستار گسترش فعاليت خود در ايران شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي هاستون بنز ژورنال، در نامه شركت هاليبرتون به كميته بورس و اوراق قرضه آمريكا آمده است: شركت هاليبرتون در نشست سالانه با سهامداران شركت پيشنهادي را براي درخواست تجديد نظر در فعاليت شركت در ايران ارايه خواهد كرد. هاليبرتون خواستار تشكيل كميته اي براي تجديد نظر در ريسك سياسي فعاليت شركت در ايران شد و اعلام كرد: نتايج اين كميته بايد تا قبل از سپتامبر ۲۰۰۴ (شهريور ۱۳۸۳) ارايه شود.
بنا بر اين گزارش، شركت هاليبرتون در سال ۲۰۰۰ دفتري را در ايران بازگشايي كرد ولي در حال حاضر دولت آمريكا تحريمهايي را بر ضد ايران تحميل كرده كه مانع از فعاليت شركتهاي آمريكايي در اين كشور شده است.

قيمت خودرو امسال ثابت مي ماند
گروه اقتصادي: سه نوع جديد از خودروهاي سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ از ارديبهشت ماه آينده به وسيله ايران خودرو به بازار عرضه مي شود.
منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو در سخناني تاكيد كرد اين شركت در سال ۸۲ به هدف توليد ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو دست يافت و توليد حداقل ۶۰۵ هزار دستگاه خودرو به همراه بهبود ۲۰ تا ۲۵درصدي كيفيت از اهداف امسال ايران خودرو است. وي هدف ديگر اين شركت را در سال جاري افزايش صادرات اعلام كرد و افزود: ايران خودرو براي سال جاري طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اين شركت را تهيه كرده است كه نيازمند كمك از سوي بانك مركزي است و در صورت تامين نشدن تسهيلات از سوي بانك مركزي طرح ديگري را در اين رابطه تهيه خواهيم كرد.
منطقي تاكيد كرد: تلاش خواهيم كرد قيمت خودروهاي توليد اين شركت در سال جاري ثابت بماند و با عرضه محصولات متنوع در بازار نقش موثرتري ايفا كنيم.
مديرعامل ايران خودرو در گفتگو با خبرگزاري فارس در مورد وعده اين شركت در مورد كاهش قيمت خودرو پژو ۴۰۵ به ۸ ميليون تومان اظهار نظر نكرد و گفت: در اين زمينه بعدا سخن خواهد گفت.
عذرخواهي از مشتريان
مديرعامل شركت ايران خودرو با عذرخواهي از كساني كه در ابتداي سال جاري در دريافت خودرو خود دچار مشكل شدند اعلام كرد: اين افراد مي توانند تا دو هفته ديگر خودرو خود را تحويل بگيرند.
منوچهر منطقي ديروز در گفت وگو با واحد مركزي خبر گفت: در اسفند ۸۲ به علت تغيير روش شماره گذاري خودروها و توقفي كه به همين دليل در تحويل خودرو به مشتريان ايجاد شد، شركت ايران خودرو در اواخر سال با ازدحام كاري روبه رو شد و به ناچار تحويل بخشي از خودروها را به آغاز سال جديد موكول كرد.
به گفته مديرعامل شركت ايران خودرو در ۱۰ روز اول سال با اين كه اين شركت فعال بود اما بخش هاي ديگري كه بايد كارهاي مربوط به تحويل خودروها را تكميل كنند تعطيل بودند كه اين امر موجب نارضايتي مشتريان محصولات ايران خودرو در ابتداي سال ۸۳ شد.

گفت وگوي امروز
واردات رسمي چاي
گروه اقتصادي: پارسال، پس از اين كه وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد واردات رسمي چاي آزاد خواهد شد، دست اندركاران چاي در كشور واكنش هاي متفاوتي به اين خبر نشان دادند ولي به هر حال هنوز شرايط و چگونگي اين واردات اعلام نشده است.
با حسين عيوضي درياني مدير عامل اتحاديه بازرگانان و توزيع كنندگان چاي، در اين باره گفت وگو كرده ايم.
***
* ارزيابي شما از اعلام نشدن ضوابط و مقررات واردات رسمي چاي چيست؟
- پس از ۳ سال تلاش اين اتحاديه توانستيم وزارت جهاد كشاورزي را كه اولين مخالف واردات قانونمند چاي بود به تبعات اين مخالفت از نظر بهداشتي و زيان  آن به خزانه دولت و جامعه مصرف آگاه كنيم. با اعلام آزادسازي واردات رسمي چاي توسط وزير جهاد كشاورزي، نحوه تنظيم مقررات اين واردات به كميسيون ماده يك مستقر در وزارت بازرگاني واگذار شد و انتظار داشتيم كه اين مقررات حداكثر تا ۱۵ روز اعلام شود اما متأسفانه با گذشت بيش از ۵ ماه از اين مقررات خبري نشده است و هيچ گونه نظرخواهي از اين اتحاديه كه يك تشكل رسمي دست اندركار و مطلع چاي است صورت نگرفته همچنين براساس اطلاعات بدست آمده، اين كميسيون تعرفه بالايي را براي واردات رسمي چاي در نظر گرفته كه اين امر ادامه روند قاچاق چاي را در پي خواهد داشت.
صورت مسأله چاي، معادله اي يك مجهولي است. ۱۲۰ هزار تن مصرف، ۵۰ هزار تن توليد و ۷۰ هزار تن نياز وجود دارد و به اعتقاد همه دست اندركاران بايد از طريق واردات تأمين شود كه واردات قانونمند آن مد نظر است. اگر وزارت جهادسازندگي تا ۱۵ روز آينده نسبت به اعلام مقررات واردات رسمي چاي اقدام نكند اين اتحاديه خود نسبت به واردات چاي اقدام خواهد كرد.
* آيا واردات رسمي چاي تضميني براي جلوگيري از قاچاق آن است؟
- به شرط آنكه واردكنندگان رسمي و قاچاقچيان از شرايط يكساني در زمينه تعرفه واردات برخوردار باشند مي توانيم از واردات قاچاق چاي جلوگيري كنيم.
* دبير اتحاديه بازرگانان اعلام كرده بود كه پيش از عيد اسامي ۴ قاچاقچي عمده چاي را افشاء خواهد كرد نظر شما چيست؟
- صحبت هاي ايشان پيرو اعلام نظر وزير امور اقتصادي و دارايي پس از سفر به سري لانكا بود كه اعلام كرد مافياي ۴ نفره عامل قاچاق چاي هستند و آقاي موثقي با تكيه بر اين صحبت وزير گفتند كه اگر اقدامي در زمينه اعلام اسامي اين ۴ نفر صورت نگيرد، ترتيبي را اتخاذ خواهيم كرد كه اسامي اين افراد اعلام شود. در كشور وزارت اطلاعات قوي وجود دارد و مجلس نيز در چارچوب كميته تحقيق و تفحص نتوانسته اسامي اين افراد را اعلام كند حال چگونه از ما انتظار داريد تا اين اسامي را اعلام كنيم؟ وقتي براي ورود يك كارتن موز از مرزهاي جنوبي بازرسي زيادي صورت مي گيرد چگونه است كه براي ورود ۱۰ كاميون چاي قاچاق هيچ كنترلي صورت نمي گيرد آيا كسي از اين موضوع خبر ندارد؟
بايد ديد چه دستي در كار است كه با وجود آنكه مي داند ساليانه ۷۰ هزار تن كسري چاي داريم با وضع قانون از واردات قانونمند چاي در سه سال گذشته ممانعت كرده است؟!
* دلايل عدم تمايل مردم به مصرف چاي داخلي چيست؟
- سياست هاي غلط گذشته كه در آن كيفيت فداي كميت توليد شده وضعيت را به اين گونه درآورده است. تا چند سال پيش، چاي به سه شكل داخله خالص، مخلوط و خارجه خالص عرضه مي شد كه بالاترين مصرف را چاي مخلوط در وهله دوم داخله خالص و كمترين مصرف مربوط به چاي خارجه خالص بود و علت آن نيز اين بود كه اولا بهترين چاي خارجي به كشور وارد و از تمام امكانات تخصصي و بهداشتي براي اين امر بهره گرفته مي شد همچنين چاي در انبارهاي دولت ذخيره و به ميزان ۶۰ درصد داخله و ۴۰ درصد خارجه مخلوط و چايي با قيمت مناسب و كيفيت خوب عرضه مي شد اما سازمان چاي كشور درصد اين اختلاط را كاهش داده و درصد چاي خارجي آن را به ۳درصد رساند همچنين چاي داخلي نيز كه مخلوط مي شد از پست ترين نوع آن انتخاب و با بدترين شكل بسته بندي (مقوايي) ارايه شده كه با گذشت چند سال امروز آثار منفي آن و روي گرداني مردم از چاي داخلي آشكار شده و مردم به مصرف چاي خارجي روي آورده اند.

يادداشت
نفت و انتخابات
تعامل و پيوستگي نفت با تحولات سياسي و بين المللي پديده اي طبيعي است كه هر از گاهي شدت و حدت اين پيوستگي بيشتر و ملموس تر مي شود.
اين مهم در حال حاضر در راستاي برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا نمايان است.
دولت بوش علي رغم موفقيت نسبي در حل برخي مشكلات اقتصادي آمريكا و خارج كردن اقتصاد آمريكا از ركود، همچنان در قبال مساله سوخت و انرژي در اين كشور متزلزل است. در هفته هاي اخير تحت تاثير عوامل مختلف كه عمدتا ريشه در مشكلات فني و ساختاري بخش انرژي آمريكا دارد، قيمت برخي فرآورده هاي سوختي بويژه بنزين به شدت افزايش پيدا كرد. به طور طبيعي افزايش قيمت بنزين و ساير فرآورده هاي سوختي تاثيري منفي براي موقعيت بوش در انتخابات رياست جمهوري خواهد داشت. در چنين شرايطي، دولت بوش همزمان با تاكيد اعضاي اوپك بر كاهش يك ميليون بشكه از توليد اين سازمان تحرك گسترده اي را براي كنترل و كاهش قيمت نفت آغاز كرده است. اين تحرك با حمايت رسانه اي گسترده مبني بر متهم كردن اوپك به عنوان عامل اصلي افزايش قيمت حاملهاي انرژي و سرپوش گذاشتن بر مشكلات ساختاري صنعت نفت و انرژي آ مريكا همراه است. اين در حالي است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان مسائل نفت و انرژي، ضعف ساختار صنعت نفت آمريكا به ويژه فقدان پالايشگاه هاي كافي اين كشور عامل اصلي افزايش قيمت بنزين و ساير فرآورده ها در آمريكا است و كاهش يك ميليون بشكه اي نفت اعضاي اوپك در آستانه فصل گرما كه اقدامي طبيعي است نمي تواند عامل اصلي افزايش قيمتها باشد.
تلاش براي ايجاد تفرقه در بين اعضاي اوپك و تحريك كشورهايي مانند عربستان سعودي و كويت به اتخاذ موضعي مخالف بر عليه تصميم اوپك، رايزني با كشورهاي توليدكننده نفت غيراوپك و خطرناك جلوه دادن افزايش قيمت نفت براي رشد اقتصاد جهاني از جمله اقداماتي است كه دولت بوش در روزهاي اخير براي كاهش قيمت نفت اتخاذ كرده است.
علاوه بر اين، تهديد به استفاده از ذخاير استراتژيك از ديگر اقدامات واشنگتن در اين زمينه است. اين اقدامات آثار خود را به سرعت نشان داد و قيمت نفت روند نزولي يافت و به دنبال آن روند افزايش قيمت بنزين در آمريكا نيز متوقف شد.
مجموع تحولات اخير در بازار نفت بويژه سياستهاي خصمانه آمريكا در قبال اوپك و بروز اختلاف بين كشورهاي عضو اين سازمان، نشان از آن دارد كه قيمت نفت در بازارها بيش از آنكه تحت تاثير عرضه و تقاضا باشد ناشي از عوامل غيراقتصادي است و بايد منتظر نوسانات شديد در بازار بود. در اين ميان تعامل متقابل بين نفت و انتخابات رياست جمهوري آمريكا قابل تامل است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۲۸
۳,۵۲۷
۱,۴۹۲,۳۱۵
معادن روي ايران
۲۵
۲۸۱
۱۸۰,۰۰۰
حق تقدم معادن بافق
۱۵۴
۱,۷۴۶
۲,۷۷۰,۰۰۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۱,۰۸۵
۲۲,۷۹۶
۱۰۳,۲۵۰
تجهيزات سديد
۳۰۶
۶,۴۳۴
۱۵,۰۰۰
نگين طبس
۲۰۷
۴,۳۵۳
۵۶,۵۰۰
بسته بندي پارس
۴۴۳
۹,۳۱۸
۱۴,۰۰۰
باما
۳۰۹
۶,۵۰۸
۱۶,۸۰۳
فرآوري موادمعدني
۱۰۰
۲,۱۰۷
۵۰,۰۰۰
شيمي داروپخش
۱۳۸
۲,۹۰۸
۱۲۹,۹۹۹
نوردولوله اهواز
۷۹
۱,۶۶۶
۲۰۰,۰۰۰
سالمين
۱۲۱
۲,۵۵۳
۸۰,۰۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر
۷۱
۱,۵۰۴
۴۳۸,۵۱۰
شيشه همدان
۹۴
۲,۰۹۶
۲۲,۵۹۸
لاميران
۴۵۱
۱۰,۳۳۶
۱۶۶,۳۳۶
فولادكاويان
۱۱۰
۲,۵۶۱
۹۴,۷۱۰
سرمايه گذاري توس گستر
۴۲۳
۱۰,۱۱۳
۱,۶۶۰,۵۶۷
چادرملو
۳۶۱
۸,۶۴۷
۱۱,۷۸۸
معادن منگنز ايران
۲۴۲
۶,۰۰۱
۱۷۷,۶۴۵
بانك اقتصادنوين
۱,۱۳۰
۲۹,۳۹۳
۱۶,۰۱۰
گاز لوله
۱۳۸
۴,۰۷۴
۱۶۹,۱۶۱
سرمايه گذاري ساختمان
۱۶۹
۵,۱۰۲
۵۸,۱۱۰
كالسيمين
۵۹
۱,۸۲۷
۵۲,۱۶۳
رينگ سازي مشهد
۴۳
۱,۵۷۰
۳۴,۸۳۵
فارسيت درود
۱۰۳
۴,۰۷۵
۲۲۹,۱۵۱
پارس خودرو
۱۸۷
۸,۰۴۵
۳۱,۰۵۴
پارس دارو
۱۵۶
۶,۷۴۷
۲۶,۰۸۷
دارو كوثر
۳۴
۲,۶۲۱
۱۷۰,۰۸۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۸
۳,۰۰۱
۲۰,۹۷۳
محورسازان
۸۵
۶,۹۶۷
۴۱,۵۲۶
صنعتي بهشهر
۶۳
۵,۴۰۵
۲۰۸,۶۷۴
ايران خودروديزل
۱۶۰
۱۳,۹۱۳
۱۱۱,۹۶۱
داروجابرابن حيان
۲۶
۲,۳۵۵
۲۴۵,۹۹۳
سرمايه گذاري سپه
۱۱
۱,۹۸۲
۱۳۷,۲۴۱
سرمايه گذاري ملت
۱۲
۲,۶۸۳
۱۶,۷۳۶
روغن نباتي پارس
۱۱۱
۲۵,۵۳۰
۱۰,۶۸۰
سيمان بجنورد
۲۹
۷,۳۹۵
۴۸,۲۵۲
بانك كارآفرين
۱۷۱
۷۴,۷۸۴
۹,۵۱۲
سيمان اروميه
۱۳
۵,۸۳۹
۴۰۲,۶۸۴
سرمايه گذاري غدير
۳
۱,۳۷۳
۱۸,۱۹۶
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۶
۲,۸۳۱
۵,۲۴۴
كف
۷
۳,۴۵۸
۳۲,۹۴۹
آذر آب
۹
۴,۹۵۷
۱۰,۰۱۰
شهد ايران
۸
۶,۷۱۰
۸۹۳,۵۳۷
ايران خودرو
۸
۶,۷۲۲
۷۱,۰۸۷
پتروشيمي اراك
۴
۴,۵۹۱
۴۶,۲۴۸
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۵
۹,۱۱۹
۱۰,۶۷۸
پتروشيمي خارك
۱
۲,۶۳۷
۷,۲۵۳
نيرومحركه
۲
۶,۳۹۹
۵۲,۸۶۸
سرمايه گذاري مسكن
۲
۶,۹۳۳
۱۴,۲۳۰
كيميدارو
۱
۹,۲۲۹
۳,۳۳۶
دارو اكسير
۱
۵۰,۶۴۸
۴۱,۵۳۳
سيمان سپاهان
۱-
۵۰,۹۹۰
۲۰۰,۱۳۵
سيمان اصفهان
۷-
۳۷,۰۰۷
۳۶۲,۳۹۳
سيمان فارس وخوزستان
۲-
۱۰,۱۹۷
۴۳,۶۷۳
قطعات اتومبيل
۷-
۶,۱۸۹
۵۰,۸۴۵
سرمايه گذاري رنا
۹-
۶,۲۸۳
۱۴۵,۲۲۳
مهركام پارس
۱۹-
۸,۴۰۵
۲۷۴,۵۵۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۹۲-
۱۸,۲۴۵
۹۲,۴۱۸
سايپا
۲۶-
۴,۶۰۵
۱۴۲,۰۵۰
سرمايه گذاري ملي
۷۷-
۱۳,۰۱۳
۲۴۸,۵۱۱
تراكتورسازي
۶۶-
۸,۱۱۷
۱۱۰,۰۹۳
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲۴-
۲,۶۹۴
۱۵۹,۳۸۱
سرمايه گذاري بوعلي
۲۷۷-
۲۱,۶۵۱
۲۴۴,۸۰۴
صنعتي دريايي
۴۹-
۲,۷۱۱
۶۲۹,۰۰۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳۰-
۷,۱۷۸
۲۴۱,۹۱۸
توسعه صنايع بهشهر
۷۷۸-
۱۸,۱۴۷
۱۲۸,۰۵۰
زامياد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۱۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۴۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |