دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۲
فقر اقتصادي خانوارها و بزهكاري نوجوانان
اجازه ندهيم بچه هاي معصوم امروز، آدم هاي سقوط كرده فردا شوند
نوجوانان بزهكار نظاره گر فاصله هاي هر روز عميق تر اقتصادي هستند. چشم ها را باز مي كنند و با سياهه اي از اتومبيل هاي جديد، جامه هاي نو، كفش هاي تماشايي و سفره هاي گسترده رو به رو مي شوند.
مثل هميشه ناتواني انسان در چاره دردهايش و مقايسه اي كه در سطح حداقل نيازهاي خويش با آن چه مي بينيد و هست انجام مي دهد، او را به لبه پرتگاهي مي راند كه در انتهاي آن دره عميق «بزه كاري» جلب نظر مي كند.
چي شد؟ و چرا؟  
002400.jpg

او كه بچه سر به راهي بود! او كه صدايش را بلند نمي كرد. اوكه آزارش به مورچه هم نمي رسيد.
اما چرا دستبند به دستش زده اند؟ چرا پرونده قطوري پيدا كرده سرشار از خلا ف هاي كوچك و بزرگ؟
اين پرسش ها تكراري شده اند و صفحات حوادث روزنامه ها نمايانگر افزايش بزهكاري نوجوانان هستند.
بررسي ها نشان مي دهند فقر اقتصادي خانوارها اصلي ترين دليل سقوط اين نوجوانان است.
آمارجمع آوري بيش از ۲۰ هزار كودك خياباني از سطح شهر و پايانه هاي تهران در سال گذشته هشدار دهنده است.
اين كودكان زنده هستند، نفس مي كشند ، غذا، كار و مسكن مي خواهند و چه بخواهيد چه نخواهيد به شهر باز مي گردند. مطمئن باشيد.
تكدي گري و كار خياباني مقدمه اي بر بزهكاري است 
در اسفند ماه سال گذشته آمار هشدار دهنده ديگري هم در اين زمينه ارائه شد. دكتر فاطمه قاسم زاده، روانشناس، عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان گفت براساس يك تحقيق با همكاري معاونت پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي كه روي ۵۸۵ كودك خياباني به منظور شناسايي مشكلا ت آن ها صورت گرفته نتايج زير به دست آمده:
۲۱ درصد كودكان خيابان از راه گدايي كسب درآمد مي كنند.
۱۵ درصد اين كودكان، دختر و ۸۵ درصد، پسر هستند.
۲۸ درصد اين كودكان ماهيانه فقط ۳۰-۵۰ هزار تومان درآمد دارند.
ساعات كار ۳۵ درصد آن ها بين ۱۰-۶ ساعت در روز است.
فقط ۱۲ درصد اين كودكان درآمد حاصل را صرف هزينه هاي شخصي مي كنند.
۵۶ درصد اين كودكان با والدين خود زندگي مي كنند.
۴۷ درصد اين كودكان در خانواده ۵ تا ۸ نفره اي به سر مي برند.
فقر اقتصادي خانواده 
بزهكاري ميان نوجوانان افزايش يافته و اين امر كتمان ناپذير است و دلا يل پرشماري در اين زمينه جلب نظر مي كندكه هر يك نياز به بررسي جامعي دارند. اما بررسي هاي انجام شده روي نوجوانان بزهكار بيانگر تاثير شگرف فقر اقتصادي خانوارها در اين زمينه است. مطالعات نشان مي دهند دشواري مالي خانواده بيش از هر عاملي آن ها را به سوي تبه كاري سوق مي دهد و از موجودات ساده ديروز، نوجوانان خطرناك امروز مي سازد.
ديدگاه فوق چكيده پژوهشي است كه دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در سال گذشته انجام داد. اين پژوهش به منظور بررسي مقايسه اي چگونگي اختلا لا ت شخصيتي نوجوانان بزهكار با نوجوانان عادي بر روي كليه بزهكاران ۱۸-۱۴ ساله كانون اصلا ح و تربيت چوبين در شهرستان قزوين و نوجوانان عادي ۱۸-۱۴ ساله كه در مدارس دولتي اين شهرستان طي دو سال گذشته مشغول به تحصيل بودند صورت گرفت.
نتيجه گيري ارائه شده فراگير است و نمونه هاي آن را در كليه شهرهاي ايران به خصوص تهران مي بينيم. صفحات حوادث روزنامه ها لبالب از اخباري هستند كه روند صعودي بزهكاري نوجوانان را به رخ مي كشند. آن چه در اين اخبار - ولو جرح و تعديل شده- جلب نظر مي كنند انگيزه هاي اقتصادي است و در بسياري موارد به چنگ آوردن چيزي كه زندگي روزمره را سامان بخشد باز مي گردد. ضمن آن كه فقر خانواده ها زمينه را براي بروز خشونت در زمينه هاي ديگر هم مهيا كرده، در برخي موارد به نزاع هاي منجر به مرگ يا نقص عضو منجر شده كه عدم تعادل ذهني نوجواني را عيان مي كند كه زير بار فقر كمر خم كرده.
خانوارهاي پرجمعيت 
پژوهش فوق نشان دهنده اين نكته بود كه تعداد فرزندان خانوارهاي بزهكار بيش از دو برابر تعداد فرزندان در خانوارهاي عادي است. در حال حاضر با توجه به افزايش دائمي قيمت ها در همه زمينه ها- از خوراك و پوشاك گرفته تا مسكن، رفت و آمد و درمان- شرايط پيچيده خانوارهاي پرجمعيت بيش از هميشه جلب نظر مي كند. امروز بيش از گذشته اين پرسش مطرح مي شود چگونه يك زوج مي توانند با دارا بودن مثلا  سه تا چهار فرزند از عهده پرداخت هزينه هاي روزمره- همان اقلا م بالا - برآيند؟ چرا كه خانواده هاي سه چهار نفري هم به دشواري خود را اداره مي كنند. حالا  حتي اگر خانواده مثلا  شش نفره اي داراي مسكن هم باشد، اداره زندگي به دليل قيمت هاي نجومي بسيار دشوار به نظر مي رسد. خانم اعظم. ك كه صاحب سه فرزند ۸ تا ۲۲ ساله است در اين زمينه مي گويد: صاحب آپارتمان كوچكي هستيم و اجاره خانه نمي دهيم، ولي با مرغ كيلويي ۱۳۰۰ تومان، گوشت كيلويي ۳۵۰۰ تومان و ماست هر قوطي ۵۰۰ تومان، روزگارمان نمي گذرد. ديگر خانه دار بودن مترادف با آرامش  مالي خانواده ها نيست. خانواده پرجمعيت يعني خرد شدن زير بار هزينه ها و بسياري از نوجوانان بزهكار فرزند خانوارهاي پرجمعيت هستند.
002403.jpg

كودك، فقر،نداري، نخوردن و نپوشيدن. يكي از كارشناسان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در اين زمينه مي گويد: در وهله اول تعدد فرزندان معمولا  مترادف با فقر فرهنگي خانوارهايي است كه با فقر اقتصادي هم مواجه هستند. زوج هاي جواني از اقشار كم درآمد جامعه با هم ازدواج مي كنند و خيلي زود صاحب فرزندان متعدد مي شوند بدون اين كه بدانند توانايي اداره آن ها را ندارند.
آن ها با افزايش كودكان پرشمار سر سفره خويش نه تنها خود را تحت فشار اقتصادي بيشتري قرار مي دهند، بلكه در بسياري موارد كودكاني بار ميآورند كه به دليل چشيدن طعم تلخ فقر تدريجا به نوجوانان پرخاش جو، تلخ انديش و در برخي موارد بزهكار بدل مي شوند.
او به رابطه مستقيم بزهكاري نوجوانان با فقر اقتصادي خانواده ها تاكيد مي كند و مي گويد: بايد اين زوج هاي جوان را آموزش داد و به آن ها صراحتا گفت: تعدد فرزندان مترادف با اشاعه فقر آن ها است و عدم توانايي شان در اداره مالي فرزندان، مي تواند به بار آوردن نوجواناني منجر شود كه نه تنها آن ها را در حسرت داشتن فرزند خوب مي گذارد، بلكه جامعه را نيز در برابر خطرات پرشماري قرار مي دهد. مثل رخدادهايي كه در صفحات حوادث مي خوانيم و ابعاد آن بسيار گسترده تر از آن است كه منعكس مي شود.
فقدان پدر
پدرها كجا هستند؟ چه بلا يي سر آن ها آمده؟ كودكان بدون پدر به كدام سو مي روند؟ و چرا نبايد انتظار داشت فرزندان با ناپديد شدن سايه پدري به بيراهه ها كشيده شوند؟
پژوهش انجام شده حاكي از اين است حداقل ۵/۱۷ درصد از نوجوانان بزهكار از وجود پدر محروم هستند. در حالي كه اين وضعيت ميان نوجوانان عادي فقط ۵/۲ درصد است. فقدان پدر يا مادر معمولا  به ايجاد اضطراب و تشديد احساس ناامني در فرزندان منجر مي شود.زماني كه محيط گرم خانوادگي فروپاشيد ، تمايل نوجوانان به بزهكاري تعجبآور نيست.
اما همه آن ۵/۱۷ درصد پدر غايب نمايانگر درگذشت پدران نيست، بلكه زمينه هاي ديگر مثل طلا ق و رها كردن خانواده را هم از سوي مرد به نمايش مي گذارد. بسياري از خانوارهايي كه مرد خانواده در آن غايب شده در شرايط مالي بسيار بدي به سر مي برند و آشكار هم است پدر خانواده پيش از رفتن- يا مرگ- توانايي اداره خانواده را نداشته.
اين نكته پرسش آشنايي را در رابطه با شرايط اقتصادي خانواده ها در شرايط كنوني كه بيكاري بيداد مي كند و درآمدها كم و تورم فزاينده است مطرح مي كند: چرا مرد خانواده نمي تواند پس از ازدواج از عهده تامين مخارج روزمره زندگي برآيد؟
آمار و ارقام بيكاري هاي كشور مدت ها است زينت بخش جدل هاي اساسي كشور شده، بدون آن كه افقي از بهبود اين زخم پيش رو باشد . بنابراين هر چند جوانان به ازدواج تشويق مي شوند، اما آن ها پس از ازدواج خود را در گرداب  مالي مي بينند كه نتيجه نهايي اش براي خيلي ها- در دل همان ۵/۱۷ درصد- مترادف با رها كردن همسر و بچه ها است. به همين دليل ده ها كودك و نوجوان بدون حضور سايه پدر و شرايط مالي كه قاعدتا بايد براي آن ها فراهم مي بوده، روبه رو هستند. برخي از آن ها در گذر زمان به سوي بزهكاري و انجام فعاليت هاي خلا ف و غيرقانوني كشيده مي شوند و اين امر متاسفانه اجتناب ناپذير است.
فقر مادر
شرايط اقتصادي خانواده هايي كه پدر خانواده به دليلي در گذشته است نيز بسيار اهميت دارد. در اين گونه موارد زنان بدون شوهر شده به دليل عدم داشتن تخصص روشن و فعاليت هاي حرفه اي زير فشار مالي له مي شوند و بسياري از آن ها كه حرفه اي را هم آموخته اند به دشواري كاري در خور تحمل هزينه هاي روزمره مي يابند. در اين روند برخي كودكان آن ها نيز به دليل ادامه شرايط نامناسب مالي از راه راست منحرف مي شوند.
كافي است سري به دادگستري و دادسراها و درهاي زندان ها بزنيد تا با سياهه اي از زناني كه شوهرانشان آن ها را ترك كرده اند يا در زندان به سر مي برند، روبه رو شويد كه زير تازيانه فقر كمر خم كرده اند.
اكثر اين زنان شوهردار- بدون شوهر مانده- يا مطلقه، داراي يك يا چند فرزند هستند بدون اين كه بدانند چگونه آن ها را بزرگ كنند، به مدرسه بفرستند، راهي دانشگاه كنند يا احيانا سرمايه اي براي ادامه راه در اختيار آن ها قرار دهند.
نوجواني كه سايه پدر بر سرش نيست و مادر را هم در چنبره فقر مادي اسير و درمانده مي بيند،اگر از نظر ذهني هم ضعيف باشد مي تواند به ورطه بزهكاري بغلتد. مقوله شرايط مالي زنان بدون شوهر يا در غيبت شوهر مساله اي بسيار جدي است و بايد طي برنامه گسترده اي جايگاه فرزندان آن ها در اين بستر آشفته را روشن كرد و اين امر بدون سامان بخشيدن به موقعيت زن/ مادر كه مرد خود را به هر دليلي از دست داده ميسر نيست.
ترك تحصيل 
فقر اقتصادي بسياري از خانوارها مترادف با ترك زودهنگام تحصيل توسط فرزندانشان است. در اين گونه موارد فرزندان از حد تحصيلا ت دبستاني بالا تر نمي روند و بسياري از آن ها، همين دوره را هم به پايان نمي رسانند. چرا كه بايد بسيار زود به تحصيل درآمد- به هر طريقي- بپردازند. اين فرزندان نه تنها از سوي خانواده تغذيه مالي نمي شوند، بلكه بايد پولي را براي سفره خانواده به ارمغان آورند. به همين دليل اكثر اين افراد فاقد تحصيلا ت دبيرستاني هستند.
بررسي ها نشان مي دهند سطح تحصيلا ت نوجوانان بزهكار و والدين آن ها پايين تر از سطح تحصيلا ت نوجوانان غيربزهكار و والدين آن ها است. اين امر بيانگر نقش بسيار برجسته آموزش و تعليم و تربيت در جلوگيري از گرايش نوجوانان به سوي رفتارهاي بزهكارانه هم به شمار مي رود. اما اين كه چرا چنين خانواده هايي فرزندان را به تحصيل و ادامه آن تشويق نمي كنند، مي تواند به ريشه هاي اقتصادي هم باز گردد. اين كه فرزند براي اين خانواده ها كسي محسوب مي شود كه بايد زود- ولو در سنين كودكي- به كسب درآمد نائل آيد نقش بازدارنده اي در ادامه تحصيل دارد.
آغاز به كار زودهنگام 
نگاهي ولو گذرا به شهري مثل تهران نشان مي دهد كودكان و نوجوانان خانوارهاي كم درآمد چقدر زود وارد بازار كار شده اند، اما كدام بازار؟ و كدام كار؟
يك نوجوان سيزده، چهارده ساله معمولا  بدون تخصص و سواد كافي چگونه مي تواند نانآور خانواده شود؟ آن ها با چه اسلحه اي وارد بازار كار شهر بي ترحمي مثل تهران كه هزاران جوان تحصيلكرده هم در آن بيكار هستند، مي شوند؟ و سرانجام به كدام جهت سوق داده مي شوند؟
آغاز به كار بسيار زودهنگام اين كودكان و نوجوانان مترادف با مسائل زير است:
عدم توفيق در متخصص شدن در يك حرفه، چرا كه مجبور هستند مشاغل مختلفي را طي دوره هاي كوتاهي عوض كنند.
انجام كارهايي مثل پادويي كه معمولا  به آن ها تخصص ويژه اي را نميآموزد.
سوق داده شدن به سوي تكدي گري 
سوق داده شدن به سوي بزه كاري 
جايگاه متزلزل اقتصادي 
بسياري از كودكان و نوجوانان در طول شبانه روز جان مي كنند، ولي از آن جا كه جايگاه اقتصادي متزلزلي دارند، هرگز به نقطه امني نمي رسند. از يك سو درآمد آن ها اندك است، و از سوي ديگر تورم فزاينده قدرت خريدشان- هر چقدر هست- را روز به روز كاهش مي دهد.
بنابراين هر چند آن ها بسيار زود به تحصيل درآمد دست مي زنند، ولي افق روشني رو به روي خويش نمي بينند. همين امر زمينه گرايش به بزهكاري را تشديد مي كند و از كودك ساده ديروز ، نوجوان خشن امروزي مي سازد.
كارشناسان به اين امر اشراف دارند، ولي اين كه چگونه مي توان زمينه اشتغال، تخصص و تورم را به صورتي سامان بخشيد كه چرخه نكبت فقر اقتصادي و بزهكاري شكسته شود، به پاسخ روشني نرسيده.
مدير كل بهزيستي استان تهران در همين اسفندماه سال گذشته خبر داد بيش از ۲۰ هزار كودك خياباني از سطح شهر و پايانه هاي پايتخت جمعآوري و ساماندهي شدند. او گفته بود تعدادي از اين كودكان كه در پايانه ها جمعآوري شدند، از ساير استان ها به تهران آمده بودند. اين آمار بسيار هشدار دهنده بود و نشان مي داد سازمان بهزيستي با چه معضل اساسي روبه رو است.
در همين زمينه عليرضا آذربايجاني عضو هيات مديره كانون و كلا ي مركز در اسفند ماه طي گفت و گويي در اشاره به كودكان بزهكار و مسائل اقتصادي اظهار كرد: «براساس آمار موجود بيشترين عامل فرار كودكان، كشمكش هاي خانوادگي و فقر اقتصادي است.» و سپس مي افزايد:«براي مبارزه با پديده كودكان بزهكار بايد ريشه اي با اين مساله برخورد كرد و اگر اين چنين نباشد معمولا  منجر به دستگيري كودكان و ورود آن ها به كانون هاي اصلا ح و تربيت و چه بسا آموزش بيشتر براي جرم بعدي شود.»

عكس روز
پرواز برفراز آشيانه دودي
002418.jpg
پانزده روز رويايي سپري شد، پانزده روز بدون ترافيك، پانزده روز بدون دود، بدون دوختن نگاه طولا ني به ساعت و چراغ قرمز. بدون هزينه هاي اضافي براي سريع رسيدن و بدون دغدغه.آرامش و سكوتي كه مثل خواب براي تهران بود، استراحتي بس خوشايند و دلهره آور براي شروعي مجدد.
اما حالا  دوباره بايد با صداي بوق ممتد و وحشتناك اتوبوس ها از جا پريد. به دنبال تاكسي دويد و فرياد كشيد:«دربست»، لا ي در اتوبوس گير كرد.
دوباره بايد دود خورد و بيمار شد. تهران دوباره چهره عيان كرده.

پوشاك تان را با دقت بيشتري تهيه كنيد
خريد بزرگ
گزارش
002421.jpg
اعظم علوي 
ايام عيد به پايان ر سيده، اما حال و هواي آن هنوز باقي است. اگرچه جمع زيادي از ايرانيان بنابه سنت باستاني نوروز، پيش از آغاز سال نو خريد پوشاك شان را انجام داده اند اما هستند گروهي كه اين مهم را به بعد از تعطيلا ت نوروز موكول كرده اند. به هر روي، در تمام طول سا ل خريد پوشاك، بهاي گزاف آن و مرغوبيت كالا يي كه خريداري مي كنيد يكي از بزرگ ترين دغدغه هاي خانواده ها است.
همراه با اين دغدغه نخستين واكنش كاستن از ميزان نيازها و رساندن آنها به حداقل هاي ممكن است. اما همين حداقل ها نيز خود هزينه قابل توجهي از درآمد قشر عظيمي از جامعه را كه حتي جزو طبقه متوسط محسوب مي شوند، به خود اختصاص مي دهد. آنچه بيش از هرچيز ديگري در اين زمينه عامل نگراني و تشويش خاطر است، برخوردار نبودن اجناس خريداري شده از كيفيت مطلوب و دوام آنهاست. بسيار اتفاق مي افتد كه هنوز بلوز يا شلوار خريداري شده را چند بار بيشتر نپوشيده ايم كه علا يم ساييدگي و پاره گي ظاهر مي شوند و جز آه كشيدن چاره ديگري برايمان باقي نمي ماند. به نظر مي رسد تنها راه ممكن براي يك خريدار توجه و دقت بيشتر به هنگام انتخاب انواع پوشاك است.فراموش نكنيد كه تدبير در اين حيطه نيز بسيار مؤثر است و تا حد قابل توجهي از ميزان هزينه هاي پوشاك مي كاهد.
- قبل از آن كه به قصد خريد از منزل خارج شويد، آنچه را كه موردنيازتان است بر روي كاغذ بنويسيد تا بدين ترتيب از خريد پوشاكي كه ضروري نيستند و فقط جاي بيشتر و هزينه بيشتري را به شما تحميل مي كنند، بپرهيزيد.
- تا حد امكان جنس لباس هايي را كه مي خريد، از نوع مرغوب آن انتخاب كنيد. زيرا ممكن است جنس نامرغوبتر قيمت كمتري داشته باشد، اما مطمئناً از دوام كمتري نيز برخوردار است.
— در هنگام خريد، حتماً لباس موردنظرتان را بپوشيد و براي آن كه اندازه  آن دقيقاً مشخص گردد، به هنگام پرو فقط يك زيرپوش بپوشيد.
- براي آن كه خريد خوبي كرده باشيد، از يكي از دوستان و آشناياني كه جنس انواع پوشاك را بهتر مي شناسد و سليقه اش را نيز قبول داريد، بخواهيد همراه شما بيايد.
- از چشم و هم چشمي بپرهيزيد. هر لباسي فقط بر تن و اندام خاصي زيباست و هر رنگي به هر پوستي نميآيد. مدل لباس را نيز باتوجه به فرم اندامتان و جلوه اي كه مي خواهيد به آن ببخشيد، انتخاب كنيد.
- مراقب حراجي ها باشيد و تنها به تبليغات و خط خوردگي هاي روي قيمت هاي قبلي توجه نكنيد. زيرا در اغلب حراجي ها، اجناس بنجل، مشكل دار و نامرغوب لا به لا ي تعداد كمي از انواع مرغوب بور خورده و به سرعت به فروش مي روند.
- هنگام خريد به سالم بودن زيپ، تميز دوزي درزها، يقه و دگمه ها توجه خاص داشته باشيد و تحت هيچ شرايطي لباسي را كه بسته بندي شده و فروشنده حاضر به باز كردن آن نيست و از شما مي  خواهد باتوجه به نمونه بازشده آن را خريداري نماييد، نخريد.

همه چيز گران مي شود چون بنزين گران شده است
به دليل افزايش قيمت بنزين نرخ مسيرهاي درون شهري افزايش يافته است. اين در حالي است كه تعداد زيادي از مسافركش ها از اواخر سال گذشته نسبت به افزايش نرخ ها اقدام كرده اند.
حبيب ا... زماني در اين باره مي گويد: قبل از سال و در طول ايام عيد عده اي از مسافركش ها با بيان اين نكته كه بنزين گران شده قيمت ها را بالا  برده اند. اين در حالي است كه افزايش قيمت مسيرها توسط ارگاني مشخص نشده؛ بلكه مسافركش ها مطابق با خواست و سليقه خود قيمت مسيرها را افزايش داده اند.
سروش زماني، دانشجوي رشته حسابداري مي گويد: قرار بود از ۱۵ فروردين ماه قيمت بنزين گران شود در حالي كه در طول ايام نوروز تاكسيرانان قيمت ها را افزايش داده اند.
وي در ادامه مي گويد: از ا ين پس بايد منتظر افزايش قيمت اكثر محصولات باشيم چراكه اصولا ً فروشندگان ما با گفتن اين جمله كه بنزين گران شده است قيمت محصولا ت خود را بالا  مي برند.
محمدرضا سيدموسوي، كارمند بازنشسته ارتش نيز معتقد است: افزايش قيمت بنزين بايد به صورت تدريجي و با نظارت كامل صورت گيرد. وي مي گويد: كرايه مسير آزادي تا انقلا ب ۱۲۵ تا ۱۵۰ تومان بود در حالي كه اين رقم هم اكنون به ۲۰۰ تومان رسيده است ساير مسيرها نيز افزايش قيمت داشته است.
يكي ديگر از شهروندان مي گويد: هر ساله با افزايش قيمت بنزين بايد نگران افزايش قيمت ساير كالا ها باشيم. از روز ۱۵ فروردين ماه مسافركش ها قيمت ها را آن طور كه خواسته اند بالا  برده اند.
وي تأكيد مي كند: دولت هر ساله با افزايش قيمت بنزين بايد ناوگان اتوبوسراني را مجهز كند.
هم اكنون تعداد زيادي از مردم اعم از دانشآموزان و دانشجويان به دليل بالا  بردن كرايه تاكسي ها با اتوبوس يا ميني بوس در شهر تردد مي كنند. بنابراين دولت همزمان با افزايش قيمت بنزين بايد ناوگان حمل و نقل درون شهري را نيز سامان بخشد.

آيينه تصوير
002424.jpg
يك كودك كره اي مشغول خوردن ويتامين و مواد معدني است كه سازمان ملل به كره شمالي ارسال كرده، سوءتغذيه در اين كشور سبب شده تا يونيسف عمده برنامه هاي خود را روي كمك به كره شمالي و بررسي شرايط تغذيه آن ها متمركز كند تا شايد آتيه اي روشن پيشاروي اين كودكان معصوم رسم شود.

002427.jpg
يك سوسمار در حال گام برداشتن بر صخره هاي جزيره اي در اقيانوسيه. همين طبيعت زيبا و دست نيافتني اين جزاير است كه همه ساله دانشمندان و طبيعت دوستان بسياري را به اين سرزمين ها مي كشاند تا از نزديك شكوه طبيعت را لمس كنند.

002430.jpg
جشنواره  دي در لا پاز كه طي آن يك صد و هفتاد زوج، همزمان مراسم عروسي خود را برگزارمي كنند. اكنون اين زوج ها روبه روي دوربين يك عكاس- كه بيش تر به فيلم هاي وسترن مي خورد- مي ايستند و اين روز به يادماندني را در تاريخ ثبت مي كنند.

002433.jpg
چهره لوچيانو پاواروتي پيشاروي دوربين يك عكاس. خواننده نامدار اپراي دنيا، چندي پيش كنسرتي در نيويورك برپا كرد كه با استقبال عظيم مردم روبه رو شد. بسياري اين خواننده شصت و سه ساله كه پس از اين كنسرت بازنشسته شد را محبوب ترين خواننده اپراي دنيا مي دانند.

خبر روز
موز گران شد
تا قبل از اسفندماه قيمت هر كيلو موز بين ۶۸۰ تا ۸۰۰ تومان بود. اما در روزهاي پاياني سال به ويژه در ايام نوروز قيمت هر كيلو موز به ۱۲۰۰ تومان رسيد.
حسن جعفري يكي از فروشندگان ميوه مي گويد: در شب عيد معمولا ً همه چيز گران مي شود. بنابراين قيمت موز نيز بالا  مي رود.
وي در ادامه مي گويد: افزايش قيمت موز شايد به دليل افزايش قيمت بنزين نيز باشد. به هر حال هزينه حمل و نقل بر قيمت نهايي محصول ا ثر مي گذارد.
سارا اماني، يك زن خانه دار مي گويد: در ايام نوروز قيمت ميوه ها افزايش چشمگيري داشت. به عنوان مثال شب عيد قيمت هر كيلو پرتقال بين ۳۵۰ تا ۷۰۰ تومان بود در حالي كه در روز سوم عيد قيمت آن به ۸۰۰ تومان رسيد.
وي در ادامه مي گويد: قيمت سبزيجات نيز در ايام نوروز افزايش داشته است. به عنوان مثال قيمت هر كيلو سبزي خوردن در شب عيد به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان رسيد.
وي با تأكيد مي گويد: ميوه ها و سبزيجات از نيازهاي مهم بدن هستند. بنابراين هرگونه افزايش قيمت باعث مي شود كه قدرت خريد مردم پايين تر بيايد. بنابراين دولت بايد تدابيري بينديشد كه حداقل قيمت ميوه وسبزي  افزايش چشمگير نداشته باشد.

صداي  مصرف كننده
چه زود گذشت قافله عمر
اعضاي تعاوني امداد برق، ۱۵ سال پيش ۲۵۰ هزار تومان سرمايه گذاري كردند، چهار ماه بعد ۲۰۰ هزار تومان و مدتي بعد ۷۰۰ هزار تومان. قرار شد يك ساله زمين را بدهند. الا ن ۱۵ سال گذشته و خبري نيست. راستي، اين قافله عمر چه زود مي گذرد.سعادتمند
بازار روز مي خواهيم!
جمعآوري بازارهاي روز در اسلا م شهر موجب بي كاري عده اي شده است اين كار هم چنين به ضرر مشترياني است كه از آن جا خريد مي كردند.
صفري 
دو سال انتظار
در ارديبهشت ماه سال ۸۲ تلفن ثابت در فرديس كرج، ثبت نام كرديم. قول دو هفته آينده را داده بودند اما بعد اعلا م كردند به علت كمبود امكانات فني دو سال ديگر واگذار مي شود.آقاي طاهري 
چقدر دود بخوريم 
اتوبوس هاي ميدان سپاه و انقلا ب فرسوده و دودزا هستند چرا فكري نمي كنند و خبري از اتوبوس هاي جايگزين نيست.اتوبوس  سوار ثابت قدم 
پاتوق اراذل و اوباش 
پارك بنفشه واقع در شهرك مشيريه محل تجمع صدها قاچاقچي و معتاد شده لطفا براي پاكسازي اين پارك، از اين گونه افراد فكري كنيد.سعادت خواه 
تعويض گواهينامه با اعمال شاهد
به ازاي هر سال تاخير براي تعويض گواهينامه يكصدتومان جريمه مي گيرند. وقتي براي پرداخت و حواله آن به شهرستان به بانك رجوع كردم، مبلغ پانصد تومان به منظور كارمزد براي حواله يكصد تومان دريافت كردند. تازه اداره پست نيز دريافت مدارك را به سال ديگر موكول كرد. خدا كند در ايام عيد تصادف نكنم وگرنه بيمه با اين گواهينامه تاريخ گذشته پاسخگو نيست.بياتي 
شهردار، ما هم هستيم 
حال كه شهردار محترم با لطف خود مبلغي را به فرهنگيان شاغل اختصاص دادند چه خوب بود كمي هم به فكر بازنشستگان فرهنگي مي بودند.هاكوپيان 
عوارض سالا نه زياد است 
چگونه است كه در سال خدمت رساني به مردم عوارض سالا نه منزل ۷۲ متري بنده رشد چهار برابري نسبت به سال گذشته داشته است: آيا درآمد بنده نسبت به پارسال چهار برابر شده است يا اينكه اين روشي از راه هاي خدمت رساني به مردم است؟مسجودي 
نوش دارو
با سه ميليون تومان نزد يكي از شعب قرض الحسنه... در خرمآباد سرمايه گذاري كردم. حال كه پس از گذشت ۱۸ ماه تقاضا ي وام كرده ام، وعده يك سال ديگر را داده اند. تصميم گرفتم از سرمايه گذاري انصراف دهم ولي براي اين كار هم بايد دو ماه صبر كنم. نوش دارو را بعد از مرگ سهراب براي چه مي خواهم؟محفوظ 
بازهم تأخير
بارش برف در روزهاي پاياني سال ۸۲ همه را غافلگير كرد و باعث تأخير ۱۵ دقيقه اي مترو تهران - كرج شد. خدا را شكر زمستان پربارشي نداشتيم.اسلا مي 
ماهي هاي تازه
براي شب عيد از ميدان امام حسين(ع) ماهي خريدم. وقتي به خانه آمدم متوجه شدم ماهي ها مانده و كرم گذاشته اند. وقتي به فروشنده رجوع كرديم به د ليل اين كه سر و دم ماهي ها را جدا كرده بوديم مبلغ ۱۱۰۰ تومان از پول ماهي كم كردند. يعني اگر دم و سر ماهي ها را جدا نكرده بودم با آن ها چه مي كردند؟كيفري

درحاشيه خبرها
مسواك بزنيد
هزينه درمان دندان بسيار بالا ست 

از جمله هزينه هايي كه معمولا ً پس از ايام نوروز گريبانگير خانواده ها مي شود هزينه هاي مربوط به دندانپزشكي است. معمولا ً در ايام نوروز به دليل ديد و بازديد مردم در خوردن شيريني و شكلا ت زياده روي مي كنند. بنابراين بعد از مدت كوتاهي ناچارند كه هزينه هاي سرسامآور دندانپزشكي را متقبل شوند.
هم اكنون ترميم سطحي دندان بين ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزينه دارد. هم چنين افراد براي پر كردن دندان هايشان بايد بين ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان بپردازند. در حالي كه مي توانند با رعايت نكات بهداشتي و پرهيز از خوردن زياد شكلا ت و شيريني اين هزينه ها را در جاي ديگري خرج كنند.
گزارش تازه سازمان بهداشت جهاني تخمين مي زند كه معالجه بيماري هاي دهان در مجموع ۱۰ درصد كل هزينه هاي بهداشتي در كشورهاي صنعتي را تشكيل مي دهد و معتقد است كه تقبل چنين هزينه هايي براي برخي از كشورهاي در حال توسعه ممكن نيست.
دكتر مينو رضوي يك دندانپزشك مي گويد: هزينه بهداشت و درمان بيماري هاي لثه و دندان بسيار بالا ست. ترميم و پر كردن يك دندان حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزينه دربر دارد در عين حال اگر دندان چرك كرده باشد اين هزينه تقريباً دو برابر مي شود.
وي در ادامه مي گويد: باوجود اين كه بيمه قسمتي از هزينه ها را پوشش مي دهد اما تعداد زيادي از مردم به دليل بالا  بودن هزينه هاي درمان از مراجعه به دكتر خودداري مي كنند و يا حاضرند در مقابل پرداخت ۵ تا ۷ هزار تومان دنداني را كه مي شود ترميم كرد بكشند.
وي مي گويد: بسياري از مردم خراب شدن و ريختن دندان ها را يك امر طبيعي و ناشي از پيري مي دانند در حالي كه در بسياري از موارد قابل پيشگيري است.
سرور آشتياني مي گويد: هزينه هاي بهداشت و درمان دندان بايد پايين بيايد. پوسيدگي دندان ها و بيماري هاي لثه صرفاً به دليل مصرف زياد شيريني و شكلا ت و نارسايي در زمينه شستشوي دهان نيست؛ بلكه سوء تغذيه در سلا مت دندان ها نقش بسياري دارد.
وي مي گويد: معمولا ً مي گويند شير براي دندان ها مفيد است اما قيمت شير يارانه اي يك ليتر ۱۷۵ تا ۲۰۰ تومان است. در مقابل قيمت نوشابه و ساير نوشيدني ها بين ۵۰ تا ۱۵۰ تومان است.
قدرت ا... يزداني، كارمند بانك مي گويد: هزينه هاي درمان دندان باتوجه به سطح درآمد مردم بسيار بالا ست. كشيدن سيگار، سوء تغذيه، مصرف زياد مواد قندي و ... باعث مي شود كه دندان ها سريع پوسيده شوند.
وي در ادامه مي گويد: خانواده من چون مي دانند كه هزينه درمان دندان بسيار بالا ست سعي مي كنند با زدن مسواك به طور متداوم از پوسيدگي دندان جلوگيري كنند.
يك كارشناس:
قيمت لوازم صوتي و تصويري افزايش مي يابد

قيمت لوازم صوتي و تصويري ظرف يك ماه آينده ۲۰ درصد افزايش خواهد يافت.
مرادي نماينده فروش محصولا ت يك شركت كره اي در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلا م مطلب فوق گفت: هر چند رقابت در بازار لوازم صوتي و تصويري بسيار زياد است اما هر ساله ۲۰ درصد به هزينه هاي توليد كنندگان اضافه مي شود كه در نهايت بر روي قيمت تمام شده محصول اثر مي گذارد.
وي در ادامه مي گويد: افزايش قيمت لوازم صوتي و تصويري چندان چشمگير نيست چرا كه در بازار لوازم خانگي قيمتها سير نزولي به خود گرفته است.
وي مي گويد: ورود كالاهاي جديد به انتخاب مصرف كننده كمك بسياري مي كند. چرا كه در هر نوع مدل و هر قيمتي هم اكنون لوازم خانگي و صوتي و تصويري موجود است.
وي مي گويد: به دليل رقابت و ورود كالاهاي جديد اخيراً مصرف كنندگان به خدمات پس از فروش اهميت زيادي مي دهند به گونه اي در هنگام خريد يكي از عوامل مهم، داشتن خدمات پس از فروش محصولات است.
مراغ گران شد
به دليل افزايش تقاضا براي خريد مرغ قيمت اين كالا  به هر كيلو ۱۶۰۰ تومان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما قيمت مرغ در شب عيد هر كيلو يك هزار و ۲۵۰ تومان بوده، كه هم اكنون به ۱۶۰۰ تومان رسيده است.
قيمت ماهي و گوشت نيز تغيير چنداني نداشته است اما شنيده مي شود پس از گذشتن ماه صفر قيمت گوشت بالا  مي رود.

پشت دخل بازا رچه
شركت واحد و ايجاد اشتغال !!
جوادي 
شايد شما براي تردد از ماشين شخصي يا موتور استفاده كنيد. يا اين كه وضع مالي تان آنقدر خوب است كه مي توانيد با تاكسي جابه جا شويد؛ اما به هر حال اميدوارم كه گرفتار عذاب دنيوي - استفاده از اتوبوس شركت واحد - نشده باشيد.
اين خودروهاي  جمعي بزرگ كه در سطح شهر زياد به چشم مي خورند در موقع لزوم بسيار كم است. گويي كه بدون فشار ورود به ا ين خودروها امري ناممكن است. چه بسيار كساني كه در راه وارد شدن به اين خودروها نقص عضو يا ضربه مغزي شدند، به هر حال استفاده از اتوبوس شركت واحد يك نوع كفاره گناه است و فشار قبري است كه انسان در اين دنيا بايد تحمل كند.
از طرفي هم نبايد پا روي حق بگذاريم و به صورت بد بينانه نسبت به اين ماشين هاي عمومي نگاه كنيم. چون كه داراي فوايد زيادي هستند. از مزيت هاي اين وسايل مي توان ورزش هاي اجباري دويدن، تحمل فشار براي آمادگي در برابر فشارهاي اجتماعي،افزايش بيماري اعصاب براي رونق پيدا كردن كار پزشكان، پاره شدن كت شما در حين سوار شدن (در صورت گيركردن لاي در ماشين) براي بهبود وضعيت خياطان، لگد شدن كفشتان و از بين رفتن واكس آن جهت ايجاد اشتغال كفاشان و مشاغل ديگري كه   بهبود وضعيت اين خودروها   باعث ازبين رفتن اين مشاغل مي گردد. و به اين نتيجه خواهيد رسيدكه ايجاد اشتغال در اين برهه بيكاري خود از مزيت هاي شركت واحد مي باشد.
اما دودزا بودن اين خودروها كه هيچ مسئولي توجهي به آن نمي كند خود از مزيت هاي بالقوه خودرو است. ايجاد آلودگي هوا خود گامي است به اين سو كه تهران را به سمت كسب مقام اولي در آلوده ترين شهر دنيا هدايت  كند و باعث مي شود كه يك بار ديگر هم ما اول شويم!!
شايد اين نكته كه مسئولا ن مردم را به استفاده از وسايل عمومي ترغيب مي كنند براي شما تازگي نداشته باشد. اما هيچ گاه نبايد توقع داشته باشيد كه وضعيت ناوگان اتوبوس هاي شركت واحد بهبود يابد!!
به هر حال ما همچنان از اتوبوس هاي شركت واحد استفاده مي كنيم به آن جهت كه جيبمان خالي است و نه توانايي خريد خودرو و موتور را داريم و نه آنقدر حقوقمان بالا ست كه ماهي بيست هزار تومان را صرف جابجايي با تاكسي ها كنيم.
اميدواريم زماني برسد كه مسئولا ن شركت واحد به فكر ايجاد اشتغال نباشند و تنها به وضعيت صنفي خود بپردازند و روزي برسد كه وسايل حمل و نقل عمومي در ايران هم مثل ديگر كشورها بهبود يابد.

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |