دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۲
چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد
توضيحات
002412.jpg

قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر مترمربع به «ريال» درج شده است.
هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش در هر منطقه در پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
قيمت هاي فوق به موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات، مصالح ساختماني، تعداد واحد در هر طبقه، پاركينگ، انباري، امكانات برودتي و حرارتي، تميزي، سبك معماري داخلي، نما و ساير امكانات و تجهيزات بستگي دارد.
002415.jpg

بازار مسكن داغ خواهد شد
تيغ تيز صاحبخانه و گردن باريك مستأجر
نگاه مسكن
عليرضا قاسمي 
زمستان تمام شد و بهارآمد. به ميمنت آن در همه جا تكاپو به چشم مي خورد. اما تكاپوي مشتريان مسكن هنوز آغاز نشده است. باتوجه به سرماي زمستان و دردسرهاي خاص پايان سال و مهمتر از آن، دوره ۹ ماهه سال تحصيلي بيشتر اين جويندگان اواخر بهار  به يافتن خانه مناسب مي پردازند و تابستان درصدد انتقال به آنجا برمي آيند. به همين منظور مانند تمامي حرفه ها كه زمان معيني اوج فعاليت شان است، سر مشاوران مسكن در اين مدت خيلي شلوغ خواهد شد.
به دليل افزايش بي سابقه قيمت مسكن در چند سال اخير، مدتي است كه خريد و فروش آن راكد شده است ولي به هر حال پس از پايان موعد اجاره، مستأجرين مجبورند يا با افزايش مبلغ اجاره از سوي صاحبخانه بسازند و يا به دنبال خانه اي محقرتر و ارزان تر بگردند. به همين دليل يقيناً پس از چندين ماه بالا جبار رونق به اين بازار باز مي گردد. اما نكته قابل تأمل پيش بيني وضع اجاره بها است. قيمتي كه هيچ نظارتي را در پي ندارد ومعيار آن مقايسه اي است بدين معني كه مشتريان با ديدن يك خانه با امكاناتش و مقايسه قيمت آن با ديگر گزينه ها تصميم نهايي را مي گيرند. حال چه بايد كرد اگر موجران به هزار و يك دليل منطقي و غيرمنطقي تصميم بگيرند كه اجاره بها را اضافه كنند.
مسكن اساسي ترين كالا ي زندگي انسان است كه متأسفانه برخلا ف كالاهاي ديگر هيچ گونه چهارچوبي براي افزايش قيمت آن در نظر گرفته نشده است و اضافه شدن قيمت اجاره در پايان قرارداد كاملا ً عادي و طبيعي است. باتوجه به تورمي كه در همه زمينه ها وجود دارد افزايش قيمت اجاره منطقي به نظر مي رسد ولي واقعاً مقدار آن بايد چقدر باشد؟ صاحب خانه اي دو طبقه كه طبقه زيرين را اجاره داده آن را تنها راه درآمد خود مي داند و قصد دارد تمامي تورمها را با افزايش اجاره آن جبران كند و در اين ميان مستأجر نگون بخت چه كند؟
اين گونه است كه به لطف بي ثباتي قيمت ها در اكثر موارد هيچ انتظاري نداريم كه قيمت اجاره بها نسبت به سال گذشته تغيير نكند. البته هستند افراد خيرخواهي كه به اصطلاح،تا مستأجر صاحبخانه نشود و از نزدشان نرود، اجاره را باتوجه به درآمد مستأجر تعيين مي كنند تا بدين صورت نه سيخ بسوزد نه كباب.
اما تعداد اين افراد خيرخواه محدود است و اين مشكل همچنان براي بي خانمانان وجود دارد.
در مقوله خريد و فروش چشم انداز روشني وجود ندارد. عوامل بسياري در افزايش، كنترل و يا حتي كاهش آن مؤثر هستند كه بحث افزايش وام مسكن يكي از آنهاست.به هر حال چند ماه پر فراز و نشيب در راه است و چه خواهد شد ما هم نمي دانيم.

بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |