سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۳ - Apr 6, 2004
امروز با حافظ
گفتا شراب نوش و غم دل ببر ز ياد
دي پير مي فروش كه ذكرش به خير باد
گفتا قبول كن سخن و هر چه باد باد
گفتم بباد مي دهدم باده نام و ننگ
سردرگمي تهيه كننده هاي جيمز باند براي انتخاب بازيگر
004296.jpg
هيو جك من
004293.jpg
پيرس برازنان

پيرس برازنان هنرپيشه نقش جيمزباند بايد مدت زمان بيشتري صبر كند تا مشخص شود كه آيا در پروژه بعدي از مجموعه آثار مامور ۰۰۷ جايگاهي خواهد داشت يا خير.
به گزارش خبرگزاري مهر تهيه كننده هاي اين مجموعه فيلمها هنوز نمي دانند كه براي پروژه بعدي بايد از برازنان استفاده كنند و يا از حضور هنرپيشه جديدي سود جويند.
برازنان چندي پيش اعلام كرد كه وضعيت ساخت قسمت پنجم از مجموعه آثار مامور دو صفر هفت در پرده اي از ابهام است.
او در اين مورد گفت: در حال حاضر هيچ چيز مشخص نيست. من تمايل بسياري به ايفاي نقش در قسمت پنجم از اين مجموعه دارم، اما به نظر مي رسد كه تهيه كننده ها مردد هستند. آنها نمي دانند كه بايد با اين پروژه چه كنند و از چه زماني آن را جلوي دوربين ببرند.
شنيده ها حاكي از اين است كه اندرونيل و رابرت ويد، فيلمنامه نويسان اين پروژه در حال مذاكره با شركت فيلمسازي ايون پروداكشن هستند تا وضعيت فيلم را مشخص كنند.




004299.jpg
اوان مك گرگور

يكي از منابع آگاه در اين مورد گفت: فيلمنامه نويسان تمايل دارند كه از هنرپيشه قديمي در اين نقش استفاده شود در حاليكه شركت فيلمسازي تصميم دارد هنرپيشه جديدي را به خدمت گيرد.
از سوي ديگر ونيل و ويد تمايل دارند بر روي طرح و كاراكتر قديمي تمركز كنند اما تهيه كننده ها جلوه هاي ويژه بيشتري را طلب مي كنند.
از «اوان مك گرگور» و «هيو جك من» به عنوان بازيگران احتمالي نقش جيمز باند در فيلم بعدي نام برده مي شوند.

از ۱۱ صبح تا ۲۲ شب
ساعت كار نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اعلام شد
براي نخستين بار پيشنهاد ناشران حاضر در نمايشگاه براي افزايش ساعت كار نمايشگاه تا ساعت ۱۰ شب مورد موافقت مسئولان شهرداري و نيز معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفت.
به گزارش همشهري در سالهاي گذشته نمايشگاه كتاب در ساعت ۹ صبح شروع و در ۱۹ عصر به پايان مي رسيد در حالي كه به اعتقاد اكثر ناشران عمده شهروندان به حضور در نمايشگاه در ساعات پاياني علاقه داشتند و حتي بارها به مسئولان غرفه ها و نمايشگاه ها پيشنهاد دادند كه از خنكي و خلوتي ساعات ۷ به بعد و تا نيمه شب استفاده كنند كه فضاي بهتري براي خريد كتاب است.
به نظر مي رسد علت اصلي توافق بر سر افزايش ساعات نمايشگاه در عصر و كاهش آن علاوه بر كاربردي بودن اين ساعات براي مخاطبان كتاب و ناشران، كمك به روان شدن ترافيك شهري باشد چرا كه تردد در اطراف نمايشگاه در ساعات۱۰ تا ۱۱ صبح و نيز ۹ تا ۱۰ شب كه اوج ورود و خروج به نمايشگاه است با ترددهاي عادي روزانه شهروندان كه اوج آن در ساعات ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۲۰ شب است تداخل نخواهد داشت.

رئيس شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي اعلام كرد:
روز سعدي در ازبكستان، روز خيام در تركيه
شصت رايزن فرهنگي براي برگزاري مراسم بزرگداشت بزرگان ادبيات ايران، به كشورهاي ديگر اعزام مي شوند.
علي اصغر محمدخاني ـ سردبير كتاب ماه ادبيات و فلسفه و رئيس شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي ـ گفت: براي هر چه بهتر برگزار شدن مراسم بزرگداشت بزرگان ادبيات فارسي در ساير نقاط جهان، برخي از استادان زبان فارسي به كشورهاي مختلف اعزام مي شوند.وي با اعلام اين خبر به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، توضيح داد:  تصميم گيري براي اين منظور از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است.
بر اين اساس، شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي براي رايزني هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف و نيز دانشگاه هايي كه زبان فارسي را تدريس مي كنند، نامه هايي فرستاده و خواستار آن شده است كه بزرگداشت هاي بزرگان ادبيات ايران را با جديت بيشتري برگزار كنند.
محمدخاني با اشاره به اينكه روزهاي بزرگداشت بزرگان ادبيات فقط براي ثبت در تقويم نيست، افزود: معرفي بزرگان ادبيات، اهميت بيشتري دارد. وي ادامه داد: براي نمونه برگزاري روز سعدي در ازبكستان و روز خيام در تركيه، ازجمله اين برنامه هاست. ما رايزناني فرهنگي كه بعضا از اساتيد ادبيات دانشگاه ها هستند را به اين كشورها اعزام خواهيم كرد. ضمن آنكه در حال حاضر برنامه بزرگداشت هاي شش ماهه نخست سال جديد مورد نظر است.

سعدي، هملت مي شود در تالار سنگلج
محمود عزيزي، كارگردان تئاتر بزودي تمرين هاي نمايش «سعدي، هملت مي شود» را آغاز خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، وي اين نمايش را ارديبهشت ماه و پس از پايان ماه صفر در تالار سنگلج اجرا خواهد كرد. اين نمايش پيش از اين در جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي اجرا شده بود. در نمايش «سعدي هملت مي شود» سعدي افشار كه يكي از پيشكسوت ترين بازيگران نقش «سياه» است به عنوان بازيگر اصلي حضور خواهد داشت.
عزيزي درباره انتخاب سعدي افشار به ايسنا گفت: اصلا من اين نمايش را به خاطر ايشان كار كرده ام. وي همچنين در حال تهيه مقدمات اوليه تمرينات نمايش «خدا در آلتونا حرف مي زند» است.
نويسنده نمايشنامه محمد ابراهيميان است كه سال گذشته به عنوان يكي از سه نمايشنامه نويس برگزيده در مرحله بازخواني انتخاب شده بود.
«خدا در آلتونا حرف مي زند» افشاگري دروني مردي است كه به مرور مسائل زندگي خويش مي پردازد و احتمال مي رود تمرينات اين نمايش اواسط ارديبهشت ماه آغاز شود.
اين نمايش، پيش از اين قرار بود در جشنواره فجر سال گذشته اجرا شود كه عزيزي به دليل ازدحام و ترافيك بيش از حد آثار شركت كننده از اجراي آن در جشنواره منصرف شد و اجراي آن را به بعد از جشنواره موكول كرد.

تمبر يادبودي براي جان وين
004290.jpg
خدمات پستي آمريكا چندي پيش تمبر يادبود سالانه «اسطوره هاي هاليوود» را به جان وين اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از سايتهاي اينترنتي عوايد حاصل از فروش اين تمبرها براي موسسه سرطان جان وين و بهبود بيماران اين موسسه هزينه مي شود.
اين نخستين باري نيست كه تصوير اين هنرپيشه سينما بر روي تمبر قرار مي گيرد.
پست آمريكا در سال ۱۹۹۰ تصوير وي را به پاس تقدير از فيلمهاي كلاسيك به نمايش درآمده در سال ۱۹۳۹ بر روي يك تمبر ۲۵ سنتي ترسيم كرد.
اين تمبرنمايي از فيلم دليجان را به تصوير مي كشيد. جان وين در اين اثر به شخصيت «رينگوكيد» جان بخشيد.
از ديگر چهره هاي هنري كه توسط پست آمريكا مورد تحسين قرار گرفته اند مي توان به مرلين مونرو، جيمز دين، همفري بوگارت، آلفرد هيچكاك، جيمز كاگني، ادوارد رابينسون، كري گرانت و ادري هيپورن اشاره كرد.
اتان فرزند جان وين در اين مورد گفت: «او اگر بداند كه تصويرش به خانه ميليونها نفر از طرفدارانش مي رود بسيار خرسند مي شود.»

جشن روز جهاني نمايش عروسكي در تهران
دومين جشن روز جهاني نمايش عروسكي جمعه ۴ ارديبهشت ماه در محوطه خانه هنرمندان برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، اجراي نمايش هاي خيمه شب بازي، نمايش فيلم به كارگرداني بهروز غريب پور كه درباره زندگي رضا خمسه اي،  هنرمند پيشكسوت خيمه شب بازي ساخته شده، در تالار بتهوون همچنين برپائي كارگاه ها و فروشگاه هاي عروسك هاي نمايش عروسكي از برنامه هاي ويژه اين روز است. ضمن اينكه در طول برگزاري مراسم جشن،  تن پوش هاي شخصيت هاي گوناگون عروسكي در ميان مردم حضور خواهند داشت.
نخستين جشن روز جهاني نمايش عروسكي، سال گذشته ۲۹ فروردين ماه در خانه هنرمندان برگزار شد كه مورد استقبال چشمگير مردم و به ويژه كودكان قرار گرفت.
غريب پور، برپائي نخستين جشن روز جهاني نمايش عروسكي را بسيار باشكوه توصيف كرد و گفت: اين مراسم در ايران با استقبال زياد مردم رو به رو شد در حالي كه در برخي از كشورها تنها به خواندن چند بيانيه و ... اكتفا شده بود.
يادآوري مي شود اين مراسم با همكاري مركز هنرهاي نمايشي مبارك يونيما دفتر اتحاديه جهاني نمايشگران خياباني در ايران و انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر ساعت ۱۷ روز جمعه ۴ ارديبهشت ماه برگزار مي شود و به علاقمندان توصيه مي شود همراه با كودكان و عروسك هايشان در اين مراسم حضور يابند.

«اي بهارم» سرير براي صداي صادقي
محمد سرير آهنگساز نام آشناي موسيقي پاپ و از اعضاي فعال خانه موسيقي قطعه  اي به نام «اي بهارم» را براي محمدرضا صادقي خواننده گروه كر اركستر سمفونيك كه از جمله شاگردان طراز اول محمد نوري است، ساخته است.
محمدرضا صادقي داراي صدايي لطيف اما قدرتمند و در محدوده صدايي باس باريتون است و بسياري وي را شاگرد خلف محمد نوري مي دانند كه به دليل پشتكار و تلاش جدي مي تواند فضاهاي تازه اي را در موسيقي آوازي پاپ و كلاسيك خلق كند.
از محمدرضا صادقي پيش از اين قطعه «لالايي»، موسيقي تيتراژ «ليلي با من است» و سرود تامين اجتماعي با شعر سهيل محمودي منتشر شده بود.

شرايط شركت در مسابقه عكس مانيل اعلام شد
«آژانس  عكس  ايران» وابسته  به  انجمن  سينماي  جوانان  ايران  با انتشار اطلاعيه اي  جزييات  شرايط شركت  در يازدهمين  دوره  مسابقه  بين المللي  عكس  و اسلايد «مانيل» فيليپين  را اعلام  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، موضوع اين  مسابقه  كه  توسط انجمن  «مولتي  كالر» و تحت  نظر فدراسيون  بين المللي عكاسي  هنري  (فياپ ) برگزار مي شود، آزاد است .
هر عكاس  مي تواند حداكثر با چهار عكس  رنگي ، سياه  و سفيد در اندازه  ۳۰در ۴۰ و چهار اسلايد پنج  در پنج  سانتيمتر در اين  مسابقه  شركت  كند.
علاقه مندان  به  شركت  در مسابقه  بين المللي  عكس  و اسلايد مانيل  حداكثر تا تاريخ  ۲۵ فروردين  ماه  ۱۳۸۳ فرصت  دارند تا آثار خود را به  نشاني  «تهران -خيابان  سهروردي  شمالي - ميدان  شهيد قندي - شماره  ۱۷ طبقه  سوم» ارسال  كنند.
يازدهمين  دوره  مسابقه  بين المللي  عكس  و اسلايد مانيل  اواخر ارديبهشت  ماه سال جاري  برگزار مي شود.

۱۲ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي سنگاپور
دوازده فيلم كوتاه و بلند ايراني در هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم سنگاپور حضور دارند.
به گزارش خبرنگار سينمايي «مهر»، دو فيلم «آبادان» به كارگرداني ماني حقيقي و «پنج عصر» به كارگرداني سميرا مخملباف، در بخش مسابقه رسمي اين جشنواره كه تحت عنوان «جوايز پرده نقره اي» برگزار مي شود،حضور دارند.
اين نخستين حضور بين المللي فيلم «آبادان» پس از نزديك به دو سال از ساخته شدن آن است.
«آبادان» اولين فيلم بلند ماني حقيقي، فرزند نعمت حقيقي(فيلمبردار سينما) پس از ساخت چند فيلم كوتاه است كه در دو دوره اخير به جشنواره فيلم فجر ارائه و رد شده است.
اين فيلم به روايت قصه امير مقدم مي پردازد كه هميشه آرزو داشته به آبادان سفر كند و حالا در دوران كهنسالي مي خواهد آرزويش را تحقق بخشد. ولي او قبل از اين كار بايد امانت كوچكي را به دوستي برساند...
در«آبادان» بازيگراني چون داريوش اسدزاده، جمشيد مشايخي، فاطمه معتمدآريا و حببيب دهقان نسب ايفاي نقش كرده اند.
به علاوه در بخش «سينماي آسيا» هم پنج فيلم ايراني به نمايش در مي آيند.
اين فيلمها عبارتند از: «ابجد» به كارگرداني ابوالفضل جليلي، «طلاي سرخ» به كارگرداني جعفر پناهي، «سكوت بين دو فكر» به كارگرداني بابك پيامي، «رو به جايي دور» به كارگرداني مهرداد اسكويي و «افغانستان حقيقت گمشده» به كارگرداني ياسمين ملك نصر.
پنج فيلم ايراني ديگر هم در بخش جنبي اين جشنواره حضور دارند: «گناه مريم» به كارگرداني پريسا شاهنده، «تهران ساعت هفت صبح» به كارگرداني اميرشهاب رضويان، «روژگيران» به كارگرداني مهرداد اسكويي، «زنانه» به كارگرداني مهناز افضلي و «جنگ تمام شد» به كارگرداني بهمن قبادي.
هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم سنگاپور از ۱۵ آوريل تا اول ماه مه(۲۷ فروردين تا ۲ ارديبهشت) در اين كشور آسيايي برگزار مي شود.

سخنان سيدحسن حسيني درباره «بيدل» كتاب مي شود
مجموعه اي از سخنراني هاي سيدحسن حسيني، كه پس از درگذشتش ويژگي هاي كاري و پژوهشي اش بيشتر آشكار مي شود، با عنوان «بيدل شناسي» به زودي در قالب كتابي از سوي حوزه هنري منتشر مي شود.
زنده ياد حسن حسيني، از جمله بيدل شناسان صاحب نام به شمار مي رفت كه در معرفي و شناساندن اين شاعر پيچيده گوي فارسي زبان سعي و اهتمامي جدي به خرج داد و بسياري پژوهشها و تفسيرهاي وي درباره «بيدل دهلوي» را همسنگ و همطراز آثار دكتر محمدرضا شفيعي كدكني ارزيابي مي كنند.
از زنده ياد حسيني تصحيح ديوان بيدل نيز روي CD موجود است، اما صورت چاپي آن هنوز از سوي ناشري عرضه نشده است.

كشتي نوح دو جايزه جشنواره بلگراد را دريافت كرد
جايزه برتر نخستين جشنواره فيلمهاي مستند بلگراد به فيلم كشتي نوح از ايران تعلق گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران جشنواره بين المللي فيلمهاي كوتاه و مستند بلگراد شامگاه يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ با اعطاي جوايز فيلمهاي برگزيده به كار ۶ روزه خود پايان داد.
در اين مراسم كه با حضور فيلم سازان، سينماگران، علاقه مندان سينما و شخصيتهاي فرهنگي سياسي برگزار شد خانم دوميني كارگردان مشهور فرانسوي به نمايندگي از سوي هيات داوران اعلام كرد كه بهترين جايزه جشنواره يعني تنديس زرين آزادي، پوستر زرين جشنواره و ۵۰۰۰۰ دينار وجه نقد (معادل ۱۰۰۰ دلار) به فيلم كشتي نوح اثر سودابه باباگپ از جمهوري اسلامي ايران تعلق گرفته است.
باباگپ كارگردان ايراني پس از حضور درسن و دريافت جوايزخود در پاسخ به ابراز احساسات جمعيت كثيري كه ايشان را تشويق مي كردند گفت:  من به عنوان يك زن مسلمان ايراني خدا را سپاس مي گويم كه اين موقعيت را نصيب من كرد. اين افتخار بزرگي براي من است و اين جايزه متعلق به همه شما علاقمندان سينما است. خدايي كه من مي پرستم خداي آزادي و صلح است. ما ايراني ها همانقدر كه به مسجد احترام مي گذاريم براي كليسا هم احترام قائل هستيم. من از شنيدن تخريب كليساها در كوزوو متاسف شدم و بخشي از جايزه نقدي ام را به بازسازي يكي از كليساها اختصاص مي دهم. به گزارش ايسنا در خاتمه اين مراسم فيلم كشتي نوح به كارگرداني سودابه باباگپ يك بار ديگر به نمايش درآمد.
فيلم كشتي نوح در بين ۴۴ فيلم خارجي و ۵۶ فيلم داخلي موفق به كسب دو جايزه اصلي جشنواره بين المللي فيلم بلگراد شد.

نگارستان
004287.jpg
تاب
۱ - جين هونر فراگونارد «Jean-ffonore Fragonard»
۲ - تولد: گرس ۱۷۳۲ / وفات: پاريس ۱۸۰۶
۳ - سبك نقاش: روكوكو (اين سبك؛ سبكي شيطنت آميز بود كه از سال ۱۷۰۰ در فرانسه متولد شد و تا قرن هيجد هم ادامه داشت و به تمام نقاط اروپا راه يافت نام سبك از لغت «Rocaille» به معني «پوسته يا لايه خيالي» گرفته شده است اغلب موضوع هاي نقاشي در اين سبك تجملي و عاشقانه بود. بيشتر هنرمندان پيرو اين سبك از «پاستل» براي نقاشي استفاده مي كردند.)
۴ - درباره نقاش: اين سبك نقاشي كه نوعي خوشي و شادي در آن ديده مي شود،سبك موردعلاقه «فراگونارد» بود.
او يكي از معروفترين هنرمندان اين سبك است. علاوه بر او «بوچر» استاد «فراگونارد» و «تيه پولوي» ونيزي؛ از اساتيد نقاشي به سبك روكوكو بودند. بي شك «فراگونارد» را مي تواند استاد نقاشي به سبك روكوكو دانست؛ چراكه اصول اين سبك را با ظرافت؛ دقت و استادي خاصي به تصوير مي كشيد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: تاب بازي / ۱۷۶۸ / رنگ روغن روي بوم / ۵/۶۴*۸۱ سانتي متر.
دختري جوان در باغي زيبا و اشرافي؛ درحالي كه تاب خورده و لنگه اي از كفشهايش را به هوا پرتاب كرده؛ مي بينيم. نقاش به زيبايي چين هاي دامن او را كه در باد به رقص درآمده اند؛ به تصوير كشيده است. شعاعي از نور آفتاب؛ با زيبايي تمام صحنه را نوراني كرده و شكوهي خاص به فضا داده است.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري ولس / لندن.

بهارستان
عشق چونان آب روان مي رود
عشق مي رود
چه قدر زندگي كند گذر است
و چه قدر اميد تند گذر
روزها مي روند، من مي مانم
گيوم آپوليز - ترجمه محمدعلي سپانلو

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بي خوابي
بي خوابي بد جوري كلافه اش كرده بود. همه راه ها را رفت ولي نتيجه نگرفت.
تصميم گرفت نيمي از شهر را بدود شايد بر اثر خستگي خوابش ببرد، ولي كارساز نبود. چند نوع قرص خواب آور را هم آزمود كه فايده نكرد.
كم كم به بي خوابي عادت كرد. بهتر مي ديد، بهتر مي شنيد و بهتر مي شناخت. تازه داشت بيداري را ياد مي گرفت كه خوابش برد.
جمال سعيدي

گشتي در دنياي خبرها
مضرات تماشاي تلويزيون
شيكاگو: دانشمندان مي گويند هراندازه كودكان يك تا سه ساله تلويزيون تماشا كنند به همان اندازه در سن ۷ سالگي با مشكل متمركز كردن ذهن در مدرسه مواجه مي شوند.
به گفته دانشمندان، يك ساعت تماشاي تلويزيون در روز توسط كودك باعث خواهد شد كه قدرت تمركز وي در مدرسه به ميزان ۱۰ درصد كاهش يابد.
فرزند قاچاقچي
وارويك (انگليس): فرزند يكي از سرشناس ترين استادان دانشكده هاي حقوق كشور انگليس به جرم حمل مواد مخدر به داخل استراليا در آستانه محكوم شدن به ۲۵ سال حبس قرار دارد.
فرزند اين استاد با همكاري دوست خود قصد داشتند مقدار زيادي كوكايين به ارزش ۵۰۰ هزار پوند وارد استراليا كنند كه در فرودگاه سيدني دستگير شدند.
دريافت حقوق از راه دور
منچستر: عضو شوراي شهر يكي از شهرهاي انگليس با وجود اينكه سه ماه قبل خانه خود را در اين كشور فروخت و براي زندگي به تايلند مهاجرت كرد، اما حاضر نيست از سمت خود كه برايش سالي ۶ هزار پوند درآمد دارد، كناره گيري كند.
براساس قوانين شوراي اين شهر، اعضاي آن تنها بايد يك بار در هر ۶ ماه در جلسات شورا حاضر باشند و چون اين نماينده سه ماه قبل در جلسه شركت داشته، پرداخت حقوق وي قانوني است.
قوانين تازه در فوتبال
لندن: مقامات فوتبال اسكاتلند قصد دارند براي جلوگيري از سرخوردگي دانش آموزان، قوانين تازه اي را در رقابت هاي فوتبال رده سني زير ۱۲ سال اعمال كنند.براساس اين قوانين تازه كه از سال ۲۰۰۵ اعمال خواهد شد، در صورتي كه در يك مسابقه فوتبال ۷ به ۷، يك تيم در پايان نيمه اول ۵ گل و يا بيشتر با حريف خود اختلاف داشته باشد آنگاه در آغاز نيمه دوم، نتيجه صفر-صفر خواهد شد و تيم ضعيف تر مي تواند به جاي ۷ بازيكن از ۹ بازيكن در نيمه دوم استفاده كند.
اما بعضي كارشناسان معتقدند كه اعمال اين قانون روحيه پذيرش شكست در نزد دانش آموزان را محو خواهد كرد و در بزرگسالي نمي توانند ناكامي را تحمل كنند.
توقيف خودروهاي بدون بيمه
لندن: حزب محافظه كار انگليس اعلام كرد، در صورتي كه قدرت را در دست بگيرد، مجازات سنگيني براي رانندگاني كه خودرو خود را بيمه نكرده اند در نظر خواهد گرفت.
به گفته وزير حمل و نقل كابينه سايه محافظه كاران، خودرو راننده اي كه بيمه نداشته باشد بلافاصله توقيف خواهد شد و راننده متخلف بايد هزار پوند جريمه بپردازد در حالي كه جريمه فعلي اين تخلف تنها ۱۵۰ پوند است.آمار پليس حاكي است، رانندگاني كه خودرو خود را بيمه نمي كنند، ۱۰ برابر بيشتر از رانندگان بيمه شده مرتكب تخلف مي شوند.
سقوط جرثقيل
ابوظبي: سقوط يك جرثقيل غول پيكر در شهر ابوظبي باعث مختل شدن ترافيك اين شهر به مدت ۴ ساعت شد.يكشنبه شب، مهندسان يك ساختمان ۲۰ طبقه متوجه شدند كه جرثقيل غول پيكر در حال سقوط است كه بلافاصله خيابانهاي اطراف را خالي كردند به همين دليل سقوط جرثقيل تنها يك تلفات جاني دربر داشت.براثر سقوط اين جرثقيل يكي از پررفت و آمدترين خيابانهاي ابوظبي به مدت ۴ ساعت مسدود شد و آسفالت خيابان در امتداد جرثقيل سقوط كرده، به عمق يك متر نشست كرد.به هر حال نيروهاي ارتش پس از چندين ساعت تلاش موفق شدند تكه هاي جرثقيل را از محل وقوع حادثه دور كنند.
آخرين وضعيت بازماندگان هواپيماي سقوط كرده
شارجه: در حدود دو ماه از سانحه سقوط هواپيماي كيش اير در فرودگاه شارجه مي گذرد كه در جريان سقوط اين هواپيما ۴۶ نفر از مسافران و خدمه آن جان باختند. در اين سانحه دلخراش تنها سه نفر زنده ماندند كه يك نفر از اين افراد ايراني و دو نفر ديگر اهل كشور مصر و فيليپين هستند. ديروز مسافر مصري اين پرواز از بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان مرخص شد و پزشكان به بهبود وي بسيار اميدوارند.همچنين دو مسافر ايراني و فيليپيني نيز دوران نقاهت خود را سپري مي كنند و خطر مرگ آنها را تهديد نمي كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵و ۱۶ دقيقه

طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه

گل و گياه
هوستا (سوسن بارهنگي)
004284.jpg
نام علمي: Hosta, white variegated
خانواده: FUNKIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۷۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي سبز زيتوني، تخم مرغي شكل و كشيده با بخش مركزي كرم رنگ است.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني، مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار تكثير مي شود.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |