درحاشيه خبرها
راننده و مسافر از افزايش كرايه ناراضي اند
عليرضا قراگوزلو
مرد مسافر در حالي كه هنوز از مجادله لفظي با راننده تاكسي قبلي خلا صي پيدا نكرده در كنار خيابان منتظر خودرويي است كه او را به مقصد نهايي اش برساند.بعد از مدتي انتظار بالا خره يك مسافركش شخصي با هزار ناز و ادا جلوي پايش ترمز مي كند. مرد در حالي كه موش آب كشيده شده سوار خودروي مذكور مي شود.بعد از طي مسافتي كوتاه مرد و مسافر از راننده مي خواهد كه وي را پياده كند، در هنگام پياده شدن وي طبق روال گذشته ۷۵ تومان بابت كرايه به راننده پرداخت مي كند كه ناگهان راننده فرياد مي زند داداش ۱۰۰ تومان مي شه مثل اين كه خبر نداري بنزين گرون شده.مرد مسافرنگاهي بي رمق به راننده مي اندازد، از صبح هر دفعه كه سوار تاكسي يا خودروي مسافركش شده اين صحنه ها برايش تكرار شده به خاطر همين ديگر رمقي براي مجادله و جر و بحث با راننده برايش باقي نمانده به همين دليل ترجيح مي دهد از خير ۲۵ تومان ناقابل بگذرد و آن را تقديم راننده آماده رزم كند، هرچند كه مي داند اين آخرين ۲۵ توماني نيست كه بايد به دليل گران شدن بنزين اضافه بپردازد.اين برخوردها كم و بيش براي كساني كه از خودروهاي تاكسي و مسافركش شخصي استفاده مي كنند پيش امده و مي آيد چراكه رانندگان اين خودروها خودسرانه قيمت ها را افزايش داده اند.
دراين ارتباط يك مسافر كه تازه از تاكسي پيدا شده درباره افزايش قيمت كرايه ها به خبرنگار ما گفت: چون هيچ نظارتي بر فعاليت خودروهاي مسافركش اعم از تاكسي و شخصي صورت نمي گيرد رانندگان اين خودروها هر طور كه بخواهند رفتار مي كنند.راحله فرهي كه كارمند يك شركت خصوصي است و مسير ترددش روزانه از تهرانسر تا ميدان وليعصر است، افزود: نمي دانم چطور امكان دارد مسؤولا ن ذيربط افزايش قيمت كرايه ها را تكذيب كنند؛ ولي تمامي رانندگان محترم تاكسي قيمت ها را گران كرده اند.
وي در پاسخ به اين موضوع كه مسؤولا ن سازمان تاكسيراني افزايش قيمت ها را تأييد كرده اند، گفت: پس چرا با اين تخلفات برخورد نمي شود.وي گفت: پيش از تعطيلا ت هزينه روزانه رفت وآمد به محل كار يكهزار تومان در روز مي شد؛ ولي در سال جديد روزانه يكهزار و ۳۰۰ تومان كرايه مي پردازم يعني ۳۰ درصد بيشتر. فرهي گفت: افزايش قيمت ها خيلي جاي تعجب ندارد ولي اظهارات مسؤولا ن تاكسيراني درباره قيمت تاكسي ها برايم خيلي جالب است.وي در عين حال گفت: هر چند اين موضوع هم جاي تعجبي ندارد چون مطمئناً مسؤولا ن سازمان تاكسيراني به عنوان مسافرسوار تاكسي نمي شوند لذا حق دارند اين قدر بي تفاوت باشند.
رضا صفري، راننده تاكسي نيز درباره علت افزايش قيمت كرايه ها به خبرنگار ما گفت: با افزايش قيمت بنزين تمامي كالا هاي مصرف و خدمات اتومبيل افزايش مي يابد لذا رانندگان تاكسي نيز ناچارند قيمت ها را گران كنند.
وي كه يك سمند خط قرمز دارد درباره اين كه سازمان تاكسيراني بايد قيمت ها را افزايش دهد، گفت: رقم افزايش قيمت رانندگان تاكسي از نرخ پيشهادي سازمان تاكسيراني براي افزايش قيمت كرايه ها كمتر است.
وي ادامه داد: رانندگان تاكسي نيز از افزايش قيمت كرايه ها چندان رضايت ندارد؛ چراكه در روزهاي اول افزايش قيمت بايد با اكثر قريب به اتفاق مسافران راجع به افزايش قيمت ها جر و بحث كنند؛ ولي به هر حال رانندگان نيز چاره اي ندارند.در همين حال يك مسافر ديگر درباره افزايش قيمت كرايه ها گفت: افزايش قيمت بنزين بهانه اي است براي رانندگان تاكسي كه قيمت ها را افزايش دهند.علي اسماعيلي افزود: سوخت مصرفي بيشتر از ۹۰ درصد تاكسي ها گاز مايع است كه هزينه روزانه آن بسيار ناچيز است.وي گفت: به دليل فقدان نظارت لا زم بر عملكرد تاكسي ها شاهد بروز چنين اتفاقاتي هستيم. در حالي كه اگر سازمان تاكسيراني با تعداد محددي از رانندگان متخلف برخورد كند به طور حتم رانندگان تحت نظارت اين سازمان از دستورالعمل هاي صادره پيروي خواهند كرد در حالي كه افزايش قيمت كرايه ها در اولين روز كاري سال ۸۳ موجبات نارضايتي مسافران شهري را فراهم كرده، مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: نرخ جديد كرايه هاي تاكسي در صورت تصويب شوراي اسلا مي شهر تهران از ابتداي تابستان اعلا م خواهد شد.
سيدجمال هاشمي عرب ضمن تأييد افزايش كرايه ها از سوي رانندگان پيش از اعلا م سازمان تاكسيراني تأكيد كرد: هرگونه افزايش قيمت كرايه از سوي رانندگان پيش از اعلا م اين سازمان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.مديرعامل سازمان تاكسيراني كه با ايسنا گفت وگو مي كرد درباره ممنوعيت فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي در سال جديد گفت: در سال جاري قطعاً با فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي برخورد خواهد شد.
به گفته وي، هم اكنون ۴۰ هزار تاكسي در تهران فعال هستند كه تهران ظرفيت پذيرش ۸۰ هزار تاكسي را هم دارد كه در صورت رسيدن تعداد تاكسي ها به اين تعداد احتياجي به مسافركشي موتور سيكلت ها و خودروهاي شخصي نيست.
|