دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۸
كيفيت يا قيمت مسئله اين است!!
ارزان هاي كيش و دبي در تهران
مرجان نماينده 
مدتي است فروشگاه هايي به نام هاي كيش يا دبي در برخي از محله هاي شهر خودنمايي مي كنند. جالب است كه اين فروشگاه ها نه زنجيره اي هستند و نه صاحبان آنها يكديگر را مي شناسند؛ ولي  نام هاي يكساني دارند. قيمت اجناسي كه در اين فروشگاه ها عرضه مي شوند در مقايسه با اجناس مشابه در فروشگاه هاي ديگر ۴۰ تا ۶۰ درصد كمتر است. اين فروشگاه ها اجناس مشخصي ندارند و معمولا ً انواع لوازم آرايشي و بهداشتي، اسباب بازي، پوشاك، ظروف بلور و ... را عرضه مي كنند. گاهي نيز تمام اجناس فوق را مي توان در يك فروشگاه يافت. در اين فروشگاه ها حتي اجناس ۲۰۰ تا ۳۰۰ توماني هم ديده مي شوند كه با تورم و گراني اين امر كمي بعيد است. به همين دليل مردم تمايل زيادي به خريد از اين فروشگاه ها دارند؛ ولي قيمت ارزان آنها گاهي ترديد در خريد را در دل مشتريان مي پروراند. قيمت اين اجناس ارزان ا ست. كيفيت آنها نيز در ظاهر، تفاوت چنداني با اجناس مشابه كه به قيمت هاي بالا تري عرضه مي شوند، ندارد اما دليل اين ارزاني چيست؟ و آيا مردم از كيفيت اين اجناس راضي هستند؟
حكمت اين ارزاني ها
صاحبان اين فروشگاه ها اجناس خود را يا از مسافران كيش و دبي و يا از بازار مي آورند و با سود اندك به مشتري عرضه مي كنند.
حميد. ش كه در يكي از ارزان كيش هاي شرق تهران كار مي كند، مي گويد: ما اجناس خود را از بازار ميآوريم، گاهي نيز به مسافران كيش و دبي سفارش جنس مي دهيم و بعد آنها را با سود ۱۰ تا ۲۰ درصدي به مشتري عرضه مي كنيم تا هم مشتري راضي باشد و هم خودمان.
يكي ديگر از فروشندگان ارزان كيش مي گويد: ما اين اجناس را به مسافران كيش و دبي كه معمولا ً از اقوام يا آشنايانمان هستند سفارش مي دهيم و با سود اندك به مشتري عرضه مي كنيم. ما با شعار سود كم، فروش بيشتر محصولا تمان را به فروش مي رسانيم.
او مي گويد: روي اجناسي مانند عطرها حدود ۴۰ درصد سود اضافه مي كنيم و اجناس ديگر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سود دارد.
يكي از شهروندان تهراني در مورد اين فروشگاه ها مي گويد: آن طور كه از اسم اين فروشگاه ها پيداست بايد اجناسشان را از كيش يا دبي بياورند؛ ولي گاهي اجناس ايراني هم داخل مغازه  هايشان ديده مي شود. اين فروشگاه ها تنها جذابيتي كه براي مشتري دارند ارزان بودن كالا هاست و كسي به اسم آن ها يا كيفيت كالا ها توجهي ندارد.
اكرامي، آقايي كه در جوار يكي از فروشگاه هاي ارزان كيش فروشنده لوازم آرايشي است، مي گويد: از وقتي چنين فروشگاهي در محل گشايش يافته مردم كمتر به اين مغازه ميآيند، ما هم به خاطر رقابت با چنين همكاراني مجبوريم سود اجناسمان را كمتر كنيم.
آيا مردم از كيفيت اين اجناس راضي هستند؟
به عقيده مصرف كنندگان، قيمت اين اجناس در مقايسه با قيمت اجناس مشابهي كه در فروشگاه هاي ديگر عرضه مي شوند بسيار باصرفه تر است؛ اما در مورد بعضي اقلا م مانند لوازم آرايشي با ترديد خريد مي كنند زيرا نسبت به كيفيت آنها اطمينان ندارند.
«ر. نفر» كه براي خريد به يكي از اين فروشگاه ها آمده، مي گويد: اجناسي كه در اين فروشگاه ها به فروش مي رسند در مقايسه با اجناس فروشگاه هاي ديگر بسيار ارزان تر است و انصافاً اجناس خوبي هستند.
او مي گويد: شايد در مرحله اول خريد به كيفيت اجناس شك كنيم؛ ولي بعد اين ترديد از بين مي رود.
نفر ادامه مي دهد: براي خريد كيف از يكي از اين فروشگاه ها ۲ هزار تومان پرداختم كه كيف مشابه در يك فروشگاه كيف با قيمتي دو برابر به فروش مي رسد.
خانم مسني كه براي خريد به يكي از فروشگاه هاي ارزان كيش مراجعه كرده، مي گويد: خوشبختانه در اين مكان هم اقلا م مورد نياز وجود دارد. ديگر لا زم نيست براي خريد چند جنس گوناگون به چند فروشگاه سر زد، ضمن اين كه قيمت هاي مناسبي هم دارند.
او ادامه مي دهد: اين فروشگاه ظروف بلور تركيه اي را هم مي فروشد كه قيمتهايش با قيمت بازار برابري دارد.
يكي ديگر از شهروندان در مورد اين فروشگاه ها مي گويد: بعضي از لوازم آرايشي فروشگاه هاي كيش و دبي مثل انواع مواد آرايشي فقط ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان قيمت دارد كه نسبت به اجناس مشابه در فروشگاه هاي ديگر بسيار ارزان تر است.
او مي افزايد: انواع لوازم آرايشي مورد نياز را از اين ها مي خرم و فكر نمي كنم بي كيفيت باشند فقط ما به قيمت بالا  عادت داريم و اين باعث مي شود به مرغوبيت جنس شك كنيم.
«شيرين.و» يكي ديگر از مشتريان مي گويد: اجناس اين فروشگاه ها اغلب مارك دار هستند؛ ولي قيمت پايين آنها باعث مي شود به كيفيت آنها شك كنيم؛ اما تا به حال با مصرف آنها مشكلي پيش نيامده.
او مي افزايد: البته از قيمتها مشخص است كه اجناس اصل نيستند؛ ولي خوب نسبت به قيمتشان مي ارزند.
چرا كيش يا دبي؟
باتوجه به اين كه در اين فروشگاه ها اجناس ايراني هم به فروش مي رسند شايد نام كيش يا دبي كمي تعجبآور باشد؛ اما بايد قبول كرد كه چند سالي است تب اجناس خارجي و نيز سفر به مناطقي مانند كيش و دبي بسيار داغ شده است. به همين دليل انتخاب چنين نام هايي براي اين فروشگاه ها باعث جذب مشتري مي شود.
يكي از شهروندان در مورد اين گونه فروشگاه ها مي گويد: در محله ما دو فروشگاه با نام هاي مشابه وجود دارد كه براي رقابت با يكديگر قيمت اجناس خود را كمتر مي كنند و اين به نفع مشتريان است. به هر حال اجناس اين نوع فروشگاه ها ارزان تر از اجناس ديگر فروشگاه هاست و به دليل نامشان مورد توجه مصرف كنندگان قرار مي گيرند.اغلب مصرف كنندگان به كيفيت كالا ي مورد مصرفشان بي تفاوت هستند. آنها اعتقاد دارند قيمت اين كالا ها نسبت به نوع و جنسشان مناسب است. فروشندگان نيز اعتقاد دارند با اين روش مشتريان را راضي نگه مي دارند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه رايانه
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |