شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۳ - Apr 17, 2004
فعاليت در شهرستان براي شركتها سودمند مي شود
عوارض استقرار غيرضروري شركتها در تهران ۳۵ برابر شد
احداث پل تقاطع يادگار امام و شهيد چمران ماه آينده آغاز مي شود
گروه شهري: عمليات اجرايي احداث پل تقاطع شهيد چمران با يادگار امام، بعد از برپايي نمايشگاه كتاب آغاز مي شود.
خبرنگار ما به نقل ازشهردار تهران مي نويسد :در اين راستا، بخش قابل توجهي از مساحت شهربازي نيازمند عقب نشيني و آزادسازي خواهد بود. همچنين مقدمات احداث پل بزرگ ديگري بر روي رودخانه اوين فراهم شده كه به زودي عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.دكتر محمود احمدي نژاد افزود: كار ساخت بزرگراه يادگار امام در منطقه ۲ و اتصال آن به بزرگراه چمران، سرعت گرفته است.
احمدي نژاد در جريان ملاقات خود از منطقه ۲ تهران در جمع خبرنگاران گفت: امسال كليه عوارض مربوط به تغيير كاربري، ساخت وساز و نوسازي سازمانهايي كه وجودشان در تهران غيرضروري تشخيص داده شود، ۳۵ برابر افزايش مي يابد.
وي گفت: آئين نامه اجرايي اين مصوبه شوراي شهر بزودي به مناطق ۲۲ گانه شهرداريها ابلاغ خواهد شد.
وي در توضيح ضرورت اين اقدام از سوي مديريت شهري گفت: به اعتقاد صاحبنظران يكي از ريشه هاي اصلي حركت سيل جمعيت از سراسر كشور به تهران كه با خود بسياري از مشكلات و معضلات را به همراه داشته، ناشي از وجود همين شركتها، سازمانها و تشكيلات غيرضرور است.
وي هزينه هاي رفت وآمدهاي مكرر مديران و كارشناسان اين سازمانها را كه به لحاظ جغرافيايي در جايگاه واقعي خود مستقر نيستند را حتي فاقد برخورداري از توجيه اقتصادي دانست و گفت: چنانچه اين سازمانها كه عمدتاً دولتي هستند به فكر مصالح و منافع خود باشندترجيح مي دهند با وضع عوارض سنگين اعلام شده، ديگر در تهران حضور نداشته باشند.
احمدي نژاد از برخورد با صاحبان اراضي و املاك بلااستفاده، متروكه و نيمه ساز رها شده كه تبديل به محل تجمع حيوانات موذي و عناصر خلافكار شده سخن گفت و افزود: براساس مصوبه شوراي شهر تهران اينگونه املاك مشمول اخذ عوارض ساليانه به ميزان ۲۰ درصد قيمت منطقه اي به ازاء هر سال خواهد شد و اگر مالكان در همان سالي كه مشمول عوارض مي شود پرداخت هاي خود را به موقع انجام دهند مبناي پرداخت، ۸۰ درصد آن ۲۰ درصد خواهد بود وگرنه بايد بر مبناي قيمت سال بعد و طبعاً بالاتر عوارض خود را پرداخت كنند.
وي در ادامه به معضل ساخت وساز در حوزه استحفاظي شهر تهران اشاره كرد و گفت: هرگونه ساخت وساز در حريم بايد تابع قانون باشد. شوراهاي اسلامي شهرهايي كه در مجاورت هم قرار دارند بايد محدوده قانوني هر شهر را مشخص و تعريف و براي تصويب به دستگاههاي دولتي ارسال كنند.
به گفته احمدي نژاد متاسفانه بعضي سازمانهاي دولتي بدون توجه به قانون، تصميماتي اتخاذ و اعلام كرده و در صدد اعمال آن برمي آيند كه موجب اختلاف نظر، كشمكش و درگيري بين مامورين در شهر همجوار مي شود.
به اعتقاد شهردار تهران، محدوده حريم تهران براساس طرح جامع مشخص است،  اما برخي سازمانها بدون طي مراحل قانوني و هماهنگي با شوراي اسلامي شهر تهران، اقدام به تعيين حريم براي شهرهاي همجوار تهران كرده و با تجاوز به حريم اين شهر اقدام به صدور مجوز ساخت وساز مي كنند.
وي درباره پيشنهاد يكي از سازمانها به هيات دولت مبني بر بررسي طرح تاسيس يك شهرداري جديد در قلب منطقه ۲۱ و ۲۲ گلايه كرد و تاسيس اين شهرداري را غيرمرتبط به شهر تهران و آسيب زننده به روند اصلاح امور كلانشهر تهران دانست.
شهردار تهران گفت: از آنجا كه عمده مشكلات مردم مربوط به حوزه شهرسازي است تا زماني كه طرح جامع شهر تهران تصويب نشود تكليف مردم و اين اوضاع نامتجانس و نامتقارن روشن نخواهد شد.
وي خبر داد فاز اول تهيه طرح هاي تفصيلي و جامع تهران كه عبارت است از وضع موجود، نيازها و راهبردهاي مناطق بيست ويك گانه تهران تدوين شده و فاز دوم آن نيز آغاز شده است.
وي از اظهار نظر اخير مدير كل دفتر بازرسان شهرداري در مورد فروش ۵/۲ برابري مازاد تراكم در سال ۸۲ نسبت به سال قبل از آن تعجب و آن را غيرمستند اعلام كرد و گفت: بالاخره نفهميدم منظور از طرح اين موضوع چه بود؟ آيا شهرداري كار بدي كرده است يا خير؟ چرا كه طبق مصوبات سال ۸۲ كه از طريق دولت به شهرداري تهران ابلاغ شد، ما مجاز بوديم تا ۵/۱ ميليون متر مربع تراكم بفروشيم اين در حالي بود كه براساس اصلاحيه مصوبه ۳۲۹ كميسيون ماده ۵ شوراي عالي شهرسازي و معماري تا دي ماه گذشته مجموعه مازاد تراكم فروخته شده شهرداري ۲۰۰ هزار متر مربع بود .بفرض آنكه از آن زمان به بعد ۵۰۰هزار متر مربع هم فروخته شده باشد تازه يك سوم آن چيزي است كه دولت و قانون به ما مجوز داده و قطعاً مابقي اين رقم را طلبكاريم و امسال درباره فروش آن تصميم خواهد گرفت.
احمدي نژاد تاكيد كرد :مجوزهايي كه صادر مي كنيم در چارچوب مصوبات قانوني و مفهوم مازاد تراكم را خود به خود منتقي مي كند.
وي ادامه داد: يك سوءتفاهم ايجاد شده مربوط به عوارض تراكم است .طبق مصوبه وزارت كشور عوارض تراكم ساختمان يك ضريبي دارد براي هر منطقه و بصورت پلكان دريافت مي شود. يعني از طبقه دوم به بالا يا ۱۲۰ درصد به بالا عوارض تراكم اخذ مي شود كه با تراكم مازاد متفاوت است.
وي خاطرنشان كرد :همانطور كه بارها اعلام كردم فروش مازاد تراكم به آن معنايي كه در گذشته بود هيچگاه اتفاق نخواهد افتاد و هرج و مرج گذشته به تهران باز نخواهد گشت.

رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران:
پل هاي هوايي مهم ،به پله برقي مجهز مي شوند
004986.jpg
گروه شهري: مديريت شهري نصب و توسعه پل هاي هوايي مجهز به پله برقي در تهران را دنبال مي كند.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما، راه اندازي نخستين پل هوايي عابر پياده مجهز به پله برقي در ميدان هفت تير را در بهبود و كاهش ترافيك و ايمني شهروندان موثر دانست و گفت: با راه اندازي اين گونه پل هاي عابر پياده در ساير مناطق، علاوه بر تسهيل در عبور شهروندان از عرض گذرها و معابر، يكي از موانع كندي حركت وسايل نقليه در تقاطع ها و ميدان ها و مناطق پرتردد برطرف مي شود.
زياري گفت: درحال حاضر تمامي نقاط و ميدان هاي پررفت و آمد و گذرگاه هاي خطرناك شهر نيازمند احداث پل هاي هوايي عابر پياده مجهز به پله برقي است و احداث آنها مي تواند در كاهش بار ترافيك، ايمني شهروندان و تسهيل رفت و آمد براي افراد مسن و معلول موثر باشد.
وي افزود: نخستين پل هوايي مجهز به پله برقي در ميدان هفت تير با سرمايه بخش خصوصي درقبال استفاده و بهره برداري چندساله سرمايه گذار از فضا و نماي تبليغاتي پل احداث شده و پل هاي مشابه نيز به همين شيوه احداث خواهد شد.
قرار است در سال جاري پل هاي عابر پياده مجهز به پله برقي در ميدان هاي انقلاب، ونك ،وليعصر (عج)، امام حسين (ع)، شوش و نيز مقابل بيمارستان ميلاد، تقاطع مجيديه، دو نقطه بزرگراه شيخ فضل الله نوري نصب شود.

نگاه
داوود كاظمي
004983.jpg

برچسب هاي تبليغاتي، روح و روان شهروندان را آزار مي دهد
خزانه دار شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : نصب  انبوهي  از برچسب هاي  تبليغاتي بر روي  در و ديوار شهر، آزردگي  روح  و روان  شهروندان  را بدنبال  داشته  است .
«اميررضا واعظ آشتياني » در گفتگو با ايرنا، افزود: نصب  اين  برچسب هاي  تبليغاتي  علاوه  بر زشت  جلو دادن  شهر، سيماي  اماكن  شهري  را هم  از بين  برده  است .
وي  اظهار داشت : بايد با اين  كار شركت ها و موسسات  خاطي  كه  اقدام  به  نصب  غيراصولي  اين  تراكت ها مي كنند، برخورد جدي  و قاطعي  كرد.
عضو كميسيون  بودجه  و امور حقوقي  شوراي  اسلامي شهر تهران  آموزش  نحوه   درست تبليغ  كردن  اين  گونه  شركت ها و فرهنگ سازي  لازم  در اين  خصوص  را از راهكارهاي  مناسب  در كاهش  اين  معضل  شهري  ايجاد شده ، برشمرد.وي  به  نقش  مطبوعات  و رسانه هاي  جمعي  در ارايه  پيشنهادات  و انعكاس  مطالب براي  حل  اين  معضل  تأكيد كرد و گفت : رسانه ها در فرهنگ سازي  نقش  موثري  دارند چرا كه  نگاه هاي  مطبوعاتي  مي تواند در اين  گونه  موارد گره  گشا باشد.آشتياني  با بيان  اينكه  اعتقادي  به انجام  برخوردهاي  خشن  براي  حل  اين  مشكل ندارم ، تصريح  كرد: در صورت  دادن  تذكر به  اين گونه  شركت ها و تكرار عمل  خلاف ،جريمه  كردن  و استفاده  از ديگر روش هاي  بازدارنده ، اجتناب  ناپذير است .وي  تهيه  و در نظر گرفتن  تابلوهايي  توسط شهرداري  در برخي  اماكن  براي  نصب اين گونه  تراكت هاي  تبليغاتي  توسط موسسات  و شركت ها را از ديگر راه هاي  مناسب براي  حل  اين  معضل  ذكر كرد.
خزانه دار شوراي  اسلامي شهر تهران ، قديمي بودن  قوانين  شهرداري  در برخورد با افراد و شركت هاي  متخلف  را هم  از دلايل  پيش  آمدن  اين  معضل  برشمرد و بر به  روز شدن  اين  قوانين  تأكيد كرد.
وي  يادآور شد: ما در هر زمان  و مقطع  نيازمند به  روز شدن  قوانين  هستيم  و براي  برخورد با اين  گونه  مسائل ، نيازمند تعامل  تمامي دستگاه ها هستيم  و بدون  همكاري ، امكان  پيشبرد اهداف  نيز وجود ندارد.

نيروي انتظامي خواستار اجراي قانون ساماندهي معتادان خياباني شد
مديركل  مركز مبارزه  با مواد مخدر نيروي  انتظامي ، رها بودن  معتادان  ولگرد خياباني  را در سطح  شهرها موجب  بر باد دادن  زحمات  نيروي  انتظامي دانست .
به گزارش  ايرنا سردار «مهدي  ابويي » خواستار اجراي  قانون  در خصوص  ساماندهي  معتادان  ولگرد و خياباني شد.ابويي  خاطرنشان  كرد: دولت  موظف  است  اردوگاه هايي  را جهت  بازپروري معتادان  ايجاد كند و قانون،  مسئوليت  درمان  و بازپروري  معتادان  را به  عهده  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  و سازمان  بهزيستي  گذاشته  است .
مديركل  مركز مبارزه  با مواد مخدر ناجا، در بخش  ديگري  از گفت  وگو با خبرنگاران ، شهر تهران  را بزرگترين  مركز مرگ  و مير معتادان  در كشور معرفي كرد و گفت: عامل  اين  امر ناخالصي  مواد و گراني  آن است .

سرانه فضاي سبز در شمال تهران دو برابر استاندارد جهاني شد
رئيس اداره فضاي سبز شهرداري منطقه يك اعلام كرد سرانه فضاي سبز اين منطقه در سال گذشته دو برابر حداقل استاندارد جهاني شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، كيانوش خسروي افزود: سرانه فضاي سبز اين منطقه در سال هشتاد  و يك ۵۶/۲۹ متر مربع بود كه با اجراي دهها طرح فضاي سبز شامل جنگلكاري، احداث بوستان هاي محلي، توسعه فضاي سبز ميدان ها، رفيوژها و حاشيه معابر اين رقم به ۶/۳۱ متر مربع افزايش يافت.
وي خاطرنشان كرد: مساحت كل فضاي سبز منطقه يك در سال ۸۱، هفت ميليون و ۱۱۰ هزار و ۵۳۷ متر مربع بود، كه در سال گذشته با تلاش كارشناسان اين رقم به ۷ ميليون و ۶۱۲ هزار و ۷۸۳ متر مربع رسيد.
خسروي افزود: براي زيباسازي سيماي شهر و افق ديد شهروندان در سال گذشته حدود ۵۰۰ اصله درخت در فصل زمستان براي تعريض و اصلاح خيابان ها در سطح نواحي منطقه جابه جا و بيش از ۱۰ هزار متر لوله كشي آب نيز براي بهينه سازي شبكه آبرساني درختان در بوستان هاي قيطريه، فردوسي و جمشيديه انجام شد كه با اجراي اين طرح حدود ۱۲۰ ميليون ريال صرفه جويي شد.
بنابراين گزارش در منطقه يك حدود ۹۹ درصد درختان و فضاهاي سبز با آب چاه آبياري مي شود.گفتني است منطقه يك تهران با جمعيتي بيش از ۳۰۰ هزار نفر داراي سرانه فضاي سبز ۶/۳۱ متر مربع است كه نسبت به ۱۶ متر سرانه بين المللي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

شهردار به ديدار شهروندان منطقه ۷ مي رود
شهردار تهران روز پنجشنبه با شهروندان منطقه هفت شهرداري ديدار و گفتگو مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمود احمدي نژاد همراه با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ضمن بازديد از شهرداري منطقه هفت و ديدار با مردم، مسائل و مشكلات شهروندان اين منطقه را مورد بررسي قرار مي دهد.
اين روابط عمومي از شهروندان منطقه هفت شهرداري خواست براي طرح مسائل و مشكلات خود ضمن مراجعه به محل شهرداري در خيابان سهروردي شمالي ميدان شهيد قندي اقدام به تكميل فرم ديدار كنند.
براساس اين گزارش تكميل فرم ديدار در روزهاي شنبه ۲۹ و يكشنبه ۳۰ فروردين تعيين شده است.همچنين ساكنان منطقه هفت شهرداري و يا ساير شهروندان تهراني مي توانند براي طرح مشكلات خود با تلفن ۱۳۷ واحد ارتباطات مردمي شهرداري تهران تماس بگيرند.

خشونت با ۲۸ هزار زن در تهران
بر اساس  آخرين  گزارشهاي  سال  ۸۱ ، ۲۸هزار زن  تهراني  مورد خشونت  و آزار و اذيت  قرار گرفتند.
دكتر «طاهره  ميرساردو» در گفتگو با ايرنا افزود: استان  تهران  بالاترين  ميزان  خشونت  زنان  و دختران  را نسبت  به ديگر استانها دارد كه  اين  امر گوياي  در امان  نبودن  آنان  است .وي  با اشاره  به  اينكه  درصد زيادي  از زنان  تهراني  مورد خشونت  قرار مي گيرند، اظهار داشت : بسياري  از زنان  با توجه  به  شرايط زندگي ، بافت  فرهنگي ، آبروريزي ، حجب  و حيا و طلاق ، خشونت  توسط مرد را مخفي  مي كنند.
وي  مردسالاري ، در حال  گذار بودن  جامعه ، مخالفت  مردان  با فعاليت  زنان در محيط بيرون ، وجود هنجارهاي  سنتي  و مالكيت  مرد را از عوامل  خشونت  عنوان كرد.
وي  آموزش  همگاني  را از راه حلهاي  اساسي  براي  كاهش  خشونت  دانست  و ادامه داد: وقتي  ياد بدهيم  كه  مردان  چگونه  با مشكلات  منطقي  برخورد كنند، كمتر خشونت  صورت  مي گيرد.
دكتر ميرساردو اظهار داشت : گسترش  مراكز مشاوره ، مشخص  بودن  حقوق  زن  و مرد از ديگر عوامل  كاهش  خشونت  عليه  زنان  بوده  و بايد كساني  كه  در جامعه  خشونت  اعمال  مي كنند به  عنوان  مجرم  شناخته  شوند.

هم انديشي مديران مدارس برتر در حوزه فناوري اطلاعات برگزار مي شود
اولين هم انديشي مديران مدارس برتر در حوزه IT توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي از ۲۲ تا ۲۵ تير ماه در تنكابن برگزار مي شود.
«مهندس عباس ذوقي پور» مشاور IT سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: در اين هم انديشي كه «رحمت الله محرابي» مدير دفتر تكنولوژي آموزشي دبير آن است حدود ۱۵۰ نفر از مديران ارشد مدارس برتر كشور در مجتمع تفريحي و فرهنگي تنكابن گرد هم مي آيند.
وي درباره اهداف اين برنامه اظهار داشت: هدف از اين هم انديشي، ايجاد فضايي مناسب براي تبادل اطلاعات و تجربيات في مابين مديران مدارس است و كليه مديران صاحب طرح و داراي برنامه هاي اجرايي مدارس مي توانند طرح هاي خود را به صورت الكترونيكي سايت www.roshd.ir براي دبيرخانه اين هم انديشي بفرستند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |