شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۳ - Apr 17, 2004
بمباران مسجد كوفه، تشديد محاصره نجف
آيت الله سيستاني هشدار داد
وزير امور خارجه: ايران نمي تواند بين مردم عراق و اشغالگران ميانجي گري كند
پيكر شهيد خليل نعيمي ديپلمات ايراني از بغداد به كشور منتقل شد
004995.jpg
پيكر مطهري شهيد خليل نعيمي دبير اول سفارت جمهوري اسلامي ايران در عراق عصر ديروز از طريق مرز رسمي خسروي در شهرستان قصرشيرين به كشور انتقال داده شد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم امام جمعه، فرماندار، جمعي از مقامات محلي و مردم شهيدپرور شهرستان مرزي قصرشيرين حضور داشتند.خليل نعيمي دبير اول سفارت ايران در عراق روز پنجشنبه در شهر بغداد به شهادت رسيد.پيكر پاك اين شهيد طي مراسمي ويژه و با حضور يگان هاي نظامي و انتظامي مستقر در منطقه مرزي خسروي به كشور انتقال داده شد.
آرامشي كه هفته گذشته در عراق برقرار شده بود، با اقدام تروريستي عليه يك ديپلمات ايراني در بغداد، تشديد محاصره نجف و حمله هوايي آمريكا به مسجد كوفه و شهر فلوجه به هم خورد.
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر ديروز با قطع برنامه هاي عادي خود از بمباران مسجد كوفه خبر داد. برپايه اين گزارش هواپيماهاي آمريكايي با به پرواز درآمدن بر فراز محل استقرار سپاه المهدي(عج) در شهر كوفه آنجا را مورد هدف قرار دادند.اين در حالي است كه نظاميان آمريكايي راههاي منتهي به مسجد را نيز مورد هدف قرار دادند.در همين حال، نيروهاي آمريكايي محاصره نجف را كه از چند روز پيش آغاز شده بود، ديروز تشديد كردند. بر پايه گزارش الجزيره حدود ۲۵۰۰ نيروي نظامي آمريكا اين شهر را به محاصره درآورده اند.
شهر فلوجه نيز با وجود اعلام آتش بس توسط آمريكا و جنگجويان اين شهر از روز پنجشنبه دوباره ناآرام شد. در تازه ترين درگيريهاي اين شهر ۹ تن كشته و ۳۱ تن زخمي شدند.
در پي اين تحولات بار ديگر آيت الله سيستاني به نيروهاي اشغالگر هشدار داد از خشونت ورزي عليه مردم عراق و حمله به اماكن مقدس مذهبي پرهيز كنند.
آيت الله سيستاني كه نظريات او در ميان عراقي ها بويژه شيعيان، مقبوليت گسترده اي دارد پيشتر نيز به آمريكايي ها در اين زمينه هشدار داده بود. آمريكايي  ها براي برقراري نظم در عراق به كمك آيت الله سيستاني نياز مبرمي دارند.
مقتدي صدر: آشتي با نيروهاي ائتلافي تحقق پذير
و ثمر بخش نيست
مقتدي صدر از رهبران گروههاي مخالف در عراق ديروز اعلام كرد كه آشتي و سازش با نيروهاي اشغالگر به كار نمي آيد و مثمر ثمر نخواهد بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوفه، مقتدي صدر كه براي نخستين بار ظرف دو هفته گذشته در انظار عمومي ظاهر شد و به ايراد خطبه در مراسم نماز جمعه در مسجد بزرگ كوفه پرداخت، افزود: ما به نيروهاي اشغالگر اجازه نخواهيم داد به نجف و ديگر شهرهاي مقدس وارد شوند زيرا ورود به شهرها و اماكن مقدس براي آنان ممنوع است.براساس اين گزارش، مقتدي صدر خاطرنشان كرد كه آنان (نيروهاي آمريكايي) وارد عراق شده تا سال هاي دراز در اين كشور بمانند و به اشغال كشورمان ادامه دهند، بنابراين سازشي كه با آنان صورت گيرد بي ثمر خواهد بود. در همين حال ، صدر در گفتگو با خبرگزاري روسي ريانووستي تاكيد كرد: ترك داوطلبانه خاك عراق توسط آمريكايي ها ناممكن است و تنها راه خروج آنها مبارزه مردم عراق است.
ترور ديپلمات ايراني در بغداد
در پي ترور و به شهادت رسيدن دبير اول سفارت جمهوري اسلامي ايران در عراق، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي پيامي ضمن محكوم كردن اين جنايت هولناك شهادت خليل نعيمي را به خانواده، بازماندگان و همكاران وي تسليت گفت.در پيام رئيس جمهوري با اعلام اينكه ايران نمي تواند نسبت به بحران و نابساماني در عراق بي تفاوت باشد آمده است: متاسفانه سياست رويكرد غلط آمريكا اجازه نداد تا تلاش ايران و مجامع بين المللي براي حل بحران عراق به نتيجه برسد.
005004.jpg

به گزارش ايرنا از بغداد، خليل نعيمي كارشناس فرهنگي و مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد روز پنجشنبه پس از آنكه با خودروي شخصي خود قصد خروج از سفارت ايران را داشت به ضرب گلوله ترور شد.
به گفته شاهدان عيني، چند فرد ناشناس خودروي شهيد نعيمي را به رگبار بسته و او را به شهادت رساندند. هنوز هيچ گروه يا فردي مسئوليت اين جنايت را بر عهده نگرفته است. درپي كشته شدن  دبير اول سفارت ايران در بغداد، وزارت امور خارجه از شوراي حكومت انتقالي عراق خواست تا امنيت حسين صادقي و هيات همراه وي را كه هم اكنون در عراق بسر مي برند، تامين كنند.
حسين صادقي فرستاده ويژه ايران به عراق است كه چند روز پيش براي بررسي بحران اخير عراق و گفت و گو و رايزني با مقامات حكومت انتقالي و احزاب و گروه هاي عمده عراق به بغداد رفت.سخنگوي وزارت خارجه ايران ديروز تاكيد كرد كه سفر صادقي به عراق براي كمك به مردم عراق اعم از شيعه، سني و كرد صورت گرفته است تا راه حلي براي برون رفت از بحران كنوني عراق پديد آيد.وي همچنين درخواست كرد كه شوراي حكومت عراق امنيت سفارت ايران در بغداد و كاركنان آن را نيز تامين كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص خبر منتشرشده از سوي برخي خبرگزاريها درباره احتمال توقف مذاكرات هيات ديپلماتيك ايراني در عراق افزود: ماموريت صادقي براي يافتن راه حلي در اين زمينه صورت گرفته و وي تا پايان ماموريت خود در عراق باقي خواهد ماند.سخنگوي وزارت خارجه همچنين در اظهار نظر ديگري با محكوم كردن ترور خليل نعيمي دبير اول سفارت ايران در عراق گفت: ايران به عنوان يكي از اصلي ترين قربانيان تروريسم نسبت به استمرار چنين وضعيتي به جامعه جهاني هشدار مي دهد و انتظار دارد براي حل و فصل بحران عراق از انفعال كنوني خارج شده و با آن مسئولانه برخورد كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه عكس بام شكسته بم با محكوم كردن اين عمل تروريستي گفت: كسي كه مسئول اين ترور است مطمئنا اشغالگران هستند.همچنين در نخستين واكنش خارجي به ترور دبير اول سفارت جمهوري اسلامي ايران در عراق، واتيكان اعلام داشت كه ترور ديپلمات ايراني نشانه مشكل بودن اوضاع در عراق است.
ديدار توني بلر و كوفي عنان
توني بلر نخست وزير بريتانيا از سازمان ملل متحد خواسته است در روند انتقال قدرت در عراق نقش بيشتري ايفا كند.
به گزارش بي .بي.سي بلر كه بعد از گفتگو با كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل در نيويورك صحبت مي كرد، گفت لازم است شوراي امنيت اين سازمان قطعنامه تازه اي درباره عراق تصويب كند.وي تاكيد كرد: عليرغم اختلافات جامعه بين الملل بر سر عراق،  اكنون در مورد اينكه در مرحله بعدي چه اتفاقي بايد در اين كشور رخ دهد، وحدت نظر وجود دارد. در همين حال بلر براي ديدار با بوش ديروز راهي واشنگتن شد.

در دومين گردهمايي برگزيدگان مردم مطرح شد:
مي كوشيم تصميم گيري ها با مشاركت همه منتخبان مجلس هفتم باشد
دومين همايش منتخبان هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با حضور بيش از ۱۸۰ نفراز برگزيدگان مردم كه در دور اول انتخابات حائز اكثريت آراء شده اند ساعت ۹ صبح پنج شنبه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري اين اجلاس با هدف تشكيل «كار گروه» انتخاب اعضاي هيات رئيسه مجلس آينده و بررسي عملكرد كارگروه هاي ۹ گانه تخصصي، و همچنين كار گروه انتخاب هيات رئيسه و كار گروه بررسي مشكلات فرهنگيان آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه همايش منتخبان مردم، محمدرضا باهنر منتخب مردم كرمان، به نمايندگي از سوي هيات مديره منتخبان مجلس آينده سخنراني كرد.
باهنر گفت: از زمان آغاز به كار جلسات منتخبان مجلس هفتم مقرر شد كه مردم را در جريان رفتار و برنامه هاي خود قرار دهيم كه خوشبختانه عكس العمل هاي خوب و مناسبي داشته است.وي گفت: پيشنهادهاي نمايندگان در مورد انتخابات هيات رئيسه به صورت مكتوب دريافت و جمع بندي شده است.وي با اشاره به اينكه دو يا سه جلسه از جلسات هيات مديره مربوط به بررسي و انتخاب اعضاي هيات رئيسه مجلس بوده است گفت: بدنبال مكانيزم ها و فرايندهايي هستيم تا در تصميم گيري ها حداكثر مشاركت همه منتخبان را داشته باشيم و از تصميمات از پيش گرفته شده و فردي پرهيز نماييم.
پس از سخنراني باهنر، رضا عبداللهي، منتخب مردم ماهنشان، آئين نامه پيشنهادي براي انتخاب اعضاي هيات رئيسه را قرائت كرد.
در ادامه اين همايش، احمد توكلي به عنوان تهيه كننده پيش نويس آئين نامه ساز و كار انتخاب اعضاي هيأت رئيسه مجلس هفتم گفت:  با اين ساز و كار انتخاب اعضاي هيأت رئيسه وحدت بيشتر تقويت و گرايشهاي محلي و منطقه اي كاهش مي يابد و نگاه ملي حاكم خواهد شد و ان شاء الله يك انتخابات كاملاً رقابتي خواهيم داشت.
در بخش انتهايي اجلاس منتخبان هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي اعضاي كار گروه مشورتي براي انتخاب هيأت رئيسه هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي توسط ۱۸۸ تن از منتخبان حاضر در دومين اجلاس منتخبان مردم برگزيده شدند. سپس از ميان ۳۷ داوطلب عضويت در اين كار گروه مشورتي، احمد توكلي ، علاءالدين بروجردي ، عماد افروغ ، حجت الله آشتياني ، بلوكيان ، شهرياري ، حميد كاتوزيان ،  آرين منش ، رسولي نژاد ، سلمان خدادادي ، يحيي زاده ، سيد احمد حسيني ، احمد پيش بين ، محمد صادقي و غفار اسماعيلي به ترتيب حائز اكثريت آراء  نسبي شدند. اعضاي اين كار گروه مشورتي، تا ۲۴ ارديبهشت ماه فرصت دارند تا داوطلبان عضويت در هيأت رئيسه را كه كتباً اعلام آمادگي مي كنند ثبت نام كرده و در فاصله زماني ۲۴ ارديبهشت تا ۴ خرداد، سوابق و ارزيابي توانايي هاي داوطلبان حداكثر تا ۳ برابر تعداد مورد نياز يعني حداكثر ۳۶ نفر از داوطلبين براي هر يك از مسئوليت هاي هيأت رئيسه را انتخاب و نتيجه كار خود را به همايش چهارم منتخبان مجلس كه در چهارم خرداد ماه برگزار مي شود گزارش دهد تا نمايندگان ۱۲ نفر مورد نياز را از بين افراد توصيه شده توسط اين كار گروه در همان جلسه برگزينند.
در حاشيه دومين همايش منتخبان مجلس هفتم
* احمد توكلي در حاشيه اين جلسه اعلام كرد در همايش چهارم خرداد، اعضاي هيأت رئيسه مجلس هفتم انتخاب خواهند شد.
وي تأكيد: كرد در نخستين روز مجلس هفتم كه انتخابات رسمي هيأت رئيسه مجلس برگزار مي شود ديگران هم مي توانند نامزد شوند. لازم به ذكر است توكلي با عضويت در كار گروه تعيين هيأت رئيسه مجلس به طور غير رسمي از عضويت در هيأت رئيسه منصرف شد، چرا كه اعضاي اين كار گروه حق كانديدا شدن براي هيأت رئيسه را ندارند.
* محمدرضا باهنر اعلام كرد براي هيأت رئيسه مجلس هفتم كانديدا خواهد شد.وي تأكيد كرد در دومين همايش منتخبان تنها تعداد اندكي از نمايندگان كه با آنها اشتراك خاصي نداريم و قصد دارند فراكسيون ديگري را تشكيل دهند دعوت نكرديم.
* رئيس همايش، محمدرضا باهنر منتخب مردم كرمان بود و رضا عبداللهي و حسين فدايي به عنوان منشي هاي جلسه به اداره جلسه كمك مي كردند.
* سكوت حداد عادل اولين منتخب مردم تهران به طور محسوسي مشهود بود.
* نمايندگاني كه براي اولين بار در انتخابات مجلس برگزيده شده بودند تكاپو و فعاليت بيشتري را در جلسه از خود نشان مي دادند.
* در طول جلسه تعداد حاضرين كمتر از ۱۸۰ نفر نشد.
* كار گروه بررسي مشكلات فرهنگيان علاوه بر ده كار گروه تعيين شده و به صورت فوق العاده در جلسه مذكور تشكيل شده و جلسات خود را آغاز كرد.
* احمد توكلي اعلام كرد شماره ۰۲۱۸۹۰۷۲۸۷ آماده پذيرش نظرات صاحبنظران و مردم در مورد ويژگي ها و ملاك هاي اقتصادي هيأت رئيسه مجلس هفتم مي باشد.
* ميرمحمدي نماينده قم در جلسه پنج شنبه پيشنهادي را ارائه كرد كه با مخالفت باهنر به عنوان رئيس جلسه مواجه شد كه موجب دلخوري ميرمحمدي شد.
فدايي در جلسه مطبوعاتي همايش منتخبان مجلس: آرايش مجلس هفتم با مجالس گذشته تفاوت اساسي دارد
به گزارش خبرنگار همشهري عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، درباره بودجه سال ۸۳ و لايحه برنامه چهارم، گفت: درباره لايحه چهارم خوشبختانه بررسي كارشناسي خوبي شده است.وي درباره اين كه كار گروهي با عنوان بررسي نحوه تعامل دولت با مجلس نيز تشكيل شده گفت:  در راستاي هدف كارآمدي و گفتمان مجلس هفتم - كه خدمت به مردم و پيشرفت است - تصميم گرفته شد كه كار گروهي با اين عنوان تشكيل شود تا تعامل مثبت و مؤثر بين دولت وقوه مقننه صورت گيرد.
فدايي درباره بحث ترميم كابينه نيز گفت: ما مذاكراتي با دولت داشته ايم ولي وارد مصاديق نشديم، اما اگر موانعي پيش بيايد با حفظ حدود قانوني نمايندگان و مجلس عمل خواهيم كرد.وي بر گفتمان خدمت رساني و پيشرفت كشور، اراده جدي براي كار و تلاش و پرهيز از فرصت سوزي، رفتار عاقلانه و بهره گيري از ظرفيت نخبگان و كارشناسان تأكيد كرد و ساده زيستي، ارتباط مردمي، تنظيم روابط و قوانين عادلانه و توجه به محرومان را از جمله اشتراك نظر در عرصه داخلي كشور بين منتخبان مجلس هفتم برشمرد.وي اظهار داشت: آرايش مجلس هفتم با مجالس گذشته تفاوت اساسي دارد و تقسيمات در اين مجلس براساس مواضع جناحي و گروهي كه مبتني بر سلايق سياسي است نخواهد بود، بلكه آرايش آن با حفظ مواضع اصولي و ارزشي آحاد نمايندگان براساس كار، تلاش، خدمتگزاري و پيشرفت و پرهيز از فرصت سوزي خواهد بود.

ديدار ديپلماتهاي خارجي با خرازي
سفرا، كارداران  و ديپلمات هاي  خارجي  مقيم  تهران  به  مناسبت  آغاز سال نو شمسي  با دكتر كمال  خرازي  وزيرامور خارجه  ديدار كردند.
به  گزارش  روز پنجشنبه  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ، دراين  مراسم  وزير امور خارجه ، با تبريك  سال  نو شمسي  به  ديپلماتهاي مقيم  تهران ، ابراز اميدواري  كرد در سال  نو مشكلات  فعلي  مردم  فلسطين اشغالي ، عراق  و افغانستان  و ساير نقاط پربحران  بااحترام  گذاشتن  به  حقوق حقه  ملت هاي  اين  مناطق  مرتفع  شود.
دكتر خرازي  همچنين  با اشاره  به  ريشه هاي  بحران  در منطقه  خاورميانه افزود: مادامي  كه  حقوق  مردم  مظلوم  محترم  شمرده  نشود، مردم  تحت  ظلم منطقه  از خود دفاع  مي كنند.
دكتر خرازي  ابرازاميدواري  كرد كه  هرچه  زودتر انتقال  قدرت  به  مردم عراق  صورت  گيرد و مردم  اين  كشور حق  تعيين  سرنوشت  خود را بدست  آورند.

اعلام نظر شوراي نگهبان
درباره پيشنهاد تأخير در برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس
شوراي نگهبان طي دو اطلاعيه جداگانه نظر خود را درباره زمان برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس هفتم و مصوبه مجلس درباره اساسنامه شركت مادر تخصصي مخابرات ايران اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان، اين شورا در نخستين اظهار نظر اعلام داشت: مجوز قانوني براي تاخير در برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر، مگر به اصلاح قانون انتخابات با تصويب مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد. بر پايه اين گزارش، آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در نامه اي به وزير كشور اين نظر را اعلام كرده است.
همچنين شوراي نگهبان در نامه اي به مجلس شوراي اسلامي عبارت «از جمله» در اساسنامه شركت مادر تخصصي مخابرات ايران را نشان دهنده وظايف ديگري براي اين شركت دانسته و اعلام داشته است كه اظهار نظر شوراي مذكور در خصوص اين موضوع پس از مشخص شدن وظايف شركت مذكور صورت خواهد گرفت.
شوراي نگهبان همچنين اعلام كرده است با توجه به اينكه قانون اوراق قرضه خلاف شرع دانسته شده و قانون جديد جايگزين هم وجود ندارد، عنوان «اوراق قرضه» در بند ۶ ماده ۶ اساسنامه شركت مادر تخصصي مخابرات ايران بلاموضوع است و بايد حذف شود.
شوراي نگهبان همچنين اعلام كرد: لايحه مصوب مجلس شوراي اسلامي «مقررات مالي، اداري و استخدامي وزارت جهاد كشاورزي» پس از بررسي در جلسات شورا، مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

آخرين تحولات عراق
* جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و توني بلر نخست وزير انگليس ديشب در واشنگتن آخرين تحولات جنگ عراق و مسائل خاورميانه را بررسي كردند. به گزارش خبرگزاري رويتر، همزمان با آغاز مذاكرات بوش و بلر طرح سازمان ملل درباره انتقال قدرت در عراق به كاخ سفيد ارائه شد. اين طرح كه توسط اخضر ابراهيمي تهيه شد، چگونگي انحلال شوراي حكومت انتقالي و جابه جايي قدرت در ۱۰ تير را ترسيم كرده است. موافقت آمريكا با اين طرح كه پس از مدت ها مخالفت ابراز شد نوعي عقب نشيني آشكار رهبران واشنگتن از مواضع پيشين به شمار مي رود.
* نمايندگان آمريكا و جنجگويان فلوجه براي نخستين بار به صورت رسمي و بي واسطه با هم مذاكره كردند. از جزئيات اين مذاكرات اطلاعي در دست نيست اما چارچوب كلي آن، دستيابي به توافقي براي آتش بس اعلام شده است.
* دن سنور سخنگوي ائتلاف تحت رهبري آمريكا در عراق ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: ائتلاف هيچ جايگاهي براي ميانجيگري ايران بين نيروهاي ائتلاف و مقتدي صدر قائل نيست. وي افزود اين مسئله اي است كه بايد عراقي ها آن را حل كنند نه ايراني ها.
* پيش از اين اظهارات سنور، كمال خرازي وزير خارجه ايران گفته بود كه ميانجيگري بين مردم عراق با اشغالگران بي معناست.
* خبرگزاري فرانسه به نقل از يكي از اعضاي هيأت ايراني كه اخيرا به عراق سفر كرده است اعلام كرد اين هيأت براي ديدار با رهبران شيعه عراق به نجف رفته است اما ديدار با مقتدي صدر در برنامه ديدارها نيست.

در پي انتخاب قاضي مرتضوي به عنوان مدير نمونه كشوري عنوان شد
تشكر ۴۰ نفر از مديران و قضات برجسته دادسراي تهران از رئيس قوه قضائيه
خبرگزاري فارس: ۴۰ نفر از مديران و قضات برجسته دادسراي عمومي و انقلاب تهران در نامه اي به سيد محمود هاشمي شاهرودي از وي به دليل انتخاب قاضي سعيد مرتضوي به عنوان مدير نمونه كشوري قوه قضائيه در سال ۱۳۸۲ تشكر كردند.
در بخشي از اين نامه آمده است: انشاءالله در سال جديد كه حسب نظر مبارك رهبر معظم انقلاب سال پاسخگويي و خدمت رساني عنوان يافته است با عنايت و حمايت ويژه حضرتعالي، دادسراي تهران در اجراي منويات رهبر فرزانه و ارشادات آن مقام معظم در اجراي عدالت و احقاق حق و رضايت مندي مردم مومن و صاحبان حق توفيقات افزون خواهد داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |