يكشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۹
عكس روز
آنتن ...
نمي ... ده 
002871.jpg
شركت مخابرات ايران، از موفق ترين شركت هاي دنيا در رده اعطاي تلفن همراه است. سرعت بي نظير فروش «سيم كارت» و يافتن بازار تقاضايي كه در دنيا يگانه است - كجا مشتريان براي دريافت چنين خدمات فوق العاده اي شبها را دم در اداره پست به صبح مي رسانند؟ - به تنهايي بيانگر سزاواري هاي اين مجمع است اما آنچه شركت مخابرات را از سايرين متمايز مي كند، قدرت سرويس دهي آن است. تنها تا چند سال پيش اصلا ً هيچ صدايي از مرز پولا دين تلفن همراه نمي گذشت، اما اين روزها مي توان لا به لا ي قطع و وصل هاي بي شمار، چند كلمه اي را تشخيص داد كه خود جاي سپاسگزاري دارد.

آواز دهل ازدور خوش است
كسبه هم از پس افزايش قيمت ها برنمي آيند
002844.jpg
عليرضا كريمي 
رشد ۲۰ درصدي قيمت كالا ها بالطبع بر نرخ خدمات نيز تأثير مستقيم داشته و باعث شده تا مردم در شروع سال با نگراني هاي متعدد و متنوعي كه ناشي از احساس نا امني اقتصادي است روبرو شوند. آنها در نخستين روزهاي سال نو اخباري كه در آخرين ماه سال گذشته شايعه به حساب ميآمد را واقعي و عيني ديدند و خيلي زود به اين جمع بندي رسيدند كه شايد پاسخگويي مسؤولا ن در سال جديد هم خيلي به كمتر كردن دغدغه هايشان كمك نكند.
مناسب ديديم بعد از افزايش ۲۰ درصدي قيمت اجناس براي تهيه گزارش از بازتاب هاي آن به سراغ كساني برويم كه گفته مي شود نوسانات قيمت كالا ها كمتر آنها را متأثر مي كند. در اين رابطه از گروه كاسب سؤال كرديم و اوضاع و احوال بازار را از زبان آنها شنيديم. از آنها كه اغذيه فانتزي مي فروشند تا آنها كه با گرفتن دستمزد پايين به خدمتي كه ارائه مي كنند، اطمينان ندارند.
باور كنيد كمتر رفت و آمد كرديم!
محبيان آقاي جواني است كه در منطقه تهرانپارس مغازه فروش لوازم صوتي و تصويري و موبايل دارد. وي مي گويد: شب عيد امسال دولت دو ميليون خط واگذار مي كرد، ۵ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام كردند. اين در حالي بود كه ما سيم كارت ۹۵۰ هزار توماني را ۹۷۰ هزار تومان مي فروختيم. با اين سياست نان ما آجر شد. باور كنيد در همين كار صوتي تصويري اگر اجرتمان را ۵۰۰ تومان بالا  بكشيم مشتري پايش را هم داخل مغازه نمي گذارد. مردم مجبورند گوشت و مرغ را بخرند ولي براي نصب راديو ضبط مد روز روي ماشينشان هيچ اجباري ندارند. خب معلوم است در اين ميان ما زيان مي كنيم چون قدرت خريد مردم كم است و خدمت ما لوكس.
بد نيست بدانيد مدتي پيش مشتري هايي داشتيم كه هر سه ماه يك بار ضبط و باند ماشينشان را عوض مي كردند ولي حالا  از آنها خبري نيست. تازه اينها كه مي گويم از قشر مرفه هستند و افزايش قيمت كالا  يا خدمات تأثير زيادي روي اوضاع اقتصادي شان ندارد. محبيان ادامه مي دهد:  برخي برخوردها از سوي نهادهاي مربوط نيز كار كردن ما را دشوارتر از قبل مي كند.
وي از تغييرهاي مداوم گله مند است و مي گويد: بعضي چيزها يك روز ممنوع است، يك روز آزاد. به همين دليل تكليف ما مشخص نيست.و صحبتهايش را اينگونه به پايان مي برد:  شايد باور نكنيد اما اگر بگويم امسال رفت و آمد و ديد و بازديدهاي خانوادگي مان كمتر بود دروغ نگفته ام. معلوم نيست آخر و عاقبت ما چه مي شود.
مردم اينجا هم گله دارند
قصري، در دوراهي قلهك گوشت و مرغ مي فروشد. او كه كمي هم شوخ طبع است در پاسخ به اين سؤال كه قيمت گوشت و مرغ چقدر افزايش يافته خيلي صريح مي گويد: گوشت ۱۰ درصد و مرغ ۴۰ درصد گران شده است. درآمد مردم با افزايش اينگونه قيمت ها همخواني ندارد. نظر من اين است كه اين تازه اول داستان است چرا كه در صورت استمرار اين روند مردم نمي توانند مايحتاج روزمره شان را تهيه كنند. تازه اينجا قلهك است به قول معروف يك منطقه مرفه نشين است. شايد اگر وضع به همين منوال پيش برود من هم تغيير شغل بدهم و بروم سراغ حرفه ديگري.
قيمت ها مشخص نيست 
در همان دو راهي قلهك وارد يك سوپرماركت بزرگ مي شوم تا نظر صاحب آن را هم راجع به افزايش قيمت ها جويا شوم. او از بدو ورودم دچار هول و هراس مي شود و به نظرش ميآيد ما مأمورين اداره ماليات هستيم. تا صحبت از افزايش قيمت كالا ها را پيش مي كشيم بدون لحظه اي درنگ مي گويد: هنوز هيچ چيز مشخص نيست. مي پرسم چه چيزي مشخص نيست؟ جواب مي دهد:  قيمت ها. فعلا ً شركت ها بسته اند و قيمت هيچ چيز مشخص نيست. ترجيح مي دهم او را با سوپرماركت پرزرق و برقش تنها بگذارم و بيشتر از اين موجبات ترس و واهمه او را فراهم نكنم.
چانه زني براي ۲۰۰ تومان!
بعد از قلهك به مهمانپذير محقري در يكي از پاساژهاي اطراف ميدان راهآهن مي روم. مهماندار اسماعيل عليزاده، با رويي گشاده و با دقت به تك تك سؤالا تم پاسخ مي دهد. عليزاده مي گويد: اتحاديه هر سال به ما نرخ مي دهد ولي امسال هنوز نرخ نداده كه ببينيم قيمت ها بيشتر شده يا نه. راستش را بخواهيد مسافرهاي مهمانپذيرها توان مالي قابل توجهي ندارند. همين كرايه هايي را هم كه مي دهند با سختي و مشقت است. البته نرخ كرايه ها افزايش داشته ولي خيلي كم بوده. شما خودتان قضاوت كنيد اينجا مسافر شبي ۱۳۰۰ تومان كرايه مي دهد بعد دنبال اين است كه ۲۰۰ تومان تخفيف بگيرد. در همين شرايط نرخ آب، برق، گاز و ... افزايش پيدا كرده و روي ما فشار ميآورد. به نظر من در كشور ما بيشتر به پروژه هاي بزرگ توجه شده تا به وضعيت اقتصادي گروه كم درآمد.
ده ايستگاه براي يك پاكت سيگار
كمي آنطرف تر اسماعيل روا، مرد ۴۲ ساله اي را مي بينيم كه مشغول سيگارفروشي است. او با دقت حرف هاي ما را مي شنود و بلا فاصله مي گويد: باور كنيد مشتري هاي سيگاري ما خيلي ناراحتند. مي پرسيم چرا، مي گويد: يك تومان هم در اقتصاد زندگي آنها تأثير زيادي دارد. به چشم خودم ديده ام كه يك سيگاري ده ايستگاه آنطرف تر رفته تا مثلا ً يك پاكت سيگار را ۲۰ تومان ارزان تر بخرد. البته افزايش قيمت سيگار ( آن هم از نوع ايراني اش) به قبل از عيد برمي گردد. سيگارهاي ايراني حدود ده درصد افزايش قيمت داشتند.
خجل براي اعلا م قيمت اسپاگتي!
در سه راه اختياريه پا به رستوراني مي گذارم كه اسپاگتي يكي از ساده ترين غذاهاي آن به حساب ميآيد. درويش، فروشنده ۲۵ ساله اين رستوران سخت مشغول تغيير قيمت ليست غذاهاست. او تا ما را مي بيند بلا فاصله يك صندلي كنار ميز خودش مي گذارد تا درد دل كند. خب، درد دل صاحب رستوراني كه ماهانه ۲ ميليون تومان درآمد دارد شنيدني است. درويش جوان تا صحبت از افزايش قيمت كالا ها مي شود باب صحبت را باز مي كند و مي گويد: ببين آقا، اين رستوران را ده سال پيش ۲۰ ميليون خريدم. حالا  قيمت آن ۱۵۰ ميليون است. اگر آن را بفروشم و پولش را در بانك بگذارم حدود چهار و نيم ميليون سود خالص و بي دردسر مي گيرم ولي حالا  بايد با هزار و يك دغدغه بسازم و صدايم هم در نيايد. الا ن كه با شما صحبت مي كنم ژامبون گوشت شده كيلويي ۴۰۰۰ تومان. با اين قيمت نمي شود ساندويچ ژامبون را كمتر از ۱۵۰۰ تومان بفروشم. آن هم مشتري كه عادت كرده هر هفته دست زن و بچه اش را بگيرد و به اين رستوران بيايد. من بايد جواب ده تا كارگر را هم بدهم. الا ن همين كارگر كه روبروي ما ايستاده از حقوقش راضي نيست. اين را مي دانم ولي چه بايد بكنم. مگر من چقدر مي توانم از سودي كه بايد نصيبم بشود صرف نظر كنم. زياد بودن تعطيلا ت نيز خيلي به ما ضربه مي زند چرا كه بايد به هر بهانه اي كركره مغازه را پايين بكشيم. باور كنيد حالا  مانده ام اين ليست غذاها با قيمت هاي جديد را چطور بايد اعلا م كنم. نمي خواهم شرمنده مشتريانم باشم.
مردم ناراضي اند
در يك منطقه مرفه نشين ديگر از تهران كه البته در شرق اين كلا ن شهر هم واقع شده پاي صحبتهاي احمد محمودوند، آرايشگر ۴۵ ساله اي مي نشينيم كه با نگاهي تحليلي تر به مسايل نگاه مي كند و ما را هم به تأمل وادار مي كند. او مي گويد: سياست دولت اين است كه با پايين نگه داشتن نقدينگي نرخ تورم را پايين نگه دارد كه اين سياست درستي نيست. من وقتي به هزينه هاي خودم نگاه مي كنم مي بينم هيچ وقت به اندازه ارزش واقعي كالا  پول نپرداخته ام. شغل من هم خدماتي است و تا يك حد مشخصي مي توانم دستمزدم را بالا  ببرم. امسال ما دستمزدمان را از ۱۵۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان افزايش داديم ولي از چهره مردم مي شود فهميد كه همين ۲۰۰ تومان افزايش هم برايشان سخت است. بدون اغراق بگويم من روحيه يأس و استيصال را در مردم مي بينم.
چيزي حس نكردم!
علي آژ، فروشنده جواني است كه در كار فروش پوشاك است. او در طبقه زيرين و بي سروصداي يك پاساژ در منطقه اي مرفه نشين نشسته و گويي از هيچ جا خبر ندارد. آژ مي گويد: ما فقط جنس ترك ميآوريم و قيمت كار ترك هم خيلي بالا  و پايين نمي رود. اين فروشنده جوان كه مجرد است از افزايش قيمت كالا ها چندان با خبر نيست و مي گويد: حالا  (فروردين ماه) خواب كار ما است. اسفند فروش ما خيلي زياد بود ولي... .
او مي گويد: من از افزايش قيمت ها چيزي را حس نكردم. ولي فكر مي كنم اين افزايش به ضرر صنف ما هم باشد. آژ در پايان صحبت هايش به نكته اي اشاره مي كند كه قابل توجه است. او مي گويد: خريد موبايل باعث شده نقدينگي مردم كم بشود و خب اين براي ما خوب نيست. البته اين را هم بگويم كه ما مشتري هاي خاص خودمان را داريم كه فقط از ما خريد مي كنند.

خشك شويي ها: رونق يا كساد؟
از كت و شلوار ساده تا لباس عروس
از رونق افتادن خشكشويي ها در سال هاي اخير به دليل گران بودن خدماتشان نبوده بلكه به اين دليل است كه خانواده ها در منازل خود يك ماشين لباسشويي كوچك دارند كه لباس ها را خشك شده تحويل مي دهد. آن ها ترجيح مي دهد هزينه اي را كه مي  خواهند به خشكشويي ها بدهند پس انداز و صرف خريد ماشين هاي لباسشويي كنند.
مرجان نماينده 
002838.jpg

جامه هاي تميز، براق و اتوكشيده از نشانه هاي ظاهري نظافت هستند، اما مثل هميشه بايدبراي دست يافتن به اين نشانه هم قيمتي بپردازيد. بخشي از اين قيمت صرف خريد انواع شوينده ها و پاك كننده ها مي شود.
در حال حاضر شوينده ها، عنصري آشنا  بين  اقلا م خانه ها شده اند. با اين وصف هنوز در بسياري از موارد براي شست وشوي جامه ها، البسه، پرده ها و پارچه هاي خاص، رجوع به خشك شويي ها ضروري نشان مي دهد. آيا مي دانيد چه هزينه اي در اين زمينه مي پردازيد و حد حدود قيمت ها تا كجا است؟
 مي دانيد مبالغي كه براي استفاده از خشكشويي ها صرف مي شود،چه ميزان است؟ خشك شويي هايي  كه بسياري از جزئيات شستشو شامل شستن انواع لباس، پرده، جير، چرم و نيز رنگ رزي لباس هاي گوناگون را انجام مي دهند. شما نمي توانيد همه چيز را در خانه خود بشوييد و به نتيجه مطلوب دست يابيد.

شستشو يا خشكشويي 
عمده فعاليت خشكشويي ها شستشو، خشك شويي و اتوكشي انواع البسه با جنس هاي مختلف است. قيمتي كه در ازاي هر يك از اين خدمات توسط خشك شويي هاي مختلف دريافت مي شود بستگي به نوع و جنس لباس دارد. نوع شستشو نيز در تعيين هزينه ها مؤثر است. براي مثال هزينه شستشوي يك دست كت وشلوار ۱۸۰۰ - ۱۳۰۰ تومان و هزينه اتو آن ها ۱۰۰۰-۴۰۰ تومان است، اما هزينه خشكشويي همان لباس ۲۰۰۰ - ۱۷۰۰ تومان است.
شستشوي انواع پرده، روتختي و اقلا م مشابه نيز از خدمات معمول خشك شويي ها به شمار مي رود. مبلغي كه در قبال اين نوع شستشو دريافت مي كنند، باتوجه به جنس و اندازهآن  موردنظر يا توافقي است.
اين مراكز براي شستشويك  تخته پرده با اندازه (۲۰:۲*۳) مبلغي بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان دريافت مي كنند برخي خشكشويي ها، رفوگري و رنگ رزي هم انجام مي دهند. آن ها، به عنوان مثال، مبلغي بين ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان براي رنگ رزي دريافت مي كنند. اما هزينه رفوگري لباس ها به دستمزدي كه از سوي خياط اعلا م مي شود، ارتباط مي يابد.
با گذر زمان  استقبال مردم ازخشكشويي ها كاسته شده. در حال حاضر اغلب مردم ترجيح مي دهند در منازل خويش لباس ها را بشويند.
مدير يكي از خشكشويي هاي جنوب تهران در اين زمينه مي گويد: مدتي است وزارت بازرگاني نرخي را براي ما تعيين نكرده، ما سعي مي كنيم قانع باشيم و قيمتي را ارائه دهيم تا مشتري ها راضي بمانند.
احسان - ر، كه در يكي از خشكشويي هاي تهران كار مي كند، مي گويد: اين روزها مردم كمتر به خشكشويي ها مراجعه مي كنند. زيرا ديگر در تمام خانه ها ماشين هاي لباسشويي وجود دارد و تنها براي شستشوي لباس هاي خاص و اجناسي مثل مخمل، پشم و جير به اتوشويي ها مراجعه مي كنند. هزينه اين لباسها معمولا ً براساس توافق مشتري و خشكشويي تعيين مي شود.
رسول - پ نيز در يكي ا زخشكشويي هاي تهران كار مي كند، مي  گويد: با پايان يافتن فصل زمستان و جمعآوري لباسهاي زمستاني ،خشكشويي  تا حدي شلوغ مي شود. در واقع رونق فصل كاري ما اوايل بهار و يا اواخر زمستان است كه مردم براي شستشوي لباسهاي زمستاني و يا پرده هاي خود مراجعه مي كنند. در غير اين صورت تنها براي شستن لباسهايي مثل كت و شلوارهاي مردانه و پيراهن هاي عروسي به ما مراجعه مي كنند.
او ادامه مي دهد: با پيشرفت تكنولوژي و توليد ماشين هاي لباسشويي و اتوهاي بخار اكنون ديگر هر خانواده اي خود اقدام به شستشوي لباسهايش مي كند.
او مي افزايد: تنها براي شستن اجناس خاصي به ما مراجعه مي كنند و معمولا ً قيمتي كه براي ارائه اين خدمات دريافت مي شود، توافقي است.
وقتي زمستان رو به پايان رفته و بهار نزديك مي شود، جابجايي اساسي در البسه خانوار ها انجام مي پذيرد. لباس هاي زمستاني از جنس پشم و مخمل جمع شده و جامه هاي سبك و نخي و كتاني جاي آن ها را مي گيرند. اما اين تغيير فصل مترادف با شستشو يا تعويض پرده ها و پتوها هم هست.
م - فاطمي، يك خانم  خانه دار تهراني مي گويد: معمولا ً براي شستشوي پرده و يا پتو به خشكشويي مراجعه مي كنم. زيرا شستن آن ها سخت است و در منازل آپارتماني نمي توان آن ها را شست. او مي گويد: فكر مي كنم مبلغي كه در قبال اين شستشو مي پردازيم بسيار مناسب است. زيرا با توجه به متراژ پرده ها و يا پتوها است. شستشوي پرده و پتو در خانه چندان آسان نيست. اما خانم ديگري در اشاره به هزينه اين امر مي گويد: ترجيح مي دهم لباس ها را خود در خانه بشويم و مبلغي را كه بايد به خشكشويي ها بپردازم خرج امور ديگري كنم. البته شستن بعضي از لباس ها در خانه امكان ندارد كه مجبوريم آن ها را خشكشويي ها بدهيم كه اين كار از فرسودگي لباس ها جلوگيري مي كند. ما خانواده پرجمعيتي هستيم و اگر قرار باشد خود را وابسته به خشكشويي ها كنيم، چرخه دخل و خرجمان به هم مي خورد.
اما نكته اين است نمي توانيد كت و شلوارهاي مردانه يا بسياري از لباس هاي شب بانوان را در خانه بشوييد و اتو كنيد. يكي از شهروندان مي گويد: بله پيراهن هاي معمولي را به خشكشويي ها نمي دهيم. اما براي شستن كت و شلوارهاي مردانه و همين طور لباس هاي پشمي و جير بايد به خشكشويي ها مراجعه كنيم. امكاناتي كه آن ها در تميز كردن البسه دارند، مثل استفاده از بخار، هرگز در خانه مهيا نمي شود. بنابراين فعاليت اين مراكز هميشگي خواهد بود.
صاحب يكي از خشكشويي ها مي گويد: در سال هاي اخير بيشتر براي شستن لباس هايي به ما مراجعه مي كنند كه شستشو آن ها در منزل امكان ندارد پالتوهاي زمستاني و يا كت و شلوارهاي مردانه. ضمن آن كه گاهي پوشاكي ميآورند كه از جنس جير، چرم يا پوست هستند شستن اين اجناس كمي مشكل است و بايد به صورت تكي شسته شوند. بنابراين مبالغ بيشتري بايد پرداخت شود، و اين امر بسته به دشواري خشكشويي، شستشو و اتو كردن آن دارد.
رنگ رزي و رفوگري 
خدمات خشكشويي صرفا شستشو و اتو لباس ها نيست، بسياري از لباس هايي را كه معمولا  از جنس پلي استر يا كتان هستند رنگ مي كنند. محمدي كه صاحب يكي از خشكشويي هاي تهران است، مي گويد: برخي از مشتريان براي رنگرزي لباس ها به ما مراجعه مي كنند و براي رنگ كردن هر تكه از لباس ها مبلغي بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان مي پردازند.
علي محبي مي گويد: چندي پيش براي رنگ كردن يك دست شلوار جين به يكي از خشكشويي ها مراجعه كردم كه مبلغي حدود ۱۵۰۰ تومان از من دريافت كردند. البته مبلغي كه تا سال گذشته دريافت مي كردند ۱۲۰۰ تومان بود ولي خب هزينه هاي جاري در اين زمينه هم افزايش يافته. من هر چند وقت بك بار بعضي از لباس ها را براي رنگرزي به خشكشويي ها مي دهم و از كيفيت آن ها راضي هستم.
رفوگري يكي ديگر از خدمات خشكشويي ها به شمار مي رود. رفوگري كه شامل دوخت و ترميم زيپ، دوخت دمپاي شلوارها و موارد مشابه است. براي اين خدمات نيز مبلغي بين ۲۵۰-۱۸۰ تومان دريافت مي كنند.
يكي از رفوگران مي گويد: رفوگري هم مانند ديگر خدماتي كه توسط خشكشويي ها انجام مي گرفت گمرنگ شده زيرا با وجود خياط خانه هاي متعدد در سطح شهر ديگر كمتر كسي براي رفو و يا ترسيم لباس ها به خشكشويي ها مراجعه مي كند.
002841.jpg

يكي از شهروندان نيز در اين زمينه مي گويد: چند بار براي رنگ كردن بعضي از لباس ها به خشكشويي مراجعه كردم ولي بعد ديدم مي توانم لباس ها را خود در خانه رنگ كنم. بنابراين با خريد رنگ از خشكشويي ها خودم كار رنگرزي را انجام مي دهم تا با هزينه كمتري تمام شود.
خدمات خشكشويي ها در سال هاي اخير محدود شده و آن ها عمدتا به شستشو و خشكشويي لباس هاي پشمي و زمستاني و يا لباس هاي عروس اقدام مي ورزند. در حال حاضر كمتر كسي براي شستشوي لباس هاي ساده خود مانند پيراهن يا شلوار به خشكشويي ها مراجعه مي كند. به طوري كه با فرا رسيدن فصل گرما مشتريان اين گروه به شكل قابل توجهي كاهش مي يابد. عده اي از آن ها مي گويند: قيمت هايي كه در قبال شستشو هر تكه دريافت مي شود به گونه اي تعيين مي كنيم كه مصرف كنندگان راضي باشند تا مشتريان خود را از دست ندهيم.
مشتريان نيز با وجود اينكه كمتر به سراغ خشك شويي ها مي روند اما از قيمت هايي كه توسط اين گروه تعيين مي شود راضي هستند. در حقيقت از رونق افتادن خشكشويي ها در سال هاي اخير به دليل گران بودن خدماتشان نبوده بلكه به اين دليل است كه خانواده ها در منازل خود يك ماشين لباسشويي كوچك دارند كه لباس ها را خشك شده تحويل مي دهد. آن ها ترجيح مي دهد هزينه اي را كه مي خواهد به خشكشويي ها بدهد پس انداز و صرف خريد ماشين هاي لباسشويي كند.

افزايش نرخ تقاضاي كار در ميان زنان
يافت مي نشود، گشته ايم ما
افزايش نيروي كارآمد،  توانمند،  متخصص و تحصيلكرده دانشگاهي در بين زنان و نبود فرصت هاي شغلي مناسب با وضعيت آنان باعث شده تا نرخ اشتغال در بين زنان كاهش پيدا كند
002877.jpg
گزارش
در بسياري از خانواده ها، مشكلا ت اقتصادي چنان غامض و بغرنج شده كه چاره اي جز كار كردن خانم ها باقي نمانده. اين روزها براي امرار معاش، تنها چاره كار كردن دست كم دو عضو خانواده است و با توجه به اينكه بچه ها ناچارند روزها را در مهد كودك يا مدرسه سركنند و وقتي براي كار كردن ندارند، پس والدين - كه شامل بانو خانواده هم مي شود - ناچار به يافتن شغل مي شوند!
تا اينجا مشكل چنداني وجود ندارد اما دردسر زماني است كه يك زن قصد داشته باشد، تصميمش را عملي كند و كاري بيابد.
معاون فرماندار تهران در مورد اشتغال زنان در جامعه گفت: در حال حاضر در مقايسه با سال هاي گذشته تقاضاي اشتغال زنان در جامعه افزايش پيدا كرده و از طرفي نرخ اشتغال آنان كاهش يافته است.
زهرا نژادبهرام با بيان اين مطلب گفت: در سال هاي قبل ۸۰ درصد زنان ميل به خانه دار بودن داشتند اما امروزه اين آمار كاهش يافته و به ۶۰ درصد رسيده است و ۴۰ درصد نيز تمايل به اشتغال و كار در بيرون از منزل دارند.
وي افزود: شرايط نامناسب اقتصادي جامعه، افزايش خانواده هاي يك نفره، زنان مطلقه و زناني كه همسران خود را از دست داده اند و همچنين بخش بزرگي از فارغ التحصيلا ن دانشگاهي كه احتياج به كار و اشتغال دارند از دلا يل افزايش نرخ تقاضا و پايين آمدن ضريب اشتغال زنان است.
وي خاطرنشان كرد: ميزان متقاضيان شغل با مشاغل ايجاد شده در جامعه برابري نمي كند، تعداد كساني كه جوياي كار هستند هر روز بيشتر شده اما مشاغل ثابت است بنابراين شاهد افزايش بيكاري هستيم و براساس تحقيقات صورت گرفته در سال ۸۵ تعداد بيكاران ۲ برابر تعداد بيكاران امروز خواهد بود.
معاون فرماندار تهران تأكيد كرد: نرخ رشد اقتصادي در سال گذشته بيش از ۶ درصد بوده اما به دليل اينكه از دوره هاي قبل با كمبودهاي زيادي مواجه بوده و نتوانسته ايم آنها را جبران كنيم بنابراين فضاي بيكاري انباشته شده است.
وي با اشاره به ورشكستگي برخي از واحدهاي تجاري در سال گذشته گفت: در چنين شرايطي اولين افرادي كه از كار بيكار مي شوند، زنان هستند و همچنين اولين گروهي كه براي استخدام كمتر مورد توجه قرار مي گيرند نيز آنها هستند و تمام اينها به دلا يل فرهنگي صورت مي گيرد و اينكه ما نتوانسته ايم تحولا ت را در جامعه  نهادينه كنيم، بنابراين براي جبران اين امر نياز به قوانين حقوقي و حمايتي خاصي داريم كه در آيين نامه هاي دولت ذكر شود.
سياست هاي اشتغال زنان، مبناي كار دولت
رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان نيز در اين باره گفت:  سياست هاي اشتغال زنان كه سال هاي گذشته در شوراي عالي انقلا ب فرهنگي به تصويب رسيد تا به امروز مبناي كار و برنامه ريزي قرار نگرفته است و دولت بايد در اين زمينه اقدام كند.
منيره نوبخت افزود: جمعيت جوان كشور و افزايش نيروي جوياي كار و همچنين كمبود فرصت هاي شغلي و عدم تناسب اين فرصت ها با نيروهاي داوطلب، باعث شده با معضل اشتغال در كشور روبرو باشيم و اين يك امر طبيعي است و در مورد تمام افراد جامعه صدق مي كند.
وي تصريح كرد: در گذشته فرصت هاي شغلي در بخش دولتي پاسخگوي نيروي جوياي كار بود اما در حال حاضر به دليل كوچك شدن ساختار دولتي و كاهش فرصت هاي شغلي در اين بخش و همچنين توسعه نيافتن بخش خصوصي با توجه به نياز اشتغال هر روز شاهد تعداد بيشتر افراد متقاضي كار هستيم.
او سپس خاطرنشان كرد: افزايش نيروي كارآمد،  توانمند،  متخصص و تحصيلكرده دانشگاهي در بين زنان و نبود فرصت هاي شغلي مناسب با وضعيت آنان باعث شده تا نرخ اشتغال در بين زنان كاهش پيدا كند.
رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان تأكيد كرد: مهم ترين راهكار در اين زمينه، توجه جدي، منطقي و برنامه اي براي توسعه بخش خصوصي و فراهم كردن امكانات براي آنها است كه متأسفانه براي اين امر با مشكلا ت فراواني روبرو هستيم.
وي گفت: سياست هاي اشتغال زنان در سال هاي گذشته از سوي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان مطرح و به تصويب شوراي عالي انقلا ب رسيد اما تا به امروز مبناي كار قرار نگرفته و برنامه ريزي خوبي نيز در مورد اين سياست ها انجام نشده است بنابراين نيازي به تصويب سياست جديدي نيست.

حل مشكل اشتغال جوانان
شايد شنيده باشيد كه مي گويند نجات يك نفر مثل نجات يك جامعه است و حالا  با اين قياس، نجات يك جامعه نجات جهان است.
بزرگ ترين مشكل فعلي جوانان كشور مسأله اشتغال است و دولت مي خواهد با اجراي طرحي بزرگ موسوم به طرح اشتغال زايي، ده درصد جوانان را سركار بگذارد كه در مقايسه با جمله اول، جمعيتي كلا ن مي شود. البته اين طرح بيش تر افراد تحصيل كرده را نجات مي دهد و سيصد هزار موقعيت شغلي ايجاد مي كند. البته اگر اين آمار را جدي بگيريم يعني فقط سه ميليون بيكار در ايران وجود دارد كه خودش اميدوار كننده است.
به هر حال رئيس سازمان ملي جوانان گفت: باتوجه به اين كه طرح اشتغال در كشور براساسIT وICT اجرا مي شود بنابراين كسب مهارت بين جوانان بايد در ابتداي اين برنامه و طرح مورد توجه و اجرا شود.
دكتر رحيم عبادي با اشاره به اين كه در حال حاضر نرخ بيكاري در كشور به سمت افراد تحصيل كرده است، ادامه داد: اكثر جوانان تحصيل كرده در جامعه امروز خواهان شغل درآمدزا و مولد هستند كه با اجراي چنين طرحي تا حد ممكن به خواسته آنان نزديك مي شويم.
وي گفت: برخي طرح اشتغال ۳۰۰ هزار شغل را يك طرح آموزشي مي دانند در حالي كه لا زمه ايجاد اشتغال هاي جديد در كشور كسب مهارت هاي لا زم از سوي جوانان است بنابراين، اين طرح تنها به آموزش جوانان ختم نمي شود و به طور حتم درصدي از مشكلا ت اشتغال در كشور را حل خواهد كرد.
عبادي با اشاره به اين كه گسترش شركتهاي خصوصي يكي از برنامه هاي سازمان ملي جوانان براي اجراي طرح اشتغال در كشور است، افزود: باتوجه به اين كه شركت هاي خصوصي طبق طرح اشتغال موظف به ايجاد شغل هستند هزار شركت جديد تأسيس خواهد شد و ۴ هزار شركت موجود را نيز تقويت خواهيم كرد، در واقع اين ظرفيت ها امكان ايجاد شغل مولد را فراهم مي كند.
رئيس سازمان ملي جوانان خاطرنشان كرد: باتوجه به ۳ ميليون جوان بيكار در كشور ايجاد ۳۰۰ هزار شغل مي تواند ۱۰ درصد مشكل اشتغال در كشور را حل كند اما در صورتي كه طرح مورد توجه قرار گرفته و گسترش پيدا كند درصد قابل توجهي از مشكل اشتغال در كشور حل خواهد شد.
عكس: سعيد بهنام

نيمي از دبيرستان هاي كشور كتابخانه ندارند
تقريباً پنجاه و پنج درصد از دبيرستان هاي كشور فاقد كتابخانه هستند و خيلي از آنان نيز كه از اين موهبت برخوردارند، مجله هاي لا زم، به روز و مفيد در خوري ندارند. در حالي كه بالا  بردن دانش جوانان آتيه ساز كشور كه خود نوعي خود اشتغال زايي را در بطن اش مستتر دارد و مي تواند در آينده به افزايش درآمدشان كمك كند، مي تواند مهم ترين هدف دولت باشد. برطرف كردن چنين معضلي بايد به سرعت در برنامه هاي آتي جاي بگيرد.
معاون فرهنگي و هنري دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار ۲۹ هزار دبيرستان در كشور گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار كتابخانه در دبيرستان هاي كشور مشغول فعاليت است و بيش ا ز ۵۵ درصد از دبيرستان هاي كشور فاقد كتابخانه آموزشگاهي است.
اصغر تقي زاده شكيبا با اشاره به اين كه در هر كتابخانه آموزشگاهي به طور ميانگين بين ۲ تا ۳ هزار جلد كتاب وجود دارد، افزود: براساس آمار ارائه شده، در حال حاضر حدود ۲۳ ميليون و ۸۷۵ هزار و ۷۵۹ جلد كتاب در كتابخانه هاي مدارس مقطع متوسطه وجود دارد.
وي با اشاره به اين كه سرانه هر دانشآموز باتوجه به تعداد كتاب هاي كتابخانه ها حدود ۵ جلد كتاب براي هر دانشآموز است، اظهار كرد: سرانه استاندارد بين المللي كتاب هر دانشآموز در مقطع متوسطه ۱۲ جلد است.
معاون فرهنگي و هنري دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه فقط حدود ۱۸ درصد كتابخانه هاي مدارس توسط كتابدار اداره مي شود، افزود: در حال حاضر فقط ۳ هزار و ۶۸۴ كتابدار در كتابخانه هاي مدارس متوسطه مشغول فعاليت هستند و مابقي كتابخانه ها توسط دانشآموزان اداره و نظارت مي شود.
وي با تأكيد بر اين كه بايد براي ارتقاي فرهنگ كتابخواني در مدارس از نيروهاي كتابدار در كتابخانه ها استفاده شود، اظهار كرد: سازمان مديريت مجوزي براي استخدام كتابدار به وزارت آموزش و پرورش نمي دهد، در صورتي كه حضور كتابدار در كتابخانه هاي مدارس براي غني سازي فرهنگ مطالعه در مدارس الزامي است.
تقي زاده شكيبا با اشاره به اين كه بيشتر كتاب ها و كتابخانه هاي مدارس متوسطه در شهر تهران متمركز هستند، گفت: حداقل تعداد كتاب ها در مدارس استان كهگيلويه و بويراحمد است كه يكي از مهم ترين اقدامات معاون فرهنگي و هنري دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در سال آينده غني سازي كتابخانه هاي اين استان است.

صداي مصرف كننده
خوب حرف مي زنيم!
مسؤولين هرچند وقت يكبار دلشان براي محيط زيست تهران مي سوزد يك قانون جديد تصويب مي كنند، چند وقت پيش سازمان محيط زيست اعلا م كرد موتورهاي دوزمانه به دليل آلودگي محيط زيست جمعآوري مي شوند موتور چهارزمانه جايگزين آنها مي شوند، ولي تاكنون اقدامي صورت نگرفته است. اين مسأله در حد حرف باقي ماند.حسين پور
آسفالت پولي
اهالي منطقه شهر قدس خيابان وليعصر، علا وه بر اين كه ماليات مي دهند، چندي پيش مبلغ ۹۰۰ هزار تومان به حساب شهرداري منطقه واريز كردند تا اين خيابان آسفالت شود، اما تاكنون هيچ اقدامي از طرف شهرداري صورت نگرفته است.
ساكنين شهر قدس 
چرا قيمت مصالح ساختماني هر روز بالا  مي رود
قيمت مصالح ساختماني از جمله تيرآهن و سيمان روز به روز گران مي شود. باوجود اين كه كارخانه هاي سيمان و فولا د يكي پس از ديگري افتتاح مي شوند اما عرضه بيشتر اين محصولا ت گويا تأثيري در قيمت مصالح نخواهد داشت.
يك مصالح فروش
تشكر از شركت واحد
از شركت واحد تشكر مي كنم كه با وجود خوره افزايش قيمت، قيمت بليت اتوبوس ها را كم كرد.يك شهروند تهراني
سروصداي اتوبوس ها
اتوبوس هاي شركت واحد هنگام حركت آن قدر سرو صدا دارند كه افراد هنگام صحبت كردن بايد داد بكشند تا صدا به صدا برسد. از شركت واحد مي خواهم فكري به حال سروصداي اتوبوس ها بكند.
دانشجوي رشته گرافيك
كالا هاي غيربهداشتي را اعلا م كنيد
چند روز پيش راديو و تلويزيون اعلا م كردكه كرم .... غيربهداشتي است. بهتر است وزارت بهداشت تمامي كالا هاي غيربهداشتي را بدون هيچ رودربايستي اعلا م كند.
م . الف 
رانندگان پرافاده 
با آغاز سال جديد پيدا كردن تاكسي خالي در محدوده طرح ترافيك بسيار دشوار شده است.
البته لوكس شدن تاكسي نيز خود عاملي شده تا رانندگان محترم تاكسي با كمي افاده بيشتر در پي مسافر دربستي بگردند.
زهرا رشوند
ترافيك عامل افزايش مصرف سوخت
مسؤولا ني كه در پي حل مشكل سوخت خودروها هستند بدانند وقتي اتومبيلي يك ساعت در ترافيك مي ماند، سوخت مصرف مي كند. بهترين راه حل كاهش ميزان مصرف سوخت حل مشكل ترافيك تهران است.
ع. غديري 
معضل دريافت گواهي نامه رانندگي
چرا براي گرفتن گواهي نامه رانندگي حتماً بايد كارت پايان خدمت داشت؟ دانشجوي پاره وقت دانشگاه پيام نور هستم. گواهي اشتغال تحصيل به دليل اين كه پاره وقتم به من نمي دهند. حال اين سؤال را دارم آيا در تهران به اين بزرگي مي شود بدون گواهي نامه رانندگي كرد؟! س.ب
هر سال دريغ از پارسال
هر سال قول و وعده و وعيد مي دهند كه حقوق پرستاران زياد مي شود اما هر سال دريغ از پارسال.مرجان. ب
اورژانس صافكاري 
در ميدان الغدير يكم، نرسيده به كن تعداد زيادي تعميرگاه صافكاري وجود دارد كه به طور شبانه روزي مزاحم اهالي هستند و آسايش ساكنين محل را بر هم مي زنند.اهالي منطقه 
معضل كارت ملي 
از زماني كه خودمان را شناختيم بحث كارت ملي در جامعه داغ بود و امروز هم ادامه دارد. جديداً فرم كارت ملي كه به عهده ثبت احوال است را به اداره پست منتقل كرده اند و يك روز در ميان ۵۰ عدد فرم به هر اداره پست مي دهند آيا در هر منطقه پستي تهران فقط ۵۰ نفر زندگي مي كنند؟ آيا مسؤولين براي وقت مردم ارزش قائل نيستند؟رضا صادقي 
ازدواج ۳۰۰ هزار توماني!
با ۳۰۰ هزار توماني كه بانك ها تحت عنوان وام ازدواج پرداخت مي كنند تنها ۲ عدد حلقه ناقابل مي توان خريد. در جايي كه بنيه مالي بانك ها براي كمك به جوانان تنها در حد ۳۰۰ هزار تومان است چگونه جوانان را به انجام سنت پسنديده ازدواج تشويق مي كنيد؟ چه كسي با ۳۰۰ هزار تومان مي تواند زن بگيرد؟!
مهدي نقيبي 
اولين نشان استاندارد
تبليغات تلويزيون در زمينه موادغذايي زياد شده است اكثر آنها نيز در اين تبليغات مي گويند اولين دارنده نشان استاندارد. مي خواهم بدانم براي محصولي مثل روغن نباتي چه كسي اولين استاندارد را دارد؟ بهتر است در پخش تيزرها و ارائه اطلا عات به مردم دقت بيشتري كنند.علي يعقوبي از تهران 
سايت وزارت صنايع و معادن به روز نيست 
سايت وزارت صنايع و معادن به روز نيست از مسؤولين خواهشمنديم رسيدگي كنند.يك خبرنگار
لبه تاريكي 
نزديك يك سال است بلوار مارليك واقع در كرج روشنايي ندارد. بارها از مسؤولين تقاضاي روشنايي كرديم ولي هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است. مقدم

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
Eliam:info@hahsmahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |