سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۱
آپارتمان نشيني قواعد خواص خود را دارد
همسايه عزيز، چراشارژآپارتمان را نمي  پردازي؟
002937.jpg
فرهنگ سازي، صداقت و اعتماد متقابل بين ساكنان و مديران مجموعه هاي مسكوني، ثبات و تعادل در قيمت هاي آب، برق، گازوئيل و گاز مصرفي شهروندان كه از طرف مسؤولا ن بايد به آ ن توجه شود، در نظر گرفتن كنتور مستقل آب، برق و گاز براي هر واحد مسكوني و دقت نظر ساكنان و انضباط آنها در پرداخت بموقع هزينه ها مي تواند در رفع اين گونه درگيري ها و ايجاد آرامش بين خانواده هاي آپارتمان نشين مؤثر واقع شود.
اين است قاعده زندگي شهرنشيني.
اين است حكايت مالكيت مشترك.
ا فزايش جمعيت شهري، گراني زمين ودشواري ارائه خدمات شهري مردم را به سمت آپارتمان  نشيني هدايت كرد و نظام سنتي خانه نشيني در ايران به كلي دگرگون شد.
پرداخت شارژ اولين وجه زندگي آپارتمان نشيني به شمار مي رود. تلقي شما از اين قاعده چيست؟
نسرين ميرزايي 
بعد از تبديل خانه هاي شخصي و ويلا يي به آپارتمان، ساكنان اين خانه ها كه عادت كرده بودند در خانه اي مستقل زندگي كنند با آپارتمان نشيني دچار مشكل شدند. مالكان خانه هاي شخصي كه در خانه هاي خود تنها ساكن آن بودند و هيچ گونه تعهد و مسؤوليتي نسبت به همسايه خود نداشتند با ورود به آپارتمان ها درگير مشكلا تي از قبيل رعايت حقوق همسايه هاي ديگر، نظم، مسؤوليت، پرداخت به موقع شارژ، پرداخت هزينه هاي ديگر ساختمان نظير آتش نشاني، آسانسور و غيره شدند. شهرنشينان چاره اي ندارند جز اينكه خود را با زندگي در خانه هايي با تركيب نوكه فقط چند قدم با خانه همسايه فاصله دارد تطبيق دهند.
براساس اين مشكلا ت و اختلا فات بود كه قانون تملك آپارتمان ها در اسفندماه ۱۳۴۳ تصويب شد و تمام مواردي را كه بايد مالكان يا ساكنان آپارتمان ها رعايت مي كردند از نظر حقوقي مشخص شد و رفته رفته فرهنگ آپارتمان نشيني شكل گرفت و مردم مجبور شدند براي رفاه و آسايش زندگي خود به اين فرهنگ مجهز شوند.
يك مسأله مشترك 
اما يكي از دشواري هايي كه هنوز در ساختمان هاي چند واحدي، مجتمع ها و برج هاوجود دارد و همواره سبب بروز اختلا ف بين ساكنان آپارتمان ها، مالكان و مديران مجتمع هاي ساختماني مي شود، پرداخت شارژ و مخارج قسمت هاي مشترك اين گونه ساختمان هاست.
مجموع هزينه هاي مشترك مصرفي يك ساختمان مثل آب،  برق، گاز، گازوئيل و هزينه هاي تعميراتي آن را شارژ ساختمان مي گويند.
شارژهاي ساكنان مستأجر يا مالكان و در بسياري مواقع شارژ خانواده هاي پرجمعيت نيز با خانواده هاي كم جمعيت تفاوت دارد كه همين امر در اكثر آپارتمان ها سبب بروز اختلا ف مي شود.
طبق ماده ۴ قانون تملك آپارتمان ها، حقوق و تعهدات و همچنين سهم هر يك از مالكان قسمت هاي اختصاصي از مخارج قسمت هاي مشترك متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصي به مجموع مساحت قسمت هاي اختصاصي تمام ساختمان به جز هزينه هايي كه به دليل ارتباط نداشتن با مساحت زيربنا به نحو مساوي تقسيم خواهد شد. ممكن است مالكان ترتيب ديگري را براي تقسيم حقوق و تعهدات و مخارج پيش بيني كرده باشند. پرداخت هزينه هاي مشترك اعم از اين كه ملك مورد استفاده قرار گيرد يا نگيرد الزامي است و طبق تبصره يك ا ين ماده،  مديران مجموعه با رعايت مفاد اين قانون، ميزان سهم هر يك از مالكان يا استفاده كنندگان را تعيين مي كنند و در صورت موافقت مالكاني كه داراي اكثريت مساحت زيربناي اختصاصي  ساختمان هستند، هزينه هاي مشترك براساس نرخ معيني كه به تصويب مجمع عمومي ساختمان مي رسد، برحسب زيربناي اختصاصي هر واحد، محاسبه مي شود.
002940.jpg

طبق ماده ۱۰ اين قانون مشخص شده كه در صورت امتناع مالك يا استفاده كننده از پرداخت سهم خود، هزينه هاي مشترك از طرف مدير يا هيأت مديران به وسيله اظهارنامه با ذكر مبلغ بدهي و صورت ريز آن مطالبه مي شود. هرگاه مالك يا استفاده كننده ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهي خود را نپردازد، مدير يا هيأت مديران مي توانند به تشخيص خود و باتوجه به امكانات دادن خدمات مشترك از قبيل شوفاژ، تهويه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غيره به او خودداري كنند و در صورتي كه مالك و يا استفاده كننده همچنان اقدام به تسويه حساب نكند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضاي مدير يا هيأت مديران براي وصول وجه مزبور طبق اظهارنامه ابلا غ شده اجرائيه صادر خواهد كرد.
اختلافات بين مديران و ساكنان 
- ساكنان چون نمي توانند در جريان جزئيات حساب ها و هزينه هاي پرداختي ساختمان خود قرار بگيرند، هزينه ها را قبول نمي كنند و در پرداخت آن اهمال مي كنند.
- مديران ساختمان ها سوءاستفاده كرده و هزينه ها را طوري محاسبه مي كنند كه از قبل آن بتوانند پولي به جيب بزنند كه در اين گونه مواقع نيز ساكنان چون نمي توانند ثابت كنند از پرداخت هزينه امتناع مي كنند و با مديران ساختمان ها درگير مي شوند.
- بعضي از خانواده ها به دليل مشكلا ت اقتصادي درون خانواده تا ماه ها قادر به پرداخت اين هزينه ها نمي شوند و يا به دليل سهل انگاري در پرداخت هزينه هاي شارژ واحد خود اهمال مي كنند.
- در قانون محاسبه پرداخت هزينه ها نقص وجود دارد و سبب بروز اختلا ف مي شود.
مهندس دارابي، مدير يكي از ساختمان هاي ۵ طبقه ده واحدي در مورد اصلي ترين موارد اختلا ف در پرداخت شارژ مي گويد: ساختمان ها قبل از آن كه به ۱۰ آپارتمان  و بيشتر تبديل شوند از يك كنتور استفاده مي كنند و به موقع تفكيكي گرفته نمي شود. در نتيجه هزينه آب يكباره زياد مي شود و تفكيك واحدها قيد نمي شود.
در بسياري از ساختمان ها مثل ساختمان ما سازمان آب و اداره گاز براي تخمين آب مصرفي كل ساختمان يك كنتور در نظر مي گيرد كه همين امر خود موجب ايجاد اختلا ف بين ساكنان مي شود. در اين مورد مالكان ساختمان بايد سند و امتياز آب را تفكيك كنند و پس از پرداخت هزينه به سازمان آب، تفكيكي بگيرند تا هزينه ها در كل كاهش يابد.
وي تأكيد مي كند: البته قسمت زيادي از اختلا فات بر سر پرداخت هزينه آب است به اين دليل كه قيمت گاز خيلي بالا  نيست و اختلا ف مصرف محسوسي ندارد؛ اما چون هزينه آب چشمگير است و قانوناً نيز هزينه هاي مشترك بايد مساوي و بدون در نظر گرفتن تعداد نفرات ساكن در هر واحد تقسيم شود سبب بروز اختلا ف مي شود.
مدير اين ساختمان مي افزايد: مثلا ً اين اختلا ف در مورد پرداخت برق مصرفي كمتر است چراكه اداره برق براي هر واحد به طور مستقل يك كنتور برق در نظر گرفته است. اگر سازندگان ساختمان ها پس از ساخت وساز و افزايش تعداد واحدها به موقع و بلا فاصله تفكيكي آب و گاز را بگيرند هزينه ها به شدت كاهش خواهد يافت.
مسعود معراجي، ساكن يكي از ساختمان هاي ۸ طبقه ۱۶ واحدي مسكوني در توانير است. وي با نارضايتي در پرداخت شارژ مي گويد: در ساختمان ما مشكل اصلي  اين است كه تمام هزينه ها را بر مبناي تعداد نفرات هر واحد در نظر مي گيرند كه به نظر من اين خود مشكل شرعي و قانوني دارد.
او مي افزايد: مثلا ً در يك واحد ممكن است يك يا دو نفر ساكن باشند اما هميشه ۵، ۶ نفر نيز ميهمان داشته باشند ولي از آنها نيز به تعداد همان يك نفر مجرد و يا دو نفر زوج جوان شارژ دريافت مي شود كه ا ين اشتباه است.وي در مورد ميزان پرداخت شارژ  ماهيانه ساختمان خود مي افزايد: شارژ ماهيانه در ساختمان ما كه استخر و سونا نيز دارد ۱۵ هزار تومان براي هر واحد به طور ثابت و به ازاي هر نفر نيز ۵ هزار تومان متغير است.
معراجي پيشنهاد مي دهد: به عقيده من قانون هزينه پرداختي شارژ آپارتمان ها بايد اصلا ح شود و همه ساكنان بايد به يك ميزان شارژ بپردازند چون همه ساختمان ها يك سيستم گرمايشي و سرمايشي مركزي دارند و كسي نمي تواند ادعا كند كه چون يك نفر است پس آب گرم يا گرما كم مصرف مي كند مثلا ً احتمال دارد يك خانواده پنج نفري بنابه صرفه جويي هزينه مصرفي اش با يك خانواده دو نفره يكي باشد.

مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
سهم ۵۴ درصدي مردم در تأمين منابع درمان  بايد زير ۳۰درصد باشد
با وجود دستور آقاي خاتمي در سال گذشته براي واقعي كردن تعرفه هاي بهداشت و درمان، اين موضوع هنوز به سرانجامي نرسيده است.
نورالدين پيرمؤذن، مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: لا زم است هرچه زودتر اقدامات لا زم براي عملي شدن اين موضوع انجام شود.
وي افزود: سهم مردم و دولت در تأمين منبع درمان جزو چالش هاي تصميم ساز در كشور است كه در اين ميان سهم مردم ۵۴ درصد است كه اين رقم بايد به زير ۴۰ درصد برسد.
وي تأكيد كرد: اين شاخص نشان دهنده رعايت نكردن عدالت اجتماعي در جامعه است به نحوي كه ۴ درصد از خانوارهاي كشور ۴۰ درصد از درآمد ساليانه خود صرف هزينه درمان مي كنند.
پيرمؤذن ادامه داد: از سوي ديگر سرانه هزينه سلا مت در كشور ۲۵۸ دلا ر است كه اين رقم در كشورهاي در حال توسعه ۴ رقمي است و در كشورهاي توسعه يافته ۴ هزار دلار است.
به گفته وي، پرداخت ۵۱ درصد از اين ۲۵۸ دلا ر توسط مردم بيانگر اين است كه در دو دهه گذشته براي سلا مت جامعه سرمايه گذاري مناسبي صورت گرفته است.
وي با اشاره به غيرواقعي بودن تعرفه ها و پايين بودن سرانه بيمه در كشور، عنوان كرد: در سال ۸۲، نرخ سرانه بيمار ۱۵ هزار و ۶۰۰ ريال بود كه نرخ واقعي آن در سال ۸۳، ۳۸ هزار و ۳۳۷ ريال پيش بيني مي شود. لذا كميسيون در نشستي در اين رابطه بر محورهايي مانند افزايش سهم سلا مت از درآمد ناخالص ملي، حداقل ۲ درصد در طول برنامه توسعه چهارم، واقعي كردن تعرفه هاي خدمت پزشكي، تشخيص و درمان واقعي كردن نرخ سرانه لا يحه در كشور، تأكيد داشت.
پيرمؤذن افزود: باتوجه به مصوبات لا يحه بودجه ۸۳ مبني بر بيمه شدن تمام ملت تحت پوشش خدمات بيمه درماني و تحويل دفترچه خدمات بيمه درماني براي تمام روستاييان، اصرار كميسيون بهداشت نسبت به عملي نمودن اين مثبت بود.
وي يادآور شد: در سال ۸۳، تمام بيمارستان ها و مراكز درماني اعم از خصوصي و دولتي بايد نسبت به پذيرش مصدومان ناشي از حوادث و سوانح اقدام نمايد. همچنين دولت مكلف است در سال ۸۳، نسبت به بيمه نمودن كليه افرادي كه تحت پوشش هيچ گونه بيمه درماني قرار ندارد، اقدام و آنها را به طور رايگان بيمه كند.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان در ادامه با بيان اين كه در هزاره سوم، سازمان بهداشت جهاني ارائه خدمات بهداشتي و درماني را براساس معيارهاي خاص خود ارزيابي مي كند، تصريح كرد: متأسفانه كشور ايران در بين ۱۹۲ كشور عضو سازمان بهداشت جهاني رتبه ۱۰۶ را دارا است. لذا براي تصميم گيري و تصميم  سازي در حوزه بهداشت و درمان، نياز به نگرش نو احساس شد.
وي گفت: براي رضايتمندي مردم از ارائه خدمات درماني، عدالت بر سه هدف عمده دسترسي برابر به نيازهاي برابر براي تمام شهروندان و كيفيت مطلوب و كارآيي بيشتر استوار است. در سال ۲۰۰۳ سهم سلا مت از توليد ناخالص ملي در كشور، ۶ درصد بوده است كه اين رقم بايد در كشورهاي در حال توسعه ۸ تا ۱۰ درصد و در كشورهاي توسعه يافته، حتي ۱۴ درصد باشد.

فروشگاه هاي زنجيره اي در خدمت مردم
عرضه بهتر، كنترل تورم
درحاشيه خبرها
يكي از مسائلي كه همواره مورد نظر مصرف كنندگان بوده و هست ايجاد تنوع در عرضه محصولا ت است چرا كه در چنين وضعيتي قدرت انتخاب خريدار بالا  مي رود.
علا وه بر اين شكل گيري و ايجاد مراكز عرضه مستقيم كالا  و اجناس براي كاهش واسطه گري و دلا ل بازي و نيز در سهولت خريد مصرف كنندگان مي افزايد، اين امر در كشور ما نيز در سال هاي اخير گسترش قابل توجهي داشته است. در همين زمينه مي توان گفت هدف اصلي راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي كمك به خانواده ها در امر تهيه مايحتاج مورد نياز آنها بوده و تجربه نشان داده كه اين مراكز نقش بسيار مهمي در اين باره دارند.
البته تنها فروشگاه هاي زنجيره اي نيستند كه در اين زمينه مي توانند ياري  دهنده باشند بلكه تعاوني هاي مصرف محلي، ميادين ميوه و تره بار و بازارهاي روز در مناطق مختلف شهر نيز چنين نقشي دارند ولي با توجه به عرضه تمام اجناس در فروشگاه هاي زنجيره اي اين مراكز به سرعت مورد توجه خانواده ها قرار گرفت. نظر مشتريان درباره اين مراكز از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه در چنين وضعيتي مراكز مي توانند با بهره گيري از نظرات، انتقادات و پيشنهادات مشتريان خود عملكرد بهتري از خود نشان دهند و در نهايت نظر مشتريان را جلب كنند.هدايتي يكي از كساني است كه براي تهيه كالا هاي مورد نياز خود به يكي از اين فروشگاه ها مراجعه كرده و در اين باره مي گويد: هر يك از فروشگاه ها با هدف حذف واسطه ها و ارائه مستقيم كالا  به مردم شروع به كار كرده اند و تاكنون نيز با وجود فراز و نشيب بسيار توانسته اند در اين زمينه موفق عمل كنند.وي افزود: به دليل وجود تنوع محصول در فروشگاه هاي زنجيره اي، مصرف كننده با خيال راحت  مي تواند دست به انتخاب بزند و مايحتاج خود را تأمين كند.
وي در ادامه با بيان اين نكته كه در برخي مواقع قيمت كالا هاي ارائه شده در اين فروشگاه ها نسبت به بازار گران تر است، گفت: البته اين تفاوت قيمت ها بسيار نيست ولي به هر حال وقتي فروشگاهي قصد جذب مشتري دارد بايد اجناسش نسبت به بازار بيرون تا حدودي ارزان تر باشد.
صادق زاده يك زن خانه دار نيز در اين زمينه گفت: براي كساني كه قصد دارند محصولا ت متفاوتي را در يك زمان تهيه كنند و البته وقت كافي نيز در اختيار ندارند وجود فروشگاه هاي زنجيره اي خود يك نعمت به شمار مي رود زيرا يك فروشگاه زنجيره اي مي تواند تقريباً تمامي نيازهاي يك زن خانه دار را تأمين كند و جوابگو باشد.
وي در مورد قيمت اجناس موجود در اين فروشگاه ها در قياس با بازار بيرون مي افزايد: اين امر در تمامي فروشگاه هاي زنجيره اي يكسان نيست و به عنوان مثال در فروشگاهي يك شلوار جين ۱۶۰ هزار ريال فروخته مي شود و حال آنكه همين نوع شلوار در فروشگاهي ديگر ۱۴۰ هزار ريال به مشتريان عرضه مي شود.
صادق زاده تنوع محصول، افزايش قدرت انتخاب مصرف كنندگان، تفاوت نسبي قيمت اجناس و سهولت خريد را از دلا يل استقبال مردم از اين فروشگاه ها در كشور دانسته و گفت: با گسترش اين فروشگاه ها مي شود تورم و گراني را كنترل كرد پس لا زم است به اين موضوع درست توجه شود.
محرابي مسؤول فروش يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي در تهران نيز با اشاره به افزايش تمايل مردم براي تهيه كالا هاي مورد نياز خود از فروشگاه هاي زنجيره اي به خبرنگار ما گفت: از تمامي گروه هاي جامعه براي خريد به ما مراجعه مي كنند ابته در اين زمينه از قشر متوسط و كم درآمد جامعه تعداد بيشتري براي خريد به سراغ ما مي آيند.وي يكي از دلا يل اين امر را ارزان بودن نسبي كالا هاي عرضه شده در اين فروشگاه بيان مي كند و مي افزايد: البته يكي ديگر از عواملي كه مردم به اينگونه فروشگاهها مراجعه مي كنند عرضه و فروش كالا هاي كالا برگي و يا كوپني است كه مشتريان زيادي را به اين فروشگاه ها مي كشاند.
وي در ادامه شرط اصلي بقاي فروشگاه هاي زنجيره اي را مشتري مداري و توجه به سليقه هاي آنها و نيز كاهش قيمت كالا ها از طريق حذف واسطه ها بيان مي كند و در ادامه مي گويد: اين فروشگاه ها توانسته اند با استفاده از سيستم خريد و عرضه مستقيم كالا  به مردم همچنان مشتري داشته باشند.

عكس روز
فرهنگ غلط
002964.jpg
شايد عادت نكرده ايم كه به قانون احترام بگذاريم . يا اينكه قانون شكني جزو فرهنگ ما شده است. اگر ناظم خيابان-پليس- نباشد، حرفي نداريم كه خودروي خود را وسط خيابان پارك كنيم. بي آنكه به دردسرهاي ايجاد شده به ديگران توجه اي كنيم.
شايد راننده اي كه در وسط خيابان مشغول پياده كردن مسافر است خود از مشكلي كه براي ديگران ايجاد كرده آگاه باشد، اما به اين رويه ادامه مي دهد. مسافري هم كه در وسط خيابان از خودرو پياده مي شود، او هم مي داند كه چه خطرهايي را به جان خريده است. اما چرا ادامه مي دهيم خود نمي دانيم!
اگر فرهنگ غلط ما در رانندگي ترميم شود، بي شك كمي از بار ترافيك خيابان ها كاسته مي شود.

جشنواره گل در كاشان
گردشگري، اشتغال، درآمدزايي
خيل عظيمي از مردم كشور از اهميت صنعت گردشگري، پيامدهاي شگرف اقتصادي آن و تأثيري كه بر زندگي مردم كشور ميزبان مي گذارد، بي خبرند. در حقيقت يك جهانگرد در ازاي سياحت در يك كشور براي ساكنان آن ثروت به ارمغان ميآورد. از اين رو است كه بايد قدر جهانگردان را دانست و از حضور آنها بيشترين سود را برد.
كاشان در زمره شهرهاي بزرگ ايران جاي نمي گيرد؛ اما مردم اين شهر در طول تاريخ چنان از طبيعت ناحيه محل سكونت شان استفاده كرده اند كه كاشان، به يكي از سودآورترين شهرهاي ايران تبديل شده.
اكنون چندي است كه جشنواره گل و گلا ب در اين شهر برگزار مي شود كه در كنار صادرات سالا نه شش تن گلا ب به كشورهاي حاشيه خليج فارس، با جذب توريست بر درآمد ساكنان منطقه افزوده است.
فرماندار كاشان مي گويد: جاذبه هاي طبيعت گردي و گلستان هاي گل محمدي در كنار ۱۲۰۰ اثر تاريخي به صنعت توريسم و اقتصاد گردشگري شهر كاشان با قدمت ۷ هزار ساله رونق بخشيده است.
وي افزود: اكنون كاشان به يكي از قطب هاي بزرگ صنعت توريسم در كشور تبديل شده است.
وي همچنين با اشاره به وجود ۱۲۰۰ هكتار زمين كشاورزي زير كشت گل محمدي در كاشان اظهار داشت: از اين ميزان زمينه سالا نه ۶۵۰ تن گلا ب مرغوب و ۲ هزار تن انواع عرقيات معطر دارويي به دست ميآيد.
فرماندار كاشان در بخش ديگري از سخنان خود توسعه گردشگري، رشد اشتغالزايي، توسعه صادرات و كشت گل محمدي را از جمله اهداف اصلي برگزاري جشنواره گل محمدي برشمرد و تصريح كرد: چهارمين دوره اين جشنواره نيز به منظور افزايش زمين هاي سطح زير كشت گل محمدي و توليد بيشتر گلا ب و عرقيات معطر و دارويي، ارتقاي كيفيت توليدات، رشد صادرات، گسترش جاذبه هاي توريستي از ۲۱ ارديبهشت تا اول خرداد ماه برگزار مي شود.

كمي اميد در باره مسكن
جوانان خانه دار مي شوند
002967.jpg
گزارش 
هدف جديد دولت در سال ۸۳ چنين تشريح شده است: افزايش ساخت خانه هاي استيجاري به منظور خانه دار شدن جوانان.
نكته اينجا است كه پيش تر نيز چنين برنامه هايي طرح شد و حتي تا مرحله اجرا پيش رفت اما هرگز پربار نبود، زيرا در تمامي آنها - نظير اجاره به شرط تمليك - عامل شرايط مالي جوانان چندان در نظر گرفته نشده بود. به هر حال دولت بار ديگر خانه دار شدن جوانان را هدف قرار داده كه جاي سپاسگزاري و اميدواري را دارد.
به هر حال آشكار است كه بسياري از مشكلا ت اقتصادي جوانان به سبب ناتواني آنها در خريد خانه - و بالطبع در موارد فراوان ناتواني در ازدواج - است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: با وجود اين كه دولت در سالهاي گذشته اقداماتي را در جهت ساخت واحدهاي مسكوني براي جوانان انجام داده، اما متأسفانه تعداد واحدهاي مسكوني متناسب با تعداد جوانان در كشور ساخته نشده و تأمين مسكن هنوز به عنوان يكي از مشكلا ت اساسي جوانان ايراني محسوب مي شود.
سيدافضل موسوي ادامه داد: گرچه واحدهاي مسكوني در سالهاي گذشته به خصوص در شهرستان هاي كشور ساخته شد اما دولت وضعيت مالي مردم و به خصوص جوانان را در نظر نگرفت و شرايط مناسبي را براي خانه دار شدن مردم به وجود نياورد.
وي گفت: براي اولين بار در كشور تعداد خانه هاي ساخته شده در سال ۸۲ بيش از تعداد ازدواج هاي صورت گرفته شد و اين در حالي است كه بسياري از اين جوانان به دليل عدم توانايي مالي امكان خريد خانه را پيدا نكردند، بنابراين مسكن در كشور ساخته مي شود اما جوانان به دليل وضعيت مالي نامناسب قادر به خريد خانه نيستند.
موسوي با اشاره به اين كه در ايران بيش از ۱۶ درصد مردم از داشتن خانه شخصي و ملكي محروم هستند، گفت: امروزه بيشتر مردم در خانه هاي اجاره اي زندگي مي كنند و قادر به خريد خانه نيستند و با وجود اين كه اين مشكل سالها است كه در ايران وجود دارد اما هنوز اقدامي اساسي از سوي دولت براي رفع چنين معضلي در كشور انجام نشده است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلا مي خاطرنشان كرد: دولت بايد در سال جديد با برنامه ريزي دقيق و اتخاذ سياستگذاري مناسب به منظور رفع مشكل مسكن جوانان تلا ش كند و خانه دار شدن هرچه سريعتر جوانان را در اولويت برنامه هاي خود در سال ۸۳ قرار دهد.

تاكسيراني: رانندگان تاكسي بازنشست مي شوند
تاكسي هاي جديد، رانندگان پير
۱. كمي كه خيابان هاي مشهد را گز كني و چند چهارراه محل تردد تاكسي ها را رد كني، با انبوه ماشين هاي نارنجي رنگي رودر رو مي شوي كه راننده اش از فرط پيري به فرمان چسبيده و انگار بايد با تلسكوپ جلو را نگاه كند. مشكلات بي شمار زندگي و حقوق اندك بازنشستگي باعث مي شود كه اين رانندگان در عين كهولت، به جاي خانه نشيني و استراحت يا تدارك تفريح در سنين كهنسالي، به كار بپردازند تا مگر گوشه اي از مخارج زندگي شان را لا پوشاني كنند. انگار هيچ كسي هم نيست كه به فرياد مرداني برسد كه در پي صد توماني هاي كهنه از صبح تا شام، خيابان ها را گز مي كنند.
۲. سمند، سمند زيبا، سمند ساخت داخل، سمند خودروي ملي كه حالا  زرد شده و نقش تاكسي را به بهترين شكل ايفا مي كند.
نوسازي ناوگان تاكسيراني عمل پسنديده اي است و جمع كردن چهارچرخه هاي لكنته كه اسم تاكسي را يدك مي كشند و جايگزين كردن شان با سمندهاي زيبا، بسيار نيك. اما خيلي از رانندگان تاكسي ها از خريد سمند شانه خالي مي كنند چراكه معتقدند قسط آن و مخارج كمرشكن بعدي اش، اصلا ً ارزش خطر كردن و خريد يك دستگاه خودروي ملي مجلل را به جاي همان پيكان قديمي ندارد. از طرف ديگر بحث و جدلهاي مسافران هم سرجهازي اين ماشين ها است چون راننده ها مي خواهند بنابر نوع ماشيني كه در اختيار دارند از مسافر كرايه بگيرند و خيلي اوقات هم مسافران حاضر به پرداخت بهاي بيشتري نيستند، اگرچه اين روزها خيلي از مسيرها اصلا ً قيمت مشخصي ندارد.
۳. رئيس كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر از اختصاص ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار به منظور نوسازي، تجهيز و ساماندهي تاكسيراني در سال جاري خبر داد.
دكتر حسن زياري با بيان اين مطلب گفت: اين بودجه صرف ساماندهي ناوگان تاكسيراني و رسيدگي به وضعيت بيمه و بازنشستگي رانندگان تاكسي خواهد شد.
وي با بيان اين كه بخشي از ا ين بودجه صرف حمايت از رانندگان تاكسي خواهد شد، اظهار داشت: رانندگان تاكسي جزو گروه زحمتكش جامعه هستند كه وجود برخي مشكلا ت در زمينه تهيه لوازم يدكي موردنياز خودرو از يك سو و بي بهره بودن از بيمه و بازنشستگي از سوي ديگر زندگي آنها را همواره با نوعي نگراني خاصي در سالهاي پيري و ناتواني مواجه ساخته است، به همين دليل براساس آيين نامه اي كه در دست تدوين است، قرار شده تا در كنار ساماندهي ناوگان تاكسيراني بخشي از اين بودجه صرف بيمه، تأمين اجتماعي، بازنشستگي و تهيه صندوق تعاوني جهت تأمين لوازم زندگي به نرخ تعاوني براي رانندگان تاكسي شود.
زياري در ادامه تصريح كرد: ساماندهي ناوگان تاكسيراني و حمايت بيشتر از رانندگان تاكسي مسلما در بهبود وضعيت موجود و همچنين افزايش رضايت بيشتر شهروندان از نحوه خدمات رساني اين ناوگان نيز بي تأثير نخواهد بود.
به هر حال برطرف شدن بخشي از مشكلا ت - خصوصاً مالي - رانندگان مي تواند از دشواري ا ين كار طاقت فرسا بكاهد و آنها را در جدال زندگي ياري برساند.

خبر روز
تثبيت قيمت طلا  و سكه در فروردين ماه
بازار طلا ي تهران در طي نخستين ماه سال ۸۳ ماه آرام و به دور از نوساني را پشت سر گذاشت؛ چراكه اكثر قيمت ها در اين ماه تثبيت شد.
البته اين امر از قبل هم قابل پيش بيني بود؛ چراكه همزمان شدن فروردين با ۲ ماه محرم و صفر باعث شده بود كه تقاضا براي خريد طلا  و مسكوكات در حد پايين باقي بماند به همين علت رشد قيمت قابل توجهي را در اين ماه شاهد نبوديم.
البته در بحث قيمت سكه كمي وضعيت فرق مي كرد چراكه گفته مي شد هر قطعه سكه طلا ي طرح قديم در فروردين ماه از مرز ۱۰۰ هزار تومان خواهد گذشت كه اين امر با اتخاذ سياست افزايش ميزان حراج سكه از سوي بانك مركزي تحقق نيافت.
ولي در بحث طلا  كمي موضوع فرق مي كند چراكه بانك مركزي چندان تأثيري در اين بازار ندارد.بي اثر بودن بانك مركزي در كنترل قيمت طلا  به اين علت است كه بيش از ۹۵ درصد شمش هاي وارداتي طلا  كه در ساخت طلا  مورد استفاده قرار مي گيرد از طرق قاچاق وارد مي شود به همين علت بانك مركزي نمي تواند نحوه عرضه طلا  را كنترل كند.گزارش خبرنگار ما از وضعيت قيمت سكه در بازار طلا ي تهران منتهي به پايان فروردين ماه حاكي است؛ هر قطعه سكه طلا ي طرح قديم در هفته پاياني فروردين ۹۵ هزار تومان فروخته شد كه در مقايسه با هفته آخر اسفندماه حدود ۲ هزار تومان ارزان تر شده بود.همچنين در اين هفته هر قطعه نيم سكه و ربع سكه نيز به ترتيب ۴۷ و ۲۷ هزار تومان فروش رفت كه در مقايسه با مدت مشابه ماه قبل تقريباً ثابت بود.
هر قطعه سكه طلا ي طرح جديد هم در بازار طلا ي تهران در هفته آخر فروردين ماه حدود ۸۶ هزار تومان به فروش رفت كه در مقايسه با اسفندماه حدود ۲ هزار تومان از ارزش آن كاسته شده بود.هر گرم طلا ي ۱۸ عيار هم در هفته آخر فروردين ماه ۸ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد كه در مقايسه با اسفندماه ثابت بود ولي نسبت به يك هفته قبل از آن حدود ۶۰۰ تومان ارزان تر شده بود.
خاطرات بد روزهاي كودكي  در ميان درد و بيماري 
چندي پيش خبري مبني بر كاهش سن ابتلا  به بيمار قلبي از چهل به بيست سال منتشر شد كه با توجه به تابش نور خورشيد، خصوصاً در تهران جاي چندان تعجبي نداشت اما آنچه مايه شرمساري و حيرت است ابتلا ي كودكان پنج و شش ساله به بيماري هايي است كه پيش تر ها حتي در جوانان هم به ندرت ديده مي شد.
دكترا يرج خسرونيا، رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران در اين باره گفت: «درد معده و زخم اثني عشر كه معمولا ً در سنين جواني و بالا تر مشاهده مي شود امروزه در ميان كودكان پنج تا شش ساله هم مشاهده شده است.» از آنجا كه بيماري هاي داخلي نظير چاقي، فشارخون، قلب و دستگاه گوارش در ميان افراد بسيار شايع شده، پانزدهمين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران با عنوان «بيماري هاي داخلي، قلب و ريه» اين مسائل را محور اصلي بحث هاي خود قرار داده. به هر حال با توجه به اين كه به هر حال نسل جوان تازه اي در راه است؛ بهتر است در تهران فكري به حال آينده بكنند چون ممكن است به زودي به جاي يك نسل جوان، با نسلي معلول و بيمار روبه رو شويم. از طرف ديگر به زوج هاي جواني كه از هفت خوان تهيه مخارج ازدواج و مسكن و پوشاك و... گذشته اند توصيه مي كنيم از حالا  با جيره بندي، پولهايشان را ذخيره كنند تا موقع مداواي نوزادشان كه احتمالا ً چند نوع بيماري گوناگون خواهد داشت با مشكل مالي روبرو نشوند.
افزايش ۹ ميليوني جمعيت بيكار در پنج سال آينده 
براساس نتايج يك بررسي، طي پنج سال آينده، ۹ ميليون جوان بيكار ديگر به جمعيت جوياي كار كشور افزوده مي شود.
به گزارش ايسنا، اين پيش بيني براساس آمار مركز آمار ايران صورت گرفته كه نرخ بيكاري را در سالهاي ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ به ترتيب ۲۵/۱۴، ۲/۱۴ و ۸/۱۲ درصد اعلا م كرده است.نفيسه رفيعي، كارشناس ارشد مديريت آموزشي دانشگاه الزهرا (س) در بخشي از مقاله پژوهشي خود كه در همايش چشم انداز و راهكارهاي توسعه اشتغال ارائه شده، با اعلا م اين مطلب بر ضرورت رويكرد برنامه چهارم توسعه كشور به سوي دانايي و كارآفريني تأكيد و خاطرنشان كرد: اگر خواهان عملياتي شدن اين شعار و رفع چالش قديمي جامعه مبني بر انطباق آموزش با اشتغال مبتني بر آموزش هستيم، نبايد از يكي از اين دو مورد به نفع ديگري دست بكشيم.
به عقيده اين پژوهشگر، بدين منظور لا زم است با بررسي ابعاد مختلف مشكل بيكاري دانشآموختگان، ارزش هاي پيرامون كار فارغ التحصيلان، تناقض بين تحصيل و كار، تناقض بين آرزوها و نهادها، رابطه نظام آموزشي و نابرابري در درآمد، تأثير مقايسه اجتماعي در افزايش انتظارات، فرهنگ چندشغلي شدن و عدم فرهنگ كارآفريني كه ريشه در متغيرهاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و فردي دارند و با تمركز بر آموزش و يادگيري مبتني بر كارآفريني، تغيير در فرآيند تعليم و تربيت قرن حاضر در راستاي كارآفريني و بررسي عوامل فرهنگي، اجتماعي مؤثر در ظهور و پرورش كارآفرينان در جامعه، توسعه مبتني بر دانش و اقتصاد مبتني بر دانش را محقق ساخته و همزمان با رشد جمعيت، بستر مناسب را براي اشتغال افراد فراهم كنيم.
خريد كرم هاي ضدآفتاب و جلوگيري از بيماري هاي پوستي
با نزديك شدن به فصل تابستان بسياري از مردم به استفاده از كرم هاي ضدآفتاب روي ميآورند.كارشناسان معتقدند كه افراد در انتخاب كرم هاي ضدآفتاب بايد دقت زيادي داشته باشند. به اين معني كه هر كرم ضدآفتابي را مصرف نكنند يا در هنگام مصرف به موارد استفاده و هشداردهنده توجه كافي نشان دهند. به عنوان مثال از ماليدن كرم ضدآفتاب به دور چشم خودداري كنند.اما نكته اي كه در استفاده از اين نوع كرم ها قابل تأمل است قيمت كرم هاي ضدآفتاب است. هم اكنون تعداد زيادي كرم هاي ضدآفتاب با نام هاي معتبر در بازار وجود دارد كه به صورت قاچاق وارد كشور شده و يا از تاريخ مصرف آن گذشته است؛ اما به دليل نام يا بسته بندي زيبا به قيمت هاي گزافي به فروش مي رسد.يك فروشنده لوازم آرايشي و بهداشتي در ميدان ولي عصر گفت: قيمت كرم ضدآفتاب از ۲۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان متغير است و بسته به نوع و درصد موادي كه در كرم به كار مي رود قيمت ها متفاوت است.وي در ادامه افزود: استفاده از كرم هاي ضدآفتاب در تابستان بسيار ضروري است. براي كساني كه درآمد متوسط دارند استفاده از كرم هاي ضد آفتاب ايراني پيشنهاد مي شود؛ چراكه در ايران قيمت كرم هاي ضدآفتاب با در نظر گرفتن سطح درآمد مردم تعيين مي شود.دكتر سيدمسعود داودي، يك متخصص پوست در گفت وگو با ايسنا گفت: از كرم هاي ضدآفتاب متناسب با پوست تان استفاده كنيد.وي افزود: آفتاب سوختگي خفيف به صورت خارش، قرمزي پوست، احساس سوزش و كشيدگي پوست بروز مي كند كه با آب سرد قابل درمان است و نيازي به مراجعه به پزشك ندارد.وي ادامه داد: موارد شديدتر اين ضايعه چيزي شبيه به سوختگي بروز مي كند كه با علا يمي مانند ورم زير پوستي، ترك هاي ظاهري پوست، تاول و علا يم عمومي مانند تهوع و سردرد براي فرد ايجاد مي كند كه معمولا ً پزشك براي جلوگيري از عفونت كرم هاي ترميمي و مسكن تجويز مي كند.
اين متخصص در ادامه با بيان اين كه آفتاب سوختگي شديد با پوسته پوسته شدن فروكش مي كند، اثرات آفتاب بر پوست را شامل دو دسته زودرس و ديررس دانست و گفت: علا يم نور آفتاب ممكن است به صورت لكه هاي رنگ، كك و مك و خالهاي تيره در پوست ايجاد شود و در صورت تكرار دفعات تماس با نور خورشيد در دوران پيري موجب سرطان هاي پوستي شود.اين متخصص پوست بيماري «لوپوس» را از جمله بيماري هاي حساس به نور دانست و افزود: بيماري لوپوس با قرار گرفتن فرد در برابر نور تشديد مي شود.
وي با تأكيد بر ضررهاي اشعه ماوراي بنفش خورشيد تصريح كرد: افرادي كه پوست روشني دارند بيشترين آسيب را مي بينند.
اين متخصص پوست بر محافظت از پوست تأكيد و در پايان توصيه كرد: كودكان به علت حساس بودن بايد از ضدآفتاب هاي فيزيكي و افراد فاقد پوست حساس از ضدآفتاب هاي شيميايي متناسب با پوستشان استفاده كنند.

صداي مصرف كننده
پيشنهاد يك دوست
براي حمايت از مصرف كننده هنگام تحويل سيم كارت، افرادي كه يك سيم كارت موبايل ثبت نام كرده اند در اولويت باشند.يك دوست 
بلا تكليف
دانشگاه پيام نور اعلا م كرده است كه از تاريخ ۲۴/۲/۸۳ ثبت نام كنكور فراگير آغاز خواهد شد. در صورتي كه هنوز اسامي قبول شدگان دوره قبل را اعلا م نكرده اند. در تماس با اين دانشگاه گفتند كه شما شهريه بدهيد و ثبت نام كنيد بعد مشخص مي شود كه قبول شده ايد يا نه، تكليف چيست؟ اگر قبول نشده باشيم شهريه چه مي شود؟
داودپور
گراني و رفتار اجتماعي
تورم و افزايش قيمت كالا ها تأثير منفي در رفتار اجتماعي افراد جامعه دارد كه باعث درگيري و جنايت مي شود. لطفاً مسؤولين براي كنترل تورم و مشكلا تي كه در پي آن وجود دارد برنامه ريزي دقيق تري صورت دهند.وكيلي
اختلا ف ۱۰۰ كيلومتري
چندي پيش براي تماس تلفني با كاشمر از مركز راهنمايي تلفن (۱۱۸) كمك خواستم تا نرخ مكالمه هاي راه دور را بدانم. هنگامي كه قبض تلفن در آخر ما آمد متوجه شدم در قبض نرخ مكالمه تربت حيدريه را به جاي كاشمر كه حدود ۱۰۰ كيلومتر از هم فاصله دارند درج شده كه مبلغ آن كمي بيشتر از مبلغ كاشمر است.
با مراجعه به مركز مخابرات شهيد عرب سرخي گفتند بايد نامه بنويسيد تا در كميسيون رسيدگي شود اما بعد از پيگيري هاي مكرر در جواب گفتند نامه برگشت خورده؛ سؤالم اين جاست قبض تلفن هر ماه به در منزل من ميآيد چطور شكايت نامه ام با همان آدرس برگشت مي خورد.صديقي
هنوز هم برخي خودرو خارجي سوار مي شوند!
يكي از مواردي كه مردم را ميآزارد و بارها موضوع رسانه ها شده و كمتر مؤثر بوده است، استفاده برخي از هموطنان از خودروهاي خارجي است.
اين در حالي است كه امروزه خودروهاي داخلي و بويژه خودرو ملي در انواع و اقسام آن توليد مي شود و درصدد صادرات آن نيز هستيم.
شايسته است اين گروه از هموطنان اندكي سطح توقع خود را كاهش دهند و از خودرويي استفاده كننده كه لقب با ارزش «ملي» بر آن نهاده شده است.
جواد احمدي
۳۰ دقيقه انتظار
در مسير برگشت هفت تير - صادقيه زمان انتظار در هر ايستگاه بيشتر از ۳۰ دقيقه است در حالي كه اتوبوس هاي هفت تير - پارك سوار آزادي هر ۵ دقيقه به مسافرين اين مسير سرويس مي دهند.يك شهروند
زباله ها فضاي سبز را زشت مي كنند
در جاده ها و حاشيه شهرها كه شهروندان براي ييلا ق به آنجا مي روند، معمولا ً با انبوهي از زباله ها روبه رو مي شويم كه نشانه رعايت  نكردن بهداشت از سوي شهروندان است.
اين امر نشان مي دهد كه قوانين و ضوابط موجود ناكارآمد هستند. بنابراين بهتر است مسؤولا ن مربوطه براي بهبود اين معضل به صورت جدي چاره اي بينديشند.
ابراهيم احساني
پلاك هاي تكراري
در خيابان شهيد محرم پور واقع در تهرانپارس، ۳ منزل مسكوني وجود دارد كه شماره پلا ك هر سه آنها ۲۰ است. چرا شهرداري به اين مورد رسيدگي نمي كند.
رفيعي
سه شعبه و يك قبض
براي پرداخت جريمه و عوارض جابجايي كنتور برق بايد به سه شعبه مختلف بانك در سطح شهر مراجعه كرد.
چرا وزارت برق اين قبضها را در يك شعبه بانكي قبول نمي كند تا از اين طريق هم از ترافيك شهري و هم از هدر رفتن وقت مردم كاسته شود.
اگر هم دستوري در اين باره از طرف وزارت برق هست چرا بانك ها مردم را بازي مي دهند؟پوركاشفي
ماليات اجباري
شوراي نگهبان در تاريخ ۲۶/۲/۸۰ در اطلا عيه اي اعلا م كرده است كه موسسات انتشاراتي و كتابفروشي ها از پرداخت ماليات معاف هستند ولي وزارت ارشاد اين مسئله را قبول ندارد و موسسات انتشاراتي را مجبور به پرداخت ماليت مي كند.
هويان 
بي نظمي در فروش شيرها هم نفوذ كرد
فروش شير يارانه اي كه در بازار ميوه و تره بار كوي نصر در گيشا ساعت مشخصي ندارد. بنابراين مردم براي خريد شير بايد ساعتها وقت صرف كنند چرا براي وقت مردم ارزش قائل نمي شوند. نورالهي 
جلسه هاي بي موقع
چرا رئيس شركتها براي وقت مردم ارزش قائل نيستند هر زمان كه به يك مركز اداري مراجعه مي كنيم رئيس شركت جلسه دارد و بايد ساعتها را بيهوده بگذرانيم تا جلسه تمام شود و به كارمان برسيم. حداقل جلسات را در روزهاي آخر هفته يا در ساعات اضافه كاري برگزار كنند و در ساعات اداري به مشكلا ت مردم رسيدگي كنند.
هوشيار
جنگل تاريك
در خيابان كرمان شمالي ، خيابان نوآموز يك پارك جنگلي احداث شده كه فاقد روشنايي است. اين مسأله مشكل ساز است ، لطفا رسيدگي كنيد. يزداني
كالا برگ هاي بي كالا 
۶۰ ميليون كالا برگ دست مردم است اما مراكز بخش موادغذايي بسيار كم است. براي گرفتن يك كالا برگ يك روز كامل بايد وقت صرف كنيم.
آقاي صابر

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |