سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۱ - Apr 27, 2004
صفحه آخر
Front Page

أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلْمَرْءَ قَدْ يَسُرُّهُ دَرْكُ مَا لَمْ يَكُنْ لِيَفُوتَهُ وَ يَسُوؤُهُ فَوْتُ مَا لَمْ يَكُنْ لِيُدْرِكَهُ فَلْيَكُنْ سُرُورُكَ بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِكَ وَ لْيَكُنْ أَسَفُكَ عَلَي مَا فَاتَكَ مِنْهَا وَ مَا نِلْتَ مِنْ دُنْيَاكَ فَلاَ تُكْثِرْ بِهِ فَرَحاً وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلاَ تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً وَ لْيَكُنْ هَمُّكَ فِيمَا بَعْدَ اَلْمَوْتِ.
اما بعد، گاه آدمي را دست يافتن به چيزي كه براي او مقدّر بوده، شادمان مي سازد، و گاه از دست دادن چيزي كه دست يافتن به آن برايش مقدر نبوده است، غمگين مي كند. پس بايد شادماني تو به چيزي باشد كه براي آخرتت به دست آورده اي، و اندوهت به چيزي باشد كه از آخرتت از دست داده اي. به آنچه از دنيا به دست آورده اي فراوان شادي مكن، و بر آنچه از دنيايت از دست ميدهي ، تأسف مخور و زاري منماي. و بايد همه همّ تو منحصر به كارهاي پس از مرگ باشد.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
باد بهار مي وزد باده خوشگوار كو
گلبن عيش مي دمد ساقي گلعذار كو
گوش سخن شنو كجا ديده اعتبار كو
هر گل نو ز گلرخي ياد همي كند ولي

سيف الله صمديان:
فرهنگ تصويري در ايران رشد نكرده است
005463.jpg
ملت ايران علي رغم غناي فرهنگي اش، ملت « گوش» بوده است تا ملت « چشم» بنابراين فرهنگ تصويري آن چنان كه بايد در اين كشور رشد نكرده است.
سيف الله صمديان عكاس و مستندساز نام آشناي كشورمان در گفت و گو با ستاد خبري جشنواره ايران زمين ضمن بيان اين مطلب گفت: از لحظه اي كه در جهان امروز عكاسي مظهر ثبت و ضبط لحظه هاي زندگي ملت هاي مختلف قرار گرفت اشتباهات كمتري در تاريخ نويسي شده و طبيعتا با آمدن ابزار تثبيت كننده ديگري مثل دوربين فيلمبرداري كه بدون واسطه، احساسات و جانبداري گروهي مي تواند اين قضيه را انجام دهد، فكر مي كنم در آينده بتوانيم براي حفظ فرهنگ، آداب و رسوممان بيشتر اميدوار باشيم البته اگر تا الآن چيزي از آن مانده باشد.
وي جشنواره ها را محلي براي ارائه جمع بندي آثار دانست و گفت: جشنواره هاي ما هر چقدر از اين حالت هاي مناسبي ،خارج و ريشه اي تر عمل كنند و در قيد و بند مسائل سياسي روز نباشد طبيعتا موثرتر خواهد بود و در صورت تداوم با عمر فرهنگي بيشتر قطعا به نتيجه بهتري مي رسد.
صمديان افزود: اميدوارم جشنواره ايران زمين يكي از آن باري به هر جهت، مانند سنت هاي بدي كه در سال هاي اخير در رابطه با نمايشگاه ها و جشنواره ها مي بينيم نباشد ودست اندركاران آن در انتخاب، ارزيابي و ارائه آثار، پيشرفته تر و فرهنگي تر عمل كنند.
جشنواره فيلم، عكس و موسيقي ايران زمين به همت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با همكاري وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شبكه اول سيما، شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي، با هدف تحكيم مباني وحدت ملي از ۱۸ تا ۱۶ ارديبهشت ماه در تهران و ۱۱ استان كشور برگزار خواهد شد.

«ژان روش» با ۹ فيلم در جشنواره يادگار
۹ عنوان فيلم از «ژان روش» در سومين جشنواره فيلم هاي مستند «يادگار» به نمايش در خواهد آمد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» بر اساس اعلام ستاد خبري جشنواره «يادگار» عناوين اين فيلم ها كه در بخش مرور آثار يك مستندساز «ژان روش» به نمايش درخواهد آمد عبارت است از: اربابان ديوانه، دهل هاي جنگ، تورو دبي تي، شكار شير با تير و كمان، گورستان هايي در پرتگاه،من يك سياه، مرداني كه باران مي سازند، يوزپلنگ، جنگ رودخانه و دوگون.
«ژان روش» در سال ۱۹۱۷ در پاريس به دنيا آمد.
در رشته معماري تحصيل كرد و در رشته ادبيات دكترا گرفت سپس با تهيه يك دوربين فيلمبرداري به آفريقا رفت و به ثبت صحنه هاي مستند مشغول شد.
 اين كار براي مقاصد پژوهشي بود اما كم كم به فيلمسازي علاقه پيدا كرد و به ساختن فيلم هاي مستند و نيمه مستند سبك «سينما وريته» روي آورد.
اغلب فيلم هايش به طريقه ۱۶ ميليمتري ساخته شده و بسياري از آنها جوايز معتبر بين المللي گرفته اند كه جايزه منتقدان جشنواره كن از آن جمله است.سومين جشنواره فيلم مستند يادگار از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه در تهران، شيراز، كرمانشاه و ونكور كانادا برگزار مي شود.

جايزه جشنواره سنگاپور براي سميرا مخملباف
005460.jpg
فيلم «پنج عصر» سومين فيلم سينمايي «سميرا مخملباف» جايزه «سينماي جوان» را در بخش مسابقه پرده نقره اي هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم سنگاپور دريافت كرد.به گزارش ايسنا فيلم «پنج عصر» پيش از اين جايزه «ويژه هيأت داوران» و جايزه بزرگ «كليساها جهاني»را از جشنواره بين المللي فيلم كن (۲۰۰۳) در فرانسه و جايزه «طاووس طلايي» را به عنوان بهترين فيلم در بخش مسابقه سي وچهارمين جشنواره بين المللي فيلم هند دريافت كرد.اين هفدهمين جايزه بين المللي سميرا به شمار مي آيد.

صادقلو: حقوق عكاسان در جشنواره مطبوعات ناديده گرفته شده است
رييس انجمن عكاسان مطبوعات ناديده گرفتن حقوق عكاسان مطبوعات را علت شركت نكردن عكاسان مطبوعات در يازدهمين جشنواره مطبوعات دانست.
يازدهمين جشنواره مطبوعات از ۱۶ ارديبهشت ماه به مدت ۹ روز در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
«كاووس صادقلو» در گفت و گو با ايرنا گفت: اين انجمن در اعتراض به حذف بخش مسابقه عكس مطبوعات از يازدهمين جشنواره مطبوعات در اين جشنواره شركت نمي كند. وي در عين حال افزود: انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران روز شنبه ۱۲ ارديبهشت ماه در گفت و گو با اصحاب مطبوعات در خانه هنرمندان به تفصيل دلايل تحريم جشنواره را بيان مي كند.
به گفته وي، دست  اندركاران نمايشگاه مطبوعات امسال بخش مسابقه عكس مطبوعات را حذف كرده اند و به بخش مسابقه عكس بسنده كرده اند.
انجمن صنفي عكاسان مطبوعات در سال ۷۸ بطور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد و اكنون داراي ۴۵۰ عضو شامل ۲۰۰ عضو اصلي و ۲۵۰ عضو افتخاري است.

تيمور ترنج: اميدوارم بتوانم دوباره در خدمت جامعه ادبي باشم
پيرو چاپ خبر «بيماري تيمور ترنج و كمكي كه هنوز نشده است» در روز گذشته، در تماس با تيمور ترنج، وي اظهار داشت: «اميدوارم با لطف و عنايتي كه شاعران و هنرمندان كشورمان دارند، بتوانم دوباره در خدمت جامعه ادبي كشورمان باشم» ترنج درباره كمك هاي انجام گرفته گفت: طبق هماهنگي انجام شده قرار است هفته آينده به بيمارستان نمازي شيراز منتقل شوم كه نماينده اي از حوزه هنري هم مرا همراهي خواهد كرد» بيمارستان نمازي شيراز، پيوند دهنده كبد است.
همچنين در تماس با محسن مومني شريف مدير واحد ادبيات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي وي با تاكيد بر اين كه حوزه هنري وظيفه خود مي داند از هنرمندان واهل ادب حمايت كند گفت: طبق دستور آقاي حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري و مساعدت رئيس بيمارستان نمازي شيراز، روز دوشنبه هفته آينده آقاي ترنج در اين بيمارستان بستري خواهد شد.» روزنامه همشهري اميدوار است با عنايت الهي و ياري مراكز و نهادهاي مربوطه، تيمور ترنج كه از شاعران برجسته شهرستاني است، بهبودي كامل پيدا كند.

كوتاه از هفت هنر
مراسم بزرگداشت سعدي و عطار در دانشگاه كابل
مراسم بزرگداشت سعدي شيرازي و عطار نيشابوري با حضور وزير تحصيلات افغانستان، سفير و رايزني فرهنگي كشورمان و جمعي از استادان و دانشجويان در محل سالن اجتماعات دانشگاه كابل برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم پيام احمد مسجدجامعي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - به مناسبت همايش عطار نيشابوري توسط دكتر كهدويي - رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان - خوانده شد.
در اين مراسم چندنفر از استادان بخش فارسي دانشگاه كابل درباره شاعران و نويسندگان ادب فارسي به سخنراني پرداختند.همچنين در اين مراسم از چند نفر از استادان زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه كابل تجليل شد.
اين مراسم با همكاري دانشگاه كابل و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان برگزار شد.
تقدير از پيشكسوتان در روز جهاني تئاتر
هنرمندان و علاقه مندان تئاتر روز شنبه ۱۲ ارديبهشت ماه با حضور در تالار اصلي تئاتر شهر، روز جهاني تئاتر را جشن مي گيرند.
به گزارش ايسنا در اين مراسم كه ساعت ۱۸ برگزار مي شود، از فعالان تئاتر در سال گذشته و نيز از تعدادي از پيشكسوتان اين رشته تقدير مي شود.
قرائت پيام روز جهاني تئاتر، ارائه گزارش تئاتر در سال گذشته و ترسيم چشم انداز آن در سال آينده از ديگر برنامه هاي اين روز خواهد بود.
اين مراسم با همراهي و مشاركت مركز هنرهاي نمايشي و خانه تئاتر برگزار مي شود، ضمن اينكه خانه تئاتر ۸ خرداد نيز مراسم ديگري را در خانه هنرمندان برگزار مي كند.
تأثير ادبيات روسيه
بر ادبيات معاصر ايران بررسي مي شود
تأثير ادبيات روسيه بر ادبيات معاصر ايران بررسي مي شود.
به گزارش ايسنا، گروه ادب و هنر مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها چهارشنبه نهم ارديبهشت ماه جلسه سخن ماه خود را با عنوان «ادبيات روسيه و تأثير آن بر ادبيات معاصر ايران» با سخنراني فتح الله بي نياز برگزار مي كند.
در اين جلسه كه ساعت ۱۶ در محل كتابخانه اين مركز برگزار مي شود، مهكامه رحيم زاده، مهسا محب علي، اسدالله امرايي و مجتبي عبدالله نژاد به داستان خواني و شعرخواني مي پردازند.

هايدن، موتسارت و بتهوون در كاخ نياوران
چهار نوازنده شاخص سازهاي زهي از كشور اتريش تحت عنوان «كوارتت آئوريس» در سرسراي كاخ نياوران به روي صحنه مي روند.
به گزارش روابط عمومي انجمن موسيقيدانان نياوران، در اولين برنامه اين انجمن در سال ۸۳، گروه اتريشي «آئوريس كوارتت» كه يكي از گروه هاي معروف و پرسابقه موسيقي كلاسيك در اروپا محسوب مي شود در روزهاي ۱۰ و ۱۱ ارديبهشت با اجراي قطعاتي از سه آهنگساز برجسته دوره كلاسيك، هايدن، موتسارت و بتهوون به روي صحنه مي روند.
اعضاي گروه، همگي از نوازندگان تراز اول اروپا محسوب مي شوند و با اركسترهاي معتبري همچون، اركستر فيلارمونيك وين، اركستر اپراي ملي وين، اركستر ويني يوهان اشتراوس و... به اجراي برنامه پرداخته اند.
در كنار حضور پرقدرت نوازندگان اين گروه در اركسترهاي مختلف، آثاري كه اين چهار نوازنده همراه هم در قالب «كوارتت آئوريس» به اجرا درآورده اند از اجراهاي بسيار خوب موسيقي كلاسيك محسوب مي شود كه چند نمونه از آنها توسط ناشران معتبر اروپا همچون «دويچ گرامافون» در سراسر دنيا منتشر شده است.
اين گروه علاوه بر شركت در چند فستيوال معتبر جهاني، سال گذشته نيز در ايران حضور يافت و در تالار وحدت با اجراي آثاري از آهنگسازان كلاسيك، به روي سن رفت كه با استقبال گسترده علاقه مندان موسيقي كلاسيك مواجه شد.
گفتني است كنسرت «كوارتت آئوريس» در كاخ نياوران در محيط سرسراي كاخ نياوران به اجرا درمي آيد كه اجراي برنامه اي كلاسيك در داخل بنايي تاريخي در نوع خود بي نظير است.

جايزه افتخار جشنواره استانبول به بيضايي اهدا شد
005457.jpg
بهرام  بيضايي  كارگردان  صاحب  نام  كشورمان  در پايان  بيست  وسومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  استانبول  جايزه  افتخار تمام  عمر دريافت كرد.
به گزارش ايرنا از آنكارا، اين  جايزه  به  دليل  فعاليت هاي  سينمايي  بيضايي  و فيلم هاي  مطرح  وي  درجهان  اعطا شد و كن  راسل  كارگردان  صاحب  نام  انگليسي  نيز اين  جايزه  رادريافت  كرد.
در اين  جشنواره  فيلمهاي  «باشو، غريبه  كوچك »، «شايد وقتي  ديگر» و «مسافران»  از آثار بيضايي  به  نمايش  گذاشته  شد.
فيلم  خداحافظ سينما به  كارگرداني تسايي  مينگ  لييان كارگردان  تايواني به  عنوان  بهترين  فيلم  خارجي  جايزه  «لاله  طلايي» جشنواره  را از آن خود كرد.
دربخش  مسابقه  ۱۴ فيلم  از كشورهاي  الجزاير، تركيه ، دانمارك ، يونان ، سوئد،آلمان ، اسلواكي ، فرانسه ، آفريقاي  جنوبي ، اسپانيا، تايلند و فنلاند براي تصاحب  جايزه  «لاله  طلايي»  با يكديگر به  رقابت  پرداختند.
جعفر پناهي ، كارگردان  ايراني  نيز به  عنوان  عضو هيأت  داوران  جايزه  لاله طلايي  در اين  جشنواره  شركت  داشت .
جايزه  اتحاديه بين المللي  منتقدين  سينما نيز به  فيلم  قاچاق  به  كارگرداني « عبداللطيف  كچجه»  از فرانسه  اعطا شد.
بيش  از ۲۰۰ فيلم  از ۶۳ كشور جهان  به  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي فيلم  استانبول  راه  يافتند.
جشنواره  استانبول  بزرگترين  و معتبرترين  جشنواره  فيلم  در تركيه  است  كه از ۲۳ سال  پيش  تاكنون  بطور مستمر برگزار مي شود.

كيمياوي با «ايران سراي من است» در جشنواره ايران زمين
فيلم سينمايي «ايران سراي من است» آخرين ساخته «پرويز كيمياوي» در بخش مسابقه جشنواره «فرهنگ ايران زمين» به نمايش درمي آيد.
نخستين جشنواره فيلم و عكس «فرهنگ ايران زمين» از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت ماه همزمان در تهران و ۱۱ استان كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، فيلم «ايران سراي من است» داستان نويسنده جواني است كه به نگارش كتابي درباره تاريخ ادبيات ايران و بررسي اشعار در زندگي روزمره مي پردازد.
او به قدري در تحقيق خود محو مي شود كه شاعران قرون مختلف همچون حافظ و سعدي مقابلش جان مي گيرند و هر يك با جهان بيني و ديدگاه خاص خود، بينشي متفاوت نسبت به نحوه زندگي، براي نويسنده ترسيم مي كنند.
در اين فيلم كه «محمدرضا سرهنگي» تهيه كنندگي آن را برعهده دارد، «بهزاد خداويسي» نقش آفريني كرده است.

مدير اجرايي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد خبر داد:
شاعران، نويسندگان و مترجمان بن كتاب مي گيرند
به نويسندگان، شاعران و مترجمان در سراي اهل قلم، بن كتاب اهدا خواهد شد.
برزين ضرغامي مدير اجرايي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد با بيان اين مطلب به خبرگزاري «مهر» گفت: در آيين نامه اي كه در وزارت ارشاد درباره نحوه توزيع بن كتاب وجود دارد، ما موظف به دادن بن به مراكز فرهنگي و آموزشي نيستيم.
وي افزود: اين آئين نامه ما را فقط موظف به دادن تخفيف تا سقف بيست درصد كرده است آن هم فقط به مراكزي كه از ما درخواست خريد بن كرده اند. به همين دليل تصميم گرفته ايم براي كمك به اهل قلم در خريد كتاب، به نويسندگان، شاعران و مترجماني كه به سراي اهل قلم در هفدهمين نمايشگاه كتاب تهران مراجعه مي كنند،  بن كتاب تقديم شود.

بهارستان
من
با همه خون قلبم
با رخت يكدست سفيد قلبم
با گل هاي خاكي كه چسبيده است به آن
بازمي گردم به جاده.
ولاديمير ماياكوفسكي - ترجمه م. كاشيگر

نگارستان
داوود
005451.jpg
۱. لورنزو جيبرتي
۲. تولد: فلورانس ۱۳۷۸ / وفات: فلورانس ۱۴۵۵
۳. سبك هنرمند: رنسانس اوليه ( پس از قرون وسطي در حدود سال ۱۴۰۰؛ رنسانس آغاز شد. رنسانس از كلمه ايتاليايي «Rinascita»؛ به معني تولد دوباره گرفته شده است. نگاهي نو به مضامين مذهبي؛ مشخصه اين دوره است)
۴. درباره هنرمند: اين تابلوها؛ يا به عبارتي مجموعه آثاري كه تعداد آنها «ده» عدد است؛ همه در همين ابعاد بوده و هر يك موضوعي خاص از قبيل «عهدنامه ها» يا داستانهاي كهن دارد. اين آثار نمونه هاي برجسته وعالي از آثار هنر فلورانس؛ مخصوصا از جهت تكنيك كار و رعايت اصول و پرسپكتيو است. اين تابلوها؛ به جهت نوآوري؛ شاخص آثار دوره رنسانس در فلورانس اند. سالها بعد؛ «ميكل آنژ» از آثار «جيبرتي» به بزرگي ياد كرد و آنها را تمجيد نمود. «ميكل آنژ» نام اين آثار را «درهاي بهشت» ناميد. اين آثار «درهاي برنزي» هستند كه در «باپتيستري» فلورانس قرار دارد. «جيبرتي» در سالهاي پاياني عمر؛ اتوبيوگرافي اش (زندگي نامه) را به رشته تحرير درآورد.
۵. نام اثر و مشخصات اثر: داوود و گليات/ ۱۴۳۵ / برنز با روكش طلا/ ۵/۷۹*۵/۷۹ سانتي متر .با استفاده از پرسپكتيو؛ هنرمند به زيبايي كار را حجم دار يا به عبارتي بعددار كرده است. حالت سه بعدي ميدان جنگ و فاصله دشتهاي پشت ميدان جنگ به خوبي حس مي شود. اين اثر يكي از ده اثر از درهاي برنزي است كه در «باپتيستري» در فلورانس وجود دارد؛.
۶. محل نگهداري تابلو: باتيسترو دي سن جيوواني/ فلورانس
شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
داستانك
ملوسك
ملوسك را از بقيه بچه گربه ها جدا كردند و بردند پيش توله سگها و سگ ماده ملوسك را مثل بچه هاي خودش پذيرفت و از او مراقبت كرد.
و بدين ترتيب خط بطلاني بر دشمني ديرينه آن دو كشيده شد.
ملوسك گربه منحصر به فردي است. مثل سگها باوفا نيست اما نمي دونم چرا هر گربه اي را كه مي بينه دنبالش مي كنه و دلش مي خواد خفش كنه!!
آرين دخت فرنادپور
گشتي در دنياي خبرها
جوانترين مسافر قطب شمال
ورشو: يك نوجوان معلول لهستاني عنوان جوانترين مسافر قطب شمال را به خود اختصاص داد.
وي كه در سال ۲۰۰۲ در جريان يك سانحه يك دست و يك پاي خود را از دست داد با پاي پياده خود را به قطب شمال رساند. وي در طول مسير چند همراه داشت اما هيچ يك از آنان كمك فيزيكي به او نكردند.
سگ باهوش
لندن: تصور مي شود كه سگ بهترين دوست انسان به ويژه كودكان و نوجوانان است اما يك سگ پليس در انگليس يك سارق ۱۳ ساله را به دام انداخت.
چند روز قبل اين سارق نوجوان به خانه اي دستبرد زد و مقداري پول نقد به سرقت برد. هنگامي كه مأموران در صحنه سرقت حاضر شدند، سگ پليس با پارس كردن مداوم مأموران را به سوي خانه اي كه در چند خيابان پايين تر قرار داشت كشاند. در داخل خانه، سارق نوجوان به خواب عميقي فرورفته بود كه بلافاصله پس از مشاهده مأموران، از شدت ترس، اعتراف به سرقت كرد.
گربه با ادب
تايپه: يك گربه در تايوان از صاحب خود آموخته است كه در حين نياز به ادرار كردن به توالت برود و مانند ساكنان خانه از توالت فرنگي استفاده كند.
صاحبخانه چندي پيش اين گربه سرگردان را از خيابان به خانه آورد و او را تحت آموزش هاي مختلف قرار داد.
هدف بعدي صاحبخانه اين است كه به گربه خود آموزش بدهد كه پس از پايان ادرار كردن، از سيفون استفاده كند.
دانش آموز فرصت طلب
نيوجرسي: يك دانش آموز در آمريكا به دليل تهديد معلم خود با كره بادام زميني از مدرسه اخراج شد. اين معلم، نسبت به بادام زميني حساسيت داشت به همين دليل يكي از دانش آموزان به محض مطلع شدن از اين نقطه ضعف، تصميم گرفت نوعي مصونيت در برابر معلم براي خود ايجاد كند.
وي از طريق هم كلاسي هايش براي معلم پيغام فرستاد، در صورتي كه معلم از اين پس وي را تهديد كند، جعبه كره بادام زميني را از جيبش بيرون خواهد آورد و آن را روي ميز او قرار خواهد داد.
به همين دليل مدير مدرسه، دانش آموز فرصت طلب را اخراج كرد و قرار شد او در مدرسه اي ديگر به تحصيل ادامه دهد.
دورترين سياره
005454.jpg
ولينگتن: ستاره شناسان نيوزيلندي مدعي شده اند، دورترين سياره را كه ۱۷ هزار سال نوري از زمين فاصله دارد، شناسايي كرده اند.
به گفته اين دانشمندان، سياره موردنظر در وسط كهكشان راه شيري مشاهده شده است. با آنكه زندگي در اين سياره امكان پذير نيست اما اخترشناسان معتقدند، سياره هاي ناشناخته اي در جهان وجود دارد كه مانند زمين قابل سكونت هستند.
تولد نوزاد در پياده رو
مريلند: يك خانم باردار در آمريكا در پياده رو مقابل بيمارستان ،نوزادش را به دنيا آورد. اين خانم پس از احساس درد زايمان از شوهرش خواست تا هرچه سريعتر وي را به بيمارستان برساند اما به دليل ترافيك سنگين، سفر آنان طولاني شد و خانم بلافاصله پس از پياده شده از خودرو مقابل بيمارستان زايمان كرد.
مايعي كه تر نيست
نيويورك: دانشمندان آمريكايي نوعي مايع شيميايي توليد كرده اند كه مانند آب ازخاصيت خاموش كردن آتش برخوردار است اما ويژگي خيس كنندگي آب را ندارد. در صورتي كه اين مايع روي كتاب، روزنامه يا لوازم برقي پاشيده شود، اين اجناس را خيس نمي كند اما شعله هاي آتش را از بين مي برد.
به اين ترتيب مي توان شعله هاي آتش را بدون اينكه به اجناس منازل و يا شركت ها آسيبي برسد خاموش كرد.
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و۱۵ دقيقه
گل و گياه
مرزنجوش
005448.jpg
نام علمي: Origanum Vulgar شAureum'
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي ريزومي به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي طلايي بوده و گلهاي صورتي آن از اواسط تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند. اين گياه ارزش دارويي نيز داشته و در طب سنتي از آن استفاده مي كنند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني با زهكش خوب و ترجيحا قليايي نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در بهار و تهيه قلمه در اواخر بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |