سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۱ - Apr 27, 2004
خارجي
Front Page

نخستين گمانه زني ها در باره تركيب دولت موقت عراق
پاچه چي رئيس جمهور ،جعفري و طالباني معاونان او
005472.jpg
005469.jpg

به گفته مقامات عراقي براساس گزارشي كه از سوي اخضر ابراهيمي اعلام شده، وظايف برخي از نامزدهاي حضور در دولت موقت عراق مشخص شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه الوطن - چاپ عربستان - يكي از مقامات مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اظهار داشت، پست رياست جمهوري عراق نصيب عدنان پاچه چي، از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق خواهد شد و دكتر ابراهيم جعفري و جلال طالباني، رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق، از معاونان وي خواهند بود. عضو مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه نامش فاش نشده است، گفت، دكتر عادل عبدالمهدي نماينده سيدعبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، نخست وزير دولت موقت عراق خواهد بود كه احتمالاً دكتر اياد علاوي، دبيركل وفاق ملي از رقباي وي است.
برخي از مقامات عراقي نيز حضور احمد چلبي را در دولت آتي عراق امري بعيد توصيف كردند. از سوي ديگر و در راستاي انجام عمليات انتقال قدرت به مردم عراق، شوراي حكومت انتقالي اين كشور از نمايندگان احزاب و گروه هاي سياسي عراق خواست تا در جلساتي كه از امروز (سه شنبه) به منظور بررسي تشكيل دولت آينده عراق شروع مي شود، شركت كنند.
پرچم جديد عراق
شوراي حكومت انتقالي عراق شكل پرچم اين كشور را تعيين كرد.به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد روزنامه «الصباح» نوشت :پرچم عراق داراي دو خط آبي به نشانه رودخانه هاي دجله و فرات است كه در ميان آن خط زردي به نشانه كردستان عراق ديده مي شود.در اين پرچم همچنين يك هلال به نشانه اسلامي بودن كشور عراق ترسيم شده است. اين پرچم از ميان ۳۰ نمونه پرچم طراحي شده انتخاب شده است.

005466.jpg

درگيري در فلوجه
شبكه تلويزيوني الجزيره ظهرديروز اعلام يك بالگرد آمريكايي به منطقه جولان در فلوجه حمله كرد.اين در حالي است كه گفت و گوها براي توقف درگيري بين مبارزان عراقي و نيروهاي آمريكايي با ميانجيگري هيأت علماي مسلمين همچنان ادامه دارد و نيروهاي آمريكايي خواستار خلع سلاح اهالي فلوجه شده اند.
فرماندهان نظامي آمريكا در عراق پيشتر گفته بودند برنامه حمله گسترده عليه مواضع نيروهاي مسلح در فلوجه را تعويق انداخته اند.
در تحولي ديگر در عراق يك خودروي نظامي آمريكا ديروز بر اثر انفجار يك بمب در مسير آن در مركز بغداد به آتش كشيده شد.
شاهدان عيني با اعلام اين خبر به خبرگزاري رويتر در بغداد، افزودند: در اين انفجار چند تن از نيروهاي آمريكايي زخمي شدند.آنها گفتند، اين بمب در زمان عبور يك كاروان نظامي آمريكا از خياباني در منطقه «باب المعظم» منفجر شد. صداي اين انفجار در بسياري از مناطق بغداد به گوش رسيد و دود سياهي بر فراز اين منطقه مشاهده شد. به گفته شاهدان عيني، نيروهاي آمريكايي افراد مجروح را از داخل خودرو آسيب ديده خارج كردند.
انفجار در بصره
يك سخنگوي ارتش انگليس گفت: يك سرباز انگليسي ديروز بر اثر انفجار بمبي در نزديكي كاروان حامل وي در شهر بصره واقع در جنوب عراق زخمي شد.به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، اين سخنگو با بيان اين كه جراحات نظامي يادشده شديد نيست، افزود كه اين بمب صبح ديروز در نزديكي كارواني متشكل از شش دستگاه خودرو منفجر شد.
شرايط فرانسه براي حضور در عراق
ميشل آليوماري، وزير دفاع فرانسه، در پايان ديدارش از امارات و قبل از ترك اين كشور اعلام كرد كه سه شرط براي حضور نيروهاي فرانسوي در عراق وجود دارد.
به گزارش روزنامه القدس العربي شرط اول آن است كه سازمان ملل متحد نقش اصلي را در عراق داشته باشد. شرط دوم ايجاد يك دولت قانوني در بغداد است و شرط سوم آن است كه حكومت قانوني عراق طبق درخواستي اختصاصي، خواستار حضور يا مشاركت فرانسه در عراق باشد.وي در ادامه خاطرنشان كرد كه هيچ يك از شرايط سه گانه مذكور در حال حاضر فراهم نيست و به عبارت ديگر فرانسه اكنون در عراق نقشي ندارد.

جنبش فتح اسرائيل را تهديد كرد
دبير جنبش  ملي  آزاديبخش  فلسطين  فتح  درلبنان  عملي  شدن  تهديد رژيم صهيونيستي  عليه  ياسر عرفات  رئيس  حكومت  خودگردان  و تعرض  به  جان  وي  را به معناي  آغاز جنگ  مسلحانه  ضد آن رژيم  دانست .
خالد عارف  ديروز  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در صورتي كه  آريل  شارون  نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  به  قتل  يا تبعيد عرفات  اقدام كند جنبش  فتح  ناگزير است  جنگ  مسلحانه  و تمام عياري  را در همه  خاك  فلسطين عليه  اين  رژيم  آغاز و همه  توافق هاي  منعقد شده  را باطل  اعلام  كند.
عارف  اضافه  كرد: شارون  با ترور شيخ  احمد ياسين  بنيانگذار جنبش  مقاومت اسلامي حماس  و عبدالعزيز الرنتيسي  رهبر اين  جنبش  در نوار غزه  همه  خطوط قرمز را زير پاگذاشت  و بايد منتظر واكنش  مسلحانه  گروه هاي  فلسطيني  باشد.وي  تأكيد كرد كه  اين  گروه ها از اقدام ها و تهديدهاي  شارون  از جمله  تعرض به  عرفات  ترس  و نگراني  ندارند زيرا آنان  جزو ملت  انقلابي  فلسطين  هستند كه سرنوشت  خود را شهادت  يا پيروزي  مي دانند.

آمريكا يك پايگاه هوايي جديد در افغانستان ايجاد مي كند
آمريكا براي  تشديد حملات  نيروهاي  خود عليه  طالبان  و اعضاي  شبكه  القاعده  در امتداد مرز افغانستان  با پاكستان ، پايگاه  هوايي  جديدي  در اين  منطقه احداث  مي كند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي ، دولت  آمريكا با احداث  اين  پايگاه هوايي  در استان  پكتيا قصد دارد نيروهاي  بيشتري  را به  جنوب  شرق افغانستان  براي  مقابله  با بقاياي  رژيم  طالبان  و القاعده  منتقل  كند.
براي  احداث  سريع  اين  پايگاه  هوايي  كه  شامل  باند پرواز بزرگي  براي  فرودآمدن  هواپيماهاي  بزرگ  نيروبر خواهد بود انواع  ماشين  آلات  ويژه  طرحهاي  ساختماني  به  محل  پايگاه  انتقال  يافته  است .

فراخوان جهاد در خيابان هاي اروپا
مقامات ضدتروريستي در اروپا مي گويند، فراخوان جهاد در خيابان هاي كشورهاي اروپايي رو به افزايش است و به آن پاسخ هم داده مي شود.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز در گزارشي به قلم «پاتريك تيلور» و «دان ون ناتا» به نقل از مقامات اطلاعاتي اروپا در اين باره نوشت، در خيابان هاي شهرهاي قديمي صنعتي اروپا همچون بيرمنگام و منچستر در انگليس و محله هاي عرب نشين در كشورهاي آلمان، فرانسه و سوئيس و ديگر نقاط اروپا،  تب نظامي گري و جهاد مسلحانه در حال شدت گرفتن است و با صراحت و به طور علني نيز ابراز مي شود.
كارشناسان و صاحب نظران اسلامي در اروپا معتقدند ميان اين احساسات و وقايع عراق ارتباط مستقيمي وجود دارد. مصطفي يولداس مدير شوراي جوامع اسلامي در هامبورگ اين شرايط را بسيار خطرناك دانسته و مي گويد: برداشت من اين است كه خشم مسلمانان نسبت به آمريكا بيشتر و بيشتر شده است.
بعضي مقامات اطلاعاتي اروپا از افزايش تماس ها ميان افراد مظنون به حملات تروريستي در كشورهاي اروپايي به ويژه بعد از هشدار جديد بن لادن به اروپا، به شدت ابراز نگراني كرده و مي گويند، اين مي تواند نشانه برنامه ريزي براي يك حمله ديگر در اروپا باشد. عضوگيري براي اين گروهها، ديگر به صورت حضوري و رودر رو صورت مي گيرد به همين دليل پيگيري و ممانعت آن تقريبا غير ممكن شده است.
بعضي از نيروهاي اين گروهها به عراق مي روند اما اكثرشان در كشورهايشان مي مانند. مقامات اطلاعاتي اروپا از اينكه قوانين حمايت از آزادي    بيان و آزادي هاي مدني اين كشورها دست آنها را در مقابله با اين گروهها بسته است به شدت اعتراض دارند. پيش از اين تصور مي شد كه فعاليت اين گروهها در بعضي مساجد متمركز است اما با گسترده شدن فعاليت اين گروهها،  مذاكرات و جلسات آنها به رستوران ها،  كافه ها يا آپارتمان هاي شخصي كشيده شده است. به اين ترتيب دامنه فعاليت ماموران امنيتي در كنترل آنها بسيار محدود شده است.

هيأت اعزامي سازمان كنفرانس اسلامي براي مسئله خاورميانه تعيين شد
وزير امور خارجه مالزي روز دوشنبه اعضاي هيأت اعزامي سازمان كنفرانس اسلامي براي ديدار و گفت و گو با مقامات آمريكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل و روسيه را اعلام كرد.
به گزارش ايرنا سيدحميد البار در جمع خبرنگاران در پوتراجايا، با اشاره به اين كه گروه اعزامي از مالزي، سنگال، مغرب، تركيه و فلسطين هستند، گفت: مأموريت اين گروه كه به زودي آغاز خواهد شد، تلاش براي برقراري صلح در خاورميانه است.وي گفت: مالزي به عنوان رئيس دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي اين گروه را براي ديدار با مقامات آمريكا، سازمان ملل، روسيه و اتحاديه اروپا برگزيده است.
وزيران امور خارجه عضو سازمان كنفرانس اسلامي در نشست ويژه ۲۲ آوريل (۳ ارديبهشت) تصميم گرفتند هيأتي را از سوي اين سازمان براي پيگيري مسئله برقراري صلح در خاورميانه به آمريكا، اتحاديه اروپا،  سازمان ملل و روسيه اعزام كنند.
البار گفت كه ما هم اكنون براي برگزاري نشست ميان اعضاي هيأت اعزامي سازمان كنفرانس اسلامي با مقامات سازمان ملل،  آمريكا، روسيه و اتحاديه اروپا در اسرع وقت، در تلاش هستيم.
از سوي ديگر وزير خارجه مالزي از برگزاري نشست ويژه وزيران خارجه كميته فلسطين جنبش غيرمتعهدها در رابطه با بحران جاري فلسطين در روز ۱۳ مه (۲۴ ارديبهشت) در پوتراجايا خبر داد.

الرياض: آمريكا و عربستان به يكديگر نياز دارند
روزنامه الرياض چاپ عربستان ديروز در مطلبي با عنوان «ما و آمريكا، ماموريت سخت در محيطي سخت تر» نوشت كه عربستان سعودي و آمريكا به يكديگر نياز دارند.
به گزارش ايرنا الرياض افزود: عربستان و آمريكا منافع مشترك بسياري با يكديگر دارند و با وجود برخي شك و ترديدها، روابط دو كشور هنوز به مرحله قهر نرسيده است.
به نوشته اين روزنامه، با وجود حجم مبادلات بازرگاني و روابط حسنه سياسي ميان دو كشور،  پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در روابط عربستان و آمريكا مشكلاتي ايجاد شده است كه مي توان با گفت و گو آنها را حل كرد.

كوتاه از سياست جهان
مخالفت پوتين با محدودسازي تظاهرات در روسيه
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه ضمن مخالفت با تاييد لايحه قانوني محدود سازي تظاهرات در روسيه كه به تصويب دوما رسيده است خواستار اصلاح اين لايحه شد.به گزارش ايرنا از مسكو بخش مطبوعاتي كاخ كرملين ديروز با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: رئيس جمهوري روسيه نقطه نظرات خود در مورد اصلاح اين لايحه را به دوما ارائه داده است.بنا به اين گزارش پوتين ضمن موافقت با اصل تصويب اين لايحه خاطرنشان كرده است كه اين سند بايد شرايط قانوني و سازمان داده شده اي براي اقدامات عمومي را تضمين و به حقوق مصرح شهروندان در قانون اساسي احترام بگذارد.پوتين در نظريات اصلاحي خود تاكيد كرده است: چندين ماده اين لايحه قانوني بايد با مفاد و شرايط پيمانهاي بين المللي به ويژه ماده ۱۱ كنوانسيون اروپا براي حفظ حقوق بشر و آزاديهاي اساسي و همچنين قوانين فدراسيون روسيه هماهنگ باشد.نمايندگان دوما در آخر ماه ميلادي گذشته لايحه قانون منع برگزاري تظاهرات در مقابل ساختمانهاي دولتي، سفارتخانه هاي خارجي و بزرگراهها را با اكثريت آرا تصويب كردند.
سرنوشت بازداشت شدگان گوانتانامو نامعلوم است
مقامات امنيتي آمريكا مي گويند بيشتر ۵۹۵ نفر بازداشت شدگاني كه در اردوگاه گوانتانامو به سر مي برند تا زمان نامعلومي در اين بازداشتگاه خواهند ماند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، يكي از مقامات امنيتي بلندپايه در پنتاگون اعلام كرد: متهمان به عمليات تروريستي كه در سطح جهان شناسايي و دستگير شده اند و هم اكنون در بازداشتگاه گوانتانامو به سر مي برند، تا زمان نامعلومي در اين محل خواهند ماند و حتي اگر مدركي براي اثبات اتهام آنها وجود نداشته باشد آنها همچنان در گوانتانامو باقي خواهند ماند.
مسيحيان سوريه سياست هاي تروريستي شارون را محكوم كردند
رؤساي گروههاي مختلف مسيحي در سوريه سياستهاي تروريستي رژيم صهيونيستي را در اراضي اشغالي فلسطين محكوم كردند.به گزارش واحد مركزي خبر از دمشق گروههاي مختلف مسيحي با محكوم كردن ترور رهبران فلسطيني به ويژه شيخ احمد ياسين و عبدالعزيز الرنتيسي در غزه آن را رودررويي و اهانت به تعاليم آسماني، مقررات و اصول بين المللي و همچنين نقض آشكار حقوق بشر توصيف كردند.
برگزاري سومين مرحله انتخابات مجلس هند
سومين دور انتخابات مجلس هند (لوك سابا) ديروز در ۱۱ ايالت اين كشور برگزار شد.در اين مرحله بيش از ۱۷۲ ميليون هندي واجد شرايط براي راي دادن در ۱۳۷ حوزه انتخاباتي به نامزدهاي احزاب سياسي بودند.براي برگزاري و تامين امنيت اين دور از انتخابات بيش از ۱۰۰ هزار نيروي پليس و شبه نظامي بسيج شدند.براساس گزارش خبرنگاران ايرنا از سرينگر به جز ايالت جامو و كشمير و ايالت هاي شمال شرقي هند كه گروههاي مخالف اين انتخابات را تحريم كردند در ديگر نقاط هند انتخابات با آرامش برگزار شد.در دو روز گذشته چند عمليات مسلحانه توسط گروههاي مخالف در ايالت جامو و كشمير و ايالت هاي مانيپور و آسام هند عليه اجتماعات انتخاباتي، دفاتر احزاب و جان نامزدها صورت گرفت كه حداقل ۱۰ نفر كشته شدند.انتخابات پارلماني هند در پنج مرحله انجام مي گيرد كه هفته گذشته دو مرحله آن در ۱۷ ايالت و فرمانداري برگزار شد.مرحله چهارم و پنجم انتخابات پارلماني هند در روزهاي ۱۶ و ۲۱ ارديبهشت ماه جاري برگزار مي شود.
چين: انتخابات در هنگ كنگ برگزار نمي شود
خبرگزاري چين ديروز گزارش داد، كنگره ملي خلق اين كشور با برگزاري انتخابات سراسري در سال ۲۰۰۷ ميلادي براي انتخاب سومين رئيس اجرايي منطقه اداري ويژه هنگ كنگ موافقت نكرده است.به گزارش ايرنا از پكن به نقل از خبرگزاري شين هوا، تصميم كنگره براساس گزارش «دونگ جي خوا» رئيس فعلي اين منطقه، استماع ديدگاههاي محافل مختلف هنگ كنگ و براساس قوانين اتخاذ شده است.
كنگره ملي خلق چين خاطرنشان كرد: مساله توسعه تدريجي دمكراسي در هنگ كنگ و شرايط فعلي اين منطقه نيز در اين تصميم گيري موثر بوده است.
در ماههاي گذشته گروهها و احزاب مختلف در هنگ كنگ در خصوص برگزاري انتخابات عمومي در سال ۲۰۰۷ براي انتخاب رئيس اجرايي منطقه و در سال ۲۰۰۸ براي تعيين شوراي قانونگذاري هنگ كنگ، مجادلات شديدي داشته اند.

جابجايي نيروهاي آمريكايي و اسپانيايي آغاز شد
نجف در مخاطره
005508.jpg
ميسنزيلاوبينيك فرمانده لهستاني لشكر چندمليتي ائتلاف در عراق ديروز اعلام كرد كه آمريكايي ها مسئوليت استان هاي نجف و القادسيه را از پنج استاني كه كنترل آنها در اختيار نيروهاي لهستاني قرار دارند، به عهده خواهد گرفت.
خبرگزاري فرانسه درحالي اين خبر را مخابره كرد كه ديروز اكثر مطبوعات مهم عرب زبان صحبت هاي پل برمر حاكم آمريكايي مبني بر ناآرام بودن اوضاع عراق و نگراني نيروهاي اشغالگر از آن را منتشر كردند.
خبرگزاري فرانسه از بغداد روز يكشنبه از قول پل برمر نوشت كه سلاح ها در مساجد، حرم ها و مدارس شهر مقدس نجف، جايي كه مقتدا صدر پناه گرفته، انبار شده است. روزنامه الراي چاپ اردن نيز با اشاره به سخنان برمر نوشت كه حاكم آمريكايي عراق براي حمله به نجف آماده مي شود.
در واكنش به اخباري كه نشان از آمادگي آمريكا براي حمله به شهر نجف مي دهد، شيخ تيس الخزعلي سخنگوي مقتدا صدر گفت: نجف انبار مهمات نيروهاي جيش المهدي نسبت به ادعاي برمر مبني بر تبديل شدن مساجد و مدارس اين شهر به انبار سلاح ها كذب محض است.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، الخزعلي ديروز طي كنفرانس مطبوعاتي از وسايل اطلاع رساني جهان دعوت كرد تا با حضور در نجف از وضع اين شهر و هر جايي كه بخواهند از آن اطلاع يابند حضور پيدا كنند.وي همچنين از درخواست پل برمر از اهالي نجف براي خلاصي از طرفداران مقتدا صدر به شدت انتقاد كرد و گفت چه كسي به او اجازه داده است كه به مردم نجف دستور دهد.
الخزعلي تاكيد كرد كه مردم نجف دستور را تنها از مراجع ديني و رهبران مذهبي مي گيرند.وي در بخشي از اين مصاحبه در مورد آخرين اخبار مذاكرات با اشغالگران گفت: آمريكايي ها هنوز لجبازي مي كنند و هيچ راهي را براي حل بحران قبول ندارند.
همزمان با اين اظهار نظرها شبكه خبري الجزيره ديروز از بروز درگيري بين نيروهاي آمريكايي و هواداران مقتدا صدر در شهر ديوانيه واقع در جنوب نجف خبر داد.
خبرنگار الجزيره با بسيار متشنج توصيف كردن اين شهر گفت: با به حركت درآمدن گشتي هاي مشترك آمريكايي و اسپانيايي در داخل شهر ديوانيه، هواداران مقتدا صدر به مقابله با آن برخاستند.
واحد مركزي خبر از نجف نيز طي گزارشي از درگيري بين دو طرف با بهره گيري از سلاحهاي نيمه سنگين خبر داد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |