سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۱ - Apr 27, 2004
سياسي
Front Page

بررسي برنامه چهارم در مجلس آغاز شد
گروه اقتصادي: در حالي كه كمتر از يك ماه به پايان كار مجلس ششم باقي مانده، كار بررسي و تصويب لايحه برنامه چهارم توسعه از ديروز و پس از تصويب كليات آن در صحن علني مجلس آغاز شد.
مجلس در حالي در سه شيفت كاري به بررسي اين لايحه مي پردازد كه برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس خواهان تصويب آن در مجلس هفتم بودند. با اين حال علي رغم تجميع كاري، مجلس ششم بررسي آخرين كار جدي خود را آغاز كرده است.
در ابتداي جلسه صبح ديروز، محمد باقر نوبخت، مخبر كميسيون تلفيق گزارشي از مصوبات اين كميسيون در اين زمينه ارائه كرد.وي توسعه دانش پايه، عدالت محور و در تعامل با جهان، تأمين مطمئن امنيت ملي و بازدارندگي همه جانبه، صيانت از هويت و فرهنگ اسلامي - ايراني و حاكميت موثر و استقرار دولت شايسته را از اهداف كلي برنامه چهارم توسعه دانست و افزود: رشد متوسط توليد ناخالص داخلي در برنامه چهارم ۸ درصد، رشد متوسط سرمايه گذاري ۲/۱۲ درصد، رشد متوسط بهره وري نيروي كار ۵/۳ درصد و رشد متوسط صادرات غيرنفتي ۷/۱۰ درصد تعيين شده است.
به گزارش ايرنا، وي با اشاره به اينكه در سال پاياني برنامه چهارم توسعه يعني سال ۸۸، نرخ تورم به ۸/۶ درصد و نرخ بيكاري به ۴/۸ درصد كاهش خواهد يافت، اظهار داشت: در بخش رشد ۸ درصدي توليد ناخالص، ۵/۵ درصد از محل منابع مالي و ۵/۲ درصد از محل ارتقاي بهره وري، عوامل كار خواهد بود.
وي افزود: براي تحقق رشد ۸ درصدي بايد ارزش افزوده بخش كشاورزي بطور متوسط ۶ درصد، ارزش افزوده بخش نفت به طور متوسط ۳ درصد، ارزش افزوده بخش صنايع و معادن بطور متوسط ۲/۱۱ درصد و ارزش افزوده بخش خدمات ۹ درصد در خلال برنامه چهارم يعني طي سالهاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ رشد كنند.
مخبر كميسيون تلفيق اظهار داشت: همچنين طي سالهاي ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۸، نسبت به هزينه ثروتمندترين دهك به فقيرترين دهك جامعه از ۴/۱۹ فعلي به ۱۴ و نسبت شاخص رفاه اجتماعي از ۴۲۳ فعلي به ۸۰۰ بهبود خواهند يافت.
مخبر كميسيون تلفيق اضافه كرد: مبالغ مازاد بر درآمدهاي نفتي طبق جدول شماره هشت در حساب ذخيره ارزي نگهداري مي شود كه دولت مجاز است ۵۰ درصد آن را براي اجراي طرحهاي توليدي كه داراي توجيه فني و اقتصادي هستند بصورت تسهيلات در اختيار بخش غيردولتي قرار دهد.
نوبخت گفت: همچنين منابع مالي ناشي از فروش اوراق مشاركت تا پايان برنامه بايد به صفر برسد.وي اظهار داشت: همچنين در خلال برنامه چهارم توسعه تأمين كسري بودجه از محل استقراض از بانك مركزي و نظام بانكي ممنوع است.وي اظهار داشت: همچنين دولت مكلف است ميزان تعهدات و بدهي هاي كشور در سالهاي برنامه چهارم را بگونه اي تنظيم كند كه ارزش خالص بدهي ها و تعهدات كشور در سال آخر برنامه از ۳۰ ميليارد دلار تجاوز نكند و تمامي معاملات و قراردادهاي خارجي بيش از يك ميليون دلار را از طريق مناقصه انجام دهد.
نوبخت اضافه كرد: همچنين دولت بايد تمام خانوارهاي زير خط فقر را تا پايان سال دوم برنامه، شناسايي و تحت پوشش قرار داده و تمام آحاد جامعه را تحت پوشش بيمه همگاني و خدمات درماني قرار دهد.
سخنان موافق و مخالف
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان در مخالفت با لايحه برنامه چهارم برنامه را آرمانگرايانه خواند و گفت: در اين برنامه به چالش هاي اساسي مثل بيكاري و عدم تطابق درآمد مردم با هزينه هاي اساسي زندگي شان توجه نشده است و فكر نمي كنم در اين زمينه بتوانيم پاسخگوي مردم باشيم.
حسين مرعشي نماينده مردم كرمان نيز به عنوان موافق كليات برنامه چهارم توسعه را «بسيار روشن و داراي نكات مثبت» دانست و گفت: بدون رشد اقتصادي، دستيابي به عدالت اجتماعي ناممكن است و مناسبترين راه براي تحقق عدالت اجتماعي، رشد اقتصادي است، چرا كه در پي آن بيكاري و فساد نيز كاهش مي يابد.
سيد محمد ميرمحمدي نماينده مردم قم از حذف امكانات و تسهيلات رفاهي در برنامه چهارم توسعه و نيز محدود كردن آموزش و پرورش رايگان به افراد صرفا زير خط فقر انتقاد كرد و آن را خلاف قانون اساسي دانست.
رجبعلي مزروعي نماينده مردم اصفهان نيز در موافقت با كليات لايحه برنامه چهارم توسعه، گفت: برنامه چهارم توسعه،  برنامه اقتصادي اصلاح طلبان براي اداره كشور است.
حسن سبحاني در مخالفت با كليات لايحه برنامه چهارم توسعه،  اين لايحه را برنامه اي براي اميدها و آرزوها دانست و گفت: اين برنامه به وابستگي به خارج،  هدر رفتن منابع نفتي و مشاركت مردمي و نيز عصيان اجتماعي منجر خواهد شد.
مجيد انصاري نماينده مردم تهران در مجلس نيز در موافقت با كليات لايحه برنامه چهارم توسعه، اين برنامه را از سه برنامه گذشته كاملتر و جامعتر دانست و گفت: برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور مبتني بر برنامه سوم توسعه با اصلاح روشهاست كه اصول كلي آن تدوين شده و به تاييد رهبر معظم انقلاب اسلامي رسيده و تنظيم شده است.

مجلس تصويب كرد:
مرحله دوم انتخابات تهران، سال آينده
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  تصويب  كردند، انتخابات  مرحله  دوم  حوزه انتخابيه  تهران  درهفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  همزمان  با انتخابات دوره  آينده  رياست  جمهوري  در سال  آينده ، برگزار شود.
به  گزارش  ايرنا، نمايندگان  مجلس  در نشست  علني  ديروز خود، دوفوريت  اين  طرح  را بعنوان  طرح  الحاقي  يك  تبصره  به  ماده  ۹قانون  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  تصويب  كرده  بودند.
در پي  برگزاري  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  در اول  اسفند۸۲، در حوزه  انتخابيه  تهران ، ري ، شميرانات  و اسلامشهر ۲۹ نفر راهي مجلس  هفتم  شدند.
حوزه  انتخابيه  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي  داراي  ۳۰ نماينده  در مجلس شوراي  اسلامي  است .
قراراست  مرحله  دوم  انتخابات  دوره  هفتم  مجلس  در برخي  از حوزه ها در۱۸ ارديبهشت  ماه  جاري  برگزار شود.
ديروز همچنين مراسم تحليف نايب رئيس دوم جديد مجلس و يك منشي هيات رئيسه كه روز يكشنبه انتخاب شدند، در نشست علني مجلس شوراي اسلامي انجام شد.
در نشست علني روز يكشنبه مجلس علي شكوري راد به عنوان نايب رئيس دوم مجلس و شهربانو اماني به عنوان منشي هيات رئيسه برگزيده شدند.
انتخاب شكوري راد و اماني در پي تصويب استعفاي بهزاد نبوي و دادن راي اعتماد به ناصر خالقي براي تصدي وزارت كار و امور اجتماعي صورت گرفت.

بازرسان اتمي تا ۱۱ خرداد مي مانند
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز در گفت وگو با ايرنا گفت: بازرسان اين آژانس تا پايان ماه مي (۱۱ خرداد) به بازرسي هاي فشرده و دقيق خود در ايران ادامه مي دهند.به گزارش ايرنا از وين مليسا فلمينگ هدف از اين بازرسي هاي گسترده و دقيق را تهيه گزارشي دانست كه بايد از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره نيروگاه هاي ايران تهيه و دراختيار شوراي حكام آژانس در نشست بعدي قرار گيرد.گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي هميشه دو هفته قبل از برگزاري نشست شوراي حكام بايد آماده شود.
فلمينگ تاكيد كرد: بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي تا آخر ماه مي به صورت دائمي در ايران حضور داشته و از همه نيروگاه هايي كه براي آژانس داراي اهميت است، بازديد خواهند كرد.نشست شوراي حكام در تاريخ ۱۴ ژوئن (۲۵ خردادماه) برگزار خواهد شد.

در ديدار شيخ عبيدعبدالله روحاني آزاده لبناني عنوان شد
تجليل رئيس جمهور و رئيس مجمع تشخيص مصلحت از مقاومت لبنان و فلسطين
شيخ عبدالكريم عبيد روحاني مبارز و آزاده لبناني ديروز به طور جداگانه با رئيس جمهور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت و گو كرد. به گزارش ايسنا رئيس جمهوري در اين ديدار با اشاره به مقاومت چندين ساله زندانيان از جمله شيخ عبيد در زندانهاي رژيم صهيونيستي آزادي وي را رمز پيروزي حق و نشانه شكست باطل دانست.رييس جمهور نسبت به آزادي هر چه زودتر ديگر زندانيان در بند رژيم صهيونيستي و روشن شدن سرنوشت چهار ديپلمات مفقود ايراني كه در سال ۱۹۸۲ از سوي عوامل اين رژيم در لبنان ربوده و به اسراييل منتقل شده اند ابراز اميدواري كرد.
وي در ادامه مقاومت لبنان را افتخار مسلمانان، اعراب و ايرانيان دانست و گفت: امروز مقاومت ملي لبنان توانسته است در ميان تمامي طوايف و گروه هاي سياسي اين كشور حول محور مقابله با سياستهاي تجاوز كارانه اسراييل همبستگي و وحدت ايجاد كند. شيخ عبدالكريم عبيد نيز در اين ديدار با بيان حوادث تلخ و سخت دوران زندان و نحوه برخورد رژيم صهيونيستي با وي، از موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص مقاومت لبنان و كمك به آزادي زندانيان قدرداني كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در ديدار عبدالكريم عبيد باوي گفت: اشغالگران براي خروج از باتلاق عراق نياز به همكاري جهان اسلام دارند و بايد از اين موقعيت بدست آمده در جهت حل مسائل جهان اسلام، بهره كافي برده شود.
آيت الله هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: به دليل نياز اشغال گران به كشورهاي مسلمان و منطقه براي نجات از باتلاق عراق اين مسلمانان بايد از اين موقعيت بدست آمده در جهت حل مسائل جهان اسلام بهره كافي ببرند.هاشمي رفسنجاني با اظهار خرسندي از آزادي شيخ عبدالكريم عبيد از موفقيت مقاومت اسلامي لبنان در آزادسازي اسيران لبناني از زندانهاي رژيم صهيونيستي تقدير كرد. وي عقب نشيني رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان و آزادي اسرا را تجلي بخش توانمندي و عزم مقاومت مردم فلسطين و لبنان در برخورد با تجاوزگران دانست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تحليل برنامه و سياست هاي افسار گسيخته رژيم اشغالگر قدس و ابعاد تازه ترور دولتي گفت: غاصبين و استعمارگران در صدد تشديد فتنه و آشوب ميان طوائف و فرق اسلامي در لبنان و ساير كشورهاي اسلامي هستند. وي با بيان مطلب فوق افزود: امروز بيداري و اتحاد در برابر اين توطئه ها بيش از پيش ضروري است.
شيخ عبدالكريم عبيد نيز دراين ديدار ضمن تشريح نحوه و حوادث دستگيري و دوران اسارت ۱۵ ساله خود گفت: تا زمانيكه مقاومت در جنوب لبنان و سرزمين هاي اشغالي وجود دارد هيچ قدرتي، توان مقابله و تجاوز به اين سرزمين را ندارد. وي همچنين جمهوري اسلامي ايران را ارمغان الهي و آرمان هاي آن را براي مسلمين جهان مايه مباهات و سرافرازي دانست و افزود: مقاومت، ايستادگي و سازندگي جمهوري اسلامي ايران نمونه و الگويي براي تمامي مسلمانان جهان است.

نگراني آمريكا از روابط ايران و عراق
اينديپندنت نوشت: معاون وزارت امور خارجه  آمريكا در امور سياسي، احتمال برقراري رابطه  نزديك شوراي حكومت انتقالي عراق با ايران را براي آمريكا غير قابل تحمل خواند.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه  انگليسي با اشاره به اين كه دولت آمريكا به شكل واضحي اعلام كرده كه انتقال حكومت به دولت موقت عراقي در تاريخ ۳۰ ژوئن، اقدامي محدود خواهد بود، به نقل از مارك گراسمن، معاون وزارت امور خارجه  آمريكا در امور سياسي نوشت: اين دولت موقت متشكل از مقامات مهم عراقي خواهد بود، اما نيروهاي نظامي آمريكا و نه نيروهاي امنيتي عراق مسئول امور امنيتي عراق خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، وي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه دولت عراق نسبت به انجام اقداماتي بر خلاف سياست خارجي آمريكا مانند برقراري روابط نزديك تر با ايران اقدام كند، چه اتفاقي روي خواهد داد، اين اقدام را
غير قابل تحمل خوانده و گفت: به همين خاطر است كه ما خواهان استقرار يك سفير آمريكايي در عراق هستيم.

آيت الله هاشمي شاهرودي:
مسئولين قضايي به پديده هاي رباخواري و كودك آزاري توجه كنند
رئيس  قوه  قضاييه  خواستار توجه  ويژه  وفوق العاده  مسئولان  قضايي  كشور به  دو پديده  زشت  و مجرمانه  يعني  رباخواري  و كودك آزاري  در جامعه  شد.
به گزارش ايرنا، آيت الله  هاشمي  شاهرودي  ديروز در جلسه  مسئولان  عالي  قضايي ، با تبيين  برخي  آسيبهاي  مهم  جامعه  ضمن  غيرقابل  قبول  دانستن  وجود پديده  ربا در جامعه  اسلامي ، گفت : حرمت  ربا به  حدي  است  كه  در قرآن  مجيد به جنگ  و محاربه  با خداوند توصيف  شده است .وي  با ابراز تاسف  از كاهش  توجه  به  سنت  حسنه  قرض الحسنه  در جامعه ، آن را يكي  از مهمترين  عوامل  رشد و گسترش  رباخواري  توصيف  كرد.
رئيس  قوه قضاييه  وجود زندانيان  چك  بلامحل  را به خاطر انجام  معاملات  ربوي ، اقدامي خلاف  موازين  شرعي  و مقررات  دانست  و تأكيد كرد: در صورت  اثبات  ربوي  بودن  معاملات  مطابق  قانون ، از محكوميت  و اعزام متهمين  به  زندان  جدا اجتناب  شود. آيت الله  شاهرودي  با توجه  به  جرم  شناختن  ربا در شرع  مقدس  اسلام  وبراساس  آن در قانون  مجازات  اسلامي و صدور بخشنامه  قبلي  خود مبني  بررسيدگي  به  ربا در محاكم  تخصصي ، اجراي  جدي  و دقيق  آن را خواستار شد.

حمايت سوسياليست هاي اروپا از گفت وگو با ايران
حزب سوسياليست هاي اروپا، دومين حزب عمده در پارلمان اروپا، حمايت خود را از ادامه گفت وگو بين اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي اعلام كرد.
به گزارش ايرنا،  اين حزب در پايان همايش دوروزه خود كه پيرامون بررسي مسايل خاورميانه در بروكسل پايتخت بلژيك برگزار شد، با صدور اطلاعيه اي همچنين خواستار تلاش براي ارتقاي بيشتر دمكراسي در ايران شد.حزب سوسياليست هاي اروپا در اين نشست با پيشنهاد مجموعه جامعي از سياست ها براي آينده منطقه خاورميانه اعلام كرد: اتحاديه اروپا درمجموع بايد تلاش هاي خود را وقف ارتقاي دمكراسي و تحولات اقتصادي در اين منطقه نمايد.

حداد عادل:
خدمت به مردم مهمترين مسأله مجلس هفتم است
منتخب اول مردم تهران در مجلس هفتم شوراي اسلامي گفت: مساله اصلي مجلس هفتم بحث بر سر رياست نيست، بلكه چگونگي خدمت كردن به مردم است.
به گزارش خبرگزاري فارس، غلامعلي حدادعادل كه در جلسه پرسش و پاسخ با اعضاي شوراي مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران سخن مي گفت، توافق در مورد سازوكار برگزيدن هيئت رئيسه توسط منتخبان مجلس هفتم را گامي اصولي براي تصميم گيري نهايي دانست و گفت: تعيين معيارها و ملاكهايي كه هريك از اعضاي هيئت رئيسه بايد دارا باشند به اتقان و استواري تصميم گيري در اين خصوص خواهد انجاميد.
منتخب اول مردم تهران در مجلس هفتم افزود: كار و خدمت و آباداني، دغدغه اصلي منتخبان مجلس هفتم است و تلاشهاي اختلاف انگيز در مسائلي مثل انتخاب هيئت رئيسه، راه به جايي نخواهد برد.

سخنگوي هيأت نظارت:
شوراي نگهبان معتقد به اصلاح قانون انتخابات است
سيد محمد جهرمي گفت: شوراي نگهبان معتقد است كه براي رفع ابهامات موجود در برگزاري انتخابات، بايد قانون فعلي انتخابات اصلاح شود.
سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: شوراي نگهبان درباره برگزاري همزمان مرحله دوم انتخابات مجلس با رياست جمهوري، معتقد به اصلاح قانون انتخابات است.
وي طرح دو فوريتي مجلس براي برگزاري انتخابات مرحله دوم تهران با رياست جمهوري را تنها براي اين دوره كافي دانست و گفت: قانون انتخابات ابهاماتي دارد كه نياز به اصلاح كلي تر از آنچه اين روزها در مجلس مطرح مي شود، دارد. وي گفت: برگزاري همزمان مرحله دوم انتخابات مجلس با رياست جمهوري نبايد به تهران محدود گردد و شهرهاي بزرگ كشور را نيز بايد شامل شود.
در همين حال فرماندار تهران، از احتمال قريب به يقين برگزاري همزمان مرحله  دوم انتخابات تهران و اين انتخابات خبر داد.
علي اوسط  هاشمي با اعلام اين مطلب به ايسنا افزود: مطابق آخرين نامه دبير شوراي نگهبان به وزير كشور اين شورا خواهان تغيير موانع قانوني براي به تعويق انداختن مرحله  دوم انتخابات حوزه  انتخابيه تهران بود كه با تصويب طرح ديروز نمايندگان،  اين انتخابات ۱۸ ارديبهشت ماه برگزار نمي شود.
وي همچنين اظهار داشت: البته اين موضوع نيازمند اعلام نظر قطعي شوراي نگهبان است كه تصور مي كنم با توجه به زمان كوتاهي كه تا ۱۸ ارديبهشت باقي مانده،  اين شورا ظرف ۲۴ ساعت آينده نظرش را بيان كند.

نگاه
موفقيت ديگر
مقدمه:طي روزهاي گذشته در خبرها آمد كه امسال نيز پرونده ايران از دستور كار كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد. اين براي جمهوري اسلامي ايران واقعه اي است مسرت بخش و موفقيتي است چشمگير.
وزارت امورخارجه با توجه به مسئوليت قانوني خود را عامل اصلي اين موقعيت مي داند.
غلامحسين الهام، سخنگوي قوه قضاييه نيز اين امر را از موفقيت هاي اين دستگاه ارزيابي مي كند كه در راستاي تعامل با نهادهاي بين المللي حقوق بشري و خصوصا كميسيون حقوق بشر، تحقق يافته است. درهرصورت مهم اين است كه بار ديگر در اثر كوشش هاي مستمر و كار كارشناسي در جمهوري اسلامي منافع ملي تامين شد و وقتي خوشحالي فزوني مي يابد كه معلوم شود اين موفقيت حاصل كار هماهنگ بين دستگاه هاي مختلف مسئول است.
مطلبي را كه مي خوانيد نوشته اي از يكي از صاحب نظران وزارت امور خارجه كشورمان است.
اجلاس سالانه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد از تاريخ ۲۵/۱۲/۸۲ به مدت شش هفته در ژنو تشكيل گرديد - نشست مذكور به بررسي وضعيت حقوق بشر در كشورها خصوصا در زمينه هاي تروريسم- آزادي بيان و مذهب- حقوق زنان و كودكان مي پردازد.
در اين ارتباط انتشار گزارش هاي متنوع از سوي سازمان هاي مرتبط با حقوق بشر از جمله ديده بان حقوق بشر - سازمان عفو بين الملل و گزارشگران موضوعي سازمان ملل در زمينه نقض حقوق بشر در كشورها و از طرفي انگيزه هاي سياسي كشورهاي عضو كميسيون حقوق بشر به عنوان مبناي قضاوت در مورد كشورها محسوب مي شود.
طي دو دهه گذشته به لحاظ برخورد گزينشي و دو گانه كشورهاي اروپائي و آمريكا نسبت به مقوله حقوق بشر و همچنين به لحاظ عدم ديدگاه كشورهاي واقع بينانه در خصوص تحولات حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران هر ساله با تصويب قطعنامه اي در اجلاس كميسيون حقوق بشر اقدام به محكوميت نقض حقوق بشر در ايران نموده و بعضي كشورها نظير آمريكا در قدم هاي بعدي خواستار ارجاع مسئله به شوراي امنيت هستند.
طي دو سال اخير مسئولان سياسي ايران از طريق گفتگوهاي سازنده با بانيان قطعنامه نظير كشورهاي اروپائي، استراليا و سوئيس خواستار تعامل سازنده با كشورهاي فوق و همچنين همكاري با سازوكارهاي سازمان ملل همانند برگزاري كنفرانس هاي حقوق بشري و نيز پذيرش گزارشگران موضوعي آزادي بيان و مذهب موفق شدند قطعنامه وضعيت حقوق بشر در ايران رادراجلاس كميسيون حقوق بشر با بن بست مواجه سازند توفيقات جمهوري اسلامي ايران دراين زمينه در شرايطي حاصل گرديد كه ريچارد ويليام سون نماينده آمريكا در كميسيون حقوق بشر خواستار تصويب قطعنامه شديد الحن عليه ايران شد و تاكيد نمود كه اگر از انتقاد از نقض حقوق بشر در اينگونه كشورها غفلت كنيم به همان اندازه كه به مردم صدمه ديده اين كشورها لطمه وارد مي شود به خودمان نيز صدمه مي زنيم.
سخنان گزينشي و دو گانه نماينده آمريكا در شرايطي مطرح مي گردد كه اين كشور با جناياتي كه در فلسطين، عراق و ساير نقاط دنيا انجام مي دهد سبب جان باختن،  آوارگي و وضعيت نابسامان بسياري از انسان هاي بي گناه شده و لذا ديدگاه مسئولان آمريكا از مقوله حقوق بشر با ارزشها واستانداردها ي حقوق بشري كاملا متفاوت است اما آنچه كه موجب تقويت تعامل ايران با اعضاي كميسيون حقوق بشر به عدم طرح قطعنامه حقوق بشري عليه كشورمان شد استمرار گفتگوهاي سازنده و همچنين توسعه همكاري فني حقوق بشر به دور از تبليغات و بهره برداري هاي سياسي مي باشد، در اين زمينه مي توان به ديدار آقاي ليگابو فرستاده ويژه آزادي بيان و خانم رودريگز گزارشگر ويژه امور اقليت هاي مذهبي- نژادي و زنان سازمان ملل در ايران طي سال گذشته اشاره كرد.
ناگفته نماند كه به رغم شيطنت طرف كانادائي و همچنين تبليغات گسترده گروه هاي مخالف ايران در كميسيون حقوق بشر كه همواره با انگيزه هاي سياسي همراه است بلحاظ تعامل و گفتگوي فشرده مسئولان سياسي كشورمان با اعضاي كميسيون حقوق بشر، اقدامات آنان كاملا ناكام ماند.
گفتني است جمهوري اسلامي ايران همواره آمادگي خود را در زمينه تعاملات فرهنگي در چهار چوب گفتگوي تمدنها با صاحبان تمدن هاي بزرگ از جمله توسعه و ترويج فرهنگ حقوق بشري از طريق برگزاري كارگاه هاي آموزشي و برگزاري كنفرانس هاي حقوق بشري بدور از هر گونه انگيزه هاي سياسي اعلام كرده است.
جعفري

كوتاه از سياست ايران
مرخصي امير انتظام تمديد شد
عباس امير انتظام گفت: براي ادامه معالجات، مدت مرخصي ام از زندان تا پايان خردادماه تمديد شده است.سخنگوي دولت موقت در گفت وگو با ايلنا در رابطه با آخرين وضعيت خود اظهارداشت: مرخصي ام ابتدا تا پايان اسفندماه بود كه يك بار تا آخر فروردين ماه تمديد شد و پس از آن ۲ ماه ديگر مجددا تمديد شد.
مرعشي: هنوز جواب نداده ام
نماينده كرمان در مجلس شوراي اسلامي درباره رفتن خود به سازمان ايرانگردي و جهانگردي گفت: هنوز درباره اينكه مسئوليت سازمان ايرانگردي و جهانگردي را قبول بكنم يا خير جواب نداده ام.به گزارش خبرگزاري فارس، سيدحسين مرعشي كه از وي به عنوان مسئول تصدي پست رياست سازمان ايرانگردي و جهانگردي نام برده مي شود، خبر پيشنهاد به وي براي پذيرش اين مسئوليت را تأييد كرد.
هيأت قضايي انگليس به ايران مي آيد
جواد لاريجاني معاون امور بين الملل قوه قضائيه اعلام كرد كه هيأتي ۴ نفره از قضات و حقوقدانان انگليسي در پاسخ به ديدار قضات ايراني از نظام قضايي انگلستان به مدت يك هفته ميهمان دستگاه قضايي خواهند بود.
به گزارش ايسنا ديدار هيأت انگليسي در چارچوب و در راستاي همكاري هاي متقابل و به منظور تبادل قضايي بين جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورها كه در سال هاي اخير نيز گروه هايي از قضات ايراني از دادگاه ها و نظام قضايي برخي كشورها از جمله انگلستان، يونان و سوئيس ديدار داشته اند، عنوان شده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |