۵۶ هزار ساعت اضافه كاري
در آغاز سال جديد شركت بزرگ صنايع هوايي لاكهيد مارتين (Lockheed) آماري بسيار جالب از ميزان ساعات كاري كاركنانش منتشر كرد.
طبق آمار به دست آمده حدود ۵۶ هزار ساعت در سال ۲۰۰۳ كارمندان اين شركت اضافه كاري و يا كار داوطلبانه داشتند.
شركت لاكهيد مارتين كه بعد از شركت بوئينگ از بزرگترين شركت هاي صنايع هوافضاي آمريكا محسوب مي شود آمار دقيق ۵۵۸۹۵ ساعت اضافه كاري را به ثبت رسانده است. اين شركت كه در شهرها و ايالت هاي تگزاس، كاليفرنيا و جورجيا قرار دارد بسيار گسترده است ولي باز هم آمار ۵۶ هزار ساعت اضافه كاري بسيار آمار بالايي است.جالب تر اين كه معاونت مالي اين شركت گفته است كه اكثر اين اضافه كاري ها بدون حقوق بوده است، پس با اين وضعيت بايد انتظار داشت كه صنعت هوافضاي آمريكا با ما بيشتر از ۷۰ سال فاصله داشته باشد.
آقاي دين هانكوك معاون شركت لاكهيد مارتين مي گويد «به نظر من اين بزرگترين موفقيت شركت لاكهيد در سال ۲۰۰۳ محسوب مي شود.»
به همين خاطر مدال والنتير (Volunteer Service) از طرف رئيس جمهور جورج بوش به شركت لاكهيد مارتين اعطا شد.
آقاي هانكوك گفت:«رئيس جمهور از ما خواست تا فرهنگي از مسئوليت بسازيم كه كارمندان به ملت فكر كنند نه به فرد و ما اين كار را كرديم.»
اكثر كساني كه با چندين هواپيما آشنا هستند حتماً نام شركت لاكهيد مارتين را مي شناسند زيرا اين شركت سازنده هواپيماهاي F-16،/A-22 F،F-35،
F-117،C-5 ،C-130 ،P-3 ، S-3و... است.
اگر بخواهيم پروژه هايي را كه شركت لاكهيد در آن دست داشته براي شما بنويسيم احتياج به يك دائرة المعارف است. در آمار جالب ديگر اين شركت در سال ۲۰۰۳ م، ۸/۳۱ ميليارد دلار فروش داشته است يعني حدود ۱۰ميليارد دلار بيشتر از درآمد نفتي سالانه كل كشورمان ايران.
نمايش هوايي شاهين شب
بعد از سال ها انتظار سرانجام علاقه مندان به ديدن پرواز هواپيماي شگفت انگيز F-117 ملقب به شاهين شب (Night Hawk) در ۲۵ آوريل در پايگاه هوايي كيسلر (Keesler) اين پرنده را ديدند. اين نمايش هوايي يادبودي براي افرادي كه در ۱۱ سپتامبر جان خود را از دست دادند بود. هنگامي كه بر روي تلكس هاي خبري، خوانده شد كه شاهين شب نيز در كنار هواپيماهاي ديگر حضور دارد ديگر مجالي براي فكركردن نبود و همانگونه كه پيش بيني شده بود حدود ۱۵ هزار تماشاگر در پايگاه هوايي حضور داشتند.
اين نمايش هوايي بخش هاي مختلفي داشت به عنوان مثال چندين تيم چترباز، حركات آكروباتيك بسيار جذابي انجام دادند. ولي در كنار اينها ديدن هواپيماي رادارگريز F-117 لطف ديگري داشت. اين هواپيماي جنگنده تاكنون به دليل مسايل امنيتي در هيچ نمايش پروازي شركت نكرده است. اين هواپيماي جنگنده كه سمبل قدرت طراحي شركت بزرگ لاكهيد مارتين محسوب مي شود جزو مدرنترين هواپيماهاست.
تمامي خصوصيات رادارگريزي (Stealth) در آن ديده مي شود و مانند يك پرنده سياه به دور از چشم رادارها مي تواند پرواز كند.
يكي از جالب ترين مسايل در F-117 بدنه آن است. اين بدنه هيچ گونه خميدگي ندارد و كاملاً به صورت چندين سطح مسطح به هم دوخته شده ساخته شده است.تماشاگران بعد از ديدن نمايش هوايي و تيم هاي چتربازي مي توانستند از اين هواپيما از فاصله نزديك ديدن كنند.
تيم مك لارن ـ مرسدس از يك مهندس هوافضا استفاده خواهند كرد
اكثر ما نام تيم اول مسابقات فرمول يك را مي شناسيم. اين تيم كه حاصل به هم پيوستن شركت مك لارن (Mclaren) و مرسدس است همواره تيم شماره يك مسابقات فرمول يك محسوب مي شود و ماشين هايي كه مي سازند نيز هميشه برترين است. به عنوان مثال ماشين مك لارن F-1 يا ماشين P-8 كه قرار است در سال ۲۰۰۸ ميلادي ساخته شوند از همين دسته اند. همان طور كه مي دانيد يكي از مهم ترين بخش هاي طراحي يك ماشين طرح بدنه و حالت آيروديناميك آن است. به همين علت مجمع مك لارن ـ مرسدس امسال يكي از بزرگترين مهندسان هوافضا را به خدمت خود گرفته است. آقاي جاناتان نيل ۴۱ ساله كه تحصيلاتش را در رشته هوافضا گذرانده است و در اكثر پروژه هاي سازمان هوافضاي انگلستان (British Aerospace) شركت داشته هم اكنون به خدمت مجمع شركت هاي مك لارن و مرسدس درآمده است. آخرين پروژه اي كه جاناتان نيل در آن بود، پروژه شاهين سريع (Hawk fast) بوده كه در مورد موتورهاي جت بوده است.
آقاي مايك كوگلان رئيس بخش طراحي مك لارن مي گويد: اميد مي رود با به كارگيري تجربيات آقاي جاناتان نيل انقلابي در روش و شيوه طراحي موتور و ماشين هاي مسابقات مخصوصاً مسابقات فرمول يك روي دهد.