كارنامه بازيگري ميترا حجار در سينما كه از سال ۱۳۷۵ آغازشده همچنان پربار است. حجار اولين نقش سينمايي خود را در شرايطي بازي كرد كه يك منتقد (احمد اميني) كارگرداني فيلم را بر عهده داشت و اين خود بيشتر بر حساسيت كار افزوده بود. بازيگري همانند حجار كه هيچگاه تجربه بازي نداشته و حتي ديپلم تحصيلي اش رياضي فيزيك است اما در ذهنش هميشه به دنبال بازيگري بوده است.
حجار در فيلم «غريبانه» آنقدر به چشم آمد كه مدتي بعد مسعود كيميايي براي نقش اصلي فيلم «فرياد» از او بازي مي گيرد. بازي در نقش زني جنوبي كه حامله است و در جاده وضع حمل مي كند. او آنقدر اين نقش را واقعي جلوه داد كه حتي چهره كاملاً خاصش چيزي از يك زن جنوبي كم نداشت. حجار با بازي در اين فيلم بيشتر از فيلم قبلي توانايي هايش را به تماشا گذاشت.
دو نقش آفريني پياپي ديگر در كنار محمدرضا فروتن گام هاي بعدي حجار بود. همكاري دوباره با مسعود كيميايي در اعتراض و بازي در متولد ماه مهر احمدرضا درويش حاصل پيشنهادهاي فراواني بود كه آن روزها به حجار مي شد. در شرايط پس از دوم خرداد كه سياست تازه وارد سينما شده بود او در هر دو فيلم در نقش يك دانشجوي سياسي معترض حاضر شد. گرچه نوع بازي او در هر دو كار خيلي شبيه به هم بود اما به هر حال تمام تلاش هاي حجار در هجدهمين جشنواره فيلم فجر نتيجه مي دهد و او سيمرغ بلورين را براي فيلم متولد ماه مهر از آن خود مي كند. با اين كه حجار مدت زيادي از حضورش در عرصه سينما نگذشته بود اما خيلي زود توانست در سومين فيلم سينمايي بلند خود، سيمرغ بلورين را به دست آورد.
بعد از اين كه حجار توانست سيمرغ بلورين را از جشنواره دريافت كند، بيشتر از هميشه، كارگردانان براي بازي در فيلم هاي مختلف، به او پيشنهاد بازي دادند. اين موضوع در فيلم بعدي ميترا حجار كه «سگ كشي» بود، كاملاً به چشم خورد. او در فيلم بهرام بيضايي در نقش فرشته اقتداري بازي كرد. زني خونسرد كه حالا بازي متفاوت او نسبت به فيلم هاي قبلي به چشم مي آمد. او توانست از تجربيات كار با بيضايي در فيلم هاي بعدي نيز استفاده كند. حالا شايد بتوان گفت كه تجربه او در بازيگري با توجه به كارنامه اش آنقدر بالا هست كه ديگر نتوان از حجار انتظار بازي در فيلم هاي متوسط را داشت ...
حجار در پنجمين حضور سينمايي خود در فيلم «رخساره» امير قويدل در كنار محمد علي سپانلو نقش آفريني كرد. ميان تينا و استاد عشقي به وجود مي آيد كه هر دو در فصل صبحانه نشسته اند و استاد مي گويد: «تو گذشته چهل سال پيش را در من زنده كردي» و تينا مي گويد: «شما هم آينده اي را كه بعد از چهل سال ممكن بود به آن برسم.» اما حجار اين عشق را تا حدي در فيلم باور پذير مي كند كه جاي هيچ حرفي باقي نمي ماند. بعد از يك فيلم كاملاً احساسي مانند رخساره، حجار «شب هاي تهران» را به كارگرداني داريوش فرهنگ بازي مي كند. دوست او به قتل مي رسد و او تمام تلاشش را مي كند تا قاتل را پيدا كند.
|
|
جالب ترين نكته در رابطه با بازي هاي حجار شايد اين باشد كه او هميشه و يا بر حسب اتفاق در فيلم هايي بازي مي كند كه بازتاب كامل شرايط جامعه هستند. شب هاي تهران سرگذشت دختران خياباني و ناامن بودن جامعه در اين رابطه را به تصوير مي كشد. فيلم با استفاده از تبليغات مختلف توانست به فروش قابل توجهي دست پيدا كند. اما شايد با رفتن نام حجار بر روي پرده بود كه خيلي از تماشاگران براي ديدن فيلم به سمت سينماها رفتند. در سال ۱۳۸۰ بود كه سيروس الوند براي فيلم «مزاحم» ، نام ميترا حجار را هم در كنار نام خسرو شكيبايي و امين حيايي در ليست بازيگران فيلمش قرار داد. مزاحم قرار بود فيلمي متفاوت درباره كارنامه خود الوند هم باشد؛ كاراكتري كه ميترا حجار آن را بازي مي كند همان فاطمه معتمدآريا در «يك بار براي هميشه» است و همين عدم باورپذيري كه در سرتاسر فيلم هم جاري است سبب سردرگم بودن فيلم مي شود. در همان سال حجار در فيلم «فراري» به كارگرداني رضا جعفري بازي كرد. فيلمي كه در سكوت ساخته شد و هنوز هم اكران نشده است. پس از آن هم حجار در «قارچ سمي» رسول ملاقلي پور بازي كرد ... در نقش بيتا، دختري كه قهرمان مرد فيلم را در تنهايي هايي خود مي ديد. فيلمي كه بيشترين بار فيلمنامه اش حماسي و جنگي بود اما عشق هم در آن تداوم پيدا كرده بود
حجار در آخرين كار جيراني كه به روي پرده رفت نيز حضور داشت. «صورتي» نمونه اي ديگر از كاراكتر سينمايي حجار بود كه اين بار و در اين نقش جا افتاده تر از كارهاي قبلي اش بازي كرد. او مادر بود و عواطف مادرانه اش را در اين فيلم به نمايش گذاشت. حجار بعد از يك دوره كامل بازي در كنار كارگردانان مختلف كه هر كدام در جايگاه بالايي هم ايستاده اند، در «جنايت» محمد علي سجادي و «ملاقات با طوطي» عليرضا داوودنژاد بازي كرد؛ نقش هايي متفاوت و خاص كه شايد عجيب ترين نقش آفريني هاي كارنامه سينمايي اش هم بودند.
ميترا حجار در زمينه تلويزيون تا به حال دوبار فعال بوده كه تنها يكي از آنها يعني مجموعه «پليس جوان» به نمايش درآمده؛ او در زمينه تئاتر هم فعاليت هايي داشته كه از ميان آنها هم مي توان به دو نمايش «آنتيگونه» و «هملت» اشاره كرد. حجار بازيگري است كه كارنامه اش سرشار از بازي ها و نقش هاي متفاوت است. او هميشه در تمام صحبت هايش ثابت كرده كه چقدر به تماشاگران بها مي دهد و حالا با توجه به بازي هاي خوب خود در فيلم ها، ديگر تبديل به ستاره اي شده كه هر كارگرداني مي تواند رويش حساب كند. او كه حدود يك سال به دليل حضور در فرانسه و كار در يك نمايش ايراني از صحنه سينماي ايران دور بود، چند ماهي است كه به ايران بازگشته و اين روزها مشغول بازي در «بازنده» به كارگرداني قاسم جعفري است.
حجار در آخرين مصاحبه اش جمله اي را گفته كه نشان از همه گفته هاي بالا دارد. او گفته كه در اين يك سال دلم براي سينماي ايران تنگ شده بود و معني اين جمله شايد همان بازي براي مخاطب ايراني باشد.
ميترا حجار با حضور خود در فيلم ها نشان داده كه مي تواند از پس هر نقشي بربيايد و همين خصوصيت اوست كه باعث شده هميشه پر كار باقي بماند.