سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۸
عكس روز
قيمت بين المللي
003114.jpg
در هفته گذشته مجلس قانوني تصويب كرد كه پيرو آن بنزين با قيمت بين المللي در اختيار مردم قرار گيرد.
در اينكه يارانه بنزين ، مبلغ كلا ني را به خود اختصاص داده و سبب هدر رفتن بيش از حد انرژي شده است شكي نيست، اما مگر غير از اين است كه در صورت آزاد شدن نرخ بنزين، تمامي قيمت ها به صورت سرسام آور و عنان گسيخته افزايش پيدا مي كند؛ و فشار مالي آن بر قشر ضعيف و متوسط وارد مي شود.
حال قرار است قيمت بنزين به صورت بين المللي محاسبه گردد، آيا امكان دارد كه حقوق كارمندان و كارگران ايراني هم برطبق حقوق خارجي ها تعيين شود؟

حكايت شهرنشيني
زير بار زمان مانده ايم
اوقات فراغت يعني زماني كه يك شهروند مي تواند قابليت هاي خود را بپروراند و به مهارت هايي دست يابد كه او را از لحاظ دانش، آمادگي جسماني يا حرفه اي ارتقا دهد
003117.jpg
گزارش 
دهد. اوقات فراغت يعني زماني كه يك شهروند مي تواند پس از مدتي مديد حمام كند و ناخن هايش را بگيرد.
در كلا ن شهرهايي نظير تهران، معمولا ً وقت فراغت - البته در غالب موارد - دو معنا مي يابد. نخست خيلي ها به مسافركشي مي پردازند تا به گفتار تاريخي «وقت طلا است» جامه عمل پوشانده باشند. دوم در ترافيك گير مي كنند و ساعت ها و ساعت ها سوار بر تاكسي اند و گرفتار يا درحالي كه لاي در اتوبوس مانده اند منتظر بازشدن مسير هميشه گره خورده مقصدشان مي مانند. سوم هم اين است كه در هر شرايطي و در هر جايي بخوابند يعني به نوعي اين طوري اوقات فراغت خود را بگذرانند! يعني از كوچك ترين فرصت - در ترافيك، پشت چراغ قرمز، سركار، موقع غذا، وقت فراغت در خانه - براي خوابيدن استفاده مي كنند. باقي وقت را هم اگر وقتي باقي مانده باشد جلوي تلويزيون مي گذرانند.
در اين بين آن چه به ندرت يافت مي شود وقت نشستن و كتابي خواندن است و سركردن ايام در كنار اعضاي خانواده، يا مثل گذشته ها صحبت از زندگي ، مثل روزهاي دور، روزهايي كه بوي مادر بزرگ ها را مي دهد.
اين اخلا ق حاصل شهرنشيني ناقص و حمله پيش بيني نشده صنعت، به فرزندان نيز تسري مي يابد و زندگي آنها و فرزندان شان روز به روز از تعريف واقعي اش فاصله مي گيرد. در حالي كه كسي نيست بپرسد: كتاب خواندن، ديدن فيلم هاي خوب - فيلم هاي هنري در اين بين جاي نمي گيرند - و سر زدن دائم به طبيعت چقدر از زمان شما را به خود اختصاص مي دهد. در حالي كه مي توان با كمترين هزينه، زندگي را به سوي فراغ بال سوق داد، تأكيد دائم بر شهرنشيني - بخوانيد تهران نشيني - و گير افتادن لابه لاي ماشين ها، باعث دردسر خيلي ها شده است و ديگر هيچ وقتي براي برخي كارهاي مهم، براي شان باقي نمي گذارد.

مرغ گران نمي شود
اقدامات دولت در جلوگيري از افزايش قيمت
003120.jpg
گران شدن ناگهاني قيمت مرغ، باعث شد تا خيلي ها متعجب از آن كه قرار نبود چيزي گران شود، گوشت مرغ را از سبد غذايي خود كنار بگذارند - البته اگر در وعده هاي غذايي شان جايي براي مرغ بوده باشد - و به خوردن خوراكي هاي ديگر بسنده كنند؛ اما دولت در طرحي ضربتي درصدد است تا از گران تر شدن قيمت مرغ پيشگيري كند تا دست كم آن تعداد گروه خانواده ها كه مي توانند گاه گاهي مزه گوشت، اين موجود باارزش را بچشند، كماكان از اين نعمت بزرگ بهره مند باشند.
معاون اداره تأمين و توزيع كالا هاي وزارت بازرگاني اجراي طرح ذخيره سازي گردشي مرغ را يكي از راهكارهاي جلوگيري از نوسانات شديد قيمت اين كالا  بيان كرد و گفت: ميانگين قيمت مرغ در سال گذشته حدود يك هزار و ۳۰۰ تا يك هزار و ۳۵۰ تومان بود.
اكبر طالب پور با بيان اين كه طرح ذخيره سازي گردشي مرغ در سال ۸۳ نيز اجرا مي شود، گفت: تاكنون مبلغي از سوي بانكها براي اجراي اين طرح پرداخت نشده و اجراي اين طرح در سال گذشته از محل منابع داخلي شركت پشتيباني امور دام تأمين شده است.
طالب پور تأكيد كرد: هفته گذشته حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تن مرغ براي اجراي طرح خريداري شده كه حدود ۳ هزار تن آن در اختيار سازمان هاي بازرگاني استان ها و بقيه آن به اتحاديه ها و تعاوني هاي فرهنگيان و كارمندان فرستاده شد كه در حال حاضر در حال توزيع است.
وي با بيان اين كه قيمت كف و سقف خريد مرغ براساس طرح هر چهار ماه يكبار در كميسيون تنظيم بازار تعيين مي شود، تصريح كرد: در آخرين جلسه كميسيون در تاريخ ۲۷ اسفند ماه قيمت كف با هدف حمايت از توليد كنندگان كيلويي يك هزار و ۳۱۰ ريال و قيمت سقف را بر اساس توزيع در شبكه هاي تعريف شده مانند فروشگاه هاي زنجيره اي كيلويي يك هزار و ۴۰۰ ريال تعيين شده است.
وي در مورد علل افزايش قيمت مرغ، افزايش قيمت هاي جهاني نهاده ها را يكي از دلا يل افزايش قيمت مرغ ذكر كرد و گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قيمت تمام شده مرغ ناشي از قيمت نهاده دامي است.
طالب  پور گفت: سال گذشته حدود ۴۰ ميليارد ريال يارانه صادراتي از طريق كميسيون تنظيم بازار به ازاي هر كيلو مرغ ۳۰۰۰ ريال و هر كيلو تخم مرغ ۱۵۰۰ ريال پرداخت شده است.
وي، پايين بودن نرخ تعرفه و مابه التفاوت پرداختي براي مرغ وارداتي را از دلايل نبود انگيزه واردات مرغ ذكر كرد و گفت: مابه التفاوت هاي وضع شده براي مرغ مربوط به زماني بوده كه نرخ هاي جهاني نهاده هاي دامي پايين بوده است.

افزايش حقوق معلمان
۱. معلم در ارتباط مستقيم با دانش آموز است و براي اين كه بتواند به خوبي از عهده آموزش شاگردانش برآيد، بايد از لحاظ مالي تأمين باشد. اگر يك آموزگار دغدغه اقتصادي داشته باشد، هرگز نمي تواند چنان كه بايد و شايد تجربه و علمي خود را در اختيار دانش آموزان قرار دهد، مشكلا ت متعدد آنها را پيگيري كند و درصدد رفع شان برآيد و نسلي را تحويل جامعه دهد كه كشوري آباد را بنيان بگذارند.
۲. «دانشآموز» واژه معادل «آينده» و «آباداني» است. اگر نسل جوان يك سرزمين از علم، دانش و تجربه بي بهره باشد هرگز آن كشور در عرصه هاي مختلف به كاميابي نمي رسد و تنها ثمره اين غفلت، واپس رفتن در تمامي زمينه ها است و به اضمحلا ل كشيده شدن نسلي كه خود در اين تباهي، كمترين نقش را دارد.
۳. در ايران بيشتر معلمان وضعيت معيشتي مناسبي ندارند. حقوقي اندك دريافت مي كنند و زير خط فقر جاي دارند. به تازگي اقداماتي به منظور كمك هاي مالي به آنها - نظير بن هايي كه شهرداري تهران ميان فرهنگيان تقسيم كرد - صورت پذيرفته؛ اما دولت بايد گامهايي اساسي تر و جدي تر در جهت رفع مشكلا ت آموزگاران بردارد در غير اين صورت نبايد انتظار پرورش نسلي متخصص را داشت.
۴. در رابطه با كاهش مشكلا ت مالي معلمان وزير آموزش و پرورش از اجراي طرح ارتقاي شغلي معلمان از اواخر ارديبهشت ماه خبر داد و گفت: براساس اين طرح معلماني كه سابقه كار و تحصيلا ت بالا  دارند افزايش حقوق خواهند داشت.مرتضي حاجي گفت: ضوابط ارزشيابي ارتقاي شغلي معلمان بايد در ۸ روز آينده به تصويب شوراي حقوق دستمزد برسد.
وي با اشاره به اين كه با تشكيل كميته هاي هيأت مميزه در استان ها، كار عملياتي ارزشيابي معلمان از اواخر ارديبهشت ماه آغاز مي شود، گفت: افزايش حقوق فرهنگيان از زمان صدور حكم خواهد بود و براساس مصوبه دولت حداقل حقوق دريافتي ساير معلمان نيز به ۱۷۰ هزار تومان مي رسد.
وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: پس از تشكيل هيأت مميزه فرهنگيان باتوجه به امتيازاتي كه دارند مي توانند فرم هاي ارتقاي شغلي را دريافت كرده و پس از تأييد توسط هيأت مميزه حكم خود را دريافت كنند.
اگرچه حتي حقوق افزايش پيدا كرده شده نيز جوابگوي رفع دغدغه هاي مالي آموزگاران نيست؛ اما دست كم برداشتن نخستين گام ها در راه ياري به معلمان و توجه به آنها، خود مي تواند اميدبخش باشد.

خبر روز
تهران جاي سوزن انداختن نيست
معصومه موسي وند
003123.jpg
در خيابان هاي تهران جا براي انداختن سوزن نيست. روز به روز به تعداد خودروهاي اين شهر اضافه مي شود در حالي كه اقدامات صورت گرفته براي افزايش معابر اين شهر با اين مسأله همخواني ندارد. در سال ۸۲، ۷۵۰ هزار خودرو شماره گذاري شده و طبق برنامه امسال يك ميليون دستگاه خودرو در كشور شماره گذاري مي شود. اين در حالي است كه فضاهاي حمل و نقل شهري و جاده اي در كشور به هيچ عنوان با اين مسأله تناسب ندارد.
عرضه زياد خودرو در سال هاي اخير هر چند تعداد زيادي از شهروندان را صاحب خودرو كرده اما همين امر عوارض و هزينه هاي جانبي ديگري براي مردم كشور مخصوصاً در شهرها به همراه داشته است.
منوچهر زنجاني يكي از شهروندان تهراني در اين باره به خبرنگار ما گفت: خيابان هاي تهران ديگر كششي براي تردد خودروهاي جديد ندارد.
اكثر خيابان هاي تهران ۳۰ سال قبل با توجه به موقعيت و وضعيت آن زمان ساخته و طراحي شده اند اما هم اكنون ايران ۷۰ ميليون جمعيت دارد. هدي پور زماني نيز گفت: به دليل ازدياد خودروها با وجود تعداد زيادي افسر و ماموران راهنمايي و رانندگي به دليل ترافيك زياد شاهد هرج و مرج هاي زيادي هستيم.
آمار بالا ي تلفات ناشي از تصادف نيز نشان مي دهد كه وضعيت خيابان ها و جاده هاي ما مناسب نيست اما با وجود هزاران دليل قانع كننده براي اصلا ح ساختار جاده ها تاكنون اقدام اساسي صورت نگرفته است.
وزير راه و ترابري نيز در گفت گو با خبرگزاري مهر در اين مورد اعلا م كرد: بزرگترين مشكل كشور در زمينه ايمني حمل و نقل، نداشتن برنامه و نيروي متخصص لا زم است.
ما بايد هر چه سريع تر براي حفظ ايمني، سرمايه و جان مردم در شبكه حمل و نقل دست به يك حركت جدي بزنيم.
احمد خرم نداشتن يك ساختار ايمني در كشور را تا سال گذشته يكي از مشكلا ت موجود دانست و گفت: حدود ۲۵ سال است كه در كشور كميسيون ايمني تشكيل نشده و به همين خاطر ما اكنون به جايي رسيده ايم كه كشته هاي ترافيكي ما مساوي است با كشته هاي يك زلزله مهيب مانند گيلا ن يا بم.
وي با اشاره به اينكه سيستم حمل و نقل كشور چند سالي است كه به نقطه شكننده رسيده است گفت: اين امر به دليل نداشتن ناوگان كارآمد، زيرساخت مناسب و افزايش تعداد مسافر در اين بخش است.
وي سرعت افزايش ناوگان را ۱۵ درصد و افزايش سطح زير بنا (زيرساخت مناسب)  را سه درصد ذكر كرد.
وي سرمايه گذاري برIT در زمينه حمل و نقل را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: از سال ۸۰ تاكنون در زمينهIT از بخش هواشناسي تا جابه جايي كالا  حدود ۵/۳۷ ميليارد ريال خرج كرده ايم كه نياز به حداقل ۳۰ ميليارد ديگر احساس مي شود.
وزير راه در پايان گفت: براي تأمين تجهيزات ايمني جاده ها تنها ۱۰ ميليارد ريال اعتبار لا زم است.
بد نيست بدانيد در فروردين ماه سال جاري كه نيمي از آن تعطيل بوده بيش از ۳۲ هزار خودرو سواري توليد شده است.

مقابله به مثل
مجوز جديد براي  بيمه هاي خصوصي صادر نمي شود
شهرزاد دشتي
در حالي كه پيش بيني مي شد با افزايش تعداد شركت هاي بيمه خصوصي و رقابتي شدن فضاي حاكم ميان اين شركت ها، رويكرد مردم به بيمه تغيير كند، اظهارنظر رئيس كل بيمه مركزي درباره توقف صدور مجوز براي فعاليت شركت هاي بيمه اي جديد، آينده اين صنعت را در هاله ا ي از ابهام قرار دارد.
ظاهراً وزارت اقتصاد با صدور دستورالعملي بيمه مركزي ايران را مكلف كرده تا مشخص نشدن وضعيت خصوصي كردن بيمه هاي دولتي مجوز فعاليت جديدي صادر نكند.
پيش از اين همتي، رئيس كل بيمه مركزي ايران اعلا م كرده بود در بازار بيمه ايران به قدري پتانسيل نهفته كه مي توان برپايه آن تعداد زيادي مجوز براي فعاليت بيمه هاي خصوصي صادر كرد.
وي همچنين يكي از راهكارهاي دستيابي به ضريب نفوذ ۲ درصدي در صنعت بيمه را ورود بيمه هاي جديد خصوصي دانسته بود.
هرچند بعد از گذشت قريب به ۱۵ ماه از اولين مرحله صدور مجوز براي فعاليت بيمه هاي خصوصي هنوز اين شركت ها فعاليت قابل لمسي براي مشتري از خود نشان نداده اند ولي صدور اين مجوز حداقل اين مزيت را داشته كه تلنگري به شركت هاي بيمه دولتي وارد كند.
اين تلنگر در سال گذشته موجب شد كه برخي شركت هاي بيمه دست به خلق بازارهاي جديد بيمه بزنند كه آسان كردن شرايط صدور بيمه زلزله از آن جمله بود.
به هر حال اقدام وزارت اقتصاد در زمينه جلوگيري از صدور مجوز فعاليت شركت هاي جديد بيمه نوعي مقابله به مثل در رد طرح واگذاري بيمه هاي دولتي به بخش خصوصي به شمار مي رود كه نه تنها گره اي از مشكلا ت اين صنعت باز نمي كند؛ بلكه بر مشكلا ت گذشته نيز خواهد افزود.

صداي مصرف كننده
درخواست از شركت واحد
مي خواستم از مديريت محترم روابط عمومي شركت واحد خواهش كنم ترتيبي اتخاذ كنند تا اتوبوس هاي خط معلم به ميدان ملت باتوجه به مسدود شدن مسير مستقيم چهارراه ۱۶ متري به طرف مقصد، بعد از ورود به بزرگراه رسالت در ايستگاه ۱۶ متري رسالت هم توقف داشته و مسافرين ميدان ملت را ياري كنند.
عبور از وسط خيابان بدون چراغ راهنمايي و يا پل عابر با پله هاي بي شمار براي افراد مسن و بيمار مشكل است.
حسن نوروزيان 
ترافيك مجيديه 
محدوده مجيديه جنوبي و ۱۶ متري اول هر روز از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۱ با ترافيك شديدي مواجه است ما كه خانه هايمان در اين منطقه واقع شده براي بيرون آوردن ماشين هايمان از پاركينگ چه بايد بكنيم.
خانم ملصقي 
بچه هاي اسلام شهر چه كنند؟
در محدوده شهرك گلستان در اسلا م شهر باوجود جمعيت زياد و نبودن امكانات رفاهي و مراكز بهداشت و درمان كم ، بچه ها مجبورند در كوچه ها و خيابان ها بازي كنند به طوري كه در هر كوچه و پس كوچه حدود ۱۰۰ بچه قد و نيم قد به چشم مي خورد. چرا ا ين كودكان نبايد از امكانات رفاهي برخوردار نباشند
رضوان پور - از اهالي گلستان
آمار طلا ق زياد شده!
از صدا و سيما خواهشمندم كه آموزش هايي در مورد روابط زنان و مردان در منزل ارائه كند شايد آمار طلا ق در دادگاه ها مقدار كمي كاهش يابد.
يك بازديد كننده هر روز دادگاه خانواده
شير، به تنهايي نمي فروشيم
براي خريد شير به چند سوپر ماركت محل زندگي مان مراجعه كردم. فروشندگان محترم به طرق متفاوتي به من فهماندند كه اگر شير مي خواهم بايد به غير از شير خريدهاي ديگري هم داشته باشم و نمي شود شير به تنهايي خريد! اين ديگر چه قانوني است كه صاحبان سوپر ماركت ها از خود درآورده اند.
يك مادر دست نيافته به شير
مقصر كيست؟ كشاورز، نانوا، مردم، دولت
كشاورز زمين  را شخم مي زند، گندم مي كارد، آن را آبياري مي كند و بعد از انجام مراحل بعدي بعد از گذشت چند ماه آن را درو مي كند بعد دولت آن را مي خرد و به نانوا مي فروشد - نانوا كه معلوم نيست به چه طريقي جواز كسب مغازه را دريافت كرده است، ۳ - ۴ نفر پسر بچه را كه مجموع سن تمام آنها ۵۰ سال هم نمي شود را به صورت شبانه روزي در مغازه نگه مي دارد و آنها هم بدون داشتن هرگونه تجربه اي نان را با سليقه خود دست مردم مي دهند و مردم هم مجبورند به جاي خريد ۵ قرص نان، ۲۰ قرص نان خريداري كنند و ۱۵ قرص نان را دور بريزند - آيا اين گناه بزرگ گريبان گير مردم است يا نانوا يا كشاورز و يا دولت!
اسد بيگلي - تهران پارس
چراغ برق نداريم 
محدوده خيابان كريمخان - خردمند فاقد هرگونه چراغ روشنايي در شب است. خواهش مي كنم مسؤولان رسيدگي كنند.
محمدي - اهالي خردمند
رسيدگي نمي كنند
۶ ماه پيش از وكيلي به نام «ن.م» به كانون وكلا ي دادگستري تهران شكايت كردم، اما تا امروز هيچ رسيدگي صورت نگرفته است.چه بايد كرد؟
ي.ب 
شست  وشوي چند ماهه
مدتي است روكش صندلي هاي مترو تهران - كرج برداشته شده است. در جواب سؤال، مي گويند براي شست وشو رفته است. در حال حاضر صندلي اين واگن ها بسيار كثيف و سياه است و نشستن روي آنها رغبت برانگيز نيست.
قاسمي نژاد
نوش دارو لا زم است...
فوت چهار بيمار در بيمارستان ايرانمهر موجب معلق ماندن كار بيمارستان شد كه اين امر اخبار داغ مطبوعات را تأمين كرده است؛ اما در درمانگاه هاي خصوصي به علت كمبود امكانات روزانه چند نفر بدون دليل مي ميرند در حالي كه بسياري از بيماران با رسيدگي و درمان مناسب به زندگي باز مي گردند. چرا وزارت بهداشت نظارت دقيقي ندارد.
پزشك فوريت ها
بن كارگري ۸۲ به دستمان نرسيد
مدير عامل شركت تكلا ر وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي بن كارگري سال ۸۲ كارگران را نپرداخته است. چرا؟حيدري 
بيمه كنيد
شركت تاكسيراني با دو مجموعه بزرگ اداري هنوز در مورد بازنشستگي و بيمه رانندگان اقدامي صورت نداده و رانندگان تاكسي بعد از يك عمر رانندگي در اين خيابان هاي پرترافيك و شلوغ هيچ پشتوانه مالي و معنوي ندارند.جعفر نژاد
نبود سرويس رايگان 
تعاوني هاي شركت تاكسيراني اجناس را به صورت رايگان در اختيار رانندگان قرار نمي دهند و تمام اجناس اتومبيل را به صورت آزاد و گران تهيه مي كنيم.
راننده خسته 
داد و بيداد از اين روزگار
«هر چقدر زن بودن افتخار است، اين كه به عنوان يك زن سرپرست هم باشي آن هم با دو فرزند نوزده و بيست و يك ساله سخت است. سخت تر اين است كه بدانيد كارمند شركتي خصوصي هستم و كل حقوق صد هزار توماني خود را تقديم صاحب خانه مي كنم، آن هم دو دستي!»
اين خانم آرزويي تلخ براي فرداي خود و فرزندانش مي كند و گوشي را قطع. اما چه كسي قرار است كه پايان دهنده اين اوضاع اسف بار باشد تا شايد ديگر صداهايي چنين لرزان و پر از دلهره - آن هم به دليل مشكلا ت اقتصادي - را هرگز نشنويم.
نجفي

كاهش ارزش پول و گراني كالا
دو مسير متفاوت
003099.jpg
گراني، گراني و گراني. اين واژه در ايران بيش از هر كلمه اي در تاريخ فلسفه، از زمان سقراط تا به حال معنا و گستره دارد. گراني در ايران مصادف است با كار بيشتر و بيشتر، مسافركشي، دوندگي كه گاهي به خيز و پرش ارتفاع شبيه مي شود و اعصاب هاي فرسوده و جسم هاي خسته و روح كسل و كاهش زمان استراحت و گم شدن تفريح و حتي يك لبخند ناقابل در اين ميان و جر و بحث و دعوا و تربيت نابه جاي كودكان و ... و سرانجام گراني. يك چرخه طاقت فرسا ي پايان كه اگرنه همه، گروه زيادي را به كام خود مي كشد.
يكي ازمنتخبين مجلس هفتم معتقد است دولت به عنوان مديريت اقتصاد كشور، با افزايش قيمت ارز از عوامل اصلي ايجاد تورم در كشور است: «كاهش ارزش پول ملي و قدرت خريد مردم در مقابل افزايش نهاده هاي توليد و عوامل توليد از دلايل اصلي گراني و تورم در كشور است.»
دكتر محمد خوش چهره تصريح مي كند: افزايش قيمت ها و تورم يكي از متغيرهاي اقتصادي است كه براي برطرف كردن آن تثبيت قيمت ها و كنترل تورم مورد توجه نظام برنامه ريزي و تصميم گيري در هر كشوري است.
وي با اشاره به سطح افزايش قيمت ها تحت عنوان متغير بحراني افزود: در اين شرايط اولويت سياست هاي اقتصادي دولت بايد در جهت كنترل آن قرار گيرد.
به گفته اين كارشناس مسائل اقتصادي، در برنامه هاي بلند و كوتاه مدت، تثبيت قيمت ها و كنترل تورم يكي از هدفهاي اصلي دولت است كه در اين شرايط متغير بحراني ايجاد شده، انتظار مي رود سياست هاي منسجم و رفتار عقلا يي مديريت كلا ن اقتصادي يعني دولت را شاهد باشيم.
خوش چهره گفت: براساس شواهد تجربي و مطالعات مقطعي تورم ناشي از چند مقوله شناخته شده از جمله افزايش فشار هزينه و تقاضا، افزايش حجم پايه پولي و يا حجم پول در گردش است كه از سياست هاي كلا ن مديريت اقتصاد كشور متأثر مي شود.
اين استاد دانشگاه افزود: از يك طرف دولت به عنوان مديريت پولي و مرجعي كه بالغ بر ۹۰ درصد حجم ارز كشور را در اختيار دارد يكي از عوامل اصلي ايجاد تورم از طريق افزايش قيمت ارز (دلار) است.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |