چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۹
از تصميم براي بچه دار شدن تا هزينه هاي بزرگ نوزاد
قدم نورسيده مبارك، اما!
كيفيت زندگي و تربيت فرزندان از كميت زندگي و تعداد فرزندان براي آنها مهم تر است.برنامه ريزي ها و تصميم ها و حتي ترديدهاي پدر و مادران قبل از تولد يك نوزاد از تأمين خوراك و پوشاك و غيره تا مراقبت و تربيت اصولي و آينده و موفقيت او از جمله مواردي است كه در بين بسياري از خانواده ها به طور كمرنگ به آن توجه مي شود
003129.jpg
نسرين ميرزايي
هميشه اين سؤال مطرح است كه آيا زمان آن رسيده تا فرزندي به دنيا بياوريم؟ آيا شرايط اقتصادي زندگي مان ايجاب مي كند تا زندگي يك انسان ديگر را تأمين كنيم؟!
خانواده ها و زوج هاي جوان قبل از تولد فرزند معمولا ا ز خود سؤال مي كنند «آيا خودمان احساس خوشبختي و رضايت مي كنيم تا بتوانيم انسان ديگري را نيز در اين خوشبختي سهيم كنيم؟! ما چه گلي به سر پدر و مادر خود زده ايم كه حال كودكمان اين گل را به سر ما بزند؟»
هزينه هاي بچه دار شدن تنها به هزينه هاي مالي دوران بارداري، هزينه هاي پزشكي و بهداشتي، خرج خورد و خوراك و پوشاك، تحصيل، مسكن، امكانات و لوازم زندگي ختم نمي شود.

اقتصاددانان در نظريه «خرد باروري» مي گويند يك مادر براي اوقاتي كه براي تولد و بزرگ شدن فرزند خود صرف مي كند نيز فكر مي كند و مثلا ً كساني كه شاغل هستند به اين سؤال پاسخ مي دهند كه اگر چند سالي را كه براي بزرگ شدن فرزند دوم و سوم خود بايد صرف كنند در جهت تفريح و كار و آموزش فرزند اول و دوم خود به كار بگيرند تا چه حد در كارآيي و رفاه و احساس خوشبختي خانواده تأثير مي گذارد؟ و به طور كلي كيفيت زندگي و تربيت فرزندان از كميت زندگي و تعداد فرزندان براي آنها مهم تر است.
آميخته به بدبيني 
برخي از پدر و مادرهادر شرايط كنوني قبل از اين كه تصميم بگيرند كه بچه دار شوندبا نوعي بدبيني از خودشان مي پرسند چرا فرزندي به دنيا بياوريم؟ براي اين كه گرسنگي بكشد؟ از سرما بلرزد؟ بيكاري بكشد؟
اينها اميدوار نيستند كه بتوانند فرزندانشان را سير كنند و يا امكانات و فضاي گرمي برايش فراهم آورند و يا اين كه فرزندشان از وفاداري و احترام برخوردار باشد و عمرش آنقدر طولا ني شود كه صلح و آرامش و ثبات را در زمين شاهد باشد.
شايد حق با آنها باشد و شايد هم اين همه ترديد درست نباشد. به هر حال به نظر مي رسد با هر تصور و برداشتي كه از زندگي داريم بچه دار شدن خواسته طبيعي هر انسان و خانواده اي است.
لزوم برنامه ريزي 
برنامه ريزي ها و تصميم ها و حتي ترديدهاي پدر و مادران قبل از تولد يك نوزاد از تأمين خوراك و پوشاك و غيره تا مراقبت و تربيت اصولي و آينده و موفقيت او از جمله مواردي است كه در بين بسياري از خانواده ها به طور كمرنگ به آن توجه مي شود.
دوران بارداري و وضع حمل 
نكته سنجي و برنامه ريزي اين گونه موارد قبل از به دنيا آمدن كودك و ميزان باروري يك شاخص فرهنگي است كه تحصيلات و مسائل اقتصادي و اشتغال و مسائل توانمندي زنان بر روي آن تأثير مي گذارد.يك جنين كوچك با اولين جريان زندگي خود در وجود مادر براي والدين خودهزينه تراشي مي كند.
در مطب متخصص زنان و زايمان چند مادر خيلي جوان و جوان پشت در اتاق انتظار نشسته اند. بعضي از اين مادران با دست گذاشتن روي نوزادانشان گويي بي صبرانه منتظر تولد آنها هستند و مراقبت را به طور جدي از همان ابتدا شروع كرده اند.
مادر جوان ۲۵ ساله اي كه نگراني و اشتياق در چهره اش موج مي زند، مي گويد: براي تشخيص بارداري خود به دكتر مراجعه كرده است.
اولين هزينه اي كه اين ميهمان ناخوانده به همراه آورده است تست تشخيص بود و نبود او است.
دكتر ميترا دانش در اين زمينه مي گويد: آزمايش بتاسابيونيت (BHCG) تست تشخيص بارداري است كه قيمت آن با بيمه ۸۰۰ تومان و بدون بيمه حدود ۲۲۰۰ تومان است.
او مي گويد: بعد از تشخيص بارداري مادر از شروع ماه اول بارداري هر ماه يكبار بايد تحت نظر پزشك خود چكاب شود كه ويزيت هر چكاب بين ۳ تا ۵ هزار تومان در مطب هاي مختلف، متفاوت است. چكاب هاي مادر شامل اندازه گيري وزن، ضربان قلب و آگاهي از وضعيت سلا متي كودك و غيره است.
او مي افزايد: ديگر تست هايي كه مادر بايد انجام دهد تست پاپ اسمير (تست تشخيص سرطان دهانه رحم) است كه بسته به نوع تشخيص پزشك اين آزمايش در ماه هاي اول بارداري انجام مي شود و قيمت آن حدود ۲۵۰۰ تومان است.دكتر دانشي تأكيد مي كند: چكاب هاي ماهيانه مادر از ماه ششم تا آخر ماه هشتم دو هفته يكبار و ماه نهم هفته اي يك بار انجام مي شود كه هر بار نيز بايد ويزيت پرداخت شود. البته عده اي نيز اين حساسيت ها را ندارند و كمتر مراجعه مي كنند.
بسياري از مادران براي تشخيص جنس نوزادشان از ماه پنجم به بعد سونوگرافي مي كنند كه هزينه آن از ۱۸۰۰ با بيمه تا ۴۰۰۰ تومان متغير است.
رويا محسني كه ۴ ماهه باردار است در مورد بعضي از هزينه هاي جانبي زمان بارداري مي گويد: بعضي از مادران در هنگام بارداري ممكن است ويارهاي خاصي داشته باشند و طبعشان به غذاهاي مختلف و گران قيمت ببرد و يا به بوي غذا حساس باشند و غذا در منزل درست نكنند و تهيه غذا براي آنها از بيرون هزينه بيشتري طلب كند.
او مي افزايد: انواع ويتامين ها و قرص هاي آهن و يا لباس هاي مخصوص، كفش راحتي، شكم بندهاي مخصوص بارداري و غيره نيز جزو مواردي است كه براي مادر هزينه در بردارد.
او همچنين اشاره مي كند: مادراني كه مثل من شاغل هستند در ماه هاي آخر بارداري مجبورند كه كار خود را ترك كنند كه اين مورد نيز جزو زيان هايي است كه به اقتصاد خانواده تحميل مي شود و در مواردي كه استراحت مطلق نياز دارد هزينه پرستاري و ميهمان و ... نيز اضافه مي شود.
سيسموني ها
در ادامه تخمين خرج تراشي هاي نوزاد تولد نيافته سيسموني و يا وسايل بچه جلب توجه مي كند، دنياي شاد و رنگارنگ با قيمت هايي رنگارنگتر. سيسموني شامل سرويس خواب، كمد، كالسكه، تخت همراه بچه، روروئك و ...
فروشنده در مورد قيمت اين وسايل مي گويد: وسايل كم جا و خارجي مثل وسايل «مادركر، برادر و يا بي بي ست» بيش از دو، سه ميليون تمان مي شود. اما وسايل معمولي ايراني ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و وسايل عالي ايراني نيز بين ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزينه بر مي دارد.
در گشت و گذار بين وسايل سيسموني، لباس نوزاد و اسباب بازي هايش دل هر بيننده اي به وجد ميآيد و آرزو مي كند كه اي كاش دوباره در ميان اين وسايل زندگي مي كرد و به دوران كودكي اش باز مي گشت؛ اما توجه به قيمتها خيلي زود او را از روياي كودكي اش خارج مي كند.
هزينه لباس نوزاد به طور ميانگين حدود ۲۰۰ هزارتومان مي شود (در سايزهاي مختلف، رنگ ها و مدل هاي گوناگون و براي فصول مختلف سال). علا وه بر آن هزينه اي نيز بابت اسباب بازي و ملزوماتي مانند شيشه و پستانك و وسايل بهداشتي مخصوص كودك بايد پرداخت شود.البته هزينه سيسموني شامل حال اولين نوزاد زوج هاي جوان مي شود كه به طور مرسوم خانواده مادر بچه هزينه آن را تقبل مي كند.
و بالا خره انتظار پدر و مادر به سر مي رسد و نوزاد، خيال تولد به سرش مي زند. از اينجا به بعد، هزينه ها شامل هزينه بيمارستان، دسته گل و شيريني، اياب و ذهاب و ميهماني و ده روز استراحت براي مادر مي شود.هزينه بيمارستان هم بستگي به شرايط بيمه و بيمارستان دولتي و خصوصي از ۴۰۰ هزار تومان در بيمارستان هاي دولتي تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بيمارستان خصوصي متغير است.
شاخص باروري در كشور ما ۸/۲ است يعني هر زن در طول عمر خود به طور متوسط ۸/۲ بار بچه دار مي شود كه طبق توصيه جهاني بهداشت بايد به كمتر از ۲ كاهش يابد. براي پيشگيري بحران هاي جدي ناشي از باروري بايد سوادآموزي و ادامه تحصيل دختران مورد توجه جدي خانواده ها قرار گيرد، ميزان استفاده از روش هاي پيشگيري از بارداري افزايش يابد و داشتن حداكثر ۲ فرزند آن هم با فاصله سني مناسب به عنوان الگو قرار گيرد.
پدر و مادرها هميشه در مورد نكته ضروري و حياتي به زوج هاي جوان تأكيد مي كنند كه بلا فاصله پس از تولد به چكاب كامل نوزاد، مقابله با هرگونه زردي و يرقان و اطمينان از نبود چسبندگي رحم نوزادان دختر توجه كنند زيرا در دوره نوزادي مي توان از خسارت هاي عظيم بي توجهي به عواقب ناشي از زردي و يرقان و مشكلات چسبندگي رحم با هزينه كم جلوگيري كرد.

هزينه هاي پس از تولد
003132.jpg
كودك به دنيا آمده است؛ ميهماني كه با لحظه لحظه نفس كشيدن، خنديدن و يا گريستن او، پدر و مادر بايد برايش تدارك ببينند.
در خانواده هايي كه كودك اول زندگي شان است اين تدارك كمي آسانتر و شيرين تر اتفاق مي افتد، اما در خانواده هاي بي بضاعتي كه اغلب هم صاحب چند فرزند قد و نيم قد هستند، سخت تر است.
اختلا ف هزينه اي كه خانواده هاي مرفه براي كودكان خود متحمل مي شوند با خانواده هاي ضعيف، همان تفاوتي است كه مي تواند در رشد جسمي و روحي و سلا مت يك كودك نقش داشته باشد.
رضا معيري، پدر يك كودك يك ساله است كه با حقوق كارمندي زندگي اش را سپري مي كند. او در مورد خرج ماهانه كودكش مي گويد: اگر بچه مريض نشود و از شير مادر تغذيه كند به طور متوسط ماهي ۸۰ هزار تومان خرج دارد اما فقط كافي است يك سرماخوردگي خفيف داشته باشد آنگاه هزينه پزشك و دارو و رفت وآمد ها ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بالا  مي رود.
مادري كه كودكش از شير خشك استفاده مي كند، مي گويد: كودك من فقط ماهانه صد هزار تومان شيرخشك مصرف مي كند.
به عقيده او بسياري از والديني كه از شيرخشك خارجي و پمپرز خارجي استفاده مي كنند خرج كودكشان گاهي بالاي ۵۰۰ هزار تومان است.
او مي افزايد: به طور مثال وقتي پدر و مادري از پمپرز خارجي كه بسته اي ده هزار تومان است، استفاده مي كند در مواردي ديگر كه مي خواهد لباس براي او بخرد به سراغ گران قيمت ترين لباس ها مي رود.
موارد جانبي مانند اسباب بازي  بچه، چكاب هاي پزشكي و واكسن ها و داروهاي تقويتي مثل كيدي  كر، فروگلوبين و غيره و كمك غذاهاي مختلف مثل موز، ماهيچه و غيره به طور متوسط ماهانه بين ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزينه براي والديني كه فرزندشان دوران كودكي را سپري مي كند، به جا مي گذارد.
بسياري از والديني كه شاغل هستند و كودكان خود را به مهد كودك مي سپارند بايد ماهانه  بخشي از درآمد خود را صرف پرداخت شهريه مهد كنند.
به طور مثال، شهريه مهد دولتي كه تعداد آنها در سطح شهر بسيار اندك است بين ده تا ۱۵ هزار تومان است و شهريه مهدهاي خصوصي نيز بين ۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است. البته هرچه شهريه مهدها بالا تر مي رود، امكانات آموزشي آن نيز براي بچه ها بيشتر مي شود.
روانشناسان مي گويند: درصد بالا يي از استعداد و هوش كودك از زمان تولد تا زمان رشد يافتگي او در محيط هاي امن و در شرايط مناسب زندگي شكوفا و تقويت مي شود.

عكس روز
خوداشتغالي
003162.jpg
عكس: سعيد بهنام
يك مرد در لا به لا ي كالا هاي محقري كه قرار است شبي به سفره او رونق ببخشد، گم شده.
يك مرد، يك پيشه كه نه آتيه اي دارد و نه گذشته اي، تنها به حال پيوسته است و هيچ چيز، هيچ چيز را در زندگي او تضمين نمي كند.
يك مرد، يك ايمان، ايمان به اينكه بايد بكوشد تا خانواده اش را، حتي براي يك روز از گرسنگي نجات دهد.
روياي داشتن يك  مغازه، كمي استراحت، بيمه،همه در هم تنيده شده اند واينها  فقط يك رويا هستند، يك رويا به شيريني يك زندگي...

كودكان بمي به خانواده ها داده نمي شوند
بم، در انتظار محبتي ديگر
براي تأمين بهداشت، درمان، مدرسه و پوشاك هر يك از اين كودكان بي سرپرست بم باتوجه به شرايط خاصي كه دارند ماهانه حداقل به ۴۰ هزار تومان نياز است، اما به هرحال داوطلبان مي توانند در صورت تمكن مالي هر اندازه كه در توان داشته باشند براي حمايت از اين كودكان اختصاص دهند
003165.jpg
مدت ها است حادثه بم از ذهن خيلي ها زدوده شده و جز كار و درآمد و خودكامگي، بر خيال شان چيزي نقش نبسته. حالا  ديگر بعضي ها اهميت نمي دهند بر بم چه مي گذرد و كودكان معصومي كه پدر و مادر خود را در هجوم بي رحم طبيعت از دست دادند، چه مي كنند.
به هر حال دولت كه حالا  بزرگسالا ن بمي را سازمان دهي كرده و شرايط رفاه كامل شان را برآورده، به فكر بچه هايي است كه بي سرپرست مانده اند.
مديركل بهزيستي استان كرمان گفت: بحث واگذاري كودكان بي سرپرست زلزله بم به خانواده ها براي فرزندخواندگي به دليل فراهم نبودن شرايط كاملا ً منتفي بوده وخانواده ها مي توانند به منظور حمايت از اين كودكان در طرح سرپرست داوطلب حمايت مالي در زمينه تحصيل، اشتغال و ازدواج اين كودكان را تا رسيدن به سن بلوغ برعهده بگيرند.
او با بيان اين مطلب گفت: حادثه زلزله بم ۴ هزار و ۲۶۰ كودك بي سرپرست شامل ۳ هزار كودك و نوجوان  زير ۱۸ سال و هزار و ۲۶۰ جوان ۱۸ تا ۲۵ سال بر جاي گذاشته است كه بهزيستي در شرايط عادي تنها موظف به حمايت از كودكان و نوجوان زير ۱۸ سال است اما به دليل اينكه تعداد زيادي از نوجوان و جوانان بين سنين ۱۸ تا ۲۵ ساله اين شهر نيز بي سرپرست شده اند بهزيستي در صورت تأمين منابع لا زم و اجازه قانوني، حمايت از اين افراد را به صورت مناسب تري برعهده خواهد گرفت.
وي دليل عمده منتفي شدن بحث فرزندخواندگي كودكان بي سرپرست زلزله بم را واجد شرايط نبودن اين كودكان دانست و افزود: علي رغم اينكه مكانيزم فرزندخواندگي بهترين روش ساماندهي كودكان بي سرپرست است اما در حال حاضر از تعداد ۴ هزار و ۲۶۰ كودك بي سرپرست، تنها ۱۰۰ نفر در مراكز بهزيستي نگهداري شده و بقيه به دليل بافت فاميلي اين منطقه اكثراً با ولي قهري و يا توسط بستگان و آشنايان نگهداري مي شوند كه اين روش براي خود آنها هم بهتر است.
مديركل بهزيستي كرمان افزود: در حال حاضر تنها ۱۰۰ جوان  بي سرپرست مطلق هستند كه آنها نيز به دليل بالا ي ۱۸ سال بودن شرايط فرزندخواندگي را ندارند چرا كه اكثر خانواده ها به دليل برخي مسائل از جمله محرميت تقاضاي كودك زير ۲ سال را دارند و اين كودكان فاقد اين شرايط هستند.
وي به شرايط طرح سرپرست داوطلب اشاره كرد و اظهار داشت: از آنجا كه اين كودكان در كرمان و بم هستند، لذا داوطلبان مي توانند در صورت تمايل به شركت در اين طرح با بهزيستي استان كرمان تماس گرفته و هر تعداد كودكي را كه در توان مالي دارند، در امر تحصيل، اشتغال، كمك هزينه زندگي و ازدواج تا هر سني كه بخواهند، مورد حمايت مالي قرار دهند.
او سپس خاطرنشان كرد: اگرچه اكثر اين كودكان توسط بستگان و نزديكان خود نگهداري مي شوند اما به هر حال اين خانواده ها نيز تحت شرايط چندان مطلوبي قرار نداشته و اكثراً حتي براي تأمين وسايل مورد نياز زندگي با مشكل مواجه هستند، لذا داوطلبان مي توانند در صورت تمايل فرزنداني كه نزد بستگانشان هستند را نيز مورد حمايت قرار دهند، سرپرست داوطلب در صورتي كه در كرمان بود مي تواند برخي اوقات كودك را ملا قات و با او ارتباط برقرار كند و حامي كه در يك شهرستان دورتر است مي تواند از نظر مالي كودكان را حمايت كند.
به هر حال دولت براي كمك به اين بچه ها نيازمند كمك است. شاهدش هم اين چند جمله: براي تأمين بهداشت، درمان، مدرسه و پوشاك هر يك از اين كودكان باتوجه به شرايط خاصي كه دارند ماهانه حداقل به ۴۰ هزار تومان نياز است، اما به هر حال داوطلبان مي توانند در صورت تمكن مالي هر اندازه كه در توان داشته باشند براي حمايت از اين كودكان اختصاص دهند.

در پذيرايي از ميهمانتان صرفه جويي كنيد
پذيرايي موقرانه وارزان
معمولاً مردم كشور ما ارزش خاصي براي ميهمان قائل هستندو دوست دارند بهترين پذيرايي را از آنان به عمل آورند. اما با اين درآمدهاي محدود و قيمت هاي سر به فلك كشيده ديگر نمي توان به اين سادگي ها از پس اين رسم كهن برآمد. به خصوص كه در پذيرايي از ميهمان ميوه جايگاه خاص خود را دارد و البته ميزبان هميشه ترجيح مي دهد بهترين نوع آن را در مقابل ميهمان عزيز قرار دهد. اما براي تهيه حداقل سه نوع ميوه مرغوب، چون اين حفظ تنوع هم متأسفانه خود تبديل به نوعي اصل شده است، دست كم بايد هزينه اي معادل ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان را متحمل شد البته اگر از هر نوع فقط يك كيلو خريداري نماييم. حال تصور كنيد اگر تعداد ميهمانان ده نفر باشد و پذيرايي با ميوه در دو نوبت قبل از غذا و بعد از غذا صورت گيرد، اين رقم به چه حد خواهد رسيد؟ قدر مسلم نمي توان ميوه را از ليست ارقام پذيرايي از ميهمانان حذف نمود اما اين مشكل چندان هم بدون راه حل نيست. البته راه حلي آبرومندانه و مدبرانه. مي توان به جاي پر كردن ظرف و يا سبد بزرگ ميوه از انواع و اقسام ميوه هاي درشت و البته قيمتي! چند عدد سيخ چوبي با مقداري ميوه خنك و رنگي در طعم هاي خوشمزه را كه به قطعات نسبتاً كوچكي برش داده ايم و كنار يكديگر داخل سيخ فرو كرده ايم را به ميهمانان تعارف كرد. اين امر هم به صرف ميزبان است و هم خوشايند ميهمان. چرا كه با برداشتن و پوست كندن هر ميوه درشت و گرانقيمت هم ضربان نبض ميزبان بالا  مي رود و هم عرق شرم و خجالت ميهمان بيشتر مي شود. براي اين پذيرايي ساده و هنرمندانه فقط كافي است از هر ميوه اي دو، سه عدد در اختيار داشته باشيم و درشت و ريز بودن آن هم ديگر اهميتي نخواهد داشت. به همين دليل در پذيرايي با اختلا ف قيمتي چشمگير به وجود خواهد آمد.مواد لا زم براي پذيرايي از ۵ ميهمان در دو وعده قبل و بعد از غذا: سه عدد كيوي، دو عدد موز، نيم كيلو توت فرنگي، دو عدد سيب يا پرتغال و چند عدد سيخ. چوبي 
كيوي را پوست گرفته و طوري برش دهيد كه حداقل به شش يا هفت قسمت تقسيم شود. موز را پس از پوست گرفتن به صورت حلقه هايي با ضخامت يك تا دو سانتي متر درآوريد. دم توت فرنگي ها را گرفته و در صورت درشت بودن از وسط به دو نيم كنيد. سيب، پرتقال و يا هر نوع ميوه فصل ديگري را كه تهيه كرده ايد، پوست گرفته و به صورت برش هاي مناسبي درآوريد.از هر نوع ميوه اي يك برش را كنار هم داخل سيخ چوبي كنيد و اين عمل را تا پرشدن آن ادامه دهيد. البته قسمت انتهاي سيخ ها را چند سانت خالي بگذاريد تا ميهمانان عزيز بتوانند به راحتي آنها را بردارند.از آنجايي كه آماده سازي اين سيخ هاي ميوه اي بسيار ساده است و وقت چنداني را نمي گيرد، سعي كنيد جهت حفظ هر چه بيشتر محتواي ويتامين ها و همچنين تازگي آنها، فقط چند دقيقه قبل از سرو ميوه ها را داخل سيخ بكشيد.

روند افزايش قيمت ها ادامه دارد
فقدان بازار رقابتي مهمترين عامل رشد قيمت ها است
خبرروز
با وجودي كه بيش از يك ماه از آغاز سال جديد مي گذرد، روند افزايش قيمت كالا ها و خدمات همچنان ادامه داد.
البته افزايش نرخ حامل هاي انرژي به خصوص بنزين به دليل اهميت در اركان اقتصادي كشور، ضمن آنكه تأثير مستقيم در نرخ تمام كالا ها و خدمات دارد، حتي سبد غذايي و اقتصادي خانواده را نيز تحت تأثير قرار مي دهد.
در پي افزايش سالا نه بنزين، عرضه كنندگان كالا  و خدمات نيز به طور عام درصدي را متناسب با افزايش بهاي بنزين به كالا ها و خدمات قابل ارائه خود اضافه مي كنند كه شهروندان با وجود نارضايتي نسبت به وضعيت ايجاد شده، پس از مدتي و با گذشت زمان آن را مي پذيرند.
به گفته برخي كارشناسان اقتصادي، افزايش قيمت بنزين موضوعي است كه همه ساله در كشور تكرار مي شود و هر بار مانند يك شوك اقتصادي جامعه را دچار تنش مي كند، ضمن آنكه همواره اين پرسش مطرح است كه افزايش بهاي بنزين چه تأثيري بر وضعيت اقتصادي جامعه و زندگي مردم خواهد داشت؟
آنچه بيش از هر چيزي اين موضوع را حادتر مي كند، تأثيري است كه افزايش نرخ بنزين روي نرخ هاي مواد غذايي و ديگر مايحتاج ضروري مردم دارد.
با نگاهي به برچسب قيمت هاي جديد روي كالا ها در فروشگاه هاي مختلف و مقايسه آن با نرخ هاي قبلي، به راحتي مي توان تأثير افزايش حامل هاي انرژي و ساير خدمات عمومي را بر سبد هزينه خانوارهاي مشاهده كرد.
شايد در نگاه نخست، افزايش قيمت بنزين ارتباطي با قيمت ساير كالا ها نداشته باشد، اما به محض بالا  رفتن نرخ اين فرآورده، قيمت ساير اجناس نيز افزايش مي يابد.
يك كارشناس مسائل اقتصادي در اين خصوص به ايرنا گفت: با توجه به آنكه گراني ها، وضعيت زندگي قشر حقوق بگير داراي درآمد ثابت را تحت تأثير قرار مي دهد، مسؤولا ن بايد براي مقابله با گراني هاي ابتداي هر سال برنامه ريزي مناسب انجام دهند.
مهدي زري باف، دلا يل افزايش سالا نه قيمت كالا ها،  محصولا ت، توليدات بخش دولتي و انرژي را وجود انگيزه هاي خاص و نداشتن  برنامه ريزي مناسب در سيستم اقتصادي كشور دانست.
وي با بيانآنكه دولت با اعمال كنترل هاي بيروني و حمايت از مصرف كنندگان نمي تواند بر كاهش و يا تثبيت قيمت ها تأثيرگذار باشد، اضافه كرد: نبود بازار رقابت در سيستم اقتصادي كشور از ديگر دلا يل افزايش سالا نه قيمت ها است.
زري باف انحصاري بودن بازار را از مهم ترين عوامل ايجاد گراني در كشور دانست و اظهار داشت: در صورتي كه بازار كشور به سوي رقابتي شدن حركت كند، مشكل گراني سالا نه رفع خواهد شد.
اين كارشناس مسائل اقتصادي گفت:بازاررقابتي دركشور نيست واين مسأله شهروندان را مجبور به قبول افزايش قيمت كالا ها و خدمات كرده است.
وي تصريح كرد: در صورتي كه عرضه كنندگان كالا ها و خدمات بتوانند توليدات و محصولا ت خود را به صورت متنوع در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند، نرخ كالا ها و خدمات توسط اصناف تنظيم مي شود.
به گفته وي، حمايت دولت از برخي صنايع و توليدكنندگان و افزايش سالا نه نرخ بنزين و حامل هاي انرژي از عوامل انگيزشي و محرك براي رشد قيمت ها است.
وي، كاهش ميزان دخالت دولت در بازار و افزايش ميزان سرمايه گذاري خارجي را از بهترين راهكارها براي كنترل افزايش سالا نه قيمت ها ذكر كرد.
يكي ديگر از كارشناسان مسائل اقتصادي نيز در اين خصوص گفت: با افزايش قيمت حامل هاي انرژي، علا وه بر افزايش هزينه توليد، قيمت ساير محصولا ت افزايش مي يابد.
وي اظهار داشت: اگرچه دولت براساس برنامه سوم توسعه ملزم به افزايش قيمت خدمات و محصولا ت دولتي تا سقف ۱۰ درصد بوده اما قيمت حامل هاي انرژي به ويژه بنزين در سال جاري بيش از ۲۰ درصد رشد يافته است.
وي تصريح كرد: توجيه دولت براي اين ميزان افزايش، رشد متوسط قيمت محصولا ت و خدمات دولتي تا سقف ۱۰ درصد است اما سهم يارانه سوخت در بودجه دولت بيش از ساير اقلا م مورد حمايت دولت است.
فاتحي با بيان آنكه دولت در حال حاضر انحصار توليد و فروش بنزين و ساير حامل هاي انرژي را برعهده دارد، گفت: با توجه به افزايش تعداد مصرف كنندگان بنزين و مصرف روزانه بيش از ۴۰ ميليون ليتر در سطح كشور، توجيه افزايش قيمت اين فرآورده براي كاهش مصرف آن غيرمنطقي است.
فاتحي وگفت:  دولت با هر ۱۰ ريال افزايش قيمت بنزين روزانه بيش از ۴۰۰ ميليون ريال درآمد به دست ميآورد.

صداي مصرف كننده
چاله ۸۴ هزار متري
در محدوده شهرك ژاندارمري، تقاطع بلوار شهيد خرم رودي - شهيد ابراهيمي، چاله اي به حجم ۸۴ هزار متر مكعب وجود دارد كه شهرداري منطقه ۲ با انواع زباله آن را پر مي كند و زباله گردان در آن به دنبال اجناس موردنظرشان مي گردند و از همه بدتر بوي بد و پشه هاي موذي موجب سلب آسايش اهالي محل شده است.
از مقامات محترم تقاضاي رسيدگي داريم.
جمعي از اهالي شهرك ژاندارمري
حقوق عقب افتاده
كاركنان پزشكي قانوني حقوق ماه گذشته را به دليل تصويب نشدن بودجه حقوق ماه گذشته هنوز دريافت نكرده اند.بهتر بود مديريت پزشكي قانوني اين مسأله را از طريق رسانه ها اعلا م مي كرد تا صاحب خانه ها اجاره ماه را از مستأجريني كه كارمند پزشكي قانوني هستند، مطالبه نكنند.كاركنان مستأجر
ميني بوس شلوغ
ميني بوس هاي خط شهران - ونك در ساعت ۳۰/۶ صبح بسيار شلوغ است و باوجود اين كه ميني بوس ها در حال انفجار هستند راننده ها حركت نمي كنند و در طول مسير نيز با مسافرين بسيار بد رفتار مي كنند.
مسافر مجروح
بي مسؤوليتي نمايندگان اگزوز
از نمايندگي ... اگزوز، منبع اگزوز خريداري كردم؛ اما بعد از ۲۰ روز مشكل فني پيدا كرد. با كارخانه تماس گرفتم اما هيچ مسؤوليتي به عهده نگرفته اند.
خليل پور
انتقاد از صنايع شير ايران 
شركت صنايع شير ايران قيمت ماست يك كيلويي را از ۴۰۰۰ ريال به ۵۰۰۰ ريال افزايش داده يعني ۲۵ درصد افزايش. چه كسي بايستي به اين افزايش غيرمنطقي رسيدگي كند؟ توضيح اينكه قيمت يك ليتر شير غيريارانه اي ۳۵۰۰ ريال است. ۱۵۰۰ ريال براي تبديل يك كيلو شير به ماست؟با تشكر - عباس بهشتي 
سند بر باد رفته 
حدود چهار سال پيش ماشين سند زدم و حدود ۲۳۷۰ تومان به اداره پست چهارراه لشكر واريز نمودم اما تاكنون اين سند به دستم نرسيده است .
اخوان 
كلا هبرداري بي صدا
از صندوق قرض الحسنه اي واقع در خيابان ... وام دريافت كردم. با وجود اينكه تمام اقساط پرداخت شده است نه تنها  وديعه مشتريان را نمي دهند بلكه زمان پرداخت را اسفند سال ۸۳ اعلا م كرده اند كه  هيچ تضميني براي دريافت وديعه ها نيست.
درگي

پاسخ مسوولا ن
مركز تلفن الغدير كابل ندارد
درر پاسخ به مطلب مندرج در شماره ۳۳۵۵ مورخ ۲/۲/۸۳ صفحه ۴ نشريه همشهري با عنوان «صبر تا اطلا ع ثانوي» به نقل از خانم يا آقاي گنجي به اطلا م مي رساند:
براساس گزارش اداره كل منطقه ۳ تلفن شهري اكثر محدوده هاي تحت پوشش مركز تلفن الغدير فاقد امكانات كابلي و فني لا زم است. لذا تغييرمكان تلفن در اين محدوده ها مستلزم ايجاد شبكه هاي جديد و منوط به تأمين امكانات مذكور است.
محمد خجسته نيا - مديركل دفتر روابط عمومي 
جوابيه براي بازارچه 
در ارتباط با نوشته اي تحت عنوان «صرفه جويي در انجام جراحي بيني عوارض خطرناكي دارد» (صفحه ۴ سرويس بازارچه) شماره ۳۳۵۹ مورخه يك شنبه ۶/۲/۱۳۸۳ آن روزنامه خواهشمند است متن زير را مطابق قانون مطبوعات براي روشن شدن اذهان عمومي درج فرماييد: سپتورينوپلا ستي (عمل ترميمي و زيبايي بيني و ديواره آن)  جزو برنامه هاي آموزشي و عملي مؤكد دستياران جراحي گوش و گلو و بيني و سر و گردن بوده و دستياران اين رشته در طول تحصيل موظف به فرا گرفتن مراتب علمي و عملي آن هستند. توضيح آنكه به همان اندازه كه شكل خارجي بيني مورد نظر است حفظ عملكرد و فيزيولوژي آن كه فوق العاده حياتي است نيز از عنوان هاي تدريس آموزشي اكيد اين رشته است. بنابراين خواهشمند است از هر نوع اظهارنظرهاي غيرمسؤولا نه و نا آگاهانه كه باعث مشوش كردن اذهان عمومي مي شود خودداري فرماييد.
رئيس انجمن علمي گوش و حلق و بيني و جراحي سر و گردن

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |