يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۳ - May 9, 2004
سياسي
Front Page

رؤساي سازمان مديريت و برنامه ريزي ميراث فرهنگي
و گردشگري و بنياد شهيد و امور ايثارگران تعيين شدند
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور، ديروز در احكام جداگانه اي حميدرضا برادران شركاء، سيد حسين مرعشي و حسين دهقان را به ترتيب به سمت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران منصوب كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، متن احكام صادره از سوي رئيس جمهور به شرح زير است:
«بسم الله الرحمن الرحيم  جناب آقاي حميدرضا برادران شركاء براساس اصل يكصد و بيست و ششم قانون اساسي و با توجه به تعهد، شايستگي و سوابق مفيد و ارزنده شما، به موجب اين حكم جناب عالي را به عنوان معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بر مي گزينم.
جايگاه رفيع و نقش ممتاز سازمان مديريت و برنامه ريزي بر هيچ  كس پوشيده نيست.
 اين سازمان پشتوانه مهم مديريت كشور و مرجع بي بديل طراحي برنامه هاي يكساله و چندساله و ناظر امين بر اجراي آنهاست.
مطمئن هستم كه درايت، دانش و تجربه شما كه مستظهر به همراهي و همكاري اهل نظر و نيز مديران شايسته و كارشناسان برجسته و تلاشگر اين سازمان خواهد بود، در كنار انعطاف و همكاري ساير همكارانمان در دولت و حمايت شخص رئيس جمهوري، منشاء خدمات ارزنده و پيشرفت در عرصه هاي مختلف خواهد شد.
در اينجا لازم مي دانم از خدمات شايسته برادر دانشمند و متعهدمان جناب آقاي دكتر ستاري فر تقدير كنم.
سيد محمد خاتمي
بسم الله الرحمن الرحيم جناب آقاي سيدحسين مرعشي در اجراي بند«۱» قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي و با عنايت به شايستگي، سوابق و تجربيات مفيد جناب عالي، به موجب  اين حكم، به سمت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منصوب مي شويد.
روشن است كه نگاهداري ميراث و مأثر فرهنگي كه پشتوانه هويت ديني و ملي و فرهنگي جامعه اي است كه رو به  آينده دارد، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
همچنين با توجه به مقام تاريخي و فرهنگي ايران و موقعيت ممتاز جغرافيايي اين كشور، ميهن عزيز ما مي تواند به يكي از كانونهاي مهم جهانگردي فرهنگي در منطقه و جهان تبديل شود.
توسعه جهانگردي در ايران علاوه بر نتايج فراوان اقتصادي، مي تواند پايگاه مهم فرهنگي اين كشور را بيش از پيش نشان دهد.
مطمئن هستم كه با تدبير و تلاش جناب عالي و همكاري دستگاه هاي ذي ربط دراين دو عرصه شاهد موفقيت هاي فراوان خواهيم بود.
سيد محمد خاتمي
بسم الله الرحمن الرحيم جناب آقاي حسين دهقان با توجه به تجميع مأموريت  ارائه خدمات به خانواده هاي معزز شهدا، جانبازان عزيز و آزادگان سرافراز در قالب بنيادي با ساختار مناسب و يكپارچه در بدنه دولت كه مورد تاييد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته و به دنبال تصويب موضوع در يكصد و سيزدهمين جلسه شوراي عالي اداري، به استناد مصوبه  اين شورا و با توجه به صلاحيت، توانمندي و سوابق و تجربيات مفيد جناب عالي، به موجب اين حكم به سمت معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران منصوب مي شويد.اميد است با اتكال به خداوند متعال و با توجه به اهميت بنياد جديدالتاسيس، با بهره گيري از تواناييهاي ارزنده مديران و كارشناسان صاحب نظر آن دستگاه ها،  اين بنياد را به ساماني نو و كارآمد برسانيد.
در اينجا لازم مي دانم از خدمات ارزنده جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي رحيميان به خانواده معزز شهدا و پيشبرد امور بنياد شهيد سپاسگزاري كنم و قطعاً از آگاهي و تجربه و شايستگي ايشان در اين عرصه و نيز ساير عرصه ها استفاده خواهد شد.
همچنين از زحمات و خدمات جناب آقاي فروزنده كه تاكنون مسئوليت اداره امورجانبازان عزيز را داشتند و نيز جناب آقاي وكيلي كه در خدمت آزادگان سرافراز تلاش كردند تقدير مي شود.
سيد محمد خاتمي

در جلسات علني اين هفته مجلس
نمايندگان طرح حمايت از حقوق متهمان را بررسي مي كنند
طرح حمايت از حقوق متهمان و محكومان اين هفته در مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك فوريت طرح حمايت از حقوق متهمان در جلسه يكشنبه هفته گذشته به تصويب رسيد و اين هفته در شور دوم مطرح و رسيدگي مي شود.
طرح هاي نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي، واگذاري خانه ها و ساختمانهاي نيمه تمام و بلااستفاده نيروي زميني ارتش و هوانيروز مسجد سليمان، اصلاح تبصره ۳ قانون تضمين خريد محصولات كشاورزي و الحاق يك تبصره به آن، اصلاح موادي از قانون مدني، نحوه اداره مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي و لايحه اصلاح قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي و الحاق موادي به آن در جلسات علني هفته جاري در مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار مي گيرد.
همچنين سئوال مرتضي شيرزادي، عباسعلي اللهياري و اسماعيل ططري نمايندگان قصر شيرين و كرمانشاه از وزير آموزش و پرورش مطرح خواهد شد.
در جلسه امروز كميسيون اصل ۹۰ به پرونده شكايتي اكبر گنجي و پرونده شكايتي ملي - مذهبي ها رسيدگي خواهد شد.
كميسيون اقتصادي نيز گزارش تحقيق و تفحص از چاي را رسيدگي مي كند.
كميسيون قضايي و حقوقي هم طرح اعاده شده از شوراي نگهبان، الحاق دولت ايران به كنوانسيون منع شكنجه و الحاق ايران به موافقتنامه ليسبون را بررسي خواهد كرد.كميسيون كشاورزي هم لايحه موافقتنامه انتقال آب شيرين از ايران به كويت را بررسي مي كند.
كميسيون اجتماعي هم گزارش تحقيق و تفحص از مديران پروازي و طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار را مورد بررسي قرار مي دهد.

تأكيد رئيس مجلس بر مسئوليت خطير خبرنگاران
مهدي كروبي ديروز از خبرنگاران پارلماني مجلس ششم قدرداني و تشكر كرد و گفت:  از تمامي مطبوعات رضايت كامل دارم.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري رئيس مجلس كه در ديدار خداحافظي با خبرنگاران پارلماني صحبت مي كرد افزود: قطعا شما گرايش هاي مختلف سياسي داريد ولي مسلما در اصول كلي نظام اختلافي نداريم. البته اين اختلاف نظرها موجب پويندگي و بالندگي كشور مي شود.
وي تأكيد كرد :مسئوليت مطبوعات و خبرنگاران بسيار سنگين است و لذا شما با هر گرايش سياسي كه داريد بايد واقعيتها را منعكس كنيد چرا كه مردم اين مطالب را خوانده و با توجه به آنها سمت و سوي سياسي پيدا مي كنند.
دبير كل مجمع روحانيون در پايان افزود: حرمت همه بويژه خبرنگاران بايد در جامعه حفظ شود و نمايندگان مجلس هفتم با هر گرايشي كه باشند قطعا با شما روابط حسنه اي خواهند داشت.

ابراز نگراني مجمع تشخيص مصلحت نظام از رشد تورم
مجمع تشخيص مصلحت نظام در جلسه ديروز خود از سير صعودي قيمت كالا و خدمات و رشد تورم در جامعه ابراز نگراني كرد.به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين مجمع ديروز به منظور بررسي و تدوين سياستهاي كلي نظام در بخش مالي كه كليات آن در جلسه قبل به تصويب رسيده بود با حضور اكثريت اعضا و به رياست هاشمي رفسنجاني تشكيل جلسه داد.
در ابتداي اين جلسه اعضاي مجمع با ابراز نگراني از سير صعودي قيمت كالا و خدمات و رشد تورم در جامعه، از دست اندركاران خواستند براي كاهش مشكلات اقتصادي مردم و مهار تورم، تلاشهاي خود را مضاعف كنند.
در ادامه اين جلسه، پس از ارائه گزارش كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و امور اداري مجمع، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، رئيس كل بانك مركزي و معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي ديدگاه هاي خود را درخصوص بند پيشنهادي در مورد كاهش تدريجي اتكاي بودجه جاري كشور به درآمدهاي نفتي مطرح كردند.
اعضاي مجمع نيز نظرهاي موافق و مخالف خود را در مورد اين بند اظهار داشتند و پيشنهادهاي خود را ارائه دادند اما به دليل طولاني شدن بحث، ادامه بررسي موضوع به جلسه آتي مجمع موكول شد.

الشرق الاوسط:
دانمارك ميانجي واشنگتن و تهران مي شود
الشرق الاوسط به نقل از مطبوعات دانمارك درباره سفر كمال خرازي به اين كشور ادعا كرد كه به نظر مي رسد دانمارك امروز نقش ميانجي را بين ايران و واشنگتن دارد.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ لندن همچنين به نقل از كمال خرازي، وزير امور خارجه ايران نوشت: ايران در راستاي توسعه برنامه هسته اي براي توليد سلاح هاي هسته اي تلاش نمي كند.
اين روزنامه در ادامه به نقل از خرازي افزود: دولت ايران در حوادث خشونت آميز عراق دست ندارد.الشرق الاوسط به نقل از مقامات دانماركي كه نامي از آنها نبرده، مدعي شد كه ايران تلاش مي كند تا دانمارك اين پيام را به متحدش آمريكا برساند.

كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل:
بازگرداندن آوارگان عراقي ساكن ايران از سر گرفته شد
كميسارياي عالي آوارگان و پناهجويان وابسته به سازمان ملل، بازگرداندن آوارگان عراقي ساكن ايران را از سرگرفته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، راديو آمريكا با مخابره اين خبر به نقل از دفتر كميسارياي عالي آوارگان و پناهجويان وابسته به سازمان ملل گزارش داد كه ۱۱۴ عراقي كه روز چهارشنبه بازگشتند، شامل ۵۹ كودك بودند.خانواده هاي برخي از آنان بالغ بر ۲۰ سال پيش از عراق گريخته بودند.طبق گزارش يادشده، همه اين افراد به يك اردوي آوارگان در شهر بصره بازگردانده شدند.

تصويب پيشنهاد ايران در كميته اطلاعات سازمان ملل متحد
پيشنهاد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در زمينه تقويت گفتگو ميان تمدنها و فرهنگ صلح به عنوان ابزار ارتقاي تفاهم ميان ملتها در بيست وششمين نشست سالانه كميته اطلاعات سازمان ملل متحد تصويب شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از نيويورك در قطعنامه پاياني كميته اطلاعات سازمان ملل متحد كه با حضور ۱۰۷ عضو اين كميته به تصويب رسيد پيشنهاد هيات ايراني در بخش جداگانه گنجانده شده است. در اين پيشنهاد از كميته اطلاعات سازمان ملل متحد خواسته شده است حمايت لازم را درخصوص انتشار اطلاعات مرتبط با گفتگوي تمدنها و فرهنگ صلح به عمل آورده و براي ترويج آن از طريق همه وسايل ارتباط جمعي در اختيار سازمان ملل از جمله اينترنت، چاپ، راديو و تلويزيون اقدام كند.

ديدگاه هاي سياسي بهزاد نبوي
بهزاد نبوي نايب رئيس مستعفي مجلس و عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در يك گفت وگوي طولاني با ايسنا ديدگاه هاي سياسي خود را تشريح كرده است: نبوي در بخشي از اين گفت وگو مي گويد:
ما قبول داريم كه اشكالاتي به قانون اساسي هست، اما مشكلات امروز ما عمدتا مربوط به عدم اجراي قانون اساسي براساس تفاسير به رأي كساني است كه در حال حاضر در موضع قدرت قرار گرفته اند.
وي مي افزايد: بعضي صريحا مي گويند ما در جمهوري اسلامي مجرم سياسي نداريم. يعني همه يا موافقند يا اگر مخالف بودند محارب و براندازند و حد وسط ندارد. اين اجتهاد در مقابل نص است. قانون اساسي بر وجود جرم سياسي در جمهوري اسلامي تصريح كرده است.
نبوي درمورد پايگاه اجتماعي جناح چپ مي گويد: من كه يكي از چهره هاي شاخص چپ بودم، هر بار كه نامزد شده و ردصلاحيت نشدم، در جنوب شهر رأي خيلي زيادي نداشتم. البته مناطق خاصي بود مثل نازي آباد كه فرضا سعيد حجاريان و ديگران در آنجا نفوذ داشتندممكن بود در آن مناطق رأي داشته باشيم، اما درمجموع هميشه جناح چپ از طرف قشر متوسط و روشنفكران حمايت مي شد. يعني همين مناطق مركزي تهران. شمال شهر هم معمولا تا پيش از دوم خرداد ۷۶ در انتخابات كم حضور مي يافتند. جنوب شهر نيز بيشتر به راست رأي مي داد.

معاون وزير بهداشت:
بودجه بخش سلامت كشور ۲۳۰ ميليارد تومان كسري دارد
معاون  توسعه  مديريت ، منابع  و امور مجلس  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : امسال  براي  وزارت  بهداشت  به عنوان  تامين كننده  سلامت  آحاد مردم  سال  پرچالش  و تنشي  خواهد بود.
دكتر محمدجعفر قائم پناه  در گفت وگو با  ايرنا افزود: متاسفانه  وزارت  بهداشت  با ۲۳۰ ميليارد تومان  كسري  در بخش  سلامت  وارد سال  جديد شده  است  و با توجه  به  اينكه  امسال  نيز همانند هر سال ما با يك  سري  افزايش  در هزينه ها روبرو خواهيم  بود، لذا بايد توجه  جدي  به  اين  بخش  معطوف  شود.
قائم پناه  تصريح  كرد: پارسال  به رغم  دستور رئيس  جمهور و ديگر مقامات مسئول ، وزارت  بهداشت  ۱۸۰ ميليارد ريال  كمتر از اعتبارات  مصوب  دريافت  كرد و بنابر اين  امسال  را با اين  ميزان  كسري  آغاز كرديم .وي  با بيان  اينكه  وزارت  بهداشت  پارسال  همچنين  با ۱۵۰ ميليارد تومان عدم  تحقق  درآمد روبه رو شد، گفت : به طور مثال  سازمان هاي  بيمه گر به دليل  نبود اعتبار، طلب هاي  دانشگاه ها را پرداخت  نكردند.
وي  در توضيح  اين  مطلب  افزود: اگر درآمد را محاسبه  كنيم  دانشگاه ها بايد۳۸۰ ميليارد تومان  از محل  بودجه  عمومي  و از محل  درآمد اختصاصي ، دريافت مي كردند كه  اين  امر محقق  نشد و با اين  كسري  وارد سال  ۸۳ شدند.
معاون  وزير بهداشت  تصريح  كرد: پارسال  بعضي  از رديف هاي  اعتباري  وزارت  بهداشت ، از جمله  رديف  مربوط به  كنترل  بيماري  ايدز، حدود ۷۰ درصد از بودجه  مصوب  براي  آن  را دريافت  كرد و به  كنترل  اپيدمي  بيماري ها در كشور ۴۸ درصد و كنترل  جمعيت  نيز ۷۰ درصد از اعتبار مصوب  تخصيص  داده  شد.
قائم پناه  افزود: در سال  ۸۳ متاسفانه  اين  كسري ها ملحوظ نشده  و فقط ۱۲درصد رشد در بودجه  عمومي داده  شده  است  كه  با توجه  به  افزايش هاي  جبران  ناپذيري  كه  در ارائه  خدمات  وجود دارد، در سال  ۸۳ نيز به  كمبودها افزوده  مي شود.
وي  اضافه  كرد: با توجه  به  افزايش  قيمت  بنزين ، افزايش  حقوق  و دستمزد كارگران  و كاركنان  و نرخ  تورم ، در خوشبينانه ترين  حالت  بايد رشدي  معادل  ۱۵درصد فقط براي  بودجه  سال  ۸۳ مد نظر قرار مي گرفت  كه  اين  امر تحقق  پيدا نكرد.

در آخرين روزهاي مجلس ششم
جلسه مشترك دولت و مجلس برگزار مي شود
امروز در ساختمان حافظيه سعدآباد جلسه مشترك دولت و مجلس برگزار مي شود.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور، با اعلام اين خبر جلسه مذكور را اقدامي در راستاي تقدير از اين نمايندگان و استفاده از نظريات آن ها در مراحل بعدي توصيف كرد.
سيد محمدعلي ابطحي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، برگزاري مستمر نشست هاي مشترك نمايندگان مجلس و اعضاي هيات دولت را در دوران فعاليت مجلس ششم يادآور شد و گفت: در اين جلسات كه بر مبناي آن، هماهنگي و مشاوره هاي لازم بين دولت و مجلس صورت مي گيرد، يا دولت مهمان مجلس بوده يا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مهمان اعضاي هيات دولت بودند.
وي با اشاره به پايان زمان فعاليت نمايندگان مجلس فعلي از مجلس ششم به عنوان مجلسي پرتلاش ياد كرد و با تقدير از عملكرد نمايندگان مجلس در تصويب بودجه سال ۸۳ و برنامه  چهارم توسعه، افزود: در پايان دوران فعاليت اين مجلس و به واسطه همكاريهاي مناسبي كه اين مجلس با دولت داشته دولت وظيفه خود مي داند تا با دعوت از نمايندگان مجلس هم تقدير و تشكري از آن ها به عمل بياورد و هم از نظرات اين نمايندگان (چه كساني كه در مجلس هفتم هم حضور خواهند داشت و چه سايرين) بهره  بگيرد تا بر پايه استفاده از اين نظريات، روابط خوب و گسترده اي بين پارلمان و دولت برقرار و از طريق آن منافع مردم نيز تامين شود.

نتايج دور دوم انتخابات مجلس
منتخبان مجلس هفتم در ۳۶ حوزه انتخابيه مشخص شدند
با پايان كار شمارش آرا در ۳۶ حوزه انتخابيه، منتخبان راه يافته به مجلس هفتم در اين حوزه ها مشخص شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، با پايان يافتن مراحل شمارش آرا در ۳۶ حوزه انتخابيه تعداد ۵۰ نفر از حائزان اكثريت نسبي آراء از اين حوزه ها براي مجلس هفتم انتخاب شدند.
نام حوزه هاي انتخابيه و اسامي منتخبان اين حوزه ها به شرح زير است:
محلات و دليجان (سيد حسن عباسي) اراك و كميجان (حسن مرادي) لنگرود (محمد علي حيدري شلماني) قصر شيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب (سيد حشمت الله جاسمي)برخواروميمه(سيد محمود حسيني دولت آبادي) راميان و آزاد شهر (مراد علي منصوري رضي) مرودشت و ارسنجان(علي اكبر قبادي حمزه خاني) مرند و جلفا( محمد كاظم عبد يزداني ) مياندوآب، شاهين دژ و تكاب (اسدالله تابع) شبستر (كريم غياثي مرادي) دشت آزادگان (سيد نظام مولاهويزه) ساوه (حسين اسلامي) علي آباد (اسدالله قره خاني الوستاني) بروجن (غلامرضا ميرزايي) سنندج، ديواندره و كامياران (امين شعباني) داراب و زرين دشت (عبدالمحمد رستاد) كرج (رشيد جلالي جعفري) شيراز (سيد حسين ذوالانوار، محمد هادي رباني، غلامحسين محب)
رشت (هاجر تحريري نيك صفت، رمضانعلي صادق زاده شيخان كفشه) همدان (ابراهيم كارخانه) دير، كنگان و جم (قيصر صالحي) گرمي (ناصر نصيري) زنجان و طارم (رفعت بيات) گنبد كاووس (محمد قلي مارامايي) خرم آباد (قدرت  الله ايماني) قائم شهر، سواد كوه و جويبار (ولي رعيت،  قربانعلي نعمت زاده قراخيلي) آبادان (عبدالله كعبي و جواد سعدون زاده) كرمانشاه (عبدالرضا مصري جهانبخش اميني) سبزوار (احمد بزرگيان) اهواز (حميد زنگنه) كردكوي، تركمن و بندرگز(محمد قلي حاجي ايري) تبريز، آذر شهر و اسكو (اسماعيل جبارزاده، اكبر اعلمي، محمد حسين فرهنگي، سيد محمدرضا ميرتاج الديني، عشرت شايق، رضا رحماني) اردبيل، نير و نمين (حسن نوعي اقدم) گرگان و آق قلا (محمد عباسي، سيد سبحان حسيني) مشهد و كلات (تيمور عسگري، علي سرافراز يزدي، عفت شريعتي كوهبناني)

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |