يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۳ - May 9, 2004
اسامي صندوق هاي قرض الحسنه پرداخت كننده وام ازدواج اين هفته اعلام مي شود
وام ازدواج به زوج هاي جوان تهراني پرداخت مي شود
شهردار تهران گفت: اسامي صندوق هاي قرض الحسنه پرداخت كننده وام ازدواج به زوج هاي جوان تهراني در هفته جاري اعلام مي شود.
دكتر محمود احمدي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اعلام اين مطلب افزود: زوجهاي جوان تهراني منتظر باشند كه اسامي اين صندوق ها طي دو سه روز آينده از طريق صداو سيما و مطبوعات به اطلاع آنها خواهد رسيد.
بر همين اساس قرار است پرداخت وام ازدواج يك ميليون توماني كه از سوي شوراي اسلامي شهر تهران مصوب و براي اجرا به شهرداري ابلاغ شده است، از اول خرداد ماه امسال آغاز شود.
بنابر يكي از مفاد آيين نامه وام ازدواج، فقط زوجهاي جواني مي توانند از تسهيلات دريافت اين وام استفاده كنند كه تاريخ ثبت عقدشان (مندرج در عقد نامه رسمي ) از آذرماه سال گذشته به اين سو باشد.
همچنين مزدوجين جوان بايد ساكن يا شاغل در محدوده مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران باشند.
طبق ماده پنجم و ششم اين آيين نامه، دوره بازپرداخت وام ۳۰ ماه و بدون كارمزد و بهره خواهد بود.
اين مصوبه با هدف تشويق جوانان به امر حسنه ازدواج و ايجاد تسهيلات براي انجام آن، سال گذشته در شوراي اسلامي  شهر تهران به تصويب رسيد. اما فرمانداري تهران طرح چنين موضوعاتي را خارج از وظايف قانوني شوراي شهر دانست و نسبت به اين مصوبه اعتراض كرد كه اعضاي شورا در جلسه هشتم ارديبهشت ماه جاري به اين اعتراض رسيدگي كرده و نهايتاً مشخص شد اين قبيل موضوعات هيچ مغايرتي با وظايف قانوني شوراها ندارد.

نگاه
بن لادن براي سر كوفي عنان جايزه گذاشت
افشين سبوكي
006102.jpg

ميني بوس؛ حلقه مفقوده حمل و نقل عمومي
ناوگان ميني بوسراني تهران فرسوده است
006105.jpg
گروه شهري: ناوگان ميني بوسراني تهران به رغم نقش كارآمدي كه در حمل و نقل عمومي دارد، فرسوده و فرتوت شده و نيازمند بازسازي و نوسازي كمي و كيفي است.
بسياري از كارشناسان امور حمل و نقل با بيان اين مطلب كه ناوگان ميني بوسراني به عنوان يكي از حلقه هاي اصلي زنجيره حمل و نقل عمومي، ساليان متمادي است كه به دليل فرسودگي، كاركرد بهينه خود را از دست داده است تأكيد مي كنند، بازسازي و نوسازي اين ناوگان، مقوله اي اجتناب ناپذير است.
در حال حاضر، حدود ۳۵۳۱ دستگاه ميني بوس تحت پوشش شركت واحد تهران در ۱۰۲ خط فعال هستند و روزانه بيش از ۷۴۱ هزار مسافر را جابه جا مي كنند. سن متوسط ميني بوس هاي تهران ۱۸ سال است كه اين رقم نشان مي دهد اقدام مهمي جهت نوسازي و تقويت اين ناوگان صورت نگرفته است.
يك كارشناس در اين باره مي گويد: طي چند سال اخير، همواره از ضرورت نوسازي و افزايش تاكسي، اتوبوس و مترو سخن گفته شده و همواره تلاش شده است تا ناوگانهاي ياد شده به شرايط بهينه نزديك شوند؛ ولي متأسفانه ناوگان ميني بوسراني به رغم تأثيرگذاري در شبكه حمل و نقل، مورد توجه قرار نگرفته و توان اين ناوگان به لحاظ كمي و كيفي دچار فرسودگي مفرط شده است.
در همين زمينه راننده يكي از ميني بوس هاي فعال مي گويد: ناوگان ميني بوسراني تهران دچار بي  مهري واقع شده است. چرا مديريت شهر به ويژه مسئولين امور حمل و نقل عمومي تهران نسبت به نوسازي اين ناوگان اهتمام نمي ورزند؟ اگر ميني بوس جزو دغدغه آنها نيست، چرا در نحوه فعاليت آنها دخالت مي كنند و اگر خود را محق مي دانند، چرا به وظايف خود عمل نمي كنند؟
كارشناسان امور حمل و نقل عمومي، مديريت شهر تهران را مخاطب سخنان خود قرار داده و با بيان اين مطلب كه در بودجه سال جاري شهرداري تهران، رديف بودجه اي براي بازسازي و نوسازي ميني بوسراني تهران وجود ندارد، مي افزايند: شهرداري تهران مي تواند با تعاملي كه بين خودروسازان و سيستم بانكي كشور به وجود مي آورد، از استمرار فرسودگي ناوگان ميني بوسراني جلوگيري كرده و با نوسازي آن بر ارتقاء كمي و كيفي خدمات اين ناوگان بيفزايد.
اكبر مهديزاده كارشناس امور حمل و نقل و ترافيك در اين باره مي گويد: شيوه نوسازي ناوگان تاكسيراني تهران مي تواند مدل و نمونه ملموسي براي نوسازي ناوگان ميني بوسراني باشد.اين كارشناس مي افزايد: عدم توجه به وضعيت ميني بوسراني تهران، موجب تحميل فشار اضافي و ناخواسته به ساير ناوگانها و در نتيجه استهلاك زودرس آنها و كاهش كمي و كيفي خدمات آنها مي شود.

ساخت دهها سرويس بهداشتي در نقاط مختلف تهران
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: بيش از ۲۰۰ سرويس بهداشتي تا پايان شهريورماه امسال در تهران به بهره برداري مي رسد.
مهندس محمدي زاده در گفت وگو با ايسنا،  با اشاره به اين كه مناقصه احداث اين سرويسها انجام شده، اظهار كرد: عمليات احداث اين تعداد سرويس بهداشتي از هفته آينده آغاز مي شود.معاون خدمات شهري شهرداري تهران تصريح كرد: از اين تعداد، ۵۰ سرويس توسط سازمان پاركها، ۲۵ دستگاه توسط سازمان آتش نشاني و ۲۵ دستگاه نيز توسط سازمان ميادين ميوه و تره بار و پايانه ها تأمين مي شود و هزينه  احداث آنها ۳۵ ميليارد ريال است.وي بيان كرد: همچنين تمام مناطق شهرداري تهران از اواخر سال گذشته اقدام به احداث يا بازسازي سرويسهاي بهداشتي كرده اند، بطوري كه ۷۰ دستگاه سرويس بهداشتي در حال احداث و ۳۰ دستگاه در مرحله تعمير هستند.

نرخ تاكسي ها در شهر تهران ساماندهي مي شود
مديركل دفتر حمل و نقل وزارت كشور گفت: با تصويب هيات دولت و پيگيري هاي شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ تاكسي هاي شهري ساماندهي مي شود.
رئوفي در مصاحبه با راديو پيام افزود: شهرداري تهران نرخ تاكسي هاي داخل شهر را به شوراي اسلامي شهر تهران ابلاغ كرد و شوراي شهر نيز هم اكنون درحال بررسي است كه نتيجه آن به زودي در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.
وي گفت: با تاكيد وزارت كشور نرخ مصوب تاكسي ها بايد به گونه اي باشد كه در حق راننده و مسافر احجاف نشود. رئوفي ابراز اميدواري كرد، هرچه سريعتر باتوجه به مصوبه اخير هيأت وزيران نرخ جديد تاكسي ها اجرايي شود.

ساماندهي موتورسواران متخلف
طرح آزمايشي برخورد با موتورسواران متخلف و ساماندهي ترافيك در تهران و برقراري نظم و انضباط در خطوط ويژه و پياده روها علت اصلي حضور نيروهاي ويژه بود كه صبح ديروز با لباس متفاوت از لباس فرم عوامل راهنمايي و رانندگي در نقاطي از شهر حضور يافته و به برخورد با برخي موتورسواران مي پرداختند.
اين نيروها با موتورسيكلت سواراني كه از خطوط ويژه و پياده روها عبور مي كردند، برخورد كرده و اجازه ورود به اين محدوده ها را نمي دادند.

فراخوان شهرداري منطقه يك از شهروندان براي مشاركت عملي در مديريت شهري
شهردار منطقه يك اعلام كرد: اعتبارات منطقه براي تملك تمام زمين هايي كه در طرح قرار دارند محدود است و شهرداري در كنار اعتبارات مصوب نيازمند مشاركت شهروندان و مالكين است تا با توافق طرفين زمين هاي واقع شده در طرح را بر حسب اولويت طرح هايي كه عمومي تر هستند هرچه سريعتر خريداري و اجرا كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك دكتر محمدرضا بمانيان در جلسه اي كه با هدف بررسي مسايل و مشكلات شهروندان ساكن اسدآباد با حضور امام جماعت، معتمدين، نمازگزاران و اهالي در مسجد الزهرا برگزار شد. با اعلام مطلب فوق اظهارداشت: سال جديد سال فعاليت، تلاش و خدمتگزاري است و بايد قدرت مسئوليت پذيري در افراد افزايش يابد و همگان در راستاي خدمت رساني به شهروندان تلاش كنند.وي افزود: شميران از لحاظ زيرساخت ها و امكانات شهري منطقه اي محروم و نيازمند كار و فعاليت بسيار در زمينه هاي خدمت عمراني، ترافيكي و فرهنگي است كه باوجود خيابان هاي اصلي مناسب داراي فرعي هاي نامناسب و محله هاي ضعيف با ساكنان كم درآمد است.شهردار منطقه يك تصريح كرد: براي احياي شميران باوجود محدوديت هاي منطقه در سال گذشته توانستيم ۸۲ طرح عمراني، فرهنگي، ترافيكي را اجرا نماييم كه اين اقدام در سال جديد با جديت بيشتري دنبال مي شود.

دومين سمينار ملي مديريت ايمني پارك ها در تهران برگزار مي شود
دومين سمينار ملي مديريت ايمني پارك ها با هدف تأكيد بر ضرورت دستاوردهاي نظام مند مديريت ايمني پارك ها، توسعه دانش مديريت ايمني و انتشار دستاوردهاي آن اواخر خردادماه در فرهنگسراي اشراق، برگزار مي شود.
كاظم كمالي نسب، رئيس فرهنگسراي اشراق با اعلام اين خبر، گفت: پارك ها از نظر كاركردهاي رواني، اجتماعي، زيست محيطي، نقش مهمي در زندگي شهري دارند.
وي افزود: ايمني پارك ها براي تمامي شهروندان از اهميتي بالا برخوردار است و لازم است تصور محدود نسبت به پارك ها و فضاي سبز، مورد بازنگري قرار گيرد.
وي توسعه دانش عمومي، ايجاد حساسيت و انگيزه براي استفاده بهينه از پارك ها و ايجاد فرصتي براي تبادل و تضارب آرا را از جمله اهداف اين سمينار برشمرد.
كمالي نسب ادامه داد: سمينار با محورهاي «مديريت و ايمني پارك ها» «علل و آثار ايمني پارك ها»، «امنيت و ايمني پارك ها و معماري» و با همكاري و مشاركت شهرداري منطقه چهار تهران، معاونت اجتماعي نيروي انتظامي، سازمان آتش نشاني، مؤسسه استاندارد و دانشكده بهداشت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
كارشناسان و استادان دانشگاهي مي توانند مقالات خود را تا دهم خرداد ماه به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

امروز با حضور شهردار تهران
۱۰ طرح عمراني شهري در شرق تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد
گروه شهري: شهردار منطقه ۸ تهران از بهره برداري ۱۰ طرح عمراني، فضاي سبز، ترافيكي و ورزشي در شرق تهران خبر داد.
مهندس مجتبي قاسمي در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما گفت: به منظور ارتقاء سطح خدمات شهري، طي مراسمي در بعد از ظهر امروز، ۳ بوستان معلم، اسلام پناه و خاور و زمين فوتبال كوثر به همراه ساختمان سواركاري سهند - وابسته به شهرداري - با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران و تني از اعضاي شوراي شهر افتتاح و رسما جهت بهره برداري در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
وي افزود: بهره برداري از ۵ آبنما و آغاز عمليات ساخت ايستگاه آتش نشاني و اجراي طرح «كارت پارك» در ميدان نبوت از ديگر پروژه هايي است كه در برنامه شهرداري تهران لحاظ شده است.
قاسمي گفت: به منظور رهاسازي حاشيه معابر عمومي و روان سازي ترافيك، عمليات ساخت پاركينگ همگاني در بلوار پروين و طرح بهينه سازي پياده روهاي خيابان گلبرگ شرقي در جهت ايمن سازي تردد معلولين و روشندلان امروز با حضور شهردار تهران آغاز مي شود.

با حضور وزير كشور و شهرداري تهران
نصب سازه ۷۰۰ تني برج ميلاد امروز آغاز مي شود
گروه شهري: بالابري مرحله سوم سازه فلزي راس برج ميلاد امروز با حضور حجت الاسلام موسوي لاري وزير كشور و دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران آغاز مي شود.به گزارش خبرنگار ما ساخت برج ميلاد با هدف ساخت سازه اي بيادماندني و به عنوان نمادي براي شهر تهران و به منظور رفع نيازهاي مخابراتي و تلويزيوني تهران در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفته است.
هادياني مديرعامل شركت يادمان سازه مي گويد: ساختمان راس برج ميلاد در پنج مرحله ساخته مي شود كه تاكنون عمليات ساخت دو مرحله آ ن مجموعا به وزن حدود هزار تن در بهار و پاييز سال ۸۲ اجرا و نصب شد.وي سازه سوم برج ميلاد را بزرگترين سازه پنج گانه ساختمان راس برج دانست و گفت: اين سازه حدود ۷۰۰ تن وزن دارد كه بايد در ارتفاع ۲۷۵ متري برج نصب شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |