يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۳ - May 9, 2004
درگيري نيروهاي مقتداصدر با اشغالگران در بصره و عماره
006096.jpg
شاهدان عيني در شهر بصره ديروز از كنترل چندين منطقه و خيابان اين شهر از سوي اعضاي «جيش المهدي» وابسته به «مقتدا صدر» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري «رويترز» از بصره، به گفته اين شاهدان، افراد مسلح جيش المهدي چندين منطقه از اين شهر را تصرف كردند و اقدام به ايجاد پست هاي بازرسي در خيابان هاي اين شهر كردند.
سخنگوي ارتش انگليس در بصره با تأييد بروز اين درگيري ها در بصره افزود: شمار زيادي از مردم متشكل از افراد مسلح در مركز اين شهر در نزديكي دفاتر «شركت نفت جنوب» اجتماع كرده اند.اين سخنگوي انگليسي همچنين خبرهاي منتشره در مورد درگيري بين نيروهاي ائتلاف و افراد مسلح جيش المهدي در شهر عماره واقع در ۱۸۰ كيلومتري شمال بصره را تأييد كرد. در درگيري هاي صبح ديروز نيروهاي مقتداصدر با نظاميان انگليسي در شهر العماره عراق كه با تهاجم اشغالگران آغاز شد ۴ عراقي كشته شدند.
لطيف عبود نماينده حزب الدعوه در العماره در تماس تلفني با خبرنگار واحد مركزي خبر در نجف با اعلام اين خبر افزود: دهها تانك و خودروي نظامي انگليسي ها دفتر مقتدا صدر در العماره را محاصره كردند و به افراد حاضر در آنجا هشدار داده اند در صورتي كه سلاح هاي خود را تحويل ندهند هدف حمله قرار خواهند گرفت.
در خبر ديگري اعلام شد با ميانجيگري نمايندگان حزب الدعوه و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در العماره، نظاميان انگليسي از دفتر مقتدا صدر در اين شهر كه در پي درگيري هاي صبح ديروز محاصره كرده بودند ۲۰۰ متر عقب نشيني كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از نجف، در حال حاضر آتش بس بين طرفين برقرار است و نمايندگان حزب الدعوه و مجلس اعلا با تشكيل هيأتي بين نظاميان انگليسي و نيروهاي مقتدا صدر ميانجيگري مي كنند.
از سوي ديگر پليس عراق از انفجار يك بمب در بيرون خانه يك افسر پليس در شمال بغداد و كشته شدن سه عراقي و زخمي شدن ۴ تن از اعضاي يك خانواده خبر داد.
به گزارش رويترز از بعقوبه، مؤيد عايد نجا افسر پليس عراق در اين انفجار كه ديروز در شهرك حبحاب در ۸۵ كيلومتري شمال بغداد اتفاق افتاد جان سالم به در برده است.همچنين سخنگوي وزارت دفاع لهستان اعلام كرد يك سرباز لهستاني ديروز در شهر كربلا در مركز عراق كشته شد.به گزارش خبرگزاري رويتر از ورشو آدام استاسينسكي گفت: من مرگ اين سرباز را تأييد مي كنم اما از جزئيات آن اطلاعي ندارم.
شبكه خبري لهستان اعلام كرد چهار سرباز ديگر نيز در اين حمله زخمي شده اند.
كنفرانس مبارزه با اشغالگري
در همين حال نخستين كنفرانس مبارزه با اشغالگران ديروز در هتل بابل بغداد برگزار شد.به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، سخنرانان در اين كنفرانس كه پرچم قديم عراق در آن برافراشته شده بود تأكيد كردند نيروهاي شر دنيا به رهبري آمريكا و صهيونيسم بين المللي دست به دست هم داده اند تا به اشغال عراق ادامه دهند و هويت ملي عراق را مسخ كنند.
سخنرانان همچنين بر رد همه مصوبات شوراي حكومت انتقالي تأكيد كردند و گفتند: شوراي حكومت انتقالي انتخابي نيست بنا بر اين مشروعيت ندارد.
سخنرانان در اين كنفرانس بر دلاوري مردم عراق در مبارزه با اشغالگران انگليسي در سال ۱۹۲۰ تأكيد و اعلام كردند: مردم امروز عراق مي توانند همان بلائي را كه در سالهاي پيش بر سر انگليسي ها درآوردند بر سر آمريكايي ها بياورند.
ساير تحولات
- آيت الله مدرسي در پي حوادث خطرناك شهرهاي كربلا و نجف از همه گروه هاي عراقي خواست براي حفظ قداست اماكن مقدس تلاش كنند.
- اخضر ابراهيمي گفت براي تشكيل حكومت آينده عراق با هيچ اعتراض رسمي مواجه نشده است.
- جمع زيادي از كردهاي شهر كركوك ديروز در اعتراض به ناامني در مقابل مقر اصلي حزب دموكرات كردستان عراق تجمع كردند.
- يك افسر پليس عراق اعلام كرد علي حسن ريضه از اعضاي حزب بعث و بازرس فرهنگ در رژيم صدام هنگام رانندگي در عماره به ضرب گلوله كشته شد.
- عضو شوراي حكومت انتقالي عراق در واكنش به پيام صوتي بن لادن گفت: ما به اين گونه پيام ها عادت كرده ايم.
- نشست رؤساي مجالس كشورهاي همسايه عراق روز چهارشنبه در اردن برگزار مي شود.
- كاركنان سازمان ملل متحد روز جمعه از تصميم كوفي عنان براي اعزام تعدادي از كاركنان اين سازمان ابراز تأسف كردند.

پاول :
رسوايي بدرفتاري با زندانيان عراقي براي سياست خارجي آمريكا بسيار مخرب است
كالين پاول گفت: رسوايي بدرفتاري نيروهاي آمريكايي با زندانيان عراقي، براي اهداف سياست خارجي آمريكا به ويژه در خاورميانه بسيار مخرب است و اين امر به اعتبار آمريكا ضربه زده است . وي با اشاره به عكس هاي منتشر شده از بدرفتاري سربازان آمريكايي با زندانيان عراقي، بيان داشت: اين  عكس ها براي تلاش هاي ما در سياست خارجي بسيار مخرب بود، به همين دليل وقت زيادي را صرف مي كنيم تا به جهانيان بگوييم ديدتان را نسبت به كار اصلي كه ما انجام مي دهيم، از دست ندهيد.پاول خاطرنشان كرد: جورج بوش و مشاوران ارشدش، تمام تلاش خود را به كار گرفته تا جلوي ضربه خوردن به تصوير آمريكا در داخل و خارج را بگيرند زيرا اين نوع بدرفتاري با زندانيان غيرقابل قبول است.

حمله طالبان به فرمانداري قندهار
شش سرباز نيروهاي دولتي افغانستان بر اثر حمله شبه نظاميان طالبان به ساختمان فرمانداري ولايت قندهار در جنوب اين كشور مجروح شدند.
به گزارش ايرنا منابع دولتي در ولايت قندهار گفتند: در اين حمله همچنين شش دستگاه خودرو و دو دستگاه موتورسيكلت دولتي نيز توسط مهاجمان به آتش كشيده شد.
يك سخنگوي شبه نظاميان طالبان روز شنبه طي اطلاعيه اي ادعا كرد: در حمله اي كه شب گذشته انجام گرفت، دست كم دو سرباز دولتي را به قتل رسانده اند. منابع دولتي اين ادعاي گروه طالبان را تأييد نكرده اند.
از سوي ديگر سخنگوي نظامي آمريكا در افغانستان ديروز اعلام كرد: يك تفنگدار آمريكايي در جريان درگيري شب شنبه با جنگجويان طالبان در جنوب افغانستان كشته و يك تن ديگر زخمي شد.
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا هم در مصاحبه اي كه روز جمعه با خبرگزاري فرانسه انجام داد اعلام كرد اطمينان دارد به رغم كندي ثبت نام از واجدان شرايط رأي دادن در افغانستان انتخابات اين كشور طبق برنامه برگزار خواهد شد.
در همين حال جان فرانسوا آرنولد، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور افغانستان ديروز عازم «هرات» در جنوب غرب اين كشور شد تا با مقامهاي اين ولايت به خصوص «محمد اسماعيل خان» والي هرات مذاكره كند.
وي صبح امروز در كابل به خبرنگاران گفت: هدف از اين سفر مذاكره با مسئولان ولايت هرات بمنظور تشويق آنها براي مشاركت بيشتر در برنامه خلع سلاح عمومي و غيرنظامي گروهي از نيروهاي مسلح است.
دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در افغانستان (يونيما) هم ديروز از آغاز طرح جمع آوري و توقف فعاليت ايستگاههاي بازرسي غيرقانوني زير نظر فرماندهان محلي در ولايت «ننگرهار» در شرق ا ين كشور خبر داد.
اين دفتر اعلام كرد: اين طرح از ديروز از مركز ولايت ننگرهار آغاز شده است و به مرور در ديگر نقاط اين ولايت به مرحله اجرا درخواهد آمد.

كوتاه از سياست جهان
آماده باش كامل نظاميان صهيونيست
در مرز فلسطين و لبنان
به دنبال عمليات سحرگاه جمعه رزمندگان مقاومت اسلامي در مرز لبنان با فلسطين كه به هلاكت يك نظامي صهيونيست و زخمي شدن شمار ديگري از آنها منجر شد،  نظاميان رژيم صهيونيستي در سراسر مرز شمال فلسطين اشغالي به حالت آماده باش درآمده  اند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، كانال دوم تلويزيون رژيم صهيونيستي ديروز گزارش داد گروهي از نظاميان اسرائيلي در داخل خاك لبنان به دام افراد حزب الله گرفتار شدند كه به كشته شدن يك سرباز و زخمي شدن ۱۴ نظامي ديگر منجر شد.
اميل لحود رئيس جمهور لبنان هم تاكيد كرد پيامدها و اقدامات تحريك آميز روزانه رژيم صهيونيستي عليه لبنان متوجه آن رژيم است. لحود به تجاوزهاي هوايي رژيم صهيونيستي به حريم هوايي لبنان اشاره كرد وافزود: يك گروه از نظاميان اسرائيلي با عبور از خط مرزي شبعا وارد خاك لبنان شدند كه مقاومت با آن مقابله كرد.
قانون اساسي تركيه اصلاح شد
مجلس تركيه در نشست عمومي روز جمعه، طرح تغيير ۱۰ ماده از قانون اساسي اين كشور را در راستاي همگرايي با اتحاديه اروپا به تصويب رساند.
به گزارش ايرنا در اين طرح كه نهمين تغيير در قانون اساسي فعلي تركيه مي باشد، تلاش شده است كه اعتراضهاي اتحاديه اروپا به برخي از قوانين كه به عنوان مانعي بر سر راه عضويت تركيه در اتحاديه ارزيابي شده اند،  رفع شود.مهمترين مفاد طرح جديد در برگيرنده بررسي هزينه هاي ارتش از سوي ديوان محاسبات، تساوي حقوق زن و مرد، انحلال دادگاههاي امنيت دولتي، حذف نماينده ستاد ارتش از شوراي سازمان آموزش عالي، بهبود وضعيت آزادي رسانه ها و پذيرش برتري حقوقي قراردادهاي بين المللي نسبت به حقوق داخلي است.
قانون اساسي فعلي تركيه
مصوب سال ۱۹۸۲ ميلادي است
قانون اساسي تركيه مستلزم راي دو سوم از نمايندگان است كه حزب حاكم عدالت و توسعه با ۳۶۷ كرسي از قدرت لازم براي اين كار برخوردار است اما در راي گيري روز جمعه احزاب مخالف نيز به طرح ،راي موافق دادند.
هزاران مسلمان نيجريه اي خانه هاي خود را ترك كردند
در پي قتل عام هفته گذشته صدها مسلمان نيجريه توسط شبه نظاميان مسيحي اين كشور، هزاران مسلمان شهر «يلوا»،  خانه هاي خود را ترك كردند.
شبكه تلويزيوني يورونيوز ديروز با اعلام اين مطلب به نقل از بازماندگان كشتار مذكور گفت: مسيحيان پس از جستجوي خانه به خانه تمامي مردها، زنان و كودكان را قتل عام كردند.
به گفته شاهدان بر اثر حمله شبه نظاميان مسيحي به مسلمانان تا كنون حدود ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده  اند. اين در حالي است كه آمار رسمي اين تلفات اعلام نشده و فقط پليس از كشف ۶۷ جسد خبر داده است.
بر اساس اين گزارش درگيري ميان شبه نظاميان مسيحي به نام «تاروك» و مسلمانان قبيله  «فولاني» براي تصاحب مزارع حاصلخيز ايالت «پلاتو» در مركز نيجريه آغاز شد.
طبق آخرين خبرها در حمله روز يكشبه هفته گذشته شبه نظاميان مسيحي به شهر «يلوا» واقع در ايالت «پلاتو» بيش از ۳۰۰ نفر كشته شدند. در فوريه گذشته نيز در شهر يلوا حدود ۱۰۰ مسيحي كشته شدند .بر اثر درگيري هاي مذهبي در نيجريه از سال ۲۰۰۰ تاكنون ۵۰۰۰ نفر كشته شده  اند.
بهره برداري ليبي از حادثه زندان ابوغريب
براي انتقاد از آمريكا
حسونه  شاوش  سخنگوي  وزارت  خارجه  ليبي  گفت : آمريكا به  دنبال  رسوايي  زندان  ابوغريب  عراق  حق  ندارد به  صدور حكم  اعدام  براي  چند تن  از اتباع  خارجي  در ليبي  به  اتهام  آلوده  كردن  كودكان  اين  كشور به  ويروس  ايدز اعتراض  كند.
به  گزارش  روز شنبه  خبرگزاري  رويتر از طرابلس ، دادگاه  ليبي  پنجشنبه  گذشته  در مورد پنج  پرستار بلغاري  و يك  پزشك  فلسطيني  كه  بطور عمدي  ۴۲۶ كودك  ليبيايي  را به  ويروس  ايدز آلوده  كرده اند، حكم  اعدام  صادر كرد.
شاوش  افزود: چه  كسي  به  آمريكايي ها حق  داده  تا درباره  حكم  صادره  از سوي  دادگاه  ليبي  قضاوت  كند. آمريكا با توجه  به  آنچه  كه  در مورد زندانيان  عراقي  مرتكب  شده  نه  تنها حق  اظهارنظر در مورد حقوق  بشر را ندارد بلكه  حق  اظهارنظر در مورد حقوق  حيوانات  را نيز ندارد.
۴ كشته در درگيري بين نيروهاي دولتي
هند و كشميري ها
در دو درگيري مسلحانه ميان نيروهاي امنيتي هند و استقلال طلبان كشميري در كشمير تحت كنترل هند يك پليس و سه فرد مسلح كشته شدند.
به گزارش منابع خبري هند، اين درگيري ها ديروز در منطقه «كوپورارا» و «دودا» در كشمير رخ داد و دو پليس نيز زخمي شدند .
در اين ميان گفته مي شود جماعت المجاهدين كشمير حمله به يك اتوبوس حامل پليس را در نزديكي شهرك دودا كه به كشته شدن «عبدالقيوم» يك افسر پليس هند منجر شد به عهده گرفته است.
فعاليت افراد مسلح مخالف در كشمير در هفته هاي اخير با آغاز مبارزات انتخابات پارلماني هند شدت يافته است.
مرحله پنجم و يا آخرين مرحله در ۲۱ ارديبهشت برگزار مي شود و دولت جديد هند با شمارش نتايج اين انتخابات تعيين مي شود.
بيشتر گروه هاي استقلال طلب كشمير اين انتخابات را تحريم كرده اند.
بر پايه آمارهاي رسمي در دو ماه گذشته كه از آغاز تبليغات انتخابات مجلس هند در كشمير تحت كنترل اين كشور مي گذرد بيش از ۲۷۰ نفر در درگيري ميان نيروهاي امنيتي و افراد مسلح مخالف كشته شده اند.
نشست وزراي خارجه اتحاديه عرب در قاهره
وزيران امور خارجه اتحاديه عرب بامداد ديروز براي آماده سازي زمينه برگزاري نشست سران تونس با يكديگر در قاهره ملاقات كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، حبيب بن يحيي وزير امور خارجه تونس رياست اين نشست را به عهده داشت.تونس برگزاري نشست سران در ماه مارس گذشته را پس از آنكه كشورهاي عرب پيشنهاد درباره اجراي اصلاحات دموكراتيك و دادن اختيارات بيشتر به زنان را رد كردند،  به تعويق انداخت.
اين اقدام خشم برخي از كشورهاي عرب از جمله مصر را برانگيخت.

بشار اسد:
اسراييل، خاورميانه را به سوي سرنوشتي نامعلوم سوق مي دهد
بشار اسد، رييس جمهوري سوريه هشدار داد كه اسراييل با درپيش گرفتن سياست هاي قتل و كشتار، اوضاع خاورميانه را بحراني كرده و آن را به سوي سرنوشتي نامعلوم سوق مي دهد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، اسد در ضيافت شامي كه به افتخار پادشاه مالزي ترتيب داده بود، توقف فرآيند صلح را ناشي از لجاجت هاي اسراييل و تن ندادن آن به قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد دانست.
وي همچنين با انتقاد از محافل بين المللي، عدم تحرك اين محافل را عامل اصلي افزايش بحران در اوضاع سياسي و انساني منطقه، سامان نيافتن وضعيت ملت فلسطين كه ناشي از ادامه سياست قتل عام ملت بي دفاع اين كشور به دست اشغالگران اسراييلي است، دانست.
رييس جمهوري سوريه گفت: مردم عراق در شرايط بسيار بحراني بسر مي برند و اين شرايط ناشي از شكست نيروهاي اشغالگر در برقراري امنيت و آرامش در اين كشور است.
اسد همچنين از نقش مالزي در دفاع از خواسته هاي اعراب در محافل بين الملل و تاكيد بر ضرورت برقراري امنيت در خاورميانه، تقدير كرد.

رفتار صدامي آمريكا درعراق
سربازان آمريكايي در حاليكه زندانيان عراقي خود را در زندان ابوغريب بغداد برهنه كرده و مشغول شكنجه آنان بودند، هوس مي كنند كه با دوربين گوشي موبايل خود از اين صحنه ها عكس برداري نمايند. مدتي بعد كه اين عكسها را تماشا مي كردند باز هوس مي كنند كه آنها را براي دوستانشان در آمريكا ارسال كنند؛ عكسهايي كه بيانگر سربلندي سرباز آمريكايي و ذلت و خواري زنداني عراقي است. بدين ترتيب تصاوير مستندي از شكنجه در زندانهاي عراق به دست نيروهاي مخالف جنگ و دولت بوش افتاد تا به رسانه ها درز كرده گوشه اي از حقايق موجود در عراق را به جهانيان بنماياند. اين تصاوير دل آزار نشان مي دهند كه سربازان آمريكايي هيچ ابائي از توسل به غير انساني ترين روشها در شكنجه زندانيان خود ندارند.
اگر شما چهره سرباز آمريكايي را در اين تصاوير بپوشانيد، آنگاه صحنه هاي شكنجه نيروهاي صدام در ذهن تداعي مي شود كه وصف آن را همه شنيده ايم. گويي آمريكائيها نيز بر اين باورند كه براي به اطاعت درآوردن عراقيها راهي جز پيشه كردن روشهاي صدامي وجود ندارد.
شعار «حقوق بشر» و تلاش براي آزاد كردن ملل ستمديده مشرق زمين، ديرزماني است از سوي دستگاه تبليغاتي غرب بلند است و چنان فريبنده كه برخي از دوستان وعزيزان ما نيز بعضا آن را باور مي كنند؛ بي آنكه به دروغين بودن آن توجه نمايند. اينك همه رسانه هاي خبري در جهان به اين مهم پرداخته و نقاب از چهره آمريكا و رفتار غير انساني سربازانش برمي گيرند.در اين ميان سئوالي مهم به ذهن هر انسان حق جو خطور مي كند:
آيا حقوق انسان عراقي نقض نشده و آيا كرامت انسانهاي بيگناه مورد تجاوز قرار نگرفته است؟

ناآرامي در كراچي
شهر بندري كراچي مركز ايالت سند پاكستان ديروز شاهد ناآرامي و درگيري هاي پراكنده مردم خشمگين با پليس بود كه به كشتار شيعيان در يكي از مساجد اين شهر در روز جمعه اعتراض كردند.
به گزارش ايرنا، با اين كه شنبه هر هفته، كراچي كه قلب تجاري پاكستان است، شاهد رفت و آمد سنگين خودروها و مردمي است كه قصد دارند از فرصت نيم روزه آخرين روز كاري هفته در اين كشور استفاده كنند، امروز به حال نيمه تعطيل درآمده بود.
تظاهركنندگان خشمگين در نقاط مختلف كراچي عليه حكومت و دستگاه هاي انتظامي و امنيتي پاكستان شعار سرداده و سهل انگاري آنها را دليل حادثه تروريستي روز جمعه خواندند كه منجر به شهادت ۱۳ نمازگزار و كشته شدن عامل انتحاري اين جنايت شد.پليس ضد شورش عليه تظاهركنندگان وارد عمل شد و با پرتاب گلوله هاي گاز اشك آور سعي در متفرق كردن آنها داشت. منابع خبري غيردولتي گزارش مي دهند بيش از ۵۰ تن از معترضان، ديروز دستگير شده اند.

مانور نظامي سراسري جمهوري آذربايجان
ارتش جمهوري آذربايجان، طي روزهاي آينده، مانور نظامي بزرگي را در مرزهاي خود برگزار خواهد كرد.
به گزارش سايت خبري بازتاب در مدت اين مانور كه در منطقه آستارا در مرز جمهوري اسلامي ايران با منطقه فرات در مرز آذربايجان و داغستان و در بندر باكو برگزار مي شود همه نيروهاي نظامي جمهوري آذربايجان به حالت آماده باش درمي آيند.
اهداف رسمي اين مانور، سنگربندي در ساحل، كمين و گشت زني در سطح دريا و تامين امنيت چاه هاي نفت و حوزه هاي شناور در اين منطقه عنوان شده است، اما گفته مي شود كه اجراي اين مانور نظامي، با بحراني شدن شرايط بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان بي ارتباط نيست.
بنابراطلاعات به دست آمده در اين مانور، كشتي هاي نظامي در منطقه باكو، اقدام به پياده كردن نيروهاي نظامي و تقسيم دسته هاي غواصي خواهند كرد.

افزايش انتقادهاي جهاني از آمريكا بخاطر شكنجه در زندانهاي عراق
006093.jpg
انتشار خبرهاي تازه در خصوص گستره و شدت رفتارهاي وحشيانه نيروهاي اشغالگر آمريكايي با زندانيان عراقي موج گسترده اي از انتقادات محافل سياسي، حقوق بشر، و رسانه اي جهان را در پي داشته است.
در همين حال سازمان عفو بين الملل، شكنجه اسيران عراقي در زندان ابوغريب را جنايات جنگي توصيف كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، عفو بين الملل اعلام كرد نامه اي را براي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ارسال كرده و از وي خواسته است مسئولان اينگونه اقدامات كه نقض حقوق بشر مي باشد، مجازات شوند.
سخنگوي كميته بين المللي صليب سرخ هم از مرگ چند عراقي زنداني بر اثر شكنجه بدست نيروهاي اشغالگر خبر داد.
وي اعلام كرد: آنچه درزندان هاي عراق بدست اشغالگران روي داده نقض كامل و آشكار كنوانسيون هاي ژنو است.
واتيكان رفتار سوء و شكنجه عراقي ها را
بي حرمتي به ساحت خداوند دانست
واتيكان در اولين اظهار نظر رسمي در رابطه با بد رفتاري و
شكنجه هاي عراقي ها از سوي اشغالگران اعلام كرد، سوءاستفاده از زندانيان از سوي سربازان آمريكايي رسوايي اي است كه باعث رنجاندن خود خدا شده است.
اسقف جيواني لايولو، وزير امور خارجه واتيكان در يك گفت وگوي تلويزيوني اظهار داشت: خشونت و تجاوز عليه مردم، بي حرمتي و تجاوز به ساحت خداست كه تمام انسان ها را زير نظر دارد.
وزير امور خارجه واتيكان با محكوم كردن رفتار سوء آمريكايي ها و انگليسي ها با زندانيان عراقي، اين گونه اقدامات را بخش هايي از «وحشي گري هايي» دانست كه در تقابل با تمام اصول انسانيت و اصول اخلاقي مسيحي است.
وي افزود: اين رسوايي هنگامي كه از سوي مسيحيان صورت گرفته بسيار زشت تر است.
اسقف لايولو همچنين ابراز اميدواري كرد عاملان اين قبيل اقدامات به مجازات برسند.
جان هوارد نخست وزير استراليا هم رفتار سوء نيروهاي آمريكايي را با زندانيان عراقي محكوم كرد.
همچنين شيخ محمد الصباح وزير امور خارجه كويت گفت: آزار زندانيان عراقي به دست سربازان آمريكايي ددمنشي رژيم صدام حسين را در همان زندان ابوغريب كه صدها كويتي نيز در آن زنداني بودند به ياد مي آورد.
ليلا فريوالدس وزير امور خارجه سوئد هم روز جمعه اعلام كرد :افشاي بدرفتاري سربازان آمريكايي با زندانيان عراقي مساله انتقال قدرت به يك دولت عراقي را كه براي ۳۰ ژوئن (۱۰تير) پيش بيني مي شود، در خطر قرار مي دهد.
حزب كنگره هند، بزرگترين حزب مخالف در پارلمان سابق اين كشور با انتشار بيانيه اي، نقض حقوق بشر در عراق را بشدت محكوم كرد.جيپال ردي سخنگوي حزب كنگره ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: در بيانيه  رسمي اين حزب، رفتار اشغالگران با زندانيان در عراق نه تنها خلاف كنوانسيون ژنو بلكه مغاير قوانين جامعه بشري است.
فعالان كميته دفاع از حقوق بشر قرقيزستان هم روز جمعه با انجام راهپيمايي در بيشكك پايتخت قرقيزستان حمايت خود را از مردم عراق اعلام داشتند.
در همين حال محمود عثمان يكي از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق ديروز اعلام كرد: اين شورا از مقامات آمريكايي و متحدانش در عراق خواسته است در تحقيقات ارتش آمريكا درباره بدرفتاري با زندانيان عراقي شركت كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد، عثمان كه يكي از كردهاي اهل تسنن عضو شوراي حكومت انتقالي عراق است گفت: اين شورا همچنين مشاركت در اداره امور زندان هاي عراق و بازديد منظم كميته هاي مدافع حقوق بشر و سازمان هاي بين المللي را از زندان هاي اين كشور خواستار شده است. همچنين كانون وكلاي عراق در بيانيه اي از همه مجامع بين المللي خواست اقدامات لازم را براي جلوگيري از نقض حقوق بشر عليه زندانيان عراقي بدست نيروهاي اشغالگر به عمل آورند.مدير خبرگزاري الشرق الاوسط گفت: ملتهاي عرب از آمريكا انتظار دارند زندان ابوغريب را كه نماد ظلم و ستم است تخريب كند.
حمايت بوش از رامسفلد در حالي صورت مي گيردكه مطبوعات  آمريكا در دو روز گذشته از دونالد رامسفلد وزير دفاع  اين  كشور انتقاد كردند و بيشتر آنها همراه  با انتقادهاي  شديد از نحوه  اداره  جنگ  و ذكراين كه  بدرفتاري  با زندانيان  عراقي  آخرين  مورد در اين  خصوص  است  خواستار استعفاي  او شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از واشنگتن  روزنامه هاي  نيويورك  تايمز، نيويورك  نيوزدي ، بوستون گلوب ، مينياپوليس  استار تريبون  و ديترويت  فري  پرس  و چندين روزنامه آمريكايي ديگر در سرمقاله هاي خود از رامسفلد خواستند استعفا دهد.
بوستون  گلوب  كه  در شهر محل  اقامت  سناتور جان  كري  نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا از حزب  دموكرات  منتشر مي شود افزود: اگر رئيس  جمهور رامسفلد را از مقام  خود بركنار نكند بايد خود استعفا دهد.
روزنامه  سنت  لوئيس  پست  ديسپچ  خواستار استعفاي  رامسفلد، معاون  او، پل  ولفوويتز و داگلاس  فيث  ديگر معاون  رامسفلد به  علت  بدرفتاري نظاميان  آمريكايي  با زندانيان ، كم  ارزيابي  كردن  شمار سربازان  مورد نياز در عراق،  بيش  از حد ارزيابي  كردن  خطر سلاحهاي  كشتار جمعي  عراق  و فاصله  گرفتن  از متحدان  و كنار گذاشتن  وزارت  خارجه  از طرحهاي  مربوط به اداره  عراق  بعد از جنگ  شده  است .
در نيويورك  روزنامه هاي  نيويورك  تايمز و نيوزدي  خواستار استعفاي  رامسفلد شدند و روزنامه  وال  استريت  ژورنال  و ديلي  نيوز نوشتند رئيس  جمهور جورج  بوش  بايد رامسفلد را در مقام  خود نگه  دارد.
نيويورك  تايمز نوشته  است  ، به  اين  علت  كه  اعضاي  ارتش  آمريكا زندانيان عرب  را با روشهايي  كه  مطمئنا احساسات  مسلمانان  را در هر جايي  برخواهد انگيخت  شكنجه  و تحقير كرده اند شهرت  سربازان  شجاع  آمريكا خدشه دار و كار ديپلماتها سخت  شده  است .
واشنگتن هنوز تصاوير شكنجه زندانيان عراقي را به طور كامل فاش نكرده است
واشنگتن هنوز به طوركامل فيلم ويدئويي و عكس هاي گرفته شده از شكنجه زندانيان عراقي را پخش نكرده است تا تجاوزات نيروهايي آمريكايي عليه زندانيان از قتل و كشتار و جنايت فاش شود زيرا جنايت آمريكايي ها بيشتر از چيزي است كه نشان داده شده است.
پليس نظامي عراق:
يك نظامي آمريكايي زن
متهم رديف اول شكنجه زندانيان
در ابوغريب است
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه با اعلام اين مطلب افزود: سابرنيا هارمون، از نيروهاي پليس نظامي در عراق در نامه اي كه از طريق پست الكترونيك براي روزنامه  واشنگتن پست ارسال داشت، اعلام كرده كه ليندي ۲۱ ساله يك نظامي زن آمريكايي است كه به طور مستقيم از وزارت امنيت داخلي آمريكا براي شكنجه و آزار و اذيت زندانيان عراقي دستور مي گيرد و اقدام به چنين رفتارهايي مي نمايد.
۶۶ درصد از مردم آمريكا
خواستار محاكمه شكنجه گران شدند
ايسنا: در نظرسنجي روزنامه واشنگتن پست و شبكه خبري اي.بي.سي آمده است:  ۶۶ درصد از مردم آمريكا معتقدند سربازان آمريكايي كه در اين شكنجه ها نقش داشته اند، بايد به عنوان مجرم محاكمه شوند و ۵۴ درصد معتقدند كه تنها افسران عالي  رتبه آمريكا كه اجازه چنين بدرفتاري هايي را داده اند، بايد مجازات شوند.
درعين حال، ۶۹ درصد از مردم آمريكا اعلام كردند كه رامسفلد نبايد استعفا دهد. اين درحالي است كه ۲۰ درصد معتقدند وي بايد استعفا دهد. دموكرات ها نيز در اين نظرسنجي اعلام كردند، رامسفلد نبايد استعفا دهد.
رامسفلد در آستانه استعفا
دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، با برعهده گرفتن مسئوليت رسوايي شكنجه زندانيان آمريكا، در آستانه بركناري قرار گرفته است.
به گزارش سايت خبري بازتاب ادامه ناآرامي هاي عراق و تشديد تلفات سربازان آمريكايي و محقق نشدن پيش بيني پنتاگون در تصرف و اشغال اين كشور، در كنار اوج گيري رسوايي اخلاقي ناشي از رفتار نظاميان ايالات متحده در زندان هاي عراق، بويژه عكس ها و تصاير مربوط به شكنجه زندانيان ابوغريب، باعث شد تا كاخ سفيد براي خروج بوش از بن بست فعلي و فراهم شدن زمينه براي مانورهاي سياسي، در آستانه انتخابات رياست جمهوري راه چاره اي بيايد كه احتمالاً در اين راستا دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا با پذيرش مسئوليت ناكامي هاي ايالات متحده و رسوايي زندان ابوغريب، بركنار مي شود.اين اقدام كاخ سفيد در شرايطي صورت مي گيرد كه رسانه هاي نزديك به حزب دمكرات مانند نيويورك تايمز و جان كري، رقيب بوش در انتخابات رياست جمهوري، سعي دارند، با استفاده از اين بحران، زمينه شكست زودهنگام بوش را در انتخابات رياست جمهوري آمريكا فراهم آورند.
در همين حال، رامسفلد، روز جمعه به خاطر سوءرفتار پرسنل آمريكايي با زندانيان عراقي پوزش خواهي عميق خود را ابراز داشت.
رامسفلد گفت كه مسئوليت كامل اين بدرفتاري را مي پذيرد. وي روز جمعه در برابر پرسش هاي كميسيون هاي تحقيق سنا و مجلس نمايندگان ايالات متحده قرار گرفت.
وزير دفاع آمريكا گفت، مقامات نظامي در اواسط ژانويه درباره اين سوءرفتارها گزارش داده بودند اما وي جدي بودن عكس ها را تا زمان علني شدن آنها در هفته پيش، در نيافته بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |