سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۵
كلا س هاي كنكور، گران تر از هزينه دانشگاه!
نه، توانايي پرداخت هزينه هاي كنكورراندارم 
پديده كلا س هاي كنكور
وقتي رقابت ها فشرده مي شوند - هر رقابتي - شركت كنندگان در آن طبعاً سعي مي كنند خود را براي مبارزه آماده تر كنند. پديده كلا س هاي كنكور تازه  نيست و تاريخچه آن به سال هاي پيش از انقلا ب و اوايل دهه ۱۳۵۰ برمي گردد ولي با افزايش تعداد شركت كنندگان - همان ۵/۱ ميليون نفر - بازار اين كلا س ها رونق بيشتري يافت و از آنجا كه همه محصلين توانايي آن را ندارند خود را از طريق آموزش دبيرستان ها و كتب درسي آماده شركت در كنكور كنند؛ به اين كلا س ها روي ميآورند.
003279.jpg
اين همان رقابت فشرده و تنگاتنگ است.
اين است مبارزه براي شكستن ديوار بلند كنكور و رسيدن به دنيايي كه آرزوي خيلي از جوان ها و والدين شده.
در كنكور امسال بيش از ۵/۱ ميليون نفر شركت خواهند كرد. رقابت آنها تا چه حد برابر است؟
آيا كساني كه خانواده هاي آنها توانايي پرداخت هزينه هاي بالا ي كلا س هاي كنكور و معلمان مختلف را داشته اند امكان بيشتري براي قبولي دارند؟
برگزاري كنكور نه تنها عملكرد مدارس و كيفيت تدريس را تحت الشعاع قرار داده بلكه تأمين هزينه كلا س هاي كنكور را براي خانواده ها بدل به مسأله اساسي كرده.

جامعه ما جوان است و جوانان در وهله اول به تحصيل و كسب دانش و سپس كار نياز دارند. نمي توان حضور آنها را انكار كرد. شهرها به تصرف جوانان درآمده و تهران سرآمد حضور پررنگ و برجسته آنها است.
از اين شرايط جامعه با عنوان «پديده جواني» هم ياد مي شود كه طول مدت آن توسط كارشناسان ۱۵ سال تعيين شده و هم اكنون پيامدهاي مختلفي را براي جامعه ما به وجود آورده. يكي از اين پيامدها بلندتر شدن سد كنكور است و جوانان در تلا ش ورود به دانشگاه، خانواده هاي خود را بيش از گذشته در فشار مالي قرار داده اند تا در آزمون سراسري با آمادگي بيشتري شركت كنند.
با اين جوانان چه كنيم؟
در حال حاضر بيش از ۵/۱ ميليون نفر در دانشگاه هاي دولتي و آزاد به عنوان دانشجو مشغول به تحصيل هستند. اين بدين معني است كه با در نظر گرفتن جمعيت ۷ ميليوني در گروه سني ۲۵-۱۸ سال حدود ۱۸ درصد جوانان در اين طيف سني پا به دانشگاه گذاشته اند و بيش از ۸۰ درصد جوانان ما پشت دروازه كنكور مي مانند و طعم تحصيلا ت عاليه - هر چه هست - را نمي چشند. از سوي ديگر آمارها نشان مي دهند سالا نه حدود ۵/۱ ميليون نفر از فارغ التحصيلا ن دبيرستان ها در آزمون ورودي دانشگاه ها به رقابت مي پردازند. اما اين ارقام در مقايسه با آن چه انتظار ما را مي كشد ناچيز است چراكه بررسي هاي انجام شده خاطرنشان مي كند در سال هاي آينده جمعيت متقاضي ورود به دانشگاه بيشتر هم ( با اين جوانان چه كنيم؟)
نكات كليدي ارائه شده توسط «سازمان ملي جوانان» در زمينه هاي تحصيلي و آموزشي هم به قرار زير است:
- ۳۳ درصد جمعيت ايران گروه سني ۲۵-۱۵ سال را تشكيل مي دهد و درآمارگيري نمونه اي از ۲۰۰۰ نفر در تهران بيش از ۹۵ درصد دانشآموزان، علا قه مند به ادامه تحصيلا ت عاليه هستند.
هر چند ظرفيت آموزش عالي كشور در ده سال اخير ۵ برابر شده ولي تعداد داوطلبان كنكور نيز در همين مدت نزديك به ۳ برابر افزايش يافته. بنابراين هنوز فاصله بسيار عميقي بين امكانات آموزشي ما و جوانان مشتاق تحصيل ما وجود دارد و «كنكور» چه بخواهيم و چه نخواهيم مبارزه سخت و بيرحمانه اي را شكل داده كه رهايي از آن براي مشتاقان تحصيل محال است.
طرح جديد كنكور
آزمون سراسري امسال تغييري نخواهد كرد و مثل گذشته برگزار مي شود، اما لا يحه اصلا ح كنكور در مجلس شوراي اسلا مي در حال بررسي است و گفته مي شود احتمالا ً كنكور در سال هاي بعد با شيوه جديد «دو مرحله اي» برگزار مي شود.
كليات اين طرح به قرار زير است: كارنامه موفقيت آزمون دروس عمومي دو سال اعتبار دارد.
داوطلب مي تواند پس از كسب نتيجه قبولي اين دروس، فقط در آزمون دروس اختصاصي با همتايان خويش به رقابت بپردازد.وآزمون عمومي حداقل دو بار در سال برگزار خواهد شد.
دانش آموزان مي توانند از سال سوم دبيرستان نيز در آزمون سراسري شركت كنند.
گفته مي شود امتحان سال آخر دبيرستان بخشي از كنكور خواهد بود و تفكيك دروس عمومي و اختصاصي نه تنها به افزايش دقت آزمون نظر دارد بلكه در پي كاهش فشار روحي و ذهني بر جوانان درگير كنكور است. مسأله اي كه در مورد دو مرحله اي شدن كنكور مطرح مي شود نياز بيشتر جوانان به كلا س هاي كنكور خواهد بود. به نظر مي رسد اين دو مرحله اي شدن منبع درآمد بيشتري براي مؤسسات كنكوري خواهد بود و خانواده ها بايد هزينه هاي بيشتري در اين زمينه بپردازند. چرا كه دامنه حضور در آزمون ها افزايش يافته (از سال سوم دبيرستان).
در حقيقت هر چند برنامه ريزان مسؤولين در پي ساماندهي بيشتر به معضل «آزمون سراسري» هستند ولي رقابت فشرده به قوت خويش باقي خواهد ماند و اكثر خانواده ها چاره را در به كار گيري معلمين خصوصي و رويكرد به كلا س هاي كنكور مي بينند كه اين امر هر چند لزوماً حتماً «كارساز» نيست ولي «قابل درك» است.
رقابت كلا س هاي كنكور هم افزايش يافته و بازاريابي هاي آنها در سال هاي اخير وارد عرصه هاي نويي شده. حكايت كلا س هاي تضميني، اشاره به نام معلمين و به رخ كشيدن نام قبول شدگان پس از كنكور جاي ويژه اي يافته اند. در حال حاضر بسياري از خانواده ها در كنار اشاره به مدارس فرزندان خود از كلا س هاي كنكور آن هم ياد مي كنند.
اما اين هشدار تا چه حد كارساز است؟
همه خوب مي دانند امكان قبولي در كنكور براي اكثر داوطلبان در كلا س هاي ويژه تحت نظر اساتيد و معلمين مناسب افزايش مي يابد. هر چه باشد صرفنظر از داوطلباني با هوش بسيار بالا ، آنهايي در كنكور به موفقيت مي رسند كه از مزاياي اساتيد و معلمين خوب برخوردار بوده اند. به همين دليل حقيقت اين است كه مبارزه براي ورود به دانشگاه در شرايط برابري برگزار نمي شود و خيلي ها به مدد كلا س هاي ويژه، معلمين خوب و البته خرج بيشتر توسط خانواده هايشان از بسياري از همتايان خود جلو مي افتند.آنچنان كه بسياري از والدين را به تحمل فشار مالي بي حصري وادار كرده و آنها از همه چيز خود زده اند تا شايد فرزندشان از ديوار بلند كنكور عبور كند، ولو آنكه سوي ديگر ديوار هم بهشتي كه تصورش را مي كنند وجود نداشته باشد.

آيا توانايي پرداخت اين هزينه ها را داريد؟
شانس قبولي شما چقدر است 
دكتر توكلي معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور، در مورد جزئيات آزمون سراسري سال ۱۳۸۳، با بيان اين كه تعداد داوطلب واقعي آزمون سال گذشته ۵ هزار نفر كمتر از آزمون سال ۱۳۸۱ بود، اظهار كرد: در آزمون امسال نيز حدود ۱۰ هزار نفر از تعداد داوطلبان كاسته شده است. او شانس قبولي را در رشته هاي مختلف به قرار زير اعلا م كرد:
رشته علوم تجربي: ۱۷/۱۵ درصد
رشته علوم انساني: ۸۲/۱۷ درصد
رشته هنر: ۸۰/۱ درصد
رشته زبان خارجي: ۵۳/۳ درصد
به هزينه هاي زير دقت كنيد تا دريابيد خانواده هاي معمولي با درآمد متوسط و كم چگونه از پرداخت آنها عاجز هستند:
شهريه كلا س هاي عمومي: ۲۵۰-۸۰ هزار تومان براي هر ترم 
دروس عمومي (خصوصي): ۱۰-۳ هزار تومان براي هر جلسه 
دروس پايه (خصوصي): ۲۰-۴ هزار تومان براي هر جلسه 
دروس رياضي، فيزيك و شيمي: ۱۵-۵ هزار تومان براي هر جلسه 
دروس ادبيات،  عربي و زبان: ۱۰-۴ هزار تومان براي هر جلسه 
زيست شناسي: ۷ هزار تومان براي هر جلسه 
ارقام فوق نمايانگر آن هستند كه خانوارهاي كم درآمد امكان تقبل اين هزينه ها را براي فرزندان خود در رويارويي با غول كنكور ندارند. پرداخت هزينه هر ترم مثلا ً ۲۵۰ هزار تومان براي كلا س هاي عمومي كه گران تر از هزينه دانشگاه هم هست، كه فقط از عهده خانواده هايي با درآمد بالا  برميآيد. جلسه اي ۱۰ هزار تومان نيز كه معلمين زبده تر و آزموده تر حداقل براي هر جلسه دو برابر اين رقم را دريافت مي كنند تناسبي با امكانات مالي اكثر خانواده ها ندارد.
بنابراين باز هم امكانات مالي حرف اول را زده و خانوارهاي كم درآمد نه تنها در زمينه هاي مادي زندگي از دايره امكانات خوب بيرون افتاده اند و حسرت داشتن مسكن مناسب، اتومبيل نو و تغذيه مناسب را مي كشند، بلكه در رقابت بسيار فشرده كنكور كه با زمينه هاي آموزشي و فرهنگي گره مي خورد نيز بازنده محسوب مي شوند. هر چه باشد واژه «كنكور» برگرفته از كلمهConqure به معناي پيروز شدن و فتح كردن است و اين عرصه براي بسياي از خانواده ها مترادف با «پيروزي» و «شكست» آرزوهايشان است.
(آرزوي بسياري از آنها تحصيل عاليه فرزندانشان به شمار مي رود.)به همين دليل خانواده ها به سوي مؤسسات كنكوري كشيده مي شوند كه صلا حيت مناسبي در اين زمينه ندارند و صرفاً آماده بلعيدن بخشي از درآمد آنها شده اند. بسياري از خانواده ها كه در پي ايجاد شرايط مناسبي براي فرزند خود در مبارزه آزمون سراسري هستند به مؤسساتي روي ميآورند كه از امكانات لا زم و معلمين خوب و مديريت كارشناسانه برخوردار نيستند. معلمين و اساتيد مناسب معمولا ً در مؤسساتي تدريس مي كنند كه هزينه بسيار بالا يي مي طلبند. بسياري از خانواده ها مستأصلا نه بخشي از درآمد خود را صرف پرداختن پول به كلا س هايي با كيفيت نامناسب مي كنند كه براي فرزندان آنها در كنكور كارساز نيست و صرفاً پول آنها را به باد مي دهد. حالا  حديث كلا س هاي بي ثمركنكور بخشي از قاعده بازي آزمون سراسري به شمار مي رود.
معاون آموزش سازمان سنجش اعلا م كرده: «اين سازمان به هيچ مؤسسه آموزشي اجازه فعاليت در زمينه تأسيس كلا س هاي كنكور نداده و اين امر جزو وظايفش محسوب نمي شود.» بنابراين اجازه فعاليت به كلا س هاي كنكور براي داوطلبان دانشگاه ها از سوي وزارت آموزش و پرورش داده مي شود و سازمان سنجش در اين زمينه نقشي ندارد.اما اين همه مؤسسات ريز و درشت چگونه و بر چه اساسي سر راه خانواده ها قرار گرفته و درآمد آنها را مي بلعند؟
آنهايي كه دائماً به خانوارها هشدار مي دهند از رجوع به اين كلا س ها و مؤسسات حذر كنند، چه راهي براي توفيق جوانان در اين مبارزه فشرده و ميلي متري پيشنهاد مي كنند؟ در اين زمينه ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلا مي به داوطلبان آزمون هاي سراسري و خانواده هاي آنان هشدار داد: «با نزديك شدن به زمان برگزاري آزمون هاي سراسري، هر روز شاهد افزايش تبليغات كلا س هاي كنكور در رسانه هاي جمعي هستيم كه متأسفانه برخي از آنان با استفاده از عناوين تضميني و صد در صد قبولي، وعده هاي غيرمنطقي به متقاضيان مي دهند.»
او با تأكيد بر اين كه يگانه راه موفقيت داوطلبان مطالعه دقيق كتاب هاي درسي دوره دبيرستان است، در اشاره به مشكلا ت مالي پيش آمده به اين دليل براي خانواده ها خاطرنشان كرده: «قبولي داوطلبان به تلاش منظم و برنامه ريزي دقيق آنان بستگي دارد. لذا متقاضيان شركت در آزمون به خودشان متكي باشند و در اثر اين تبليغات، خانواده هاي خود را تحت فشار مالي قرار ندهند.»

جوابيه دبيرستان شهيد مدرس
در ضميمه بازارچه روزنامه هشمهري مورخ ۱۰/۲/۸۳ در ستون صداي مصرف كننده مطلبي تحت عنوان «مرديم از تعطيلي» به چاپ رسيده بود كه جا دارد نكاتي را به عرض خوانندگان محترم برسانيم.
تعطيلي هاي مكرري كه در آن مطلب به اين دبيرستان نسبت داده شده هرگز حقيقت ندارد و حتي اگر دبيري به هر دليل (بيماري، مشكلا ت و يا به عمد) در سر كلا س حضور پيدا نكرده كادر دبيرستان در آن ساعت سر كلا س حاضر شده و هرگز تعطيلي در كار نبوده است.

بازارچه لوازم التحرير
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه لوازم التحرير  |
|   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |