چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۶
بيماري هاي لثه
شايع، موذي، مخرب
كليد اصلي پيشگيري و حفظ سلا مت لثه رعايت بهداشت است 
خوشبختانه بيماري بسياري از افراد جامعه ايراني با جرمگيري و يا حتي آموزش بهداشت قابل درمان است
عليرضا آشوري 
006918.jpg
لثه سالم و طبيعي 

به رغم تمام پيشرفت هاي علمي و در دسترس بودن متخصصان مربوط، بيماري هاي دهان و دندان همچنان در جوامع مختلف بسيار شايع هستند كه بر طبق آمارهاي بين المللي گسترش جهاني دارند. در ميان تمام بيماري هاي حفره دهان، بيماري هاي لثه و بافت هاي نگهدارنده دندان يا در اصطلاح علمي بيماري هاي پريودونتال موجبات نگراني مضاعفي را براي دندانپزشكان فراهم مي آورند. ماهيت موذي و مزمن بيماري هاي پريودونتال باعث مي شود تا بيمار به راحتي از كنار آن عبور كند و تنها زماني متوجه مشكل شود كه تخريبي وسيع و غيرقابل ترميم در استخوان و لثه اتفاق افتاده باشد. پريودونتولوژي يا پريودونتيكس يا به اصطلاح خود دندانپزشكان پريوPerio علم شناخت و پيشگيري و درمان بيماري پريودونتال است.
در جامعه ايراني نيز بسياري از مردم به انواع درجات بيماري هاي پريودونتال مبتلا هستند و متاسفانه بي توجهي به امر بهداشت و عدم مراجعه منظم به دندانپزشك اين بيماري ها را در حالت مزمن و درمان نشده نگه مي دارد و زماني پريودونتيست يا جراح لثه با بيمار روبه رو مي شود كه اغب مشكلات عديده اي براي بيمار ايجاد شده است، اما بافت لثه به لحاظ عملكرد در حقيقت بخشي از ساختاري است كه از آن با نام پريودونشيم ياد مي شود.  
006921.jpg
تحليل لثه 

دكتر خسرو ثائبي، متخصص پريودونتولوژي از انگلستان، دانشيار بخش پريودونتيكس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي و مدير گروه اسبق همين بخش در مورد پريودونشيم مي گويد: «انساج پريودونشيم بافت هاي نگهدارنده دندان هستند. اين ساختار از ۴ قسمت تشكيل شده است؛ اولي لثه كه با چشم ديده مي شود، دوم استخوان كه با راديوگرافي قابل ارزيابي است، سيمان يا سمنتوم و روي سطح ريشه و اليافPDL كه از دندان به استخوان امتداد دارند. اگر اين ۴ بافت سلامت باشند دندان، صحيح و سالم در داخل دهان قرار مي گيرد و قادر است وظايف خود را به خوبي انجام دهد و اگر احيانا دچار مشكل شود اصطلاحا فرد به بيماري هاي پريودونتال يا بيماري هاي لثه مبتلا شده است.»
دكتر عليرضا فتحيه، پريودونتيست و دانشيار بخش پريودونتيكس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي در مورد ساختمان پريودونشيم مي گويد: «اگر هر كسي لب خود را پايين بكشد و در آيينه نگاه كند لثه را مي بيند كه صورتي كمرنگ است. حالا اگر اين بافت را برداريم زير آن استخوان است؛ اگر استخوان را برداريم مي رسيم به ريشه دندان كه روي آن سمنتوم و اليافPDL قرار دارند. حالا بيماري هاي لثه مي تواند صرفا همين بافت صورتي/ قرمز سطحي را تحت تاثير قرار دهد يا اينكه از آن فراتر رفته و استخوان را هم درگير كند. اين دو نوع بيماري بافت هاي لثه كه به ترتيب ژنژويت و پريودونتيت ناميده مي شوند برحسب شدت درگيري بافت، درمان هاي متفاوتي دارند.» 
006924.jpg
ژنژ ويت 

بيماري  پريودونتال اساسا يك بيماري عفوني است، اما مي تواند علل ديگري هم داشته باشد. دكتر فتحيه از لحاظ سن ابتلا، بيماري هاي لثه را به سه گروه تقسيم كرده و مي گويد: «يكي بيماري هاي لثه قبل از بلوغ است كه با بيماري هاي سيستميك بيمار مرتبط است. نوع دوم بعد از بلوغ و تا قبل از ۳۰ سالگي است كه مي تواند با شدت متفاوتي خود را نشان دهد كه در اين نوع نقايص و بيماري هاي ايمني عامل اصلي بروز بيماري لثه هستند. گروه سوم بيماري اي است كه از حدود ۳۰ سالگي آغاز مي شود و برخلاف دو مورد قبلي بيمار از لحاظ سيستميك سالم بوده و پلاك ميكروبي و جرم، راسا عامل بيماري است.
اگر براي جرمگيري به دندانپزشك مراجعه كرده باشيد قطعا واژه «پلاك» را از دهان او شنيده ايد. اين پلاك مايه اصلي تمام مشكلات است و به قول معروف همه آتش ها از گور همين پلاك ميكروبي بلند مي شود. دكتر ثائبي مي گويد: «پلاك ميكروبي اصلي ترين عامل ايجاد كننده بيماري لثه است. بعد از خوردن غذا، خرده هاي بسيار ريز و نرم از موادغذايي در اطراف دندان باقي مي ماند. رنگ اين مواد سفيد بوده و چون دندان هم سفيد است به سختي ديده مي شود. اين خرده ها به سادگي با مسواك برداشته مي شوند، اما اگر برداشته نشوند باكتري ها در آن تجمع پيدا كرده و بعد از ۳ روز آهكي شدن آنها آغاز مي شود و بعد از چند هفته به بافت سخت و آهكي به نام جرم تبديل مي شود كه اين جرم روي دندان قابل رويت است. اين ساختار چه زماني كه نرم است و حالت پلاك دارد و چه زماني كه به فرم جرم درمي آيد اصلي ترين عامل بيماري لثه است، چون ساختمان آن مملو از باكتري هاي بيماري زا است. پس اگر پلاك ميكروبي همان زماني كه نرم است برداشته شود از مشكلات بعدي جلوگيري مي شود. دكتر فتحيه در اين زمينه مي افزايد: «دو ساعت بعد از اينكه دندان به طور كامل از تمام عوامل محيطي و باكتري ها پاك شد، يك لايه موسيني سرتاسر دندان را دربرمي گيرد و حكم سفره اي را پيدا مي كند كه باكتري ها مي توانند در آن تجمع و تكثير پيدا كنند. اگر در عرض ۴۸ ساعت اين لايه پاك نشود باكتري ها به طرز قابل توجهي روي دندان جمع مي شوند. به همين دليل توصيه مي شود كه بيماران هر ۲۴ ساعت يك دور مسواك زدن «كامل» و دقيق داشته باشند.»
اما طبيعتا اين مسواك زدن كامل و دقيق اجرا نمي شود كه بيماري هاي لثه تا اين حد شايع هستند. كليد اصلي بعد از پيشگيري، تشخيص سريع و درمان به موقع بيماري است. دكتر ثائبي در مورد علايم ظاهري و نحوه تشخيص بيماري هاي پريودونتال مي گويد: « بيماري بسياري از افراد توسط دندانپزشك تشخيص داده مي شوند. اغلب بيمار براي مشكل ديگري به دندانپزشك مراجعه مي كند و دندانپزشك متوجه مي شود كه او دچار مشكلات پريودونتال است. خود بيمار هم با يكسري اطلاعات اوليه مي تواند از سلامتي يا بيماري لثه خود آگاه شود. لثه در حالت سلامت قوام محكم و مقاومي در برابر محرك هاي فيزيكي مثلا غذاخوردن و مسواك زدن دارد. خيلي اوقات بيمار حس مي كند لثه مقاومت خود را از دست داده و اصطلاحا حالت افتادگي پيدا كرده است.  
006927.jpg
پريو دونتيت پيشرفته 

لثه بيمار و ملتهب دچار تغييررنگ مي شود و رنگ آن از صورتي به سمت قرمزي و تيرگي مي رود. مساله ديگر خونريزي است. بيمار فرضا متوجه مي شود كه مدتي است هنگام مسواك زدن يا غذا خودن لثه اش دچار خونريزي مي شود. وضعيت ديگري كه ممكن است رخ دهد وقتي است كه در روند پيشرفت مزمن بيماري لثه، بافت هاي لثه دچار جابجايي شوند، يعني به اصطلاح لثه تحليل برود. بيمار متوجه مي شود كه لثه در فك بالا به سمت بالا و در فك پايين به سمت پايين حركت كرده. خود بيماران مي گويند ارتفاع دندانمان بلند شده است.»
دكتر فتحيه در مورد سير پيشرفت بيماري هاي پريودونتال مي گويد: «اگر پلاك ميكروبي پاك نشود علايم پاسخ بافتي كه غيرباليتي هم هستند در عرض ۱۱ تا ۲۱ روز ايجاد مي شوند. در مرحله بعد تغيير رنگ و احيانا خونريزي در لثه به طور باليني مشاهده مي شود. در مرحله سوم قرمزي، تيره و شديدتر شده و خونريزي خود به خود از لثه ديده مي شود. تا اينجا تمام مشكلات محدود به همان بافت سطحي لثه است، اما از مرحله چهار به بعد استخوان و ساير ساختارهاي پريودونتال هم درگير مي شوند كه از اينجا بيماري به نام پريودونتيت خوانده مي شود. اگر تا اينجا درمان صورت گرفته باشد احتمال بازگشت سلامتي به طور كامل وجود دارد، ولي اگر وارد فاز پريودونتيت شديم احتمال اينكه بتوان سلامتي اوليه را به بيمار برگرداند بسيار كم است و اغلب دندانپزشك صرفا مي تواند بيماري را در همان مرحله متوقف كند. در نتيجه از هرجا جلوي بيماري گرفته شود بهتر است، چون مراحل بعدي، تخريب شديدتري را به دنبال دارد. عوارضي مثل لقي دندان، تحليل استخوان و در نهايت از دست دادن دندان ها.»
دكتر فتحيه مي افزايد: «براي درمان بيماري هاي پريودونتال سازمان بهداشت جهاني يك فرمول دارد. اگر بيمار صرفا خونريزي از لثه دارد، ولي جرم و پلاك در دهان ديده نمي شود و ساختارهاي پريودونتال سالم است درمان اين بيمار آموزش و رعايت بهداشت است. اگر جرم در دهان وجود داشت، درمان غير از آموزش بهداشت، جرمگيري را هم شامل مي شود و بيمار بايد در فواصل زماني منظم پس از درمان به پريودونتيست مراجعه كند تا بيماري مجددا عود نكرده و سلامتي لثه بررسي شود. اما اگر تحليل و درگيري استخوان وجود داشته باشد آن وقت بايد به فكر درمان هاي جراحي باشيم.» دكتر فتحيه اضافه مي كند: «خوشبختانه بيماري بسياري از افراد جامعه ايراني با جرمگيري و يا حتي آموزش بهداشت قابل درمان است.»
دكتر ثائبي در مورد علل شيوع بيماري لثه در جامعه اينطور استدلال مي كند: «در هر مرحله اي از درمان بيماري (تشخيص، درمان و نگهداري) بيش از يك نفر دخالت دارد. اگر كسي به بيماري لثه مبتلا شود يعني جايي از يك كار تيمي ايراد دارد، يا دندانپزشكي كه درمان هاي بيمار را انجام مي دهد مقصر است كه يا بيماري لثه را نديده يا آموزش درستي به بيمار نداده، يا پزشك خانوادگي كه مشكلات سيستميك بيمار و تاثير آن روي دهان و دندان را يادآوري نكرده و يا خود بيمار كه نسبت به بهداشت بي توجهي كرده است، اما در هر حال وظيفه اصلي آموزش، برعهده دندانپزشك و رعايت آن وظيفه بيمار است.»
كليد اصلي در پيشگيري و بعد از درمان حفظ سلامتي بافت هاي لثه رعايت بهداشت است. اين رعايت بهداشت به طور عمده با استفاده از دو وسيله مكانيكي يعني مسواك و نخ دندان تامين مي شود و در كنار آن دهانشويه ها وجود دارند كه به عنوان مكمل مورد استفاده قرار مي گيرند، اما در عين اينكه مسواك زدن سلامتي لثه و دندان را تامين مي كند، وسواس در مسواك زدن مي تواند براي همين بافت ها بسيار مضر باشد. دكتر ثائبي مي گويد: «ببينيد؛ اصلا مسواك زدن براي چيست؟ براي تميز كردن دندان. طبيعتا وقتي كه پلاك ميكروبي از سطح دندان پاك شد هدف از مسواك زدن تامين شده است. حالا اگر كسي وسواسي به خرج دهد و بيش از حد يا با نيروي اضافي مسواك بزند يا از مسواك سخت استفاده كند يا اصلا با روش غلط مسواك بزند تحليل لثه و سايش ميناي دندان اتفاق مي افتد.» دكتر ثائبي مي افزايد: «يكي از مسايل مهم انتخاب مسواك مناسب است. اندازه مسواك بايد طوري باشد كه در محيط دهان به راحتي حركت كرده و دندان ها را تميز كند. از لحاظ جنس، مسواك نايلوني بر انواع ديگر ارجحيت دارد. مساله بعدي سختي و نرمي مسواك است كه با توجه به روش مسواك زدن بنابر تشخيص دندانپزشك متفاوت است ولي توصيه اكيد اين است كه مسواك بايد نرم باشد.»
بسياري از مردم فكر مي كنند مسواك سفت كارايي بيشتري براي پاك كردن دندان دارد. بنابراين از مسواك هاي سفت و نيروي زيادي هنگام مسواك زدن استفاده مي كنند. دكتر ثائبي مي گويد: «ببينيد ؛ اگر يك شيشه كثيف باشد با ابر و اسفنج آن را پاك مي كنند. اگر قرار باشد با يك جسم فلزي آن را پاك كنيم، درست است كه آلودگي را پاك مي كند ولي شيشه را هم خط مي اندازد. حال در مورد دندان اگر با مسواك سخت و خشن مسواك بزنيم چون اين فرآيند مدام تكرار مي شود بعد از مدتي لثه تحليل مي رود و ميناي دندان به شدت ساييده مي شود. بنابراين استفاده از مسواك هاي سخت اصولا توصيه نمي شود.»
دكتر فتحيه در مورد مسواك مناسب به نكته اي جالب اشاره مي كند: «اگر سطح مسواك را نگاه كنيم موهاي مسواك همه بايد در يك سطح قرار داشته باشد. متاسفانه در خيلي از مسواك ها ديده مي شود كه چند مو از سطح بقيه موها بالاتر قرار گرفته اند. همين چند مو بلند به شدت مي تواند براي لثه آسيب رسان باشد.» دكتر ثائبي در مورد چگونگي تشخيص زمان مناسب براي تعويض مسواك مي گويد: «جنس مسواك ها بر حسب كارخانه سازنده متفاوت است، اما وقتي انتهاي موهاي مسواك حالت رفتگي و ساييدگي پيدا كردند و موهاي طرفي مسواك از حالت مستقيم خارج شد و مثل بادبزن از اطراف باز شوند آن مسواك ديگر كارايي ندارد و اگر از آن استفاده شود نه تنها دندان را تميز نمي كند، بلكه به خاطر وضعيت بد موها به لثه آسيب مي زند.»
در كنار استفاده از مسواك و نخ دندان، دهانشويه ها به عنوان يك مكمل مطرح هستند. دكتر فتحيه در مورد لزوم استفاده از دهانشويه ها مي گويد: «استفاده از دهانشويه در كنار مسواك زدن حالتي جانبي و كمكي دارد و به هيچ وجه نمي تواند جانشين مسواك و نخ دندان شود. ديگر اينكه استفاده از دهانشويه حتما بايد با تجويز و زيرنظر دندانپزشك باشد و بيمار تحت هيچ شرايطي نبايد سرخود و بر مبناي تبليغات بدون مشورت با دندانپزشك از دهانشويه استفاده كند. معمولا اگر كسي خوب و درست مسواك بزند و از نخ دندان استفاده كند ديگر نيازي به مصرف دهانشويه براي از بين بردن ميكروب هاي حفره دهان نيست، چون استفاده مداوم از دهانشويه ممكن است گونه هاي مقاوم ميكروبي ايجاد كند. دهانشويه مي تواند براي خاصيت ضدپوسيدگي، ضدالتهابي يا ضدتجمع پلاك ميكروبي باشد. به هر حال دندانپزشك نياز بيمار به دهانشويه و نوع آن را تعيين مي كند.
دكتر ثائبي در خاتمه بحث يادآوري مي كند: «بيماري لثه يك بيماري فراگير است و به وفور در افراد جامعه ديده مي شود كه اصلي ترين علت آن بي توجهي و بي علاقگي به بهداشت يا عدم آگاهي از روش بهداشت صحيح دهان است. در اثر بيماري هاي لثه استخوان تحت تاثير قرار مي گيرد و استخوان بافتي است كه اگر دچار بيماري شود سازندگي در آن وجود نخواهد داشت. در نتيجه در اغلب موارد، درمان ما درمان سازنده اي براي بيمار نخواهد بود و دندانپزشك فقط قادر است بافت هاي پريودونتال را در همان وضعيت نگه دارد و از تخريب بيشتر جلوگيري كند. در حقيقت كار ما تحت كنترل درآوردن بيماري است و از اينجا به بعد وظيفه بيمار است تا با رعايت دقيق مسايل بهداشتي و پيگيري هاي منظم دندانپزشكي به سلامت فعلي بافت هاي لثه خود كمك كند، چون در غير اين صورت بهترين درمان پريودونتال بدون همكاري بيمار كوچكترين تاثيري نخواهد داشت.»

تغذيه و رژيم غذايي در دوران يائسگي
سارا صرافي زاده كارشناس تغذيه 
تغذيه، عاملي است كه از هر نوع تفكري به ما نزديك تر است. روزانه انواع غذاها را مصرف مي كنيم و ممكن است حتي لحظه اي به خواص محتواي اين مواد دقت نكنيم. اين بار هم نكات قابل توجه را براي شما خوانندگان عزيز بيان مي داريم.
سويا
مصرف سويا يكي از راحت ترين روش هاي افزايش سطح استروژن است. لوبياي سويا و دركل، محصولات سويا حاوي استروژن گياهي به نام (فيتواستروژن) هستند و اين ماده در كاهش تظاهرات باليني دوران يائسگي موثر است. سويا، به عنوان جايگزيني براي هورمون در كاهش كلسترول خون و نيز حفظ سلامتي استخوان در خانم هاي يائسه تاثير بسزايي داشته است. فيتواستروژن ها در انواع توت و ديگر غذا نيز يافت مي شوند. از نظر علمي اين موضوع به اثبات رسيده است كه مصرف سويا در برطرف كردن علايم يائسگي مانند «گرگرفتگي» بسيار موثر خواهد بود. به طوري كه دانشمندان ايتاليايي معتقدند مي توان از سويا به جاي هورمون درماني در دوران يائسگي استفاده كرد. در يك بررسي نشان داده شد،زناني كه سويا مصرف مي كردند ۴۵ درصد كاهش گرگرفتگي در آنها گزارش شده بود و اين خاصيت سويا را به فيتواستروژن موجود در آنها نسبت داده اند.
خانم هايي كه مورد مطالعه قرار گرفته بودند سنين بين ۴۵تا۶۲ سال بوده و در حدود ۶۰ گرم مكمل سويا روزانه طي ۱۲ هفته مصرف مي كردند. بررسي ها نشان مي دهد در خانم هاي ژاپني كه سويا را جايگزين پروتئين هاي حيواني كرده بودند، در مقايسه با خانم هاي آمريكايي، علايم يائسگي كاهش چشمگيري يافته بود.
جايگزيني پروتئين سويا به جاي پروتئين حيواني مي تواند در كاهش ريسك سرطان سينه در هر سني موثر باشد. سويا حاوي ماده اي به نامgenistein است. اين ماده يك ماده شيميايي است و از رشد سلول هاي سرطاني و تغذيه آنها جلوگيري مي كند.
مطالعات نشان مي دهد مصرف غذاهاي غني از سويا در ساختن توده استخواني تاثير بسزايي دارد، چرا كه مصرف پروتئين حيواني باعث خروج كلسيم از بدن، از طريق ادرار مي شود و اين مقدار در مقايسه با پروتئين سويا بسيار بيشتر خواهد بود. يك بررسي نشان داده است، مصرف گوشت باعث از دست دادن ۵۰ ميلي گرم كلسيم به طور روزانه در مقياس با مصرف همان مقدار سويا خواهد شد و اين مساله به مرور زمان باعث از دست دادن توده استخواني مي شود.
علايم معمول يائسگي مانند گرگرفتگي، بي خوابي، افسردگي، كاهش قواي جنسي و نيز كاهش توده استخواني با مصرف سويا به صورت بخشي از رژيم غذايي روزانه به راحتي برطرف مي شود.
مصرف سويا در ارتباط با كاهش سرطان سينه بر روي انسان و حيوانات آزمايشگاهي، اندكي با هم ضد و نقيض است. بعضي از مطالعات سويا را عامل جلوگيري  كننده از بروز سرطان سينه مي پندارند و بعضي ديگر اين مساله را رد مي كنند. البته مواد موجود در سويا هر دو اين كارها را انجام مي دهد، اما دانشمندان توصيه مي كنند اگر مصرف سويا از دوران نوجواني و يا حتي زودتر شروع شود در جلوگيري از سرطان سينه نقش چشمگيري خواهد داشت، در صورتي كه بعضي محققان مي پندارند كه استفاده ديرهنگام از سويا ممكن است تاثير چنداني نداشته باشد.
مكانيسم تاثير مصرف زودهنگام سويا بدين صورت است كه فيتواستروژن هاي موجود در سويا باعث تسريع بلوغ سلول هاي سينه در دختران جوان مي شود و سلول هاي بالغ براي سرطاني شدن، استعداد كمتري دارند. در بدن خانم ها استروژن وجود دارد ولي مصرف سويا سطح اين هورمون را بالاتر برده و در جلوگيري از سرطان سينه موثرتر خواهد بود.
آب 
براي جلوگيري از گرگرفتگي و خشكي پوست در دوران يائسگي روزانه ۸ ليوان آب مصرف كنيد. مواد خوراكي مثل شكر، كافئين، الكل، غذاهاي تصفيه شده و غذاهاي فلفل دار در تشديد علايم يائسگي موثر است.
مواد غذايي كه در اين دوران توصيه مي شود عبارتند از:
-يك رژيم كم چربي و پرفيبر بدن را در حفظ تغييرات و نوسانات هورموني ياري مي كند كه اين رژيم مي تواند توسط يك كارشناس تغذيه تنظيم شود.
-دانه هاي كامل، سبزيجات تازه، انواع لوبيا، آجيل و مغزه ها (به خصوص تخمه آفتابگردان)، جو، لوبيا سبز
مواد غذايي كه در جلوگيري از گرگرفتگي و ديگر علايم يائسگي موثرند عبارتند از:
-سيب زميني شيرين، هويج، سيب زميني، سيب.
جهت جلوگيري از بروز استئوپروز (پوكي استخوان) كه در دوران يائسگي به وجود مي آيد مواد غذايي زير كه غني از كلسيم اند توصيه مي شود:
-بادام، ماست كم چربي، كنجد، سبزيجات سبز و گل كلم، ماهي ساردين 
مواد خوراكي كه بايد از مصرف آنها بپرهيزيد:
-غذاهايي با منبع حيواني (منظور بيشتر گوشت قرمز است)
-چربي موجود در مواد سرخ كردني، چربي موجود در مواد غذايي لبني، كره مغزه ها
-شكر و غذاهاي تصفيه شده 
-كافئين 
-دخانيات 
منبعHolistic online.com :

تروما دومين علت مرگ
تروما به اصطلاح پزشكي شامل صدماتي است كه به ساختارهاي فيزيولوژيك بدن وارد مي شود و طيف وسيعي از زخم هاي ساده تا شكستگي هاي كشنده را در بر مي گيرد. دكتر سياوش صحت دبير علمي كنگره جامعه جراحان ايران، تروما را دومين علت مرگ و مير در كشور عنوان كرد. او گفت: «طبق تحقيقات صورت گرفته افراد سالم در حدود سن ۲۰تا۴۵ سال بيشتر در معرض حوادث قرار دارند.» وي تروما را حوادث غيرمترقبه و ناگهاني منجر به مرگ دانست و خاطرنشان كرد: «برخورد با اين اتفاقات در سه مرحله پيش بيمارستاني، بيمارستاني و پس از ترخيص صورت مي گيرد.» دكتر صحت ضمن اشاره به تحقيقات پروژه تروما در بيمارستان سينا اذعان كرد: «طبق تحقيقات صورت گرفته در اين بيمارستان، تنها ۱۰ درصد افراد حاثه ديده توسط آمبولانس به مراكز درماني منتقل مي شوند».

شنوايي و تومور
كاهش ناگهاني شنوايي وزوز در يك گوش، تغيير در حس تعادل و سرگيجه از علائم هشدار دهنده تومورهاي مغزي و گوش است. دكتر علي اصغر شيرازي دبير نخستين كنگره بين المللي شنوايي شناسي تصريح كرد:«سردرد، درگير شدن اعصاب ديگر مانند اعصاب بلع كه سبب اشكالات در بلع مي شود، اشكالات در حركات زبان و چشم تاري ديد، اشكالات حسي و حركتي در اندام ها، برهم خوردن وضعيت هوشياري، كما و در نهايت مرگ، از پيامدهاي ديررس اين قبيل تومورهاست.
اين پزشك متخصص يادآور شد كه باتوجه به اهميت اين موضوع، اين كنگره با حضور متخصصان و جراحان گوش و حلق و بيني، قائده جمجمه، جراحان اعصاب وديگر متخصصان از ۲۵ ارديبهشت ماه به مدت ۴ روز در تهران برگزار مي شود.

هفتمين كنگره اپتومتري
هفتمين كنگره علمي اپتومتري (بينايي سنجي) سراسري كشور ۱۴ و۱۵ مرداد ماه جاري در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود. عسگر دوستدار دبير كنگره هدف از برگزاري اين كنگره را ارتقاي سطح علمي اپتومتريست هاي فارغ التحصيل، آشنايي هرچه بيشتر بينايي سنج هاي كشور با آخرين يافته هاي علمي و تكنيك هاي درماني جديد، تبادل نظر در ارتباط با دانش جديداپتومتري و علوم پيرامون آن و همچنين برگزاري دومين انتخابات اعضاي هيات رئيسه انجمن علمي اپتومتري اعلام كرد. وي گفت: در اين گردهمايي علمي كه به همت انجمن علمي اپتومتري ايران و با همكاري گروه هاي آموزشي اپتومتري دانشگاه هاي پزشكي ايران، شهيد بهشتي، مشهد و زاهدان برگزار مي شود، بيش از ۸۰۰ نفر از فارغ التحصيلان اپتومتري سراسر كشور حضور دارند.

آلرژي هاي غذايي
دانشمندان انگليسي به تازگي دريافته اند كه كاهش ارتباط ميان سلول هايT و سلول هاي دندريتي نقش مهمي در بروز آلرژي هاي غذايي ايفا مي كند. اين دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه دو نوع سلول فوق كه از سلول هاي اصلي سيستم ايمني هستند ارتباط گيري با يكديگر را متوقف مي كنند و واكنش هاي آلرژيك به محض ورود غذا به بدن با عكس العمل از طرف سلول هايT و زنده ماندن سلولهاي دندريتي آغاز مي شود. بنابر اظهار نظر دكتر نكلتي رئيس گروه تحقيقاتي مذكور، در حال حاضر هيچ درماني براي اين نوع آلرژي وجود ندارد و بهترين تجويز و درمان، عدم مصرف غذاهاي محرك است. لازم به ذكر است در حالت آلرژي غذايي ، علايمي چون كهيرهاي پوستي، خس خس كردن و تورم اطراف لب ها به وجود مي آيد. در شرايط آلرژي شديد اين وقايع حتي زندگي فرد را نيز تهديد مي كند.

درمان  ناباروري
دكتر محمدعلي زرگر رئيس هفتمين كنگره انجمن اورولوژي ايران در آستانه برپايي هفتمين كنگره اين انجمن گفت: «به كمك شيوه هاي نوين درمان ناباروري، بيش از ۹۵ درصد افراد نابارور قادر به فرزندآوري هستند.» دكتر زرگر افزود:« ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه نابارور هستند كه اين ميزان در زن و مرد به يك نسبت مساوي است.» وي با اشاره به اينكه در شيوه هاي جديد درمان ناباروري ابتدا ارزيابي علت در مرد صورت مي گيرد گفت: «زوجي كه به مدت يك سال بدون استفاده از وسايل جلوگيري از بارداري، قادر به بچه دار شدن نباشند نابارور تلقي شده كه اولين ارزيابي آنها با آزمايش از مرد صورت مي گيرد». گفتني است هفتمين كنگره انجمن ارولوژي ۲۶ تا ۲۹ خرداد در سالن همايش هاي دكتر غرضي بيمارستان ميلاد برگزار مي شود كه يكي از محورهاي آن را درمان هاي نوين ناباروري تشكيل مي دهد.

بيماري كاوازاكي
گرچه احتمالا با ديدن نام كاوازاكي به ياد موتورسيكلت افتاده ايد ولي جدا از نام موتورسيكلت، كاوازاكي نام يكي از خطرناك ترين بيماري هاي قلبي است، كودكان را مبتلا مي كند و در حال حاضر شايع ترين بيماري قلبي اكتسابي در كودكان است. دكتر سيادتي رئيس مركز تحقيقات كاوازاكي با بيان اينكه در گذشته تب روماتيسمي شايع ترين بيماري اكتسابي قلب كودكان بود، اعلام كرد: «امروزه به دليل درمان به موقع بيماري هاي عفوني، شيوع آن كاهش يافته است.» دكتر سيادتي گفت: «بيماري كاوازاكي از حدود ۳ ماهگي تا ۵ سالگي شايع است كه در فصول زمستان شيوع آن افزايش مي يابد. علت اصلي اين بيماري هنوز شناخته شده نيست و علاوه بر عامل ژنتيكي، عوامل عفوني نيز در ايجاد اين بيماري موثر هستند، ولي جهت تشخيص آن معيار آزمايشگاهي خاصي وجود ندارد».

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |