چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۶
شكست مل گيبسون در تهران
مصائب غم انگيز و خنده مارمولك
سايت ميدل ايست آن لاين، در گزارشي از اكران فيلم مصائب مسيح در ايران نوشت: مصائب مسيح فيلم پر مخاطبي است، اما در ايران تحت تاثير فيلمي قرار گرفته كه با عنوان مارمولك مردم را به سينما مي كشاند
006969.jpg
مصائب مسيح اشك ها را جاري مي سازد و مارمولك مي خنداند. مردم دوست دارند فقط بخندند!
عكس: هادي مختاريان 
مهدي ياوري
مسيح به صليب كشيده شده و مارمولك از ديوار سينما بالا مي رود. جالب است كه جنجالي ترين فيلم جهان در تهران مغلوب فيلمي ايراني شده است. حالا مارمولك شهرتي جهاني يافته است فيلمي كه در ايران از مصائب مسيح پرطرفدارتر است.
اين براي اولين بار است كه يكي از فيلم هاي پر سر و صداي جهان همزمان با اكران در نقاط مختلف جهان، درايران هم روي پرده سينما مي رود. «مصائب مسيح» فيلمي كه اغلب يهوديان آن را تحريم كرده اند و مل گيبسون براي تهيه آن مصائب فراواني را تجربه كرد، حالا يكي از پرفروش ترين فيلم هاي جهان است. همه مي خواهند ببينند ۱۲ ساعت آخر از زندگي مسيح به روايت گيبسون چگونه گذشته است؟ گرچه باز هم اغلب مردم خودنمايي مارمولك روي پرده سينما را به تماشاي مصائب مسيح ترجيح مي دهند.
سايت ميدل ايست آن لاين، در گزارشي از اكران فيلم مصائب مسيح در ايران نوشت: مصائب مسيح فيلم پر مخاطبي است، اما در ايران تحت تاثير فيلمي قرار گرفته كه با عنوان مارمولك مردم را به سينما مي كشاند. مصائب مسيح در تهران به اكران عمومي درآمد اما مسيح در نهايت نقش مكمل را در كنار دزدي پيدا كرده كه اين روزها در سينماي ايران درخششي خيره كننده داشته. منظور از دزد يكي از دو جنايتكاري نيست كه در كنار حضرت عيسي (ع) به صليب كشيده شده در فيلم گيبسون او را مي بينيم، بلكه خلافكاري كوچك با نام مستعار «مارمولك» است كه قهرمان فيلمي با همين عنوان است. شايد اين رقابت نابرابر باشد. مارمولك از ديوار تمام سينماهاي بزرگ و معروف شهر بالا مي رود، در حالي كه مصائب مسيح را تنها در سينما فرهنگ و آن هم در يك سانس -۱۰ شب- مي توانيد روي پرده ببينيد. با اين حال شواهد نشان مي دهند كه حتي اكران مصائب مسيح روي پرده هاي ديگر هم نمي توانست مانعي برابر شكست مقابل مارمولك باشد. حقيقت اين است كه با وجود حرف و حديث هاي فراوان در مورد مصائب مسيح، اين فيلم در اولين شب اكرانش در ايران تنها ۲۵۰ نفر را به سالن سينما فرهنگ كه گنجايش ۳۸۰ نفر را دارد ، كشاند.
مردم دوست دارند به هيچ چيز فكر نكنند و بخندند. اين حقيقتي تلخ است كه رد پاي آن را در فروش فيلم ها مي بينيم. گواه ديگر براي اثبات اين حقيقت آماري است كه در سايت«» ۰۳nema از مردم گرفته شده. در اين راي گيري مقابل گزينه توهين رقم ۱۰ درصدي، موجه كردن چهره ها ۳۹ درصد، براي پول ۱۴ درصد و فرقي نمي كند حسابي خنديديم !۳۷ درصد ثبت شده است.
اين پاسخ ها به سوال: مارمولك چرا ساخته شده؟ داده شده اند. بررسي و تفسير پاسخ ها بر عهده خودتان، اما حتما مي توانيد دليل شكست مصائب مسيح مقابل مارمولك را درهمين پاسخ ها بيابيد!
اگر هنوز متوجه اصل ماجرا نشديد، يك خبر ديگر از هياهوي مارمولك در اختيارتان مي گذاريم و پرونده رقابت مصائب مسيح و مارمولك را مي بينيم.
چند دانشجو در حركتي ابتكاري فيلمي ۴ ساعته در مورد فيلم مارمولك ساخته اند. آنها براي اينكه متوجه شوند مارمولك در حمايت و تقويت روحانيت گام برداشته ياخير با افرادي كه در صف سينماها براي تهيه بليت ايستاده اند صحبت و پس از پايان فيلم هم با همان افراد گفت وگو كرده اند. جالب آنكه برآيند اين نظرسنجي نشان مي دهد كه بسياري از بينندگان اين فيلم در تهران پس از ديدن فيلم برداشت مثبتي نسبت به قشر روحانيت يافته اند.
... و مارمولك همچنان از ديوار سينما بالا مي رود.

آثار محسن وزيري در موزه هنرهاي معاصر
كوچه هاي رم تا مجموعه هاي خصوصي
006972.jpg
شخصي را به نام محسن وزيري مقدم مي شناسيد؟ از اطرافيانتان هم بپرسيد. بعيد است حتي اسم اين شخص به گوشتان هم خورده باشد. پس حتما آدم ناشناخته اي است وما هم وقت گير آورده ايم اين سوال ها را از شما مي پرسيم. ولي اگر از كنار موزه هنرهاي معاصر رد شويد (موزه هنرهاي معاصر اصلا چي چي هست و كجا هست؟) و نگاهي به تابلوهاي دم در آن بيندازيد مي بينيد نمايشگاهي از آثار ايشان برپاست.
حالا مگر محسن وزيري مقدم چه كسي است؟ شخص خاصي نيست. يكي از معروف ترين هنرمندان و اساتيد ايران و يك جورهايي پدر هنر مدرن ايران و با سن ۷۶ سال. در اين ۷۶ سال ايشان كجا بوده اند؟ ايشان در همين دور و بر ما بودند ولي خب ما عادت نداريم اين آدم ها را بشناسيم. فوتباليست ها و بازيگرها مهم تر هستند.
خلاصه اگر كمي كنجكاو شده ايد بدانيد محسن وزيري مقدم كيست وچه كاره است، ۲۳۵ اثر از او در موزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشته شده.
نمايشگاه آثار وزيري مقدم از مجموعه شخصي وي در ايتاليا و نيز مجموعه هاي دولتي و خصوصي گرد هم آمده است. در مراسم افتتاح اين نمايشگاه رئيس مركز هنرهاي تجسمي، عليرضا سميع آذر وزيري مقدم را به حق، پرچمدار موج نوي هنر مدرن ايران به خصوص در آفرينش تصاوير انتزاعي دانست و با اشاره به سابقه تدريس و تاليف هاي وي، از شاگردان او كه امروز هنرمندان پرآوازه اين كشور هستند، ياد كرد.
او در زمينه آثار وزيري مقدم گفت: «اصرار محسن وزيري مقدم براي آزادي و راحتي در كارهايش تا جايي پيش مي رود كه به بازديدكننده اثر خود اجازه مي دهد، در اثر او مداخله كند و آن را به وضعيت ديگر درآورد. در واقع برخي از آثار اين نمايشگاه به توصيه خالق آن، قابل تغيير است. هنر ما و هنرمندان معاصر ما بسيار به محسن وزيري مقدم مديون هستند.»
در مراسم افتتاح نمايشگاه محسن وزيري مقدم خودش چند ثانيه پشت تريبون قرار گرفت و تنها با بيان اين جمله كه «تشكر مي كنم، اميدوارم پشيمان نشويد» نمايشگاه را افتتاح كرد. او از دكتر ميرفندرسكي خواست تا به جاي وي سخنراني كند. مير فندرسكي گفت: «وزيري لحظه اي از زندگي و از كارش دور نشده و هيچ كاري از او نيست كه از زندگي اش دور شده باشد. او به طور دايم بين كار، خلاقيت و زندگي رابطه ايجاد كرده است. وزيري هيچ گاه از طبيعت تقليد نكرده است. همه كارهاي او در كارگاه شكل گرفته، اما الهامي كه اززندگي او پديد آمد، دوره اي را به وجود آورد كه يكي از درخشان ترين دوران نقاشي معاصر نه تنها در سطح ايران كه در سطح بين المللي است.
او در ادامه گفت: «وزيري آدم عجيب و غريبي است. يعني در ضمن لطافت روح، خشونت زيادي هم دارد. خوشبختانه هميشه با زيگزاگ هايي از جلوي تيغ اره او فرار كرده ام، به همين دليل است كه با هم دوستيم.»
او در پايان گفت: «محسن وزيري مقدم نقاش و فيلسوف دنياي تجسمي است.»
تعداد آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه، در دوره هاي گذشته موزه هنرهاي معاصر سابقه ندارد. همه چيز آماده است تا شما با يكي از اساتيد هنر ايران آشنا شويد. فقط كمي همت مي خواهد براي رفتن تا موزه هنرهاي معاصر در خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله.

ستون شما
اعتراض۱
روز دوشنبه بيست و يكم ارديبهشت تماس هاي تلفني زيادي با دفتر روزنامه داشتيم. بيشتر اين تماس ها اعتراض به مطلبي بود در صفحه اول ضميمه با عنوان «خط ويژه نفس كشيد». اعتراض ها هم، همه شبيه هم بود. چرا به موتورسوارها گفته ايد ياغي.
اعتراض ۲
در همان شماره روز دوشنبه يك اشتباه عجيب ديگر هم رخ داده. در صفحه خبرسازان و در مطلبي كه درباره مرحوم حسين منزوي شاعر خوش قريحه معاصر چاپ شده، به اشتباه عكس احمدمنزوي در بالاي مطلب درج شده است، در صورتي كه ايشان در قيد حيات هستند. از تذكر دوستاني كه اين اشتباه را يادآوري كردند متشكريم و اميدواريم در آينده چنين گاف هايي تكرار نشود.
سركاري
آقاي مجتبي جاودانه كه دانشجوي مديريت هم هستند تماس گرفتند و بعد از تشكر به خاطر ضميمه ايرانشهر از طرف «جمع كثيري از جوانان» گفتند:« دولت اعلام كرد قرار است از طريق آزمون ادواري بخش كثيري از پذيرفته شدگان را سر كار بگذارد- بعد ازگذشت دو سال ما متوجه شديم هر دو گروه قبول يا رد شده سركار بوده اند - به اين ترتيب دولت به تعهداتش عمل كرد.
كلاهبرداري
آخرين متد به كار گرفته شده اين جماعت متكدي و بعضا شياد را هفته اول ارديبهشت  در منطقه ۴ در محدوده خيابان خواجه عبداله انصاري ديديم. شخصي كه خود را اميري معرفي مي كرد و ظاهري بسيار موجه داشت با به صدا درآوردن زنگ منازل منطقه با لحني اندوهگين اعلام مي كرد متاسفانه علي آقا رفتگر محله ساعت ۳ بامداد تصادف كرده و جنازه او روي زمين مانده است، ما قصد داريم برايش مراسم كفن و دفن بگيريم، شما هم كمك كنيد. خبر آنقدر ناگهاني بود كه مردم فرصت فكر كردن به اينكه چرا شهرداري خود اقدام به كفن و دفن نكرده است پيدا نكرد ند، حتي يكي از همسايه ها به محض دريافت خبر نزديك بود سكته كند، چون آخرين نفري بود كه روز قبل با علي آقا صحبت كرده بود. آن فرد شياد هم قبل از اينكه دروغ بودن خبر معلوم شود با جمع كردن مقداري پول فرار را بر قرار ترجيح داد.
اين حكايت عجيب و آموزنده را آقاي اصغر كلاني برايمان فرستاده اند . متشكريم
ماراتون دستياري
حرف و حديث هاي زيادي درباره امتحان دستياري پزشكي در اسفند ۸۲ هنوز هم بر سر زبان هاست اولا تاريخ  امتحان را از بهمن به اسفند انتقال دادند آن هم به بهانه زلزله زدگان بم، در حالي كه شايعه شده بود دليل اصلي لو رفتن سوالات تخصصي بوده. سپس يك هفته بعد از برگزاري امتحان، پاسخ سوالات پوست تغيير كرد و يك ماه بعد هم تقريبا ۲۳ سوال ديگر دچار تغيير پاسخ شدند. علاوه بر اين براي ۱۰ سوال هم به علت مخدوش بودن، هر ۴ پاسخ صحيح اعلام شد. حالا دريابيد وضع پزشك يا دانشجويي را كه اين سوالات را پاسخ نداده، چون به غلط بودن آنها اعتقاد داشته و در اين وضع شرايط را به كسي كه ندانسته يكي از پاسخ ها را علامت زده واگذار كرده است.
اينها بخشي ازنامه دكتر نخعي و اعتراض ايشان به نحوه برگزاري آزمون دستياري بود. در انتظار پاسخ مسوولان هستيم.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
امروز در سالن كوچك موزه هنري فيلم شيرهاي دست دوم به نمايش در مي آيد. فيلم محصول سال ۲۰۰۳ است و آن را تيم مك كالينز كارگرداني كرده. دو بازيگر بزرگ و با سابقه يعني مايكل كين و رابرت دووال در كنار يك بازيگر جوان و بااستعداد به نام هيلي جوئل آزمنت در نقش شخصيت هاي اصلي اين فيلم ظاهر شده اند. مثل گذشته، فيلم در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ نمايش داده مي شود.
براي ديدن مصائب مسيح فعلا فقط سينما فرهنگ و سانس آخر شب اش براي انتخاب وجود دارد. اين سينما هم تنها به صورت حضوري جا رزرو مي كند و در واقع بليت هاي دو شب بعد را مي فروشد. بنابراين اگر بخواهيد ساعت ۱۰ جمعه شب فيلم را ببينيد، قبل از ساعت ۹ صبح امروز بايد جلوي سينما باشيد. ظاهرا تا موقعي هم كه تعداد سينماهاي نمايش دهنده فيلم بيشتر شود، وضع همين جوري خواهد ماند.
كتاب 
سال ها پيش، يعني اوايل دهه ۷۰ نشر قطره رماني از ولاديمير ناباكف چاپ كرد به نام «دعوت به مراسم گردن زني». آن موقع ناباكف زياد در ايران شناخته شده نبود (البته حالا هم نيست) حداقل اقتباس سينمايي آدرين لين از رمان لوليتا، اثري كه در شهرت ناباكف تاثير زيادي داشت، به اينجا نرسيده بود. ناباكف با اينكه يك روس است و درباره نويسندگان هموطن اش نظرات جالب و خواندني دارد (كتاب ادبيات روس ترجمه فرزانه طاهري، انتشارات نيلوفر) اما كتاب هايش را به زبان انگليسي مي نويسد.
حالا بعد از حدود ۱۳ سال «دعوت به مراسم گردن زني» كه از رمان هاي تكان دهنده اوست دوباره به بازار آمده و توي نمايشگاه كتاب در غرفه نشر قطره مي توانيد آن را بخريد. داستان درباره يك زنداني محكوم به اعدام به نام سينسيناتوس.س است و ماجراهايي كه در زندان بر او مي گذرد. كتاب ۲۲۴ صفحه و قيمت اش ۱۵۰۰ تومان است.
نمايشگاه كتاب 
امروز در ادامه برنامه هاي ديدار با چهره ها وميزگردهاي نمايشگاه كتاب، ساعت ۱۸ تا۲۰ مي توانيد در ميزگردي شركت كنيد كه با همكاري كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار مي شود. عنوان ميزگرد هست كارنامه فردوسي پژوهي در سال ۸۲ و سه ميهمان دارد. دكتر علي رواقي، دكتر ميرجلال الدين كرازي و دكتر محمدجعفر ياحقي. ساعت ۲۰ تا ۲۲ امشب هم مي توانيد با اين چهره ها ديدار كنيد: اصغر دادبه، كامران فاني، محمود عباديان، ضياء موحد و عباس پژمان.
نشست هاي بازار جهاني كتاب هم اينها هستند: ساعت ۱۴ تا ۱۶ ميزگردي با عنوان «آثار فارسي و ايرانيان خارج از كشور» برگزار مي شود و ساعت ۱۸ تا ۲۰ درباره «سينماي اقتباس» بحث خواهد شد. امروز و امشب برنامه هاي ويژه نمايشگاه به پايان مي رسد و فردا هم روز آخر نمايشگاه كتاب خواهد بود.
نمايشگاه 
اين روزها بازار نمايشگاه هاي هنر مفهومي داغ است. بعد از آثار كوزاريچ هنرمند كروات و آثار مفهومي دانشجويان دانشگاه تهران، نوبت به موزه هنرهاي معاصر و نمايشگاه آثار محسن وزيري مقدم رسيده است. ۲۳۵ اثر از كارهاي او در اين نمايشگاه عرضه شده اند كه بعضي از آنها از مجموعه شخصي اش در ايتاليا به اينجا آورده شده. اصرار وزيري مقدم براي  آزادي و راحتي در كارهايش تاجايي است كه به بازديدكننده هاي آثارش اجازه مي دهد در اثر او مداخله كنند و آن را به وضعيت ديگري درآورند. بيشتر آثار به نمايش درآمده نقاشي ها و حجم هاي انتزاعي هستند.
همايش 
اولين همايش ملي مهندسي عمران از ديروز در دانشگاه صنعتي شريف شروع شده و امروز و فردا هم اينجا ادامه پيدا خواهد كرد. وزارت نيرو، معاونت ساخت و توسعه وزارت راه، سازمان عمران و مسكن، بنياد مستضعفان، بهينه سازي مصرف سوخت و چند سازمان ديگر از اين كنگره حمايت كرده اند. در كنار همايش، كارگاه هاي آموزشي هم در دانشكده عمران اين دانشگاه برگزار مي شود. اگر دانشجوهاي عمران و ساكن تهران هستيد اين فرصت را براي چيز ياد گرفتن از دست ندهيد.
تلويزيون 
امشب ساعت ۳۰:۲۰ از شبكه ۳قسمت ديگري از مجموعه خانه اي در تاريكي پخش مي شود. در اين قسمت افراد سركار رفيع از وكيل باشي زهر چشم مي گيرند و از طرفي ديگر ماه تابان به دنبال سرنخ هاي جديدي از روابط بين آدم ها در خانه پدربزرگش مي گردد و حقايق تازه اي پيدا مي كند. امشب از شبكه ۲ مي توانيد يك سريال خارجي تماشا كنيد به نام پيوند سياه كه ساعت ۲۱ پخش مي شود. اين مجموعه ماجراي پسر ۱۰ ساله اي است كه پدرش متوجه مي شود پرفسوري دارد به شكل غيرقانوني از فرزندش نمونه آزمايشي بر مي دارد. بنابراين قضيه را پي مي گيرد و به نتايج عجيبي مي رسد.
قسمت ديگري از «آواز مه» را هم ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه يك مي توانيد تماشا كنيد. نقطه چين مثل هميشه ساعت ۳۰:۲۲ از شبكه ۳ پخش مي شود و برنامه سينماي ايران را هم حول و حوش ساعت ۳۰:۲۳ از شبكه يك مي توانيد ببينيد.

راه فيلم ها به كن
فكرش را بكنيد، ممكن است جشنواره كن امسال با مشكلات جدي مواجه شود. در حدود صد بازيگر، كارگر فني، آهنگساز و ديگر عوامل دست اندركار در سينماي فرانسه عصر روز جمعه با اجتماع در مقابل انباري در پاريس كه فيلم هاي جشنواره از آنجا به كن حمل مي شد، به تخليه كاميون هاي حامل فيلم و بستن راه آنها اقدام كردند. اختلاف ميان دولت و دست اندركاران پاره وقت سينماي فرانسه ماه ها است كه ادامه دارد و به نظر مي رسد كه حالا به وضعيتي بحراني رسيده است. اعتراض كننده ها پيشتر تهديد كرده بودند كه دامنه اين اعتراضات را به جشنواره كن هم مي كشانند، اما نخست وزير فرانسه گفته بود كه اجازه نمي دهد كن به گروگاني در دست معترضان تبديل شود. بالا گرفتن اين اعتراضات در تابستان گذشته باعث شد كه جشنواره تئاتر اويگنون در فرانسه لغو شود، اما احتمال وقوع چنين مساله اي در مورد جشنواره فيلم كن كه بستگي چنداني به حضور اين عوامل ندارد كمتر است. با اين همه دست اندركاران برگزاري جشنواره فيلم كن نگران اند و درباره گسترش اين اعتراض ها هشدار داده اند و گفته اند كه در جست وجوي راهي هستند تا اين افراد خواسته هاي خود را به صورت مسالمت آميز و بي آنكه برگزاري جشنواره به مخاطره بيفتد، ابراز دارند. قرار است پنجاه و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم كن از امروز كارش را آغاز  كند.

دوربين عكاسي بخريد
لابد تا به حال ديگر در جريان قرار گرفته ايد كه چند روزي است يك جشنواره بزرگ فرهنگي- هنري در تهران و چند شهر ديگر كشور در حال برگزاري است به نام جشنواره فرهنگ ايران زمين. اين جشن قرار است تا چهارم خردادماه ادامه داشته باشد. برگزاركنندگان اين جشنواره بخشي از برنامه هايشان را به زلزله زدگان بم اختصاص داده اند.
در اين بخش براي حمايت از هنرمندان جوان اين شهرستان تعداد يكهزار دوربين عكاسي يك بار مصرف در غرفه اي عرضه مي شود. اين غرفه در مجموعه فرهنگي- هنري تهران (سينما ايران) برپا شده است و دوربين ها بين هنرمندان و تماشاگران توزيع خواهد شد تا عوايد حاصل از فروش اين دوربين ها به جوان هاي هنرمند بمي اهدا شود.
اگر دوست داريد در اين عمل خيرخواهانه شركت كنيد از امروز تاچهارم خردادماه سري به سينما ايران بزنيد. در ضمن۲ هزار تا دوربين عكاسي هم قرار است بين هنرمندان جوان بمي توزيع شود تا در مراسمي به بهترين عكس هاي آنها جايزه اهدا شود.

بازتاب
سردبير محترم روزنامه همشهري 
سلام عليكم 
با احترام عطف به مطلب مندرج در صفحه ۱۴ مورخ ۶/۱۲/۸۲ آن روزنامه با عنوان «آنها به خانه باز مي گردند» جوابيه لازم به شرح ذيل به منظور درج در همان صفحه و ستون ايفاد مي گردد.
از آنجا كه افراد معلول در جامعه حقوقي برابر با ساير شهروندان دارند لذا بايستي شرايط برخورداري از تمامي امكانات جامعه براي آنها مهيا شود. توانمندسازي اين قشر به منظور مشاركت پويا در جامعه و حمايت و ارتقاي شايستگي هاي آنان داراي اولويت خاص است. بنابراين نگهداري آنها در آسايشگاه ها علاوه بر ايجاد مشكلات روحي و رواني، تمايلات جامعه پذيري را در آنها سركوب مي نمايد و بازگشت اين قشر را به جامعه دچار مشكلات عديده مي نمايد.
از اين رو سياست اين سازمان بر آن است كه مراكز آسايشگاهي تنها براي معلولاني كه فاقد سرپرست هستند و يا از بهره هوشي پاييني برخوردارند، اختصاص يابد كه به دلايلي توان مراقبت از خود را ندارند و نيازمند حمايت مستقيم هستند.
مهدي آقابيگي 
مديركل روابط عمومي

۳۰ نمايشگاه در يك نمايش
اهالي هنر احتمالا از اين خبر استقبال مي كنند. پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنري نمايشگاه هاي تجسمي گالري هاي تهران را در قالب سي دي با عنوان۳۰ نمايشگاه در يك نمايش در پايان هر ماه در اختيار دانشجويان، استادان، هنرمندان و علاقه مندان قرار مي دهد. اگر خيلي به دريافت اين سي دي ها علاقه  داريد همين امروز مي توانيد به دبيرخانه همايش هاي پژوهشگاه  فرهنگ و هنر برويد و سري به نمايشگاه هاي تجسمي گالري تهران در شش ماه دوم سال ۸۲ را دريافت كنيد. ويژگي سي دي ها اين است كه علاقه مندان شهرستان هم مي توانند با برنامه هاي گالري هاي تهران آشنا شوند. و بالاخره پيش از پايان يك خبر ديگر از حوزه هنري، پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه قصد دارد در پايان هر ماه فيلم نمايشگاه هاي تهران را براي علاقه مندان به تماشا بگذارد و مورد نقد و بررسي قرار دهد.

بزرگداشت منزوي
امروز چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي مراسم بزرگداشت حسين منزوي برگزار مي شود. برگزاركننده هاي اين مراسم از حدود يك ماه پيش در تلاش بودند تا مقدمات اين مراسم را آماده كنند؛ مراسمي كه قرار بود نكوداشتي براي اين استاد غزل سرايي شعر معاصر ايران باشد. اما حالا با فوت استاد مراسم نكوداشت به يادبود او تبديل شده است. شاعراني چون محمدعلي بهمني و منوچهر آتشي در اين مراسم شركت مي كنند و شعر مي خوانند و جلال ذوالفنون هم به ياد او سه تار مي نوازد. بسياري از دوستان و همدوره  اي هاي حسين منزوي هم در اين مراسم شركت خواهند كرد.

زندگي و زمانه مايكل كسا
يك خبر تازه براي جماعت اهل مطالعه. رمان «زندگي و زمانه مايكل كسا» اثر ج.ام كوتيسا با برگردان «مينو مشيري» مترجم رمان معروف «كوري» با ويرايش «محمدرضاجعفري» از سوي نشر نو به هفدهمين نمايشگاه كتاب تهران آمد.
كوتيسا علاوه بر جايزه نوبل ۲۰۰۳ تاكنون يازده جايزه جهاني را نصيب خود كرده و رمان «زندگي و زمانه مايكل كسا» برنده جايزه بوكر و جايزه جهاني فمينا، دو جايزه معتبر جهاني در عرصه ادبيات شده است. اين رمان داستان انساني است كه جهان را از نگاه خاص خود مي بيند و خشونت تبعيض نژادي را تغيير مي دهد و از طريق شكيبايي به آزادي دست مي يابد

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |