پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۴ - May 20, 2004
كار هم عبادت است
روزي رسول (ص) با اصحاب نشسته بود. جواني نيرومند، صبح زود، بر ايشان گذر كرد، يكي پرسيد: «در اين وقت صبح به كجا مي روي؟» گفت: «به دكانم در بازار» گفتند: «دريغا! اگر اين صبح خيزي او در راه خداي -تعالي- مي بود، نيك تر بود.» رسول(ص) گفت: «چنين مگوييد، كه اگر براي آن باشد كه خود را از خلق بي نياز كند و يا معاش پدر و مادر خويش يا زن و فرزند را تأمين كند، او در همين حال، در راه خدا گام برمي دارد.»
عيسي(ع) مردي را ديد، گفت: «چه كار مي كني؟» گفت: «عبادت مي كنم.» فرمود: «قوت و غذا از كجا مي خوري»؟ گفت: «مرا برادري است كه قوت مرا فراهم مي آورد.» عيسي(ع) گفت: «پس برادر تو از تو عابدتر است».
كيمياي سعادت جلد يك ص ۳۲۵
امروز با حافظ
گرت مدام ميسر شود زهي توفيق
مقام امن و مي بي غش و رفيق شفيق
هزار بار من اين نكته كرده ام تحقيق
جهان و كار جهان جمله هيچ در هيچ است
با قرائت پيام رئيس جمهوري
هفتمين جشنواره موسيقي نواهاي حماسي در شيراز گشايش يافت
هفتمين جشنواره نواهاي حماسي با حضور گروه هاي شركت كننده در گلزار شهداي شيراز و گلباران مزار شهداي اين استان در تالار حافظ آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي هفتمين جشنواره نواهاي حماسي در ابتداي آيين گشايش اين جشنواره كه با حضور استاندار فارس و مسئولين بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس برگزار شد- سيد جواد هاشمي- گزارشي را از روند اجرايي هفتمين جشنواره نواهاي حماسي ارائه كرد.
سپس نيز پيام «سيد محمد خاتمي» رئيس جمهوري توسط استاندار فارس قرائت شد. در اين پيام با اشاره به رشادتها و مقاومت هاي ملت ايران در طول دفاع مقدس آمده است: «گر چه اثري كه به صورت كامل بازتاب دهنده اين حماسه بزرگ و هم شأن راستين آن باشد كمتر خلق شده است، اما ملت  ما در سالهاي پس از دفاع مقدس در پس پرده وجدان هنري خويش همواره دغدغه خلق آثاري بزرگتر و برتر از گذشته را درباره اين رويداد شگفت زنده نگه داشته است.»
در اين پيام همچنين برگزاري هفتمين جشنواره نواهاي حماسي به منزله كوششي براي ارزشگذاري هنرمنداني تلقي شده كه مي كوشند با استفاده از ظرفيت هاي متعالي و جهان شمول موسيقي عظمت مقاومت يك ملت رادر مقابل تجاوز، استبداد و نيل به آزادي رقم زنند.
استاندار فارس نيز پس از قرائت پيام رئيس جمهوري گفت: اتفاقاتي كه در حوزه هنر روي مي دهد بايد با رويكرد عرضه مفاهيم دفاع مقدس ارتباط منطقي داشته باشد.
«دكتر انصاري لاري» افزود: برگزاري هفتمين جشنواره نواهاي حماسي جوهره پيوند هنر ارزشي با ارزشهاي دفاع مقدس بوده و فرصت خوبي است كه ثابت شود هنر نيز از جنس معنويت است.
پس از صحبت هاي استاندار فارس پيام سردار «باقرزاده» رئيس بنياد حفظ ارزشهاي دفاع مقدس قرائت شد.
در ادامه نيز گروههاي «اوغلان بخشي»، نيروي هوايي، سروناز، فلك الافلاك، سرود آفتاب، نيروي مقاومت بسيج، آبيدر، آوا و در حضور هيات داوران به اجراي برنامه پرداختند.
همايش نوحه دفاع مقدس نيز كه از شب گذشته با حضور نوحه خواناني چون صادق آهنگران، حاج محسن طاهري و رضا  پور احمد در حسينه عاشقان ثارالله برگزار شد امشب با معرفي با برگزيدگان به كار خود پايان خواهد داد.

ترجمه اثري جامع درباره آراء و افكار و زندگي مولانا
مولوي؛ ديروز و امروز، شرق و غرب
006705.jpg
حضور مولوي در آمريكا و استقبال شهروندان آمريكايي از آثارش و پرفروش شدن ترجمه اشعار اين چهره نامي عالم شعر و تفكر ايراني - اسلامي سبب شد تا يك محقق و علاقه مند به مولوي، كامل ترين و حجيم ترين اثر مرتبط با زندگي و آراء و افكار وي را نوشته و به فاصله يكي دو سال، اين اثر ترجمه و از سوي نشر ثالث به بازار كتاب عرضه شود.
فرانكلين لوئيس پاييز گذشته به ايران آمده و جواني اش بسياري را از كار محققانه و عالمانه اش درباره مولوي به حيرت انداخت. او در اثر ۹۰۰ صفحه اي خود كه بر پايه پژوهشي كتابخانه اي - ميداني و بر پايه چندين سال فيش برداري بنا شده است، بسياري از ابهامات درباره مولوي و زندگي و آثارش را پاسخ گفته است.
اين كتاب كه «مولوي؛ ديروز، امروز و شرق و غرب» نام دارد با ترجمه فرهاد فرهمندفر و ويراستاري احمد ابومحبوب منتشر شد، در حالي كه همزمان دكتر حسن لاهوتي، مترجم صاحب نام كه آشنايي خوبي با فضاي فكري مولوي دارد و چند اثر معتبر نيز در اين زمينه ترجمه كرده است، نيز ترجمه اثر را به پايان برده است كه تعلل ناشر سبب شد ترجمه فرهمندفر سريعتر چاپ شود.

بيضايي وبهشتي در جمع فيلمسازان
بهرام بيضايي، فيلمساز سينماي ايران و سيد محمد بهشتي، معاون سازمان ميراث فرهنگ و گردشگري در ششمين روز از برگزاري جشنواره فيلم يادگار در جمع فيلمسازان جوان حضور خواهند يافت و با آنان به گفت وگو خواهند نشست.
به گزارش ستاد خبري سومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار، اين نشست در ساعت ۳۰/۱۷ روز شنبه دوم خرداد، در مجموعه فرهنگي هنري تهران، خيابان دكتر شريعتي، مقابل خيابان بهارشيراز، سينما ايران (۲) برپا مي شود و شركت در جلسه براي عموم آزاد است.
پس از پايان جلسه، در بخش تكرار مسابقه، فيلم هاي نوروز (پناه بر خدا رضايي)، هفت كوه مراد (فرود عوض پور)، از ساحل كوه تا قله دريا (زنده ياد كوروش گرمساري) و آب پشتيباني (علي عالي) به نمايش درخواهد آمد.

آثار عكاسان غيرحرفه اي در موزه هنر وين
موزه هنر شهر وين، نمايشگاهي از عكس هاي عكاسان غيرحرفه اي قرن گذشته برپا كرده است. اين نمايشگاه كه در نوع خود بي نظير است، مجموعه اي از لحظه هاي زشت و زيبا، اميد و نااميدي و اشك و لبخند را كه عكاسان غيرحرفه اي در طول يكصدسال گذشته ثبت كرده اند، شامل مي شود.
به گزارش دويچه وله، بازديدكنندگان اين نمايشگاه، علاوه بر تماشاي عكس ها، با تاريخچه عكاسي، بويژه عكاسي غيرحرفه اي آشنا مي شوند.عكاسي در قرن نوزدهم ميلادي به وجود آمد، اما شكوفايي غيرحرفه اي آن از سال هاي دهه ۲۰ قرن بيستم آغاز شد. نگاه عكاس غيرحرفه اي، آگاهانه يا ناآگاهانه، بيشتر به رويدادهاي دنياي پيرامون خود دوخته شده است. همين موضوع جذابيت خاصي به كار غيرحرفه اي ها مي دهد. عكاسان بي نام و نشان در قرن گذشته به زيباشناختي ويژه اي دست يافته اند كه بازگوكننده ذوق و سليقه و طرز تفكر مردم و برداشت آنها از هنر است.
به اين ترتيب شاخه اي از هنر، با خلاقيت غيرحرفه اي ها آفريده شد كه اكنون نمونه هايي از آن در موزه هنرهاي عملي در شهر وين به نمايش گذاشته شده است. عكس هاي اين موزه پيوندهاي تاريخي عكاسان را با موضوع هاي سرنوشت ساز و يا زندگي روزمره نشان مي دهد.
كريستين اسكرين، هنرمندِ عكاس و باني نمايشگاه، در طول سال ها با شور و شوقي بي پايان درون هزاران قوطي عكس و فيلم كه در چمدان هاي قديمي به ميراث گذارده شده بود و لابه لاي اجناس بازارهاي مكاره اروپا و آمريكا به جستجو پرداخت و اين مجموعه ۵۰۰ عكسي را فراهم كرد.پديدآورندگان اين عكس ها همه گمنامند. اما گمنامي خالقان اين آثار جذابيت نمايشگاه را بيشتر كرده است.

نمايش فيلم هاي خارجي در چين ممنوع شد
نمايش  فيلمهاي  معروف  هري  پاتر، مرد عنكبوتي  ۲ و تابستان  سخت  درسينماهاي  چين  ممنوع  اعلام  شد.
به  گزارش  روزنامه ساوس  چاينا مورنينگ  پست  در طول  مدت  تعطيلات  تابستاني  كه  از روز۲۰ ژوئن  آغاز مي شود و تا پايان  ژوئيه  ادامه  دارد نمايش  فيلمهاي  خارجي  در سينماهاي  كشور به  طور كلي ممنوع  اعلام  شده  است  و تنها فيلمهاي  توليد داخل  و توليد هنگ  كنگ اجازه  پخش  دارند.
بر پايه  اين  گزارش  در طول  برگزاري  تعطيلات  روز ملي  چين  كه  از ۲۵سپتامبر تا دهم  دسامبر هر سال  ادامه  دارد نيز قانون  ممنوعيت  پخش  فيلمهاي  خارجي  در چين  اعمال  مي شود.

جشنواره سينماي معناگرا بهمن ماه برگزار مي شود
نخستين  جشنواره  سينماي  «معناگرا» با شركت  سينماگران  داخلي  و خارجي همزمان  با جشنواره  فيلم  فجر(بهمن  ماه ) در تهران  برگزار مي شود.
رئيس  گروه  سينماي  «معناگرا» بنياد سينمايي  فارابي  به ايرنا گفت : اين  جشنواره  با حضور حداقل  ۱۰ اثر خارجي  و داخلي همزمان  با جشنواره  فيلم   فجر راه اندازي  مي شود.
گروه  سينماي  «معناگرا» اواخر سال  گذشته  در بنياد سينمايي  فارابي  تشكيل شد.
پرداختن  به  مسائل  و مفاهيم  غيرمادي  و ملموس  در زندگي  بشري  با رويكردي معنوي  و با زبان  تصويري  محور اصلي  سينماي  معناگراست .
«عبدا... اسفندياري » تأكيد كرد: جشنواره  سينماي  معناگرا با تامين  مناسب فيلم  در آينده  به  صورت  مستقل  برگزار مي شود.وي  توضيح  داد: اين  جشنواره  براي  حضور موثر در رويدادهاي  بين المللي  وتبيين  جايگاه  گونه  (ژانر) سينماي  معناگرا در حوزه  توليد فيلم  طراحي  وراه اندازي  مي شود.«سه  جايزه  ويژه  سينماي  معناگرا در بخش هاي  مختلف  جشنواره  بين المللي فيلم  فجر گنجانده  شده  است ».
اسفندياري  به  نحوه  گزينش  آثار خارجي  سينماي  معناگرا اشاره  كرد و گفت :گزينش  اين  فيلم ها توسط كارشناسان  با اعزام  به  جشنواره هاي  خارجي  صورت مي گيرد و از آنها براي  دريافت  جوايز خود دعوت  مي شود.

بازيگر سوگ سياوش درگذشت
رضا محمد ولي بارفروش، بازيگر تئاتر در گذشت.به گزارش ايسنا، اين بازيگر تئاتر در بسياري از نمايش هاي پري صابري بازي كرده بود كه از اين ميان مي توان به نمايش هايي چون «شمس پرنده»، «سوگ سياوش» و... اشاره كرد.
ساعت ۹ صبح امروز پيكر وي از مقابل تالار وحدت تشييع مي شود.

كشتي نوح در روسيه
فيلم مستند كشتي نوح، ساخته سودابه باباگپ و توليد انجمن سينماي جوانان، به عنوان تنها فيلم ايراني در بخش مسابقه فيلم هاي مستند جشنواره گلدن نايت شهر ايركوتكس روسيه حضور دارد. اين دوره از جشنواره گلدن نايت از اول تا ۱۱ خرداد برگزار مي شود.

كنسرت گيتار فلامنكو
كنسرت گيتار فلامنكو گروه ابيانه، امروز و فردا در خانه هنرمندان برگزار مي شود.
در كنسرت اين گروه كه سرپرستي اش را پدرام اميني ابيانه به عهده دارد، قطعاتي از آلبوم آتش و موسيقي مشهور اسپانيايي نواخته مي شود. ساعت آغاز كنسرت ۸ شب است.

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه آلزايمر با بيماري قند
درباره رابطه بيماري آلزايمر با مرض قند از دكتر روزنفلد سئوال شده و وي گفته است: آمار، نه هنوز دلايل علمي، نشان داده است كه ميان اين دو بيماري تا حدي ارتباط مستقيم وجود دارد و «درصد» ديابتي هايي كه به بيماري آلزايمر دچار شده اند حدود سي درصد بيش از افراد ديگر بوده است. بايد بدانيم كه بيماري مزمن قند قابل كنترل است و كنترل آن هم در دست شخص بيمار است كه با رعايت برنامه غذايي، ورزش و گريز از استرس مي تواند به كنترل اين بيماري موفق شود و خود را نه تنها از آلزايمر بلكه از حمله قلبي، كوري چشم و قطع برخي اعضاي بدن كه نتيجه بيماري قند است برهاند.

برگي از تاريخ
سالمرگ لورنس عربستان
۱۹ ماه مه ۱۹۳۵، سرهنگ تي. اي. لورنس (شاو) معروف به لورنس عربستان در ۴۶ سالگي جان سپرد. وي چند روز پيش از آن در «دورست» انگلستان بر اثر افتادن از موتوسيكلت دچار ضربه مغزي شده بود. وينستون چرچيل پس از آگاه شدن از مرگ سرهنگ لورنس گفت: از دست رفتن لورنس به امپراتوري انگلستان چنان آسيبي زده است كه تا سال ها جبران نخواهد شد. من اميدوار بودم كه در روزهاي بحراني كه دارند دوباره در افق آشكار مي شوند، لورنس را در كنارمان ببينم. از مغز بزرگ او خيلي كارها بر مي آمد. او از چهره هاي بزرگ امپراتوري ما بود.
چرچيل مي دانست كه لورنس با چه مهارتي اعراب را به دام استعمار انگلستان انداخت، دامي كه به نظر مي رسد هنوز كاملاً برچيده نشده است و اعراب هنوز با همان آتشي كه لورنس برافروخته مي سوزند. در نيمه جنگ جهاني اول، پس از توافق ۱۵ مه ۱۹۱۶ انگلستان و فرانسه بر سر اداره سرزمين هاي عربي امپراتوري عثماني و تقسيم آن ها ميان خود در صورت شكست عثماني در جنگ، لورنس كه در قاهره بود و اطلاعات زياد در باره اعراب عربستان و سرزمين هاي آنان داشت مامور برانگيختنشان برضد عثماني شد و به حجاز و نجد رفت؛ زيرا كه در توافق انگلستان و فرانسه، جز سوريه و لبنان بقيه سر زمين هاي عربي شرق و حوزه نيل سهم انگلستان شده بود. لورنس موفق شد اعراب عربستان را وادار به قيام مسلحانه برضد عثماني كند و با كمك آنان عثماني را براند و بعداً پيش نويس نقشه خاور ميانه از جمله تاسيس كشور اردن و انتقال خانواده هاشمي به آنجا و نصب امير فيصل به حكومت سوريه و ... را تهيه نمايد و در مذاكرات مارس ۱۹۲۱ قاهره به وينستون چرچيل وزير وقت مستعمرات و «سر پرسي كاكس» معروف بقبولاند. انتصاب امير فيصل كه سوري ها او را اخراج كرده بودند به پادشاهي عراق هم با نقشه كاكس و لورنس عملي شد. وقايع بعدي تا به امروز نتيجه همين تغييرات بوده است. لورنس پس از پيدايش هيتلر نگران بقاء امپراتوري استعماري انگلستان شده بود و اصرار داشت كه انگلستان براي حفظ قدرت خود تا مي تواند نيروي هوايي اش را تقويت كند و شخصاً داوطلب كمك به انجام اين طرح شده بود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
شكنجه چهار همكار محلي رويتر و ان.بي.سي در عراق
«ديويد شلزينگر» سردبير اجرايي اخبار بين الملل خبرگزاري رويتر و «بيل ويتلي» معاون مدير اخبار شبكه آمريكايي «ان. بي. سي» به طور جداگانه به پنتاگون شكايت كرده اند كه همكاران محلي آنان در عراق توسط نظاميان آمريكايي دستگير و در طول بازداشت شكنجه و تحقير شده بودند.
اين خبر ديروز در رسانه ها منعكس شد و برخي از روزنامه ها به دليل حساسيت نسبت به همكار، به انتشار مقاله دست زدند.
همكاران عراقي رويتر به نام هاي اوريبي (خبرنگار عكاس)، احمد البدراني (خبرنگار اخبار تلويزيوني) و ستار جابر معرفي شده اند و همكار «ان. بي. سي» نيز علي محمد حسين بوده است. دوتن از همكاران رويتر كه قبلاً هم در عراق روزنامه نگاري مي كردند گفته اند كه دوم ژانويه كه براي تحقيق درباره سقوط يك هلي كوپتر آمريكايي به فلوجه رفته بودند و سرگرم گرفتن عكس و مصاحبه با شاهدان محلي بودند دستگير شدند و با اين كه كارت روزنامه نگاري نشان دادند، در طول بازداشت كتك خوردند و نسبت به آنان بدرفتاري شد، از جمله آنان را وادار كردند كه كفشهايشان را به دهان فرو كنند و...
سربازان آنها را تهديد مي كردند كه به گوانتانامو فرستاده خواهند شد و مانع خوابيدن آنها مي شدند و كيسه پلاستيكي و كلاه بوقي بر سرشان مي گذاردند.
علي محمد، همكار «ان. بي. سي» كه در جريان تهيه عكس و خبر دستگير شده بود گفته است كه در طول بازداشت مانع خوردن، خوابيدن و توالت رفتن او مي شدند و با كلاه بوقي از او عكس گرفتند.
طبق اخباري كه در باره اين چهار مطبوعاتي در رسانه ها انتشار يافته، مقامات نظامي منكر تحت فشار قرار دادن آنان نشده اند، اما اتهامات وارده ديگر را تكذيب كرده اند. رويتر و «ان. بي. سي» اصرار به تحقيقات بيشتر و رسيدگي قضايي دارند.
در اين ميان روزنامه عراقي «الزمان» در مقاله اي خواسته است كه رامسفلد، وزير دفاع آمريكا كه همه مشكلات را به حساب او نوشته اند كنار برود.
سكوت رسانه ها
سه شنبه، پريروز، در رسانه هاي آمريكا از جمله سه شبكه بزرگ تلويزيوني اين كشور اشاره اي به تيراندازي به دفتر آيت الله سيستاني نشده بود ولي اين رسانه ها گزارش كرده بودند كه طبق آخرين نظر سنجي، هواداري از مقتدي صدر در عراق به ۴۷ درصد افزايش يافته است. به نوشته اين رسانه ها، اين هواداري قبل از بپاخيزي جاري مقتدي صدر تنها يك درصد بود.
بهاي روز افزون بنزين مسئله اول آمريكا
افزايش روز افزون بهاي بنزين كه در كاليفرنيا به هر گالن سه دلار نزديك مي شود مسائل ديگر را در آمريكا تحت الشعاع قرار داده و همچنان خبر اول رسانه هاي اين كشور و وسيله انتقاد سناتورهاي حزب دمكرات از دولت بوش است. سناتور داشل رهبر اقليت سنا گفته است كه جورج بوش رئيس جمهوري با اين كه خود او و همكارانش قبلاً در امور نفت فعال بودند، نمي خواهد براي حل مسئله بهاي بنزين اقدام كند. ساير سناتور ها گفته اند: در حالي كه بهاي بنزين هر روز نسبت به روز گذشته بالاتر مي رود، چرا به جاي اين كه به مدت يك ماه، هر روز يك ميليون بشكه از ذخيره استراتژيك نفت را وارد بازار كنند، روزانه ۱۷۰ هزار بشكه از نفت وارداتي را هم بر ذخاير استراتژيك در لوئيزيانا اضافه مي كنند، اين چه سياستي است؟ و چرا بوش كاري براي حل مسئله انجام نمي دهد و زير بار برداشت از ذخاير استراتژيك نمي رود؟ سناتورهاي حزب دمكرات در اين زمينه درصدد تدوين قطعنامه هستند.
همچنين ديروز ده تن از فرمانداران ايالات آمريكا در يك اعلاميه مشترك خواهان رسيدگي قضايي به مسئله بهاي بنزين در آن كشور و ريشه يابي آن و اعلام نتيجه به مردم شده اند و اشاره كرده اند كه نسبت به افزايش بهاي بنزين دچار ترديدهايي شده اند.
روزنامه هاي آمريكا ترديد دارند كه اگر كشورهاي عضو اوپك هم در اجلاس قريب الوقوع خود ميزان توليد را بالاببرند، از بهاي بنزين در آمريكا به حد محسوس كاسته شود و نوشته اند كه اين ماجرا تا انتخابات ادامه خواهد يافت.

نگارستان
006708.jpg
تصليب
۱. ماتيس (معروف به ماتياس گرونوالت)
Mathis Gothardt neithardt (Matthias Grunewald)
۲. تولد: وتسبورگ۱۴۷۰يا ۷۵ / وفات: ۱۵۲۸
۳. سبك هنرمند: رنسانس شمالي ( پس از قرون وسطي يا حكومت كليسا، عصر رنسانس با تفكري تازه در مورد موضوع هاي مذهبي، پا به عرصه گذاشت. (حدود سال ۱۴۰۰). رنسانس از كلمه ايتاليايي «Rinascita» به معني تولدي دوباره گرفته شده است.)
۴. درباره هنرمند: گرونوالت معتقد بود بايد تصاوير بيش از هر چيز احساس دروني آدمي را نشان دهد. او با «آلبرت دورر» هم عصر و يكي از طرفداران دورر بود. اما نكته جالب اينكه به مدت سيصد سال، نام واقعي گرونوالت را هيچكس نمي دانست و حتي در كتاب هاي زندگينامه و يا دايرةالمعارف ها نيز نام او صحيح نوشته نشده بود و پس از گذشت اين همه سال به تازگي نام واقعي او شناسايي شده و او را به نام واقعي اش يعني «ماتيس گوتارت نيتارت» مي خوانند!
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: تصليب/ ۱۵۱۵ / رنگ روغن روي چوب/ ۳۰۷*۲۶۹ سانتي متر. يحيي تعميد دهنده را در حالي كه كتاب مقدس به دست دارد به مسيح اشاره مي كند و در كنار دست او نوشته شده: «او بايد صعود و من بايد نزول كنم» (اشاره به عروج مسيح و باقي ماندن افراد عادي روي زمين) در سمت راست تصوير، «مريم مجدليه» را با ظرف غذايش و زانو زده در پاي مسيح و «مريم مقدس» را در حالي كه از ناراحتي در آغوش يوحنا كاتب انجيل بيهوش شده مي بينيم. عظمت مسيح با كشيدگي دستان او ( بلند بودن غير عادي دستان مسيح)، بلندي پاها و خون چكان بودن پاهاي او به تصوير كشيده شده است.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه اونترليندن/ كولمار.

بهارستان
آواز عشق است
اصواتي كه دور مي شوند و از ميان مي روند و مي لرزند
من گوش مي دهم
و حسرت و افسوس، دلم را مي فشرد:
چرا سايه قضا و قدر
ميان دو دل حائل مي شود؟
بدر شاكر السيّاب - ترجمه غلامحسين يوسفي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سرقت
در يك لحظه اتفاق افتاد، دو موتورسوار به زن حمله كردند، يكي از آنها كيف زن را از دستش مي كشيد، زن مقاومت مي كرد تا بالاخره سارقان، كيف را به دست آوردند و از زن در حالي كه با دست خون آلود به سرش مي كوبيد دور شدند.
بعد از رسيدن به پاتوقشان، در حالي كه سارق اول در حال وارسي كيف زن بود، سارق دوم گفت: «خون پيره زنه پاشيده به من، مي رم خودمو بشورم.»
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
درخواست غرامت
كوالالامپور: يك گلف باز در مالزي از مسئولان يك باشگاه گلف درخواست غرامت كرده است. اين گلف باز ۴۲ ساله در كنار درياچه باشگاه مشغول بازي گلف بود كه ناگهان يك سوسمار ۵ متري پايش را گاز گرفت و پزشكان براي ترميم جراحات او ۳۸ بخيه به پايش زدند.
ميهمانان دردسرساز
كاليفرنيا: چندي پيش دوست خانوادگي يك زوج ميانسال در آمريكا، از آنان خواست تا تنها براي يك شب از يك زن و شوهر جوان نگهداري كنند. اما اين زوح جوان به هيچ عنوان حاضر به ترك خانه زوج ميانسال نبودند و به مدت ۶ هفته در آنجا ساكن شدند. آنها در اين مدت به فروش مواد مخدر مي پرداختند اما صاحبخانه به دليل ترس از ميهمانان خود، جرأت نمي كرد موضوع را به پليس اطلاع دهد. تا اينكه خانم خانه سرانجام تصميم گرفت شير گاز را باز بگذارد تا شايد ميهمانان خلافكار به دليل بوي تند گاز خانه را ترك كنند.اما اقدام او موثر واقع نشد و در حقيقت خود وي و شوهرش بر اثر استنشاق گاز دچار مسموميت شدند.به هر حال پس از اين حادثه، پليس از موضوع مطلع شد و زوج خلافكار را دستگير كرد.
قاضي بر كرسي متهم
نيوپورت نيوز: «گري ميلز» قاضي دادگاه شهر نيوپورت نيوز آمريكا، دوشنبه آينده در برابر يك قاضي ديگر بر كرسي متهم خواهد نشست. اتهام او كتك زدن پسر ۱۴ساله اش در ملأ عام است. قاضي ميلز كه يكشنبه گذشته براي تماشاي مسابقه بين المللي اسبدواني به محل اين مسابقه در شهر ريچموند رفته بود در جريان تماشاي مسابقه نسبت به پسرش خشمگين شد، كنترل خود را از دست داد و در برابر چشم تماشاگران بناي كتك زدن او را گذاشت و كف صندلي را بر سر او كوبيد كه تماشاگران وي را به پليس تحويل دادند. پسر قاضي با مشاهده عقب افتادن اسب مورد نظرش كه بر سر آن شرط بندي كرده بود ناخودآگاه با صداي بلند كلمه ركيكي بر زبان آورده بود كه باعث اين كتك كاري شد. چون ايراد ضرب در ملأ عام بوده است، جرم جنبه عمومي دارد و با گذشت مضروب، پرونده بسته نمي شود. روزنامه ها نوشته اند كه قاضي ميلز ممكن است قبل از دوشنبه از سمت قضاوت كناره گيري كند تا احترام اين مقام محفوظ بماند. در آمريكا، قضات محلي انتخابي و قضات فدرال نيز برگزيده سنا هستند.
خداحافظي هوايي
برلين: چند روز پيش در پايان جشنواره  هوايي برلين يك هواپيماي سوئيسي كه در اين جشنواره شركت كرده بود در ارتفاع بسيار پايين بر فراز سفارت سوئيس و چند ساختمان دولتي در شهر برلين پرواز كرد و اعتراض شهروندان را برانگيخت.براساس قوانين جشنواره، هيچ هواپيمايي اجازه پرواز در ارتفاع كمتر از ۸۰ متر را نداشت اما خلبان هواپيماي سوئيسي در ارتفاع كمتر از ۴۰۰ متر در حال پرواز بود.در پي انتشار اين خبر، مقامات سوئيس اعلام كردند سرنشينان هواپيما قصد داشتند قبل از ترك برلين با هموطنان خود در سفارت خداحافظي كنند به همين دليل در ارتفاع پايين و بر فراز ساختمان سفارت پرواز كرده اند.
عاقبت نوازش پلنگ
نيومكزيكو:يك مرد درنيومكزيكو به دليل نوازش كردن پلنگ تا آخر عمر از حضور در باغ وحش ها محروم شد. اين مرد هفته گذشته خود را با هزار زحمت به داخل قفس پلنگ رساند كه ناگهان پلنگ به سوي وي حمله ور شد و يكي از انگشت هاي دست راست مرد را گاز گرفت. شدت گاز پلنگ به حدي بود كه انگشت مرد قطع شد و روي زمين افتاد. در پي اين حادثه، وي پا به فرار گذاشت، اما انگشتش در قفس باقي ماند.پليس از طريق انگشت نگاري، صاحب انگشت را شناسايي و او را براي هميشه از حضور در باغ وحش ها محروم كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۵ دقيقه



بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / ۳۱ ارديبهشت تا پنجم خرداد/ بزرگراه چمران، روبه روي دانشگاه امام صادق (ع)، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه ضرابي: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۳۱ ارديبهشت تا پنجم خرداد / خيابان شريعتي - بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، شماره ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه آثار تجسمي دانشكده هنر دانشگاه يزد و دانشجويان هنر و معماري دانشگاه مازندران / تا هفتم خرداد / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۲-۵۰۵۸۸۳۱
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه عكس كيوان عسگري / تا ۳۱ ارديبهشت / ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي مريم نجارزاده و ليلا حيدرشاهي /
۳۱ ارديبهشت تا پنجم خرداد / زعفرانيه، نبش پرزين، شماره ۱۲، تماشاگه زمان.
* نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه بزرگداشت فرهنگ كهن ايران / تا ۳۱ ارديبهشت / پاسداران، نبش گلستان سوم - پلاك يك / تلفن: ۲۵۴۴۱۰۲
*نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي نعمت لاله اي / تا چهارم خرداد / خيابان افريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي ميشا جلالي / اول تا پنجم خرداد / ولي عصر، جنوب پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي مرضيه هاديان و بهناز اسلامي زاد / ميدان فردوسي، نوفل لوشاتو، كوچه بابي ساندز / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه تابلوهاي سراميكي بهروز آتش زبان / اول تا ۵ خرداد / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* نگارخانه تماشاگه تاريخ:  نمايشگاه سرلوحه مطبوعات ايران / تا پنجم خرداد و نمايشگاه آثار خوشنويسي ميرعماد قزويني / ولي عصر، بالاتر از بلوار ميرداماد، نبش قباديان.

گل و گياه
رز
006702.jpg
نام عملي: Rosa شSweet Magic'
خانواده: ROSACEAE
اين واريته رز به بلندي و گستردگي ۳۵ سانتي متر است داراي برگهاي سبز براق بوده و گلهاي پرپر و زرد - نارنجي آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. براي سلامتي گياه و بالا بردن كيفيت گلدهي، در فصل خواب گياه آن را هرس كنيد.
ازدياد: از طريق پيوند شكمي در تابستان و يا تهيه قلمه هاي چوب سخت در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |