پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۴ - May 20, 2004
مقام معظم رهبري امام جمعه جديد همدان و نمايندگي ولي فقيه در اين استان را منصوب كردند
مقام معظم رهبري طي حكمي حجت الاسلام حاج شيخ غياث الدين محمدي را به سمت امام جمعه همدان و نمايندگي خود در اين استان منصوب كردند.
به گزارش ايسنا متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ غياث الدين محمدي دامت معاليه
با توجه به ادامه بيماري جناب حجت الاسلام آقاي حاج سيد ابوالحسن موسوي همداني و دعا براي شفاي عاجل ايشان و تشكر و قدرداني از تلاش با ارزشي كه آن عالم خدوم و محترم در طول سالها در سنگر امامت نماز جمعه در همدان انجام داده اند، جناب عالي را كه بحمدالله آراسته به علم و عمل مي باشيد به امامت جمعه شهر همدان و نمايندگي خود در آن استان منصوب مي كنم و اميدوارم كه مراتب علمي و تجارب ارزشمند شما موجب افزايش بركات اين واجب بزرگ و در خدمت به نشر دين و دانش در آن شهر گردد.
والسلام  عليكم و رحمت الله
سيد علي خامنه اي
۳۰/۲/۱۳۸۳

در تهران و چند شهر بزرگ برگزار شد
راهپيمايي اعتراض به هتك اماكن مقدس در نجف و كربلا
006750.jpg
اقشار مختلف مردم تهران ديروز در يك تظاهرات ضد آمريكايي، خشم و اعتراض خود را نسبت به اقدامات اخير نظاميان اشغالگر عراق در تعرض به اماكن مقدسه در شهرهاي نجف و كربلا ابراز داشتند.
به گزارش خبرگزاريهاي داخلي راهپيمايان صبح ديروز در حالي كه پلاكاردهايي در حمايت از مردم عراق و محكوم كردن جنايت تعرض به عتبات عاليات و نيز فرازهايي از سخنان مقام معظم رهبري را در دست داشتند از مسيرهاي مختلف كه از پيش  تعيين شده بود به سمت ميدان انقلاب حركت كردند.
در اين مراسم راهپيمايان تهراني اعم از زن و مرد و نيز بسيجيان و كاركنان دستگاهها، سازمانها، ادارات و نهادها ضمن سردادن شعارهاي مختلف در مخالفت و اعتراض با اقدامات اشغالگران در عراق به نوحه سرايي و عزاداري پرداختند.
در پايان راهپيمايي ديروز رئيس مجلس شوراي اسلامي سخنراني كرد. همچنين قطعنامه اي از سوي راهپيمايان صادر و قرائت شد. در اين قطعنامه آمده است:
عراق  امروز صحنه  مبارزه  مسلمانان  و گروههاي  مختلف  در كسب  استقلال ، دين  خواهي  و بيرون  راندن  متجاوزان  است .
اشغالگران  مدعي  دموكراسي ، آزادي ، حقوق  بشر بر سر ملت  مظلوم  و آواره عراق  بمب  مي ريزند، خانه هاي  آنها را ويران  مي كنند و سخن  از ارمغان  آوردن دمكراسي  براي  عراق  دارند.
006753.jpg

اين  قطعنامه  مي افزايد: امروز نجف  و كربلا كعبه  آمال  شيعيان  در محاصره  وآماج  حملات  اشغالگران  آمريكايي  و متحدان  آنها قرار گرفته ، و زن  و مرد،كوچك  و بزرگ ، عرب  و غيرعرب ، مسلمان  و غيرمسلمان  در دفاع  از حرمين  شريفين همه  بپا خاستند.
در بخش  ديگري  از اين  قطعنامه  گفته  شده  است : ملت  بزرگوار و انقلابي ايران  اسلامي  بويژه  مردم  غيور و نستوه  تهران  دراين  راهپيمايي  بزرگ  همبستگي خود را با ملت  مظلوم  عراق  اعلام  و نفرت  و انزجار خويش  را از اشغالگران  ومتجاوزان  به  سركردگي  آمريكاي  جنايتكار اعلام  كردند.
در اين  قطعنامه  ۹ بندي  همچنين  آمده  است : ما علت  اصلي  مصيبت ها و آلام  وارده  به مردم  مظلوم  عراق  را حضور نيروهاي اشغالگر دانسته  و خواهان  خروج  بي قيد و شرط اشغالگران  از عراق  و واگذاري امور به  دست  مردم  براساس  هر عراقي  يك  راي  مي باشيم .
صادركنندگان  اين  قطعنامه  اظهار داشتند: هتك  حرمت  و جسارت  اشغالگران  به عتبات  عاليات  در عراق  جريحه دار كردن  بيش  از يك  و نيم  ميليارد مسلمان  جهان است ، ما اين  گستاخي  را بشدت  محكوم  و به  نيروهاي  اشغالگر بويژه  آمريكا وانگليس  هشدار مي دهيم  كه  عواقب  ناشي  از استمرار اين  نابخردي ها متوجه اشغالگران  خواهد بود.
ما از افكار عمومي  و ملل  آزاديخواه  جهان  انتظار داريم  ضمن  حمايت  خود از ملت  مظلوم  عراق ، سياست هاي  يك  جانبه گرايي  آمريكا كه  جهان  را دستخوش آشوب ، ناامني ، جنگ ، گسترش  خشنونت  و تروريسم  و پايمال  كردن  حقوق  بشر كرده است  را محكوم  نمايند.
همچنين قطعنامه مي افزايد: ما بار ديگربيعت  ناگسستني  خود را با اسلام ، انقلاب ، آرمانهاي  حضرت  امام خميني  (ره ) و رهنمودهاي  رهبر فرزانه  انقلاب   اعلام  و گوش  به  فرمان  ولي  امر خود در جهت  انجام  تكاليف  واجابت  فرامين  رهبري  مي باشيم .

شارون دستور كشتار داده بود
اعتراض جهاني به كشتار فلسطينيان
در تهاجم تانكها و بالگردهاي اسرائيلي به شهر رفح دست كم ۵۰ تن كشته و دهها تن ديگر زخمي شدند
در پي قتل عام گسترده غيرنظاميان فلسطيني در شهر رفح به دست نيروهاي رژيم صهيونيستي شخصيت ها، سازمان ها و كشورهاي مختلف آن را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها از رفح و تل آويو ابعاد كشتار تظاهركنندگان فلسطيني چنان گسترده بود كه ديروز پارلمان اسرائيل به صحنه بحث و مشاجره درباره اين حادثه تبديل شد و حتي يك مقام اسرائيلي (معاون وزير جنگ) براي اولين بار از كشتار فلسطيني ها ابراز تأسف كرد.
كشورهاي اروپايي به صورت جداگانه و ايرلند به نمايندگي از كل اتحاديه اروپا اين واقعه را محكوم كردند.
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران نيز با محكوم كردن اين جنايت از دبيركل سازمان ملل و ديگر مراجع ذيربط جهان خواست براي جلوگيري از تخريب خانه هاي فلسطينيها و كشتار آنان مداخله كنند.
براساس تازه ترين خبرها، بر اثر تهاجم ديروز بالگردها و تانك هاي اسرائيلي به تظاهركنندگان فلسطيني در رفح بيش از ۵۰ تن كشته و دهها تن ديگر زخمي شدند. تظاهركنندگان براي اعتراض به تخريب خانه هاي خود به خيابان ها ريخته بودند. اسرائيل در سه هفته اخير بيش از ۲۸۰۰ خانه فلسطيني را تخريب كرده است.
حملات ديروز به فلسطينيان به دستور مستقيم آريل شارون نخست وزير اسرائيل انجام شد.

مقام معظم رهبري:
آمريكا در عراق به سوي پرتگاه مي رود
امروز مهمترين وظيفه، انتقال سالم مكتب سياسي امام (ره) به نسل هاي آينده است
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار اعضاي ستاد برگزاري مراسم پانزدهمين سالگرد ارتحال امام (ره)، با اشاره به هنر بزرگ امام راحل(ره) در ارايه يك انديشه و مكتب سياسي نو، هويت حقيقي امام خميني(ره) و جمهوري اسلامي ايران را مبتني بر اين تفكر و انديشه سياسي دانستند و تصريح كردند: امروز مهمترين وظيفه، انتقال سالم مكتب سياسي امام(ره) به نسلهاي آينده است.
به گزارش ايسنا ايشان با تأكيد بر اينكه اظهار ارادت به امام (ره) بدون اعتقاد به اين مكتب سياسي، بي مفهوم است، خاطرنشان كردند: امام بزرگوار(ره) اين تفكر را در طول سالها تبيين نمود و با استقامت در راه آن، تمام مصائب را به جان خريد و اين تفكر در واقع همان مكتب سياسي اسلام است كه امام خميني(ره) از آن تعبير به اسلام ناب محمدي(ص) كردند.
مقام معظم رهبري با يادآوري تلاشهاي فراوان براي معرفي اين مكتب سياسي به عنوان يك مكتب ارتجاعي و نامتناسب با نيازهاي روز، افزودند: به رغم اين تبليغات، مكتب سياسي امام(ره) نياز اصلي بشريت است زيرا تمام مصائب، رنجها و گرفتاريهاي كنوني بشر محصول مكتب ليبرال دموكراسي است كه دنياي غرب ادعاي تكامل يافته بودن اين مكتب را داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به رسواييهاي اخير در شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب و انتشار خبر رايج بودن اينگونه شكنجه ها در زندانهاي آمريكا، تأكيد كردند: مصائب مردم عراق، فلسطين و حتي مردم آمريكا از نتايج ليبرال دموكراسي غرب، درسها و عبرتهاي مهمي براي بشريت است تا مشاهده نمايند مدعيان دموكراسي، حقوق بشر و احترام به ارزشهاي انساني، چگونه با انسانها رفتار مي نمايند.
ايشان علت اصلي تمام اين مصائب را تهي بودن مكتب ليبرال دموكراسي غرب از معنويت برشمردند و افزودند: در مكتب سياسي امام (ره) علاوه بر مردمسالاري مدرن، معنويت حقيقي و توجه و توكل به خداوند متعال نيز وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه امام خميني (ره) به اصول اين مكتب سياسي در تمام رهنمودها و شئونات زندگي شخصي و عمومي نيز پايبند بودند، خاطرنشان كردند: اين كلام عميق امام بزرگوار (ره) كه
مي فرمودند: «ما براي تكليف كار
مي كنيم و نه براي نتيجه» نشات گرفته از همين مكتب است و بر همين اساس در همه امور هدف، خداوند متعال است و بايد در راه او مبارزه كرد و در صورت پيروزي مغرور نشد و در صورت شكست نيز مايوس نگرديد.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري كلام ديگري از امام (ره) مبني بر اينكه «آمريكا نيز زائل خواهد شد» افزودند: اين رهنمود اكنون مشخص تر شده زيرا آنچه كه در عراق رخ مي دهد در واقع آمريكا را قدم به قدم به پرتگاه نزديكتر مي كند.
ايشان با تأكيد بر اينكه آمريكا، دنياي اسلام و عواطف مسلمانان را دست كم گرفته است، تصريح كردند: آنها تصور مي كردند كه بازي پيچيده كنوني در عراق را بسادگي خواهند برد اما قطعا چنين نخواهد شد و طعم تلخ شكست را خواهند چشيد.
مقام معظم رهبري، اقدام نظاميان اشغالگر آمريكايي در هتك حرمت عتبات عاليات را اقدامي غير قابل تحمل براي مسلمانان و شيعيان خواندند و تأكيد كردند: دنياي اسلام به اين مساله حساسيت فوق العاده اي دارد و اين اقدام، خشم مسلمانان را برمي انگيزد و دنياي اسلام طوفاني خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: هنگامي كه انسانها با انگيزه وارد ميدان شوند هيچ قدرت و نيرويي توان پايداري در مقابل آنان را نخواهند داشت.
در اين ديدار قبل از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي محمدعلي انصاري رئيس ستاد برگزاري سالگرد ارتحال امام (ره) ضمن ارايه گزارشي از فعاليتهاي انجام گرفته براي برگزاري هر چه باشكوهتر پانزدهمين سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: بيش از يك ميليون نفر براي حضور در مراسم سالگرد رحلت امام خميني (ره) اعلام آمادگي كرده اند و همزمان با ايام سالگرد امام (ره)، كنگره «انديشه امام از نگاه انديشمندان جهان» نيز برگزار خواهد شد.

پاسخ هاي كوتاه خاتمي به پرسش هاي خبرنگاران
006759.jpg
دولت - خبرنگار همشهري: روز گذشته خبرنگاران رسانه هاي گروهي براي ديدار و گفت وگو با اعضاي هيأت دولت به رياست جمهوري دعوت شدند.
پس از پايان جلسه دولت، سيدمحمد خاتمي در جمع خبرنگاران كه در حال طرح پرسش هاي متعدد خود بودند گفت امروز قصد مصاحبه ندارد.ولي خبرنگاران بدون توجه به اين قصد رئيس جمهوري سئوال هاي خود را مطرح كردند.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره اقدامات دولت در مبارزه با گرانفروشي گفت: اين سئوال را از وزير بازرگاني بپرسيد كه در اين زمينه اقدامات خوبي را انجام داده است.خاتمي درباره سالگرد دوم خرداد گفت: مبارك است انشاءالله (و به طعنه گفت) من كه هجده خردادي هستم.
رئيس جمهوري درباره فرودگاه امام خميني و مسائل مربوط به آن گفت: فرودگاه امام خميني نيز انشاءالله باز مي شود.
وي درباره پايان كار هيأت پيگيري زندانيان سياسي گفت: در اين باره بايد قوه قضائيه اظهار نظر كند.
رئيس جمهوري درباره زمان ارائه اظهارنامه فعاليت هاي هسته اي ايران به آژانس گفت: در اين زمينه در حال كار هستيم و آن را ارائه خواهيم داد.وي افزود: اين پرونده در حال پيگيري است و براساس روال طبيعي اش به پيش مي رود.
خاتمي در پاسخ به سئوالي درباره احضارهاي جديد دانشجويان گفت: خوشبختانه رئيس دادگستري اعلام كرد كه احضاري ديگر وجود ندارد و ما معتقد به انجام مسائل انضباطي هستيم.
خاتمي درباره برخي تحركات اخير بر سر مسائل مربوط به جزاير سه گانه گفت: تكليف اين مسئله روشن است و انشاءالله مشكلي پيش نمي آيد.
وي در پايان از سفر شنبه آينده خود به شهر خرمشهر خبر داد.
رئيس جمهور پس از اين پرسش و پاسخ كوتاه، ساختمان دولت را ترك كرد.
كمك رئيس جمهور
براي تأسيس تلويزيون خصوصي
معاون رئيس جمهوري كمك سيد محمد خاتمي به راه اندازي يك شبكه خصوصي تلويزيوني در خارج از كشور را تأييد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمدعلي ابطحي ديروز پس از پايان جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص كمك ۴۰۰ هزار دلاري رئيس جمهوري به بهروز افخمي براي راه اندازي شبكه تلويزيوني گفت: وجود رسانه هاي گوناگون خوب است ولي تاكنون اين امر محقق نشده بود و لذا در حال حاضر كارهاي اجرايي اين پروژه در دست بررسي است. ابطحي تأكيد كرد كه اين شبكه در خارج از كشور راه اندازي مي شود زيرا ايجاد شبكه هاي خصوصي در داخل كشور اشكال قانون اساسي دارد.
ابطحي در مورد تمام شدن كار هيـأت پيگيري وضعيت زندانيان سياسي در دولت و احتمال آزادي زندانيان گفت:  من شخصا آدم بدبيني هستم ولي اميدوارم آنها كه خوشبين هستند به نتيجه برسند.
وي در مورد سالگرد دوم خرداد، آن را اتفاق ملي و از منافع بزرگ تاريخي خواند و گفت: بعد از دوم خرداد تلاش هايي صورت گرفت كه حادثه دوم خرداد كمرنگ شود اما چون دوم خرداد يك مسأله ملي است با شرايط مختلفي كه پيش مي آيد از بين
نخواهد رفت.

كاردار ايران در لبنان:
۴ ديپلمات ايراني در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند
الشرق الاوسط به نقل از كاردار سفارت ايران در لبنان نوشت: دولت ايران مداركي دارد كه نشان مي دهد چهار ديپلمات ايراني كه به دست نيروهاي لبناني در سال ۱۹۸۲ ربوده شده اند، در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند.
به گزارش ايسنا به نقل از اين روزنامه چاپ لندن حميدرضا دهقاني درباره ارتباطات موجود جهت آزادسازي ديپلمات هاي ايراني گفت: ما به واسطه وجود سمير قنتار در زندان هاي اسرائيل برخي از مدارك را به دست آورديم كه اين مدارك تأكيد مي كند چهار ديپلمات ايراني در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند و ما هميشه بر آزادسازي اين ديپلمات هاي ايراني توسط اسرائيلي ها تأكيد داريم.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي:
پرونده هسته اي ايران به حالت عادي باز مي گردد
نماينده  ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي  به خبرگزاري فرانسه گفت كه وي تصور مي كند آژانس به دليل همكاري بسيار خوب ايران و به دست آمدن نتايج سازنده از اين همكاري ها، بتواند پرونده  هسته اي ايران را به حالت عادي  برگرداند.
به گزارش ايسنا، پيروز حسيني، نماينده  جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره تصريح كرد: عادي سازي پرونده به آن معني نيست كه آنها بايد تحقيقات را متوقف كنند، بلكه به آن معناست كه ديگر نيازي نيست تا موضوع ايران به عنوان يك پرونده  ويژه در دستور كار آژانس قرار بگيرد.خبرگزاري فرانسه سه شنبه به نقل از ديپلمات هايي كه نامي  از آنها نبرد، ادعا كرده بود كه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي قادر نخواهند بود تا اواسط ماه ژوئن بازرسي هسته اي شان را در ايران به پايان رسانند.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از يك ديپلمات نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش داد كه دليل اين امر تاخير در از سرگيري هاي بازرسي ها در مارس گذشته است و هم چنين روند آزمايش نمونه هاي محيطي زمان زيادي را نياز دارد.

كوتاه از سياست ايران
دمكراسي موردنظر آمريكا قلابي است
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : همه  كشورهاي  عربي  بر تماميت  ارضي  كشور عراق  تأكيد دارند.
به گزارش ايرنا مهدي  كروبي  ديروز طي سخنراني  خود در جمع راهپيمايان  تهراني  افزود: چندي  پيش  در سفر به  كشور اردن  با مقاماتي  از كشورهاي  عربي  ديدار داشتم  و ديدگاه  آنان  را در اين  زمينه  شنيدم .
وي  اظهار داشت : ملت  ايران  خواستار حفظ تماميت  عراق  است  كه  اين  خواسته همه  كشورهاي  اسلامي است .
كروبي  با اشاره  به اينكه  اشغالگران  سعي  بر ايجاد جنگ هاي  داخلي  در عراق دارند، بر توجه  مردم  اين  كشور به  نظرات  و رهنمودهاي  آيت الله  سيستاني  مرجع شيعيان  عراق  تأكيد كرد.وي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  نظرات  آيات  عظام  فاضل  لنكراني ، مكارم شيرازي ، نوري  و همچنين  مقام  معظم  رهبري  درخصوص  وضعيت  كشور عراق  و هتك حرمت  اماكن  مقدسه  اشاره  كرد و افزود: پيرو سخنان  اين  بزرگان  به  اشغالگران نصيحت  مي كنم  كه  اين  سياست  در پيش  گرفته  در عراق  غلط است .وي  ضمن  قلابي  خواندن  دمكراسي  مورد نظر آمريكاييان  در عراق ، دليل  اشغال و شعار برپايي  دمكراسي  در اين  كشور را ايجاد فرصت  براي  اجراي  برنامه هاي آريل  شارون نخست  وزير رژيم  اشغالگر قدس ، عنوان  كرد.
كروبي  خطاب  به  اشغالگران  گفت : ملت  عراق  ملت  رشيدي  است  كه  داراي  تاريخ و صاحب  علما و انديشمنداني  است  بنابر اين  بگذاريد خود براي  سرنوشت كشورشان  تصميم  بگيرند.
وي  افزود: شما كه  سخن  از راي به  ميان  مي آوريد ما نيز مي گوييم  راي، پس  بگذاريد مردم  عراق  مستقيما براي  تعيين  حكومت  خود راي  دهند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، همچنين  از ملت  آمريكا خواست  تا بر دولت  خود براي  كناره گيري  از اشغال  و تجاوز فشار وارد آورد و مردم  عراق  زير نظر سازمان  ملل  و با راهنمايي  متفكران  عراقي  بر كشور خود حاكم  شوند.
پيام فرمانده كل ارتش به مناسبت سوم خرداد
امير سرلشكر «محمد سليمي» فرماندهي كل ارتش جمهوري اسلامي ايران به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر با صدور پيامي با گراميداشت آن روز، تأكيد كرد: انديشه هرگونه تجاوز و تعدي به اين سرزمين مقدس به شدت سركوب خواهد شد.
به گزارش ايسنا در اين پيام آمده است: در اين روز سرنوشت ساز، ارتشيان غيور و پيشگام با ياري ساير نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و با اطمينان از وعده نصرت الهي، انديشه تنبيه متجاوزين و بيرون راندن بعثيون سفاك از وجب به وجب خاك وطن تا پشت مرزهاي بين المللي را به اجرا درآوردند و با نمايش قدرت و اراده خويش به جهانيان، باور نفوذ نظامي به سد پولادين حريم ميهن را در اذهان تمام بدخواهان عالم به انديشه اي ناممكن مبدل ساختند.
مجلس هفتم كميسيون مبارزه با فساد تشكيل مي دهد
منتخب مردم تهران در مجلس هفتم گفت: كارگروه مبارزه با فساد پيشنهاد كرده است كه براي مبارزه با فساد كميسيوني به نام كميسيون مبارزه با فساد در مجلس هفتم تشكيل شود.
حسين شيخ الاسلام در گفت وگو با (ايسنا)، افزود: منتخبان مجلس هفتم كارگروهي به نام كارگروه مبارزه با فساد بوجود آوردند و پس از بحث و بررسي در اين كارگروه به اين نتيجه رسيديم كه فساد به صورت سازمان و تشكيلاتي در كشور رواج دارد و بايد به صورت سازماندهي و تشكيلاتي با آن مبارزه كنيم به همين بابت اين كارگروه پيشنهاد داد كه در مجلس هفتم كميسيون مبارزه با فساد بوجود آيد البته اكنون بحث بر سر اين است كه اين كميسيون تخصصي باشد يا عادي و ديگر نمايندگان نيز بتوانند در آن حضور داشته باشند.وي كه يكي از منتخبان ائتلاف آبادگران ايران اسلامي است، همچنين اظهار داشت: در همايش منتخبان مجلس هفتم پيشنهاد شده است كه كميسيون امنيت ملي به سه كميسيون سياست خارجي، دفاع و امنيت داخلي تقسيم شود.
شيخ الاسلام در پايان افزود: مبارزه با فساد بايد به صورت تشكيلاتي باشد و اگر قرار است كه كميسيوني در مجلس به خاطر اين امر بوجود آيد بايد به صورت تخصصي باشد.
مذاكرات آمريكا و روسيه درباره ايران
جان  بولتون  معاون  وزير امورخارجه  آمريكا در امور امنيت  بين المللي  و خلع سلاح  كه در مسكو به سر مي برد برنامه  هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  را با مقامهاي  روسي  مورد بحث  و بررسي  قرارخواهد داد.
به گزارش ايرنا روزنامه  ورميانووستي  با اعلام  اين  خبر به  نقل  از سفارت  آمريكا درمسكوافزود:بولتون  در مدت  حضورش  در روسيه  با مقامهاي  وزارتخانه هاي  امور خارجه ، صنايع  و انرژي ،آژانس  فضايي  فدرال  و آژانس  انرژي  اتمي فدرال  ديدار وگفت  وگو خواهد كرد.
بنا به اين گزارش همكاريهاي  هسته اي  ايران  و روسيه  كه  آمريكا بشدت  مخالف  آن است  موضوع  ديگر مذاكرات  بولتون  با طرف هاي  روس  را تشكيل مي دهد.
مقامهاي  روسي  در ماههاي  اخير بلافاصله  پس  از درخواست  مقامهاي  آمريكايي مبني  بر قطع  همكاري  هسته اي  اين  كشور با جمهوري  اسلامي ايران  از خود واكنش نشان  داده اند.
آنها ضمن  بي پايه  واساس  خواندن  ادعاي  آمريكا مبني  بر تلاش  ايران  براي دستيابي  به  سلاح  اتمي برتداوم  همكاريهاي  هسته اي  با كشورمان  تأكيد كردند.
درآخرين  مورد ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  دو روز پيش  در ديدار باخرازي  روابط جمهوري  اسلامي ايران  وروسيه  را بسيار عالي  و مستحكم  توصيف  وتأكيد كرد كه  گسترش  رابطه  با تهران  دراولويت  سياست  خارجي  كشورش  قراردارد.
دادگاه رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي
۲۷ تيرماه تشكيل مي شود
رئيس  كل  دادگستري  استان  تهران  اعلام  كرد: پرونده  مرگ  «زهرا كاظمي» خبرنگار ايراني تبار كانادايي ، روز ۲۷ تيرماه  امسال  در مجتمع  ويژه  جنايي تهران  مورد رسيدگي  قرار خواهد گرفت .
عباسعلي  عليزاده ، ديروز به  ايرنا گفت : مقدمات  رسيدگي  به  اين  پرونده  از جمله  تحقيقات  و امور كارشناسي و بازپرسي  آن فراهم  شده  است  و پرونده  براي  رسيدگي  مشكلي  ندارد.
وي ، خاطرنشان  كرد: به پرونده  مرگ  زهرا كاظمي طبق  قوانين  جمهوري  اسلامي ايران  رسيدگي  مي شود و دستگاه  قضايي  كه  مجري  قوانين  قضايي  است ، سعي  دارد عدالت  كامل  در رسيدگي  به  آن رعايت  شود.
رئيس  كل  دادگستري  تهران  با بيان  اينكه  اصل  بر اين  است  كه  دادگاه مذكور بطورعلني  برگزار شود، گفت : تشخيص  علني  يا غيرعلني  بودن  اين  دادگاه به  عهده  رياست  دادگاه  رسيدگي كننده  است  و تاكنون  در اين  مورد چيزي  اعلام نشده  است .
وي  در عين  حال  گفت  كه  به  نظر مي رسد دادگاه ، بصورت  علني  برگزارشود.
عليزاده ، افزود: درصورتي  كه  دادگاه  علني  برگزار شود، بطور طبيعي  شركت همه  آزاد خواهد بود.
اولين  جلسه  دادگاه  زهرا كاظمي ۱۵ مهرماه  پارسال  برگزار شد. در ارتباط با اين  پرونده ، پنج  نفر از سوي  دادسراي  جنايي  بازداشت  شده بودند كه  بعدا از چهارتن  از آنان  رفع  اتهام  شد.
رزمايش دريايي در روز آزادي خرمشهر
همزمان  با سالروز آزادسازي  خرمشهر، به  منظور بزرگداشت  اين  مهم  و نمايش صلابت  و اقتدار دريادلان  سفيد پوش  نيروي  دريايي  ارتش  جمهوري  اسلامي ، رزمايش دريايي ، هوايي  و آبخاكي  سلمان  ۸۳ در محدوده  آبهاي  شمال  خليج  فارس  حدفاصل بوشهر و جزيره  خارك  برگزار مي شود.
سخنگوي  رزمايش  سلمان  ۸۳ درگفت  وگو باايرنا دربوشهرافزود:اين رزمايش  از سوم  خردادماه  بارمز (خرمشهر را خدا آزادكرد) به  مدت  شش  روز درهفت  مرحله  باشركت  يگانهاي  منطقه  دوم  و يكم  دريايي  نداجا و يگانهاي  پروازي و پشتيباني  نيروي  هوايي  نهاجا اجرا خواهد شد.
ناخدا دوم  عرشه  «محمدرضا عباسيان» افزود: در اين  رزمايش  يگانهاي  شناوري مناطق  يكم  و دوم  نداجا،پروازي  نهاجا، غواصي ، چتر بازي ،تفنگداران  دريايي هلي  برن  نيروهاي  عمل كننده  و هواپيماهاي  پشتيباني  ۱۳۰ حضور خواهندداشت .

ديدار موسوي لاري با وزيران كشور قطر، افغانستان و تاجيكستان
وزير كشور ديروز در حاشيه كنفرانس بين المللي همكاريهاي امنيت منطقه و پليس افغانستان در قطر بطور جداگانه با وزيران كشورهاي قطر، افغانستان و تاجيكستان ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور موسوي لاري در اين ديدارها به لزوم توجه جدي اين كنفرانس به مسأله امنيت منطقه اي و نقش افغانستان بر آن تأكيد كرد و گفت: امنيت افغانستان، امنيت كشورهاي همسايه نيز محسوب مي شود.
وي در ديدار با شيخ حمدبن ناصر بن جاسم ال ثاني وزير مشاور در امور داخلي قطر تصريح كرد: افغانستان دو دهه بي ثباتي را پشت سر گذاشته و امروز در شرايطي است كه تلاش دارد اراده مردم خود را بر كشور حاكم كند.
وزير كشور با اشاره به وجود مشكلات متعدد در مرزهاي افغانستان گفت: مسأله كنترل موادمخدر كه همه ما نگران آن هستيم بايد به طور جدي در اين اجلاس مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا ممكن است توليد موادمخدر به حدود ۵ هزار تن در سال جاري برسد.
موسوي لاري در ديدار با وزير كشور قطر اظهار داشت: اگر به مسايل و پايگاههاي مرزي افغانستان توجه نشود، ناامني آنجا به ساير مناطق سرايت مي كند، همانطور كه از طريق كشورهاي همسايه ديگر ممكن است اين اتفاق بيافتد.
براساس اين گزارش، موسوي لاري همچنين در ديدار با جلالي وزير كشور افغانستان با بيان ضرورت تجهيز و آموزش نيروهاي پليس افغانستان، ساخت جاده هاي مواصلاتي، پاسگاههاي مرزي و ساماندهي پليس شهري را از عوامل موثر در تأمين امنيت مرزي آن كشور با همسايگان خود دانست.
وي افزود: نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در راستاي توافقات انجام شده، تاكنون تعدادي از تجهيزات موتوري را تحويل پليس افغانستان داده و بزودي بخش ديگري از آنها را نيز به پليس آن كشور تحويل خواهد داد.
در اين ديدار، وزير كشور افغانستان نيز از همكاريهاي ارزنده جمهوري اسلامي ايران در تأمين امنيت و تثبيت آرامش در آن كشور قدرداني و نقش مثبت ايران در افغانستان را فراموش نشدني توصيف كرد.
براساس اين گزارش همچنين موسوي لاري در ديدار با خيرالدين عبدالرحيم وزير امنيت تاجيكستان در خصوص ارتقاء همكاريهاي امنيتي در مرزهاي كشورهاي همجوار با افغانستان مذاكره كرد.

در راهروهاي مجلس
* اكبر اعلمي نماينده تبريز با توجه به ناكام ماندن تحقيق و تفحص از پرونده استات اويل در مجلس ششم گفت اولين و مهمترين سئوال من در مجلس هفتم در اين زمينه است و قطعا ماجراي رشوه گيري در اين پرونده را در مجلس بعدي پيگيري مي كنم.
* حدود ۱۵۰ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با انتشار نامه اي ضمن اعلام انزجار از عملكرد اشغالگران عراق پيشنهاد دادند كميته دفاع از حقوق ملت مظلوم عراق تشكيل شود.
* گزارش تحقيق و تفحص از صنعت چاي كشور و همچنين تحقيق و تفحص از مديران پروازي ديروز در صحن علني مجلس قرائت شد. قرائت اين تحقيق و تفحص در مورد واردات چاي با مشكلات جدي روبرو بود.
* حاتم نارويي نماينده مردم بم در مجلس با اشاره به مشكلات مردم زلزله زده بم خواستار توجه جدي تر نمايندگان به اين مسأله شد. وي افزود: پس از گذشت ۵ ماه از اين واقعه متأسفانه گرفتاري هاي زيادي براي مردم اين منطقه وجود دارد. گويي اين مسأله كم كم دارد فراموش مي شود.
* محمد محمدرضايي كه در اعتراض به عدم پيگيري گزارش تحقيق و تفحص از ناوگان هوايي كشور در مجلس تحصن كرده بود تصريح كرد تا روشن شدن تكليف اين گزارش تحصن خود را ادامه مي دهم.
* علي حسيني رئيس هيأت تحقيق و تفحص از انتخابات ضمن اعلام اين كه گزارش اين تحقيق، روز يكشنبه آينده در صحن علني قرائت مي شود افزود: براساس اين گزارش تخلفاتي در زمينه انتخابات مجلس هفتم صورت گرفته است. پيش از اين وي اعلام كرده بود بنابه دلايل مختلف اين گزارش در صحن علني قرائت نمي شود.

نشست نمايندگان مجمع ادوار مجلس با كروبي
نشست مشترك نمايندگان مجمع ادوار مجلس با مهدي كروبي يكشنبه آينده برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، دومين نشست رسمي نمايندگان مجمع ادوار مجلس با حضور مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي يكشنبه آينده سوم خردادماه در سالن اجتماعات مجلس برگزار خواهد شد.
در اين نشست برخي از گروه هاي دوم خرداد و مجمع روحانيون مبارز به دبيركلي مهدي كروبي نيز حضور خواهند داشت و موضوعاتي نظير بازسازي جبهه دوم خرداد و انتخابات آتي رياست جمهوري مطرح خواهد شد. اولين نشست مجمع ادوار نمايندگان روز سه شنبه بيست و نهم ارديبهشت برگزار شد.

حمله به بلر در پارلمان
نشست پرسش و پاسخ نخست وزير انگليس در پي پرتاب يك بسته مشكوك به سوي وي معلق شد.اين نشست كه ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلي آغاز شده بود قرار بود دست كم دو ساعت ادامه يابد.به گزارش ايرنا از لندن هنگامي كه بلر در حال سخنراني بود يكي از تماشاچيان حاضر در صحن مجلس عوام بسته مشكوكي حاوي پودر بنفش رنگ را به سوي وي پرتاب كرد كه به پشت بلر اصابت كرد.اين دومين بار در چند ماه گذشته است كه نشست پرسش و پاسخ هفتگي بلر در مجلس عوام معلق مي شود.گفته شده فردي كه بسته مشكوك را به سوي بلر پرتاب كرده از مخالفان جنگ عراق بوده است. دولت انگليس اعلام كرد كه پودر مورد استفاده فرد مهاجم سمي نبوده است.

تجمع اعتراض آميز در مقابل سفارت انگليس به خشونت كشيده شد
ديروز در پايان راهپيمايي عليه آمريكا در تهران، تعدادي از تظاهركنندگان با تجمع در مقابل سفارت انگليس در تهران شعارهايي عليه سياستهاي اين كشور در عراق سر دادند.
به گزارش خبرگزاريهاي داخلي، تعدادي از تجمع كنندگان با نيروهاي انتظامي درگير شدند كه بر اثر سنگ پراكني  حاضران، تعدادي از شيشه هاي ساختمان سفارت انگليس شكسته شد.خبرگزاري ايسنا نيز در خبري اعلام داشت كه در خلال درگيري هاي مذكور پرچم سفارت پايين كشيده شد.
از سوي ديگر خبرگزاري فارس درخبري از محل تجمع گزارش داد كه درخلال اين مراسم، سه نارنجك در ضلع شرقي سفارت منفجر شد كه به كسي آسيب نرسيد.
خبرگزاري مهر نيز با انعكاس خبر مخابره شده از سوي خبرگزاري فرانسه در خصوص تجمع ديروز مقابل سفارت انگليس گزارش داد: در اين اجتماع اعتراض آميز برخي از شركت كنندگان بمب هاي آتشزا (كوكتل مولوتف) به سمت سفارت پرتاب كردند.
خبرگزاري مذكور تظاهركنندگان را صدها جوان ايراني معرفي كرد.

برنامه هاي ارتش به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر اعلام شد
سرپرست  سازمان  حفظ آثار و ارزشهاي  دفاع  مقدس  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران با اعلام  ويژه  برنامه هاي  ارتش  به  مناسبت  سوم  خرداد ماه ، سالروز آزادسازي خرمشهر از اجراي  هفت  رزمايش  نظامي توسط نيروهاي  سه  گانه  ارتش  خبر داد.
امير سرتيپ  علي  متقي  ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: رزمايش هاي  نيروهاي  سه گانه  ارتش  به  مناسبت  آزادسازي  خرمشهر از ۲۶ اردبيهشت ماه  آغاز شده  است  و تا اوايل  خرداد ماه  ادامه  دارد.
وي  خاطرنشان  كرد: رزمايش هاي  شيراز، بندرعباس  و اتحاد ۸۳ در چابهاردرحال  انجام  است  و رزمايش  رعد در بندرعباس  از سوم  خردادماه  آغاز مي شود.
سرپرست  سازمان  حفط آثار و ارزشهاي  دفاع  مقدس  همچنين  از برگزاري رزمايش  در بوشهر با حضور يگانهاي  شناوري  و پروازي ، رزمايش  در خرمشهر باحضور يگانهاي  غواصي ، شناوري  و رزمايشي  ديگر در بندرانزلي  با شركت  يگانهاي شناوري  خبر داد.
امير متقي  ادامه  داد: همزمان  با سوم  خرداد ماه  رژه  نيروهاي  سه  گانه ارتش  در شهر خرمشهر با مشاركت  نيروهاي  زميني ، دريايي  و هوايي  ارتش  انجام مي شود.
امير متقي  افزود: مراسم  شكرگزاري  به  مناسبت  فتح  خرمشهر با شركت يگانهاي  منتخب  ارتش ، سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي ، نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي ايران  و وزارت  دفاع  و پشتيباني  نيروي  مسلح  در سوم  خردادماه  در حرم مطهرامام  خميني  (ره ) اجرا مي شود.
وي همچنين گلباران مزار شهدا را از ديگر برنامه هاي ارتش به مناسبت سوم خردادماه اعلام كرد.

سرويس ضدجاسوسي آلمان اعلام كرد:
گروه رجوي تشكيلاتي تروريستي است
در گزارش سالانه سرويس ضد جاسوسي آلمان از تشكيلات رجوي به عنوان يك گروه تروريستي نام برده شده است، كه سعي مي كند، ژست يك اپوزيسيون دموكراتيك را به خود بگيرد.
به گزارش ايسنا از برلين در گزارش سالانه سرويس ضد جاسوسي آلمان كه روز سه شنبه در برلين انتشار يافت از گروهك منافقين به عنوان تنها سازمان تروريستي ايراني در آلمان نام برده شده است.
در اين گزارش آمده است، شاخه نظامي منافقين كه با حمايت صدام حسين، ديكتاتور پيشين عراق و دشمن خوني ايراني ها تجهيز شده بود در فاصله سال هاي ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۱ عمليات تروريستي متعددي در ايران انجام داده است. در گزارش اداره ضد جاسوسي آلمان با اشاره به تحولات عراق در سال گذشته آمده است، خلع سلاح اين تروريست ها از سوي آمريكايي ها در عراق باعث شده است كه توانايي سازمان تروريستي منافقين در زمينه انجام حملات تروريستي محدود شود. در بخش ديگري از گزارش مزبور آمده كه مدتي است كه منافقين تلاش مي كنند، با گرفتن ژست دموكراتيك كشورهاي غربي را متقاعد سازند كه نام اين گروه را از ليست سازمان ها و گروه هاي تروريستي حذف كنند.
در گزارش سالانه سرويس ضد جاسوسي آلمان با اشاره به فعاليت گسترده گروهك منافقين در كشورهاي غربي آمده است، گروه مسعود رجوي در پوشش سازمان هاي انسان دوستانه به ويژه تحت لواي «صندوق حمايت از آوارگان ايراني» مستقر در هامبورگ به جمع آوري پول از مردم پرداخته است، تا از اين طريق نحوه استفاده از اين پول ها را كه صرف انجام عمليات تروريستي در ايران مي شود، پنهان سازد.
در بخش ديگري از گزارش سال ۲۰۰۳ سرويس ضد جاسوسي آلمان كه به معرفي گروه هاي تروريستي اختصاص دارد، از گروهي با عنوان حزب كمونيست كارگري ايران نيز به عنوان يكي از گروه هاي اپوزيسيون خارجي ايران نام برده شده است.

درپي انصراف سونيا گاندي
حزب كنگره من ماهون سينگ را براي تصدي نخست وزيري هند معرفي كرد
006756.jpg
درپي انصراف سونيا گاندي، بيوه راجيوگاندي و رئيس حزب كنگره از قبول پست نخست وزيري هند، حزب كنگره كه همراه با احزاب ائتلافي خود اكثريت كرسي هاي مجلس چهاردهم هند را كسب كرده من ماهون سينگ را براي تصدي نخست وزيري هند معرفي كرد. سينگ كه يك سيك است وزير دارايي و معمار اصلاحات اقتصادي هند در اوايل دهه ۱۹۹۰ به شمار مي رود.
پس از پيروزي حزب كنگره، ابتدا رهبران اين حزب سونيا گاندي را براي تصدي پست نخست وزيري هند معرفي كردند اما سونيا گاندي كه ايتاليايي الاصل است درپي گسترش انتقاد حزب بي.جي.پي درخصوص اصالت خارجي او از پذيرش پست نخست وزيري خودداري كرد.
همچنين سونيا گاندي تقاضاي دوباره رهبران ارشد حزب كنگره هند از وي براي تعبير ديدگاه خود درخصوص نامزدي پست نخست وزيري هند را رد كرد.
رهبران برجسته حزب كنگره ازجمله ماهون سينگ، احمد پاتيل و ناتوار سينگ بعدازظهر ديروز تلاش دوباره اي را آغاز كردند تا سونيا گاندي را وادار كنند نسبت به تصميم خود در عدم پذيرش پست نخست وزيري تجديدنظر كند.
«اوسكر فرناندز» يكي از رهبران حزب كنگره روز چهارشنبه بعد ازديدار با سونيا گاندي به خبرنگاران گفت: وي حاضر نيست در تصميم خود تجديدنظر كرده و نامزدي نخست وزيري هند را قبول كند.
با اين حال سونيا گاندي پذيرفته است كه سمت رهبري حزب كنگره را برعهده داشته باشد.درپي معرفي سينگ به عنوان نخست وزير آينده بازارهاي مالي هند واكنش مثبت نشان دادند.

ژاپن نفت ايران را به كشورهاي عربي ترجيح مي دهد
روزنامه انگليسي فايننشال تايمز گزارش داد: ژاپن نفت منابع انرژي ايران را به كشورهاي عربستان سعودي و امارات متحده عربي ترجيح داد.
اين روزنامه انگليسي به افزايش ۲۵درصدي وابستگي ژاپن به منابع نفتي خاورميانه اشاره كرد و نوشت: دولتمردان ژاپني به دنبال افزايش اين وابستگي در پي جايگزين براي كشورهاي عربي هستند.
ژاپن براي ايجاد تنوع در منابع تامين انرِژي و دوري از سياست اعمال قيمت از سوي كشورهاي عربستان سعودي و امارات متحده عربي، براي تامين انرژي خود متوجه ايران شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |