يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۷
تهرانشهر
Front Page

خاطرات آنروز به ياد ماندني
خرمشهر آزاد شد
جشن شادي تهراني ها - همراه بقيه مردم ايران - بايد ديدني باشد. اگرچه هيچ وقت حس آن روز تكرار نمي شود. حسي كه با اعلام ناگهاني خبر همه جا را زير و رو كرد و طعم پيروزي را به ايراني ها چشاند
007944.jpg
تنها گفتن يك جمله از راديو كافي بود تا در همه شهر غوغا شود. در همه شهر كه يعني در همه ايران. همه مردم به خيابان ها ريختند و جعبه هاي شيريني بود كه دست به دست مي شد. ماشين ها بوق مي زدند و همه از ته دل شادي مي كردند. اتفاقي كه تيتر اول روزنامه ها شد: خرمشهر آزاد شد.
سالروز آزادي خرمشهر از آن روزهايي به ياد ماندني است كه در قلب مردم حك شده و به اين سادگي ها از ذهن مردم جداشدني نيست.
سوم خرداد از سال ۶۱ به اين طرف هميشه يكي از جشن هاي ملي ما بوده و به همين دليل همه نهادها و سازمان هاي فرهنگي هر سال برنامه هاي خاصي براي رونق بخشيدن به اين جشن تدارك مي بينند. برنامه هايي كه در زير آمده تنها بخش كوچكي از مراسمي است كه در گوشه هاي مختلف شهر دريكي دو روز گذشته و امروز برگزار شده و يا خواهد شد.
روز يكشنبه در فرهنگسراي ارسباران مي توانيد در مراسم يادمان «حماسه سوم خرداد» شركت كنيد. اين مراسم با مسابقه دو دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي افتتاح مي شود. مسير مسابقه هم از تقاطع بزرگراه مدرس و خيابان ميرداماد تا فرهنگسراي ارسباران است. بعد از مسابقه از ساعت ۱۷ الي ۱۹ مراسم در فرهنگسرا ادامه خواهد داشت.
سخنراني دكتر جلالي استاد دانشگاه و شعرخواني عليرضا سپهر شاعر و نويسنده از ديگر برنامه هاي اين مراسم است. با نمايش قسمتي از «شهري در آسمان» شهيد آويني، يكي از قسمت هاي برنامه روايت فتح كه به فتح خرمشهر اختصاص دارد،برنامه ادامه خواهد داشت. در پايان هم به نفرات برتر مسابقه دو، جايزه اهدا مي شود.
اولين نمايشگاه تحقيقاتي هشت سال دفاع مقدس هم همزمان با اين روزها افتتاح شده. اين نمايشگاها از دوم تا هفتم خرداد همه روزه از ساعت ۹ الي ۱۸ در ساختمان مجاور بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برپاست. اين ساختمان در خيابان شهيد مطهري، خيابان ميرعماد واقع است.
نمايش هاي خياباني با موضوع آزادسازي خرمشهر و دفاع مقدس در فرهنگسراهاي سطح شهر و مراكز فرهنگي سراسر كشور، برپا شدن ايستگاه هاي صلواتي كه شربت و شيريني توزيع مي كنند و صداي نوحه هاي خاطره انگيز زمان عمليات فتح المبين و بيت المقدس از بلندگوهاي كنار ميزهايشان بلند است، ديدار با خانواده شهداي دوران دفاع مقدس، برگزار شدن مانور موتورسوارهاي ناجا كه مهارت هايشان را به نمايش مي گذارند، نمايش فيلم هاي برگزيده دفاع مقدس در مراكز فرهنگي، مسابقه خاطره نويسي خاطرات سبز در مجتمع فرهنگي بلال، صداوسيما، آغاز هشتمين جشنواره كتاب دفاع مقدس و كلنگ زني طرح يادمان سه پرچم مقاومت و پيروزي در يكي از پارك هاي اصلي تهران از جمله برنامه هاي ديگري هستند كه امروز چهره شهر تهران را با روزهاي پيش متفاوت مي كنند.
جشن شادي تهراني ها - همراه بقيه مردم ايران - بايد ديدني باشد. اگرچه هيچ وقت حس آن روز تكرار نمي شود. حسي كه با اعلام ناگهاني خبر همه جا را زير و رو كرد و طعم پيروزي را به ايراني ها چشاند. در جشن بزرگ سوم خرداد همه ما به دنبال آن طعم شيرين هستيم كه باز هم زير دهانمان مزه كند و وقتي به هم شهري هايمان نگاه مي كنيم اشك توي چشم هايمان حلقه بزند. خرمشهر، شهر همه ايراني هاست.

ناديده از رضاخان
باز هم بشنويد از هفته ميراث فرهنگي. آثار ناديده اي از بهزاد، مينياتوريست معروف ايراني در موزه بهزاد و آثار ناديده اي هم از استاد ميرعماد، خوشنويس معروف، در موزه ميرعماد به نمايش درآمده است. وسايل شخصي رضاشاه شامل لباس هاي نظامي، چكمه ها، رختخواب، كلاه، عصا و مدال هاي او در اتاق هاي مختلف كاخ سبز براي اولين بار به نمايش گذاشته شده و قرار است به طور دايمي در اين موزه به نمايش درآيد. قرار بود چادر رضاخان كه پيمان سعدآباد با حضور نمايندگاني از ايران، عراق، تركيه و انگليس زير آن به امضا رسيده هم به نمايش گذاشته شود، ولي به دليل نياز زياد به مرمت، نمايش آن فعلا منتفي شده است.
گفتني است دو اثر از ۲۰ اثر به نمايش درنيامده بهزاد را دكتر روشن آبادي و خانم جهان، دو نفر از مجموعه داران به موزه بهزاد هديه داده اند.
اگر مي خواهيد همه اين چيزها تا به حال ناديده را ببينيد فقط كافي است به سعد آباد برويد. موزه ميرعماد، موزه بهزاد و كاخ، موزه سبز همه در اين مجموعه واقع شده اند.

مترجم دردها
امير مهدي حقيقت يكي از مترجمان جوان و خوش سليقه اين سال هاست. او چند سال پيش مجموعه داستان هاي جامپاليري را با عنوان مترجم دردها ترجمه كرد و يك رمان هم از او در دست ترجمه دارد كه به زودي به بازار خواهد آمد. اما جديدترين كار منتشرشده او «در ميان گم شدگان» است.
اين كتاب مجموعه اي از داستان هاي كوتاه دن چاون است. اين داستان ها را آقاي حقيقت از دو مجموعه «يك پايان جفت و جور» و «درميان گم شدگان» انتخاب كرده است. كتاب را نشر مركز در ۱۴۹ صفحه و با قيمت ۱۵۰۰ تومان منتشر كرده است.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
امروز در سالن ناصرخسرو كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران سه تا فيلم در ژانرهاي مختلف نمايش داده مي شود تا براي همه سليقه هاي سينمايي پاسخي وجود داشته باشد. ساعت ۱۴ شاهكار فدريكو فليني يعني جاده به نمايش در مي آيد. اين فيلم را فليني سال ۱۹۵۴ ساخته و آنتوني كوئين و جوليتا ماسينا نقش هاي اصلي اش را بازي مي كنند. دو شخصيت جلسومينا و زامپانوي اين فيلم براي هميشه در تاريخ سينما ماندگار شده اند. ساعت ۱۶ علاقه مندان به فيلم هاي خاص و اصطلاحا جشنواره اي ايران مي توانند فيلمي از سهراب شهيد ثالث را تماشا كنند به نام در غربت. ساعت ۱۸ فيلم نوستالژيك و دوست داشتني مري پاپينز به نمايش در مي آيد. چهره جولي اندروز با آن چهره معصومانه اش به همراه آهنگ هاي به ياد ماندني فيلم، مري پاپينز را به يكي از خاطره انگيزترين كلاسيك هاي تاريخ سينما تبديل كرده است. مري پاپينز را رابرت استيونس سال ۱۹۶۴ كارگرداني كرده و نسخه اي كه پخش مي شود، آن دوبله درخشان را هم همراه دارد.
تلويزيون 
افسوس! ليگ هاي اروپايي تمام شده اند و ديگر از پخش مستقيم بازي هاي سريA و ليگ برتر انگليس خبري نيست. حالا همه چيز تعطيل است تا چند هفته ديگر (دقيقا ۲۳ خرداد) و شروع مسابقات يورو۲۰۰۴. از طرفي يكشنبه ها يكي از روزهاي كسادي تلويزيون است. نه خبري از فيلم سينمايي در شبكه هاي مختلف هست و نه سريال پرطرفداري پخش مي شود. با اين حال اين چند تا پيشنهاد را داشته باشيد:
مجموعه شبه وسترن سواران كوچك ساعت ۱۹ از شبكه ۵ پخش مي شود. پهلوانان نمي ميرند را ساعت ۲۱ از شبكه ۲ ببينيد. مهمانپذير توبا همچنان دارد از شبكه ۱ پخش مي شود و سريال تكراري هلي كوپتر امداد را هم ساعت ۲۳ مي توانيد از شبكه تهران تماشا كنيد. امشب حدود ساعت ۲۳ (از آنجايي كه در تلويزيون هيچ چيز قابل پيش بيني نيست بايد اضافه كرد به احتمال زياد) برنامه سينماي حرفه اي از شبكه ۲ پخش مي شود. در ضمن يكشنبه شب ها ازشبكه يك برنامه ورزش و مردم هم پخش مي شود كه تماشايش مي تواند مفرح باشد.

خانه فرهنگ باستاني
كانون فرهنگي ابوسعيد تازه ترين مركز فرهنگي است كه شهرداري منطقه ۱۲ به زودي آن را افتتاح مي كند. اين كانون در محله سنگلج واقع است و پيش از آنكه به مركز فرهنگي تبديل شود يكي از قديمي ترين خانه هاي تهران بوده است. مي گويند اين خانه متعلق به شعاع الدوله، بيست و سومين پسر عباس ميرزا بوده. مجموعه شامل سه خانه با سه دوره زماني مختلف است. قديمي ترين خانه به دوره  احمدشاه بر مي گردد و تازه ترين اش مال زمان پهلوي اول است در احياء و مرمت اين خانه ها و تبديل كردنشان به خانه فرهنگ سعي شده نماي بيروني بناها بدون تغيير بماند و ارزش هاي تاريخي اش حفظ شود. اگردر منقطه ۱۲ ساكن هستيد در انتظار افتتاح اين خانه فرهنگ تاريخي باشيد. محوطه ۲ هزار متري اين مجموعه مي تواند جزو دنج ترين نقاط فرهنگي تهران باشد.

زندان  بلاتكليف
ديوار فرو ريخته اما زندان هنوز بلاتكليف است. نزديك به ۶ ماه از روزي گذشته كه ديوارهاي زندان قصر را در حركتي نمادين خراب كردند تا اين محل تبديل به مركز فرهنگي ، تفريحي شوداما هنوز طرح تغيير كاربري زندان آغاز نشده.
عبدالرضا زكائي، مشاور طرح مي گويد: «رسيدگي به وضعيت اين زندان تاريخي مستلزم تصميم گيري  هيات امناي زندان است. متاسفانه تاكنون اعضا هيات امنا درهيچ جلسه مشتركي در مورد ساماندهي زندان قصر شركت نكردند و برنامه مدون از سوي اين هيات به منظور آغاز عمليات اجرايي ارايه نشده.»
زندان قصر ديگر زندان نيست اما چيز ديگري هم نيست!

آلبرتو گوراسون
از خواندن اين خبر هيجان زده نشويد، براي استفاده از آن سه ماه وقت داريد.
نمايشگاهي از آثار هنري آلبرتوگوراسون در موزه هنر ملل متحد تاريخي - فرهنگي سعدآباد افتتاح شد. گوراسون نقاش، مجسمه ساز و طراح اسپانيايي كه در رشته هاي علوم اجتماعي و اقتصاد تحصيل كرده همراه با دو هنرمند ديگر از اوايل دهه ۷۰ ميلادي اولين نمونه هاي هنر مفهومي اسپانيا را در گالري «دور» به نمايش گذاشت. بين سال هاي ۱۹۸۰ تا۱۹۹۰ تصميم گرفت نمايشگاهي برگزارنكند تا در پايان قرن ۲۰ و ورود به قرن ۲۱ با تفكر دروني به مفهوم «خلاقيت تجسمي» در عرصه هاي هنري ظهور كند. درحال حاضر نمايشگاهي از آثار برگزيده او به عنوان دومين نمايشگاه از هنرمندان اسپانيايي در موزه هنر ملل سعدآباد به نمايش درآمده است اين نمايشگاه تا ۳ ماه ديگر بر پا است.

|  تهرانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |   سفر و طبيعت  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |