سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۹ - May 25, 2004
آغاز رزمايش دريايي ۸۳۲ در شمال غرب خليج فارس
رزمايش  دريايي  ۸۳۲ از ديروز در محدوده  آبهاي  شمال  غرب  خليج  فارس آغاز شد.
رئيس  عقيدتي  سياسي  پايگاه  دريايي  خرمشهردر گفتگو با ايرنا هدف از اجراي  رزمايش  يگان  سوم  نيروي  دريايي  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  را حفظ وارتقاي  آمادگي  رزمي نيروهاي  دريايي  ايران  عنوان  كرد.
علي  عليمرادي  افزود: دراين  رزمايش  كه  بمدت  چهار روزادامه  خواهد داشت ،عمليات  تاخت  آبي  خاكي  عليه  سرزمينهاي  اشغال  شده  توسط دشمن  فرضي ، كمين  در درياعليه  قايقهاي  هجومي دشمن  و پدافندعامل  و غيرعامل  هوايي  و تك  ش . م .ه . عليه  اهداف  هوايي  دشمن  فرضي  اجرا مي شود.
همچنين ناخدا دوم عرشه محمدرضا عباسيان سخنگوي رزمايش سلمان ۸۳ گفت: مرحله دوم رزمايش دريايي، هوايي و آبي خاكي سلمان ۸۳ كه از روز يكشنبه در محدوده آبهاي شمال خليج  فارس حدفاصل بوشهر و جزيره خارك آغاز شده است ديروز با موفقيت اجرا شد. وي گفت: در اين مرحله از رزمايش عمليات خروج شناورها از بندر، ناوبري كور، پرش غواصان از بالگرد، تمرين هاي صورتبندي و داخلي مانور افسر نگهبان و تبادل در دريا انجام شد.

روحاني:
مردم ايران اگر احساس كنند فشارها سياسي است نسبت به آژانس بي اعتماد مي شوند
پايان دادن به پرونده ايران در اجلاس آتي مي تواند زمينه هاي بهتري را براي همكاري هاي آتي ايران با اين سازمان فراهم كرده و نگاه مثبت ايران را نسبت به پروتكل الحاقي تقويت كند
007029.jpg
پس از سفر هفته گذشته وزير خارجه ايران به مسكو و رايزني درباره پرونده هسته اي ايران، دبير شورايعالي امنيت ملي نيز با سفير روسيه در تهران ديدار و گفتگو كرد. حسن روحاني با تاكيد بر اين كه گسترش و تحكيم همكاري ها بين ايران و روسيه تامين كننده منافع متقابل طرفين و ثبات منطقه است گفت: همكاري دو كشور در زمينه نيروگاه هسته اي بوشهر به دلايل ويژگي هاي اين پروژه به مثابه شاخص روابط و حتي ميزان اعتماد بين دو كشور نگريسته مي شود و بايد در اتمام آن تسريع شود.
وي درباره روابط ايران با آژانس گفت: تهران در همكاري با آژانس نه تنها صريح و شفاف بوده و همكاري كامل داشته بلكه حتي در برنامه هايش از زمان بندي معمول هم جلوتر است و اظهارنامه هاي خود را يكماه زودتر از موعد مقرر به آژانس تحويل داده است.
روحاني اظهار داشت: كه مردم با دقت اقدامات آژانس را زير نظر دارند و اگر در اجلاس ماه ژوئن احساس كنند كه فشار سياسي بر چارچوب حقوقي و فني غالب است بي ترديد نسبت به اين نهاد بين المللي بي اعتماد خواهند شد. دبير شورايعالي امنيت ملي تاكيد كرد كه ايران پس از همه اقدامات و همكاري هاي گسترده منتظر پاسخ مناسب از سوي شوراي حكام آژانس در اجلاس آتي است.او اضافه كرد كه پايان دادن به پرونده ايران در اجلاس آتي مي تواند زمينه هاي بهتري را براي همكاري هاي آتي ايران با اين سازمان فراهم كرده و نگاه مثبت ايران را نسبت به پروتكل الحاقي تقويت كند.
روحاني از روسيه خواست كه به عنوان كشور دوست در اجلاس آتي شوراي حكام همكاري نزديكي با ايران داشته باشد. الكساندر مارياسف سفير روسيه در ايران هم ضمن اعلام حمايت مسكو از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي تهران و همكاري هاي سازنده با آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه موضع روسيه علاوه بر حمايت، جلوگيري از سياسي شدن پرونده ايران در آژانس است.
خرازي:
آمريكا سياست خود را دنبال مي كند
كمال خرازي وزير خارجه ايران يكشنبه شب گذشته در مراسم افتتاحيه نمايشگاه مجموعه نسخ خطي ماوراء النهري در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي در خصوص انتظار تهران از آژانس بين المللي پس از ارائه اظهارنامه توسط ايران به اين آژانس گفت: ايران به طور داوطلبانه پروتكل الحاقي را پذيرفته و اجرا مي كند طبيعتا اين مجموعه اقدامات اثرش را دارد و اعتمادآفريني مي كند بدين ترتيب كم كم همه پي مي برند كه ايران مي خواهد در جهت مصارف صلح آميز از فن آوري هسته اي استفاده كند و برنامه مخفي ندارد.وي تصريح كرد ايران هر چه بيشتر شفاف و صادق برخورد كرده و با آژانس بيشتر همكاري  كند ابزار و بهانه ها را از دست مخالفان بيشتر مي گيرد. اين روندي كه تا به حال طي شده به همين دليل بوده و نتايج خوبي داشته است.
خرازي درباره ارزيابي اش از جلسه آتي شوراي حكام كه ۱۴ ژوئن برگزار مي شود اظهار داشت: آمريكايي ها مطمئنا اهداف خود را در قبال ايران پيگيري مي كنند.
وي با بيان اينكه طرف اروپايي تعهداتش را در قبال پرونده هسته اي ايران فراموش نكرده گفت: اين پروژه مشترك است و چيزي نيست كه در صورت شكست تنها ايران ضرر كنند. منفعت تمام طرف ها در اين است كه پروژه موفقت آميز باشد.خرازي تاكيد كرد كه اروپايي ها مي توانند در ايجاد نيروگاه هاي بيشتر و انتقال فن آوري هسته اي به ايران از منظر اقتصادي سود ببرند.
ادعاهاي جديد رسانه هاي غربي عليه ايران
هر قدر به نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي نزديك مي شويم فضاي تبليغاتي رسانه هاي غربي عليه برنامه هسته اي ايران نيز داغ تر مي شود.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين باره نوشته است: احتمالا كره شمالي از منابع تامين تجهيزات هسته اي ايران بوده است. اين خبرگزاري با استناد بر اين كه دو تن از اورانيومي كه ليبي براي برنامه توليد سلاح هسته اي خريداري كرده بود از طريق كره شمالي وارد اين كشور شده نتيجه گيري كرده است كه احتمالا ايران نيز از اين بازار سياه بهره برده است. آسوشيتدپرس به نقل از مطبوعات ژاپن نوشته كه ايران و كره شمالي توافق كرده اند به طور مشترك به توليد موشكهاي دوربرد اقدام كنند.
در اين گزارش همچنين از زبان يك ديپلمات آمده كه سفر سال گذشته مقامات كره شمالي به ايران هم درراستاي برنامه براي توليد موشك دوربرد بوده است.يك مقام اجرايي آگاه در ژنو نيز با اشاره به فروش موشك هاي كره شمالي به كشورهايي از جمله ايران، سوريه، مصر و پاكستان اظهار داشته كه كره شمالي تاكنون به كشورهاي بسياري از اين سلاح ها فروخته است و از اين رو شبكه تجارت آنها به طور جداگانه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
اين در حالي است كه پيش تر نيز موضوع ارتباط پاكستان و ايران در زمينه فروش قاچاق تجهيزات و اسرار هسته اي مورد بحث بوده است و به نظر مي رسد اكنون كشور ثالثي نيز در اين چرخه اضافه شده كه كره شمالي است. به گزارش منابع خبري از ژنو، آژانس بين المللي بر مبناي بازجويي هاي انجام شده با امضاي شبكه هسته اي عبدالقادر خان دانشمند پاكستاني و رئيس پيشين آزمايشگاه مركزي هسته اي پاكستان به شواهدي دست يافته اند كه نشان مي دهد مقداري از اورانيوم صادرشده از كره شمالي در اين آزمايشگاه قرار دارد.عبدالقادر خان متهم به همكاري با ايران بوده و گرچه خود در مصاحبه هاي گوناگون اين اتهام را رد كرده و مقامات ايراني هم بر كذب بودن اين ادعاها اصرار ورزيده اند اما هنوز بازجويي از وي ادامه داشته كه بخش اعظم آن هم مربوط به نحوه ارتباط با ايران است. البته سخنگوي وزارت خارجه ايران در مصاحبه مطبوعاتي اخير خود نيز تاكيد كرده است كه انتشار اين گونه شايعات به علت نزديك شدن نشست شوراي حكام و در جهت برهم زدن فضاي مثبت شكل گرفته براي ايران است.

خرازي سفر خود را به اسپانيا لغو كرد
ديپلماتهاي اسپانيايي اعلام كردند كمال خرازي، وزير امور خارجه ايران در اعتراض به دعوت از پسر و همسرشاه سابق ايران در مراسم ازدواج شاهزاده اسپانيا، سفر خود را به مادريد لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مادريد، خرازي قرار بود با ميگوئل آنخل موراتينوس همتاي اسپانيايي خود كه ماه گذشته پس از پيروزي حزب سوسياليست اسپانيا به اين سمت منصوب شد، ديدار كند.در بيانيه وزارت امور خارجه اسپانيا آمده است:
در پاسخ به درخواست طرف ايراني ديدار روز دوشنبه لغو شده است.
سفارت ايران در اسپانيا پيش از اين اعتراض رسمي خود را نسبت به دعوت از رضا پهلوي و فرح ديبا كه پسر و همسر شاه مخلوع ايران هستند و پس از انقلاب ۱۹۷۹ از ايران اخراج شدند، اعلام كرده بود.

نتيجه تحقيق و تفحص از استات اويل
گزارش تحقيق و تفحص از پرونده استات اويل پس از عزيمت هيأت تحقيق و تفحص مجلس در اين زمينه به كشور نروژ امروز در مجلس قرائت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري طبق اخبار شنيده شده اين هيأت تا زمان تنظيم گزارش، در تحقيقات خود به هيچ نوع ارتباط مستند و مستدل بين مسئولان وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران و شركت هورتون دست نيافته است. همچنين هيچ نوع مستنداتي مبين بر هرگونه پرداخت رشوه به مقامات مذكور به دست نيامده است. يك هيأت هفت نفره، يك هفته در نروژ در اين زمينه تحقيق و تفحص كرده و ملاقات هاي مفصلي با دادستان كل نروژ، رئيس پليس مفاسد اقتصادي، قائم مقام وزير نفت و انرژي و رئيس هيأت مديره شركت استات اويل به عمل آورده اند.

كروبي:
اصلاحات ادامه خواهد يافت
مهدي  كروبي رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  ديروز   گفت : اگر اصلاحات  را
به  معناي  حاكم  نشدن  استبداد، تكثر
مردم  سالاري  ديني  و رقابت  جدي  بدانيم  از بين  رفتني  نيست  و ادامه  خواهد يافت .
به گزارش ايرنا رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  اين  مطلب  را در كنفرانس  خبري  خودبا خبرنگاران ، به  مناسبت  پايان  كار مجلس  ششم ، در پاسخ  به  پرسش  خبرنگار ايرنا مطرح  كرد.
كروبي  اضافه كرد: اگر معناي  ديگر اصلاحات  را نيز وجود احزاب  و فراكسيون هاي  مختلف  در مجلس  بدانيم ، اينها از بين  رفتني  نيست .وي  افزود: ممكن  است  روند اصلاحات  فراز و نشيب  داشته  باشد، گاهي  كم فروغ  و گاهي  شعله  ور شود، اما اصلاحات  تداوم  خواهد يافت .
رئيس  مجلس  اظهار داشت : اصلاحات  از دو سو ضربه  مي خورد، يكي  از سوي  كساني  كه  اصلاحات  را برنمي تابند و ديگر از سوي  كساني  كه همه  مسايل  را خارج  از چارچوب  و سنن  جامعه  و قانون  اساسي  مطرح  مي كنند، اما اينها فراز و نشيب  است  و طولي  نمي كشد كه  اصلاحات  در چارچوب  قانون  اساسي  اوج  بگيرد.
وي  افزود: قبلا هم  از اين  مسايل  داشته ايم ، تعارف  هم  ندارد، شديدتر و تندتر از اين  را در سال  ۱۳۷۱ داشتيم ، اما مجددا چهار سال  بعد، اصلاحات  آغاز شد، فضاي  انتخابات  مجلس  پنجم ، انتخابات  رياست  جمهوري  در سال  ۱۳۷۶، مجلس  ششم  و شوراها گوياي  اين  واقعيت  است .
كروبي  گفت : من  نگراني  ريشه اي  ندارم  چرا كه  تركيب  حكومت  ما را معمارانقلاب  به  گونه اي  گذاشته  كه  هميشه  بايد رقابت  و تلاش  باشد.

منتخبان مجلس هفتم، حداد عادل را براي رياست مجلس برگزيدند
گروهي  از منتخبان  مجلس  هفتم  ديروز در چهارمين  همايش  خود در تهران ، پس  از راي گيري ، غلامعلي  حداد عادل  نماينده  منتخب  تهران  را به عنوان  نامزد مورد حمايت  خود براي  رئيس  مجلس  هفتم  برگزيدند.
يكي  از نمايندگان  منتخب  شركت كننده  در اين  نشست  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، به  ايرنا گفت : از ۲۲۹ راي  اخذ شده  در اين  نشست ، غلامعلي  حداد عادل  نماينده  منتخب  تهران  ۱۲۲ راي  كسب  كرد.
وي  افزود: در اين  رقابت  حسن  سبحاني  نماينده  منتخب  دامغان  ۴۵ راي  ومحمدرضافاكر نماينده  منتخب  مشهد ۳۷ راي  كسب  كردند.در اين  راي گيري  ۲۵ نماينده  منتخب  مجلس  هفتم  نيز راي  سفيد دادند.
اين  نماينده  منتخب  همچنين  گفت  كه  محمدرضا باهنر نماينده  منتخب  كرمان  و غلامرضا مصباحي  مقدم  نماينده  منتخب  تهران  به  عنوان  نامزدهاي  مورد حمايت  اين  گروه  در انتخابات  هيات  رئيسه  مجلس  هفتم  براي  نواب  رئيس  برگزيده  شدند.
وي  افزود: از ۲۲۱ راي  اخذ شده  براي  انتخاب  نواب  رئيس ، محمد رضا باهنر با ۱۶۱ راي  به  عنوان  نايب  رئيس  اول  و غلامرضا مصباحي  مقدم  با ۹۳راي  به  عنوان  نايب  رئيس  دوم  انتخاب  شدند.

اعتراض ايران به بيانيه اجلاس عرب
سخنگوي وزارت امور خارجه مفاد بيانيه پاياني اجلاس سران اتحاديه عرب درباره ايران را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  ايران تاكيد كرد: جزاير تنب كوچك و ابوموسي جزء لاينفك و ابدي خاك ايران بوده و خواهد بود.
وي با اظهار تعجب از تكرار اين گونه ادعاها در شرايط كنوني جهان اسلام و منطقه كه بيش از پيش نياز به حفظ وحدت و يكپارچگي در قبال تجاوزات وحشيانه رژيم اشغالگر قدس و اشغال عراق دارد، از سران كشورهاي عرب خواست تلاش خود را براي مقابله با سياست هاي مخرب رژيم صهيونيستي در گسترش جنگ و خونريزي در منطقه و ايجاد ثبات در عراق متمركز نموده و با استفاده از ابزارهاي موجود براي اين مهم تلاش نمايند.

وزير كشور: ‎/ ايلام بايد شاد شود
وزير كشور گفت : در و ديوار شهر ايلام  فاقد شادابي  و نشاط است  كه  بايدهر چه  زودتر فضاي  با نشاطي  جايگزين  آن  شود.به گزارش ايرنا موسوي  لاري يكشنبه  شب  در نشست  شوراي  اداري  استان  ايلام افزود: با وجود ظرفيت هاي  بسيار خوبي  كه  در عرصه هاي  مختلف  در اين  استان وجود دارد اما تاكنون  حركت  گسترده اي  در بخش هاي  عمران  شهري  در آن  انجام نشده  است .وي  ادامه  داد: شوراي  شهر ايلام  بايد از همه  فكرها و سليقه ها استفاده  كندتا با سرمايه گذاري  بيشتر افسردگي  و سرخوردگي  را از اين  شهر بزدايد وشهر را از اين  حالت  خارج  كند.

كوتاه از سياست ايران
عفو و تخفيف مجازات ۲۹۶ محكوم نظامي
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، به مناسبت سالروز آزادي خرمشهر، با عفو و تخفيف مجازات جمعي از محكومان نظامي موافقت كردند. به گزارش ايسنا آيت الله هاشمي شاهرودي رييس قوه قضاييه طي نامه  اي، عفو و تخفيف مجازات ۲۹۶ نفر از محكومان نظامي را كه مراحل بررسي و احراز استحقاق آنان در سازمان قضايي نيروهاي مسلح به انجام رسيده، در خواست كرده بود كه مورد موافقت مقام معظم رهبري قرار گرفت.
ديدار رييس جمهوري با آيت الله جمي
سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران ديروز در ادامه سفر خود به جنوب خوزستان با آيت الله غلامحسين جمي امام جمعه پيشين آبادان در اين شهر ديدار و گفت و گو كرد. به گزارش ايرنا خاتمي در اين ديدار ضمن دعا براي شفاي عاجل و طول عمر براي آيت الله جمي، اظهار اميدواري كرد مردم آبادان و نظام اسلامي همچنان از وجود وي بهره مند شوند. آيت الله جمي در اين ديدار ضمن قدرداني از توجه خاص رييس جمهوري به شهرهاي آبادان و خرمشهر خواستار رفع مشكلات و كمبودهاي ملموس اين دو شهر شد.
خاتمي به سينگ تبريك گفت
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي پيامي به مان موهان سينگ انتصاب وي به سمت نخست وزيري هند را تبريك گفت. در پيام خاتمي اظهار اميدواري شده است كه روابط خوب دو كشور بيش از پيش توسعه و تعميق يابد.
منتخبين مجلس هفتم به اداره كل قوانين مراجعه كنند
منتخبين هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي بايد براي ارائه اعتبارنامه و مدارك نمايندگي به اداره كل قوانين مجلس مراجعه كنند.به گزارش ايسنا سازمان اداري مجلس شوراي اسلامي با صدور اطلاعيه اي، از كليه منتخبين هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد به منظور ارائه اعتبار نامه و مدارك نمايندگي و دريافت كارت مراسم افتتاحيه، حداكثر تا پايان وقت اداري روز سه شنبه (امروز) به اداره كل قوانين مجلس شوراي اسلامي مراجعه كنند.
انتخابات حوزه شمالي ايلام تاييد شد
رييس هيات نظارت بر انتخابات ايلام گفت: شوراي نگهبان صحت انتخابات مرحله دوم حوزه شمالي ايلام شامل شهرستانهاي ايلام، مهران، ايوان و شيروان چرداول را تاييد كرد. به گزارش ايرنا علي اصغر شريفي راد افزود: در پي بررسي هاي بعمل آمده در اين حوزه صحت انتخابات تاييد شد و مرتضي كرمي و فريدون همتي در مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه شمالي ايلام به ترتيب با كسب بيشترين آراء ماخوذه موفق به كسب كرسي نمايندگي مجلس هفتم شدند.
تعدادي از تجمع كنندگان مقابل سفارت انگليس بازداشت شدند
تعدادي از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي كه عصر روز يكشنبه در اعتراض به هتك حرمت عتبات عاليات در مقابل سفارت انگليس تجمع كرده بودند توسط نيروي انتظامي بازداشت شدند. به گزارش ايرنا ماموران نيروي انتظامي تهران بزرگ، پس از آنكه چندين بار به تجمع كنندگان تذكر داد ند كه متفرق شوند اما اقدامي در اين زمينه صورت نگرفت، حدود بيست نفر از آنان را بازداشت كرد.
احمد چلبي: هرگز اطلاعاتي را به ايران نداده ام
احمد چلبي در گفتگو با شبكه خبري فاكس نيوز اتهامات وارده به وي مبني بر انتقال اسرار آمريكا به ايران و نيز ارايه  اطلاعات غلط ايران به آمريكا را تكذيب كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فاكس نيوز به نقل از احمد چلبي، عضو شوراي حكومت انتقالي عراق در پاسخ به اين سوال كه آخرين ارتباط وي يا ماموران وي با ايران در چه زماني بوده است و اينكه آيا وي اطلاعاتي را به ايران ارايه كرده است گزارش داد: من يك ماه و نيم قبل با مقامات ايراني ديدار داشته ام.شبكه  خبري ياد شده به نقل از وي ادامه داد: ما مانند ديگر اعضاي شورا مرتبا با مسئولين سفارت ايران در بغداد ديدار مي كنيم، اما درمورد اتهاماتي كه وارد شده است بايد بگويم من هرگز هيچ گونه اطلاعات طبقه بندي شده اي به ايران ارائه نداده ام و يا در هيچ برنامه  اطلاعاتي ايران عليه آمريكا شركت نداشته ام؛ اين اتهام نادرست است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |