شركت هاي هواپيمايي
پس از يك دوره سكوت بار ديگر مقامات وزارت راه بر ضرورت افزايش قيمت بليت هواپيما و اقتصادي شدن فعاليت شركت هاي حمل و نقل هوايي تأكيد مي كنند. اگرچه قيمت هاي غيرواقعي در اكثر بخش هاي حمل و نقل كشور از جمله راه آهن و اتوبوس نيز اعمال مي شود و اين روند به خسارات مهمي از جمله عدم نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور منجر شده است اما به دلايل گوناگون از جمله نابرابري و عدم تعادل در پرداخت ها همچنان پي گرفته شده است.
در حال حاضر حمل و نقل هوايي در دنيا در معرض بحران اقتصادي قرار دارد. پس از پشت سر گذاشتن بحران ناشي از حوادث يازده سپتامبر در آمريكا كه به خسارت سنگيني در بخش حمل و نقل هوايي منجر شد، افزايش نرخ بنزين بار ديگر بحران جديدي در اين بخش ايجاد كرده است.
افزايش شديد قيمت نفت خام در ماه هاي اخير مستقيماً فعاليت هاي شركت هاي حمل و نقل هوايي را تحت تأثير قرار داده است. در ايران نيز به شكل هاي گوناگوني اين آثار وجود دارد.
اگرچه حمايت هاي دولتي همچنان در صنعت حمل و نقل هوايي وجود دارد اما اين روند نمي تواند ادامه يابد و بايد هرچه زودتر راه حل مرحله اي براي اين بخش يافت.
اخيراً وزير راه و ترابري و رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از ضرورت اصلاح قيمت بليت هواپيماهاي كشوري سخن گفته اند اظهاراتي كه تنها تلاشي براي كيفيت زمينه سازي اجراي طرح هاي عملي مي تواند ارزيابي شود اما هنوز هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
در انتظار ارتقاي كيفيت آمار
آمار تنها ابزار كارساز براي برنامه ريزي است و در ايران اين ابزار به دلايل متعدد ناكارآمد و فاقد كاركردهاي لازم است.
اعمال سياست هاي نادرست در اين زمينه موجب شده تا بسياري از برنامه هاي گوناگون به دليل متكي نبودن به آمارهاي صحيح و روزآمد نتايج متفاوتي با اهداف تعيين شده داشته باشند.
اخيراً با حضور حميد برادران شركا در راس سازمان مديريت و برنامه ريزي دكتر زالي پس از رياست چندين ساله بر اين سازمان تغيير كرد و دكتر حميد رضا نواب پور به اين سمت تعيين شد. در مراسم معارفه و توديعي كه به همين منظور برگزار شد همه مديران حاضر در اين مراسم كه فرصت سخن گفتن يافتند تأكيد كردند كه آمار دقيق مهمترين نياز كشور است و ارتقاي كيفيت داده ها و اطلاعات آماري ضروري است. بايد ديد كه تغيير مديريت ها در نظام برنامه ريزي و عرضه آمار كشور تحولي بوجود خواهد آورد.
امارات صنعتي
شايد ۱۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت ، گاز، ساختمان و جهانگردي در صحراي امارات اتكا به درآمدهاي نفتي را در اين شيخ نشين سواحل خليج فارس كاهش مي دهد.
دولت امارات بعلاوه قصد دارد در جهت سياست هاي كاهش اتكا به نفت ۵ شهرك صنعتي كه ارزش آنان را ۱۰ ميليارد دلار برآورده مي كنند احداث كند. اين علاوه بر شهرك هاي موجود و هزاران طرح صنعتي در دست اجرا در اين منطقه است.
در مجموعه طرح هاي توسعه امارات احداث طرح هاي زيربنايي از جمله احداث نيروگاه و تأسيسات توليد آب شرب نيز پيش بيني شده است.
گاز ايران در آسياي مركزي
اتكاي ارمنستان به گاز روسيه با احداث خط لوله گاز ايران به اين كشور كاهش مي يابد و اين امر با نگراني برخي محافل اقتصادي روسيه روبه رو شده است.
پس از قطعي شدن قرارداد احداث خط لوله گاز ايران به ارمنستان رفت و آمدهاي زيادي ميان مقامات كشور ارمنستان و روسيه در حال انجام است و در اين مذاكرات طرف ارمني بارها تأكيد كرده است كه اين قرارداد منافع همه كشورهاي منطقه را در پي خواهد داشت.
اخيراً روبرت كوچاريان رئيس جمهور ارمنستان در ديدار با يك مقام روس تأكيد كرد در طرح اين خط لوله به منافع همه كشورهاي منطقه توجه خواهد شد.
وي تأكيد كرد كه در احداث اين خط لوله شركت هاي دولتي روسيه از جمله گاز پروم كه در صادرات گاز روسيه به ارمنستان مشاركت دارد از اين طرح سود زيادي خواهند برد.
وي همچنين تأكيد كرد كه خريد گاز از ايران به معني توقف صادرات گاز روسيه به ارمنستان نيست. وي در عين حال تأكيد كرده است كه گاز روسيه ارزان تر از ايران است.