يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۴
پول الكترونيك؛ بايدها و نبايدها
ديدن، مهمترين عنصر در اختيار داشتن پول نيست
003672.jpg
عليرضا قراگوزلو
تا چند سال قبل كه فضاي اقتصادي كشور فضاي كاملا  بسته اي بود، نظام سنتي بانكداري و داد و ستد نيازها را تامين مي كرد ولي حركت نظام اقتصادي به سمت مدرنيزه شدن باعث شد كه عرصه بر نظام بانكداري سنتي در بحث كلا ن و استفاده از اسكناس در داد و ستد تنگ شود.
در حال حاضر پول در جامعه شيئي است كه قابل رويت باشد يعني اين تفكر در جامعه ما خصوصاً در سطح عام جامعه حاكم است. بدين گونه كه پول حتما بايد ارائه شود. حتي در مراكز خريد نيز فروشنده و خريدار ترجيح مي دهند به جاي استفاده از كارت پول كه امروزه در اكثر مراكز خريد بزرگ از طريق بانك نصب و راه اندازي شده از پول نقد استفاده كنند چون اين افراد معتقدند دردسرش كمتر است.
اين تفكرات در حالي در جامعه رسوخ يافته كه امروز در جوامع پيشرفته و حتي در حال پيشرفت، پول با شكل فيزيكي تقريبا از دور خارج شده و پول هاي الكترونيكي و كارت هاي اعتباري جايگزين پول به شكل سنتي شده است. اين جايگزيني تبعات مختلفي به همراه دارد، هم براي مردم و هم براي دولت ها.
مهمترين اين تبعات حذف اسكناس، افزايش ضريب اطمينان، كاهش هزينه هاي چاپ و نگهداري اسكناس و از همه مهمتر آگاهي نهادهاي ناظر از جابه جايي پول در كشور است.
در بحث تغيير ساختار پولي كشور از شكل سنتي به فرم پيشرفته، بانك ها نقش موثري ايفا مي كنند. در گذشته با توجه به اين كه بانك ها نياز به تغيير ساختار پول را احساس نمي كردند صحبتي از تغيير شكل سنتي پول به عنوان ابزار داد و ستد در كشور وجود نداشت ولي با جدي شدن بحث تجارت الكترونيك، بحث پول هاي الكترونيك كه ابزاري براي داد و ستد در اين گونه محيط هاست جدي شد. به همين دليل هر يك از بانك ها به نوعي در تلا شند هر چه زودتر كاربري پول را از شكل سنتي خارج كنند.
در اين ميان بزرگترين مانعي كه به چشم مي خورد نوع نگاه مردم به بحث پول الكترونيك است. چرا كه در اين ساختار خريدار و فروشنده شيئي قابل لمس را به عنوان پول مشاهده نمي كنند.
در اين ارتباط يك شهروند گفت: در جايي كه مي توان از پول نقد در معاملا ت استفاده كرد چه نيازي است كه از شبه پول كه همان كارت هاي اعتباري و پول الكترونيكي است استفاده كرد.
كريم قريشي افزود: در معامله با پول نقد هيچ دردسري وجود ندارد ولي استفاده از عنصرهاي جديد در معامله به طور حتم مشكلا تي را به همراه خواهد داشت.
وي معتقد است: در شكل سنتي يكدفعه مراجعه به بانك براي دريافت يا واريز پول كفايت مي كند. ولي در اشكال جديد مردم بايد مرتب به بانك مراجعه كنند.
وي مراجعه مستمر به بانك را يكي از مشكلا ت اساسي بهره مندي از ابزارهاي جديد ذكر كرد و افزود: شما در نظر بگيريد كه در يكي از موارد خريد و فروش با پول الكترونيكي مشكلي پيش آيد آن وقت تازه دردسرها شروع مي شود.
تفكراتي از اين دست كه در جامعه ما كم هم نيست به بانكداري نوين و جايگزيني پول الكترونيكي به جاي پول سنتي موجب شده، تاكنون تغيير چنداني را در اين مورد شاهد نباشيم.
البته در برخي موارد هم حق با اين افراد است چرا كه بعضاً در ساختارهاي جديد مشكلا تي ايجاد مي شود كه باعث مي شود مردم چندان خود را به آنها وابسته نكنند.
در اين ارتباط مدير عامل بانك توسعه صادرات به عنوان يكي از بانك هاي متولي در امر ارائه خدمات در محيط كامپيوتري و الكترونيكي گفت: در حالي كه پيشرفت فناوري اطلا عات در دنيا تمام كشورها را تحت تاثير خود قرار داده ما نمي توانيم نسبت به تغيير ساختار بي تفاوت باشيم.
دكتر نوروز كهزادي افزود: البته براي اين تغيير ساختار مشكلا تي وجود دارد كه بايد نسبت به رفع آن اقدامات لا زم صورت بگيرد.
وي مبهم بودن نقش دولت، بانك مركزي و بانك هاي عامل را در محيط هاي بانكداري الكترونيك از جمله اين مشكلا ت ذكر كرد و ادامه داد: مردم نيز در بحث بانكداري و پول الكترونيك از ما انتظاراتي دارند كه بايد نسبت به تامين اين نيازها كوشيد.
وي مباحث امنيتي را يكي از مباحث اصلي در بانكداري الكترونيك دانست و گفت: در بانكداري الكترونيك گاوصندوق و قفل وجود ندارد لذا مسايل امنيتي بانك به طور اساسي تغيير مي كند.
وي جايگزيني سيستم الكترونيك را به جاي ساختار سنتي در بانكداري مطلوب توصيف كرد و افزود: در اين سيستم خدمات به شكل مطلوب تري در اختيار مشتريان قرار مي گيرد ضمن اينكه هزينه بانك ها نيز به شكل قابل ملا حظه اي كاهش مي يابد.
به گفته وي در چنين محيطي؛ سودآوري بانك ها نيز دوچندان مي شود.
كهزداي درباره فرهنگ مردم در بحث پول الكترونيك گفت: تغييرات فرهنگ پولي فقط به مردم خلا صه نمي شود چرا كه فرهنگ كاركنان بانك ها نيز بايد تغيير كند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر مسوولا ن بانك ها به حساب بانكي افراد توجه دارند در حالي كه در دنيا فرد مهم است نه حساب بانكي او.
وي از برگزاري همايش پول الكترونيك در ماه جاري خبر داد و گفت: اين همايش با هدف بررسي شرايط و مشكلا ت بهره مندي از پول الكترونيك برگزار مي شود.
در ادامه بحث بانكداري الكترونيك يك كارشناس معتقد است تغيير نگاه مردم به مباحث بانكداري نوين شرط اساسي اجراي اين نوع بانكداري است.
عباس سليماني گفت: بسياري از ما عادت داريم كه پول را به عينه مشاهده كنيم و اينكه بپذيريم در محيطي غير قابل لمس مانند محيط الكترونيك ۵ ميليون تومان بابت فروش مثلا  يك خودرو دريافت كنيم دشوار است.
وي عنصر ديدن را در تملك پول در ميان مردم اساسي دانست و گفت: مردم ما عادت دارند پول را مشاهده كنند به همين دليل كمتر با مباحثي مانند پول الكترونيكي و كارت پول كنار مي آيند.
وي عدم موفقيت كارت پول ها را در مبادلا ت روزمره به همين علت توصيف كرد و گفت: حتي فروشندگان ترجيح مي دهند پول نقد در فروش كالا  يا خدمت دريافت كنند به طوري كه حتي از اخذ چك پول نيز كه پرداخت آن تضمين شده پرهيز مي كنند.

همه اطلا عات در مورد كالا  ها
باركد؛ چند عدد با كاركردهاي زياد
آذر مهاجر
حتما تا به حال هنگام خريد در فروشگاه هاي برزگ يا زنجيره اي متوجه باركدهاي كالا ها شده ايد.
ولي آيا شما هم گمان مي كنيد باركد، قيمت هر كالا يي را مشخص مي كند؟ حقيقت اين است كه باركد كالا ها با اهداف ديگري طراحي مي شوند.
اگر باركد تنها قيمت يك كالا  را مشخص كند چه نيازي هست به اين همه خط و عدد و رقم؟
بنابراين باركد چيزي بيش از قيمت كالا  را مشخص مي كند و هر كدام از اعداد و خطوط موازيآن هم بايد معاني خاصي داشته باشد.
اگر به چند كالا ي متفاوت نگاه كنيد متوجه مي شويد كه باركد آنها اگر چه شباهتهايي ممكن است داشته باشد (بخصوص اگر همه محصول يك كارخانه هم باشند) تفاوت هايي نيز دارند و اين تفاوت ها اطلا عات منحصربه فرد همان كالا ست كه به رمز تبديل شده اند.
اطلا عاتي نظير اين كه يك كالا  در كدام كشور، كدام كارخانه، با چه ويژگي هايي توليد شده به علاوه اطلاعات ريز و درشت ديگري كه براي توليد كنندگان اهميت بيشتري دارد، همه با استفاده از اعداد و خطوطي خاص با قطرها و اندازه ها و در فاصله مناسبي كه نسبت به هم قرار مي گيرند تبديل به رمز مي شوند، نه براي اين كه كسي به اين اطلا عات دسترسي پيدا نكند بلكه از اين جهت كه ساماندهي، تجزيه و تحليل، مبادله و نگهداري اطلا عات هر كالا يي به طور دستي و سنتي بسيار طاقت فرسا و پرهزينه خواهد بود و اين زبان رمز كه باركد يا رمزينه نام دارد به دليل تسهيل و تسريع كارها بالا  بردن ميزان بهره وري تدوين اطلا عات، و ... شرايط ارائه بهتر خدمات و رقابت و البته حضور در بازارهاي جهاني بخصوص در عرصه تجارت الكترونيك را براي توليدكنندگان و تاجران فراهم مي آورد.
با اين حساب در طراحي باركدها (رمزينه ها) كه اطلا عاتي قابل فهم براي ماشين ها و دستگاه ها (كامپيوتر) هستند بايد از روش ثابتي استفاده شود، روشي كه در هر جاي دنيا اين اطلا عات را از زباني كه دارند (زبان قابل فهم براي ماشين ها) مجددا به زبان قابل فهم براي انسانها تبديل كند، بنابراين طراحي يك باركد در يك سيستم قانون مند و توسط يك مركز شناخته شده رسمي و مرتبط و هماهنگ با مراكز اين چنيني در دنيا صورت مي پذيرد .
اين ضرورت به علا وه رشد صنعت، توسعه صادرات غير نفتي نياز به ارتقاء موقعيت بازرگاني كشور در تجارت داخلي، زمينه سازي ورود به تجارت الكترونيك، ايجاد آگاهي براي حضور در موسسات اقتصادي كشور در بازارهاي بين المللي و ... دست به دست هم داد تا ضرورت تاسيس مركزي براي شماره گذاري كالا  و خدمات بر اساس استاندارد هاي بين المللي را فراهم كند و به اين ترتيب وزارت بازرگاني، مركزي با عنوان مركز ملي شماره گذاري كالا  و خدمات ايران را تحت پوشش موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني تاسيس كرد (سال ۱۳۷۴) اين مركز پس از مطالعه و بررسي سيستم هاي بين المللي، سيستمEAN / UCC را انتخاب و به عضويت اين موسسه در آمد.
اين سيستم يك نظام شماره گذاري جهاني براي شناسايي محصولا ت و خدمات و انتقال اطلا عات بر اساس استانداردهاي فراگير است و هر كشوري مي تواند براي شماره گذاري كالا و خدماتش عضويت اين سازمان را بپذيرد.
در حال حاضر ۱۰۱ موسسه بين المللي شماره گذاري از ۱۰۳ كشور و بيش از يك ميليون شركت تحت پوشش اين موسسه هستند و ۹۵ درصد تجارت جهاني با استفاده از استانداردهاي اين موسسه و تحت نظارت آن انجام مي شود.
هر كشوري از اين موسسه كدي دريافت مي كند و مي تواند هماهنگ با سيستم  جهاني به پذيرش عضو از ميان شركتها و اشخاص حقيقي در كشور اقدام كند؛ كد كشور ما ۶۲۶ است (مي توانيد سمت چپ باركدهاي كالا ي ايراني را ببينيد) و ۴۱۹۰ شركت يا شخص از بخش هاي مختلف صنعت و بازار به عضويت مركز ملي شماره گذاري كالا  و خدمات ايران پذيرفته شده اند و كالا  و خدمات خود را با باركد وارد بازار مي كنند.
دو نوع كالاي  موجود در بازار در صورتي كه باركد داشته باشد، باركدش منحصر به فرد خواهد بود؛ بدون توجه به خطوط، ارقام آن به ترتيب از سمت چپ مشخص كننده موارد زير هستند: سه رقم سمت چپ پيش شماره كشور است. پنج رقم بعدي پيش شماره شركت است و صرفاً توسط مركز ملي شماره گذاري به متقاضيان عضويت اختصاص مي يابد، چهار رقم بعدي شماره كالا ي مورد نظر است كه كالا ي خاصي را از ديگر توليدات يك كارخانه، شركت يا ... متمايز مي كند و آخرين رقم نيز عدد آزمون نام دارد و توسط نرم افزارهاي كامپيوتري به شكلي محاسبه شده است كه در صورت ناهمخواني و اشتباه در هر كدام از اعداد قبلي اين عدد اجازه نمي دهد اسكنر يا باركد خوان (پويش گر) دچار اشتباه شود. در صورت وجود چنين اشتباهي باركد خوان به خاطر عدد آزمون نمي تواند باركد را بخواند.
كاركردهاي  باركد، شيوه هاي طراحي آن و حوزه عمل آنها آن قدر وسيع و گسترده است كه دانستن درباره اش شايد به تخصصي كاملا  ويژه نياز داشته باشد اما دانستن همين اندك درباره باركدها قطعا ما را از برخي برداشت هاي نادرست از جمله اين كه هر كالا يي باركد داشته باشد لزوما استاندارد شده و كيفيت مناسب را داراست (شماره گذاري و طراحي باركد براي كالا ، شرط استاندارد نيست) و چيزهايي نظير اين، بازخواهد داشت و البته بهتر است براي خواندن يا فهم باركدها تلا ش نكنيد چون اگر چنين مي بود دست اندركاران اين عرصه، اپراتورهاي فروشگاه ها و ... تبحر بيشتري دارند و ديگر نيازي به اسكنرهاي باركدخوان كه با اشعه مادون قرمز باركدها را مي خوانند و البته كامپيوترها نبود. اين طور نيست؟!

فيلتر هواي يارانه اي بگيريد
فيلترهاي غير استاندارد روزانه يك ميليون ليتر بنزين هدر مي دهند
خبر روز
003675.jpg
فيلتر هواي اتومبيل شما چقدر برايتان اهميت دارد؟ تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد.
بد نيست بدانيد كه فيلترهاي هواي غير استاندارد روزانه يك ميليون ليتر، بله درست خوانديد يك ميليون ليتر بنزين را هدر مي دهند.
مسوول گروه مديريت انرژي واحد حمل و نقل سازمان بهينه سازي سوخت در اين باره گفت: در صورتي كه متوسط تاثير فيلتر هوا در كاهش مصرف پنج درصد باشد و اگر تعداد خودروهايي كه از فيلتر هواي استاندارد پيكان استفاده مي كنند ۸/۱ ميليون دستگاه و مصرف روزانه آنها ۵/۱۱ ليتر در نظر گرفته شود، روزانه از هدر رفتن يك ميليون ليتر بنزين جلوگيري مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، «كوروش هاشمي» صرفه جويي ناشي از اين ميزان بنزين (يك ميليون ليتر در روز) را سالا نه بيش از ۸۰ ميليون دلا ر ذكر كرد.
وي علت اصلي خسارت هاي ملي را، توليد و توزيع فيلترهاي غير استاندارد از سوي سازندگان اين نوع فيلترها و عدم آشنايي مصرف كنندگان با فيلترهاي استاندارد عنوان كرد.
هاشمي گفت: براي آشنايي مصرف كنندگان و كاربرد فيلتر استاندارد در مصرف بهينه سوخت، سازمان بهينه سازي طرح توزيع فيلتر هواي استاندارد پيكان را به اجرا گذاشته است.
اين كارشناس اظهار داشت: در مرحله نخست اين طرح ۵/۱ ميليون فيلتر هواي استاندارد پيكان به صورت رايگان در مراكز معاينه فني خودروها، تاكسيراني تهران و شهرهاي اصفهان، تبريز، شيراز، مشهد، اهواز، كرج و استان هاي گرگان و مازندران و وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي و جايگاه هاي عرضه سوخت، توزيع شد.
وي افزود: اين سازمان توزيع ۵/۴ ميليون فيلتر هواي استاندارد پيكان را از اسفند ۸۲ آغاز كرده است.
هاشمي گفت: هم اكنون طرح توزيع فيلتر استاندارد پيكان به طور آزمايشي در مراكز معاينه فني خودروهاي بيهقي، سراج، شكوفه و اتحاديه تاكسي بار تهران، تاكسيراني شهرهاي شيراز، مشهد، اصفهان، قم و برخي جايگاه هاي عرضه سوخت اجرا مي شود و رانندگان پيكان مي توانند اين نوع فيلتر را با قيمت يارانه اي ۱۲۰۰ ريال دريافت كنند.

صداي مصرف كننده
نظافت وظيفه كيست!؟
بيش از يك ماه است چاله هايي كه توسط كارگران اداره آب و فاضلاب در خيابان قنات كوثر حفر شده بود را با خاك پركرده اند؛ اما هنوز آثار خاك ها به جا مانده و شهرداري نيز هيچ اقدامي براي جارو كردن اين خاكها نكرده است. واقعاً، چرا كسي به فكر سلا متي مردم نيست. اهالي محله قنات كوثر
چرا عاقل كند كاري...
هزينه درمان اعتياد در مراكز ترك اعتياد مناطق غربي تهران بسيار گران است. چرا در اين مناطق مراكز درماني رايگان يا ارزان قيمت تأسيس نمي كنند، تا به شهرونداني كه چنين مشكلاتي دارند كمكي شده باشد. يك شهروند
جاي خالي تشكر
جاي خالي تقدير و تشكر هميشه در ستون صداي مصرف كننده خالي است. پرستاران بخش دياليز بيمارستان نيروي هوايي بعثت انسان هاي با محبت و صبوري هستند كه جا دارد از ايشان تشكر كنيم.
بزمي 
ديوار بي اعتمادي
شركت سايپا در فاكتور پيش فروش پرايد قيمت اين اتومبيل را هفت ميليون و ششصد هزار تومان قيد كرده است و در فروش ويژه سوم خرداد قيمت اين اتومبيل شش ميليون و نهصد هزار تومان است در حالي كه با كمي تحقيق متوجه مي شويم اين خودرو بدون بيمه بدنه و امكانات ديگر به فروش مي رسد. اين اقدامات باعث مي شود مردم كمتر به آنان اعتماد داشته باشند.
هميشه گله يكبار هم تشكر
تشكر از رئيس آتش نشاني بابت استخدام پرسنل قراردادي اين سازمان.
جمعي از كارمندان
اشتغالزايي يا اشتغال زدايي
در رسانه ها اعلا م شده كه درآمد دولت از واردات خودرو ۶۰۰ ميليارد تومان خواهد بود، مشخص نيست كه در مجموع چند ميليارد دلار ارز بايد از كشور خارج شود تا چنين درآمدي براي دولت محقق شود. جا دارد از اين مسؤِولين محترم سؤال شود كه تحقق درآمد دولت از محل واردات خودرو مي بايست با چه قيمت و هزينه اي صورت گيرد. اين همه دم از اشتغال جوانان مي زنيم و در برنامه چشم انداز توسعه پيش بيني شده كه سالانه صدها هزار شغل ايجاد كنيم، چگونه اين موضوع عملي خواهد شد.
از يك طرف ارز مملكت به صورت نجومي خارج مي شود، از سوي ديگر تبعات رواني كار دامنگير پرسنل صنايع خودرو سازي شده و ريزش نيرو در اين بخش نه تنها در راستاي برنامه هاي دولت نيست؛ بلكه مهم ترين بخش برنامه يعني ايجاد اشتغال و كارآفريني را مختل خواهد كرد. يحيوي 
امكانات نداريم
در شماره ۳۳۷۴ مورخ ۲۱/۲/۸۳ خبري با عنوان «تلفن ها به تاريخ پيوستند» چاپ شد و جوابيه اي از روابط عمومي شركت مخابرات تهران در هفته گذشته به چاپ رسيد مبني بر اين كه كليه فيش هاي سال گذشته در مركز تلفن مالك اشتر داير شده، بعد از مراجعه به مركز با شنيدن يك جمله، دست از پا درازتر برگشتم؛ «امكانات نداريم». از شركت مخابرات درخواست مي كنيم به جاي نوشتن جوابيه ، عمل كنند.
حاجي خاني - مرتضوي
مجوز ساخت نمي دهند
خادمآباد از مناطق قديمي تهران است كه قدمتي بيش از ۳۰ سال دارد؛ ولي شهرداري منطقه ۱۸ مجوز ساخت براي اين خانه هاي فرسوده و قديمي صادر نمي كند. در ضمن ناحيه ۸ و ۱۰ اين منطقه هنوز فاقد گاز شهري است. اهالي منطقه ۱۸ تهران
پل تميز و پاكيزه
از شهرداري تهران، راهنمايي و رانندگي و سازمان ترافيك به دليل انتقال اتوبوس ها و ميني بوس هاي دودزا از زير پل سيدخندان به مكان ديگر تشكر مي كنيم. با اين كار آلودگي صوتي و هواي منطقه تا حدودي كاهش يافت، همچنين ترافيك شريعتي - خواجه عبداله انصاري نيز كمتر شده است.
اهالي سيدخندان 
زباله گردها
در آگهي هاي تلويزيوني در جرايد مشاهده مي شود كه گربه ها را باعث پاره شدن كيسه زباله و آلودگي خيابان ها مي دانند و از انسان هاي دوپايي كه كيسه ها را پاره كرده و براي درآوردن روزنامه - مقوا و ... تمام محتويات آن را روي زمين پخش و پلا  مي كنند نامي برده نمي شود.
ژ.ف 
بوق هاي شيپوري
بوقي هايي كه برخي از موتورسواران بر موتور خود نصب مي كنند صداي آزاردهنده اي دارند كه از ويراژهاي خياباني آنها بدتر است. چرا مسؤولين راهنمايي و رانندگي در مورد اين نوع بوق ها راهكاري را در نظر نمي گيرند.
سمندر
مرغ داري در هنرستان
در حياط هنرستان شهيد بهشتي واقع در خيابان حافظ، خيابان سرهنگ سخائي، محلي به نگهداري مرغ و خروس اختصاص داده شده كه بوي بد و سروصداي اين حيوانات و همچنين وجود حشرات موذي باعث ناراحتي همسايگان اين هنرستان شده است.
همسايگان كوچه  نوس 
بدقولي تاكي!
مدت يكسال است وعده داده اند مطالبات بازنشستگان را پرداخت خواهند كرد. مدت هاست دچار بيماري سختي شده ام كه براي درمان به پول نياز دارم و تنها من نيستم كه با چنين مشكلي روبه رو هستم. ديگر وقت آن رسيده كه مسؤولين محترم به وعده هاي خود عمل كنند.
فريبرز مهرپرور

گوناگون
بازارچه خوراك
|  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |