چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۷ - Jun 2, 2004
آثار دنيايي و آخرتي روابط نامشروع
عن النبي: «اياكم والزنا فان فيه اربع خصال، تذهب البها عن الوجه و تقطع الرزق و تسخط الرحمن و الخلود في النار»
رسوالله صلي الله عليه و آله فرموده: از «زنا» بپرهيزيد كه چهار ويژگي [و اثر] به دنبال دارد: آبروي انسان را مي برد، روزي را قطع مي كند، خداوند را خشمگين مي سازد و باعث خلود در آتش مي گردد.
[نهج الفصاحه ص ۱۹۹]
امروز با حافظ
كه چنان زو شده ام بي سرو سامان كه مپرس
دارم از زلف سياهش گله چندان كه مپرس
كه چنانم من از اين كرده پشيمان كه مپرس
كس به اميد وفا ترك دل و دين مكناد
نشان طلاي «فلورانس» براي مترجم ايراني
007446.jpg
قسمت دوم فيلم انيميشن «شرك» از جمعه تاكنون در سينماهاي آمريكاي شمالي بيش از ۹۲ ميليون دلار درآمد داشته و در صدر جدول فروش قرار گرفته است. قسمت اول اين فيلم كه ستارگاني چون ادي مورفي، كامرون دياز و مايك مير به جاي شخصيت هاي آن سخن گفته اند، برنده اسكار شد. رقيب شرك در جدول فروش، يك فيلم از سينماي فاجعه به نام «روز پس از فردا» است. نشان  طلاي  «فلورانس » به  دكتر«فريده  مهدوي  دامغاني »، به  خاطر پركارترين  مترجم  آثار ايتاليايي  به  فارسي ، در شهر فلورانس  ايتاليا اهدا مي شود.
به  گزارش  ايرنا، مدال  افتخار شهر طلايي  فلورانس  معروف  به  «گل  كوچولو» روز ۵ ژوئن  (۱۶ خرداد) در فلورانس  به  اين  مترجم  ايراني  اهدا مي شود.
«فريده  مهدوي  دامغاني » درباره  اين  جايزه  به  ايرنا گفت : اين مدال  به  خاطر ترجمه  دو اثر «كمدي  الهي » و «زندگاني  نو» از دانته  و ترجمه ۱۵ اثر از ادبيات  ايتاليايي  ظرف  دو سال  به  زبان  فارسي  به  من  تعلق  گرفته است .
مترجم  «بهشت  گمشده » اثر ميلتون  افزود:«مدال  طلاي  فلورانس » پس  از «نوبل »و «پوليتزر» با اهميت ترين  جايزه  در حوزه  ادبيات  جهان  است  كه  به  فردي  كه بيشترين  كار دانشگاهي  و جدي  در حوزه تاليف  و ترجمه  آثار ايتاليايي  بخصوص آثار دانته  را انجام  داده  تعلق  مي گيرد.
«حسن  عثمان » مترجم  مصري  جزو نخستين  مسلماناني  بود كه  مدال  افتخار شهرطلايي  فلورانس  را به  خود اختصاص  داد.
فريده  مهدوي  دامغاني  در مراسم  اهداي  جايزه  شركت  خواهد كرد.

تازه ترين كتاب شاپور اعتماد منتشر شد
معادلات و تناقضات آنتونيو گرامشي
007440.jpg
تازه ترين كتاب دكتر شاپور اعتماد با محوريت دموكراسي و با عنوان «معادلات و تناقضات آنتونيوگرامشي» از سوي انتشارات طرح نو به بازار كتاب عرضه شده است.
اين كتاب كه يك مقدمه تأليفي و ۵ مقاله ترجمه اي دارد، درباره قدرت و دموكراسي و قدرت در دموكراسي و به خصوص ساختار قدرت در دموكراسيهاي جديد است. به اعتقاد نويسنده تمامي دموكراسيهاي جديد در پرتو انقلابهاي جديد عليه حكومتهاي مطلقه شكل گرفتند. ولي به رغم وقوع انقلابهاي جديد از قرن ۱۶ تا ۱۹ تمامي دموكراسيها در طول قرن بيستم به شكل نهايي خود رسيدند. تنها مقاله تأليفي كتاب تناقضات دموكراسي در ايران نام دارد كه شاپور اعتماد آن را نوشته است.

مسابقه عكاسي هنري در پرتغال
آژانس عكس ايران وابسته به انجمن سينماي جوانان ايران، با انتشار فرم فراخوان سي امين دوره مسابقه عكاسي هنري پرتغال از عموم هنرمندان عكاس خواست آثار عكاسي خود را حداكثر تا ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ به نشاني اين آژانس ارسال كنند.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، موضوع اين مسابقه عكاسي كه در سه بخش عكس رنگي، عكس سياه و سفيد و اسلايد رنگي برگزار مي شود آزاد است و هر عكاس با حداكثر ۴ اثر در هر بخش مي تواند در مسابقه شركت كند. اندازه عكس ها نيز بايد ۳۰ در ۴۰ سانتي متر و اسلايدها ۵ در ۵ سانتي متر باشد.
بنا بر اين گزارش علاوه بر جوايز معمول اين مسابقه عكاسي كه شامل مدال طلاي فياپ و مدال است چند جايزه ويژه نيز به هنرمندان برگزيده اهدا خواهد شد.
جايزه ويژه بهترين عكس در مورد جوانان، حيات وحش، پرندگان، پستانداران، مناظر وحشي بكر، زندگي زيرآب، صنعت توريسم و انسان در زندگي روزمره را شامل خواهد شد.

رسم عاشق كشي در جشنواره شانگهاي
فيلم سينمايي رسم عاشق كشي ساخته خسرو معصومي در بخش مسابقه جشنواره بين المللي شانگهاي چين به نمايش درمي آيد.
جشنواره بين المللي فيلم شانگهاي كه از رويدادهاي معتبر و درجه الف سينمايي است از ۱۵ خردادماه براي يك هفته در كشور چين برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، اين فيلم به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در بخش رقابتي جشنواره بين المللي فيلم شانگهاي حضور دارد.

توضيح
برگزار كنندگان نشست شعر كانون ادب و هنر دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي كه خبر برگزاري آن در شماره ديروز از نظرتان گذشت، در تماس با همشهري اطلاع دادند كه اين نشست به چهارشنبه هفته آينده موكول شده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تشديد جنگ لفظي چين و آمريكا
در پي انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمريكا در باره تقويت پر شتاب بنيه نظامي چين، كه براي اعضاي قوه مقننه اين كشور تهيه شده بود و نيز تحليل هاي كارشناسان نظامي آمريكا در رسانه هاي اين كشور در زمينه سياست تسليحاتي چين و تغيير تاكتيك نظامي اين كشور، ديروز خبرگزاري چين و رسانه هاي اين كشور دست به عمل متقابل زدند كه در محافل سياسي جهان به «تشديد معارضه لفظي» دو ابر قدرت تعبير شده است.
پيش از خبرگزاري چين، مفسران و مقاله نگاران رسانه هاي ساير كشورها نوشته بودند كه آمريكا بدون سر و صدا در حال محاصره چين است زيرا كه از قدرت اقتصادي ـ نظامي چين و وفاداري و اعتماد چيني ها به دولتشان نگران شده و بيم دارد كه مقام جهاني خود را در آينده اي نزديك به چين ببازد.
خبرگزاري چين ديروز در واكنش نسبت به گزارش وزارت دفاع آمريكا و تحليل هاي اين دولت، آمريكا را متهم كرد كه مي كوشد نظر تايواني ها را به پكن تغيير دهد و روابط را تيره سازد. اين خبرگزاري دولتي چين اضافه كرد: هنوز عده اي انگشت شمار در داخل و خارج تايوان از استقلال اين جزيره سخن به ميان مي آورند و در اين شرايط دولت چين نمي تواند بگويد كه براي تحقق وحدت و باز گرداندن تايوان به وطن به نيروي مسلح متوسل نخواهد شد. ما حل مسئله از راه نظامي را انكار نمي كنيم. همه مي دانند كه لازمه اين كار تمركز محدود نيروي نظامي است. هرتلاشي از هر ناحيه براي جدايي تايوان از چين محكوم به شكست است، و ترديد نيست كه ما از حق مسلم خود دفاع خواهيم كرد و وسايل و اراده لازم براي اين احقاق حق را دارا هستيم. به علاوه، هدف از علني ساختن گزارش وزارت دفاع آمريكا مبني بر تشديد آهنگ تقويت نظامي چين، عذري براي فروش اسلحه به تايوان است. تقويت بنيه ارتش آزاديبخش خلق حق مشروع چينيان است و ما نيروهاي دفاعي خود را تنها به آن حد تقويت و تجهيز مي كنيم تا قدرت هاي ديگر جرات تعرض به چين را به خود ندهند.
رسانه هاي آمريكا ضمن نقل اعلاميه خبرگزاري چين، از قول تحليلگران نظامي اين كشور نوشته اند: موشك هايي را كه چين در برابر تايوان قرارداده است از نوعي هستند كه در صورت مداخله آمريكا در منازعه تنگه تايوان بتوانند پايگاه آمريكا در اوكيناواي ژاپن را بزنند. ظرفيت تهاجمي سه ارتش چين كه مامور تصرف تايوان شده اند چند برابر بيش از نياز به انجام اين كار است و چين با اين نيرو مي تواند هر نقطه اي را در منطقه تصرف كند. به زعم تحليلگران آمريكايي، چين با آماده ساختن بمب افكن هاي سوخوي آخرين مدل كه از روسيه خريداري كرده و تجهيز
زير دريايي هاي اتمي خود قادر به حمله به هر نقطه اي در منطقه است و اين تمركز قوا صلح را در خاور دور به مخاطره افكنده است. برخي از تحليلگران خاور دور خواهان كاهش سوء ظن آمريكا و چين نسبت به يكديگر شده اند . مفسران ديگر نوشته اند كه روسيه و كره شمالي بيش از هر كشور ديگر از ادامه معارضه آمريكا و چين سود مي برند و روسيه خواهد توانست صادرات بيشتري، مخصوصاً نفت و مواد خام و اسلحه پيشرفته به چين داشته باشد و نبايد انتظار داشت كه به رفع اين كشمكش كمك كند.
اشغال عراق ادامه خواهد داشت
پريشب شبكه فاكس نيوز از قول عراقي هايي كه با آنان مصاحبه كرده بود گفت: اين عراقي ها گفته اند كه آمريكا تا آخر ماه ژوئن مي خواهد با نيروي نظامي عراق را دراختيار داشته باشد و از آن پس با دولتي كه خود آن را منصوب مي كند و اعضايش را بر مي گزيند و به اين ترتيب به اشغال عراق و ماندن در آن ادامه خواهد داد و ما اين وضعيت را نمي خواهيم و تحمل نمي كنيم.از سوي ديگر، مقامات آمريكايي به مردم اين كشور كه از گراني بنزين و بعضي ديگر از اقلام كالاي مصرفي ناراحتند و مي گويند كه چرا بايد پولشان در عراق هزينه شود ؛گفته اند كه اين پول به جيب آمريكاييان باز مي گردد زيرا به مقاطعه كاران آمريكايي داده مي شود و اين مقاطعه كاران در همه امور فعالند از جمله نگهباني دادن در زندان ها. رسانه هاي آمريكا در عين حال نوشته اند كه درآمد حاصل از فروش نفت عراق در يك سالي كه از اشغال نظامي اين كشور مي گذرد، به رغم همه مشكلات بيش از ده ميليارد دلار بوده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
توصيه به ميانسال ها و سالمندان
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي توصيه كرده است كه افراد ميانسال به بالا وسائل «كلروركتال تست» را كه ارزان است و در بيشتر داروخانه ها بفروش مي رسد در خانه داشته باشند كه به محض مشاهده تغيير رنگ مدفوع خود، آن را با آن وسائل آزمايش كنند تا ببينند كه تيرگي از خون است يا چيز ديگر و اگر تيرگي از خون است بي درنگ به ديدار دكترشان بشتابند كه دير نشود. خونريزي دستگاه گوارش از معده تا مقعد ممكن است ناشي از: آلسر، پوليپ، تومر، بيماري عفوني، تورم، به حالت غير عادي درآمدن رگ هاي جهاز هاضمه و ... باشد .

نگارستان
007443.jpg
طبيعت بي جان
۱. يان داويدز دهيم Jan Daivdsz De Heem
۲. تولد: اوتريخت ۱۶۰۶ / وفات: آنتروپ ۸۴-۱۶۸۳
۳. سبك هنرمند: باروك (مكتب غلووتكلف كه از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. نام اين سبك از كلمه Baracco به معني ابله يا مسخره گرفته شده است).
۴. درباره هنرمند: در هلند آن دوران، هنرمندان براي نشان دادن مهارت خود؛ موضوع هاي متنوع انتخاب مي كردند و گاه با استفاده از سمبل هاي مذهبي؛ فلسفي و متافيزيكي؛ ايهام و استعاره اثر را چند برابر مي كردند تا تسلط خود را نشان بدهند. اين آثار پر ايهام؛ جذاب و زيبا بودند. «دهيم»؛ نيز يكي از هنرمندان چيره دست «هلندي» در به تصوير كشيدن «طبيعت بي جان» بود. به طوري كه آثار عميق او با رنگ هاي زيبا و عالي و طبيعي بودن آثار؛ بي نظير بود. آثار او متأثر از «يان ورمر» و الهام بخش بسياري از هنرمندان قرن هفدهم و هجدهم بود به طوري كه «هنري ماتيس» آثار او را ستايش كرده و دو كپي از آثار «دهيم» در كارنامه هنري اش دارد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: نقاشي از طبيعت بي جان با موضوع دسر ها/ ۱۶۴۰ / رنگ روغن روي بوم/ ۲۰۳*۱۴۹ سانتي متر انواع ميوه ها و مقداري غذا و خوراكي هاي ديگر؛ به وفور و البته در هم و آشفته؛ در فضاي بهم ريخته كه شايد نشان از اتمام مهماني باشد؛ مي بينيم. اثر نوعي آشفتگي دارد كه رنگ هاي به كار برده شده، اين حس را چند برابر كرده است. اما با اين همه نوعي هماهنگي (هارموني) زيبا در اثر ديده مي شود. ميوه ها و خوراكي ها طبيعي و زيبا تصوير شده اند.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه لوور / پاريس

بهارستان
هنگامي كه نبرد بالا گرفت
در چشمان يكديگر، نهان شدند
تا فرجام، آن دو دلير بودند
تا فرجام، آن دو وفادار بودند
همانند دو قطره اشك
كه بر كنار چهره اي فرو لغزيده
زبيگنيو هربرت - ترجمه فرخ تميمي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
پژواك
وارد اتوبوس كه شد، غمنامه اش را خواند.
راننده ترمز شديدي كرد و مسافرها هر كدام به سويي پرت شدند.
مرد شرمنده پياده شد. كسي دستش به جايي بند نبود.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
تخم مرغ، بزرگراه، املت
تگزاس: كاميوني كه در حدود ۱۵ هزار كيلوگرم تخم مرغ حمل مي كرد دچار سانحه رانندگي شد. بر اثر اين حادثه بار كاميون بر سطح بزرگراه پخش شد و رفت و آمد خودروها براي مدتي مختل گرديد. كارگران شهرداري پس از ۱۴ ساعت تلاش بي وقفه موفق شدند بزرگراه را از تخم مرغ هاي شكسته پاك كنند.
اما نكته جالب اينكه شهرداري براي كارگران دو وعده غذايي در نظر گرفت كه هر دو وعده، املت بود. البته آنها با ديدن املت به شدت اعتراض كردند چون به دليل پاك كردن تخم مرغ از سطح بزرگراه، از اين ماده غذايي متنفر شده بودند.
تحصن روي پل
ساندرلند: يك مرد ۳۳ ساله در انگليس خود را با طناب به پلي بزرگ در شهر ساندرلند بست تا اعتراض خود را نسبت به حكم دادگاه ابراز كند.
در پي جدايي وي از همسرش، دادگاه او را از ملاقات با سه فرزندش محروم كرد به همين دليل قصد تحصن روي پل را دارد.ابتدا پليس، پل مورد نظر را مسدود كرد اما پس از چند ساعت مسير حركت خودروها را گشود. رئيس پليس در اين مورد گفت: ما با او كاري نداريم ،هر وقت كه دوست داشته باشد مي تواند از پل پايين بيايد كه براي پايين آمدن از پل به او كمك خواهيم كرد.
اين مرد كه مبتلا به ديابت است و انسولين تزريق مي كند مقداري غذا و انسولين همراه با خود به بالاي پل برده است.
گوريل ها و تماشاي تلويزيون
دالاس: چندي پيش، پنج گوريل كه مورد هجوم يك گوريل فراري قرار گرفته بودند به سالن بزرگي در باغ وحش دالاس انتقال يافتند. اين حيوانات به دليل دوربودن از فضاي باز دچار افسردگي شدند به همين دليل مسئولان باغ وحش داخل سالن تلويزيون قرار دادند تا حيوانات با تماشاي برنامه هاي مفرح، از افسردگي رهايي يابند.اين اقدام مسئولان باغ وحش نتايج جالبي در بر داشت. گوريل هاي پير در مقايسه با گوريل هاي جوان تر علاقه چنداني به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني نداشتند. اين حيوانات از سريال هاي خانوادگي و كارتون استقبال كردند اما در حين تماشاي برنامه هاي ورزشي به خواب عميقي فرو مي رفتند.
مسابقه تعقيب پنير
لندن: همه ساله در كشور انگليس مسابقه تعقيب پنير برگزار مي شود. در اين مسابقه از بالاي يك تپه شيب دار قطعه اي پنير به وزن ۳۲ كيلوگرم رها مي شود و شركت كنندگان روي اين سطح شيب دار به دنبال پنير مي دوند و فردي كه زودتر از سايرين به آن برسد برنده خواهد شد.جايزه اول اين مسابقه همان قطعه پنير است و نفرات دوم و سوم به ترتيب ۹ و ۵/۵ دلار دريافت مي كنند.
به گزارش مركز اورژانس انگليس، امسال در جريان مسابقه تعقيب پنير، ۲۱ نفر مجروح شدند كه جراحات ۵ نفر از آنان بسيار شديد بود.
فرار شهرداران پرو
ليما: چندي پيش مردم يكي از شهرهاي كشور پرو شهردار اين شهر را به شدت كتك زدند كه وي بر اثر شدت جراحات جان باخت.او متهم به سوءاستفاده از اموال عمومي بود. در پي اين حادثه اعلام شددو شهردار ديگر در پرو نيز از ترس جان خود (البته با كمك پليس) از كشور گريختند. يكي از آنها با استفاده از اموال شهرداري به نگهداري از مزرعه خود مي پرداخت و ديگري اغلب پست هاي شهرداري را به اقوام خود واگذار كرده بود.
پليس كه مي دانست اين دو شهردار فاسد مورد هجوم مردم قرار خواهند گرفت، لباس پليس بر تن آنان كرد و آنها را از مرز فراري داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۹ دقيقه

گل و گياه
گل رز
007437.jpg
نام علمي: Rosa Anna Ford
خانواده: ROSACEAE
اين واريته  بوته اي متراكم به ارتفاع ۴۵ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است و گلهاي نارنجي مايل به قرمز آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مربوط با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است براي سلامتي گياه و بالابردن كيفيت گلدهي، در فصل خواب گياه آنرا هرس كنيد.
ازدياد: از طريق پيوند شكمي در تابستان و يا تهيه قلمه هاي چوب سخت در پاييز امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |