چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۷ - Jun 2, 2004
احكام جديد براي ۵۴۰ هزار فرهنگي اواخر خرداد صادر مي شود
سازمان مديريت طرح ارتقاي شغلي معلمان را تصويب كرد
گروه علمي فرهنگي - سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور طرح ارتقاي شغلي معلمان را در روز دوشنبه گذشته تصويب و جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.
شهاب الدين غندالي معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در گفت و گويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب در پاسخ به سئوالي در خصوص بودجه مورد نياز اين طرح گفت: براي اجراي اين طرح به اعتباري حدود يكصد ميليارد تومان بودجه نياز داريم كه از اين مقدار ۵۰ ميليارد تومان به تصويب سازمان رسيده و مقرر شده مابقي آن نيز از محل اعتبار افزايش هاي غيرقابل پيش بيني با تصويب دولت طي سه چهار ماهه اول سال تامين شود.
وي با اشاره به اينكه با اجراي اين طرح حدود ۵۴۰ هزار معلم ارتقاي شغلي خواهند يافت گفت: طرح ارتقاي شغلي از امروز به استانها ابلاغ شده و دستورعمل اجرايي آن تا آخر هفته ابلاغ مي شود و هيات مميزي در استانها براي بررسي مدارك معلمان تشكيل مي شود و از اواخر خردادماه جاري حكم هاي جديد صادر مي شود.وي گفت: اين طرح شامل حال معلمان با كمتر از ۵ سال سابقه كاري نمي شود.وي افزود: در اين طرح معلمان براي كسب رتبه ارشد به ۶۰۰ امتياز، خبره ۱۱۰۰ امتياز، و عالي ۱۶۰۰ نياز دارند كه براساس توانايي هاي علمي، تجارب شخصي و امتيازات بهره وري نظير رضايت اولياء، درصد قبولي، آموزش هاي ضمن خدمت، تعداد مقالات و تاليفات ارزنده و ... تعيين خواهند شد.
وي گفت: براي كسب رتبه خبره، به حداقل مدرك ليسانس و عالي، بالاي ليسانس نياز هست ولي براي سطح ارشد مدرك ديپلم نيز كافي است.

دو منطقه تهران از عوامل مخل امنيت شهروندان پاكسازي شد
نيروي انتظامي تهران بزرگ در عملياتي ضربتي خيابانهاي لاله زار جنوبي و فردوسي جنوبي را از عوامل بزهكار، معتادان، فروشندگان و توزيع كنندگان مواد مخدر، داروها و سي دي هاي غيرمجاز و مبتذل پاكسازي كرد.به گزارش ايسنا، سردار طلايي پس از دستگيري عوامل بزهكار از سوي يگان هاي ويژه پليس، به ايسنا گفت: افراد دستگير شده از يك ماه گذشته تا كنون شناسايي شده و تحت مراقبت بوده اند.
به گفته وي دستگيرشدگان، انواع سي دي ها و داروهاي غيرمجاز، قرص هاي روانگردان و انواع مواد مخدر را خريد و فروش كرده و عمدتا سابقه دار بوده اند.فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اين كه اين افراد تا كنون پرونده هاي متعددي داشته و در گذشته نيز چندين بار دستگير شده بودند، افزود: در راستاي جمع آوري اراذل و اوباش در اين منطقه، صاحبان مغازه هايي كه پاتوق مبادله اين كالاها و مواد شده بودند نيز دستگير شده و بستن اين اماكن و دستگيري افراد مورد نظر شناسايي شده و همچنين برقراري امنيت كامل براي شهروندان، هدف اصلي عمليات ماموران پليس بوده است.سردار طلايي تصريح كرد: برخورد مقامات قضايي، مكمل اقدام نيروي انتظامي تهران بزرگ در اين زمينه خواهد بود.

گزارش همشهري از پديده اختلال در ازدواج و افزايش شمار دختران مجرد
تأثير تحولات جمعيتي در امر ازدواج
007452.jpg
گروه اجتماعي: شانس دختران براي ازدواج در دهه جاري و آينده كاهش مي يابد.
گزارش خبرنگار همشهري به نقل از گزارش آماري مركز امور مشاركت زنان حاكي است اختلاف چشمگير در سن ازدواج دختران و پسران و عدم تمايل پسران براي ازدواج با افزودن بر شمار دختران مجرد در دهه جاري و آينده مشكلي به نام اختلال در ازدواج را رقم زده است.
بنابراين گزارش بيشترين اختلاف سني ازدواج ميان مردان و زنان با چهار سال در استان هاي تهران و يزد و كمترين اختلاف با دو سال مربوط به سه استان مازندران، گيلان و زنجان است.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از گزارش آماري مركز امور مشاركت زنان افزايش سطح تحصيلات و آگاهي دختران، گسترش بيكاري، وجود موانع فرهنگي مرتبط با ازدواج، بحران اقتصادي، بالارفتن سطح انتظارات جوانان و برخي مشكلات معيشتي و رفاهي از جمله عوامل اختلال در ازدواج طي يك دهه اخير به شمار مي روند.به طوري كه نرخ رشد ازدواج در دهه پنجاه ۴درصد، در دهه ۶۰ دو و نيم درصد و در دهه هفتاد اين رقم به يك و نيم درصد كاهش يافته است.
اين گزارش همچنين حاكي است تحولات جمعيتي در سالهاي اوليه تاثيرات خود را به صورت افزايش هزينه هاي بهداشت و درمان برجاي گذاشته و سپس اين مشكل به بخش آموزش و پرورش منتقل شده و اكنون با عنوان بيكاري و تقاضاي مفرط براي تحصيل در دانشگاه ها و آموزش عالي و در نهايت ازدواج بروز و ظهور كرده است.
مركز مشاركت زنان ميانگين سن ازدواج را در شرايط حاضر براي زنان ۴/۲۲ و براي مردان ۶/۲۵ برآورد كرده است ، بنا بر اين در هر مقطع در شرايط حاضر تعداد دختراني كه به سن ازدواج مي رسند ، بيش از پسران است.
در گزارش مركز امور مشاركت زنان با تكيه بر تغيير در ساختار سني - جنسي جمعيت به اين نتيجه دست يافته است كه وجود اختلاف چشمگير در سن ازدواج زنان و مردان منجر به بروز اختلال در پديده ازدواج شده و مازادي از دختران مجرد ايجاد مي كند كه در دهه جاري و دهه آينده شانس كمتري براي ازدواج دارند و البته تعدادي از پسران در سن ازدواج هستند اما تمايلي به ازدواج ندارند و اين موضوع نيز اختلال در وضعيت ازدواج را در سالهاي آتي بيشتر مي كند.
بنا بر اين گزارش با توجه به اختلاف ۳ يا ۴ سال سن ازدواج دختران و پسران در هر نسل ۱۴ تا ۱۹ درصد دختران ۱۰ تا ۲۰ ساله نسل ۱۳۷۵ در سالهاي ۸۹- ۱۳۷۹ شانس ازدواج نخواهند داشت .
تعداد و درصد دختران ۱۰-۲۰ ساله ۱۳۷۵ كه طي سالهاي ۸۹-۱۳۷۹ شانس ازدواج ندارند
007455.jpg


توضيح
به اطلاع خوانندگان محترم صفحه ۱۵ (با همشهري تا كنكور) مي رساند:
ديروز سه شنبه نخستين بخش از اين سلسله مطالب، به دليل مشكلات فني با چند لغزش چاپي منتشر شد كه از اين بابت پوزش مي طلبيم.

ماهنامه ادبي پروين منتشر شد
گروه اجتماعي: سيزدهمين شماره ماهنامه ادبي پروين منتشر شد.
در شماره جديد ماهنامه پروين مطالبي با عنوان پيشگويي خليل جبران درباره كتاب پيامبر، گفت و گو با ديانا ابوجابر نويسنده عرب-آمريكايي، گفت و گوبا با مهدي غبرايي مترجم رمان خانه بر آب و معرفي خوزه مارتي شاعر ملي كوبا و نيكي جيواني شاعره سياهپوست آمريكايي و دهها مطلب ديگر به چشم مي خورد.

مدير كانون اصلاح وتربيت توضيح داد
دلايل عمده مراجعه جوانان به كانون اصلاح و تربيت در سال ۸۲
گروه اجتماعي: جامعه جوان ايران روزهاي پرخطري را پشت سر مي گذارد و هر روز به تعداد دام هايي كه برسر راه آنان وجود دارد افزوده مي شود. جواني هميشه دوره پرتلاطمي بوده و اگر چنانچه برنامه هاي درست و هدايت شده اي وجود نداشته باشد مي تواند به دوره اي پرخطر تبديل شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، كارشناسان از سالها پيش دهه ۸۰-۹۰ را دهه بحراني جامعه ايران ناميده اند و در اين زمينه، هشدارهايي به برنامه ريزان اجتماعي داده اند.
اگرچه مسئولان تلاش هايي ناپيگير براي مقابله با اين بحران ها كرده اند، آنچه در اين روزها با آن مواجه هستيم ناشي از كاستي هايي است كه در برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي وجود داشته، كاستي هايي كه نشانه هاي آن مشكلاتي نظير بالارفتن مصرف موادمخدر، اثرپذيري از فرهنگ بيگانه، افزايش گرايش به مصرف و توليد نوشابه هاي الكلي است و مشكلات ديگري كه هريك خود به تنهايي جاي بحث هايي مفصل دارد. درهمين زمينه مدير كانون اصلاح و تربيت درگفتگو بامهر مي گويد: با اينكه در سال ۸۲ سرقت، ضرب و شتم و موادمخدر بيشترين دليل مراجعه جوانان به كانون اصلاح و تربيت بوده اما اينگونه جرايم تقريباً هر ساله با درصد محسوسي تكرار مي شود اما در چند سال اخير جرايم مربوط به مصرف نوشابه هاي الكلي در بين جوانان افزايش چشمگيري داشته است.

روزنامه هاي اعتدال و توسعه و هموطن سلام بزودي منتشر مي شوند
روزنامه« اعتدال و توسعه» ارگان حزب اعتدال و توسعه به دبير كلي دكتر محمد باقر نوبخت است.مدير مسئولي اين روزنامه را كاظم جلالي نماينده شاهرود و سردبيري آن را دكتر حميد رضايي برعهده دارند.روزنامه اعتدال و توسعه شنبه ۲۳ خرداد منتشر خواهد شد.
گزارش ديگري حاكي است روزنامه هموطن سلام به مدير مسئولي علي آقامحمدي نيز شنبه آينده ۱۶ خرداد ماه منتشر مي شود.انتشار اين دو روزنامه در حالي است كه سايت بازتاب خبر از تعطيلي روزنامه انتخاب داده است.
«بازتاب» گزارش داد: آخرين شماره روزنامه «انتخاب» كه چندي است، زمزمه هاي فروش آن به گوش مي رسد، فردا منتشر مي شود.بنا بر اين گزارش، روزنامه «انتخاب» كه به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، پس از حدود ۶ سال انتشار، به دليل مشكلات مالي و تغييرات در مديريت صاحب امتياز آن، تعطيل مي شود پيش از اين مذاكراتي از سوي صاحب امتياز روزنامه «انتخاب» با برخي نهادها و مراكز، از جمله صداوسيما براي فروش اين روزنامه به مبلغ حدود ۵/۱ ميليارد تومان انجام شده بود كه به دليل بدهي هاي سنگين روزنامه، فروش آن ميسر نشد. در حال حاضر كاركنان اين روزنامه در حال تسويه حساب و بازخريدي هستند.

در كنگره تازه هاي قلب و عروق در مشهد از ۲۲ تا ۲۵ خرداد بررسي مي شود
كم تحركي و چاقي ۶۰ درصد شهروندان
گروه اجتماعي: ورود بي محاباي وسايل الكترونيكي به زندگي شخصي و راهيابي ابزار و تجهيزات مدرن به محيط هاي كاري امكان تحرك و پويايي را از شهروندان گرفته به گونه اي كه شمار افراد برخوردار از اضافه وزن را در ايران به بيش از ۶۰درصد رسانده است.
به گزارش خبرنگار ما و با استناد به آمار موجود از ميان ۶۰ درصد شهرونداني كه به عارضه اضافه وزن دچار هستند، ۲۰ درصد از آن ها از چاقي رنج مي برند كه استمرار اين عارضه، عوارض و ناگواري هايي چون بيماري هاي قلبي و عروقي را درپي مي آورد. تا جايي كه سهم اين عارضه از مرگ هاي موجود در كشور هر سال ۴۷ درصد است .حوادث و سوانح سهمي معادل ۱۵ درصد و سرطان ها سهم ۱۴ درصدي از مرگ شهروندان را به خود اختصاص داده اند.از سوي ديگر ششمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق ۲۲ تا ۲۵ خرداد در مشهد برگزار مي شود كه پيش بيني مي شود پزشكان و متخصصان نسبت به سهم نخست بيماري هاي قلبي و عروقي در مرگ شهروندان به بحث و بررسي بپردازند.
كارشناسان و پزشكان كم تحركي و اضافه وزن در عصر حاضر را ناشي از استفاده از آسانسور، وسايل نقليه شخصي، قرارگرفتن طولاني مدت پاي تلويزيون و كامپيوتر مي دانند و بر اين باورند ورزش روزمره مي تواند اين خلاء را ازميان بردارد و علاوه بر آن فشارخون را كاهش داده كلسترول مفيد خون را متعادل سازد.

حدادعادل در جمع خبرنگاران:
تلاش مي كنيم در چهارچوب قانون نظر خود را در برنامه چهارم اعمال كنيم
رئيس موقت مجلس شوراي اسلامي گفت: تلاش مي كنيم به هر نحو ممكن در چهارچوب موازين قانوني و حقوقي نظر خود را در قانون برنامه چهارم توسعه اعمال كنيم.
به گزارش ايسنا، دكتر حدادعادل در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ به اين سئوال كه آيا نمايندگان براي استرداد لايحه به مجلس درخواستي كرده اند يا خير؟ اظهار داشت: نمايندگان مجلس هفتم در خصوص لايحه  برنامه چهارم توسعه نظراتي دارند.  اين مساله از چند هفته  پيش در جامعه مطرح شده و تلاش مي كنيم به هر نحو ممكن در چهارچوب موازين قانوني و حقوقي نظر خود را در قانون برنامه چهارم توسعه اعمال كنيم.
وي در مورد راهكار اين اعمال نظر گفت: راهكار اين اعمال نظر، استرداد لايحه از مجمع به مجلس است و يا اينكه در مجمع فرصتي براي اعمال نظر نمايندگان وجود داشته باشد.هم اكنون نيز در حال رايزني هستيم تا ببينيم كه راه حقوقي براي اعمال نظر نمايندگان وجود دارد يا خير. اميدواريم به نتيجه برسيم.
حدادعادل تصريح كرد: اگر قانوني در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب برسد، مجلس نمي تواند به آساني آن را نقض كند.در حال حاضر منتظر نظر مجمع در خصوص لايحه  برنامه  چهارم توسعه هستيم.وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه دليل اصلي اين درخواست نمايندگان مجلس چه بوده، گفت: برخي از نمايندگان مجلس حساس هستند و انتقاداتي به اين قانون دارند. بطور كلي جايگاه حقوقي تصويب اين لايحه در مجلس ششم مورد اختلاف است.

ثبت نام براي دانش آموزان در آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش آزاد است
رئيس  موسسه  آموزش  از راه  دور وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: ثبت  نام براي  تمامي دانش  آموزان  نظام  آموزشي  رايج  كشور در موسسه  آموزش  از راه  دورآزاد است .
سيدحسن  الحسيني  به ايرنا گفت : آموزش  تك  درس  از وظايف  اين  موسسه  است  و دانش  آموزي  كه  در نظام  رايج آموزش  و پرورش  تحصيل  مي كند مي تواند برخي  از دروس  خود را در اين  موسسه بگذراند. وي  افزود: اين  دسته  از دانش آموزان    به  دلايل  مختلف  ازجمله  نداشتن  فرصت  براي  رفتن  به  مدارس  نظام  رايج ، مي توانند دروس  مورد نظر را در اين  موسسه  بگذرانند. الحسيني  توضيح  داد: ۵۰ درصد هزينه اين  كلاس ها را دولت  و ۵۰ درصد ديگر رادانش آموز پرداخت  مي كند. وي  اظهار داشت : موسسه  آموزش  از راه  دور از مهرماه  امسال  با ثبت  نام  ازدانش  آموزان  بازمانده  از تحصيل  پايه هاي  اول  راهنمايي  و پايه  اول  متوسطه آغاز به  كار مي كند.
الحسيني  تصريح  كرد: اين  موسسه  به منظور اجراي  آموزش هاي  غيرحضوري  و نيمه حضوري  درتهران  و برحسب  مورد و نياز در مركز استان ها و مناطق  كشور دايرمي شود.
وي  گفت : برنامه ريزي  آموزشي  و پرورشي  براي  اجراي  آموزش هاي  از راه  دوربراساس  مقررات  و ضوابط آموزشي  و پرورشي ، وزارت  آموزش  و پرورش  خواهد بود.
الحسيني  افزود: به  فارغ التحصيلان  موسسه آموزش  از راه  دور درچارچوب  ضوابط ومقررات  نظام  آموزش  از راه  دور كشور، گواهينامه  پايان  تحصيلات  متوسطه  دررشته  تحصيلي  دانش آموز اعطا مي شود.وي  گفت : تمامي بازماندگان  از تحصيل  داخل  كشور و ايرانيان  مقيم  خارج  ازكشور بدون  محدوديت  سني  مي توانند دراين  نظام  آموزشي  كه  به  صورت  نيمه  حضوري و غيرحضوري  برگزار مي شود، ثبت  نام  و شركت  كنند. الحسيني  افزود: آموزش هاي  موسسه  آموزش  از راه  دور به  سه شيوه  كتاب  پايه ، شبكه  پايه (اينترنت ) و تلويزيون  پايه  به  مخاطبان  ارائه  مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |