شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۸
عينك دودي، تفنگ دولول،شليك
جايي براي شكار هدف هاي بي جان؟
اين رشته پيش از انقلاب به صورت محدود در باشگاه انقلاب وجود داشته ولي پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۹ خبري از اين رشته در ايران نبود. تا اينكه گروه صنايع مهمات سازي و متالورژي (مهام) تصميم گرفت پايه گذار اين رشته مفرح و جذاب در كشور شود
009117.jpg
اگر فكر مي كنيد مي توانيد خودتان را با شليك ۱۰ تير، ارضاكنيد برايتان فقط ۳ هزار تومان آب مي خورد. البته بعيد است كسي بتواند جلوي ميل سيري ناپذير اش را بگيرد.
محمد جباري 
عينك هاي دودي بر چشم است و تفنگ هاي دولول در دست. هر لحظه صداي كر كننده تيراندازي به گوش مي رسد. رديف آدم ها زير سايه بان و تفنگ هايي كه به سمت آسمان نشانه رفته اند. يك شليك ديگر و تكه هاي قرمز كه در آسمان پخش مي شوند. اين تصوير يكي از فيلم هاي بكش بكش  هاليوودي نيست. آن آدم هاي عينك دودي بر چشم و تفنگ در دست هم مامورانFBI نيستند. اينجا باشگاه تيراندازي مهام است و آدم هايي كه در حال تيراندازي به اهداف پروازي هستند.
به بزرگراه شهيد بابايي كه برويد و به نزديكي هاي شهرك اميد برسيد، باشگاه مهام را مي توانيد پيدا كنيد. باشگاهي وابسته به صنايع دفاع كه اين روزها نامش هم به «باشگاه تيراندازي ساصد» تغيير كرده. تنها جاي استاندارد در ايران كه رشته تيراندازي به اهداف پروازي در آن وجود دارد. لردهاي انگليسي اين رشته تيراندازي را اولين بار در سال ۱۸۹۲ راه انداختند. البته آن موقع، اهداف تيراندازي اين شبه بشقاب هاي كوچك قرمز نبودند. بلكه پرنده هاي بيچاره اي بودند كه با قفس به محوطه سرسبز و باز آورده مي شدند تا براي تفريح اين اشراف زاده ها قرباني شوند. پرنده رها مي شد و گلوله ها به سمت او روانه مي شد. البته پس از مدتي جاي پرنده ها را هدف هاي بي جان گرفتند. رشته اي كه به نام تيراندازي به پرنده بي جان و تيراندازي به كبوتر سفالي هم معروف است.
اين رشته پيش از انقلاب به صورت محدود در باشگاه انقلاب وجود داشته ولي پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۹ خبري از اين رشته در ايران نبود. تا اينكه گروه صنايع مهمات سازي و متالورژي (مهام) تصميم گرفت پايه گذار اين رشته مفرح و جذاب در كشور شود.
وارد باشگاه كه مي شويم بيش از هرچيز محيط سرسبز و آب و هواي خوب آن نظر را جلب مي كند. جاده را پي مي گيريم تا به محل تيراندازي ها برسيم. راديو پيام از بلندگوها در حال پخش است، به دنبال بخش اداري مي گرديم كه فردي با لباس سفيد به ما نزديك مي شود. او آقاي شريفي مدير باشگاه است. در گوشه اي چند نفر زيرنظر مربي مشغول تيراندازي هستند. نزديكشان كه بشوي تازه مي فهمي تيراندازي چه صداي كر كننده و جذابي دارد. البته براي مراقبت از گوش و پيشگيري از افت شنوايي، تيراندازها مجبورند از گوشي استفاده كنند.ولي ما كه تيرانداز نيستيم و دقايقي در جذابيت بي همتاي صداي گلوله ها غرق مي شويم. واقعاً شليك كردن مزه اي مي دهد!
رشته هاي تراپ(Trap) و اسكيت(Skeet) از جمله رشته هاي اين تيراندازي هستند كه در اين باشگاه وجود دارد. البته اين اسكيت را با اسكيت اشتباه نگيريد!
آقاي شريفي كنارمان نشسته و هرچه اطلاعات مي خواهيم از او مي گيريم.تفنگ هاي ساچمه اي دولول كاليبر ۱۲ برونينگ بلژيكي! در هر كدام از گلوله ها ۲۴۰ تا ۲۷۰ ساچمه وجود دارد كه پس از شليك از محفظه پلاستيكي گلوله خارج مي شود و تعدادي از همين ساچمه ها، هدف را شكار مي كند. البته هدف اينها همان شبه بشقاب هاي قرمز است كه ۱۱۰ ميلي متر قطر شكل دايره اي آن است. اين هدف ها كه خارجي ها به آن(Clay) مي گويند جنس خاصي دارد كه در ايران هم نمي توانيم آن را توليد كنيم و از خارج اين پرنده هاي بي جان را وارد مي كنيم، حدوداً دانه اي ۵۵ تومان. اين باشگاه عضوگيري ندارد ولي مشتري هاي ثابت چرا. افراد ۱۴ سال به بالا هم مي توانند تيراندازي كنند. البته زير ۱۴ ساله هاي قوي جثه هم مي توانند. خانم ها هم يكي از مشتريان ثابت اين باشگاه به حساب مي آيند. اگر تا الان خيلي علاقه مند شده ايد لذت شليك گلوله را تجربه كنيد، حواستان باشد اين ورزش نسبتاً گراني است.
البته اگر فكر مي كنيد مي توانيد خودتان را با شليك ۱۰ تير، ارضا كنيد برايتان فقط ۳ هزار تومان آب مي خورد. البته بعيد است كسي بتواند جلوي ميل سيري ناپذيري اش را بگيرد. آقاي شريفي مي گويد بعضي ها تا ۲۰۰ تير هم شليك مي كنند. به ازاي هر تير ۳۰۰ تومان، مي شود ۶۰ هزار تومان ناقابل. البته اگر با اين تفنگ ها آشنايي نداشته باشيد، مي توانيد دوره آموزشي را در اين باشگاه بگذرانيد. قيمت آن براي ۸ جلسه، ۱۵ هزار تومان است.
اين باشگاه چند سايت تيراندازي دارد كه سايت استاندارد و در سطح بين المللي آن، سايت المپيك است. اينجا محل مسابقات و تيراندازي هاي حرفه اي است. در اينجا برخلاف سايت آموزشي همه چيز اتوماتيك است. ۵ جايگاه تيراندازي و ۱۵ دستگاه پرتاب كننده.
يعني ۳ دستگاه براي هر تيرانداز. اين دستگاه ها، هدف ها را در جهت هاي مختلف و با زاويه صفر تا ۴۵ درجه پرتاب مي كنند. دستگاهي نزديك هر تيرانداز قرار دارد كه به صدا حساس است. هرگاه تيرانداز آماده باشد مي گويد «برو» اين صدا باعث مي شود كامپيوترهاي كنترل كننده فرمان پرتاب هدف را بدهند. هدفي كه تيرانداز به هيچ وجه نمي تواند جهت و ارتفاع آن را حدس بزند. هدف ها از يك متر تا ۳متر ارتفاع مي گيرند و تا ۷۶ متر هم به جلو مي روند. يعني تا همان پاي درخت هاي انتهاي سايت كه پر است از تكه هاي قرمز هدف هاي تيرخورده.
همه اين حرف ها در سايت آموزشي به صورت ساده تري است. مثلاً تنها يك دستگاه پرتاب براي تيرانداز وجود دارد كه از سيم در دست مربي فرمان مي گيرد.
اولين دوره از مسابقات تيراندازي با اهداف پروازي قهرماني كشور هم چند هفته پيش در محل باشگاه برگزار شده بود كه با استقبال خوبي مواجه شد.
در اين باشگاه علاوه بر تيراندازي، مكان هاي تفريحي ديگري هم براي خانواده ها در نظر گرفته شد. ليست قيمت خدمات اين باشگاه به قرار زير است: تيراندازي شكاري با فشنگ ايراني ۱۰ تير ۳هزار تومان، خدمات تراپ المپيك يك راند ۳۷۵۰ تومان، خدمات تراپ اسكيت يك راند ۳۷۵۰ تومان، خدمات تراپ دوبل يك راند ۷۵۰۰ تومان، تنيس روي ميز ۳۰ دقيقه ۳۰۰ تومان، فوتبال دستي ۳۰ دقيقه ۳۰۰ تومان و تيراندازي با تفنگ بادي ۵/۴، ۱۰ تير ۲۰۰ تومان.
اگر هم اهل آتش بازي و سروصدا هستيد، امكانات در اينجا مهياست: فشفشه ۳۰ عددي ۶۰۰ تومان و وسايل آتش بازي بي خطر ۲۰۰ عدد، ۳هزار تومان.
اين باشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب ميزبان آدم هايي است كه عشق تيراندازي هستند و پول هم براي خرج كردن دارند. اگر خواستيد براي يك بار هم شده لذت تيراندازي را تجربه كنيد، فقط حواستان باشد روزهاي جمعه و غروب ها، اينجا شلوغ است و تا ۱۰۰۰ نفر هم مراجعه كننده دارد. صداي تيراندازي بدجور آدم را جذب مي كند.

ورود
۳ نكته
اين ستون كوچك است و حرف هاي ما زياد. پس ببخشيد كه بي مقدمه ۳ نكته بي ربط را برايتان مي نويسيم.
۱: دقيقا ۱۴۰۱ سال پيش در چنين روزي جنگ ۴۲ساله ايران و امپراتوري روم در زمان سلطنت خسروپرويز آغاز شد. به اين نكته توجه كنيد و زياد به رفتار اطرافيانتان خرده نگيريد. اين روز لحظه هاي مستعدي براي آغاز آتش جنگ دارد.
۲: بالاي صفحه را كه نگاه كنيد مطلبي در مورد يك مكان ورزشي مي بينيد. اين كار شنبه هر هفته تكرار مي شود تا شما يك هفته براي سر زدن به اين مكان ها فرصت داشته باشيد.
۳: مهم ترين نكته اينكه امروز هفته تازه اي را آغاز كرده ايد و حتما مي دانيد كه شروع هر كاري مهم است. سعي كنيد هفته برايتان آغاز خوبي داشته باشد.

ستون شما
انتقاد و تشكر
خانمي تماس گرفته اند و قصد داشتند با نويسنده مطلب «خانه نيما سالم است» كه در روز دوشنبه به چاپ رسيده بود صحبت كند. اما ايشان حضور نداشتند و قسمت اين بود كه با بنده صحبت كنند.
«آقا واقعاً خسته نباشيد كه تا آنجا رفتيد و زحمت كشيديد. اما مطلبي كه نوشته ايد كاملاً از روي بي  دردي بوده و شكم سيري. واقعاً انگار نه انگار كه اين عزيزان مصيبت زده بوده اند.»
بازتاب باورنكردني 
مطلبي در صفحه تهرانشهر اواخر اسفندماه به چاپ رسيده بود با عنوان «صف طولاني براي ازدواج موقت.» نكته جالب راجع به اين گزارش اين است كه هنوز با گذشت نزديك به ۳ماه از چاپ اين گزارش عزيزاني تماس مي گيرند و شماره اين مكان را از ما درخواست مي كنند.خدمت شما عزيزان خواننده عرض كنيم همان طور كه در چند ماه گذشته در قسمت هاي مختلف ايرانشهر اعلام كرديم اين گزارش به هيچ وجه به خانه عفاف مربوط نمي شود. پس خواهشمند است تماس نگيريد و شماره خانه عفاف را از ما نخواهيد.

ذهن زيبا
با استعداد عادي و پشتكار غير عادي، هر چيز دست يافتني است.
اف بوكسيون
اگر منتظر خوشبختي هستيد وفكرمي كنيد كه خودش خواهد آمد، آن را از دست داده ايد.
دنيس پريگ
اگر نمي توانيد قهرمان باشيد، دست كم مرد باشيد.
گوته

هوا
ابرهاي كوچك
قبول كنيد اينكه ما بايد ۳، ۴ ماه هواي گرم و آسمان آبي تهران را تحمل كنيم كمي سخت است؛ اين خصلت آدم هاست كه از چيزهايي كه دارند زود خسته مي شوند. فلسفه بافي نكنيم، چند كلمه كنار يكديگر چيده شدند تا تنها مقدمه اي براي ستون هواشناسي داشته باشيم؛ اينكه ما گاهي دلمان براي هواي ابري تنگ مي شود.
نمي شود به هواي امروز گفت ابري، اما به هر حال همين چند تكه ابر سفيد روي آسمان تهران هم كافيست تا دلتنگي ما كاهش يابد. امروز و امشب در آسمان تهران ابرها گاهي جلوي خورشيد و ماه را مي گيرند. البته در اين بين ساعات كاملا آفتابي هم داريم؛ آسمان تهران امروز نيمه ابري است.
احتمالا اينكه دماي هوا بين چه اعدادي نوسان دارد هم برايتان مهم است. دماي هوا در خنك ترين دقايق روز به ۲۸ درجه سانتي گراد و در گرم ترين لحظه ها به ۳۱ درجه سانتي گراد مي رسد. امشب هم احتمالا احتياجي به روشن كردن كولر نداريد. دماي هوا ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتي گراد است.

جعبه
تب سرد
بعدازظهر مي توانيد سريال پزشك دهكده را ساعت ۱۴ تماشا كنيد خانم هاي عزيز و آقاياني هم كه به فوتبال علاقه ندارند تنها يك هفته فرصت دارند تا با خيال آسوده بنشينند و برنامه هاي تلويزيون را تماشا كنند، ولي از انصاف نبايد گذشت واقعا جاي خالي فوتبال كاملا در برنامه هاي تلويزيوني احساس مي شود.
سريال تكراري كارآگاه شمسي و مادام را مي توانيد ساعت ۱۹ از شبكه تهران تماشا كنيد. اما پيشنهاد اصلي براي امشب تماشاي سريال نوپاي « تب سرد» است. حامد براي پرداخت هزينه جراحي مادرش بامشكل مواجه شده و از طرفي شهاب هم كه كلي چك برگشتي دارد درصدد است تا حامد را به انجام دزدي تشويق كند تا از اين راه بتواند مشكلات مالي اش را حل كند... براي ديدن اين سريال حوالي ساعت ۱۵/۲۰ به سراغ تلويزيون برويد.»
براي ساعت ۲۲ هم مي توانيد سريال گمشده را از شبكه ۱ ببينيد و سرانجام نوبت سريال طنز نقطه چين است كه اين روزها هنوز در حال جذب مخاطب است ساعت ۳۰/۲۲ بعد ازمبالغي بسيار زياد آگهي بازرگاني مي توانيد تماشايش كنيد.

فرهنگ
بروشور براي روزهاي پيري
اول اين كه همان طور كه قبلا هم اينجا گفته بوديم، فرهنگسراي تازه تاسيسي به نام فرهنگسراي آي تي(IT) به جمع فرهنگسراهاي تهران اضافه شده كه از امروز رسما كارش را شروع مي كند. محل اين فرهنگسرا تقاطع خيابان كارگر و جمهوري است.
فرهنگسراي سالمند دومين شماره از بروشورهاي آموزشي ماهانه اش را منتشر كرده است. مقالات چاپ شده در اين بروشورها با هدف فرهنگ سازي رفتار با سالمندان انتخاب مي شوند. موضوع شماره جديد در بهره مندي از تجارب سالمندان است. اين بروشورها با بيان نيازها و خصوصيات  فردي سالمندان سعي مي كند نحوه برخورد صحيح و برآورده كردن نيازهاي  آنها را به خانواده هاي تهراني آموزش دهد.
در نگارخانه آفرينش انديشه واقع در فرهنگسراي انديشه (مدرسه) نمايشگاه عكس دانش آموزان هنرستان هاي كار دانش تهران برپا شده است. ساعت بازديد از نمايشگاه ۹ تا ۱۹ است و اين نگارخانه در خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي انديشه واقع است.

پرده
انجمن شاعران مرده
امروز در تالار ناصرخسرو (خيابان ۱۶ آذر، ساختمان معاونت دانشجويي دانشگاه تهران - طبقه سوم) سه فيلم به نمايش در مي آيد. ساعت ۱۴ «شيطان را بران» ساخته جان هيوستون در سال ۱۹۵۳ كه ستاره هايي از جمله همفري بوگارت، جنيفر جونز، جنيا لولوبريجيد ا و پيترلور در آن بازي مي كنند. داستان درباره گروهي از مسافران يك كشتي است كه با هم رقابت مي كنند تا زميني را كه شايعه است ذخاير اورانيوم در آن هست ، به چنگ بياورند.
ساعت ۱۶ نوبت به «خانه غريبه ها» مي رسد كه از فيلم هاي جوزف منكيه ويچ است (تازگي ها از اين كارگردان فيلم بازرس از سينما ۴ پخش شد). ادوارجي رابينسون و سوزان هيوارد بازيگران اصلي فيلم هستند و داستان درباره يك خانواده بانك دار ايتاليايي - آمريكايي است. پسر بزرگ خانواده معتقد است برادرش مسئول مرگ پدرشان بوده و بنابراين قسم مي خورد كه از او انتقام بگيرد.

پايتخت
برلين 
باورتان مي شود شهروندان برليني براي كمك به هزينه هاي شهر، با افزايش ماليات و حق آب و فاضلاب موافقت كرده باشند؟
اگر به خودمان نگاه كنيم كه هزار راه براي فرار از ماليات پيدا مي كنيم، خبر غيرقابل باور است، ولي از قديم يك مثل در مورد آلماني ها معروف بوده: «كار مي كنم تا ماليات بدهم»
شوراي شهر برلين بودجه سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ را به ميزان ۱۲ ميليون دلار افزايش داده است.
اين افزايش بودجه سبب زياد شدن ماليات بر اموال از ۵ سنت به ۷۳ سنت در هر ۱۰۰ دلار شده. مثلاً صاحب يك خانه ۱۰۰ هزار دلاري، بايد ۷۰ دلار در سال بيشتر ماليات دهد.
نياز به خدمات بيشتر مثل گسترش تشكيلات پليس و جمع آوري زباله ها، منجر به افزايش ماليات شده است.
پكن 
مردم پكن به زودي شاهد شبكه جديد تلويزيوني به نام «شبكه سلامت» خواهند بود.
۳۶۷ ميليون كودك و نوجوان چيني مخاطب اين شبكه تلويزيوني هستند. شبكه اي كه يكي از اقدامات دولت براي ترويج اخلاقيات بين جوان هاست. در اين شبكه از برنامه ها و فيلم هاي پر از صحنه هاي خشن خبري نيست و قوي كردن و بهبود اعتقادات جوان ها از اهداف آن است تا بتوانند جامعه خوبي از هر لحاظ در آينده داشته باشند.
بايد ديد نوجوان هاي چيني آيا از اين شبكه استقبال مي كنند و به جاي تماشاي فيلم هاي پر از جذابيت آمريكايي به تماشاي اين شبكه پر از سلامتي خواهند نشست يا نه؟
آتن 
اين روزها در آتن بعيد است خبري غير از المپيك مهم باشد. همه در جنب جوش براي بهتر برگزار كردن المپيك در خانه اصلي اش هستند.
شهردار آتن هم بيكار نمانده و اقدامات زيادي را انجام داده است. ۵۰۰ پليس براي جمع آوري متكديان، افراد بي سرپرست ومهاجران غيرقانوني به كار گرفته شده اند. اين نيروها از ۱۱تير كار خود را شروع مي كنند.
احتمالاً معتادان به مراكز روانپزشكي منتقل مي شوند و تا پايان بازي هاي المپيك، ۱۱ شهريور در آنجا نگهداري مي شوند.
مهاجران غيرقانوني هم به زنداني واقع در غرب شهر آتن برده مي شوند. در راستاي همين طرح ،دست فروش ها از ميادين اصلي شهر آتن و از محل هاي نزديك به محل بازي ها، جمع آوري خواهند شد.
ميدان هاي اصلي شهر آتن محل جمع شدن و خوابيدن معتادان آتن هم به شمار مي رود.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |