يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۹
داروي گياهي و قتل غير عمد
«سورنجان» قاتل شد
«سورنجان» گياهي است زيبا كه پياز آن چون زنبق مي ماند و ساقه خيلي بلندي دارد و برگه هايش خيلي شبيه گندم است 
حتي يك ساعت ماسا ژ دستي قلب بيمار هم كمكي به آن نكرد. در همان حين كه ماساژ قلبش را دنبال مي كرديم، در اثر مصرف بيش از حد سورنجان ناگهان دچار ايست قلبي شد
009198.jpg
عليرضا جلا ئيان 
«محمدشريف رستمي» بر اثر خوردن «سرونجان» -دارويي گياهي - درگذشت.
محمدشريف ۴۸ سال سن داشت و ۱۸ سال مي شد كه از افغانستان به ايران هجرت كرده و در اين مدت براي خود بروبيايي پيدا كرده بود. او از معتمدان بازار و يكي از عمده فروشان چايي در راسته مولوي بود.
اينكه چرا محمدشريف به سراغ «سورنجان» مي رود هم براي خود حكايتي است. «ابوذر» پسر محمد شريف در اينباره مي گويد: «آقامون چند وقتي بود كه از پادرد مزمني رنج مي كشيد و چند روز بود كه به خاطر عروسي يكي از بستگان تصميم به مداواي آن گرفته بود و به دليل اعتقادي كه به داروهاي گياهي داشت ، اصرار داشت كه از سورنجان مصرف كند.»
محمدشريف به سراغ عطاري واقع در خيابان اتابك مي رود و به خاطر آشنايي ساليان سالي كه با صاحب اين مغازه داشت از او مقادير زيادي «سورنجان» خريداري مي كند بي آنكه به صاحب مغازه علت خريد اين همه «سورنجان» را توضيح دهد.
«سورنجان» گياهي است زيبا كه پياز آن چون زنبق مي ماند و ساقه خيلي بلندي دارد و برگه هايش خيلي شبيه گندم است. دكتر «جلالي» در اينباره مي گويد:«اين گياه بيشتر از آنكه خاصيت دارويي داشته باشد عوارض خطرناكي دارد كه ناشي از سمي بودن آن است و بيشتر خاصيت اسيدي دارد.»
محمدشريف علاوه بر اينكه در امر تجارت فرد مجرب و حاذقي بود، آشپزي ماهر و توانا بود كه براي هر عروسي و جشن و عزايي حتماً اقوام دور و نزديك از او دعوت به عمل مي آوردند و او هم با كمال ميل دعوت آنها را اجابت مي كرد. اتفاقاً علت مصرف اين دارو توسط محمد شريف هم همان آشپزي و بالا رفتن ضريب تحملش هنگام كار بوده است. ابوذر در اينباره مي گويد: «آقامون عادت داشت كه قبل از هر عروسي از مسكن هاي كدوئين استفاده كند و هر بار ميزان خيلي كمي مصرف مي كرد و ما خودمان هم مانده ايم كه چه طور تصميم به خوردن چنين دارويي گرفته است.»
دكتر «جلالي» متخصص مسموميت هاي دارويي در اين باره مي گويد متاسفانه بسياري از شهروندان محترم فكر مي كنند داروهاي گياهي عوارض جانبي ندارد، در حالي كه بسياري از اين داروها عوارض سوء و خطرناكي دارند كه در مواردي مثل اين منجر به مرگ مي شود.
اينكه چه طور محمدشريف تصميم به خوردن چنين دارويي گرفته است معمايي است كه حل آن شايد به كتابي برگردد كه وي اخيراً خريده بوده. اين كتاب كه در خصوص داروهاي گياهي است، فصلي مربوط به داروي گياهي «سورنجان» در اين بخش از كتاب توضيح داده شده كه اين گياه و مصرف آن براي معالجه پادرد خيلي خوب است.
و اما اصل ماجرا: ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه يازدهم خردادماه جاري محمدشريف با خوردن يك ليوان پرمحلول سورنجان و آب دچار دل درد خيلي شديد مي شود.
سورنجان بلاي جان شد
هنوز نيم ساعت از خوردن محلول سورنجان نگذشته كه وخامت حال او به حدي مي رسد كه او را به درمانگاه محله مي رسانند. در درمانگاه تشخيص نادرست پزشك مبني بر مسموميت جزيي او باعث مي شود تا فرمول هميشگي سرم و انتقال به خانه در مورد محمدشريف هم اجرا شود.
و اين همه در حالي اتفاق مي افتد كه با انتقال به منزل، حال او وخيم تر مي شود به حدي كه شروع به بالا آوردن خون مي كند. «وقتي او را به خانه آورديم بنا به دستور پزشك درمانگاه كه براي او خوردن مايعات را تجويز كرده بود آب پرتقالي به او خورانديم. با خوردن آب پرتقال حالش بدتر شد و شروع كرد به خون بالا آوردن.»
به اين ترتيب خانواده محمدشريف مجبور مي شوند او را به سرعت به بيمارستان منتقل كنند و به دستور دكتر جلالي به سرعت معده او را شست و شو دادند، حال محمدشريف به قدري خراب بود كه او را به آي سي يو منتقل كردند و در آنجا دكتر براي بهبودي حال محمدشريف همه كار مي كند ولي بي فايده است.
حتي يك ساعت ماسا ژ دستي قلب بيمار هم كمكي به آن نكرد. «در همان حين كه ماسا ژ قلبش را دنبال مي كرديم ناگهان دچار ايست قلبي در اثر مصرف بيش از حد سورنجان شد.»
ابوذر در اينباره مي گويد: «ما كه اصلاً باور نمي كرديم آقا فوت كرده باشد. او واقعاً حالش خوب بود و هيچ مشكل خاصي نداشت و فقط كمي پايش درد مي كرد.»
دكتر جلالي با اشاره به فوت محمد شريف عنوان مي كند كه متاسفانه بسياري از شهروندان خودسرانه دارو مصرف كرده و اصلاً به تبعات آن فكر نمي كنند.
البته نبايد در مواردي اين چنين به داروهاي گياهي با ديده ترديد نگاه كرد بلكه صورت مساله خوردن آنها بدون تجويز پزشك است. اي كاش آقاي محمد شريف قبل از مصرف اين دارو با پزشكي مشورت مي كرد.»
حرف هاي دكتر جلالي كه تمام مي شود يك سوال تمام ذهن مرا به خود مشغول مي كند و آن اينكه مثلاً هزينه بيمارستان و درمان پاي محمدشريف چقدر مي شد كه او خريدن چنين دارويي و مراجعه نكردن به بيمارستان را ترجيح داده بود، مگر جز اين است كه او كاسبي پرسابقه و با درآمدي رضايت بخش بود؟

تصاوير
جورج دبليو بوش در هنگام پياده شدن از هواپيما اسير باد سهمگين شده است. اين تصاوير عكس هاي بزرگ صفحات اول روزنامه هاي جهان هستند.
009189.jpg
009195.jpg
009192.jpg

رفيق كشي در بلوار ميرداماد
جلسه بازجويي از يك تبعه خارجي كه دوست خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود در شعبه اول دادسراي اطفال تهران برگزار شد.
متهم به قتل كه «نوروزعلي»، ۱۷ ساله نام دارد پس از ارتكاب جنايت در محل كار مقتول واقع در بلوار ميرداماد به كلانتري ۱۳۷ نصر رفت و به قتل اعتراف كرد.
ماموران كلانتري نصر پرونده را همراه متهم به كلانتري ۱۰۳ گاندي ارجاع دادند.
پس از بررسي هاي اوليه، پرونده به كارآگاهان ويژه قتل دايره ۱۰ آگاهي تحويل داده شد تا تحقيقات لازم در مورد پرونده مذكور صورت بگيرد.
قاتل پس از حضور در شعبه اول دادسراي اطفال توسط رسول اميري بازپرس پرونده بازجويي شد.
وي در بازجويي اعتراف كرد، مقتول «محمدتقي، ۲۵ساله يكي از همشهريان من بود. او به من تهمت زده بود كه قصد اذيت و آزار او را داشته ام، وقتي اين مساله به گوشم رسيد ساعت ۱۲ شب به محل كارش رفتم و از او پرسيدم كه چرا اين تهمت را به من زده است، اما او به جاي عذرخواهي گفت از گفتن اين حرف پشيمان نيست و اين موضوع را به همه مي گويد. من هم با چاقويي كه از قبل همراهم برده بودم ۲۰ ضربه به او زدم. پزشكان پزشكي قانوني پس از معاينه جسد اعلام كردند به مقتول ۲۰ ضربه چاقو اصابت كرده كه ۱۱ ضربه آن منجر به قتل «محمدتقي» شده است.
پس از اعترافات متهم و اعلام پزشكي قانوني بازپرس پرونده به علت عدم حضور اولياي دم در ايران دستور احضاريه براي خواهر مقتول كه ساكن شهرستان شهريار است صادر كرد تا پس از حضور او در دادسرا، نشاني مادر مقتول مشخص و او به دادسرا اعزام شود.

عمليات ضربت پشت شهرداري
طرح پاكسازي فروشندگان «سي دي» و لوازم كامپيوتر در تهران به اجرا درآمده است. از عصر روز دوشنبه ۱۱ خرداد ماموران نيروي انتظامي در قالب اين طرح،با مستقر شدن در خيابان پشت شهرداري حدود ۹۰۰ نفر را تحت همين عنوان دستگير كردند.
شايد يكي از تازه ترين مواردي كه توسط نيروي انتظامي كشف و ضبط شد مغازه اي عكاسي در تهران بود. افرادي كه در اين عكاسي كار مي كردند پس از عقد قرارداد براي پوشش تصويري مجالس عروسي، عكس ها وCD اين مجالس را وارد بازار مي كردند و اين در حالي بود كه هيچ يك از صاحبان عكس ها از اين وضعيت اطلاعي نداشتند. اين باند كه چندين عامل فروش را در نقاط شلوغ تهران هدايت مي كرد سرانجام به دست ماموران نيروي انتظامي متلاشي شد و تمام عاملان فروش نيز دستگير شدند. اما در ۱۳ خرداد نيز يك بار ديگر ماموران نيروي انتظامي با اجراي عملياتي ضربتي در محله پشت شهرداري جمعي از اراذل و اوباش و مقادير زيادي مواد مخدر وسي دي هاي مبتذل، را جمع آوري كرد. در جريان اين عمليات، دست فروشان خلافكار جمع آوري و تعدادي از مغازه هاي اطراف كه محل نگهداري سي دي، مواد مخدر و مشروبات الكلي بود، تعطيل شد. اين عمليات با نظارت مستقيم فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و فرمانده كلانتري ۱۰۹ بهارستان هدايت شد.

قتل در خيابان جيحون
«ساعت ۲۰ چهار شنبه :  كلانتري نواب از قتل زني در حوالي خيابان جيحون مطلع شد. ماموران تجسس، جسد زني را با دست و پاي بسته و ملحفه اي به دور گردن در خانه  اش مي يابند.»
فردي كه ماموران كلانتري را مطلع كرده محمود نام دارد كه از مظنونان به قتل در اين پرونده بوده و هم اكنون از سوي شعبه  دوم بازپرسي اين دادسرا براي وي قرار منع تعقيب صادر شده است.
رضوانفر داديار شعبه ي اظهارنظر دادسراي ويژه  امور جنايي گفت: «در گزارش پزشكي قانوني »انسداد مجاري تنفسي فوقاني توسط جسمي انعطاف پذير« علت مرگ اين زن عنوان و بحث تعرض نيز تاييد شده است. مقتول از سال ها قبل   به تنهايي در تهران زندگي مي كرده، داراي   دختر و   پسر بوده و تحقيقات، از اعتياد وي به مواد مخدر حكايت دارد. در تحقيقات بعدي به افرادي با نام روح الله، احمد، حسين و مرتضي برخورديم كه در فروش ضبط صوت دخالت داشته اند و متهم به انجام چند فقره قتل و تحت تعقيب هستند، كه اين اطلاعات به عنوان سرنخ هاي اين ماجرا در حال بررسي است.
رضوانفر در مورد مدارك موجود در صحنه از فيلترهاي سيگار و چند لكه خون نام برد كه فيلترهاي سيگار به دليل استهلاك فقط گروه خونيB را نشان داده و لكه هاي خوني نيز به دليل فساد آنتي ژن، اطلاعات خاصي را به دست نداده است.
وي با بيان اين كه «در رابطه با سه فرد تحت تعقيب بايد تحقيقات بيشتري انجام شود»، گفت كه اصل پرونده را به دليل نقص تحقيقاتي براي تحقيقات بيشتر به آگاهي ارجاع خواهد داد.

مادر فقير، كودك سر راهي
مجيد متين راسخ، بازپرس شعبه  دوم بازپرسي دادسراي ويژه  امور جنايي گفت: «چهارشنبه ساعت ۳۰:۰۰  بامداد براي بررسي مرگ مشكوكي كه از سوي كلانتري اطلاع داده شده بود، در حين تحقيقات صداي گريه ي نوزادي را شنيديم و ديديم نوزاد   چند روزه اي در خيابان رها شده است، براي تحويل كودك به شيرخوارگاه اقدام كرديم اما شيرخوارگاه علي رغم وظيفه از تحويل گرفتن نوزاد خودداري مي كرد.» وي ادامه داد: «پس از اصرار فراوان ساعتي   بعد نوزاد به شيرخوارگاه سپرده شده، صبح آن روز مطلع شديم پدر و مادر نوزاد براي بازپسگيري فرزندانشان مراجعه كرده اند. نوزاد تحويل پدر شد و مادر، به دليل اين كه بدون اطلاع همسرش اقدام به رها كردن فرزندش كرده بود با شكايت پدر نوزاد بازداشت و به زندان معرفي شد، او علت رها كردن فرزندش را فقر شديد مالي عنوان مي كرد.»

موبايل ممنوع
مسوولان كره شمالي اعلام كردند دولت كمونيستي كره اواخر ماه مه استفاده شهروندان اين كشور از تلفن همراه رادو سال و نيم بعد از راه اندازي آن در اين كشور ممنوع كرد. هنوز علت ممنوع شدن استفاده از تلفن همراه در كره شمالي اعلام نشده است. يك مسوول كره شمالي در مذاكراتش با يك مسوول اقتصادي كره جنوبي در پيونگ يانگ به وي گفت استفاده از تلفن همراه در كره شمالي از ۲۵ ماه مه ممنوع شده است اين مسوول كره اي به جزييات اين تصميم اشاره نكرد.» براساس اين گزارش هيچ كس در حال صحبت با تلفن همراه در خيابان هاي پيونگ يانگ ديده نمي شود مسوولان ونمايندگان آژانس هاي توريستي خارجي براي استفاده از تلفن هاي عمومي سكه اي مقابل هتل ها صف مي كشند.

كت و شلوار به جاي لباس زندان
پس از دستور مرتضي بختياري، رئيس سازمان زندان ها در مورد حذف لباس زندان، كانون اصلاح و تربيت استان اصفهان براي اولين بار در كشور، لباس ويژه براي نوجوانان زنداني در اين استان را حذف و براي اين گروه از زندانيان كت و شلوار تهيه كرد.
وي هدف از حذف لباس مخصوص زندان براي زندانيان نوجوان را الگوبرداري مناسب و ايجاد شخصيت سالم و صحيح براي اين گروه از مددجويان عنوان كرد.
روابط عمومي اداره كل زندان هاي استان اصفهان اعلام كرد: همان طور كه لباس در روحيه افراد تاثير مي گذارد. اين امر مي تواند عامل موثري هم براي رشد شخصيت نوجوانان باشد.

نقب به گاو صندوق
سارقان بانك كشاوري شهرستان مياندوآب شناسايي و دستگير شدند.
اين دفعه سارقان كه ۳نفر بودند براي سرقت از اسلحه و تهديد كاركنان و مشتريان بانك استفاده نكردند. آنها با استفاده از تاريكي شب در يكي از ديوارهاي اين بانك سوراخي ايجاد كرده و توانسته بودند موجودي بانك را به سرقت ببرند.
بانك كشاورزي شعبه حافظ مياندوآب شامگاه روز جمعه هفته پيش مورد دستبرد قرار گرفت و طي آن۱۲ ميليون از موجودي آن به سرقت رفت.
به گفته يك مقام نيروي انتظامي، مسوولان بانك كشاورزي بدون هماهنگي با نيروي انتظامي اقدام به ايجاد اين شعبه كرده بودند كه مورد دستبرد قرار گرفته بود.

سارق موتورها قاتل از آب درآمد
كارآگاهان ويژه قتل اداره آگاهي تحقيقات خود را روي پرونده قتل به دست نوجوان ۱۶ ساله، آغاز كرده اند. اين نوجوان ۱۶ ساله به اتهام ولگردي و مظنون به سرقت توسط ماموران دستگير شد. او در بازجويي ها به چند فقره سرقت موتور اعتراف كرد وي در اعترافات خود مكررا ادعامي كند كه مرتكب قتل صاحب يكي از موتورهايي كه سرقت كرده شده است.
او در مورد قتل به كار آگاهان گفت: هنگامي كه قصد داشتيم موتور را سرقت كنم صاحب آن پيدايش شد و من با چوب چند ضربه به او زدم و فرار كردم. متهم با قرار در كانون به سر مي برد كه براي تحقيقات به آگاهي فرستاده مي شود.

دليوري مواد مخدر
از ژاپن خبري داغ را برايتان داريم آن اينكه ۲ ايراني در ژاپن به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگير شدند. اين دو نفركه عليرضا.ن (۳۴ ساله) و حميدرضا.ب (۳۸ ساله) نام دارند متهم به نگهداري و خريد و فروش مواد مخدر هستند. در هنگام دستگيري از خانه اين دو نفر، ۵۱۰ گرم مواد مخدر كه ارزش آن حدود ۷۰ ميليون ين برآورد شده است بدست آمده است همسر يكي از متهمان كه ژاپني مي باشد نيز همراه با اين دو نفر در ارتباط با قاچاق مخدر دستگير شده است .به گفته پليس اين دو ايراني به وسيله تلفن همراه به مشتريان خود مواد مخدر مي فروخته اند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |