يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۹
آنكه زلزله تهران را پيش بيني كرد
پيشگويي از چين و ماچين
او در يك مورد۳۵ هزار دلا ر بابت ادعاهاي عجيب و غريبش دريافت كرده است تا كار خود را ادامه دهد. به هر حال انسان جان عزيز است و حرف هاي آدم هاي مثل «شو»مورد توجه قرار خواهد گرفت 
هنوز كسي به پيشگويي «شو» مطمئن نيست. با اين حال مطالب او در وب سايت شخصي جنجالي و پر سروصداست
009126.jpg
ابري كه آقاي« شو» در وب سايتش آنرا نشانه زلزله مي داند.
بهرام هوشيار يوسفي
علاقه مندان امور مربوطه به زلزله ونيز آنهايي كه به جست وجوهايي در اينترنت در مورد زلزله علي الخصوص بعد از لرزه هاي اخير در اطراف تهران، پرداخته اند بسيار به نام در ژونگاوشو(Zhonghao shou) برخورده اند.
آقاي «شو» ادعاهاي عجيب ( ونه چندان علمي) در مورد پيش بيني زلزله دارند. «ژونگاو شو » يك شيمي دان بازنشسته چيني است، او سال ها در لابراتوري كه سمت مديريت آن را نيز بر عهده داشته با لوله هاي آزمايش سر و كار داشته است وي هم اكنون به شغل شريف «پيش بيني زلزله» اشتغال دارد!
« داستان زندگي من پيچيده، غم انگيز اما كاملا افتخار آميز و جالب است به همسرم سال ها است كه مشغول نوشتن آن است ولي هنوز نتوانسته آن را تمام كند!»
وقتي بچه بودم حافظه  اي عالي داشتم، حال شما قدرت فهم وخلاقيت فوق العاده را هم به اين حافظه اضافه كنيد، همه اينها كودكي من را تشكيل مي دهند. پسربچه اي كه در تمام دوران تحصيل خود ممتاز بوده است.»
اينها كلماتي است كه «شو» با آن اعتماد به نفسي كه از يك «پيشگو» انتظار مي رود به راحتي بر زبان جاري مي سازد.
هرچند تحصيلات آكادميك «ژونگاو شو» را با وجود حداكثر درجه اي معادل كار شناس ارشد از دانشگاهي غير معتبر در رشته «شيمي» و« تكنولوژي» نمي توان چندان درخشان تلقي كرد ولي در هر حال او فردي نسبتا تحصيل كرده است.
«ابرهاي زلزله و افسانه هاي چيني»
چيني ها و ايتاليايي ها در سده هاي گذشته علاقه خاصي به نسبت دادن شكل هاي خاصي از ابرهاي غير مترا كم به زلزله هاي قريب الوقوع داشتند، در يادداشتي به زبان چيني متعلق به حدود۳۰۰ سال پيش چنين مي خوانيم:... « هوا گرم و آفتابي بود و آسمان صاف و آبي. به ناگهان ابرهايي تيره و تكه تكه همچون يك افعي آسمان را در بر گرفتند و براي مدتي طولاني بر جاي ماندند و زلزله به وقوع پيوست.»
نكته جالب توجه است كه براستي چنين زلزله اي در همان ۳۰۰ سال پيش در منطقه «نينگريا»(Ningxia) در چين به وقوع پيوسته است!
روش پيش بيني زلزله از طريق ابرهاي فوق الذكر اخيرا در ژاپن و چين جدي تر گرفته شد؛ در ششم مارس ۱۹۷۸، آقاي «كاگيرا» شهردار سابق شهر «نارا» در ژاپن زلزله مهيب ۸/۷ ريشتري كانتو را كه فرداي روز پيش بيني در هفتم مارس اتفاق افتاد. با استفاده از ابرها پيش بيني كرد! وي همچنين به كشفياتي نيز در مورد مركز اصلي زلزله با توجه به عمود منصف هاي خطوط اصلي ابرهاي مربوطه دست يافت. بعد از سال ۱۹۸۵ اين روش پيش بيني زلزله علي رغم اينكه به مواردي از موفقيت نيز در فواصل ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ دست يافته بود تا حدودي به دست فراموشي سپرده شد.
آقاي «شو» و اولين پيش بيني او
«شو» مدعي است كه بعد از مطالعاتي كه در روش «ابري» پيش بيني داشته است براي اولين بار در بيستم ژوئن سال ۱۹۹۰ با مشاهده ابرهاي ويژه ۱۸ ساعت قبل زلزله اي ۷/۷ ريشتري در شمال ايران ( زلزله منجيل رودبار) را پيش بيني كرده است.
«ژونگاو» در حال حاضر با مطالعات بيش از يك دهه در مورد مشاهدات و عكس برداري و اخيرا بررسي تصاوير ماهواره اي مربوط به هواشناسي و حركت ابرها و اشكال مختلف آنها به يك تئوري مدون در مورد اين نوع از ابرهاوحتي تشخيص مراكز زلزله با استفاده از تحليل هندسي ابرها دست يافته است.
پيش بيني فاجعه بم
«شو» در سايت اينترنتي خود(quake.exit.com) به تشريح كامل روش هاي خود پرداخته و تمامي اطلاعات مربوط به آنها را به صورت رايگان در اختيار تمامي علاقه مندان قرار داده است.
شو در سايت خود ادعا مي كند زلزله بم را هم پيش بيني كرده است، اما چه كسي از پيش بيني او خبر داشت ؟ اين ادعا فقط زلزله شناسان ايراني را عصبي كرده است... كساني كه هرگز خبري از اين پيش بيني كه اكنون مايه مباهات اوست نداشته اند.
واما در مورد زلزله تهران؟
در تاريخ سوم ژوئن سال ميلادي جاري (پنج شنبه ۱۴ خرداد ماه سال جاري) يك پيش بيني عجيب و باور نكردني در سايت « شو» منتشر شده است. پيشگوي چيني طي دو هفته آتي (از ۱۴ خرداد محاسبه شود) زلزله اي بالاي ۵/۶ ريشتر را براي تهران پيش بيني مي كند:«احتمال زلزله اي بالاي ۵/۶ ريشتر وجود دارد، البته من دقيقا مانند آنچه كه براي «بم» پيش بيني كردم، نمي توانم بگويم كه آيا مركز زلزله در گسل هاي خود تهران باشد يا اطراف آن... ولي به هر حال توصيه من اين است كه شهروندان تهران هرچه زودتر شهر را ترك كنند.. از صميم قلب براي تمامي ايرانيان آرزوي سلامتي دارم.»و اين خبري است كه توسط مقامات مطلع ايراني تكذيب شده است.
نتيجه:
به جرات مي توان گفت كه چه زلزله اي قابل پيش بيني باشد وچه نباشد، اين موضوع در يك صد ساله اخير يكي از مهمترين و مورد توجه ترين مباحث در حوزه فيزيك و زمين شناسي و... بوده است.
به هر حال صرف نظر از اينكه بخواهيم حكمي در مورد پيش بيني هاي هر پيشگوي (علمي يا غير علمي) صادركنيم، بايد اين نكته را از خاطر نبرد كه بخشي از ماجرا در اختيار ماست. زلزله را جدي بگيريم و تمهيدات كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدتي در مورد آن بينديشيم.

دود سكادن
لوكوموتيورانان در اتاقكي كه ۱۲۴۰ ولت برابر با ۴۲۰۰ آمپر جريان برق و صدايي بيش از ۱۰۰ دسي بل دارد كار مي كنند و براي هر كيلومتر ۳۶ ريال اضافه كار دريافت مي كنند
ما خانواده را كم مي بينيم. فرزندان ما از نعمت پدر محروم هستند در بسياري از مراسم ها و صله رحم از خانواده عقب تريم
009123.jpg
سروصداي زياد در كابين لوكوموتيو كه توليد برق آن ۱۲۴۰ ولت برابر با ۴۲۰۰ آمپر است همواره به لحاظ جسمي لوكوموتيو رانان را شديداً دچار آسيب مي كند.
هيچكس آنان را نمي شناسد. هيچكس آنان را نمي بيند وقتي از دور دست صداي قطار با سرعت هوا را مي شكافد تنها چيزي كه نمي بيني همان آدمك داخل اولين واگن قطار است. راننده يا لوكوموتيوران است، مرداني كه همه بزرگتر از سن واقعي خود مي نمايند. زودتر از موعد بازنشسته مي شوند و به قول يكي از همان ها وقتي كه بازنشست مي شوند آنقدر كم سن هستند كه برخي از آنها هنوز تشكيل زندگي نداده اند.
قطار به سرعت عمر از مقابل چشمان شما مي گذرد بدون آنكه ببيني راننده آن كيست. هيچ وقت نخواهي فهميد. لازم نيست از سرخوشي سنگي بر شيشه قطار بكوبي تا لوكوموتيوران سر كي از پنجره كوچك كنارش بيرون بكشد و يا ا زسرشوخي مقابل قطار بايستي تا دل او را لرزانده و آهنگ توقف قطار را به صدا درآورد، ۴۰۰ ساعت كار سخت و نفس گير جاي هيچ لطيفه اي را براي زندگي او باز نمي گذارد.
مردان ديزلي 
ديزل هاي آمريكايي كه عمر آن به سال ۱۳۵۳ بازمي گردد بخش قابل توجهي از ناوگان راه آهن سراسري ايران را تشكيل مي دهند. اين واگن هاي ديزلي به فاصله ۱۰ سال از كانادا و كره جنوبي وارد شده و تاكنون در اين شبكه جولان مي دهند.
اين آهن پاره هاي مستعمل و قديمي لوكوموتيوها دستگاه تهويه ندارند تنها يك آب سردكن و يك منقل براي گرم كردن غذا دارند، وقتي ۳۳ سال قبل كارخانه ژنرال موتور آمريكا حدود ۱۰۰۰ دستگاه واگن ديزلي به ايران فروخت بدون اينكه اين واگن ها حداقل امكانات خنك كننده و بعضاً حرارتي را دارا باشند شركت هاي كانادايي و كره اي نيز به اين فكر افتادند كه از اين خوان نعمت بي بهره  نمانند. در همين سال هاي اخير نيز شركت فرانسوي آلستوم نيز به تكاپو افتاد تا بازارهاي راه آهن سراسري ايران را مزين به ترن هاي كولردار كند. قراردادي بسته شد و به موجب آن بايد ۱۲۰ دستگاه وارد ايران شده و در مسير تهران - مشهد تردد كند. بخشي از اين ترن ها به صورت قطعات وارد شده و از طريق كارخانه واگن سازي اراك مونتاژ مي شوند.
اين جايگزيني هنوز صورت نگرفته است اما به قول يك لوكوموتيوران «صبر هم اندازه اي دارد» مهرشاد ۲۹ سال است. در راه آهن سراسر كشور لوكوموتيوراني مي كند. مسافرت با ديزل هاي آمريكايي كه حالا فرسوده شده اند چين وچروك روي پوست مهرشاد را بيشتر كرده. سياه روغن دودچنان بر روي شيارهاي خطوط صورت و دستانش جاخوش كرده كه گويي اين سياهي ها مادرزادي است. ۲۴ ساعت استراحت و گذراندن در كنارخانواده پاداش ۴۸ ساعت كار مداوم در واگن هايي داغ براي يك لوكوموتيورانان است.
آنها ۲۹ سال است كه در معرض فشارهاي روحي و جسمي قرار دارند. بدون آنكه سختي كار به آنان تعلق گيرد. ترافيك شلوغ و ساعت كار طولا ني باعث خستگي بيش از حد ما مي شود» براي ناوگان عظيم راه آهن سراسري كشور فقط ۱۶۰۰ لوكوموتيوران وجود دارد از اين رو كمبود نيروي كار و راننده فشار كاري را بر روي سايرين افزايش مي دهد.
سروصداي زياد در كابين لوكوموتيو كه توليد برق آن ۱۲۴۰ ولت برابر با ۴۲۰۰ آمپر است همواره به لحاظ جسمي لوكوموتيو رانان را شديداً دچار آسيب مي كند.
از سروصداي بيش از ۱۰۰ دسي بل در داخل تونل هاي طويل مي گويد اين در حالي است كه طبق قانون بهداشت صنعتي كار كردن در محيط هاي بيشتر از ۶۰ دسي بل در مدت فقط ۶ ساعت در روز باعث آسيب جدي به عصب گوش شده و در بلند مدت احتمال ناشنوايي را براي لوكوموتيوران به دنبال دارد. «اگر به ما گوشي مخصوصي بدهند مي توانيم ضايعات شنوايي را به حداقل برسانيم.»
قلب يك لوكوموتيوران هميشه تند مي زند اگر قرار باشد علاوه بر هوشياري بالا و نظارت همزمان بر خطوط و سيستم ها لوكوموتيوران قطار را با سرعت۰۲۱ Km و توربوترن را با سرعت۰۴۱ Km در ساعت هدايت كند. «سال هاست كه چشم يك لكوموتيوران به علامت ها و سيگنال ها عادت كرده است» برخي از مسيرها سراسر تونل است. در مسير كوه ها و دره هاي لرستان بيش از ۱۳۴ تونل قريب به ۵۷ كيلومتر طول دارد.
و گاهي بعضي از مسير ها هم مملو از دشت هاي خشك و لم يزرع است كه دماي هوا در آنجا گاهي به ۵۰ درجه بالاي صفر هم مي رسد.
لوكوموتيورانان همواره در نبرد اند ،نبرد با طبيعت شب و فولاد. در تونل روزها هم شب است.
لكوموتيورانان مي گويند درزماني كه قطار از ميان شهرها و روستاها مي گذرد قلب لوكوموتيوران تندتر مي تپد هر آن منتظر جواناني است كه بي اطلاع از ميدان ترمز قطار روي ريل ها مي نشينند تا با لوكوموتيوران و مسافرانش شوخي كنند.
«ميدان ترمز در قطارهاي مسافربري با سرعت هاي بالا ۱۰۰۰ متر و در سرعت پايين ۷۰۰ متر است كه مردم ازآن اطلاعي ندارند. آنها براي آنكه شجاعت خود را به رخ دوستان بكشانند حتي الامكان جلوي قطار مي ايستند اينجاست كه لوكوموتيوران هر آن در معرض ضربه هاي روحي و رواني  قرار مي گيرند.»
لوكوموتيورانان راه آهن سراسري كشور همواره در آماده باشند. «ايام نورو و مراسم هاي ملي و مذهبي براي ما معنايي ندارد.»
هر لحظه از ساعات شبانه روز امكان احضار آنها به خدمت وجود دارد. «ما خانواده را كم مي بينيم. فرزندان ما از نعمت پدر محروم هستند در بسياري از مراسم و صله رحم از خانواده عقب تريم. هيچ مبنا و قانون ساعات كار براي ما وجود ندارد و هميشه بايد در حال آماده باشيم تا هر آن شركت راه آهن سراسري كمبود نيرو پيدا كرد به خدمت احضار شويم.»
۲۴ ساعت استراحت فقط در برابر ۴۸ ساعت كار مداوم از مواهب يك لوكوموتيوران خوش شانس است.
۳۶ ريال در كيلومتر
طبق فرم قانون سازمان استخدامي كشوري كارگردان فقط موظف به ۱۷۶ ساعت كار در ماه هستند اما يك لوكوموتيوران در ماه به طور متوسط ۳۵۰ الي ۴۰۰ ساعت كار مي كند.
مهرشاد از همان كارگراني با سابقه بالاي ۲۰ سال است كه پس از ۲۹ سال، حقوق پايه به اضافه مزايا فقط ۱۷۰ هزار تومان درماه است.
«اگر از كار افتاده نباشيم و اعصابي هم برايمان باقي مانده باشد و بتوانيم ۱۰ سرويس اضافه كار كنيم شايد حقوق را به ۲۰۰ هزار تومان برسانيم.»
اضافه كاري هم براي هر لوكوموتيوران بر حسب كيلومترا ژ محاسبه مي شود. براي هر كيلومتر ۳۶ ريال اضافه كار يعني اضافه در مسير تهران - مشهد و چيزي حدود ۹ هزار تومان مي شود.
۹ هزار تومان براي ۴۰ ساعت كار سخت و بي وقفه براي هر سرويس اگر زير ۲هزار كيلومتر باشد پاداش و مزايا تعلق نمي گيرد، اما از ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ كيلومتر حدود ۱۲ هزار تومان پاداش به هر راننده تعلق مي گيرد.
چيزي به نام كارانه، مرخصي، حقوق و مزايا و ديگر... وجود ندارد.
پس از سال ها دوندگي و رفت و آمد به اتاق هاي قوه قضائيه يك مجوز براي فعاليت صنفي لوكوموتيورانان صادر مي شود.
اين سنديكاي صنفي در اولين اقدام به تبصره يك ماده ۵ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مي پردازد.
تبصره يك ماده ۴ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت به كار فرمايان گوشزد مي كند، آن دسته از كاركناني كه مشاغل آنان غير استاندارد بوده و بيش از زمان تعيين شده فعاليت انجام مي دهند ماهانه مبلغي تحت عنوان كارانه و حداكثر معادل حقوق مبناي آنان و برحسب ارزش واحد استاندارد كار پرداخت مي شود.
براي لوكوموتيوراناني كه ساعات كاري آنان در ماه به ۴۰۰ ساعت مي رسد استفاده از اين تبصره يعني روزنه اي به شرايط نسبتاً ايده ال شغلي.
لوكوموتيورانان حتي اگر با مدرك ليسانس هم وارد حرفه راهبري قطار شوند موظفند دوره يك ساله اي را طي كرده و مدرك فوق ديپلم رانندگي قطار بگيرند. اين مدرك متشكل از ۶ گواهينامه است كه در طي ۱۰ سال بايد لوكوموتيوران آن را كسب كند.
آنان مي خواهند كه نام لو كوموتيوران از روي آنها برداشته شده و با عنوان كارشناس ناوگان يا مسير حركت از تمام پايه حقوق و مزاياي يك كارشناس بهره مند شوند.
به گفته خود آنان اگر مدرك فوق ديپلم را به رسميت شناخته شود جايگاه واقعي خود را به دست خواهند آورد.

۴۰۰ هزار SMS
«واحد ارتباطات مردمي شركت مخابرات سال گذشته ۳ميليون شهروند ايراني را راهنمايي كرده است. بيشترين تماس ها مربوط به سرويس، علت قطع تماس، ارايه فهرست، دفاتر امور مشتركين، اعلام ثبت نام و واگذاري تلفن همراه، مسايل تلفن ثابت و ديتا و تعرفه هاي مخابراتي بوده كه بدون مراجعه و فقط از طريق تلفن پاسخ داده شده است. » شركت مخابرات ايران آمار ديگري هم ارايه داده كه ارتباط مستقيم با تب پيغام كوتاه در ايران دارد. گو اينكه بالا رفتن اين تب نسبت مستقيم باقيمت بالاي مكالمات تلفن همراه دارد. شركت مخابرات اعلام كرد: سال گذشته بيش از ۴۰۰ هزار نفر از طريق تماس با واحد ارتباطات مردمي سيستم پيام كوتاه را بر روي تلفن هاي همراه خود فعال ساخته اند.

راهپيمايي كودكان قصرشيريني
فكر مي كنيد چه كساني بيش از همه بايد نسبت به كشيدن سيگار گله مند باشند! درست حدس زديد، كودكان كه بي اراده و اختيار در معرض دود سيگار قرار مي گيرند و ابتلا به بيماري هاي مختلف ريوي را به جان مي خرند. شايد به همين دليل كودكان هم بايد در صف نخست معترضان به سيگار بايستند. كودكان شهرستان هاي مختلف ايران هفته قبل همزمان با هفته دخانيات در بيشتر شهرها راهپيمايي كردند. مثلا كودكان  قصرشيرين هفته گذشته به صورت نمادين در اين شهر مرزي راهپيمايي كردند .كودكان شركت كننده در اين راهپيمايي با حمل دست نوشته هايي با مضامين «سيگار نكشيد»،»كودكان نياز به جامعه پاك و سالم دارند» و سر دادن شعارهايي، خواستار ترك اعتياد و استعمال دخانيات در سطح جامعه شدند.

استرداد ۲۸۶ هزار تلفن همراه
با در دست داشتن اصل و فتوكپي شناسنامه و اصل قبض ثبت نام تلفن همراه مي توانيد به دفاتر پستي مراجعه و پس از تاييد به يكي از شعبه هاي پست بانك مراجعه و مبلغ ۴ميليون و ۴۰۰ هزار ريال در ازاي هر قبض دريافت كنيد.
مديرعامل شركت پست جمهوري اسلامي ايران گفته است از دوم خرداد تا پايان روز گذشته درخواست ۲۸۶ هزار و ۳۳۴ متقاضي براي استرداد مبلغ ثبت نام تلفن همراه تاييد شد.سعيد فائقي مي گويد: بيشترين درخواست ها مربوط به شهروندان استان تهران با ۵هزار و ۷۸۵ مورد و كمترين درخواست مربوط به شهروندان ساكن در استان كهكيلويه و بويراحمد با ۲۹ مورد بود.وي افزود: شركت پست همچنان آماده خدمت رساني به هموطناني است كه از دريافت تلفن همراه منصرف شده اند.

افزايش آمار طلاق در عربستان
ظاهراً مساله طلاق تنها مشكل مبتلا به جامعه ايراني نيست. پژوهش هاي انجام شده بر روي جامعه عربستان سعودي نشان مي دهد در سال هاي اخير ميزان طلاق در اين جامعه افزايش يافته و به عدد يك سوم ازدواج ها رسيده است. خانم نجات معلم زبان انگليسي در شهر الخبر، واقع در شرق عربستان مي گويد: «اسلام حقوق من را به عنوان يك انسان تضمين مي كند، اما اين جامعه است كه شما را محدود مي كند. گاهي شما به عنوان يك زن از فرصت ها و امكانات مساوي براي اشتغال و يا تحصيلات دانشگاهي برخوردار نيستند ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه در آن زن و مرد به دو حوزه اجتماعي متفاوت تعلق دارند. حتي به دشواري مي توانيد دكاني باز كنيد، چرا كه براي اين كار هم به وجود مرد احتياج است.»

كمبود پناهگاه براي كودكان خياباني
مشكلات كودكان كار و كودكان خياباني يكي دو تا نيست. شناسايي اين كودكان مي تواند نخستين گام براي حل مشكلات آنان باشد. گو اينكه شايد به اعتقاد برخي هويت اين بچه ها آنقدرها هم مهم نباشد. به هر تقدير به اعتقاد د كتر سيدهادي معتمدي مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي صدور كارت هاي شناسايي براي كودكان كار منوط به مشاركت مراكز غيردولتي، انجمن هاي خيريه وNgo  ها در توسعه و افزايش پناهنگاه هاي كودكان كار است. به گفته اين مسوول ۲پناهگاه دولتي و ۲ پناهگاه با مشاركت انجمن هاي خيريه و مراكز غيردولتي در رابطه با حمايت و خدمات رساني به كودكان كار به صورت شبانه روزي از سال گذشته در تهران فعال است. اما امسال علي رغم توافق هاي صورت گرفته باNgo  ها درخصوص داير كردن پناهگاه هاي جديد هنوز تعداد اين مراكز افزايش نيافته است.

اعتراض سازمان ملل متحد به فرانسه
بالاخره سازمان ملل متحد نسبت به قوانين تبعيض آميز فرانسوي ها در مورد ممنوعيت حجاب واكنش نشان داد. گو اينكه اين واكنش چندان هم به هنگام نبود. كميته حقوق كودكان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از قانون جديد فرانسه در مورد ممنوعيت استفاده از نمادهاي ديني در مدارس اين كشور انتقاد كرد. اين كميته از ماري ژوزه رواگ، وزير امور خانواده و كودكان فرانسه، درباره قانون جديد ممنوعيت استفاده از نمادهاي ديني در مدارس فرانسه كه از سال تحصيلي آينده به اجرا درخواهد آمد، توضيح خواست. ياكوب آلبرت دوك، كارشناس هلندي اين كميته، ضمن ابراز تاسف از عدم بردباري فرانسه در اين مورد، تاكيد كرد: چرا روسري يك دانش اموز بايد موجب بي نظمي در كلاس هاي درس تلقي شود؟

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |