يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۶
بيمه، كالا يي لوكس
كمتر از ۵ درصد خانواده ها تحت پوشش بيمه زلزله قرار دارند
عليرضا قراگوزلو
بيمه براي خانواده هاي ايراني كالا يي لوكس تلقي مي شودو در سبد مصرف آنها جايگاه قابل توجهي ندارد. به عبارتي اغلب مردم كشور ما بر اين باورند كه با نداشتن بيمه مشكلي به وجود نميآيد. اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر حتي كشورهاي در حال توسعه بيمه به عنوان يك خدمت پشتيبان بسياري از مشكلا ت مردم و دولت ها را برطرف كرده است در ضمن نوعي آرامش رواني به جامعه بخشيده است.
در حال حاضر ضريب نفوذ تمام رشته هاي بيمه اي در كشور ما تنها ۱۲/۱ درصد است اين رقم نشان مي دهد كه مردم ما علا قه اي به خريد پوشش هاي بيمه ندارند. بررسي آمار بيمه شخص ثالث خود شاهدي بر اين مدعاست بيمه شخص ثالث يك بيمه اجباري است و مردم بايد آن را داشته باشند. با اين حال همه خودروهاي كشور تحت پوشش بيمه شخص ثالث قرار ندارند.
در بحث كلا ن تر وقتي بحث زلزله مطرح مي شود همه دچار نگراني مي شوند ولي كمتر كسي سراغ خريد بيمه زلزله مي رود چرا كه مردم معتقدند بعد از زلزله كي مرده، كي زنده مانده كه بخواهد از بيمه خسارت بگيرد!
در حالي كه در بيمه زلزله نمي توان اينگونه به موضوع نگاه كرد.دكتر عبدالناصر همتي، رئيس كل بيمه مركزي ايران در اين باره معتقد است: در زلزله حد نهايي وجود ندارد كه ما بخواهيم زمان بعد از وقوع آن را ناديده بگيريم. وي درباره وضعيت فعلي بيمه زلزله گفت: در حال حاضر كمتر از ۵ درصد خانواده هاي كشور تحت بيمه زلزله قرار دارند. بعد از فاجع بم در يك زمان كوتاه نگاه مردم به بحث بيمه خصوصاً بيمه زلزله تغيير كرد ولي اين تغيير نگاه فقط متعلق به آن زمان بود.
وي گفت: در صورت تصويب لا يحه راه اندازي صندوق بيمه زلزله تهيه اين بيمه نامه اجباري خواهد شد در آن صورت مي توان اميدوار بود كه نگاه مردم به بيمه زلزله تغيير كند.
رئيس كل بيمه مركزي ايران گفت: به طور كلي فرهنگ بيمه زلزله در كشور ما پايين است و مردم علا قه اي به تهيه اين بيمه نامه ندارند اين در حالي است كه ضريب وقوع زلزله در برخي مناطق كشور خطرناك است.
وي درباره تعرفه هاي بيمه زلزله گفت: تا پيش از اين مناطق كشور به پنج منطقه از پرخطر تا كم خطر تقسيم شده بود كه براي هر يك ۵ نوع نرخ وجود داشت. به عبارتي ۲۵ نرخ براي صدور بيمه زلزله وجود داشت كه اين موجب سردرگمي مردم مي شد. اين امر موجب شد كه ساختار تعيين نرخ بيمه زلزله تغيير كند.
همتي افزود: در فرم جديد تعيين ميزان تعرفه بيمه زلزله ساختمان ها به دو گروه مقاوم و غيرمقاوم تقسيم شده اند.
در گروه مقاوم ها نرخ تعرفه ۷/۰ در هزار ارزش عياني ملك (صرف نظر از ارزش زمين) خواهد بود و در غيرمقاوم ها نرخ تعرفه ۳/۱ در هزار است. به عنوان مثال نرخ تعرفه خانه اي كه ارزش آن ۲۵ ميليون تومان است در بخش مقاوم ها ۱۷ هزار و در غيرمقاوم ها حدود ۳۲ هزار تومان مي شود.
وي معتقد است با تسهيل صدور بيمه نامه زلزله رويكرد مردم به اين بيمه نامه تغيير مي كند.
وي در تشريح رويكرد مردم به رشته هاي مختلف بيمه در سال قبل گفت: در ميان بيمه هاي عمومي بيمه هاي حوادث با ۵/۲ درصد در پايين ترين حد قرار دارند و بيمه شخص ثالث با ۳۷ درصد در بالا ترين سطح قرار دارد.
بيمه بدنه اتومبيل، آتش سوزي، درمان، عمر و زندگي به ترتيب با ۱۲، ۹، ۱۰ و ۸ در صدر رتبه هاي مياني قرار دارند.

براي جلوگيري از تورم  واردات بايد كنترل شود
تورم در اقتصاد هر كشوري تا اندازه اي (۱ الي ۲ درصد) كاملا ً طبيعي است اما تورم در كشور ما نه تنها با حالت طبيعي فاصله زيادي دارد؛ بلكه تحت تأثير تغيير و تحولات جهاني و يا اتفاقات غيرقابل پيش بيني هم نيست. تورم در كشور ما در بسياري موارد حاصل تصميم گيري مقطعي، عجولانه و نادرست دولت است.
از اين رو و باتوجه به آمار واردات و صادرات بعيد نيست در مدت زماني كوتاه شاهد رشد دوباره تورم باشيم. آمار نشان مي دهد كه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۶ درصد افزايش واردات داشته ايم. افزايش واردات چه مسائلي را بر اقتصاد كشور تحميل خواهد كرد؟ چقدر افزايش واردات مي تواند در بالا  رفتن ميزان تورم نقش داشته باشد؟ و آيا دولت در اين باره تصميمي خواهد گرفت!
در حال حاضر، نرخ ارز به علت بالا  رفتن قيمت نفت در بازارهاي بين المللي، ثابت مانده و از طرفي توليد كنندگان داخلي براي تهيه مواد اوليه نياز به پرداخت هزينه هاي بيشتري دارند كه اين در قيمت تمام شده محصول نيز مؤثر است، همين مسأله به يك تورم دو رقمي در قيمت تمام شده كالا هاي توليد داخل انجاميده است و قدرت رقابت توليدكنندگان داخلي با محصولات ارزان خارجي بخصوص با تعرفه هاي كمي كه شامل واردات مي شود، از بين رفته است.
واحدهاي توليدي داخلي سرمايه گذاري بسياري انجام داده اند و حتي بسياري از اين واحدها، كالاهاي خود را با كيفيت قابل قبول هم ارائه مي كنند (هرچند بازهم قابل مقايسه با كالاهاي مشابه خارجي نيستند)، اما افزايش واردات توليدكنندگان را با كمبود تقاضا روبه رو كرده است و بر هم خوردن موازنه عرضه و تقاضا ممكن است آنها را تا مرز عرضه و تقاضا پيش ببرد.
چنانچه روند واردات به همين شكل ادامه پيدا كند، در آينده با تعطيلي واحدهاي توليدي و كاهش واردات، نه تنها ممكن است بيكاري نيز به مشكلا ت كشور اضافه شود، قيمت ها هم به شدت افزايش پيدا خواهند كرد.
مسلماً در چنين شرايطي كه مردم از بيكاري و كاهش قدرت خريدشان در عذاب هستند كنترل بسياري از مسائل و عواقب اجتناب ناپذير اين شرايط به سادگي امكان پذير نخواهد بود و از آنجايي كه واردات در هر صورتي (چه قانوني چه غيرقانوني) با نفوذ مستقيم دولت اتفاق مي افتد و يا قابل كنترل است در اين باره دولت بايد چاره اي بينديشد.
اما هر بار با كاهش قيمت نفت، دولت به فكر تقويت صنعت و افزايش صادرات غيرنفتي مي افتد و به محض افزايش درآمدهاي نفتي، درصدد تبديل ارز به ريال و در نتيجه تقويت واردكنندگان كالا، بر ميآيد!
با اين وصف دولت بايد براي كنترل ميزان تورم و حفظ قدرت خريد خانواده ها با اتكا به دورانديشي تدبيري اتخاذ كند و برنامه ريزي مشخصي داشته باشد و صد البته اين برنامه ريزي و نحوه اجراي آن بايد كاملا ً اصولي، بلندمدت و جامع باشد نه مقطعي و گذرا.

صداي مصرف كننده
يك پيشنهاد
اكنون كه شهرداري برچسب هاي تبليغاتي را از در و ديوار شهر پاك كرده، بهتر است شهروندان همكاري كنند و با رنگآميزي درب منازل خود چهره اي تازه به شهر ببخشند.
كاظمي 
منطقه بدنما
خيابان هجرت واقع در منطقه پنج فاقد آسفالت مناسب است. همچنين زباله ها و جدول هاي شكسته كنار خيابان موجب بدنما شدن اين منطقه شده است. از شهرداري مي خواهيم به نظافت اين محل رسيدگي كند. اهالي محل 
آموزش و تصديق رانندگي 
حدود سه سال است برخي از آموزشگاه هاي رانندگي در طرح آموزش و صدور گواهينامه قرار گرفته اند. با اين روش آموزشگاه هاي ديگر در مرز ورشكستگي قرار دارند. بهتر است مسؤولين به اين مشكل رسيدگي كنند
برخي آموزشگاه هاي آموزش رانندگي 
تاير هاي تاريخ گذشته 
در تاريخ ۲۰/۱۲/۸۲ يك دستگاه پژو ۴۰۵ صفر كيلومتر از شركت ايران خودرو تحويل گرفته و در تاريخ هفت فروردين ۸۳ در اتوبان تهران - قم لاستيك عقب در حالي كه سرعت بالايي داشتم تركيد. به گفته كارشناس بيمه و شاهدان لاستيك استفاده شده از كارخانه «...»، تاريخ گذشته و اسقاطي بوده است البته خوشبختانه حادثه صدمات جاني در بر نداشت ولي بدنه ماشين آسيب ديد. با مراجعه به قسمت بازرسي ايران خودرو پس از دو ماه آمد و رفت گفتند كه بايستي ماشين را با جرثقيل اينجا ميآوردي و مقصر بنده شناخته شدم.
حال سؤال اينجاست كه قسمت كنترل نهايي اين شركت آيا در حين توليد و بعد از آن دقتي روي اين مسأله نداشته؟ آيا فكر و ذكر خودروسازان توليد انبوه بدون كيفيت است؟ سعادت 
جريان كرايه تاكسي ادامه دارد
اگر نسبت به كرايه تاكسي ها اعتراض كنيم رانندگان تاكسي مي گويند هم جريمه ها گران شده و همچنين ما نبايد بيشتر از چهار مسافر سوار كنيم. خوب راننده مي تواند خلا ف نكند كه جريمه همه نشود. آيا اين دليل منطقي براي گراني كرايه هاست.
اعلمي
تشكر
تشكر از نيروي انتظامي به دليل پاكسازي و جمع آوري اراذل و اوباش منطقه نظامآباد - امام حسين - خيابان شهرستاني. شجاعي 
بلوار تاريك
در منطقه ۱۶، بلوار دستواره حد فاصل ۲۴ متري تا بزرگراه آزادگان روبه روي مجتمع ابريشم هيچ گونه منبع روشنايي وجود ندارد. لطفاً شهرداري منطقه فكري براي اين تاريكي بكند. مطلبي
قطع آب هشتگرد وبيكاري كارگران 
آب مصرفي شهرك صنعتي هشتگرد يك روز در ميان قطع مي شود و در كارخانه هايي كه در اين شهرك قرار دارند به علت اين قطعي آب يك روز كار هست و يك روز ديگر كارگران بيكار هستند. صادقي
امتحانات سخت
امتحانات نهايي سال سوم دبيرستان در خرداد ۸۳ با مشكلا ت بسياري روبه رو است زيرا سؤالات سخت و غيراستاندارد هستند.
دانش آموزان سال سوم 
حفظ جان نوجوان ها
ميدان هفتاد تا هفتاد و سه منطقه نارمك محل تجمع آموزشگاه هاي رانندگي شده و براي بچه هايي كه مشغول فوتبال و دوچرخه سواري هستند، خطرآفرين است. لطفاً فكري براي حفظ جان اين نوجوان ها كنيد. اهالي محل
كلاسهاي لاغري رايگان
ساكن شهرك وليعصر هستم. در اين شهرك با قطعي برق مواجه هستيم و در فصل تابستان بايد مدتها گرما را تحمل كنيم. البته حسن قطعي برق اين است كه در كلاسهاي لاغري و سونا به صورت رايگان شركت مي كنيم!
هرس درختان تهران با چوب!
هفته گذشته شاهد صحنه عجيبي بودم، خيابان محل زندگي ما درخت هاي چنار بلندي دارد كه حدوداً ارتفاعشان به ۱۵ متر مي رسد. با كمال تعجب ديدم كارگران شهرداري بدون وسيله بالا ي درخت رفته اند و با يك چوب بلند كه به يك داس وصل است مشغول هرس شاخه هاي خشك و بيمار هستند! جالب اينكه براي بالا رفتن هيچ بالا بري نداشتند. براي احتياط رانندگان هم با همان شاخه هاي شكسته علا مت مي دادند! آيا شهرداري بالا بر يا وسيله اي ندارد كه اين كارگران بخت برگشته با اين حقوق ناچيز از درخت هاي بلند بالا  نروند كريمي زاده - ساكنين شهرك

پاسخ مسؤولا ن
ازمزاحمت موتو سواران جلوگيري شد
بازگشت به مطلب مندرج در شماره ۳۳۶۰ مورخ ۷/۲/۸۳ آن روزنامه، تحت عنوان پياده روها؛ ويلچرها و كالسكه ها جوابيه زير را جهت تنوير افكار عمومي به استحضار مي رساند:
به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۳، به دليل شكايات بسيار زياد شهروندان محترم مبني بر عبور موتورسيكلت سواران از پياده روها جهت جلوگيري از تصادف و ايمن سازي تردد عابرين، اقدام به نصب موانع فيزيكي شده است و جهت ايمن سازي عبور جانبازان محترم از مسير مذكور با ويلچر نيز اقدام شد.
مدير روابط عمومي 
آسفالت كرديم!
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره ۳۳۷۰ مورخه ۱۷/۲/۸۳ آن جريده وزين به استحضار مي رساند:
 با پيگيري  به عمل آمده و تأمين اعتبار لا زم، نسبت به آسفالت محل مذكور اقدام شد.
مدير روابط عمومي

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |