دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۷ - Jun 14, 2004
ايتاليا امشب در سد بلند وايكينگها
007953.jpg
گروه ورزشي:تاريخچه منزلت يا كيفيت بازيكنان، همه دم از موفقيت ايتاليا مي زنند. همه قراين رديف شده اند تا ايمان بياوريم نام ايتاليا لابه لاي مدعيان قهرماني يورو ۲۰۰۴ غلتيده و لاجوردي ها به سوي شكوه خيز برخواهند داشت. اين رويكردي خوش بينانه به ايتاليا است.
مگر همين تيم، با همين قرب نبود كه دو سال پيش در كره به حقارت كشيده شد، يا در بازي هاي مقدماتي يورو با نتيجه دو بر يك مقابل ولز له شد؟
قطعاً چنين مجموعه اي سزاوار لمس جام قهرماني اروپا نيست. اگر سوار بر موج زمان، به اكتبر ۲۰۰۲ به ورزشگاه ميلنيوم كارديف، آن جدال تلخ با ولز بازگرديم، تنها با لبخندي از سخره بر لب، بايد به انتظار بازي هاي آتزوري در پرتغال نشست و اين رويكردي بدبينانه به ايتاليا است.
هر دو نگره مايه هايي از حقيقت در خود دارند و هر دو بر پشتوانه اي از آن چه بر يكي از محبوب ترين تيم هاي دنيا رفته، بنا شده اند. اما واقعيت چنين است: مردان تراپ به ژرفناي مغاك تيرگي فرو رفتند اما از سوي ديگر آن، يكپارچه تر، هماهنگ تر و قدرتمند تر از هميشه،  بيرون آمدند.
چند دستور براي موفقيت
هبوط در جام جهاني و باخت برابر ولز، آرام آرام اعتبار تراپاتوني را نه تنها در محافل تيفوسي ها، كه در اردوي ايتاليا مخدوش مي كرد اما تراپ گرگ باران ديده اي است كه از چند پسرفت، هراسي به دل راه نمي دهد. ايتاليا اوضاع اش را سرو سامان بخشيد و بعد، يازده بازي بدون شكست در كارنامه آبي ها حك شد كه چهار برد و يك تساوي آن، در مرحله مقدماتي بود و آغازي بر صعود مستقيم ايتالياي تراپاتوني به يورو ۲۰۰۴ بود. وراي آن مربي شصت و پنج ساله با حربه اي زيركانه، اعلام كرد پس از بازي هاي پرتغال از تيم كناره مي گيرد و همين، آوازه اي دوباره و محبوبيتي نو برايش به ارمغان آورد و بازيكنان تيم را هم تهييج كرد. اما، به واقع پنج عامل اصلي را مي توان در نظر داشت كه سرانجام به كاميابي ايتاليا گره مي خورند.
نخست، انگيزه هاي تراپ است و استحاله اي كه در سياق تفكرش پديد آمده. او نمي خواهد آن خطاهاي نابخشودني كره را ديگر باره تكرار كند. حالا مدت ها است كه لاجوردي ها ديگر در حصار انديشه هاي صرف تدافعي او گرفتار نمي آيند و مهلتي براي حمله- البته در قالب استانداردهاي ايتاليايي- مي يابند. آنها اين روزها كمي جذاب تر بازي مي كنند.
دوم، وجود ستاره هاي بي شمار، استعدادهاي فراوان در هر پاره از تركيب گروه آتزوري است. جيان لوييجي بوفون درون دروازه، الساندرو نستا در دفاع، هافبك هاي مبارزه جويي چون كريستيانو زانتي، سيمونه پروتا و گاتوزو در ميانه ميدان و دْردانه هايي چون فرانچسكو توتي، كريستين ويه ري و آنتونيو كاسانو در خط آتش، هريك در پيشه خود يگانه هستند.
ديگري، حول كليدي ترين بازيكن تيم،  فرانچسكوتوتي مي چرخد. در بيست و هفت سالگي، كاپيتان رم، بهترين فصل تمام عمرش را سپري كرده و به لطف آمادگي ستودني جسماني و توان كم نظير ذهني اش، مي تواند بهترين تورنمنت تمام دوران حرفه اي خود را لمس كند. برخلاف يورو ۲۰۰۰ يا جام جهاني ۲۰۰۲، توتي اين بار ستيزهاي ملي را، نه در پي يك افت كه به دنبال سالي باشكوه آغاز مي كند و اگر بتواند روند موفق اش به پرتغال را نيز گره بزند، بخت رسيدن ايتاليا به جام زرين اروپا دوچندان خواهد شد.
007986.jpg
007998.jpg

چهارمين عامل به روح جمعي بازيكنان، جو حاكم بر اردوي تيم باز مي گردد. بعد از مصايب يورو ۲۰۰۰ و جام جهاني ۲۰۰۲، آن شكست تلخ و غمبار برابر فرانسه در روتردام و به زانو درآمدني خفت بار برابر كره، تك تك بازيكنان ايتاليا احساس مي كنند زمان اثبات سزاواري هاي لگدمال شده شان فرا رسيده. وقت آن رسيده تا فوتبال ملي كشور چكمه اي دوباره اعتباري بيابد و خود را از گرداب بداقبالي بيرون بكشد.
... و آخرين نكته به قرعه اي باز مي گردد كه نصيب اين تيم شده. خيلي از كارشناسان معتقدند سوئد ودانمارك تيم هاي سرسخت و منسجمي هستند اما تراپ مي تواند فارغ البال از گريز از رويارويي با فرانسه، پرتغال، چك يا هلند، «گروه C» را ساده بداند. به هرحال به نظر مي رسد آنها دست كم براي صعود از دور گروهي، به مشكلي بر نخورند.
اگر تراپ بتواند دسته كنوني اش را حفظ كند و آنها را از منجلاب مصدوميت وارهاند و در مرز آمادگي نگاه شان دارد، ايتاليا آن قدر خوب هست و چنان كيفيتي دارد كه جشن قهرماني اروپا را برگزار كند.
سوئد - بلغارستان
پس از يك دهه
يك دهه از ديدار رده بندي جام جهاني ۹۴ مي گذرد كه طي آن سوئد موفق شد با چهار گل بلغارستان را له كند. از آن پس بلغارها نزولي فاحش در عرصه بين المللي داشتند اما حالا، نسلي تازه در فوتبال اين كشور سربرآورده كه مي تواند جاي خالي ستاره هايي نظير لچكوف، بالاكف و استويچكوف را پر كند.
در سوي ديگر، سوئد هنوز هم تيمي خطرناك است. پس از نمايش دلنشين زردپوشان در جام جهاني، حالا آنها به واسطه خط آتش پرقدرت خود، زلاتان ابراهيموويچ و هنريك لارسن، به صعود از دور گروهي و پيشروي تا مراحل بالاتر مي انديشند.

تابلوي نتايج روز اول
* يونان ۲ - پرتغال يك
گل ها: كاراگونيس(۷) و باسيناس(۵۱) از نقطه پنالتي براي يونان و كريستين رونالدو (۹۳) براي پرتغال
تماشاگر: ۴۸ هزار نفر
داور: كولينا (ايتاليا)
* اسپانيا يك - روسيه صفر
گل: والرون (۶۰)
تماشاگر: ۳۵ هزار نفر
داور: مه ير (سوئيس)
برنامه بازي هاي امشب (گروه C)
دانمارك - ايتاليا (۳۰/۲۰)
سوئد - بلغارستان (۱۵/۲۳)

پيكارهاي جام لايپزيك - آلمان
سنگين وزن ايراني صاحب گردن آويز طلا شد
007980.jpg
گروه ورزشي: فردين معصومي كشتي گير ۱۲۰ كيلويي تيم اعزامي كشتي آزاد ايران به رقابت هاي جام لايپزيك درآلمان با كسب ۴ پيروزي خوب مدال طلاي اين مسابقه ها را به دست آورد . وي كه با غافلگيري در دور مقدماتي مقابل رارس چنيتو وان از روماني مغلوب شده بود در دور دوم به ديدار مارك گارموتويچ نايب قهرمان جهان در سال ۹۸ از لهستان رفت كه او را (۰-۷) شكست داد و با اين پيروزي به مرحله يك هشتم نهايي رسيد. معصومي در اين مرحله هامان از آلمان را (۲-۴) مغلوب كرد و در مرحله نيمه نهايي نيز برابر سون تيله نايب قهرمان جهان از آلمان قرار گرفت كه وي را نيز (۰-۳) پشت سر گذاشت. او با اين پيروزي خود را به فينال اين وزن رساند و در فينال نيز با پيروزي
(۰-۱۰) مقابل چنيتووان از روماني انتقام شكست قبلي را از وي گرفت . مجيد خدايي كشتي گير ۸۴ كيلويي تيم ايران نيز در مرحله نيمه نهايي در پايان ۹ دقيقه مبارزه با شاميل علي اوف از تاجيكستان با كسب نتيجه مساوي (۲-۲) با رأي داوران بازنده
شناخته شد.
خدايي در كشتي رده بندي هم براي كسب مدال برنز برابر ديويد بيچنياشويلي از آلمان قرار گرفت و كشتي را واگذار كرد تا در جايگاه چهارم قرار بگيرد. در وزن ۹۶ كيلوگرم عليرضا رباط مرادي با قبول دو شكست برابر كشتي گيران لهستان و بيلوروسي در جايگاه چهارم قرار گرفت و مهدي حسين رضايي در وزن ۶۰ كيلوگرم با پيروزي (۶-۸) مقابل حريف آلماني خود صاحب مدال برنز شد.در پايان اين رقابتها تيم نيروي زميني ايران در رده پنجم قرار گرفت . تيم آلمان ميزبان اين
مسابقه ها به مقام قهرماني دست يافت .

ايران خواستار ميزباني مسابقات واليبال مقدماتي قهرماني جهان
007983.jpg
گروه ورزشي: فدراسيون واليبال ايران در پي اعلام آمادگي تيم ملي براي شركت در مسابقات مقدماتي قهرماني جهان ۲۰۰۶ ژاپن، ديروز با ارسال نمابري به فدراسيون بين المللي واليبال FIVB متقاضي ميزباني اين بازي ها شد.
پخش تلويزيوني زنده بازيها، داشتن سالن استاندارد با ظرفيت حداقل سه هزار تماشاگر، هتل ۴ ستاره و تقبل هزينه اسكان تيم ها از جمله شرايط موردنظر ميزباني كشورهاست.
در صورت موافقت فدراسيون جهاني واليبال، بزودي نمايندگان آن براي بررسي موارد فوق راهي كشورهاي متقاضي ميزباني از جمله ايران خواهند شد.

۱۵ بازيكن در اردوي تيم ملي بسكتبال
گروه ورزشي: تيم ملي بسكتبال ايران با پشت سرگذاشتن چند اردو به شرايط مطلوب مسابقه و شركت در رقابت هاي غرب آسيا نزديك تر شده است. پس از اردوي كيش و با كاهش نفرات اردونشين «بوسنياك» از ۱۵ بازيكن براي اردويي ديگر دعوت به عمل آورده است.
تاريخ اردوي جديد روز بيست وششم و يا بيست وهشتم خردادماه تعيين شده است. مسابقات غرب آسيا ۵ تا ۹ مردادماه جاري در تهران انجام خواهد شد.
اسامي دعوت شدگان: ايمان زندي، حامد آفاق، جواد داوري، سامان ويسي، مهدي كامراني، كامران جمشيدوند، صمد نيكخواه بهرامي، كرم احمديان، پويا تاجيك، عليرضا هنردوست، آيدين كبير، مهدي عسگرنژاد، حامد سهراب نژاد، محمد شاهسوند و حامد حدادي.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |