چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۶
هنر
Front Page

به مناسبت برپايي دوازدهمين جشنواره توليدات مراكز استاني صدا و سيما
داوري در شهر بادگيرها
009324.jpg
بيش از هزار نفر از بازيگران، تهيه كنندگان، كارگردانان سينمايي و تلويزيوني، هنرمندان نام آشناي عرصه رسانه و منتقدان حوزه هاي فرهنگي در شهر بادگيرها «يزد» گرد هم آمده بودند تا شاهد رقابت هنرمندان تلويزيوني شهرستاني باشند. بعد از ۵ روز گفتگو و نقد، بالاخره آثار برگزيده توسط هيأت داوران بخش هاي مختلف معرفي شدند. اما هنوز تا داوري صحيح مخاطبان رسانه اي راه طولاني در پيش است، اين داوران مردمي قبل از آنكه به جنبه هاي هنري اثر توجه كنند بيشتر در پي آن هستند كه ببينند كه آثار راديو و تلويزيوني تا چه حد مي توانند ذائقه آنان و خانواده ها را برآورده كنند. به بهانه پايان جشنواره دوازدهم توليدات مراكز استاني گزارشي تهيه شده كه با هم آن را مي خوانيم.
دوازدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها در شهر يزد به كار خود پايان داد. اين جشنواره همه ساله در يكي از استان هاي كشور با حضور مديران، برنامه سازان و اصحاب رسانه تلاش يك ساله مراكز استاني را مورد نقد و بررسي قرار مي دهند.
به باور دست اندركاران هدف ازبرگزاري چنين جشنواره هايي، بالا بردن سطح كمي و كيفي برنامه هاي توليد شده در شبكه هاي محلي و منطقه است، علاوه بر آن ارتقاي كيفي دانش فكري و هنري عوامل برنامه ساز از جمله اهداف ديگر برگزاري چنين جشنواره هاي منطقه اي است.
به گفته غلامرضا صالحي، دبير جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني، ما مدام در حال ارزيابي و آموزش خودمان هستيم. نوآوري به راحتي مي تواند به چنين هدفي جامه عمل بپوشاند. با توجه به محدوديت ساختارهاي توليدي جشنواره، در بخش خبر ۴۵۰ اثر، در بخش سرود و موسيقي ۱۳۰ قطعه موسيقي، در راديو ۲۴۵ برنامه راديويي، در بخش سيما ۴۰۵ اثر و در بخش تحقيقات ۹۶ تحقيق و در كل ۱۴۰۰ برنامه از مراكز مختلف به دفتر جشنواره ارسال شده است.
فراهم آوردن بستر مناسب براي ارائه توانمندي ها و كشف استعدادهاي بالقوه از جمله اهداف از پيش ترسيم شده اين جشنواره به شمار مي آيد. بي گمان برگزاري اين جشنواره مي تواند فرصت مناسبي براي تبادل افكار و انتقال تجارب برنامه سازان باشد. به باور دست اندركاران برگزاري جشنواره، پس از جشنواره هشتم و نهم ارتباطات مردمي توانست در كنار ارزيابي كارشناسي از توليدات، زمينه را براي قضاوت مردمي نيز فراهم كند.
مراكز صدا و سيماي استاني مي توانند نقش ويژه اي را در بازسازي خرده فرهنگ هاي بومي ايفا كنند. اين مراكز در حفظ، گسترش و بازسازي فرهنگ هاي بومي و محلي تأثير گذارترين نقش را دارا هستند و بايد مديران و گردانندگان مراكز صدا و سيما با آگاهي و اشراف فرهنگي قابليت فراگيري آنان را فراهم كنند. «محمدعلي نجفي» كارگردان سينما و تلويزيون درگفتگو با امور رسانه اي دوازدهمين جشنواره مراكز استاني مي گويد: «برگزاري جشنواره ها در شناسايي استعدادها و پتانسيل ها در صورتي مؤثر واقع خواهد شد كه با ايجاد مراكز ثقل در اين مناطق به صورت جدي به كشف و شناسايي و حمايت و تقويت اين استعدادها فكر شود. سازمان صدا و سيما و شبكه هاي استاني بايد تلاش كنند تا ضمن راضي نگه  داشتن مخاطب و پر كردن اوقات فراغت آنان ، تأثيرگذار نيز باشند.
در عصر حاضر، انتظار از رسانه ملي بيش از پندارهاي مخاطبان عام و خاص است، همه به نوعي انتظار دارند تا شبكه هاي تلويزيوني از آموزش عمومي فرزندان شان گرفته تا آموزش عرصه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و... شهروندان از سوي اين رسانه ملي انجام شود.
بي ترديد راه اندازي شبكه هاي استاني نيز در راستاي پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي اقوام مختلف صورت گرفته است، از اين رو لازم است مديران وگردانندگان مراكز استاني صدا و سيما با اشراف به خرده فرهنگ هاي موجود در جامعه و پراكندگي فرهنگي در حوزه هاي جغرافيايي نسبت به فراگيركردن چنين برنامه هايي اقدام كنند. اميد شريف موسوي، فيلمساز و فيلمنامه نويس با پيشنهاد راه اندازي «شبكه سراسري استان ها» براي پخش توليدات اين مراكز از طريق شبكه هاي تلويزيون ملي مي گويد: «كشف استعدادها، ايجاد فرصت مناسب براي تبادل افكار بين استان ها، ارائه مناسب توانمندي هاي استاني، تعيين فرهنگ معيار براي انسجام بيشتر فرهنگ ها، توجه به ويژگي منطقه اي، بومي و توليد برنامه مطابق با استانداردهاي بومي براي پخش برنامه از شبكه سراسري از جمله اهدافي است كه بايد مدنظر مسئولان و برگزاركنندگان جشنواره مراكز استان ها قرار بگيرد.»
وي در ادامه مي افزايد: دوازدهمين جشنواره توليدات مراكز استان ها بايد جايگاه و جلوه شبكه هاي استاني را با بررسي ميزان نوآوري، تكنيك هاي پرداخت و اجرا، بررسي ظرفيت ها و استعدادهاي محلي و استاني س در آنها بسنجند.
به باور يكي ازدست اندركاران مجموعه هاي تلويزيوني، اغلب از يك برنامه سينمايي، حدود يك ميليون نفر ديدن مي كنند، در حالي كه كم مخاطب ترين برنامه تلويزيوني حدود ۱۰ الي ۱۵ ميليون مخاطب دارد و گاهي اين رقم به ۵۰ الي ۶۰ ميليون نفر مي رسد. بنابراين با توجه به حجم مخاطبان تلويزيوني، مي توان از توليدات مراكز استاني براي پر كردن اوقات فراغت اين گروه از مخاطبان نيز بهره گرفت.
پروانه معصومي بر ضرورت پرهيز مراكز استاني از تكرار و مشابه سازي اشاره مي كند و مي گويد: «اين شبكه هاي استاني با اشراف به جامعه شناسي مناطق، مطابق با فرهنگ، آيين و رسوم آن منطقه مي توانند محصولات فرهنگي قابل توجهي را ارائه كنند. همچنين اگر شبكه هاي تلويزيوني محلي بتوانند با استفاده از جاذبه هاي تاريخي و زيست محيطي استان ها براي مخاطبان خود برنامه سازي كنند ،توانسته اند به نقش فرهنگي خود عمل كنند.»
دوازدهمين جشنواره توليدات صدا و سيماي مراكز استان ها با ارائه ۲۳ جايزه به شبكه استاني اردبيل، اين شبكه را به عنوان رسانه برتر استاني معرفي كرد و بعد از آن مراكز مهاباد و يزد نيز به ترتيب دوم و سوم شدند. در اين جشنواره، بيش از يك هزار و ۳۳۳ اثر از ۳۰ مركز صدا و سيما در بخش موسيقي، خبر، توليد راديو و تلويزيون و تحقيقات شركت كرده بودند كه در مجموع به آثار برتر ۲۴۰ جايزه تعلق گرفت. علاوه بر مركز تلويزيوني اردبيل، مركز تلويزيوني مهاباد با ۲۲ جايزه و مركز تلويزيوني يزد با ۱۵ جايزه ركورددار دريافت جايزه بودند. حجت الاسلام صدوقي نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد در مراسم افتتاحيه جشنواره گفت: در دنياي امروز چه بخواهيم و چه نخواهيم مرزهاي جغرافيايي دچار شفافيت و همه قشرها از نظرات هم مطلع مي شوند. نتيجه شفافيت مرزها كم شدن فاصله  ميان ملت ها و توسعه ارتباط ميان جوامع است.
وي افزود: با توسعه ارتباطات نوع نگاه و فهم نسل بشر با رويكرد جديدي مواجه است كه اگر خداي ناكرده رسانه ها اين را درك نكنند با توجه به تفاوت فهم و نسل ها برنامه ريزي نكنند و با زمان پيش نروند، مخاطبين خود را از دست مي دهند.
مهندس ضرغامي نيز با اشاره به عدم استقبال رسانه ملي از فيلم هاي كم مخاطب گفت: توليد فيلم هاي سينمايي داستاني از جمله اولويت هاي سازمان صدا و سيما است و ما بر سينمايي كه مخاطبان و نيازهاي آنان را بشناسد نياز داريم و از آنها حمايت مي كنيم. البته هنوز توليد اين فيلم ها در سازمان  صدا و سيما به حدي نيست كه تمام شبكه ها را بي نياز كند.
وي افزود: اميدواريم عرصه توليد در مراكز استان ها به صحنه رقابت تبديل شود و توليدات بومي را كم كم از شبكه هاي سراسري پخش كنيم تا فرهنگ هاي بومي ما نهادينه شود.
به باور دست اندركاران جشنواره دوازدهم مراكز استاني، آثار راه يافته به جشنواره از لحاظ كمي نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشتند. گرچه جشنواره يزد با كاستي هايي از قبيل عدم ارتباط مناسب با خبرنگاران حوزه رسانه اي، خسته كننده بودن آيتم هاي برنامه افتتاحيه و نبود نقد جدي از مجموعه برنامه هاي اجرايي در طول افتتاحيه و اختتاميه جشنواره مراكز استاني مواجه بود. اما از آن سو، به خاطر ارج گذاري به مجموعه فعاليت هاي يك ساله مديران، برنامه سازان و دست اندركاران مراكز استاني مي تواند مورد توجه مسئولان فرهنگي قرار گيرد.
محمد اميري

نگاه
نخستين روزنامه انگليسي زبان
009315.jpg

پس از انقلاب اسلامي و در راستاي صدورپيامهاي جهاني انقلاب به رسانه اي فرامرزي نياز بود تا بتواند اين امر مهم را برعهده گيرد . «تهران تايمز» به عنوان نخستين و پرتيراژترين روزنامه انگليسي زبان در تحقق اين رسالت مؤثر واقع شد.
نياز به اين رسانه فراگير، توسط شهيد مظلوم، آيت الله دكتر بهشتي به موقع احساس شد و روزنامه انگليسي زبان «تهران تايمز» پايه گذاري گرديد.
سياست كلي «تهران تايمز» با رهنمود ارزشمند دكتر بهشتي شكل گرفت: «تهران تايمز روزنامه دولت نيست بلكه بايد فرياد رساي انقلاب اسلامي و بلندگوي مظلومان و مستضعفان گيتي باشد».اين گفته شيوا بر ديوار حيات «تهران تايمز» نقش بست تا به عنوان سرلوحه كار هرگز از يادها محو نشود.
پس از گذشت سالها «تهران تايمز» به درخت تنومندي تبديل شده كه ثمره آن كسب مخاطبين و خوانندگاني در بيش از ۸۲ كشور جهان است.
كاركنان اين نشريه با سختي هاي مختلف هر روز از اقصي نقاط شهر تهران گرد هم مي آيند تا نتيجه كارشان در۱۶ صفحه، برروي پيشخوان روزنامه فروشي ها در اختيار علاقمندان قرار گيرد. اخبار داخلي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي، خارجي، ورزشي و يادداشت، مطالب متنوعي هستند كه روزنامه «تهران تايمز» به آنها مي پردازد.
«تهران تايمز» با رسالتي كه بر عهده گرفته نسبت به انعكاس مطالب فرهنگي و مذهبي اهتمام خاصي دارد.
صفحه فرهنگ و هنر روزنامه در اعياد اسلامي و مناسبتهاي مذهبي، به مطالب مربوط به عيد و يا مناسبت خاص مي پردازد و مطالب ويژه اي را ارائه مي دهد.
مسئولان روزنامه به منظور تنوع بخشيدن به مطالب آن، پرداختن به جاذبه هاي ايران، زنان، كودكان و اينترنت را نيز ارائه مي دهند. يكي از ويژگي هاي «تهران تايمز» اين است كه علاقمندان اخبار و مطالب هر يك از موضوعات ياد شده مي توانند، مطالب را به صورت هفتگي در صفحه اي خاص مطالعه  كنند.
«تهران تايمز» در مورد جذب مخاطب از هيچ كوششي فروگذار نكرده است، به نحوي كه در سال ۱۳۷۸ نسبت به تأسيس پايگاه اينترنتي اقدام و از اوايل سال ۱۳۸۱ نيز برخي از صفحات خود را به صورت رنگي منتشر مي كند.
امروز «تهران تايمز» به صورت منبعي مطمئن در آمده كه نمايندگي هاي كشورهاي خارجي در تهران، براي آگاهي صحيح از سياستهاي حاكم بر كشور، به آن مراجعه مي كنند و بالاخره منبعي مناسب براي تقويت زبان دانشجويان رشته زبان انگليسي است.
منبع: خبرگزاري مهر

سايه روشن رسانه

گنج هاي پنهان
برنامه  تلويزيوني  «گنج هاي  پنهان » با ساختاري  مستند درباره  پيشينه  باستان شناسي  ايران  ساخته  مي شود.
اين  مجموعه  تلويزيوني  توسط چهار كارگردان  به  سفارش  شبكه  چهارم  سيما توليد مي شود. بنابراين گزارش، «ارد عطارپور»، «شهرام  درخشان »، «وحيد باقرزاده » و «علي اكبر ولدبيگي » كارگرداني  بخش هاي  مختلف  اين  مجموعه تلويزيوني  را عهده دارخواهند بود.مجموعه  مستند تلويزيوني  «گنج هاي  پنهان » در سيزده  قسمت  ۳۰ دقيقه اي  توليد خواهد شد.
جيغ شبكه سوم
مجموعه  طنز تلويزيوني  «جيغ » به  كارگرداني  «مهدي  مظلومي » و تهيه كنندگي  «سيدمحمدرضا مفيدي » از اواسط تابستان از شبكه  سوم  سيما پخش  مي شود.
بنابراين گزارش، تصويربرداري  اين  مجموعه  ۹۰ قسمتي  از اواسط تيرماه  در تهران  آغاز مي شود.سرپرستي  گروه نويسندگان  اين  مجموعه  طنز بر عهده  «پيمان  قاسم خاني » است .قاسم  خاني  پيش  از اين  نگارش  مجموعه  طنز تلويزيوني  «پاورچين » و فيلم هاي  سينمايي  «نان  و عشق  و موتور هزار» و «مارمولك» را انجام داده  بود.
مجموعه  «جيغ » داستان  مالك  يك  فرودگاه  خصوصي  است  كه  مورد تهديد داماد سابق  خود قرار مي گيرد.
«پليس آسماني» در شبكه دو
مجموعه  تلويزيوني  «پليس  آسماني » به  كارگرداني  «فرشته  صدرعرفايي »
009321.jpg
و به  تهيه كنندگي  موسسه  سينمايي  «سبحان  فيلم» در تابستان  از شبكه  دوم  سيما پخش  مي شود.
بنابراين گزارش، اين  مجموعه  تلويزيوني  جمعه  هرهفته  و در قالب  برنامه  كودك  و نوجوان  پخش  مي شود.مجموعه  پليس  آسماني  در قالب  ۲۶ قسمت  به  تهيه كنندگي  «سعيد حاجي ميري» ساخته  شده  است .اين  مجموعه  كه  براي  مخاطب  كودك  و نوجوان  طراحي  شده است ،  از حضور تركيبي  بازيگران  زنده  و عروسكي  در فضايي  فانتزي  بهره  مي برد.
بهزاد در شبكه چهار
مجموعه  تلويزيوني  «كمال الدين  بهزاد» در شش  قسمت  توسط گروه  هنر و ادب  شبكه  چهارم  سيما آماده  پخش  شد.
به  گزارش  ايرنا، دراين  مجموعه  تاريخ  نگارگري  ايران  از قبل  از اسلام  تا زمان  صفويه  كه  همزمان  با زندگي  استاد «كمال الدين  بهزاد» است  به  تصوير كشيده  مي شود. در اين  برنامه از نظرات  كارشناسان  ايراني  و خارجي  كه  در همايش  كمال الدين  بهزاد شركت  كرده  بودند نيز استفاده  شده  است .

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   زندگي  |   سياست  |   علم  |
|  فرهنگ   |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |