چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۶
مدير كل كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد:
مهدهاي كودك ملزم به پرداخت ماليات شدند
* در صورت حذف معافيت مالياتي ۵۰ هزار كودك از گردونه آموزش مهدها خارج مي شوند
* براي آموزش تمامي كودكان پيش دبستان به ۱۴ هزار مهدكودك جديد نياز داريم
009363.jpg
الهام صادقي- در حالي كه مطابق توافقات انجام شده، ميان صاحبان مهدهاي كودك و مسئولين سازمان بهزيستي و در راستاي اهداف برنامه هاي كلان توسعه كشور مبني بر افزايش تعداد كودكان تحت آموزش پيش از دبستان، مهدهاي كودك موظفند تا در قبال استفاده از قانون معافيت مالياتي ۱۰ درصد ظرفيت پذيرش خود را به آموزش رايگان كودكان خانواده هاي كم درآمد و آسيب پذير اختصاص دهند، اقدامات تازه وزارت اقتصاد و دارايي درخصوص حذف مهدهاي كودك از ليست مراكز مشمول معافيت مالياتي عملاً منجر به لغو توافقات قبلي و محروميت دست كم ۵۰ هزار كودك از آموزشهاي پيش دبستاني خواهد شد.
براساس آمارهاي موجود تنها ۷ درصد كودكان زير شش سال در كشور از امكانات مهدهاي كودك استفاده مي كنند، كه اين رقم در مقايسه با كشورهايي چون آمريكا با ۹۸ درصد، كوبا با ۹۶ درصد و ويتنام با ۷۴ درصد رقم بسيار ناچيزي است و حذف مهدهاي كودك از فهرست مشمولين معافيت مالياتي منجر به كاهش همين تعداد ناچيز خواهد شد.
دكتر مجيد ترابي مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور، در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب كه در حال حاضر در حدود ۵۰۰ هزار كودك از كل جمعيت ۹ ميليوني كودكان زير سنين مدرسه از امكانات مهد كودك ها استفاده مي كنند گفت: در صورت حذف معافيت مالياتي مهد كودك ها چيزي در حدود ۵۰ هزار كودكي كه به طور رايگان از امكانات اين مراكز استفاده مي كنند از گردونه آموزش قبل از دبستان خارج مي شوند، كه يكي از وخيم ترين عواقب آن حضور اين كودكان به صورت سربار در خانه، كوچه و خيابان ها به شكل كودكان خياباني، كار و بزهكار است. ترابي افزود: براساس اخطار صادر شده از سوي وزارت اقتصاد و دارايي، تمام مهدهاي كودك در سطح كشور موظفند تا كليه ماليات هاي خود را كه از سال ۸۰ شامل حال آنها مي شده پرداخت كنند، كه در صورت اعلام اين امر به مهدهاي كودك و حذف آنها از معافيت مالياتي، تمام كودكاني كه براساس مذاكرات سازمان بهزيستي و صاحبان اين مراكز از امكانات رايگان آموزشي استفاده مي كنند از ليست پذيرفته شدگان مهدها حذف خواهند شد.
مدير كل اموركودكان و نوجوانان سازمان بهزييستي با اعلام اين مطلب كه بيش از ۹۰ درصد مهدهاي كودك در ساختمانهاي استيجاري فعاليت مي كنند اظهار داشت: دولت هيچ گونه امكانات و تسهيلاتي در اختيار مهدها قرار نمي دهد و مهدهاي خصوصي تنها توسط سرمايه گذاري هاي شخصي اداره مي شوند و به همين خاطر اين مهدها مجبورند از تنها منبع درآمد خود كه همان دريافت شهريه از خانواده ها است، براي تأمين هزينه هاي خود استفاده كنند، كه متأسفانه اين مبلغ نيز پاسخگوي هزينه هاي ميليوني اين مراكز نيست.
ترابي با تأكيد بر اينكه حذف اين تعداد از كودكان باعث مي شود كه ما در آينده اي نه چندان دور نيازمند سرمايه گذاري بيشتري براي مراقبت و بازگرداندن اين افراد به سيستم آموزشي باشيم، گفت: براساس رايزني هاي انجام شده و مكاتباتي كه از طريق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با هيأت دولت انجام شده و طبق دستور معاون اول رئيس جمهور، درخواست ما به كميسيون اقتصاد و دارايي ارجاع شده و اميدواريم تا با ريزبيني و دقت اعضاي اين كميسيون مجدداً اين معافيت مالياتي شامل مهدهاي كودك شود.
وي گفت: قانون معافيت مالياتي مهد هاي كودك از سال ۱۳۵۹ در حالي كه تنها حدود يكصد مهد كودك در كل كشور قريب به سه هزار كودك را تحت پوشش قرار مي دادند شامل حال اين مراكز شده و تصميم اخير وزارت امور اقتصاد و دارايي در عمل ناديده گرفتن قانون مزبور به شمار مي رود.
وي افزود: مهدهاي كودك مانند تمام مراكز فرهنگي، آموزشي قادر به استفاده از حق بيمه كارگر و كارفرما نيستند و بالاجبار مانند كارگاه هاي خصوصي و دولتي، بيمه ۳۳ درصدي را دريافت مي كنند. در صورتي كه طبق مصوبه هاي قانوني تمام مراكز آموزشي، فرهنگي و حتي خدماتي مي توانند از بيمه۱۳ درصدي استفاده كنند.
براساس اين گزارش طبق آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان بهريستي كشور در شش ماه اول سال ۸۲، ۳۲۲۵ مهد خصوصي در مناطق شهري، ۲۷۶۰ روستا مهد، ۴۸۶ مهد خودكفا، ۱۱۸۸ مهد دولتي در مناطق روستايي ۲۸۴ مهد دولتي در مناطق شهري كشور وجود داشته است. در مجموع ۸۱۸۴ مهد كودك در سطح كشور داير است و اين درحالي است كه به گفته مدير كل دفتر امور كودكان و نوجوانان براي پوشش تمام كودكان زير سن مدرسه در كشور ما نياز به ۱۴ هزار مهد كودك داريم.

با اختصاص ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار
مقاوم سازي موزه مادر ايران دو ماه ديگر آغاز مي شود
009366.jpg
گزارش نهايي مقاوم سازي موزه ملي ايران براي بررسي به كارشناسان ايتاليايي ارائه شده است و حداكثر تا دو ماه آينده عمليات مقاوم سازي اين موزه كه موزه مادر كشور محسوب مي شود با اعتباري معادل ۵۰۰ ميليون تومان آغاز خواهد شد.
به گزارش «خبرنگار همشهري، موزه ملي ايران كه به گفته رئيس آن به لحاظ دارا بودن ارزش هاي فرهنگ و قدمت آثار و اشياي تاريخي مي تواند در زمره يكي از ده موزه بين المللي جهان قرار گيرد، پس از گذشت ۶۸ سال از زمان احداث آن مقاوم سازي مي شود. اين در حالي است كه نتايج مطالعات پژوهشي نشان داده است كه هيچ مكانيزمي براي مقاومت در برابر زلزله در اين بنا كه معماري آن برگرفته از معماري طاق كسرا در دوره ساساني و اوايل دوران اسلامي است، پيش بيني نشده است.
«محمدرضا كارگر» رئيس موزه ملي ايران در اين باره گفت: «اقدامات پژوهشي براي مقاوم سازي موزه ملي ايران به اتمام رسيده است و اين گزارش براي بررسي نهايي و اصلاحات احتمالي در اختيار يك هيأت ايتاليايي قرار گرفته است.»
وي همچنين افزود: «در حال حاضر اقداماتي براي استفاده از اعتبارات مورد نياز براي آغاز عمليات مقاوم سازي شروع شده است و براساس تضمين هاي كارشناسان، مقاوم سازي بناي موزه ملي ايران به اعتباري حدود ۵۰۰ ميليون تومان نيازمند است.»
به گفته كارگر گذشت بيش از ۶۸ سال از زمان احداث موزه ملي ايران، اين بنا را در معرض فرسودگي قرار داده است به گونه اي كه به گفته «كارگر»، در حال حاضر ترك خوردگي هاي عميقي در بخش هاي ورودي و ساير قسمت هاي موزه مشاهده مي شود.
كارگر در اين باره گفت: «نتايج مطالعات پژوهشي كارشناسان نشان داده است كه موزه ملي ايران در صورت وقوع زلزله بالاي ۵ ريشتر مقاومت خود را از دست خواهد داد.»
پيش از اين نيز در سال هاي گذشته طرحي با همكاري كارشناسان انگليسي براي مقاوم سازي موزه ملي ايران تدوين شده بود كه اين طرح به گفته كارشناسان داراي مشكلات اساسي بوده است.
دكتر عبدالعظيم شاه كرمي كه مسئوليت تهيه طرح جديد مقاوم سازي موزه ملي را برعهده دارد، در اين باره گفت: در اين طرح ويژگي هاي سازه اي بنا مورد توجه قرار نگرفته بود. ضمن اين كه هنگام مقاوم سازي يك بنا در برابر زلزله، اصول پيوستگي و اندركنش سازه بازبين بايد مورد توجه قرار گيرد. اين اصول هنگامي اهميت بيشتري پيدا مي كنند كه سطح قرارگيري ساختمان شيب دار باشد و سازه با شكل نامنظم و ناهمگون بنا شده باشد.»
به اعتقاد شاه كرمي اين ويژگي ها در موزه ملي ايران وجود دارد. به گفته اين كارشناس سازه موزه ملي ايران از نظر پايداري داراي مشكلات اساسي و غيرقابل اغماض است. استاد ژئوتكنيك دانشگاه اميركبير اضافه كرد: سه بخش بناي اين موزه از نظر عملكرد سازه اي متفاوت هستند و نكات لازم فني براي اين پيوستگي لحاظ نشده است.
شاه كرمي، همچنين گفت: تنها زلزله نيست كه مي تواند سازه را تحت تأثير قرار دهد بلكه اختلاف شديد درجه حرارت بين شب و روز در تابستان و زمستان نيز باعث ايجاد خلل استاتيكي شده و بر همين اساس بنا ترك مي خورد.
در حال حاضر بيش از يكسال از زماني كه «شاه كرمي» و همراهانش مطالعه درمورد مقاوم سازي ساختمان موزه ملي ايران را آغاز كرده اند، مي گذرد.
مرحله اول شناسايي سطحي و ارزيابي عيني، مدل سازي فيزيكي و مدل سازي رياضي و بررسي خطوط زمين در سال گذشته به اتمام رسيده است و طرح مقاوم سازي موزه ملي در حال حاضر در فاز عملياتي آن قرار گرفته است و انتظار مي رود عمليات استحكام بخشي موزه مادر ايران حداكثر تا ۲ ماه آينده آغاز شود. طرح مقاوم سازي موزه ملي در حال حاضر از طرح هاي بزرگ ملي محسوب مي شود.
«شاه كرمي» در اين باره تصريح كرد: طرح مقاوم سازي موزه ملي ايران در سه محور اصلي اجرا خواهد شد كه اين سه محور، اصلاح پي و تقويت زمين، استحكام سازه قديمي با استفاده از مركب فلزي - بتن آرمه و استفاده از محل دو فضاي نورگير ساختمان موزه براي ايجاد سازه هاي نگه دارنده است.
اين متخصص همچنين افزود: موزه ملي ايران داراي سه بخش سازه اي شامل ورودي با سردر قوس دار و آجري، ساختمان موزه در سه طبقه و ساختمان اداري در چهار طبقه است. روي همه اين سقف ها يك سقف بتني بسيار محكم وجود دارد كه به نظر مي رسد براي مقاومت در برابر بمب باران، تبادل حرارت و تعادل گرمايي ساخته شده است.
در طرح مقاوم سازي موزه ملي ايران تمام عناصر سازه اي به يكديگر متصل خواهند شد و به اين ترتيب همه حركت هاي زلزله كنترل مي شود.
موزه ملي ايران در سال ۱۳۱۶ رسما افتتاح شد. اين موزه كه توسط آندره گدار، معمار فرانسوي ساخته شده است، در حال حاضر به عنوان موزه مادر بسياري از اشياي باستاني و تاريخي را در خود جاي داده است. آثار و اشياي اين موزه مربوط به هزاره هفتم پيش از ميلاد و دوران اسلامي است.

كوتاه از سراسر جهان
پنج عامل محيطي مرگ و مير نوجوانان اروپايي
009378.jpg

سازمان بهداشت جهاني در گزارشي اعلام كرد، پنج نوع شرايط كشنده آب و هوايي عامل مرگ و مير يك مورد از سه مورد مرگ كودكان اروپايي است.
به گفته اين سازمان بين المللي، اين شرايط كشنده همانا، آلودگي هاي هواي بيرون از خانه و داخل خانه، آب ناسالم، سرب و جراحات هستند.
سازمان بهداشت جهاني در گزارشي كه آن را نخستين  ارزيابي عمده از تأثير كلي محيط زيست بر سلامت كودكان در سراسر اروپا خوانده است اعلام كرد، وزراي ۵۲ كشور عضو اين سازمان در نشست بوداپست كه هفته آينده برگزار مي شود، اين موضوع را بررسي مي كنند.
در اين گزارش آمده است ۳۴ درصد از مرگ و ميرها در ميان اروپايي هاي زير ۱۹ سال، به علت اين پنج عامل گزارش شده است. اصلي ترين دليل اين مرگ وميرها جراحات غيرعمدي مانند تصادف به ويژه در غرب اروپاست.
آلودگي هاي داخل خانه در سال باعث مرگ بيش از ۵۰ هزار كودك زير چهارسال در اروپاست. سازمان بهداشت جهاني مي گويد استفاده از سوخت گاز مي تواند جان ۹ هزار كودك را در سال نجات دهد.
009375.jpg

توصيه هايي براي حفاظت از پاها در تابستان
انجمن پزشكان متخصص پا در آمريكا با فرا رسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا توصيه هايي را براي نگهداري بهتر از اين عضو مهم بدن اعلام كرده است. از جمله توصيه هاي اين انجمن موارد زير است:
اگر گرماي هوا به پاي شما فشار مي آورد هرگز با پاي برهنه راه نرويد بلكه از كفش هاي باز استفاده كنيد، ۲۰ تا ۳۰ دقيقه قبل از خروج از خانه از كرم ضدآفتاب براي پايتان استفاده كنيد، حتي اگر روي آن جوراب پوشيده باشيد، اگر براي مدتي پياده روي كرده ايد بعد از بازگشت به خانه پاهايتان را ماساژ دهيد، آنها را در آب گرم بگذاريد و ده دقيقه آنها را رو به بالا به ديوار تكيه دهيد تا ناراحتي آن كاهش يابد.
بعداز آن از كرم ويتامين E استفاده كنيد، در تابستان از لاك ناخن استفاده نكنيد، پاهايتان را هميشه شسته و تميز نگهداريد، جوراب هايي بپوشيد كه از اكرليك تهيه شده است ونه پنبه و جورابتان را هر روز بشوييد.
هر روز از يك كفش استفاده نكنيد، كفش ها بايد ۲۴ ساعت كاملاً هوا بخورند تا عرق روز قبل آن خشك شود.
009372.jpg

پرستار قاتل انگليسي
يك پرستار انگليسي به دليل تلاش براي كشتن دو بيمار پير خود به سه سال حبس محكوم شد.
«باربارا ساليسبري» ۴۷ ساله بعد از محاكمه در دادگاه به اتهام اقدام به قتل اين دو بيمار پيراعتراف كرد وي انگيزه اصلي اين كار را خالي كردن تخت هاي بيمارستان براي بيماران اعلام كرد.اين پرستار هنگامي كه قصد داشت مقدار زيادي مرفين به اين دو بيمار تزريق كند، توسط همكارانش شناسايي شد.او ازدواج كرده و دو فرزند دارد، در سال هاي قبل نيز به چند بيمار لاعلاج اين بيمارستان بدون اطلاع پزشك آنها، نوع بيماري و خطرناك بودن بيماري شان را اطلاع داده بود.

مسابقه فوتبال فيل ها با آدم ها
همزمان با نمايش بزرگ فوتبال در جام ملت هاي اروپا، در تايلند نيز ستارگان فوتبال به هنرنمايي پرداختند. اما اين بار ستارگان يك طرف اين مسابقه اندكي قوي هيكل و در حقيقت فيل هايي بودند كه ذوق و توانايي اين بازي پرطرفدار را دارند.اين مسابقه را زندانيان يك زندان برگزار كردند. در اين مسابقه دو تيم ۱۰ نفره متشكل از زندانيان و فيل ها در اين مسابقه روبه روي هم قرار گرفتند. اين زندانيان از كساني بودند كه به طور غيرقانوني روي مسابقات فوتبال جام ملت هاي اروپا در پرتغال شرط بندي كرده بودند.اين مسابقه در ميان گل و لاي برگزار شد و نتيجه آن ۶-۷ به سود فيل ها به پايان رسيد. فيل ها با پرچم هاي كشورهاي اروپايي شركت كننده در جام جهاني ۲۰۰۴ و زندانيان با پرچم رنگي در اين مسابقه شركت كردند.در تايلند قماربازي و شرط بندي غيرقانوني است و بسياري از تايلندي ها كه علاقه زيادي به اين موضوع دارند به كامبوج مي روند تا علاقه خود را پيگيري كنند.در مسابقه فوتبال زندانيان با فيل ها ۲۰۰ نفر تماشاچي هم شركت كردند.
009381.jpg

توصيه هاي دنداني براي ۵۰ ساله ها
بعداز ۵۰ سالگي اكثر مردم به نوعي به بيماري دهان يا دندان مبتلا مي شوند. گروهي از پزشكان آمريكايي كه در مورد بيماري هاي دهان و دندان افراد سالمند تحقيق مي كنند، توصيه هايي در اين باره اعلام كرده اند كه خلاصه اي از آن را مي خوانيد: غذاي متعادل و رژيم غذايي متعادلي مصرف كنيد. از خميردندان حاوي فلورايد استفاده كنيد و آب فلورايد را هم به اندازه كافي بنوشيد. اگر دهان خشكي داريد از دندانپزشكان بخواهيد شكلات يا آدامس بدون شيريني برايتان تجويز كنند، با ديدن كوچكترين نشانه اي از درد دندان به پزشك مراجعه كنيد.

۲۲ سال مرمت مسجد جامع ورامين امسال به پايان مي رسد
عمليات استحكام بخشي و مرمت اساسي مسجد جامع ورامين كه اكنون ۲۲ سال از زمان آغاز آن مي گذرد تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمد حسن محبعلي، معاون سازمان سابق حفظ و احياي ميراث فرهنگي با بيان اين مطلب افزود: «پروژه مرمت مسجد جامع ورامين كه جزو پروژه هاي بزرگ ميراث فرهنگي در سال هاي گذشته محسوب مي شود با گذشت بيش از دو دهه از زمان آغاز عمليات اجرايي تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد.»
به گفته محبعلي در اين مدت طولاني اقدامات مورد نياز براي مرمت اساسي بنا انجام شده و از سال آينده عمليات اجرايي جزيي تر بنا آغاز مي شود.
وي همچنين گفت: «نخستين اقدامات اجرايي براي استحكام بخشي مسجد جامع ورامين از سال ۶۱ آغاز شد اما جنگ تحميلي عملاً  روند پيشرفت كار را كند كرد.در عين حال با توجه به وضعيت رو به تخريب اين مسجد پيش از مرمت صرف ۲۰ سال زمان را نبايد طولاني تلقي كرد و اين زمان براي مرمت يك بناي تاريخي با عظمت مسجد جامع ورامين طولاني نيست.»
به گفته محبعلي آخرين اعتباري كه براي مرمت اين بنا اختصاص داده شده، يك ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني در سال ۸۲ بوده است كه اكنون با استفاده از همين اعتبار عمليات مرمت در حال انجام است.
مسجد جامع ورامين بنايي باقي مانده از دوران ايلخاني و متعلق به سال ۷۲۲ هجري قمري است كه در جنوب شرقي ورامين واقع شده است.

هشدار سازمان بهداشت جهاني:
نيمي از كودكان بر اثر سوءتغذيه مي ميرند
009369.jpg
نيلوفر قديري-كارشناسان سازمان بهداشت جهاني هشدار دادند: سوءتغذيه عامل بيش از نيمي از مرگ و ميرهاي كودكان است.
سازمان بهداشت جهاني با اعلام اين خبر افزود: سوءتغذيه كودكان را دچار كاهش وزن و ضعف جسماني مي كند و در اين شرايط حتي بيماريهاي غيركشنده معمولي هم باعث مرگ آنها مي شود.
سازمان بهداشت جهاني اشاره به مطالعه انجام شده توسط مجله تغذيه آمريكا اعلام كرد: اگر همه كودكان رژيم غذايي كافي و تغذيه مناسب داشته باشند، بيش از ۵/۲ ميليون نفر در سال در دنيا از مرگ رهايي مي يابند.
اين تحقيق نشان مي دهد با اجراي يك رژيم تغذيه اي مناسب و كافي از يك ميليون مرگ در اثر ذات الريه، ۸۰۰ هزار مرگ در اثر اسهال، ۵۰۰ هزار مرگ در اثر مالاريا و ۲۵۰ هزار مرگ در اثر سرخك در سال جلوگيري مي شود.
نتايج اين پژوهش در نتيجه تحليل اطلاعات ۱۰ مورد مطالعه درباره مرگ و ميرهاي دوران كودكي در سراسر دنيا بدست آمده و با استفاده از فرمول هاي پيچيده و خاص تاثير وزن بر مرگ و مير دوران كودكي مورد بررسي قرار گرفته است.
پژوهشگران تخمين زده اند ۵/۵۲درصد از همه موارد مرگ و مير در كودكان ناشي از سوءتغذيه بوده كه از اين تعداد حدود ۴۵درصد بر اثر سرخك و بيش از ۶۰درصد هم در اثر اسهال ناشي از كم وزني و سوءتغذيه بوده است.
يكي از پزشكان مركز تغذيه انساني دانشگاه جان هاپكينز كه در اين پژوهش همكاري داشته مي گويد: سوءتغذيه فقط نبايد خيلي شديد باشد تا تاثير زيادي بر مرگ يا زنده ماندن كودكان داشته باشد. تحليل هاي ما نشان مي دهد حتي كودكاني كه ريزجثه بوده اند اما از نظر وزني در زمره كودكان مبتلا به سوءتغذيه قرار نمي گيرند، دوچندان بيشتر از كودكان مبتلا به سوءتغذيه مي ميرند.
سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد: ضرورت بهبود وضعيت تغذيه كودكان در سراسر جهان بايد در اولويت قرار گيرد.

توسط صندوق ذخيره فرهنگيان
سرمايه هاي راكد فرهنگيان وارد بازار سرمايه مي شود
سرمايه هاي راكد فرهنگيان در شركت سرمايه گذاري و يا سبد سهام ويژه فرهنگيان سرمايه گذاري مي شود.
محمود تدين معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق ذخيره فرهنگيان در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: صندوق ذخيره فرهنگيان براي اولين بار در صدد است تا با راه اندازي يك شركت سرمايه گذاري و يا سبد سهام، سرمايه هاي راكد و كوچك فرهنگيان را وارد بازار سرمايه كرده و سودآور نمايد و از تجارب قبلي خود در زمينه كارهاي اقتصادي در اين زمينه استفاده كند. وي گفت: اين شركت از نوع سهامي خاص است و مراحل اوليه و مقدماتي خود را طي مي كند.
وي گفت:۲۰ درصد از سرمايه اوليه اين شركت توسط صندوق و مابقي آن توسط فرهنگيان تأمين خواهد شد و تمامي فرهنگيان مي توانند سرمايه هاي راكد خود را وارد اين شركت كنند.
وي افزود: مطالعات كارشناسي براي تدوين اساسنامه و تعيين شرايط پذيره نويسي آغاز شده تا بتوانيم به محض راه اندازي، براي فروش سهام به فرهنگيان پذيره نويسي را آغاز كنيم.
تدين در ادامه گفت: به تازگي آئين نامه سبد سهام اوراق بهادار توسط سازمان بورس اعلام شده و ما هم تقاضاي گرفتن مجوز آن را خواهيم داد، كه در صورت تصويب و تأييد سازمان، به جاي فروش سهام به فرهنگيان، از اين پس سبد سهام را در قالب اوراق بهادار به فرهنگيان واگذار خواهيم كرد، كه در اين صورت مشكلات و گرفتاريهاي مربوط به امور اداره شركت سهامي وجود نخواهد داشت.

روماتيسم و رابطه مستقيم آن با بيماريهاي دندان
بيماريهاي دندان در افراد مبتلا به روماتيسم شيوع بيشتري دارد.براساس نتايج پژوهش انجام شده در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيماريهاي پريودنتال در مبتلايان به آرتريت روماتوئيد (روماتيسم)، منجر به تحليل و از دست رفتن زودرس دندان ها مي شود.آرتريت روماتوئيد (روماتيسم) شايعترين بيماري مزمن التهابي مفصلي است كه حدود يك درصد افراد جامعه مبتلا به آن هستند كه در تعدادي از اين بيماران عوارض خشكي دهان و اگزوكريمنوپاتي ديده مي شود.در اين پژوهش كه بر روي ۳۰ بيمار مبتلا به آرتريت روماتوئيد با ميانگين سني ۴۵ سال و ۳۹ فرد سالم انجام گرفته است اختلافاتي از نظر تعداد دفعات مسواك زدن و استفاده از نخ دندان بين اين دو گروه، همچنين خونريزيهاي پاپيلرو لثه اي در اين افراد به وضوح مشاهده مي شود.

دوره آموزشي دستياري پزشكي
سومين دوره كلاسهاي دستياري پزشكي، از تاريخ نهم تيرماه جاري، به مدت پنج ماه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، در مجتمع علمي، فرهنگي كوثر برگزار مي شود.در اين دوره از كلاسهاي دستياري پزشكي، از اساتيد برجسته اي چون دكتر نيك پور، كامران و كاشانيان توسط بسيج دانشجويي، دعوت به عمل آمده است. هزينه كلاسهاي حضوري دستياري پزشكي، به گفته بسيج دانشجويي، يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال و شهريه دوره مكاتبه اي آن (به صورت CD و سئوالات) دو ميليون ريال است.علاقمندان جهت ثبت نام در اين دوره مي توانند به نشاني: ميدان انقلاب، خيابان كارگر شمالي، بالاتر از كوي دانشگاه تهران، روبروي دانشگاه فني و مكانيك خاك، مجتمع علمي - فرهنگي كوثر مراجعه نمايند.

ايران
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |