پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۷ - Jun 24, 2004
صحبت هاي مربيان پس ازبازي
008727.jpg

تراپاتوني (مربي ايتاليا): «فكر مي كنم ما كم كاري نكرديم. به پنالتي مي توان مشكوك بود، ولي نمي خواهم در مورد عملكرد داور قضاوت كنم. حرفهاي زيادي مي توان زد، ولي شايد اين كار را بعداً انجام دهيم. ما بايد در ديدار مقابل سوئد پيروز مي شديم. اما گذشته ها گذشته است. با وجود اينها ما سربلند از رقابتها بيرون مي رويم.»


008724.jpg
پلامن ماركوف (مربي بلغارستان): «من تفاوتي بين شكست بزرگ و شكست كوچك قائل نمي شوم. ما امروز بهتر از ديدار مقابل دانمارك ظاهر شديم ولي متأ سفانه تا آخر مقاومت نكرديم. اگر بازي با همان نتيجه ۱ بر ۱ به پايان مي رسيد، كمي براي پرستيژ ما بهتر بود. حيف كه ما در هر سه بازي شكست خورديم. گرچه در مقابل سوئد هم، با وجود شكست، بازي ما خيلي خوب ارزيابي شده بود.»


008721.jpg
مورتن اولسن(مربي دانمارك): «تيم من خيلي تكنيكي مبارزه كرد. در ۲۰ تا ۲۵ دقيقه آخر شانسهاي زيادي ايجاد كرديم. حتي اگر در حد توانمان هم خوب بازي نمي كرديم، بايد پيروز مي شديم. حالا صدرنشيني گروه را از دست داديم.»


008715.jpg
لارس لاگربك (مربي سوئد): «۹۰ دقيقه مبارزه اي سخت و بزرگ بود. ما با دانماركي ها مشكل داشتيم. به نسبت دو بازي قبلي، شروع بهتري داشتيم. ما مي خواستيم صعود كنيم ولي به فرم صحيح خود نرسيديم.»

قانون گل نقره اي
008712.jpg
گروه ورزشي: در مرحله يك چهارم نهايي جام ملت هاي اروپا كه به صورت حذفي انجام مي شود، اگر دو تيم در وقت ۹۰ دقيقه قانوني به تساوي رسيدند، بازي در دو وقت ۱۵ دقيقه اضافي دنبال خواهد شد،  با اين شرط كه اگر در ۱۵ دقيقه نيمه اول گلي زده شد بازي تا پايان ۱۵ دقيقه ادامه پيدا مي كند، اما اگر در ۱۵ دقيقه وقت اضافي اول بازي همچنان مساوي باقي ماند، نيمه دوم وقت اضافي آغاز خواهد شد و اگر تيمي در اين فاصله زماني گلي زد، بازي تمام نخواهد شد. بايد تا پايان وقت اضافي دوم بازي ادامه پيدا كند.
اين قانون را (قانون گل نقره اي) مي نامند. در صورت تساوي دو تيم در پايان وقت اضافي ضربات پنالتي تيم برنده را مشخص خواهد كرد.

تاريخ تكرار مي شود
پرتغال و انگليس پس از ۳۸ سال در ليسبون
008736.jpg
008733.jpg

پس از ۳۸ سال تاريخ تكرار مي شود. انگليس بنيانگذار فوتبال مدرن در مقابل يك لاتين عاشق فوتبال قرار مي گيرد. ۳۸ سال پيش در جام جهاني ۱۹۶۶ انگليس در مرحله نيمه نهايي در مقابل پرتغالي قرار گرفت كه با عبور از سد روماني، چك، مجارستان، بلغارستان، برزيل و كره شمالي به اين مرحله رسيده بود. هر دو تيم بزرگان آن روز فوتبال را همراه داشتند. انگليس با يك مربي مرموز و يك دنده به نام الف رمزي و با نقشه اي بي رحمانه به مصاف پرتغال رفت. پرتغالي كه پديده آن روز فوتبال را با خود داشت. «اوزه بيو» را پلنگ موزامبيك پرتغال مي ناميدند. او با گل هاي خود تيم هاي بزرگي چون برزيل، مجارستان، كره شمالي را از پاي درآورده بود. آن روز الف رمزي، نابي استايلز بي رحم را مأمور مهار اوزه بيو كرد و او نيز با استفاده از خشونت بيش از حد و هدف قرار دادن ساق هاي اين سياه مظلوم ، نيمي از قدرت اوزه بيو را گرفت. اما به هر شكلي بود او گل خود را به ثمر رساند و بابي چارلتون نيز كه به شير لندن معروف بود دو گل انگليس را زد تا پرتغال به بازي رده بندي برود و انگليس با آلمان در فينال قرار گيرد. حالا پس از ۳۸ سال پرتغال فيگو را به عنوان سمبل فوتبال خود معرفي نموده است و انگليس با مجموعه دفاعي بدون اشتباه قصد دارد تا فيگو را در محدوده هاي مختلف مهار نمايد.انگليس سال ۱۹۶۶ با سيستم (۳-۳-۴) بازي مي كرد و پرتغال نيز با همان شيوه به مقام سوم رسيد.آيا امشب در ورزشگاه لوز ليسبون پرتغال انتقام ۳۸ سال پيش را از انگليس خواهد گرفت؟ آيا يك برزيلي در مقام مربي پرتغال شكست تلخ برزيل در جام جهاني ۱۹۶۶ را با اين پيروزي جبران خواهد كرد؟
گروه ورزشي:انگليس، سوئيس و كرواسي را به زانو درآورد. وين روني چهار بار دروازه اين دو تيم را گشوده و مردان جزيره به مرحله يك چهارم نهايي جام ملت ها رسيده اند. همه اين جريانات سبب شده تا در بريتانيا، دوستداران فوتبال جشني باشكوه برگزار كنند و خود را قهرمان زودهنگام يورو بدانند و وين روني را تا قواره هاي يك ستاره (مارادونايي تاره) قرار دهند. اما رويارويي با پرتغال، ميزبان بازيها، درسهاي زيادي براي انگليس در بر خواهد داشت.
مردان سون گوران اريكسون پس از بازي با فرانسه كه نمايشي سراسر دفاعي مهم از دهه شصت ارائه كردند، هرگز چنان كه بايد و شايد به آزمايش كشيده نشدند و حريفانشان، نه توان چنداني در حمله داشتند و نه قادر به ارائه فوتبال دفاعي و كاملاً بسته بودند.
از اين رو است كه دو پيروزي برابر سوئيس و كرواسي، انگليس را به توهم قهرماني اروپا فرو برده.
در سوي ديگر شايد پرتغال انسجام لازم را نداشته باشد و مثل مجموعه اريكسون منظم عمل نكند، اما امتياز ميزباني، شوري كه هواداران خودي در كالبد تيم اسكولاري مي دمند، چيزي نيست كه بتوان به سادگي از آن گذشت. پرتغال قصد دارد سزاواريهايش را ثابت كند، مي خواهد نشان بدهد شكست برابر يونان تنها حادثه اي زودگذر بوده و ستاره هايش، فيگو، دكو، گومز و... مي توانند تيم را به سوي فينال يورو ۲۰۰۴ پيش برانند. پس از رويارويي با فرانسه، دفاع انگليس هنوز آزمون جانكاهي را تجربه نكرده و اسكولاري مي تواند بار ديگر طعم گس شكست را به انگليس بچشاند.
شگفتي ساز در مرحله حذفي
يونان بزرگ ترين شگفتي ساز دور مقدماتي بود. از پيش رو برداشتن پرتغال و حذف اسپانيا، بر خلاف عادتي بود كه يونان به لطف تدبير رها گل شكل داد. اكنون يونان بايد برابر فرانسه اي صف آرايي كند كه پيش از آغاز بازيها، بيشترين بخت را براي قهرماني داشت اما آرام آرام كاستي هاي فراواني در آن آشكار مي شود. فرانسه در دفاع با ناآمادگي و گاه اشتباهات بزرگ مدافعان مياني اش روبرو است و تفكرات سانتيني، ناقص تر از آن به نظر مي رسند كه در مواقع بحراني- مثل بازي با انگليس- بتوانند تيم را به سوي موفقيت رهنمون شوند. با اين وجود فرانسه به يمن حضور ابر ستاره هايي نظير زيدان، آنري يا ويرا، قادر است مسير دشوار فينال بازيها را بپيمايد. فرانسه شايد بتواند يونان را شكست دهد اما قطعاً جدال ساده اي به انتظارش ننشسته.
008718.jpg

نتايج مسابقات گروه c
دانمارك ۲- سوئد ۲
گلها: توماسون ۲۸ و ۶۶ (براي دانمارك)
دارسن (پنالتي) ۴۶، يانسن ۸۹ (براي سوئد)
ايتاليا ۲- بلغارستان يك
گلها: پروتا ۴۸، كاسانو ۹۰ (براي ايتاليا)
و پتروف (پنالتي) ۴۵ (براي بلغارستان)
ديدار امشب
* انگليس- پرتغال (۱۵/۲۳)
ديدار فرداشب
* فرانسه- يونان (۱۵/۲۳)

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |