پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۷ - Jun 24, 2004
آزادي ۸ نظامي انگليسي به تعويق افتاد
در حالي كه يك مقام عاليرتبه نظامي و وزير خارجه كشورمان روز گذشته از آزادي ۸ نظامي انگليسي خبر داده بودند شامگاه ديروز منابع خبري از به تعويق افتادن آن خبر دادند. براساس اين اخبار قرار بود كه يك گروه از ديپلماتهاي حرفه اي انگليس بامداد امروز به مناطق جنوب غربي ايران سفر كنند.
هنوز معلوم نيست كه آيا به اين ۸ نظامي انگليسي اجازه داده خواهد شد كه پس از آزادي مجدداً با گذر از اروند رود به عراق باز گردند يا خير؟ پيش از اين سردار افشار معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرده بود با توجه به اظهارات نيروهاي انگليسي كه ورود قايق هاي نظامي انگليسي را به آبهاي ايران يك اشتباه اعلام كردند و پيرو نتايج بازجويي هاي به عمل آمده، دستور آزادي قايق ها و سرنشينان نظامي آنها از سوي ستاد كل نيروهاي
مسلح صادر شد.
همچنين به گزارش ايسنا كمال خرازي وزير خارجه ايران نيز ديروز در مصاحبه مطبوعاتي مشتركش با وزير خارجه لبنان در پاسخ به سئوالي درباره توقيف قايق هاي انگليسي اظهار داشت: «از آنجايي كه در بازجويي ها مسلم شد قايق هاي انگليسي قصد سويي نداشتند و صرفاً در اثر اشتباه وارد شده اند، آزاد مي شوند».
خرازي در ادامه با بيان اين كه ايران طبعاً از تماميت ارضي خود و آبهايش دفاع كرد ه و اجازه تجاوز به آن را نمي دهد گفت: «مساله قايقها اگر كه به اشتباه وارد آبهاي ايران شده باشند، قابل بخشش است چنانكه تا به حال اينگونه انجام گرفته است البته در بين همسايگان و كشتي هايي كه رفت وآمد مي كنند امكان دارد كه اشتباهاً وارد آبهاي كشور يكديگر شوند.»

پس از قتل گروگان كره اي
القاعده نخست وزير عراق را به مرگ تهديد كرد
008697.jpg

در يك نوار صوتي منتسب به ابومصعب الزرقاوي از رهبران القاعده اياد علاوي، نخست وزير عراق به مرگ تهديد شده است.
به گزارش منابع خبري در اين نوار صوتي كه بر روي پايگاه اينترنتي منتسب به گروه موسوم به جماعت توحيد و جهاد به رهبري ابومصعب الزرقاوي قرار داده شده است خطاب به علاوي تصريح شده: «اي علاوي، تو بدون آنكه بداني از شمار بسياري از ترور و كمينگاه هايي كه براي تو درست كرده بوديم گريخته اي اما به تو قول مي دهيم كه اين كار را به اتمام رسانيم براي آنكه به تو بفهمانيم كه شانست بيشتر از عزالدين سليم نيست».
در بخش ديگري از اين نوار ضمن انتقاد شديد از حامد كرزاي رئيس دولت افغانستان از وي به عنوان نوكر آمريكا نام برده است و اياد علاوي به عنوان كرزاي جديد در عراق معرفي شده است.
بازتاب قتل گروگان كره اي
از سوي ديگر قتل گروگان كره اي كه روز سه شنبه توسط عوامل گروه جماعت توحيد و جهاد از طريق گردن زدن انجام شد، بازتاب هاي مختلفي در پي داشته است. روز يكشنبه اين هفته گروه يادشده با پخش يك نوار ويديويي از كيم سون ايل شهروند ۳۳ ساله كره جنوبي كه به عنوان مترجم يك شركت در عراق مشغول به كار بود به دولت سئول ۴۸ ساعت مهلت داده بود تا نيروهاي نظامي اين كشور را از عراق خارج كند وگرنه گروگان كره اي كشته خواهد شد.
روز سه شنبه پس از سپري شدن اين مهلت و بي توجهي دولت كره جنوبي به اين خواسته عوامل گروه «جماعت توحيد و جهاد» شهروند كره اي را سر بريدند و نوار ويديويي آن را به شبكه الجزيره ارسال كردند. در اين فيلم ويديويي ربايندگان متشكل از پنج مرد نقابدار و مسلح بيانيه اي خطاب به دولت كره جنوبي خواندند كه در آن تاكيد شده بود: ما به شما هشدار داده ايم، ولي شما ترجيح داديد هم پيمان آمريكا باقي بمانيد. اكنون اين حاصل عملكرد شماست. همچنين جسد اين شهروند كره اي سه شنبه شب در حاليكه سر آن در كنارش گذاشته شده بود در جاده اي در غرب بغداد پيدا شد. قتل اين شهروند كره اي بازتاب هاي مختلفي به دنبال داشته است.
رو مو هيون  رييس  جمهوري  كره جنوبي  ديروز ضمن  محكوم كردن  قتل  شهروند اين  كشور در عراق  تاكيد كرد كه  طرح  اعزام  نيروهاي  نظامي  اضافي  به  عراق  انجام  خواهد شد.
وي  طي  سخناني  در تلويزيون  اين  كشور گفت : ما قويا اقدامات  تروريستي  را محكوم  مي كنيم  و همراه  با مشاركت  جامعه  بين الملل  به  مبارزه  عليه  تروريسم  ادامه  خواهيم  داد.
رييس  جمهوري  كره جنوبي  گفت  كه  سياست  دولت اش  براي  اعزام  نيرو به  عراق  تغييري  نكرده  است .وي  اضافه  كرد: اعزام  نيرو به  عراق  با هدف  اقدامات  دشمنانه  عليه  مردم  عراق  و جهان  صورت  نمي گيرد و نيت  ما كمك  به  بازسازي  عراق  است .
از سوي ديگر در پي كشته شدن تبعه كره جنوبي در عراق، سئول ديروز از همه اتباع غيرنظامي خود در عراق به جز كاركناني كه حضور آنان در اين كشور ضروري است، خواست خاك اين كشور را ترك كنند اما در عين حال تاكيد كرد نظاميان اين كشور همچنان در عراق باقي خواهند ماند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سئول، سخنگوي وزارت امور خارجه كره جنوبي در كنفرانسي خبري گفت: براي جلوگيري از روي دادن حوادثي مشابه حادثه اخير همه اتباع كره جنوبي به استثناي كاركناني كه حضور آنان در عراق الزامي است، بايد از اين كشور خارج شوند.
در همين حال بي توجهي مقامات كره جنوبي به هشدارهاي گروگان گيران كه به قتل گروگان كره اي انجاميد با مخالفت گسترده مردم اين كشور مواجه شده است و مردم كره با برگزاري تظاهراتي خواستار خروج نيروهاي كره اي از عراق شده اند.
همچنين كوفي عنان دبيركل سازمان ملل نيز با انتشار بيانيه اي ضمن محكوم كردن قتل شهروند كره اي خواستار آزادي فوري تمام گروگان ها در عراق شد. كشورهاي آلمان، ژاپن و فيليپين نيز قتل گروگان كره اي را محكوم كردند. وزيران خارجه ۲۲ كشور آسيايي نيز در جريان نشست گفت و گو براي همكاري در آسيا كه در چين در جريان است اين اقدام را محكوم كرده اند.
واكنش آمريكا و حمله به فلوجه
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا نيز در پي قتل گروگان كره اي با محكوم كردن آن از رئيس جمهور كره جنوبي خواست نيروهاي خود را در عراق همچنان حفظ كند.
008703.jpg
008700.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جورج بوش با ابراز تاسف از كشته شدن تبعه كره جنوبي كه در عراق به گروگان گرفته شده بود گفت: اين اقدام تروريستي با اين هدف صورت گرفت كه كشورهاي متحد آمريكا نيروهاي خود را از عراق خارج كنند اما واشنگتن اميدوار است كه كره جنوبي و ديگر كشورهاي متحد آمريكا به حضور خود در عراق تا پايان مبارزه با تروريسم ادامه دهند.
از سوي ديگر ارتش آمريكا مخفيگاه القاعده در فلوجه را بمباران كرد. در اين حمله سه نفر از اعضاي القاعده كشته و ۱۰ نفر زخمي شده اند.
به گزارش سرويس بين المللي ايلنا، نيروهاي امنيتي آمريكا مقر و محل اختفاي تروريست هاي القاعده را در شهر فلوجه هدف بمباران قرار دادند.ژنرال مارك كيميت معاون فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق گفت: اين عمليات عليه اعضاي گروه ابومصعب الزرقاوي بوده است. همچنين پل ولفوويتز معاون وزير دفاع آمريكا و از طراحان اصلي تهاجم به عراق بار ديگر اعلام كرد، نيروهاي آمريكايي احتمالا چندين سال در عراق خواهند ماند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، ولفوويتز كه در جلسه كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان آمريكا سخن مي گفت با رد اين عقيده كه آمريكا در باتلاق عراق به دام افتاده است، گفت: «در صورتي كه نيروهاي آمريكايي در عراق باقي بمانند تحت سيطره هيچ دولت عراقي نخواهند بود.»
وي افزود: «زماني كه عراقي ها توانايي مقابله با مسائل امنيتي را داشته باشند در آن زمان ما عراق را ترك خواهيم كرد اما نمي توانم بگويم اين زمان چه مقدار طول خواهد كشيد.» معاون وزير دفاع آمريكا گفت: «خشونت در عراق پس از انتقال قدرت به عراقي ها در ۳۰ ژوئن تا زمان برگزاري انتخابات در اين كشور تشديد خواهد شد زيرا شورشيان تلاش خواهند كرد روند تشكيل دولت منتخب در عراق را دچار وقفه كنند.»
008694.jpg

ساير تحولات
* بر اثر انفجار بمبي كه ديروز در مسير كاروان نظاميان آمريكا در مركز بغداد اتفاق افتاد دو عراقي از جمله يك كودك كشته و يك تن زخمي شد.
* هزاران تن از مردم اوكراين طي تظاهراتي خواستار خروج نيروهاي اين كشور از عراق شدند.
* وزير دفاع لهستان اعلام كرد كه نيروهاي اين كشور تا پايان سال ۲۰۰۴ در عراق باقي خواهند ماند.
* دولت ايتاليا ماموريت حدود ۳ هزار نظامي خود در عراق را براي شش ماه ديگر تمديد كرد.
* مجلس هلند تصميم دولت آن كشور مبني بر تداوم حضور نيروهاي نظامي هلندي در عراق تا ماه مارس ۲۰۰۵ را تصويب كرد.
* ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه با ارسال نامه اي براي رئيس جمهور عراق اعلام كرد فرانسه در بازسازي عراق به ايفاي نقش خود پايبند است.

تركيه در مورد فعاليت هاي موساد در شمال عراق به اسرائيل هشدار داد
روزنامه البيان از هشدار وزارت خارجه تركيه به رژيم صهيونيستي نسبت به فعاليت هاي سازمان امنيت اين رژيم (موساد) در شمال عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين روزنامه چاپ امارات به نقل از روزنامه الصباح - چاپ تركيه - نوشت كه به دنبال فاش شدن بسياري از فعاليت هاي اعضاي وابسته به موساد در شمال عراق، وزارت خارجه تركيه به دولت اسرائيل نسبت به ادامه يا گسترش اين فعاليت ها هشدار داد.
اين روزنامه ترك زبان نوشت: دولت تركيه توانست به سرعت همكاري هاي اطلاعاتي موساد و احزاب كرد در شمال عراق را كشف كند و پس از فاش شدن محور بسياري از اين فعاليت ها، آنكارا به تل آويو نسبت به عواقب خطرناك ادامه اين فعاليت ها هشدار داد.
روزنامه الصباح افزود: تركيه با ابلاغ هشدارهاي لازم به دولت اسراييل، به مقامات مسئول تل آويو اعلام داشته است كه متوقف شدن فعاليت هاي اسراييل در شمال عراق كه منجر به افزايش هرج و مرج و عدم ثبات در منطقه مي شود، بسيار ضروري است.
از سوي ديگر عبدالله گل گفت: همه از حساسيت ما نسبت به شمال عراق آگاهند. اميدواريم اخباري كه شنيده مي شود، كذب باشد و ديوار اعتمادمان با اسراييل فرو نريزد.
وزير امور خارجه تركيه، پس از ديدار با جلال طالباني رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق، در مورد اخبار مربوط به آموزش كردهاي عراقي توسط رژيم صهيونيستي براي استفاده عليه كشورهاي همسايه عراق به خبرنگاران گفت: مقامات اسراييلي اين اخبار را تكذيب مي كنند و ما هم بايد به چيزهايي كه مي گويند اعتماد كنيم؛ اما اميدوارم ديوار اعتمادمان فرو نريزد.
در اين ديدار كه دو ساعت به طول انجاميد، گل از كردها خواست «همانطور كه صدام كركوك را عرب نشين كرد، اين منطقه را كردنشين نكنند».
وزير امور خارجه تركيه در اين ديدار، ابراز اميدواري كرد كه روابط تركها و كردها بهتر شود و تأكيد كرد: پ.ك.ك در هيچ صورتي نبايد از سوي كردها حمايت شود. اين گروه تروريست  است و ما تا پايان با تروريستها مبارزه خواهيم كرد.
طالباني نيز با بيان اينكه جنگ با تركيه خيانت به كردهاست، خاطرنشان كرد: به دليل اينكه عثمان اوجالان، يكي از اعضاي پ.ك.ك براي تركيه مزاحمت ايجاد مي كند، ديدار با وي را رد كردم.
وي افزود: آينده كركوك را به مردم كركوك واگذار مي  كنيم. كركوك بايد سمبل دوستي و برادري در عراق شود.
طالباني تأكيد كرد: قصد نداريم وضعيت جمعيتي كركوك را تغيير دهيم.

پاكستان: سخنان البرادعي به رسميت شناختن قدرت اتمي هند و پاكستان است
مسعود خان  سخنگوي  وزارت  خارجه  پاكستان  گفت : سخنان  اخير محمدالبرادعي مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  نشان  مي دهد هند و پاكستان تلويحا به  عنوان  كشورهاي  صاحب  قدرت  اتمي  به  رسميت  شناخته  شده اند.
به گزارش ايرنا اين  سخنگو ديروز  در مصاحبه  هفتگي  با خبرنگاران  در اسلام آباد پايتخت  پاكستان  همچنين  از سخنان  البرادعي  درباره  شركت  هند و پاكستان  درگفت وگوهاي  مربوط به  بازبيني  پيمان  منع  اشاعه  هسته اي  استقبال  كرد.
مسعود خان  همچنين  از گزارش  كميسيون  تحقيق  حادثه  ۱۱ سپتامبر آمريكا درباره  ارتباط پاكستان  با شبكه  القاعده  بن  لادن ، انتقاد كرد و يافته هاي  اين كميسيون  را تحريف  شده  و مشوش  خواند.
اين  سخنگو افزود: اتهام  وارده  مبني  بر ارتباط پاكستان  با القاعده  جانبدارانه ، ناقص ، و غيرعلمي است .
مسعود خان  گفت : پاكستان  هيچ  ارتباطي  با القاعده  نداشته  است  ولي  داراي  روابط ديپلماتيك  با حكومت  سرنگون  شده  طالبان  در كابل  پايتخت  افغانستان  بود.

گزارش گاردين از شكنجه زندانيان افغان به دست نيروهاي آمريكايي
روزنامه  انگليسي گاردين  نوشت:  نيروهاي  آمريكايي  زندانيان  افغان  را شكنجه   كرده اند.
به  نوشته  شماره  ديروز اين  روزنامه  انگليسي  بررسي  هاي اين  روزنامه  حاكي  از آن است  كه  نيروهاي  آمريكايي  زندانيان  افغان  را نيز مانند زندانيان  ابوغريب  مرتبا تحقير و شكنجه  مي كرده اند. به  نوشته  اين  روزنامه ، پنج  زنداني  افغان  در بازداشت  جان  سپرده اند كه شرايط سه  نفر از آنان  مشكوك  بوده  است  و كساني  هم  كه  جان  سالم  بدر برده اند، داستان  هاي  فراوان  از كتك  خوردن  ها و شكنجه هاي  روحي  رواني  خود به  دست  نيروهاي  آمريكايي  گفته اند.
گاردين  مي افزايد: ماهيت  اين  شكنجه ها نشان  مي دهد آنچه  كه  در زندان  ابوغريب  روي  داد بخشي  از يك  مدل  بازجويي  بوده كه  از زمان  اشغال افغانستان  رايج  شده  است .
اين  روزنامه  نوشت:  سناتور پاتريك  ليهي  عضو دموكرات  كنگره  آمريكا به گاردين  گفته  است  شدت  شكنجه  در زندان  هاي  افغانستان  كمتر از زندان  ابوغريب  نبوده  است  اما به  اين  علت  كه  تصاويري  از آن پخش  نشده، توجه كسي  را به  خود جلب  نكرده  است . وي  گفت : اين  گونه  برخوردهاي  خشن  بخشي  از يك  الگو هستند كه  نشات  گرفته  از سياست  كاخ  سفيد است  مبني  بر اين  كه  بايد به  طور همه  جانبه  با تروريسم برخورد كنيم  حتي  اگر از مرزهاي  قانوني  عبور كنيم .

نيروگاههاي اتمي آفريقاي جنوبي گسترش مي يابد
به  گزارش  شبكه  «الجزيره » قطر، دولت  آفريقاي جنوبي  اعلام  كرد به  علت  محدوديت  منابع  انرژي  در اين  كشور، ايجاد نيروگاههاي  اتمي  جديد ضروري  است .
«بومزلي  ملامبو نجكوكا» وزير انرژي  و معادن  آفريقاي  جنوبي  در اين  موردگفت : در نبود ساير منابع  مانند نفت  و گاز، نمي توان  انرژي  اتمي  را ناديده گرفت . وي  افزود: ما درصدد توليد ۵ درصد انرژي  مورد نياز خود از طريق  منابع  بادي  و خورشيدي  هستيم .
آفريقاي  جنوبي  در حال  حاضر داراي  دو نيروگاه  اتمي  در «كوبيرج » واقع  در فاصله  ۲۷ كيلومتري  شمال  «كيپ  تاون »، است  كه  ۱۸۵۰مگاوات  از نياز برقي   اين  كشور را تامين  مي كند.

واكنش كره شمالي به پيشنهاد آمريكا براي توقف فعاليت هاي هسته اي
ديروز همزمان با آغاز مذاكرات شش جانبه پكن درباره كره شمالي و فعاليت هسته اي آن، جيمز كلي معاون وزير خارجه آمريكا و رئيس هيات آمريكايي در اين گفتگوها گفت: آمريكادر نشست پكن براي كره شمالي «پيشنهادي» دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كلي گفت: ما آماده مذاكرات جدي هستيم و پيشنهادي داريم.او جزئياتي درباره اين پيشنهاد ارائه نكرد اما روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز ديروز جزئيات اين پيشنهاد را منتشر كرد.
روزنامه  نيويورك تايمز نوشت:  آمريكا تصميم  دارد در مذاكره  باكره  شمالي امتيازاتي  به  پيونگ  يانگ  بدهد. به  نوشته  اين روزنامه  آمريكايي، جورج  بوش  به  تيم  مذاكره  كننده  آمريكا در پكن  اجازه  داده  است  به  منظور متقاعد كردن كره  شمالي  به  رها كردن  فعاليتهاي  هسته اي اش ، امتيازات  جديد اما مشروط  به  اين  كشور بدهند.
به  گفته  مقامات  ارشد دولت  آمريكا، اين  همان  شيوه اي  است  كه  درباره  ليبي نيز به  كار گرفته  شد.
در همين حال نماينده  كره  شمالي در گفت وگوهاي شش جانبه  پكن گفت، كره  شمالي حاضر است تمام تلاشها و اقداماتش را براي توسعه  سلاح هاي هسته اي كنار بگذارد، به شرط اينكه آمريكا نيز سياست خصمانه اش عليه پيونگ يانگ را كنار گذارد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين اظهارات نماينده  كره  شمالي ظاهرا اشاره به اين اظهارات پيونگ يانگ دارد كه اگر آمريكا قول دهد به كره  شمالي حمله نكند، اين كشور هم برنامه هاي هسته اي اش را كنار مي گذارد.
كيم گي گوان، نماينده  كره  شمالي در مذاكرات شش جانبه گفت: هدف ما از دستيابي به سلاح هاي هسته اي اين است كه از خود در مقابل تهديد سلاح هاي هسته اي آمريكا محافظت كنيم.
وي افزود: بنابراين اگر آمريكا رويكرد خصمانه اش را عليه ما كنار گذارد، ما هم آماده ايم تا خيلي شفاف تمام برنامه هايمان را در رابطه با سلاح هاي هسته اي كنار بگذاريم.

گزارش مؤسسه مطالعات سياسي واشنگتن از خسارت هاي سنگين جنگ عراق
008691.jpg
موسسه مطالعات سياسي واشنگتن با ارائه  گزارشي تحت عنوان پرداختن بهاي سنگين اعلام كرد، اولين آمارگيري از ميزان خسارت هاي جاني جنگ عراق نشان مي دهد كه تا پايان رسمي جنگ در عراق يعني ماه مه سال ۲۰۰۳ ، ۱۱ هزار شهروند عراقي كشته و بيش از ۴۰ هزار تن ديگر از آغاز جنگ زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه  الشرق الاوسط -چاپ لندن- اين موسسه مطالعات سياسي در واشنگتن در اين گزارش آورده است: در صورتي كه بخواهيم به طور كلي تعداد كشته شدگان در ارتش عراق و نيروهاي مقاومت اين كشور را اعلام كنيم، تعداد آنها ميان ۴۸۹۵ تا۶۳۷۰ تن مي باشد.همچنين در اين گزارش آمده است: اين تعداد از كشته شدگان عراقي قبل از اعلام پايان عمليات نظامي در عراق توسط جورج بوش يعني قبل از پايان ماه مه سال ۲۰۰۳ برآورد شده است.
اين موسسه ي آمريكايي در گزارش خود ذكر كرده است: تعداد كشته شدگان غيرنظامي  عراقي تا پايان ماه مه سال گذشته به ۹۴۳۶ تا ۱۱۳۱۷ تن رسيده است و تعداد زخميان نيز ۴۰ هزار تن بوده است.
در اين گزارش همچنين با اشاره به ميزان خسارت هاي جاني سربازان آمريكايي آمده است: تعداد كشته شدگان آمريكايي تا زمان تهيه گزارش ۸۵۳ تن بوده است.
در گزارش ارائه شده آمده است: اكثر كشته شدگان آمريكايي يعني حدود ۶۹۳ نفر مربوط به پس از اعلام پايان عمليات نظامي توسط جورج بوش در اوايل ماه مه سال ۲۰۰۳ مي باشند.
همچنين در اين گزارش با اشاره به خسارت هاي مالي جنگ آمده است: خسارت مالي و بهايي كه آمريكا در اين زمينه در جنگ عراق پرداخته، به ۱/۱۵۱ ميليارد دلار تا پايان سال گذشته رسيده است.
علاوه بر اين،جنگ عراق تاثيرات مستقيم و گسترده اي بر اقتصاد خانواده هاي سربازان آمريكايي گذاشته است.
همچنين اين سازمان مطالعاتي آمريكايي با اشاره به ميزان خسارت هاي وارده به عراق نوشت: بر اساس گزارش هايي كه از سوي پنتاگون تاييد شده است، نيروهاي آمريكايي و انگليسي در جنگ عراق و سركوب كردن مقاومت هاي اين كشور از ۱۱۰۰ الي ۲۲۰۰ تن از سلاح هاي ممنوعه و تجهيزاتي كه داراي اشعه  بودند و نيز از موادي كه براي شهروندان عراقي مسموميت هاي بسياري به بار آورده است، در حملات خود استفاده كردند كه ميزان اين استفاده در ماه مارس ۲۰۰۳ بيشتر بوده است.
همچنين اين گزارش با اشاره به اطلاعات و گزارش هاي بدست آمده از يونيسف نوشت: حملات آمريكا به عراق منجر به ويران شدن بيش از ۲۰۰ مدرسه شده است و هزاران مدرسه  عراقي ديگر نيز بر اثر جنگ و هرج و مرج مستقر در اين كشور به غارت رفته اند؛ به طوري كه در حال حاضر تعداد دانش آموزان در مدارس عراقي  نسبت به زمان قبل از جنگ بسيار كاهش يافته است.
همچنين بر اساس اين گزارش ميزان بيكاري در عراق از ۳۰ درصد قبل گذشته به ۶۰ درصد رسيده است كه اين افزايش پس از جنگ آمريكا عليه عراق صورت گرفته است.
اين سازمان مطالعاتي آمريكايي در گزارش خود آورده است: به رغم ادعاهاي دولت بوش مبني بر اين كه بيكاري در اين كشور كاهش يافته است، گزارش هاي بدست آمده نشان مي دهد كه تنها يك درصد از ۷ ميليون جمعيت عراقي در عمليات بازسازي عراق شركت كرده اند و اين نسبت بسيار بسيار پايين است.

بودجه نظامي ۴۱۷ ميليارد دلاري آمريكا تصويب شد
مجلس نمايندگان آمريكا لايحه ۴۱۷ ميليارد دلاري بودجه نظامي آمريكا را كه شامل ۲۵ ميليارد دلار براي عمليات هاي آمريكا در عراق و افغانستان و ميلياردها دلار براي سيستم هاي تسليحاتي مي باشد، تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ۴۰۳ راي مثبت در برابر ۱۷ راي منفي تاكيدي بر اتفاق نظر موجود در رابطه با هزينه هاي نظامي در آمريكاست و نيز تاييدي براي جنگ با عراق و افغانستان مي باشد.
ديويد اوبي، از جمهوري خواهان مجلس نمايندگان آمريكا مي گويد: ترديدي نيست كه پس از انتخابات حقايق درباره هزينه هاي واقعي عراق به مردم گفته مي شود.
اگر چه بوش مي خواست كه دقيقا معلوم شود وي ۲۵ ميليارد دلار را در عراق و افغانستان چگونه خرج كند اما مجلس فقط كنترل يك ميليارد از اين بودجه را در اختيار بوش قرار داد.
به برنامه دفاع موشكي ۹/۷ ميليارد دلار و مبلغي معادل ۴۵۸ ميليون دلار كمتر از مبلغ درخواستي بوش اختصاص داده شده است.
اين هزينه ها همچنين شامل ۶۸۵ ميليون دلار براي ديپلمات هاي آمريكا در عراق و افغانستان و ۹۵ ميليون دلار براي كمك به قربانيان قحطي و جنگ در سودان و چاد مي باشد كه مورد نظر بوش نبوده است. در نامه دفتر بودجه كاخ سفيد آمده است كه هزينه هاي فوق براي عراق و سودان در حال حاضر غيرضروري است.
در اين بودجه افزايش ۵/۳ درصدي حقوق نظاميان نيز منظور شده است.

كوتاه از سياست جهان
روح و هويت اسراييل سرطان زده است
يك  نماينده  پارلمان  انگليس  كه  به تازگي  از اراضي  اشغالي  فلسطين  ديدن كرده ، گفت  كه  روح  و هويت  اسراييل  سرطان زده  است .به گزارش ايرنا از لندن «كريسپين  بلانت » نماينده  محافظه كار كه  در قالب  يك  هيأت  حقيقت  ياب  به  اراضي  اشغالي  و نوار غزه  سفر كرده بود، روز سه شنبه  در مقاله اي  در روزنامه  «گاردين » چاپ  لندن ، سياستهاي  رژيم  صهيونيستي  را غيرقانوني  و غيراخلاقي خواند.
به  گفته  بلانت ، نكته  تأسف  باراين  است  كه  مردم  اسراييل  بتدريج  به  سياستهاي  غيرقانوني  و ورشكستگي  اخلاقي  دولت  خود خو گرفته اند.جمعه  گذشته  يك  هيأت  چهار نفره  مركب  از بلانت ، دو نماينده  ديگر پارلمان انگليس  و يك  عضو «گروه  پارلماني  دوستي  حزب  كارگر و اسراييل » در حالي  كه  با هماهنگي  و ياري  سازمان  ملل  و با آگاهي  دولت  اسراييل  مشغول  ديدار از مناطق  امن  و به  دور از زد و خورد در نوار غزه  بودند، مورد حمله  نيروهاي  مسلح  اسراييل  واقع  شدند.
وكيل صدام: با صدام هم مانند زندانيان ابوغريب بدرفتاري شده است
هفته نامه آمريكايي نيوزويك به نقل از يكي از ۲۰ وكيل صدام حسين بخش هايي از نامه صدام حسين از زندان براي خانواده اش را چاپ كرد. صدام در اين نامه گفته كه روحيه اش خوب و بالاست و از خانواده اش خواسته كه به همه سلام برسانند.صدام اين نامه را مستقيما خطاب به دخترش نوشته است كه توسط صليب سرخ به دختر بزرگ صدام در امان تحويل شده است.
محمد الرشدان يكي از وكلاي صدام همچنين كارتي را به نيوزويك نشان داده كه «كارت دستگيري» صدام خوانده مي شود. اين كارت به امضاي خود صدام و به تاريخ ۲۱ ژانويه است. عنوان صدام «رئيس جمهوري عراق» و رديفش «سرهنگ» عنوان شده و در ادامه اشاره شده است كه او سالم و فقط اندكي زخمي شده است.
رشدان اكنون در حال ديدار از آمريكاست و قصد دارد در اين سفر ثابت كند حقوق انساني صدام نقض شده و در مواردي با او نيز مانند عده اي از زندانيان ابوغريب بدرفتاري شده است.
گزارش جديد وزارت خارجه آمريكا از فعاليت هاي تروريستي
وزارت خارجه آمريكا آمار و ارقام تازه مربوط به حملات تروريستي طي سال گذشته در جهان را پس از تجديد نظري جدي در اين آمارها، منتشر كرد.
به گزارش بي.بي.سي ارقام تازه نشان مي دهد تعداد قربانيان حملات تروريستي در سال گذشته دو برابر رقمي است كه وزارت خارجه آمريكا ابتدا اعلام كرده بود.
وزارت خارجه آمريكا گفت: در سال گذشته ۶۲۵ نفر در حملات تروريستي كشته شده اند در حالي كه در آمارهاي ماه آوريل اين تعداد را ۳۰۷ نفر ذكر كرده بود.
كالين پاول، وزير خارجه آمريكا با ارائه ارقام تجديد نظر شده جديد گفت، بلافاصله پس از كشف اين اشتباه، مقام ها به كوششي بي وقفه براي تصحيح اين ارقام دست زدند.رامسفلد دستور شكنجه اسراي گوانتانامو را صادر كرده است.
براساس اسناد فاش شده در خصوص آزار و شكنجه اسراي گوانتانامو، دولت آمريكا اجازه برهنه كردن زندانيان و ترساندن آنها با سگ را صادر كرده بود.
به گزارش سرويس بين المللي ايلنا، براساس اين اسناد همچنين دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا شكنجه جسمي را بدون صدمه زدن مورد تاييد قرار داده بود.
پيشنهاد پاكستان به اعضاي القاعده
دولت  پاكستان  همچنان  به  وعده هاي  خود براي  عفومظنونان  خارجي  پايبنداست . به  گزارش  واحد مركزي  خبراز اسلام  آباد ، فرماندار ايالت  سرحد پاكستان  با بيان  اين  مطلب  گفت  افراد تحت  تعقيب  درپاكستان  بويژه  جنگجويان  القاعده درصورت  گردن  نهادن  به  طرح  انگشت  نگاري  باشيوه  جديد همچنين  ارائه  مشخصات شخصي  به  مقامات  امنيتي  اين  كشور ، همانند ديگر شهروندان  پاكستاني  ازامتياز مناسبي  برخوردار مي شوند.
اعزام  نيروهاي ويژه انگليس
براي حفاظت از سفارت آن كشور در عربستان
روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن ديروز نوشت: انگليس هفته گذشته به منظور تامين امنيت سفارت اين كشور در رياض و خارج كردن احتمالي اتباع خود از عربستان، تيمي متشكل از ۲۵ نيروي ويژه خود را راهي اين كشور كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، ديلي تلگراف به نقل از منابع وزارت دفاعي انگليس كه نامي از آنها نبرد نوشت: اين كشور هفته گذشته ۲۵ نيروي ويژه خود را كه در قطر مستقر هستند براي حفاظت از سفارت انگليس در رياض عازم عربستان كرده است. رياض اخيرا شاهد درگيري بين نيروهاي امنيتي اين كشور با اعضاي سازمان تروريستي القاعده بوده است.
بيانيه نهايي نشست گفت و گو براي همكاري در آسيا
نشست  وزيران  خارجه  ۲۲ كشور آسيا تحت  عنوان  گفت  و گو براي  همكاري در آسيا با انتشار بيانيه  مشترك  همكاري  آسيا در شهر چينگ  دائو در استان  شاندونگ  واقع  در شرق  چين  به  كار خود پايان  داد. براساس  اين  بيانيه  كه  ديروز خبرگزاري  شين  هوا آن را منتشركرد، وزيران  خارجه  كشورهاي  آسيايي  شركت كننده  در نشست  گفت  و گو براي همكاري  در آسيا خواستار تقويت  همكاري ها در عرصه هاي  مختلف  دوجانبه ، منطقه اي  و بين المللي  ميان  كشورهاي  عضو شدند.
پسر ميتران دستگير شد
نيروهاي  پليس  فرانسه  روز سه  شنبه  ژان  كريستوف  ميتران  پسر فرانسواميتران  رئيس  جمهور پيشين  اين  كشور را در ارتباط با فعاليتهاي  تجاري جنجال  برانگيز وي  در موريتاني  دستگير كردند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس  منابع  قضايي  فرانسه  با تاييد اين خبر گفتند قاضي  فيليپ  كوروي  كه  رسيدگي  و تحقيق  در زمينه  شركت  شيلات ايويك  را در موريتاني  كه  ژان  كريستوف  ميتران  مالك  آن است  به  عهده دارد حكم  دستگيري  وي  را صادر كرده  است . ژان  كريستوف  ميتران  كه  در زمان  رياست  جمهوري  فرانسوا ميتران  مشاورپدر در امور كشورهاي  افريقايي  بود در اين  پرونده  متهم  است  از محل خزانه  دولت  براي  تاسيس  شركت  شيلات  خود در موريتاني  استفاده  كرده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |