يكشنبه ۷ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۹
هميشه در دسترس ولي پرهزينه تر از تاكسي و آژانس
الو ... تاكسي تلفني تهران!
اعتماد مسافران به تاكسي تلفني تهران و رانندگان آنها نقطه قوت اين سازمان به شمار مي رود. آنها تحت پوشش مركز نهادينه اي هستند، بسيار بيش از آژانس هاي پراكنده در سطح شهر
004041.jpg
اگر بخواهيد شب ها در تهران از نقطه اي به نقطه ديگر برويد و اتومبيل هم نداشته باشيد به دشواري مي توانيد آژانس يا تاكسي پيدا كنيد.
خصوصاً از ساعت يك بامداد به بعد. بله تهران شلوغ خلوت تر از آن مي شود كه به سادگي اتومبيلي به دست آوريد.
بنابراين تلفن را بر مي داريد، شماره ۱۳۳ مربوط به «تاكسي تلفني تهران» را مي گيريد، خانمي آن سوي خط پاسخ مي دهد: «تاكسي تلفني تهران بفرماييد»
و شما آدرس و شماره تلفنتان را مي دهيد. چند دقيقه بعد زنگ تلفن شما به صدا در مي آيد؛
«اتومبيل حاضر است بفرماييد سوار شويد.»

براي اكثر تهراني ها اين اتفاق افتاده كه حداقل براي يكبار هم كه شده سوار خودروهاي عمومي با نوار مشكي رنگ در وسط آنها بشوند. خودروهايي كه در همان ابتداي سوار شدن صداي خانمي پشت بي سيم تاكسي نظر را جلب مي كند و مسافر را كنجكاو مي كند كه به حرفهاي رد و بدل شده توجه كند. تاكسي تهران يا همان تاكسي هاي تلفني كه زيرنظر شهرداري تهران فعاليت مي كنند در حدود سه هزار خودروي پيكان، رنو، پژو و جديداً سمند در اختيار دارد. اين خودروها به صورت شبانه روزي در خيابان هاي تهران حاضر هستند و گوش به فرمان بي سيم تا مسافران را شب و روز به مقصدهايشان منتقل كنند.
در شهري بسان تهران كه آژانس هاي تاكسي تلفني متعددي اعم از داراي مجوز و بي مجوز زيرنظر تاكسيراني با يك قانون خاص و قيمت مشخص فعاليت مي كنند، اين تاكسي هاي سفيد و مشكي (البته با سمندهاي زرد) معمولا ً در هنگام رسيدن به مقصد مبلغي بالاتر از قيمت متداول آژانس هاي ديگر دريافت مي كنند.
تاكسيراني چندان نظارتي بر روي اين تاكسي ها ندارد؛ چراكه برخلا ف قانون اين اتحاديه مبني بر تعيين مبلغ دريافتي براساس مقدار كيلومتر طي شده، تاكسي هاي تلفني براساس ضابطه هاي خود مبلغي را دريافت مي كند. يعني گاهي براساس تاكسيمتر و در بسياري از موارد بي اعتنا به آنها. برخي از رانندگان در بدو آغاز حركت تاكسيمتر را روشن كرده و اكثر آن ها به اين امر بي اعتنا مي مانند.
يكي از راننده هاي اين تاكسي در اين باره مي گويد: قيمت تاكسي هاي ما گرانتر از آژانسها است چراكه هميشه آماده هستيم و همچنين هزينه قابل توجهي براي ارائه خدمات، پرداخت مي شود. همين خانم هايي كه شما صدايشان را از طريق بي سيم مي شنويد شبانه روز در حال خدمت هستند و طبيعتاً حقوق هم مي گيرند. غير از اين راننده ها هم پس از چند سال حضور در اين واحد مورد اعتمادتر هستند و ا ين اعتماد، نقطه قوت تاكسي تلفني تهران به شمار مي رود. ما سازماني تحت پوشش مركز نهادينه اي هستيم، بسيار بيش از آژانس هاي پراكنده در سطح شهر.
فرسودگي
گاهي درون اين اتومبيل ها فرسودگي بيش از حدي مشاهده مي كنند. گويا اين تاكسي ها بايد چند سال پيش از رده خارج مي شد ولي هنوز چنين مسأله اي صورت نگرفته و يا حداقل تعميرات داخلي بر روي اين خودروها انجام نمي گيرد.
يكي از رانندگان در اين مورد مي گويد: برخي از خودروها چند سالي است كه به صورت شبانه روزي و پي درپي كار مي كنند و به همين دليل هم فرسوده مي شوند. فرصت چنداني هم نيست كه به سر و وضع ماشين برسيم و خواباندن اتومبيل در تعميرگاه ها مترادف با بيكاري است. به همين دليل تودوزي و وضعيت داخلي اكثر خودروهاي تاكسي تهران از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.
گويا تاكسي تهران در حال تعويض پيكان ها با سمند است؛ ولي برخي از راننده ها با اين طرح موافق نيستند. وي كه پيكان شيكي هم دارد در اين رابطه مي گويد: يكبار اتومبيلم را عوض كرده ام. پيكان من مدل بالاست به همين دليل هم هنگام تعويض، مبلغ زيادي را از ما دريافت مي كنند. آن طور هم كه من شنيده ام اين اتومبيل ها از كيفيت پاييني برخوردار هستند و مقرون به صرفه نيست در اين سن و سال مجبور باشيم قسط بدهيم و اتومبيل با كيفيت پايين سوار شويم. شايد بچه من دوست دارد ماشين مدل بالا  سوار شود، ولي من به همين ماشين راضي ام و بچه خودم را مي توانم قانع كنم كه پيكان پدرت بهتر از ماشين هاي مدل بالا ي با كيفيت پايين است.
نكته ها
او در مورد دليل بالا  بودن نرخ جابه جايي در تاكسي هاي تلفني مي گويد: برخلاف آن چه عده اي مي گويند ما قيمت واقعي را مي گيريم. اگر شما از رانندگان آژانس هاي متفرقه سؤال كنيد متوجه خواهيد شد كه آنها اكثراً از قيمتها راضي نيستند؛ ولي چون صاحب آژانس مي خواهد تعداد تماس هايش بالاتر رود به همين دليل هم مجبورند با آن قيمت مسافركشي كنند. در ضمن چند سالي است كه قيمت هاي ما را افزايش نداده اند ما هم درخواست كرده ايم سال جديد افزايش قيمت داشته باشيم. البته با تاكسيمتر قيمت ها را حساب كنيم اين مسأله به تمامي اين بحثها خاتمه خواهد داد.
اكثر مسافران تاكسي هاي تلفني خانواده ها هستند. خانواده هايي كه صاحب خودروي شخصي نيستند و در برخي مواقع مجبورند براي رفتن از يك نقطه به نقطه ديگر سوار آ ژانس ها و تاكسي هاي تلفني شوند، اما به اين تاكسي ها بيش از ساير وسايل نقليه اعتماد دارند. اما اكثر خانواده هاي تهراني از بضاعت مالي خوبي برخوردار نيستند كه بتوانند براي رفت و برگشت به نقطه اي از شهر چند هزار تومان در روز هزينه كنند گرچه در برخي مواقع مجبور مي شوند بالا جبار مبلغي بيش از توان مالي خويش بپردازند.
خانم رويا حجتي در اين زمينه مي گويد: به دلا يل مختلف ما مجبوريم چنين كاري را انجام دهيم. اين كه مسيري را شما مي توانيد با هزار تومان طي كنيد ولي بنابه ضرورت مجبوريد سه، چهار هزار تومان پرداخت كنيد واقعاً سنگين و غيرقابل قبول است ولي چه مي توان كرد؟ تاكسي و آژانس هميشه در دسترس نيست و نمي توانيد به مسافركش ها هم اعتماد كنيد.
وي در مورد علت استفاده از چنين تاكسي هايي به يك نكته كليدي اشاره كرده و مي گويد: باتوجه به نظارتي كه بر اين تاكسي ها وجود دارد و مركز آن قالب روشني دارد شما مي دانيد نهاد قديمي و تثبيت شده اي پشت سر آن ايستاده، بنابراين احساس امنيت مي كنيم. از سوي ديگر وقتي ساعت ۲ نصف شب مي خواهيد از نقطه اي به نقطه ديگر نقل مكان كنيد مجبوريد با يك خودروي دربست برويد. نمي توانيد اين مسير را با مسافركش هاي خياباني برويد، در وهله اول پيدا نمي شود، ثانياً اگر هم پيدا شود نه قابل اعتماد است و نه به صرفه. پس شما مجبوريد از تاكسي تلفني استفاده كنيد.
وي در ذكر ضعفهاي برخي از اين خودروها مي گويد: گاهي از صداي بي سيم داخل آن سرسام مي گيريم و داخل برخي از آن ها به شدت فرسوده شده. يك شب كه من و خانواده ام سوار يكي از اين خودروها شديم از بوي نامطبوع داخل آن سرگيجه گرفتيم. صندلي هايش پاره بودند و شيشه ها به شدت كثيف.
ساسان بخشي هم در اين زمينه مي گويد: خوشبختانه اين تاكسي ها آنقدر مسافر دارند كه از لحاظ درآمد به نظر مي رسد مشكل كمتري نسبت به ساير همكارانشان داشته باشند؛ ولي نمي دانم چرا به وضعيت نظافت درون خودروي خود توجه نمي كنند. شما اگر سوار رنوها، پژوها و پيكان هاي تاكسي تلفني شويد متوجه خواهيد شد توجهي به داخل و موتور آنها نشده، صداي گوش خراش موتور، بوي بسيار بد درون و صندلي هاي پاره شده در شأن چنين واحدهاي حمل و نقلي نيست.
وي در مورد قيمت اين تاكسي ها مي گويد: تاحدي بالا  است، بيش از آ ژانس هاي خصوصي. براي من قابل توجه است كه حتي با وجود زير پوشش دولت بودن بازهم بالاتر از حد معمول مي گيرند. لطفاً بنويسيد كه بعضي از راننده هاي تاكسي بي سيم هم دوست ندارند صداي بي سيم را ببندند تا مسافر نفس راحتي بكشد. نكته ديگر اين است كه برخي از رانندگان تاكسي تلفني تهران از منطقه مورد علاقه شان دور نمي شوند. يك بار از چند راننده با اتومبيل ايستاده نزديك پارك قيطريه خواستم مرا به بازار ببرند ولي گفتند صبر كن تا تاكسي ديگري بيايد آن ها نمي خواستند از منطقه شميران دور شوند.
چنين به نظر مي رسد كه تاكسي هاي تلفني به تافته هاي جدابافته تبديل شده اند و نظارت كافي بر روي آنها اعمال نمي شود؛ چراكه باتوجه به شرايط موجود هم گرانتر از آژانس هاي معمولي هستند و هم به مراتب ديرتر از همكاران خود در مبدا‡ حاضر مي شوند و هم به لحاظ نظافت از ضعف بسيار بالايي برخوردارند. گرچه شايد با اعطاي خودروهاي جديد اين مشكل موقتاً حل شود؛ ولي مطمئناً اگر نظارت كافي صورت نگيرد چه بسا اتومبيل هاي جديد هم در طول چند سال آينده به وضعيت خودروهاي قبلي دچار شوند.
اما حضورشان ضروري است
با همه اين مشكلا ت ذكر يك نكته ضروري است. در تمام مدت شبانه روز رانندگان زحمت كش تاكسي تهران در خدمت شهروندان هستند و وظيفه  جابه جايي آنها از نقطه اي به نقطه ديگر را به عهده مي گيرند. بيش وكم مي توانيد آن ها را از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب و مناطق مركزي تهران بيابيد. شبها و هنگامي كه خيابان هاي تهران پس از تحمل ترافيك هاي سنگين روزانه نفس راحتي مي كشند اين رانندگان تاكسي تهران هستند كه با اولين تماس خود را به مقابل در خانه شما مي رسانند و شما و خانواده تان را به مقصد مي رسانند.
اما متأسفانه كار قابل تقدير اين عزيزان با ضعفهاي موجود زير سؤال مي رود و در حقيقت پنهان مي ماند. در شرايط موجود ارائه خدمات به شهروندان حتي اگر با زحمات بيش از حد معمول هم همراه باشد بازهم باتوجه به شرايط از ديد شهروندان دور مي ماند و اين معضلي است كه شهرداري (متولي تاكسي هاي تلفني) بايد به سرعت آن را حل كند.
يكي از راننده هاي تاكسي تلفني در مورد مشكلات اين كار مي گويد: وقتي ساعت ۳ نصف شب پرنده اي در خيابان پر نمي زند ما مجبوريم خانواده ها و همشهريان را به مقصد برسانيم. بارها اتفاق افتاده كه راننده ها دچار سانحه و حادثه شده اند، خودروهايشان به تاراج رفته، خودشان زخمي و مجروح شده اند ولي بازهم ما به اين كار ادامه مي دهيم تا امرار معاش كنيم و از سوي ديگر مردم را هم به مقصد مي رسانيم. ما بخشي از نظام حمل ونقل اين شهر هستيم.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |