سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۲
در حاشيه گسترش محدوده ممنوعه طرح ترافيك
ترافيك تهران؛ آنها كه غني ترند، گرفتارترند
009894.jpg
بيش از ۵۰ درصد شهروندان تهران اولويت نخست شوراي شهر تهران را رسيدگي به وضعيت ترافيك شهري دانسته اند. نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد
ترافيك بيشترين سهم و دغدغه ذهني شهروندان را در ميان ساير معضلات شهري به خود اختصاص داده است
عباس اسدي: ترافيك تهران فقير و غني  نمي شناسد هرآن كس كه خودروسوار است، ناگزير در ترافيك تهران گرفتار مي شود. ترافيك تهران چونان چنبره درهم تنيده اي است كه راه گريز از آن براي كساني كه در اين شهر جا خوش كرده اند وجود ندارد، شايد كسي را در تهران نيابيد كه دغدغه ترافيك، راه بندان، صداي ناهنجار و گوشخراش اتومبيل را نداشته باشد. شايد براي بسياري از معضلات در كشور به ويژه تهران بتوان طبقه بندي اجتماعي و اقتصادي را متصور شد اما در باب معضل ترافيك همه به سهم خويش رنج مي برند با اين تفاوت، آنها كه غني تر و بيشتر امكان نشستن بر مركب دارند گرفتارترند.
«ايسپا» مركز افكارسنجي دانشجويان ايران وابسته به جهاد دانشگاهي براساس يك نظرسنجي به اين نتيجه رسيده است كه بيش از ۵۰ درصد شهروندان تهران اولويت نخست شوراي شهر تهران را رسيدگي به وضعيت ترافيك شهري دانسته اند. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد ترافيك بيشترين سهم و دغدغه ذهني شهروندان را در ميان ساير معضلات شهري به خود اختصاص داده است.
ترافيك در حاشيه
ترافيك تهران شب هنگام با شرايط فعلي محدوده طرح ترافيك در شهرك هاي مسكوني و گلوگاه هاي خروج از شهر به نسبت ساير ساعات شبانه روز متراكم تر و فشرده تر نشان مي دهد، علت آن بازگشت نيروي كار به منزل و استراحتگاه و استقرار جمعيتي است كه از مجتمع هاي مسكوني در طول شبانه روز خارج شده و شب هنگام بازمي گردند. كارشناسان مي گويند با افزايش محدوده طرح ترافيك و وسعت دادن به محدوده ممنوعه، ترافيك تهران از مركز به حاشيه مي رود و عوارض و پيامدهاي زيانبار آن دامن حاشيه نشين ها را بيش از ساير مناطق شهري خواهد گرفت. آنها همچنين مي گويند: ضرورت دارد مديريت شهري همپاي افزايش محدوده طرح ترافيك توقفگاه هاي با ظرفيت پذيرش اتومبيل زياد تدارك كند تا با اجرايي و عملياتي شدن اين طرح مزاحمت و گرفتاري براي واحدهاي مسكوني نزديك به دروازه هاي ورودي محدوده ايجاد نشود و يا با حداقل مشكلات همراه باشد.
دكتر محمود رجبي از كارشناسان مسايل شهري مي گويد: به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ترافيك كلان شهري چون تهران اگر چاره جويي اساسي براي آن نشود معابر شهري در كمتر از پنج سال قفل مي شود. اين جمله بيانگر آن است كه براي رفع مشكل ترافيك تهران افزايش محدوده ممنوعه طرح ترافيك چاره كار نيست، بلكه مديريت شهري با نيروي انتظامي بايد در كنار محدوده ممنوعه با مطالعه و ملاحظه جوانب اجتماعي و سياسي نسبت به زوج و فرد كردن خودروها اقدام كنند.
وي مي افزايد: افزايش قيمت سوخت، ساخت معابر جديد، توسعه شبكه بزرگراهي، ايجاد توقفگاه هاي منطقه اي و محلي، افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي و تغيير ساعات كار از جمله اقداماتي است كه مديريت شهري بايستي همپاي افزايش محدوده طرح ترافيك مدنظر داشته باشد.
شهروندان تهران نيز در گفت وگو با خبرنگار ما از افزايش محدوده طرح ترافيك با پيش  شرط روان شدن آمد و شد خودروها استقبال كرده و براين باورند ترافيك تهران علاوه بر اين كه هزينه اقتصادي خانوارها را افزايش داده مسايل و مشكلات روحي و رواني براي شهروندان را در پي آورده است.
مريم كرد زنگنه از شهروندان بوشهري كه براي مسافرت به تهران آمده است مي گويد: پيش از اين از پدرم خواسته بودم به تهران منتقل شود تا بتوانيم در تهران به تحصيل ادامه دهيم و زندگي در مركز حكومت را تجربه كنيم. بهار امسال كه به تهران آمدم و ساعت ها در ترافيك گرفتار شدم به پدرم گفتم، هواي گرم و آزار دهنده بوشهر به ترافيك تهران برتري دارد، لذا به ماندن در بوشهر قانع شدم. وي همچنين مي گويد: افزايش محدوده طرح ترافيك فقط براي عده اي محدود امتياز تلقي مي شود اما باز هم شمار قابل توجهي از شهروندان تهران همچنان در ترافيك آزاردهنده گرفتار خواهد ماند. لذا مديريت شهري بايستي در كنار اين اقدام كه در جاي خود ضرورت دارد، به پارامترهاي ديگري كه در كاهش ترافيك تهران تأثير دارد همت كند.
شايان ذكر است سه شنبه دوم تيرماه سال جاري شوراي شهر تهران لايحه اي را به تصويب رسانده است كه به موجب آن شهرداري اجازه يافته است در صورت فراهم كردن امكانات مورد نياز، با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط نسبت به گسترش محدوده طرح ترافيك از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب صفوي و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر اقدام كند.گفته مي شود شهرداري تهران با آماده شدن سازوكارهاي مورد نياز اين طرح را در تابستان امسال و پيش از بازگشايي مدارس به اجرا در آورد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران از اين لايحه دفاع كرده است.

طرح  «آموزش  و اشتغال  تابستانه » ويژه  دانش آموزان تهراني اجرا مي شود
009897.jpg
رئيس  فرهنگسراي  كار از اجراي  طرح  «آموزش  و اشتغال  تابستانه » ويژه  دانش آموزان  مقاطع  دبيرستاني  (دختر و پسر) خبر داد.
«رمضان  لطفي»  گفت : اين طرح  در راستاي  ارتقاي  فرهنگ  كار و خوداشتغالي  و با همكاري  آموزش  و پرورش منطقه  ۱۰ تهران  اجرا  شد.
وي  ادامه  داد: در اين  طرح  علاقه مندان  پس  از فراگيري  حرفه  در رشته  صنايع دستي  مي توانند كارهاي  خود را در فرهنگسراي  كار و مراكز فروش  مرتبط به  خوداشتغالي  در معرض  فروش  بگذارند.
رييس  فرهنگسراي  كار از آمادگي  اين  فرهنگسرا براي  اجراي اين  طرح  در سايرمناطق  آموزش  وپرورش  شهر تهران  خبر داد و غني سازي  اوقات  فراغت  و درآمدزايي را براي  دانش آموزان  از اهداف  اجرايي  اين  طرح  عنوان  كرد.
وي  اظهار داشت : از آنجا كه  موضوع  «خوداشتغالي » به طور بايسته  و شايسته نهادينه  نشده است ، نگاه  ويژه  به  اين  مقوله  با داشتن  مديريت  واحد و منسجم در رفع  معضل  بيكاري  موثر خواهد بود.
اين  مدير فرهنگي  تاكيد كرد كه  سازمان ها و نهادهاي  دولتي  نيز به  صورت فصلي  و مقطعي  به  اين  مقوله  پراخته اند، درحاليكه  «خوداشتغالي » نيازمند حمايت  و هدايت  است .
لطفي  با اشاره  به  اينكه  حمايت  از افراد خوداشتغال  سبب  ايجاد شغل  توسط آنان  براي  افراد ديگر خواهد شد، تاكيد كرد كه  فرهنگسراي  كار در راستاي اهداف  خود از اين  افراد حمايت  خواهد كرد.

توصيه هايي براي سفرهاي تابستاني
009909.jpg
همزمان با شروع فصل تابستان و آغاز مسافرت هاي تابستاني سازمان پايانه هاي مسافربري و پارك سوارها ي شهرداري تهران توصيه هايي را جهت رفاه حال شهروندان و مسافران به شرح زير اعلام كرده است.
۱. مسافران گرامي جهت تهيه بليت حتما به دفاتر شركت ها و تعاوني هاي مستقر در پايانه ها مراجعه و از خريد بليت از افراد غير جدا خودداري نمايند، لازم به يادآوري است كه با خريد بليت از دفاتر تعاوني ها هر مسافر مشمول بيمه عمر و حوادث مي گردد كه در صورت بروز حادثه، بيمه كليه خسارت هاي وارده را جبران مي نمايد.
۲. مسافران جهت ايمني بيشتر از سوار شدن به كليه خودروهاي مسافربر شخصي در داخل و خارج پايانه جدا خودداري نمايند و جهت حمل و نقل درون شهري از تاكسي سرويس هاي داخل پايانه با نرخ هاي مصوب استفاده نمايند.
۳. به دليل گرمي هوا و احتمال فساد مواد غذايي مسافرين گرامي حتي المقدور در طول مسير از ميوه و يا غذاهاي سبك فاسدنشدني استفاده نمايند.
۴. مسافرين گرامي براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي گوارشي جهت نوشيدن آب خنك حتما از دستگاه هاي آبسردكن نصب شده در پايانه ها استفاده و در طول مسير نيز از بطري هاي آب يك بار مصرف استفاده نمايند.
۵. روابط عمومي سازمان پايانه ها آماده دريافت شكايات و پيشنهادهاي مسافرين عزيز مي باشد به همين منظور تلفن ۸۷۴۹۵۵۸ در طول ساعات اداري و تلفن ۱۳۷ بصورت شبانه روزي و همچنين صندوق هاي ويژه اي در پايانه ها جهت دريافت شكايات در خدمت شهروندان مي باشد.

جامعه
اعتراض به شيوه ژاپني
009900.jpg

اي كاش تمام دعوا و مرافعه هاي سياسي در سطح جهان به طرح پرسش و ارائه نمره محدود مي شد و نيازي به اين همه قتل، غارت و كشتار نبود. يك معلم تاريخ ژاپني به سبك مردم صبور و اهل گفتمان سرزمين آفتاب تابان، به دانش آموزاني كه از اعزام نيروي نظامي ژاپني به عراق حمايت كرده بودند نمره صفر داد.
اين معلم ژاپني در امتحان كتبي تاريخ پرسشي را درباره اعزام نيروهاي نظامي ژاپني به عراق طرح كرده بود، در اين پرسش و پاسخ، دانش آموزان موافق اعزام نيرو به عراق نمره صفر گرفتند و دانش آموزان مخالف اعزام نيرو نمره مثبتي دريافت كردند.
به هر حال اين هم نوعي اعتراض مدني به جنگ طلبي به سبك ژاپني است، اميدواريم اين معلم ژاپني با ارائه تاريخ تجاوزات نظامي و پيامدهاي آن بر زندگي مردم بتواند نظر دانش آموزان موافق اعزام نيروي نظامي به عراق را تغيير دهد.

رخورد راه حل نيست
در بين مسئولان به كمتر كسي بر مي خو ريم كه راه حل مشكلات فر هنگي و نا هنجاري هاي اجتماعي را برخورد فيزيكي بداند . حالا اگر برخي از افراد بدون توجه به اين گفته ها خود به روش هاي ديگر متوسل مي شوند بايد پاسخگوي رفتارهاي خود باشند.
در همين زمينه دادستان كل كشور طي صحبت هايي در نماز جمعه شيراز گفته است ۲۰ درصد از مفاسد اجتماعي و اقتصادي را مي توان از طريق دستگاه قضايي حل كرد، ۸۰ درصد مابقي را بايد با تدابير معنوي، اخلاقي، تربيتي و ارشادي حل و فصل شود. عليرغم اين اظهارات متأسفانه اغلب دستگاههاي فرهنگي چون از رويه هاي اخلاقي، تربيتي و ارشادي كمتر بهره مي گيرند ناخواسته مبارزه با ۸۰ درصد مفاسد اجتماعي را كه وظيفه آنان است به سوي دستگاه قضايي هدايت مي كنند. تجربه برخوردهاي غلط در زمينه مبارزه با فساد و بدحجابي نشان داده كه تنها راه اصلاح جامعه و فسادزايي ،تربيت و ارشاد و به تعبير ايشان احياي سنت حسنه امر به معروف و نهي از منكر است.
خواب راحت و زاغه نشيني

009906.jpg

بيش از يك سوم جمعيت جهان در زاغه ها زندگي مي كنند، اين رقم در قاره آسيا بيش از ۵۰۰ ميليون نفر است. آمار جالبي است اما به هر حال همه كساني كه در اين زاغه ها زندگي مي كنند حداقل دغدغه  خواب راحت را ندارند. به گفته ويكتور هوگو، همه ما انسان ها در پي خواب راحت هستيم اما براي پيدا كردن تخت خواب راحت، خواب راحت را هم از دست مي دهيم.
بي ترديد اغلب اين انسان ها دغدغه اي براي خريد مبلمان، آشپزخانه مدل ايتاليايي، فرانسوي و ديگر تجملات اعصاب
 خرد كن ندارند، سر پارك كردن اتومبيل جلو خانه هايشان و يا عقب و جلو كردن اتومبيل هاي رنگارنگ در پاركينگ  مجتمع ها با همسايه ها بگومگو نمي كنند. احتمالاً اعصاب خود و زنانشان هم از خريدن وسايل آن چناني راحت است. زاغه نشينان به خاطر فضاي كوچك نيازهاي محدودي دارند به همين دليل به چند شغلي و چند پيشگي نياز ندارند، مصرف تلفن، آب، برق و گازشان هم از حد استانداردهاي بين المللي هم پايين تر است و چه بسا مشمول بخشودگي شوند!
البته سازمان ملل متحد پيش بيني كرده كه صد ميليون از اين زاغه نشينان در سال ۲۰۲۰ دچار استرس هاي زندگي خواهند شد چون مي توانند زاغه نشيني را ترك كنند!
پاپ و ازدواج
009903.jpg

قضيه ازدواج نكردن جوان ها به اروپايي ها هم سرايت كرده است و اخيراً موضوع آن قدر داغ شده كه پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتوليك ها از اين رفتارهاي غير شرعي جوانان مسيحي دل آزرده شده است. وي در ديدار با گروهي از پژوهشگران اجتماعي و استادان دانشگاه در واتيكان در زمينه تشكيل خانواده و ترغيب جوان ها به ازدواج توصيه هاي جالبي كرده كه حيفمان آمد آن را نقل نكنيم: «زندگي مشترك بدون ازدواج شرعي نادرست است زيرا تشكيل خانواده برگرفته از اراده خداوند است. خانواده پايه و اساس زندگي است و نقش مهمي در آينده اروپا دارد، ولي الگوي كنوني آن دچار بحران شده كه ريشه فرهنگي دارد و به همين علت هر چند نسل جديد ارزش هاي خانواده را درك مي كند ولي از اجراي آن ناتوان است.»
درست است كه تشكيل خانواده در اروپا مثل ايران از ترتيبات مهريه، جهيزيه، شير بها و... بي بهره است ولي با اين حال اغلب جوان هاي الكي خوش پاي بند خانه و زندگي نيستند. كساني هم كه در ايران آستين بالا زده تا جوان ها سر و سامان بگيرند بايد مرتب پاسخ گوي اين و آن باشند. منتقدان محترم التفات فرموده و راهي براي هدايت جوانان به مسير ازدواج و تشكيل خانواده ارائه دهند.

تلويزيون باعث رشد ذهن كودكان مي شود
بسياري از تلويزيون بعنوان وسيله اي مضر براي كودكان نام مي برند اما براساس پژوهشي كه مركز بهبود سلامت ايالت تگزاس با حمايت كارگاه تلويزيوني كودكان انجام داده است، برخي از برنامه هاي تلويزيوني مي تواند رشد ذهني كودكان را افزايش دهد.
دكتر هاتسون محقق انسان شناسي دانشگاه تگزاس معتقد است انتقادات بيش از حد از برنامه هاي تلويزيوني باعث شده اين حقيقت فراموش شود كه تلويزيون برنامه هاي بسياري دارد محتوا و مضامين متفاوتي دارند و تأثير برنامه هاي تلويزيون به محتوا و نوع برنامه بستگي دارد.
در پژوهشي كه در شماره هاي ماه سپتامبر و اكتبر نشريه كودك منتشر شده است دكتر هاتسون و همكارانش طي سه سال عادت تماشاي تلويزيون را در ۲۰۰ كودك ۲ تا ۷ ساله بررسي كردند. كودكاني كه همگي از خانواده هاي فقير تا متوسط بودند. در بررسي هاي انجام شده از آزمونهاي درك مطلب واژه شناسي، مهارت تحصيلي و رياضي استفاده شد.پژوهشگران به چند دليل بر خانواده هايي با درآمد كم تا متوسط تمركز كردند. اين نوع خانواده ها در پژوهش قبلي كمتر مورد نظر قرار گرفته بودند، اعضاي اين خانواده ها تمايل بيشتري به تماشاي تلويزيون دارند و همچنين بسياري از برنامه هاي آموزشي تلويزيون براي اين دسته از خانواده ها و اين قشر از جامعه مد نظر گرفته شده اند.اين مطالعات نشان داد خردسالاني كه در سنين پايين تر هفته اي چند ساعت از برنامه هاي آموزشي تلويزيون استفاده مي كردند سه سال بعد امتياز بالاتري در آزمون هاي مدرسه كسب كردند تا كودكاني كه اين برنامه هاي آموزشي را نگاه نمي كردند. همچنين، كودكاني كه ساعات طولاني به تماشاي برنامه هاي سرگرم كننده و كارتون مي پرداختند در نتيجه آزمون آنها امتيازشان پايين تر از آنهايي بود كه ساعات كمتري به تماشاي چنين برنامه هايي مي نشستند.
از آنجايي كه يك كودك عادي در هفته تنها ۱ تا ۳ ساعت از برنامه هاي آموزشي استفاده مي كرد، در مقايسه با متوسط ۱۰ تا ۱۶ ساعت برنامه هاي عامه پسند و ۵ تا ۸ ساعت كارتوني كه تماشا مي كرد كم بود؛ پژوهشگران نمي توانستند آزمايش كنند كه آيا تماشاي ساعات طولاني برنامه هاي آموزشي نيز مي تواند اثر منفي و نامطلوبي داشته باشد يا نه!
بيشترين آثار مثبت برنامه ريزي آموزشي بر روي بچه هاي ۲ و ۳ ساله بود. دكتر هاتسون مي گويد: برنامه هاي خوب مي توانند براي بچه هاي سنين متفاوت مزايا و منابع طولاني مدت و ماندگار داشته باشند. اما تهيه چنين برنامه هايي براي خردسالان زير سه سال از اهميت بيشتري برخوردار باشد چرا كه به نظر مي رسد آنان كمتر از كودكان بزرگتر در معرض دستورالعمل هاي پيش دبستاني قرار دارند و نيز عادات تماشاي تلويزيون در سنين اوليه زندگي راحت تر شكل مي گيرند.

نفر اول آزمون كارشناسي ارشد
دانشگاه صنعتي خواجه نصير: موفقيت در گرو رقابت
اشاره: به دنبال موفقيت هاي چشمگير دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در عرصه هاي بين المللي، نظير مسابقات جهاني بتن همچنين مسابقات طراحي و مدل سازي پل با چوب بالسا، اين بار دانشجويان اين دانشگاه در صحنه هاي داخلي توانستند افتخارآفريني كنند. نفرات اول تا دهم در رشته مهندسي نقشه برداري در آزمون كارشناسي ارشد سال تحصيلي ۸۳-۸۲ از بين دانشجويان دانشكده مهندسي نقشه برداري اين دانشگاه مي باشند. با نفر اول اين آزمون مصاحبه اي ترتيب داده شده است كه در پي مي آيد:
* ابتدا خودتان را معرفي نماييد؟
- من پوريا اميريان هستم. دانشجوي سال آخر رشته مهندسي ژئوماتيك(مهندسي  نقشه برداري) و توانستم رتبه اول رشته مهندسي نقشه برداري كنكور سراسري كارشناسي ارشد در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ را كسب كنم.
* دلايل موفقيت شما در اين آزمون چه بوده است و آيا قصد داريد در اين رشته ادامه تحصيل بدهيد؟
- بعد از توكل به خدا، تلاش و كوشش و اميد رسيدن به هدف، دلايل موفقيت من بوده است البته فاكتور بسيار مهم ديگر در موفقيت بنده همكلاسي هايم بودند و رقابت سالم و صميمانه اي كه بين ما وجود داشت باعث شد كه از بين رتبه هاي يك تا دهم آزمون كارشناسي ارشد، نه نفر از هم ورودي هاي من(ورودي سال ۷۹ رشته مهندسي نقشه برداري) باشند. البته نقش اساتيد را هم نبايد ناديده گرفت، در واقع مي توان گفت دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، قطب ژئوماتيك كشور است و اساتيد دانشكده نقشه برداري از بهترين اساتيد اين رشته هستند و بي شك اگر زحمات اساتيد نبود اين موفقيت به هيچ وجه امكان پذير نبود.
* نظرتان در مورد امكانات آموزشي اين رشته در ايران چيست؟
- رشته مهندسي ژئوماتيك يا همان مهندسي نقشه برداري در ايران، رشته ناشناخته اي است به طوري كه در كل كشور تنها شش دانشگاه دولتي اين رشته رادارا مي باشند ولي با اين وجود در طي چند سال اخير، اين رشته پيشرفت هاي چشمگيري داشته است و البته پيش بيني مي شود در آينده اي نه چندان دور وضعيت اين رشته در ايران بهتر شود و جايگاه خود را در بين ساير رشته هاي مهندسي پيدا كند.
* در آينده  مي توانيد شغل مناسبي داشته باشيد؟
- وضعيت اشتغال اين رشته از بسياري رشته هاي ديگر بهتر است و با اطمينان كامل مي توان گفت دانشجويان و فارغ التحصيلان مقاطع بالاتر از كارشناسي اين رشته همگي داراي جايگاه بسيار مناسبي هستند و در مقطع كارشناسي هم وضعيت اشتغال در شرايط محيط كاري متفاوت مي باشد.
* چه توصيه اي به دانشجويان براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر داريد؟
- به عنوان يك دوست مي توانم بگويم كه خواستن توانستن است و انسان با توجه به توانمندي هايي كه دارد مي تواند به هر چيز كه بخواهد برسد، پس اگر طالب ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر هستيم كافي است آن را با تمام وجود بخواهيم و در راه رسيدن به آن از هيچ تلاشي دريغ نكنيم و بدانيم كه با يك اراده قوي، شرايط ديگر اهميت چنداني ندارد.

متخصصان علل گسترش حملات اينترنتي را بررسي مي كنند
متخصصان و مسئولان حكومتي آمريكا به خاطر حملات متعدد شبه ويروس ها به هزاران سايت معروف اظهار نگراني كرده اند.به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي ياهو نيوز، اين شبه ويروس ها سعي دارند تا نرم افزارهاي مورد استفاده هكرها را در رايانه هاي كاربران وب سايت ها جايگزين كنند. متخصصان در حال بررسي چگونگي گسترش اين شبه ويروس ها در وب سايت ها هستند، تا بتوانند با آنها مقابله كنند.به گفته اين متخصصان، كاربران بايد در استفاده از سايت ها حتي سايت هايي كه به آنها اعتماد دارند و از آنها استفاده كرده اند، دقت كنند چرا كه ممكن است تحت تأثير اين گونه شبه ويروس ها قرار گرفته باشد.

مراقب ريزش موي سر در تابستان باشيد
يك متخصص پوست، مو و زيبايي گفت: ريزش موي سر در فصل تابستان به علت تعريق بيشتر افزايش مي يابد.دكتر مرضيه مؤذن زاده در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: با شروع فصل گرما يكي از مهمترين مشكلات تهديدكننده سلامت پوست و مو، تعريق زياد است.وي گفت: عرق حاوي نمك، اوره، مواد آنتي باكتريال و ترشحات سباسه است كه محيط مناسبي را براي افزايش رشد فلور طبيعي پوست سر اعم از قارچ هاي سطحي و عوامل باكتريال ايجاد مي كند.مؤذن زاده خاطرنشان كرد: تظاهرات التهاب پوست كف سر و ترشحات غدد چربي به صورت خارش و پوست ريزي بروز مي كند و با حمام مكرر و استفاده از شامپو و كرم هاي مناسب مي توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.

ايران
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |